Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

kipo
Zeer actief

Re: Fietsen

Ongelezen bericht door kipo »

sbientje schreef: hahah dat laatste punt :D weinig zo sukkelig als telgang vind ik :P
Het zag er ook niet uit :Q: maar hij was er behoorlijk consequent in.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Kruimel53 schreef: Overigens is er ook nog al eens verwarring over terminologie. Er zijn mensen die een laterale stap ook telgang noemen. Gangenpaardenmensen noemen alleen een gang met een zweefmoment telgang, en laterale stap gewoon laterale stap. Er is echt een verschil.
Het viel me al eerder op in dit topic, maar dit is inderdaad een heel groot verschil. Een laterale stap ziet er ook lang niet zo stram uit als een telgang met een zweefmoment. (en vaak is het zweefmoment bij honden in telgang maar heel klein, maar het is wel te zien dat de hond zn gewicht echt van links naar rechts gooit in een hobbeltje)
Laterale stap zie ik hier vaak als overgang van stap naar draf en dat ziet er gewoon soepel uit, zoals in het filmpje van de poedel die eerder is gepost.
Een telgang met een zweefmoment ziet er verschrikkelijk stram uit. Ik zie het wetterhounen vaak doen.

Ik kan het van Mayke wel een keer filmen. Zij doet op een bepaald tempo als ik haar los onder appel laat volgen.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Ik heb net op wandeling even gefilmd, zie ik de verschillende gangen zo goed of zit ik er naast? (ps. "huppelen" is natuurlijk geen gang, maar een commando :P )

https://www.facebook.com/mijke.schaap/v ... 663671967/
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

mijke schreef:Ik heb net op wandeling even gefilmd, zie ik de verschillende gangen zo goed of zit ik er naast? (ps. "huppelen" is natuurlijk geen gang, maar een commando Afbeelding )

https://www.facebook.com/mijke.schaap/v ... 663671967/
Denk dat je filmpje niet openbaar staat en dan kunnen wij hem niet zien
mijke
Zeer actief

Ah idd, ik heb hem nu openbaar gezet. Lukt het nu wel?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Goed voorbeeld van telgang bij een hond
https://youtu.be/B9NWTdHbCX4
mijke
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Goed voorbeeld van telgang bij een hond
Ik zou dat echt niet kunnen onderscheiden van draf!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Filmpje van Marjoleine
https://youtu.be/f4MLP3Jw6XA
mijke
Zeer actief

Kruimel53 schreef:
mijke schreef:
Fotogravinnetje schreef:Goed voorbeeld van telgang bij een hond
Ik zou dat echt niet kunnen onderscheiden van draf!
Nieuwe bril dus :Q:

KIJK dan naar die poten! Die gaan aan de zijkant gezamenlijk naar voren. De twee linkerpoten, en dan de twee rechterpoten. En die rug schommelt van links naar rechts, samen met de pens.
Ligt niet aan de bril, die poten gaan gewoon te snel :pffff: Ik raak er van in de war :P
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

te snel? die poten gaan toch heel langzaam :D
mijke
Zeer actief

sbientje schreef:te snel? die poten gaan toch heel langzaam :D
Ik trek de ADD kaart! :Q:
mijke
Zeer actief

Jaja, ik snap het concept :P Maar het irl onderscheiden is andere koek! Ligt ongetwijfeld aan mij, dat snap ik ook wel :Q:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik vind het vooral iets wat je heel makkelijk kan zien, maar wat in een gesprek ingewikkelder klinkt dan nodig.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Als de hond kort van de grond komt (zweefmoment) en je steeds afwisselend een driehoek en een trapezium ziet verschijnen draaft de hond. Als je meer een ruit heen en weer ziet swingen telgangt de hond. De zijdes van de figuur zijn hierbij uiteraard poten (aan éen kant), grond en rug :P misschien kijkt dat makkelijker.
Afbeelding
mijke
Zeer actief

sbientje to the rescue! Ze maakte een duidelijk filmpje voor me en nu zie ik het :ok: Was ook goed te zien dat het verschil tussen telgang en draf heel duidelijk is, maar dat van stap naar telgang veel meer geleidelijk, gradueel gaat. Dat verklaart ook waarom het niet altijd makkelijk te zien is dus.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

mijke schreef:sbientje to the rescue! Ze maakte een duidelijk filmpje voor me en nu zie ik het :ok: Was ook goed te zien dat het verschil tussen telgang en draf heel duidelijk is, maar dat van stap naar telgang veel meer geleidelijk, gradueel gaat. Dat verklaart ook waarom het niet altijd makkelijk te zien is dus.
je hebt ook wel honden die gewoon 'aanspringen' in telgang. En zoals ik zei, ik vind snel stappen en daardoor soort van telgangen toch iets anders dan echt telgang.

weet niet of dit werkt?
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Even terug naar het fietsen, gebruiken jullie dan zo'n beugel?

Ik heb het geprobeerd met de riem in m'n hand, maar ik krijg klotsoksels als hij een afslag rechts neemt en ik rechtdoor wil. Of hij ineens besluit dat m'n trapper gelikt moet worden. Of hij zo hard rent dat ik krampachtig alleen maar aan het remmen ben en ruuuuuuuuuuuuustig! roep...
Los is het een sport om nét voor het voorwiel langs te zigzaggen.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Persistence schreef:Even terug naar het fietsen, gebruiken jullie dan zo'n beugel?

Ik heb het geprobeerd met de riem in m'n hand, maar ik krijg klotsoksels als hij een afslag rechts neemt en ik rechtdoor wil. Of hij ineens besluit dat m'n trapper gelikt moet worden. Of hij zo hard rent dat ik krampachtig alleen maar aan het remmen ben en ruuuuuuuuuuuuustig! roep...
Hier lopen ze los. En voor m'n fiets duiken is niet handig, dat doen ze hoogstens 1 x. Of ik raak ze, of niet maar dan scheld ik ze uit, daarna nooit meer last. :mrgreen:
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
mijke
Zeer actief

Persistence schreef:Even terug naar het fietsen, gebruiken jullie dan zo'n beugel?

Mij lijkt zo'n beugel juist doodeng. Oor heeft nog wel eens dat ze tijdens het fietsen ineens plotsklaps geheel onverwacht moet poepen. Als ik de riem dan niet subiet loslaat lig ik op mn snuffert. No way dat ik die hond aan mijn fiets vast ga binden!
Persistence
Zeer actief

mijke schreef:

Mij lijkt zo'n beugel juist doodeng. Oor heeft nog wel eens dat ze tijdens het fietsen ineens plotsklaps geheel onverwacht moet poepen. Als ik de riem dan niet subiet loslaat lig ik op mn snuffert. No way dat ik die hond aan mijn fiets vast ga binden!
Haha. Ik had het dus omdat hij ineens moest plassen. Ik klapte zowat de sloot in omdat ik dat niet aan had zien komen.
mijke
Zeer actief

Nou, ik bedoel maar! Hier komt zo'n beugel des doods er niet in :P
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik heb ook gewoon de riem in mijn hand, ik bind ze nooit vast aan de fiets. Ik laat ze altijd draven.
Los mogen ze zelf de gang bepalen.

Manu is één keer mijn fiets ingelopen en toen heb ik zo'n smak gemaakt dat ik 6 maanden lang mijn knie niet helemaal kon buigen :engel: Hij is sindsdien superbraaf naast de fiets dus achteraf had ik het er wel voor over :F:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Noa kan ik toch niet loslaten, dus daarbij wil ik de beugel wel gaan proberen (ooit). Dan kan ze in ieder geval niet meer in mijn spaken springen als ze schrikt van de weerspiegeling van de zon in een plas (ja, het duurde een aantal keer voordat ik door had dat ze daarom plotseling opzij sprong). Maar ik wil het sowieso eerst in de polder gaan oefenen, dus zolang ik in Wageningen zit, mag ze het mooi doen met wandelingen.
Persistence
Zeer actief

Ben ik toch niet de enige stuntel :blauwoog:
Misschien toch nog maar eens rustig oefenen op een weg zonder al teveel afslagen.

Ik dacht dat zo'n springer juist bedoeld was om getrek of onverwachte bewegingen op te vangen.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik kan helaas niet meer fietsen, m'n reu is te sterk en te reactief, dus gevaarlijk. Toen ik nog wel veel fietste, deed ik dat gewoon meteen, zonder wennen, rustig aan beginnen. Ik deed de hond de eerste tijd aan een walkie dog, om te leren dat ze rechtdoor moest meelopen. Toen dat goed ging hield ik gewoon de lijn vast.

Makkelijke, niet te zware opvangers liepen meteen mee aan de lijn.

Omdat ik meteen al wel veel fietste kreeg mijn hond wel wat versleten voetzooltjes. Daar heb ik toen zo'n spray voor gekocht, om ze wat harder te maken, wat goed heeft geholpen. Daarna was dat niet meer nodig.
Persistence
Zeer actief

*Wolf* schreef:Ik kan helaas niet meer fietsen, m'n reu is te sterk en te reactief, dus gevaarlijk. Toen ik nog wel veel fietste, deed ik dat gewoon meteen, zonder wennen, rustig aan beginnen. Ik deed de hond de eerste tijd aan een walkie dog, om te leren dat ze rechtdoor moest meelopen. Toen dat goed ging hield ik gewoon de lijn vast.

Makkelijke, niet te zware opvangers liepen meteen mee aan de lijn.

Omdat ik meteen al wel veel fietste kreeg mijn hond wel wat versleten voetzooltjes. Daar heb ik toen zo'n spray voor gekocht, om ze wat harder te maken, wat goed heeft geholpen. Daarna was dat niet meer nodig.
Handig om te weten! Maar zo'n walkie ding is als ik even google een wat goedkopere uitvoering van z'n beugel, zonder veer toch?
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ja, een walkie dog is gewoon een stang die je aan het bevestigingsding onder het zadel vastmaakt. Ik heb daar toen voor gekozen omdat je die makkelijk los kan maken en meenemen op de wandeling, wat met een springer niet zo makkelijk gaat. Alleen heb ik hem toen al snel op een bankje laten liggen, wel meteen na ontdekking ernaar terug gegaan om hem weer op te halen maar hij was al weg. Dus dat werd alsnog een dure walkie dog want toen moest ik een nieuwe kopen.

Een ander nadeel is dat je het ding wel goed moest vastmaken, echt even eraan trekken, want hij is nog wel eens los geschoten onderweg. En hij draait ook wel, van voor naar achter, echt stevig vastzetten lukte niet.

Dus echt ideaal was het ook niet, maar dat zal een springer ook niet helemaal zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”