Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KVV en kleine kinderen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Katrien89
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

KVV en kleine kinderen

Ongelezen bericht door Katrien89 »

Hoi iedereen,

Binnen enkele maanden hebben we een pup in huis en ik ben mij helemaal aan het verdiepen in welk voer we willen geven. We zijn erg overtuigd van de voordelen van KVV maar ik vraag me enkel af of dit hygiënisch verantwoord is met kleine kinderen, voornamelijk wanneer de honden dan likken op je handen, in je gezicht, ...
Dat ik alles in de keuken netjes moet houden met reinigingsmiddel is logisch, maar dat likken daar maak ik me nog wat zorgen over, ik wil natuurlijk niet dat mijn zoon een of andere bacterie oploopt daardoor.
Of maak ik me nu zorgen om niets?

Verder zijn tips over merken in KVV altijd welkom! Ik ben aan het twijfelen tussen Farmfood en Raw4dogs
En is het ook steeds nodig om groenten bij te geven?

Bedankt!
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: KVV en kleine kinderen

Ongelezen bericht door Hippo »

Ah joh is goed voor de weerstand :mrgreen: . Ik zou mij daar geen zorgen om maken, ik kan mij bijna niet voorstellen dat je zoon een bacterie oploopt door een hond die KVV eet. Dan hadden toch al heel veel kinderen ziek moeten zijn geworden.

Als je een complete variant KVV geeft, hoef je in principe niks toe te voegen als groenten. Als je enkelvoudige KVV geeft is het raadzaam om wel te doen.
Ik vind de KVV van Herby fijn, betaalbaar en mooie kwaliteit. Geen brei, geen stank, geen bederving en veel smaken.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

honden zijn gewoon euh, niet zo fris. Of je ze nu brok geeft of vlees, er gaan nog meer dingen door de mond. Zoals Hippo zegt, goed voor de weerstand ;)
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Katrien89
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Katrien89 »

Hahaha ja dat is ook waar natuurlijk... :Q: :mrgreen:
Ok, dan geef ik lekker KVV! Super :cheer:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Als je kind en puppypoep uit elkaar houdt (fles dettol is in het begin wel handig), ze niet vijf minuten na het eten mekaar af laat lebberen en dezelfde hygiëneregels als bij je eigen vlees aanhoudt, kan er weinig mis gaan.
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:Je hond likt buiten ook aan onzegbare zaken :8):
Of slobbert eens een fijne kattendrol naar binnen.
Ik zou lekker kvv geven hoor :ok:
Kinderen ook. Lekker met hun kwijlsnuit aan de duwstang van winkelwagentjes sabbelen, in de zandbak spelen met kattenstront en het dan gek vinden dat je jeuk aan je billen krijgt :engel:
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Nanna schreef:Je hond likt buiten ook aan onzegbare zaken :8):
Of slobbert eens een fijne kattendrol naar binnen.
Ik zou lekker kvv geven hoor :ok:
Die kattendrol zal waarschijnlijk nog wel gevaarlijker zijn dan de kvv, en daar mauwt niemand om. :mann:
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Het is niet hygiënisch. Uit onderzoek is nu eenmaal gebleken dat honden die rauw vlees krijgen meer vervelende bacteriën bij zich dragen dan honden die brok krijgen. Dat het ook vies is dat ze buiten kattenstront eten betekent nog niet dat je het 'gevaar' op moet gaan zoeken als er een goed alternatief is.
https://www.uu.nl/nieuws/pas-op-met-rau ... ond-en-kat
Dit dus.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Pienda schreef:Het is niet hygiënisch. Uit onderzoek is nu eenmaal gebleken dat honden die rauw vlees krijgen meer vervelende bacteriën bij zich dragen dan honden die brok krijgen. Dat het ook vies is dat ze buiten kattenstront eten betekent nog niet dat je het 'gevaar' op moet gaan zoeken als er een goed alternatief is.
Dit dus.
de meeste DA worden door een brokken fabrikant gesponsord, vandaar hun mening ;)
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

Van mij hoef je het niet te "geloven", maar het is gewoon een feit dat het niet hygiënisch is. In ieder geval minder hygiënisch dan brokken.
Of je de consequentie daaraan verbindt dat je het daarom niet voert als je een kind hebt moet je zelf weten.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Lizzie. schreef: de meeste DA worden door een brokken fabrikant gesponsord, vandaar hun mening ;)
En dat is dus klinkklare onzin.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

kipo schreef:
Lizzie. schreef: de meeste DA worden door een brokken fabrikant gesponsord, vandaar hun mening ;)
ik vond hem ook al wat krom :hmmm:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

kipo schreef:
hahahaha tuurlijk joh, 1 van de grootste brokken ''maffia'' hebben dit zelfs toegegeven ;)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pienda schreef:Het is niet hygiënisch. Uit onderzoek is nu eenmaal gebleken dat honden die rauw vlees krijgen meer vervelende bacteriën bij zich dragen dan honden die brok krijgen. Dat het ook vies is dat ze buiten kattenstront eten betekent nog niet dat je het 'gevaar' op moet gaan zoeken als er een goed alternatief is.
Dit dus.
Yep en dat kwam van meneer Royal Canin. Tot zover de onafhankelijkheid
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pienda schreef:Van mij hoef je het niet te "geloven", maar het is gewoon een feit dat het niet hygiënisch is. In ieder geval minder hygiënisch dan brokken.
Of je de consequentie daaraan verbindt dat je het daarom niet voert als je een kind hebt moet je zelf weten.
Hmm en de salmonella die met regelmaat op brok gevonden wordt dan????
Oh ook op sla trouwens en andere groente...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Pienda schreef:Van mij hoef je het niet te "geloven", maar het is gewoon een feit dat het niet hygiënisch is. In ieder geval minder hygiënisch dan brokken.
Ligt er aan hoe je er mee omgaat. Brokken kunnen ook salmonella bevatten. Die brokken stop je in je zak met wandelen, je wast je handen daarna niet, je maakt de voerbak niet meteen schoon met heet sop.
Iemand hier met kinderen die nog nooit brokjes gevreten hebben? Ik wel.
Volgens de huisarts een uitstekende eitwitbron :lol1:
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Eet je dan zelf ook geen vlees??
Ik wel, hou niet zo van brokken.

Dat de allergieen de pan uit rijzen door alle overdreven hygiene de afgelopen jaren is een feit!
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Lizzie. schreef:
kipo schreef:
hahahaha tuurlijk joh, 1 van de grootste brokken ''maffia'' hebben dit zelfs toegegeven ;)
De meeste dierenartsen worden níet gesponsord door welke voerfabrikant dan ook. Dierenartsen kiezen zelf welk voer ze willen verkopen en met de desbetreffende fabrikant maken ze vervolgens afspraken over inkoop en ondersteuning.
Ja, ook de dierenarts verdient aan die brokken, maar dat is géén sponsorgeld.
Bovendien, maak je maar geen enkele illusie, kvv wordt ook verkocht om geld aan te verdienen.
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Dit dus.
Mijn dochter van drie jaar komt vanaf baby af aan al in contact met drie rauw etende honden. En ja, ze krijgt ook wel eens een lebber in haar gezicht. Het valt me op dat ze minder vaak ziek is als haar buurjongetje zonder hond, of als haar nichtje, ook zonder hond. Ook in mijn zwangerschap aten mijn honden rauw, niks aan de hand. Ik voer al 15 jaar rauw en ik ben er nog nooit ziek door geweest.
Het zal dus allemaal wel meevallen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Of je nu een hond , kind of ander huisdier neemt of gewoon een partner is het al een uitwisseling van andere bacterieen en virussen . Je geeft ook handjes en kussen waarvan je niet weet waar die net heeft gezeten . Wie wast er echt zijn handen na WC gebruik. ?
Geloof als je constant met schoonmaken en desinfecteren bezig bent en wat je al niet op kan lopen ongezonder is.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Eh ja nou ben ik denk ik ook 1 van de meest ontaarde moeders in dit geval :engel:
Dochterlief helpt wel eens stal uitmesten en als ze onderweg een balletje verliest pakt ze die gewoon op :LOL: Kinderen kropen altijd met de honden over de vloer, ook als er 1 loops was en ik ben verre van een poetsvrouw :Q:
En dus ook al jaren rauw vlees voor de honden en voorheen katten.
Voordeel is wel dat de kinderen nauwelijks ziek zijn :F:
Groetjes,
Wendy
dagmar88
Zeer actief

maitestar schreef:Eh ja nou ben ik denk ik ook 1 van de meest ontaarde moeders in dit geval :engel:
Dochterlief helpt wel eens stal uitmesten en als ze onderweg een balletje verliest pakt ze die gewoon op :LOL: Kinderen kropen altijd met de honden over de vloer, ook als er 1 loops was en ik ben verre van een poetsvrouw :Q:
En dus ook al jaren rauw vlees voor de honden en voorheen katten.
Voordeel is wel dat de kinderen nauwelijks ziek zijn :F:
:LOL: Mijn nichtje van toen een jaar of drie, vier plakte haar lolly op de pony, ging de pony borstelen, en stak na afloop dat ding zo weer in haar mond.
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

dagmar88 schreef: :LOL: Mijn nichtje van toen een jaar of drie, vier plakte haar lolly op de pony, ging de pony borstelen, en stak na afloop dat ding zo weer in haar mond.
Heerlijk toch :LOL:
Groetjes,
Wendy
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik voer al 13 jaar kvv. Mijn honden hebben nooit brokken gehad.
Zelfs op vakantie naar Zuid-Frankrijk gaat de kvv mee.
Mijn jongens waren 11, 12 en 14 toen onze pup kvv kreeg.
Er is in ons huishouden nog nooit iemand ziek geworden, omdat de hond vlees eet.
Gewoon lekker aan beginnen.
Ik voer mijn honden: Tammenga, Darf, Kiezebrink, Tamro, Daily meat, Dogmeat en verder nog rauwe kippennekken, vleugels, penslap etc
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

denk dat je je niet te veel zorgen moet maken,
en ja, dieren zijn alles behalve hygiënische, en honden likken graag, lammertjes en kalfjes zuigen ook graag op vingers,
maar onze kinderen zijn ook op deze manier groot geworden met allerlei dieren en viezigheidjes,
samen ijsjes of koekjes eten was normaal, kind een hapje, hond een hapje,
ze zijn er nooit ziek van geworden, en mijn kleinkinderen groeien ook zo op,
geregeld handen wassen is hier normaal, maar niet na elke lik of hap zand,
zo bouwen ze weerstand op,
als je zelf een beetje oplet, zal het allemaal wel meevallen.
Pienda
Zeer actief

joline schreef: Mijn dochter van drie jaar komt vanaf baby af aan al in contact met drie rauw etende honden. En ja, ze krijgt ook wel eens een lebber in haar gezicht. Het valt me op dat ze minder vaak ziek is als haar buurjongetje zonder hond, of als haar nichtje, ook zonder hond. Ook in mijn zwangerschap aten mijn honden rauw, niks aan de hand. Ik voer al 15 jaar rauw en ik ben er nog nooit ziek door geweest.
Mijn schoonvader rookt al vanaf zijn 12en heeft ook nooit longkanker gekregen. Zal dus ook wel meevallen met die sigaretten.
Is natuurlijk een beetje een rare redenatie.
dagmar88 schreef:
Ligt er aan hoe je er mee omgaat. Brokken kunnen ook salmonella bevatten. Die brokken stop je in je zak met wandelen, je wast je handen daarna niet, je maakt de voerbak niet meteen schoon met heet sop.
Volgens de huisarts een uitstekende eitwitbron :lol1:
Hier kan ik dus niets van terugvinden. Geen enkel nieuwsbericht over brokken die salmonella bevatten. Alleen op pro-rauwvoersites is te vinden dat er regelmatig terugroepacties zijn omdat er weer salmonella in brokken is gevonden. Het feit dat de brok wordt teruggeroepen zegt dan toch ook al wel genoeg? Blijkbaar is het dus niet gewenst dat er salmonella in hondenvoer zit. Maar nu is onderzocht hoe vaak het in rauwvoer zit weten we dus dat dat regelmatig is. Dus op de vraag of het hygienisch is om rauwvoeretende honden kinderen te laten likken kan iedereen toch wel antwoorden dat dat minder hygienisch is dan honden die brok gevoerd krijgen? Heeft niets te maken met de 'brokkenmaffia'.
Zelf eet ik overigens ook vlees en ga daar zo hygiënisch mogelijk mee om in de keuken. Zo schotel ik zwangere vriendinnen geen rauwe eieren voor, maar wil ik zelf best de cakebeslagkom leeglepelen.
Als je echt bang bent voor de mogelijke gevolgen van rauw vlees voeren kan je het natuurlijk ook gaar koken voordat je het aan je honden geeft. Hoef je tenminste niet die 'brokkenmaffia' te sponsoren.
dagmar88
Zeer actief

Pienda schreef: Als je echt bang bent voor de mogelijke gevolgen van rauw vlees voeren kan je het natuurlijk ook gaar koken voordat je het aan je honden geeft. Hoef je tenminste niet die 'brokkenmaffia' te sponsoren.
Want rauw vlees betekent spiervlees? Doe maar even hoor.
Pienda
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Pienda schreef: Als je echt bang bent voor de mogelijke gevolgen van rauw vlees voeren kan je het natuurlijk ook gaar koken voordat je het aan je honden geeft. Hoef je tenminste niet die 'brokkenmaffia' te sponsoren.
Hoe bedoel je dat? Volgens mij kan je een bakje KVV best thuis zo behandelen dat de bacteriën het loodje leggen. Overigens zitten volgens mij de schadelijke bacteriën vaak aan de buitenkant van het vlees (door besmetting in het slachthuis). Dus bij gehakt moet je alles verhitten, bij een bot is de buitenkant misschien wel genoeg? Maar dat weet ik allemaal niet.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pienda schreef:
joline schreef: Mijn dochter van drie jaar komt vanaf baby af aan al in contact met drie rauw etende honden. En ja, ze krijgt ook wel eens een lebber in haar gezicht. Het valt me op dat ze minder vaak ziek is als haar buurjongetje zonder hond, of als haar nichtje, ook zonder hond. Ook in mijn zwangerschap aten mijn honden rauw, niks aan de hand. Ik voer al 15 jaar rauw en ik ben er nog nooit ziek door geweest.
Mijn schoonvader rookt al vanaf zijn 12en heeft ook nooit longkanker gekregen. Zal dus ook wel meevallen met die sigaretten.
Is natuurlijk een beetje een rare redenatie.
dagmar88 schreef:
Volgens de huisarts een uitstekende eitwitbron Afbeelding1:
Hier kan ik dus niets van terugvinden. Geen enkel nieuwsbericht over brokken die salmonella bevatten. Alleen op pro-rauwvoersites is te vinden dat er regelmatig terugroepacties zijn omdat er weer salmonella in brokken is gevonden. Het feit dat de brok wordt teruggeroepen zegt dan toch ook al wel genoeg? Blijkbaar is het dus niet gewenst dat er salmonella in hondenvoer zit. Maar nu is onderzocht hoe vaak het in rauwvoer zit weten we dus dat dat regelmatig is. Dus op de vraag of het hygienisch is om rauwvoeretende honden kinderen te laten likken kan iedereen toch wel antwoorden dat dat minder hygienisch is dan honden die brok gevoerd krijgen? Heeft niets te maken met de 'brokkenmaffia'.
Zelf eet ik overigens ook vlees en ga daar zo hygiënisch mogelijk mee om in de keuken. Zo schotel ik zwangere vriendinnen geen rauwe eieren voor, maar wil ik zelf best de cakebeslagkom leeglepelen.
Als je echt bang bent voor de mogelijke gevolgen van rauw vlees voeren kan je het natuurlijk ook gaar koken voordat je het aan je honden geeft. Hoef je tenminste niet die 'brokkenmaffia' te sponsoren.
Dus jij gaat gekookte botten geven... das een beetje dom he
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pienda schreef:
dagmar88 schreef:
Hoe bedoel je dat? Volgens mij kan je een bakje KVV best thuis zo behandelen dat de bacteriën het loodje leggen. Overigens zitten volgens mij de schadelijke bacteriën vaak aan de buitenkant van het vlees (door besmetting in het slachthuis). Dus bij gehakt moet je alles verhitten, bij een bot is de buitenkant misschien wel genoeg? Maar dat weet ik allemaal niet.
Omdat gekookt bot levensgevaarlijk is. En ja ook in kvv zitten (flinke) stukken bot
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”