Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sliplijn/retrieverlijn voor pup?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Re: Sliplijn/retrieverlijn voor pup?

Ongelezen bericht door Leonie. »

Marion. schreef: Een tuigje lijkt me inderdaad superhandig met een pup! Ieder uur je pupje in en uit het tuig hijsen, want je wil hem ook zindelijk krijgen natuurlijk. Of laat je voor het gemak het tuig dan maar de hele dag aan?
Wat een onzin. Een Hurtta tuigje bijvoorbeeld, klik ik net zo snel om als een halsband.
Een tuigje lijkt me erg prettig bij een klein en kwetsbaar hondje. Het is ook handig voor als ze in de sloot/gracht vallen weet ik uit ervaring.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik vind bij Zuri een tuig ook handiger, haar kop is kleiner dan haar nek dus dat wil er wel af dan, en met een tuig heb ik haar vast, trekken doet ze niet.... Gillemans zit wel aan een jachtlijn, voor de sier moet ik zeggen, want die luistert gewoon en is tussen wijsvinger en duim vast te houden :wink:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik vind een tuig onhandig, ik gebruik het alleen als ik ze wil laten trekken bijv met pakwerk of canicross. Mijn pups hebben altijd een bandje om, maar voor het even buiten zetten om te plassen pak ik meestal een jachtlijntje voor het gemak. Als ik ze uit ga laten, dan meestal aan de flexilijn aan de halsband.
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Hier liep Sara ook vanaf dag 1 al aan een jachtlijntje, met haar 2 kilo :)
Dat is fijn in te stellen dat het niet te strak komt te zitten en je hebt het met een beetje oefenen zo om. En net zo belangrijk, ook weer zo af.
Ze lopen hier altijd los tenzij we wat onbetrouwbare honden moeten passeren of oversteken oid.
Hem zo instellen dat ze zichzelf corrigeren vind ik dan weer niet oke. Maar ik vind het wel fijner dan een halsband met lijn. Dat gebruik ik enkel wanneer ze loops is en de wandelingen aangelijnd moet blijven
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Leonie. schreef:
Marion. schreef: Een tuigje lijkt me inderdaad superhandig met een pup! Ieder uur je pupje in en uit het tuig hijsen, want je wil hem ook zindelijk krijgen natuurlijk. Of laat je voor het gemak het tuig dan maar de hele dag aan?
Wat een onzin. Een Hurtta tuigje bijvoorbeeld, klik ik net zo snel om als een halsband.
Een tuigje lijkt me erg prettig bij een klein en kwetsbaar hondje. Het is ook handig voor als ze in de sloot/gracht vallen weet ik uit ervaring.
Vind ik ook hoor. Hier zaten/zitten de tuigjes zo aan en zit er ook niets hun kleine nekjes te irriteren. Gewoon een instaptuigje, dat hebben ze zo om.
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Mijn pups lopen aan een tuig tot ze gecontroleerd genoeg zijn dat ze niet zomaar plots in die lijn gaan hangen omdat er iets leuks voorbij komt. Heb ook nooit moeite gehad met het tuig als je snel naar buiten moet om te plassen ofzo.
En ja, tuigen vind ik ook lelijk. Zodra ik ze genoeg vertrouw krijgen ze hier een jachtlijntje om.
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

Lanavandevledders schreef:Lana hangt zich liever op dan dat ze stopt met trekken met een slipketting,
rondom haar dikke nek voelt ze niks.
bij haar werkt een tuig veel beter,
in een slipketting horen ze ook niet te hangen,vóór die tijd moet je de hond al gecorrigeerd hebben met die slipketting,een slipketting is een correctieband,niet een band die een zelf corrigerende functie heeft bij een hond,overigens is een slipketting dan ook een no go voor puppies :)
Nanna schreef:Een tuig is lelijk :hmmm:

Ik zie dat het soms nodig is hoor, bij honden die ontsnappingsgevaarlijk zijn, of hulphonden. Maar verder ga je je mooie hond toch niet in zo'n lillijk tuig hijsen?
Het is mijn makke hoor ;-) Ik zie ook liever een 'bloot' paard dan met allerlei tuigage erom.
ik heb dezelfde makke hoor :mrgreen: , onooglijk vind ik die dingen...onnodig ook,tenzij je een hond hebt die zo rot in elkaar gefokt zit dat ze met de minste druk op een nek al een hernia krijgen,maar dan nog is het een afzichtelijk ding op een hond..

ik zie ze ook het liefste bloot,en puppies krijgen gewoon een bandje om ,maar ook die gaan direct weer af zodra ze binnen zijn.
Katrien89
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Katrien89 »

hakunamatata schreef: Een dwergpoedelpup is denk ik wel heel anders dan een golden retriever. Er gaan vast genoeg dingen komen die alleen al door formaatverschil anders gaan zijn. Zo'n dwergpoedelpup kun je ook voor de snelle plas gewoon optillen en naar het gras dragen bijvoorbeeld, weegt niks.
Dat is net iets wat ik wil vermijden, hem voor alles gaan optillen en gaan behandelen als een schoothondje.. Ik vind dat een kleine hond op dezelfde manier moet opgevoed worden als een grote hond. En nee natuurlijk kan een dwergpoedel mij niet omver trekken als hij aan de lijn trekt, maar dat is nog geen reden waarom hij het wel zou mogen doen :wink:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Als pup had Aki een gewoon halsbandje, en daarna een leren halsband. Toen die te klein werd heb ik een halfcheck gekocht. Buiten heeft hij nu eigenlijk altijd de halfcheck om. Verder liep/loopt hij meestal aan een flexlijn, en af en toe aan een gewone leren lijn om dat ook aan te wennen.
Als pup leerden we hem eigenlijk al van alles aan met de "vrijheid" van de flexlijn.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Kruimel53 schreef:En als je ze optilt houden ze gewoonlijk de boel binnen totdat ze weer met 4 pootjes op de grond staan.
Jij hebt nooit een Skittles zindelijk willen maken merk ik :mrgreen:
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Katrien89 schreef:
hakunamatata schreef: Een dwergpoedelpup is denk ik wel heel anders dan een golden retriever. Er gaan vast genoeg dingen komen die alleen al door formaatverschil anders gaan zijn. Zo'n dwergpoedelpup kun je ook voor de snelle plas gewoon optillen en naar het gras dragen bijvoorbeeld, weegt niks.
Dat is net iets wat ik wil vermijden, hem voor alles gaan optillen en gaan behandelen als een schoothondje.. Ik vind dat een kleine hond op dezelfde manier moet opgevoed worden als een grote hond. En nee natuurlijk kan een dwergpoedel mij niet omver trekken als hij aan de lijn trekt, maar dat is nog geen reden waarom hij het wel zou mogen doen :wink:
Hier een grote poedel die ik als pup veel getild heb naar de pies/poep plek. Dana is nu een hond die het niet erg vindt om getild te worden. Ik vond en vind dat erg handig.

Met een dwergpoedel pup zou ik er wel voor kiezen zo nu en dan te tillen. Het moet geen dwingend draag pupje worden, maar het is wel rete makkelijk als de hond op volwassen leeftijd getild wil en kan worden zonder gespartel.
Afbeelding
Neeltje

Ik zie dat het soms nodig is hoor, bij honden die ontsnappingsgevaarlijk zijn, of hulphonden. Maar verder ga je je mooie hond toch niet in zo'n lillijk tuig hijsen?
Het is mijn makke hoor ;-) Ik zie ook liever een 'bloot' paard dan met allerlei tuigage erom.
Ik ook, maar vindt het voor de hond toch prettiger. Ik zie dat ze vrijer lopen dan met een halsband om. En een tuigje draait niet zo rond als een halsband, wat veel meer klitten geeft.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Neeltje schreef:

Ik ook, maar vindt het voor de hond toch prettiger. Ik zie dat ze vrijer lopen dan met een halsband om. En een tuigje draait niet zo rond als een halsband, wat veel meer klitten geeft.
Dat zie ik dan weer niet.. de keren dat ik Aki een tuig omdeed (ik heb ze wel) :LOL: alsof hij onder zwaar juk liep :mrgreen:
Neeltje

blondie schreef:
Neeltje schreef:

Dat zie ik dan weer niet.. de keren dat ik Aki een tuig omdeed (ik heb ze wel) :LOL: alsof hij onder zwaar juk liep :mrgreen:
Hhahah nee, hier niet, maar het tuigje heeft letterlijk niet veel om het lijf, pootjes erin en boven dichtklikken. Eenmaal om bij Lotje zie je er niets meer van...

Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Onze honden dragen ook tuigen maar als ik ze even voor de deur laat plassen doe ik even een jachtlijn om , dat zou ik als ze langharig waren overigens niet doen want dat breekt van zo'n lijn maar ze zijn kortharig dus het kan.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Kruimel53 schreef:
Tineke schreef:Onze honden dragen ook tuigen maar als ik ze even voor de deur laat plassen doe ik even een jachtlijn om , dat zou ik als ze langharig waren overigens niet doen want dat breekt van zo'n lijn maar ze zijn kortharig dus het kan.
Bij de IJzen breekt er niks. Die lopen vaak aan een jachtlijn met dubbele stop en niks brekende haren.
Vroeger had ik voor de DHerders slipkettngen, dat hoorde zo, en van die met de kleine schakels braken de haren maar van de grote schakels niet.

Oh dat dacht ik wel dat het haren zou afbreken. Maar ik vind het verder geen lijnen om lang mee te wandelen dus ze hebben ze hier hoogstens een paar minuten om meer niet.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

xSuzannex schreef:Hier liep Sara ook vanaf dag 1 al aan een jachtlijntje, met haar 2 kilo :)
Dat is fijn in te stellen dat het niet te strak komt te zitten en je hebt het met een beetje oefenen zo om. En net zo belangrijk, ook weer zo af.
Ze lopen hier altijd los tenzij we wat onbetrouwbare honden moeten passeren of oversteken oid.
Hem zo instellen dat ze zichzelf corrigeren vind ik dan weer niet oke. Maar ik vind het wel fijner dan een halsband met lijn. Dat gebruik ik enkel wanneer ze loops is en de wandelingen aangelijnd moet blijven
Ik moet iedere keer weer glimlachen bij dit filmpje :I: Hoe heb je haar 'Doe om' eigenlijk aangeleerd? Clicker?
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb tuigjes voor Elco en Gait. Niet voor absolute controle, maar om ze veilig te houden. De controle is grotendeels dezelfde als wanneer ze loslopen: stem en houding dus. Ze kunnen ook aan de halsband en ze kennen allebei het showlijntje. Maar voor wandelingen is het toch eigenlijk altijd tuigje. Soms voor de foto's zonder tuigje, maar alleen als ik de kans groot acht dat we niemand tegen gaan komen
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Tineke schreef:
Kruimel53 schreef:
Tineke schreef:Onze honden dragen ook tuigen maar als ik ze even voor de deur laat plassen doe ik even een jachtlijn om , dat zou ik als ze langharig waren overigens niet doen want dat breekt van zo'n lijn maar ze zijn kortharig dus het kan.
Bij de IJzen breekt er niks. Die lopen vaak aan een jachtlijn met dubbele stop en niks brekende haren.
Vroeger had ik voor de DHerders slipkettngen, dat hoorde zo, en van die met de kleine schakels braken de haren maar van de grote schakels niet.

Oh dat dacht ik wel dat het haren zou afbreken. Maar ik vind het verder geen lijnen om lang mee te wandelen dus ze hebben ze hier hoogstens een paar minuten om meer niet.
Nee hoor, haren breken niet door zo’n jachtlijntje. Inderdaad wel met zo’n ijzeren slipketting. Regen we daarom maar een veter door. Ook niet ideaal.
Hier hadden ze het jachtlijntje ook kort om, zodra ze los mochten ging het lijntje af en liepen ze kaal rond.
Afbeelding
xSuzannex
Zeer actief
Contacteer:

Tamara/Bayko schreef:
xSuzannex schreef:Hier liep Sara ook vanaf dag 1 al aan een jachtlijntje, met haar 2 kilo :)
Ik moet iedere keer weer glimlachen bij dit filmpje :I: Hoe heb je haar 'Doe om' eigenlijk aangeleerd? Clicker?

Leuk om te horen :I:
Heb het haar idd met de clicker aangeleerd.
Eerst mijn hand door de halsopening en de lijn erop laten rusten, click wanneer ze het koekje uit mijn hand wilde pakken
Hand erdoor terwijl de lijn er niet op rust maar mijn hand in de opening zweeft, click
toen dat niet meer spannend was mijn hand steeds iets verder teruggetrokken in een heleboel stapjes totze haar hoofd er door stak.
Duurde even voor ze dat niet meer spannend vond en pas daarna liet ik de lijn even om haar nek hangen en gelijk weer los.
En vanaf dat punt hebben we er een commando aangekoppeld. Werkt nog altijd perfect. Waar ze ook is, ik hoef alleen maar doe om te roepen als ik ergens een hond spot of wil oversteken en ze staat voor mijn neus te springen om de lijn om te krijgen
Vind het een van de fijnste commando's die ze kent.
Katrien89
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Katrien89 »

Dat is echt een geweldig filmpje Suzanne :I:
Heb ook even je riempjes bekeken, heel mooi gemaakt!
Lukt dit qua dikte ook voor pups? Want een dwergpoedel pup is wel heel klein natuurlijk voor een dikke lijn.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Mijn grote poedel pup heeft vanaf het begin aan een lijntje van Suzanne gelopen en dat is nooit te groot of zwaar geweest. Gaat prima voor een dwergpoedel ook :)
Afbeelding
xSuzannex
Zeer actief
Contacteer:

Katrien89 schreef:

Dat is echt een geweldig filmpje Suzanne :I:
Heb ook even je riempjes bekeken, heel mooi gemaakt!
Lukt dit qua dikte ook voor pups? Want een dwergpoedel pup is wel heel klein natuurlijk voor een dikke lijn.
Ja hoor, Sara had op het begin zelfs een nog dikkere lijn. Deze lijnen gaan prima voor kleine pups. Zelfs voor chihuahua's is het een fijne lijn
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

S@ndr@ schreef:jachtlijntjes zijn vrij dun, en dan krijg je drukpuntbelasting als ze trekken, dus ik zou ook gewoon gaan voor een halsbandje en lijntje - dat zullen ook de meeste honden scholen adviseren en je hebt ze gewoon met kliksluiting die best snel om en af kunnen
De hunters jachtlijn met stop is niet dun, maar ik vind hem te dik voor een pup :tongue:

Een pup heeft bij mij een gewone halsband met een lijn(tje).
Ook op de jachttraining :ok:

Zelf vind ik het prettig als de pup een halsband om heeft, omdat dat toch net iets gemakkelijker vastpakken is als pup een ander idee heeft dan jij over bij je blijven. :tongue:
In het bos heb ik een pup (in veilig gebied) meteen los.
Als ze wat meer ruimte nemen bij het ouder worden gaat daar een sleeplijntje aan.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”