Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zit jij er wel eens doorheen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Zit jij er wel eens doorheen?

Ongelezen bericht door veertje »

Charlotte* schreef:Bedankt voor jullie ondersteunende woorden en adviezen, daar heb ik echt wat aan. :-) En als ik jullie ervaringen zo lees besef ik wel dat het echt nog veel erger kan dan dit. Lijkt me heel heftig om een hond te hebben die sloopt of mensen bijt.

Het aangeven van grenzen vind ik nog lastig. In de keuken achter me gaan staan is niet handig en ik kan niet de schoenen bij mijn zoontje aantrekken zonder dat ze ertussen komt staan. Ik geef wel rustig aan dat ze in haar mand moet of afstand moet houden maar dat werkt vaak niet, als ik het iets krachtiger doe duikt ze ineen maar gaat wel heel hyper om me heen kruipen en mijn handen aflikken maar afstand houden doet ze niet.
Ik bedacht me ook ineens dat mijn herder dat ook wel had in het begin, die liep ook achter me aan of rende achter de kat aan in huis. Als ik dat zat was bond ik hem vast aan de radiator.(ik was dan wel thuis) Klinkt heel lomp maar het werkte als een tiet, ik heb dat maar paar keer gedaan en toen was het over.

En ik moet natuurlijk de positieve punten niet vergeten want als we nu naar bed gaan gaat ze rustig in haar mand liggen. Dat deed ze in het begin echt niet, dan liep ze een half uur te piepen en drentelen. Dus dat is al winst. En de laatste keer dat ze 10 minuten alleen moest blijven waren de koekjes die ik had neergelegd wel opgegeten. Het loslopen op een omheind veld gaat goed, ze vind het leuk en luistert best goed.

Kan je het niet ombuigen, dat je haar op momenten dat je haar bij je verwacht maar eigenlijk niet wil hebben, iets geeft om te doen. Een lekkere kluif op haar mat net voor je gaat koken, of een kong voordat je je zoontje de schoenen aan moet doen.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Met Uma heb ik er nooit doorheen gezeten, ook al is ze vemist geweest. Lang ook. Maar er was meteen een soort vertrouwen in haar dat het allemaal goed zou komen. Die enorme angst die ze had en nog steeds wel heeft is er nooit voor mij geweest en er zit 0,0 agressie in of ongewenst gedrag waar ze volhardend in is. Zij is best een gemakkelijk hondje.
Met Manu heb ik er wel doorheen gezeten hoor. Mijn ex nam een Husky en het was echt zijn hond. Ik deed er vooral de leuke dingen mee en toen ik echt zijn enige baas werd heb ik er zelfs aan gedacht hem weg te moeten doen omdat ik hem nooit zou kunnen mannen.
Ik wilde altijd al een hond, lekker over het strand schuiven en een balletje gooien. Agility leek me geweldig en lekker een kuil graven en van daaruit samen naar de voorbijgangers kijken. Nou, daar kwam ik van een koude kermis thuis. Met 0 ervaring een intacte kruising Husky-Malamute :lol1: Ik geloof dat ik nu alles aankan :LOL:
Janken, er wakker van liggen, overal wanhopig advies inwinnen, kijken hoe het hoort. En eigenlijk, pas toen ik adviezen of opmerkingen kreeg die volledig tegen mijn gevoel ingingen, ben ik mijn eigen ding gaan doen. We proberen niet meer maar doen gewoon. Ik deed een aantal gehoorzaamheidscursussen met clicker en positieve benadering en daar heb ik geleerd hoe ik hem kon leren luisteren. Hij was toen al bijna 3 :engel: Daarvoor deed ik alles op hoop van zegen. We boekten succes en ik werd er zo blij van en toen merkte ik dat als ik blij was, Manu veel meer op mij ging richten. Dat ik niet meer naar hem keek als mijn mislukking maar naar de grootste trots van mijn leven en mijn maatje door dik en dun. Ik heb alles wat ik heb in die hond gestopt en daardoor is het voor mij ook zo'n groot ding geworden. Als er positief of negatief gebeurt rondom ons kan ik gelijk gaan janken. Ik heb werkelijk waar nog nooit zoveel energie in iets gestopt.
In april wordt hij 5 en ik kan nu zeggen dat ik ons geweldig vind. Soms gebeurt er weer iets waardoor ik verrast word en daar kan ik heel erg van balen maar ik kan het nu wel beter accepteren.
Die verwachting van hem was zo irreëel, oneerlijk en veel te hoog/anders.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Oef ja, ik heb er met Oor in het begin ook vreselijk doorheen gezeten. Ik had heel mooi eerst drie weken vrij genomen en daarna een heel schema opgesteld met de planner dat ik de eerste week 3x 2 uurtjes zou werken, de week erna 3x 3,5 uurtjes etc. Ik had het hele jaar ervoor vakantie-uren gespaard zodat ik dat kon doen. In de vakantie zou ze alvast af en toe alleen zijn als ik naar de supermarkt ging. Alles was tot in de puntjes uitgedacht. En toen kwam de realiteit :LOL: Die realiteit was dat Oor helemaal niet alleen kon zijn. Dikke vette paniek. Janken, blaffen en slopen is op zichzelf al vervelend genoeg, maar die paniek die raakte me echt tot in mijn ziel. Als ze heel even alleen was geweest had ze zó in de stress gezeten dat ze daarna de rest van de dag bekaf was. Op stel en sprong van iemand een bench geleend in de hoop dat ze zich daar veiliger in zou voelen. Met mij er bij en deurtje dicht ging het prima, dus toen ging ik even naar de winkel, 5 minuutjes, kwam terug en ze was uit de bench ontsnapt... en niet via het deurtje :80: En zat trillend als een rietje in een hoekje. Zó sneu. En dan begonnen de buren ook nog te klagen en te dreigen dat ze de dierenbescherming gingen bellen.

Op internet vond ik allerlei trainingen zoals de koektrommelmethode die ik tot in den treure heb geoefend en wat helemaal niks deed of zelfs averechts werkte. Ik kwam hier voor advies en daar werd het eigenlijk niet beter van. Van de ene helft kreeg ik domme, niet werkende adviezen als 'je moet het gewoon doen' of 'laten blaffen dan legt ze zich er wel bij neer', van de andere helft kreeg ik op mijn kop want hoe kwám ik er bij te denken dat een jonge hond zo snel al alleen kon zijn?! Dat was ook niet heel goed voor mijn zelfvertrouwen.

En in de tussentijd moest ik natuurlijk wel gewoon werken. Geld voor een betaalde oppas had ik niet want ik was juist minder gaan werken zodat dat niet nodig zou zijn en ja, dan lever je salaris in. Ten einde raad heb ik Oor de eerste dagen overal en nergens onder gebracht, bij mensen die ik kende van het stappen of die ik dan toevallig één keer in het park had gesproken, je kon het zo gek niet bedenken. Dat was voor Oor niet heel leuk, en voor mij elke dag opnieuw weer stress over de vraag of ik voor de volgende dag wel weer oppas zou kunnen vinden. Maarja, ik had geen keus, want alleen zijn was gewoon geen optie. Inmiddels waren mijn vrije uren ook op en moest ik weer 4x 6 uur werken (plus pauze en reistijd dus 8 uur per dag alleen). Ten einde raad maakte ik een advertentie op marktplaats met de schattigste foto die ik van haar kon vinden en oh wonder, iemand meldde zich aan dat ze dolgraag elke dag gratis op Oor wilde passen! En ze wilde er echt absoluut niks voor terug, en ze was dol op Oor, en Oor op haar. Een geschenk uit de hemel echt.

Bijna een jaar lang heb ik haar elke dag dat ik moest werken naar de oppas gebracht en vanaf toen werd alles langzaam beter. En nu, achteraf, ben ik zo blij dat ik haar toen niet weer weg heb gedaan. Nu was er sowieso geen haar op mijn hoofd die daar aan dacht hoor, want ik was vanaf de eerste seconde dolverliefd op haar en zij op mij. We hoorden samen. Maar er zijn echt zó veel momenten geweest dat ik dacht dat ik het gewoon niet kon bolwerken, dat ik haar niet kon bieden wat ze nodig had, dat ik er aan onderdoor zou gaan en de hond in de vernieling zou draaien. En toch is het goed gekomen. Gewoon, omdat je roeit met de riemen die je hebt en je dan gaandeweg vanzelf dingen ontdekt die wel werken. De oppas zorgde voor stabiliteit. Ik liet haar nooit meer alleen, ze ging mee schoenen kopen en mee boodschappen doen. Ze leerde mij vertrouwen en ze werd ook gewoon ouder. Ik ontdekte per toeval dat het voor Oor fijn is als ze mij de straat uit kan zien lopen vanuit het raam, iets wat heel tegenintuiitief is maar voor haar werkte dat. En een andere ontdekking - je probeert gewoon wat - was dat ze een stuk relaxter bleef als ik haar haar ontbijt gaf en dan direct weg van huis ging. Dus eerst jas schoenen tas aan, ontbijt neer zetten, voordeur open, commando 'eet!' geven en als de wiedeweerga maken dat je wegkomt. Dat soort tips kan niemand je geven, die staan in geen enkel boekje, maar die ontdek je gaandeweg omdat ze specifiek werken voor jou en jouw hond. En nu kan ze uitstekend alleen zijn! Hele dagen, geen probleem. Wie had dat toen ooit gedacht? Ik niet in ieder geval.

Dus, er is zeker hoop, ook voor jou. Kwestie van doorbikkelen en gewoon blijven proberen. Adem in, adem uit, bekijk de zaken van de praktische kant en kies de weg van de minste weerstand. Het hoeft niet perfect, je hoeft alleen maar deze dag door te komen zonder dat de hond sterft van paniek. En dan morgen en overmorgen. En op een dag kom er je er dan achter dat er alweer zoveel dagen voorbij zijn, dat je het allebei nog redt, dat je naar elkaar toe gegroeid bent en dat er nu dingen kunnen die je eerder niet voor mogelijk had gehouden. Nouja, zo ging het bij mij in ieder geval!
Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik wil je wel op het hart drukken dat ze pas drie weken bij je is! Drie weken! Echt heel erg kort. Het komt vast helemaal goed!
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Cleva schreef:Feit blijft dat honden vaak pas leren alleen zijn als het domweg niet anders kan.
Dit is dus exact het soort advies dat ik destijds kreeg. Waardeloos, luister er niet naar.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij Gait werkte het wel, bij Elco absoluut niet. Die hebben we de eerste anderhalf jaar nauwelijks alleen gelaten. En daarna kon hij het opeens gewoon. Bij hem werd het ook erger door het maar gewoon te doen. 7 honden gehad hebben zegt niet dat je alle soorten honden al gehad hebt. En er zijn er die beter leren alleen te zijn door ze eerst niet alleen te laten, maar altijd van gezelschap te voorzien. En de meeste honden leggen zich inderdaad er snel bij neer als ze geen keuze hebben
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Van Gils mijn allereerste CC terror pup, heb er echt voor gestaan om er een postzegel op te plakken en retour afzender te sturen :mrgreen: .... maar goed na hem heb ik er eigenlijk nooit meer doorheen gezeten met wat voor hond dan ook. gewoon bij iedere tegenslag Balen/ eventueel even janken,.....opkrabbelen en weer .

Van Gils kon trouwens ook niet alleen dat heeft echt tijden geduurd, maar heeft zich uiteindelijk vrijwel vanzelf aangediend.. hij vond het gewoon niet meer zo erg op een gegeven moment :wink:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 15 feb 2018 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

mijke schreef:
Cleva schreef:Feit blijft dat honden vaak pas leren alleen zijn als het domweg niet anders kan.
Dit is dus exact het soort advies dat ik destijds kreeg. Waardeloos, luister er niet naar.
Met Luna werkte dit wel. Het is natuurlijk niet zo dat als iets voor jouw hond niet werkt dat het advies meteen waardeloos is :mrgreen:

Nu vind ik verlatingsangst / niet goed alleen kunnen zijn wel een van de lastigere dingen om 'op te lossen' maar ook dit kan voor iedereen anders zijn. En ik heb de indruk dat TS weet wat ze doet.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik heb nu twee honden gehad met echte verlatingsangst, in die zin dat ze compleet in paniek raakten, gingen huilen en op tafel/het aanrecht sprongen (opvanghond). M'n eigen (asiel)hond hield me ook constant in de gaten. Ik heb me aan hen aangepast, tuurlijk heb ik dat gedaan. Wat was ik ermee opgeschoten om dit te forceren? Waarschijnlijk eerder het tegendeel en hadden ze blijvende verlatingsangst gekregen.

M'n teef heeft stapje voor stapje alleen leren blijven, heeft bijna 5,5 maand geduurd maar er zat steeds verbetering in. Nu heeft ze het vertrouwen dat ze niet meer alleen wordt gelaten en kan ze heel goed alleen blijven. De opvanghond heeft er denk ik ook wel twee maanden over gedaan. Pas toen ze een terugval kreeg en weer op het aanrecht sprong toen ik even wegging, ben ik terechtgekeerd en heb haar met harde stem terechtgewezen, want ik wist dat ze het toen kon, en dat heeft geholpen. Na drie maanden is ze herplaatst en bij die mensen kon ze vrijwel meteen alleen, want dat had ze inmiddels geleerd.
*Wolf*
Zeer actief

Cleva schreef: Ik ben inmiddels 7 honden verder.
En zeven honden met ernstige verlatingsangst die door de onovertroffen lik-op-stukaanpak in één dag goed alleen konden blijven :goeie:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Cleva schreef:
mijke schreef:
Bij mij heeft het tot nu toe elke keer zo gewerkt.

Ik ben inmiddels 7 honden verder. Oor is jouw eerste, toch?
Bij mij werkte het dus ook elke keer zo. Wuilus sloopte alles. Pas toen ik haar permanent nam omdat mijn vader dood ging en ik wel moest studeren etc kon ze ineens alleen zijn. Niet de eerste dag maar wel na een korte tijd waarin ik geen keuze had.

Ik was laatst met Guus wandelen en moest iets kopen via marktplaats direct na de wandeling. Ik was vast van plan Guus mee naar binnen te nemen want hem alleen in de auto laten was nog geen optie. De keren dat ik dat deed bij een tankstation etc zat hij op de voorstoel te gillen als ik ging betalen en was hij super onrustig en gestressed. Nu bleek de mevrouw zelf twee honden te hebben en mocht hij dus niet naar binnen. Halsbandje af en op hoop van zegen. Ik hoorde hem gillen en zag hem over het dashboard heen en weer lopen. Balen maar het moest. Omdat die mevrouw en ik dezelfde hobby hebben heb ik toch een kwartiertje met haar gekletst en naar haar hobby gekeken. Toen ik bij de auto kwam lag Guus heerlijk te slapen op de voorstoel. Klein bruin bolletje en doodstil en heerlijk kalm. Hij werd echt wakker van mij toen ik bij de auto stond. Knappe hond! Nu kan hij prima effe in de auto zijn.

Ik gaf ook het advies laat je hond niet achter je aan lopen. Waarom? Omdat het irritant is. Als je het niet erg vindt moet je het lekker laten gaan. Ik ben van mening dat je alles kan laten gaan wat je niet erg vindt. Maar zodra je er last van hebt moet je er wat mee. Een hond weet feiloos wanneer hij in je irritatiezone zit. En als jij dan toegeeft en je hond kan het zo spelen dat hij zijn zin krijgt verlies je grip en geef je je hond niet voldoende stabiliteit.

Ik vond het dus wel vervelend dat mijn honden als ze nieuw waren permanent achter mijn hakken hingen. Bij de deur van de wc bleven wachten en liefst tegen me op stonden als ik op de wc zat. Op die manier pakt een hond je permanente aandacht en als je wil dat hij alleen kan zijn moet dat dus anders....

Ik ben helemaal niet lullig of naar naar mijn honden maar wel duidelijk. Om te beginnen gaan we kluiven op heerlijke kluiven als de baas rondloopt. Daarbij lig je dus ergens als hond. Zo bouw ik dat uit. Als een hond alleen in de mand ligt ga ik er naartoe en laat hem weten dat ik hem erken, blij ben met de afstand even en hem erg lief en bijzonder vindt. Zo leert de hond dat hij echt wel bestaansrecht heeft zonder permanent bevestiging te vragen. Hondjes die vragen.....

Guus jankte heel erg bij naar bed gaan. Iedereen hier zal zeggen, neem hem de eerste tijd mee naar boven. Ik ben het daar absoluut niet mee eens. Eerst een half uur laten blaffen. Negeren. Na een tweetal weken merkte ik dat het niet werkte. Dan los in de kamer bij slapen en bench de deur uit. Kwartier blaffen. Ook niet perfect. Ipv koekjes kluifjes. En uiteindelijk bleek dat dat wel werkte. Elke avond rust inbouwen, vast ritueel en een lekkere kluif. Nu kan Guus net als Bas niet wachten tot we gaan slapen want dan krijgt hij een staafje om te kauwen en hij geeft al weken geen kick meer.

Alleen zijn heb ik vanaf dag twee gedaan bij zowel Bas als Guus als Tom. Doei! Baasje gaat even 3 uur weg al ben je hier pas 13 uur. Natuurlijk werd er even geblaft. Maargoed, ik hoor dat niet als ik naar de stad ga of moet werken. En na een paar dagen konden ze allemaal prima alleen zijn.

Ik ben het dus echt met Cleva eens. Het leven is wat het is en dat begint op dag 1 en loopt zoals ik wil dat het loopt. Een hond die moet je niet eerst met plan 1 vertrouwd maken. Dan met plan 2 en zo in stappen naar je wensen draaien. Guus is een enorm koppige hond. Als ik die mee naar de slaapkamer had genomen stond hij nu nog tegen de deuren op te springen bij slapen gaan. Hij had dan de optie gekend om boven te slapen.

Ik zal dus nooit meer een hond nemen en die langzaam in stappen alles aanwennen en me tot die tijd wegcijferen. Zodra je er nl zelf doorheen zit werkt het totaal niet meer.

Cleva weet ook precies hoe dat gegaan is met Eva. Daar waren we allebei bij. Slapen bij de bench in de woonkamer. Hondje de hele dag achter je aan laten lopen. Toen Eva 1 was kon ze geen seconde alleen zijn. Die ging loeien als een sirene en dat deed ze uren. Toen veranderde alles en moest ze wel alleen zijn. Effe een gedoe maar binnen een paar weken kon Eva prima een paar uur alleen zijn en legde ze zich totaal neer bij wat het was. Het is nl wat het is voor een hond. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Langzaam leren is hetzelfde als moeilijk leren. Gewoon leren hoe het is is zoveel duidelijker en makkelijker.

Guus kan nu prima een dagje alleen zijn overdag. Dat is hij ook 1 dag in de week. Bas kan dat en Tom kon dat. Dat was gewoon vanaf dag 1 zoals het was. Ik had geen mogelijkheid dat anders aan te pakken. Dus de honden leerden als snel dat als ik de laptop pak en mijn partner nette kleren aan heeft smorgens ze die dag overdag alleen zijn. Geen enkel punt meer.

De essentie is echt dat je vooral je EIGEN grenzen bewaakt en je niet ten kosten van jezelf met je hond haar of zijn tere zieltje bezig bent. Dat voelt en weet een hond en dan gaat de hond steeds harder en duidelijker aangeven wat hij wel en niet wil. Hij merkt dat hij die ruimte heeft.

Echt elke hond die ik had die kon nadat een situatie was wat hij was alles aan. Je gaat uit elkaar dus je kan niet meer om en om thuis zijn. Hond kan ineens alleen zijn. Mijn pa ging dood en dus moest de hond wel bij mij komen en alleen zijn en warempel. Ineens kon ze uren alleen zijn zonder te slopen. Guus moet in de auto blijven en ineens ligt hij lekker te pitten op de voorstoel. Bas die vond andere honden niks bij haar eten en mand en op de bank. We namen Tom en daarna Guus en ze moest het wel pikken. Na 3 correcties sliepen ze op en naast elkaar. Het leven van een hond is wat jij hem geeft en daarmee moet echt de kous af zijn.

Wel is het zaak je hond alles te geven wat hij nodig heeft voor je eisen stelt. Alleen zijn na een hele lekkere fijne wandeling en met volle buik. Niet achterna lopen betekent alternatieven en helpen. Alleen zijn in de auto na een 2 uur durende wandeling met non stop gespeel met Lanai van Tamara. Die dag werken is om 6 uur op en de honden een uur laten rennen in de bossen. Anders is het niet eerlijk. Maar als je alles fasciliteert moet je ook eisen kunnen stellen aan je hond. Guus bij slapen los en een staafje. Anders was het niet gaan werken. Eerst de behoeftes van je hond vervullen en daarna je eigen plan trekken. :ok:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Fotogravinnetje schreef:Bij Gait werkte het wel, bij Elco absoluut niet. Die hebben we de eerste anderhalf jaar nauwelijks alleen gelaten. En daarna kon hij het opeens gewoon. Bij hem werd het ook erger door het maar gewoon te doen. 7 honden gehad hebben zegt niet dat je alle soorten honden al gehad hebt. En er zijn er die beter leren alleen te zijn door ze eerst niet alleen te laten, maar altijd van gezelschap te voorzien. En de meeste honden leggen zich inderdaad er snel bij neer als ze geen keuze hebben
Precies. Bij sommige honden werkt dat prima, bij andere heeft het juist een heel averechts effect.
Echte verlatingsangst hebben niet zo heel veel honden. Bij herplaatsers is er veel vaker sprake van onzekerheid en/of zich nog niet veilig voelen zonder de baas en daardoor in paniek raken. Op het moment dat zo'n hond wat zekerder is in z'n nieuwe omgeving, zich daar compleet veilig, op zijn gemak en thuis voelt, is dat alleen blijven vaak ineens geen probleem meer. Forceren en/of te snel gaan werkt dan inderdaad vaak averechts; de paniek zal de volgende keer niet ineens weg zijn, maar meestal steeds eerder en heftiger optreden. Voorkomen dat de hond in paniek raakt als je weggaat en ervoor zorgen dat dat hele concept niet eens bij de hond opkomt, werkt dan vaak veel beter.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Stress hebben van alleen zijn is iets anders dan pure paniek als je alleen gelaten wordt. Gait protesteert heus ook wel als hij alleen niet blijven. Maar paniek? In de verste verte nog niet. Elco raakte echt in paniek. En volgens mij hebben Cleva en Laeken zulke paniek niet gehad bij hun honden. Die liggen namelijk niet na een kwartiertje te slapen in de auto. Die blijven uren doorgaan met piepen, blaffen, trillen, onrust, gillen. Tot ze van uitputting even in slaap vallen om na 2 minuten weer wakker te worden en door te gaan met de paniek. Om vervolgens als baasje er is de eerste 2 uur van de stress nog niet in slaap te kunnen komen
laeken
Zeer actief

Ik denk trouwens wel dat hier het zonder andere honden zijn een rol speelt. Ik neem nooit meer 1 hond want ik denk dat wat ik schrijf over de behoeften van je hond zoveel mogelijk vervullen ook betekent dat je bij sommige honden een tweede hond zal moeten houden.
Bas is prima als enige hond. Tom was dat absoluut niet. Die hing aan Bas bij alles. Bas was zijn grote voorbeeld.
Hoe Guus is als hij alleen is vind ik heel erg lastig in te schatten. Hij lijkt niet erg aan Bas te hangen maar als ik hem alleen in de auto heb kermt hij. Als hij in de tuin loopt en Bas gaat naar binnen volgt hij haar meestal wel. Dus het leren hoe de dingen lopen is natuurlijk vele malen makkelijker als er een tweede hond is die kalm is. En die niet in paniek raakt als ik weg ga.

Toen Tom dood was gegaan hebben we eigenlijk binnen 2 weken Guus genomen. Een dag werken en Bas alleen zien zitten in de keuken met grote zeehondenogen.....Met Bas lopen die dan ineens heel saai werd en niks meer deed behalve lopen en een plas.....Bas die hele avonden sliep en geen gedoe en gedring meer op de bank....Het was domweg niks. Dus toen Guus kwam leefde Bas weer helemaal op en werd ze weer competatief en druk. Nu gaan we weg en dan rennen ze de kamer in met hun kluifje om als eerste de grote mand te claimen. Als ik op de bank plof is het wedstrijd wie tegen me aan kan liggen. De hondjes zijn drukker maar vele malen stabieler samen.

Dus ik weet niet in hoeverre de betreffende hond enige hond kan zijn. Of daardoor niet een tekort ontstaat in de behoefte van de hond waardoor dingen niet meer lukken?
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

DeDiana schreef: Precies. Bij sommige honden werkt dat prima, bij andere heeft het juist een heel averechts effect.
Echte verlatingsangst hebben niet zo heel veel honden. Bij herplaatsers is er veel vaker sprake van onzekerheid en/of zich nog niet veilig voelen zonder de baas en daardoor in paniek raken. Op het moment dat zo'n hond wat zekerder is in z'n nieuwe omgeving, zich daar compleet veilig, op zijn gemak en thuis voelt, is dat alleen blijven vaak ineens geen probleem meer. Forceren en/of te snel gaan werkt dan inderdaad vaak averechts; de paniek zal de volgende keer niet ineens weg zijn, maar meestal steeds eerder en heftiger optreden. Voorkomen dat de hond in paniek raakt als je weggaat en ervoor zorgen dat dat hele concept niet eens bij de hond opkomt, werkt dan vaak veel beter.
Dit is een goede en genuanceerde uitleg. Je kan nooit zeggen: bij mijn hond werkte het zo, dus adviseer ik dat voor elke hond. Mijn teef was na twee jaar asiel in Spanje dusdanig in de war dat ze echt geen enkele zekerheid had verder. Ze is van nature een zeer zelfstandige hond, maar toen dus niet. Alles wat die nodig had was de zekerheid dat het goed was, dat ze niet alleen was op de wereld, dat ze vertrouwen kon hebben. En dat kost tijd, dat los je echt niet op met haar ineens een paar uur alleen laten. Dus dat was echt best een moeilijke tijd maar de enige manier.

M'n opvanghond eigenlijk hetzelfde: die zat dan wel in een roedeltje, maar toch raakte ze erg in paniek als ik wegging. Ook dat is met de weken uitgedoofd, ging sneller dan bij mijn eigen teef, maar bij haar was het ook simpelweg een kwestie van vertrouwen krijgen, wat je dus niet kunt afdwingen.
laeken
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Stress hebben van alleen zijn is iets anders dan pure paniek als je alleen gelaten wordt. Gait protesteert heus ook wel als hij alleen niet blijven. Maar paniek? In de verste verte nog niet. Elco raakte echt in paniek. En volgens mij hebben Cleva en Laeken zulke paniek niet gehad bij hun honden. Die liggen namelijk niet na een kwartiertje te slapen in de auto. Die blijven uren doorgaan met piepen, blaffen, trillen, onrust, gillen. Tot ze van uitputting even in slaap vallen om na 2 minuten weer wakker te worden en door te gaan met de paniek. Om vervolgens als baasje er is de eerste 2 uur van de stress nog niet in slaap te kunnen komen
Dapper heeft zich door een houten deur heen geknaagd....Wuilus heeft het hele interieur gesloopt en poepte en plaste alles onder en Eva heeft op video uren en uren in de gang staan huilen. Die lag, begon te piepen, stond op, liep naar de deur, de kamer in, naar de deur, de kamer in en dat honderd keer met een enorme loeiende wolvenhuil.
Alledrie die honden konden na een tijd hele dagen rustig alleen zijn. Een werkdag was geen enkel punt. Ik weet inderdaad niet of dat nu echte verlatingsangst was. Ik weet wel dat het totaal onhoudbaar was en dat mensen om minder hun honden weg doen. Wuilus haalde de plinten van de muur, trok de vloerbedekking in repen en dan een stuk van 4 x 4 meter of ze had de hele bank tot het hout uit elkaar getrokken. En Eva loeide dus uren en uren door. :F:

Ik vraag me dus oprecht af waar echte verlatingsangst begint en waar het protest is. Bij Eva was het echt verlatingsangst. Dat weet ik haast zeker. Die hijgde en je zag de stress als je al je jas aan deed en ze mocht niet mee. Toch kon ze later met Hein bij Martijn prima een dag alleen zijn. Het moest ook. Er was geen optie om dat anders te doen. Ze kon niet eens bij vreemde mensen dus je kan moeilijk je baan opzeggen. Logeren en oppas was bij haar absoluut geen optie gezien haar gedrag naar vreemde mensen. :U:
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

laeken schreef: Ik vraag me dus oprecht af waar echte verlatingsangst begint en waar het protest is. Bij Eva was het echt verlatingsangst. Dat weet ik haast zeker. Die hijgde en je zag de stress als je al je jas aan deed en ze mocht niet mee. Toch kon ze later met Hein bij Martijn prima een dag alleen zijn. Het moest ook. Er was geen optie om dat anders te doen. Ze kon niet eens bij vreemde mensen dus je kan moeilijk je baan opzeggen. Logeren en oppas was bij haar absoluut geen optie gezien haar gedrag naar vreemde mensen. :U:
Dit vind ik dus wel interessant. Inderdaad, waar begint echte verlatingsangst? Nu ik er zo over nadenk had ik mijn opvanghond misschien ook kunnen forceren, maar ja, echt een elegante oplossing is het natuurlijk niet. En je hoort ook wel over honden die door een te bruuske aanpak blijvende verlatingsangst ontwikkelen, er zijn immers genoeg honden die echt never nooit alleen kunnen zijn, kijk maar eens in de asiels. Dat moet je met een opvanghond zeker niet hebben natuurlijk.

Wel blijft overeind dat de juiste oplossing voor elke hond individueel moet worden bepaald. Dus ik denk dat voor de TS alles goed is om te lezen en dat zij uiteindelijk daaruit dingen kan proberen die voor haar eigen hond zouden kunnen werken. Wat dat is, kan niemand vanachter een schermpje zeggen.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Cleva schreef:
mijke schreef:
Bij mij heeft het tot nu toe elke keer zo gewerkt.

Ik ben inmiddels 7 honden verder. Oor is jouw eerste, toch?
En jouw hond vindt het nog steeds niet prettig om alleen te zijn scheef je, ik ben 6 honden verder en ze blijven allemaal zonder problemen alleen thuis.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

niet alleen de hond is belangrijk, ook wat er als eigenaar bij jou past, de een kan best tegen een beetje gekrijs, de ander krijgt er een zenuwinzinking van.,... ook dat is maatwerk
laeken
Zeer actief

Waar het voor mij op neer komt is in elk geval dat je uiteindelijk voor jezelf kiest. Daar waar je grens is moet je strak zijn. Niemand heeft er wat aan als je je zo gaat gedragen rondom je hond dat je er van in de stress schiet. Ik ken dat. Die neiging heb ik zelf nl heel erg sterk. Ahhh hond kan dit niet dus ik moet er mee dealen. Hond is nieuw dus ik moet op mijn tenen lopen. Hond blaft als ik ga slapen dus hond moet op de slaapkamer. Hond loopt de hele dag achter me aan dus hond is onwennig. Alles leuk en aardig maar als ik daar nu heel erg veel last van krijg heeft de hond daar ook last van. Wat heeft een hond aan een baasje dat stress krijgt en op zijn tenen loopt? Dat voelt de hond prima nl. En als je als baas al stress krijgt van het alleen laten van je hond hoe denk je dan dat je hond zich daarbij gaat voelen?

Daarom zeg ik dat het vaak als het ineens niet anders kan beter werkt. Dan wordt je harder en duidelijker. Ja jongen....baasje MOET werken dus je zoekt het maar uit. En mijn ervaring is echt dat je dan een betere leermeester bent en je hond het sneller oppakt. Jij hebt geen keuze. De hond ook niet. Je ergens bij neerleggen is vele malen makkelijker dan steeds een stukje nemen en dan weer een stukje inleveren. Janken betekent naar boven. Boven lekker slapen betekent niet dat alleen laten makkelijker gaat de keer daarna. Beneden slapen betekent wel dat alleen laten makkelijker gaat. De hond slaapt dan al alleen.

Hetzelfde geldt voor achterna lopen. Als je hond zichzelf zo mag bevestigen door constant jouw gezelschap te mogen zoeken is verlies van die mogelijkheid vele malen heftiger dan wanneer je je hond steeds blijft stimuleren zijn eigen plaats op te zoeken en hem leert dat er niks te halen is bij het jou achtervolgen. Wel bij het zelf ergens liggen. Dan krijg je snoepjes, lieve woorden en ben je een uitermate lieve geliefde hond. Daar is het die hond sowieso alleen om te doen. Mag ik jouw hond zijn? Wil jij bij me blijven? Ja prima, maar niet 24-7.

Ik zeg niet dat dit de manier is. Het enige dat ik wil zeggen is dat zodra het niet anders kan al mijn honden zich er ook bij neer hebben gelegd uiteindelijk. En zolang ik oplossingen zocht en meedacht met de honden ze dus totaal niet alleen wilden zijn en ook heel wat uit de kast trokken. Elke keer geven en nemen maakt alles nogal onduidelijk. En ze denken dat ze dan zelf ook het een en ander in de pap te brokkelen hebben. Dat moet je wegnemen. Ik denk altijd maar, je leefde ook in Spanje bij je k-baasje en in het asiel kon je ook prima een jaar leven. Dus een dagje alleen in een mandje op de vloerverwarming met een bak water na een lange wandeling lukt je vast ook wel. En dat is altijd ook zo gebleken. :ok:
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Uma kreeg pas verlatingsangst na haar vermissing. Die schoot meteen in de stress van een gesloten deur tussen ons in en het heeft ons ook best wat tijd gekost voor we door hadden hoe ze het wel trok om alleen te zijn. In ons nieuwe en ruimere huis is het tot nu toe nog geen enkel probleem geweest alleen te zijn. Ze blaft zelfs niet meer. Voorheen raakte ze helemaal in paniek vanaf de eerste secondes dat we weg waren. De hele tijd blaffen, alle haren omhoog en proberen door deuren te komen. We hebben ook eens de gordijnen dichtgemaakt zodat ze echt niet meer naar buiten kon kijken, we hoopten dat dat haar meer rust zou geven. We konden op de camera namelijk zien dat ze soms wel 3 uur lang achtereen stond te loeren vanaf de vensterbank waar we bleven, echt doodzielig. En schreeuwen dat ze deed.
Dus, die gordijnen dicht, had ze zich er doorheen geknaagd en stond ze helemaal klem en dubbelgevouwen in de vensterbank, halfhangend in die gordijnen.

We kwamen er op een gegeven moment achter dat als ze in ons bed lag, ze rustig bleef. Bij elk geluid bij de deur liep ze naar de deur, gaf een blafje en ging dan weer terug op ons bed liggen. Soms pakte ze de pantoffel van mijn vriend erbij. Het was echt het plekje van ons drieën en blijkbaar voelde ze zich daar heel veilig.
In ons nieuwe huis gaat ze in haar mandje liggen en doen we de tussendeur (met een soort ribbelglas waar je net aan doorheen kunt kijken) dicht. Ze blijft dan heerlijk rustig, scheldt soms naar de postbode of een aanbeller en gaat dan weer liggen snurken.

Manu heeft nooit problemen gehad met alleen thuis blijven, maar die vermaakt zich dan ook altijd wel. Ik heb zelfs het idee dat hij het soms lekker vindt met rust gelaten te worden :D
laeken
Zeer actief

S@ndr@ schreef:niet alleen de hond is belangrijk, ook wat er als eigenaar bij jou past, de een kan best tegen een beetje gekrijs, de ander krijgt er een zenuwinzinking van.,... ook dat is maatwerk
Een zin maar wel wat ik steeds ook probeer te zeggen. Wat heeft het voor zin om je aan te passen aan je hond als je dat niet aan kan? Daar heeft niemand wat aan. De hond al helemaal niet.

De hond heeft iets aan je als je rust en kalmte kan uitstralen. Dat werkt niet als je al stress voelt bij naar de winkel gaan omdat je hond dat evt niet trekt. En je doet een hond ook weg als je je leven zo aanpast dat je ongelukkig wordt maar je hond wel krijgt wat hij wil maar wat hij eigenlijk helemaal niet nodig heeft. Hij moet wandelen, spelen, goed verzorgd worden, moe gemaakt worden en voldoende aandacht krijgen. Meer niet. Dus slapen op bed, constant bij je mogen zitten en claimen etc is geen basisbehoefte maar iets wat je moet afkappen door het te negeren en om te buigen.

Een hond die constant op je lip zit kan zelden alleen zijn. Ik zie daar echt een oorzaak gevolg relatie. Idem met in bed slapen. Dat geeft de hond het gevoel dat je er altijd voor hem bent. Guus mag ook niet bij Bas in bed slapen. Die moet hem echt niet in haar mandje. Waarom zou hij dan bij mij in bed mogen slapen? En Bas en Guus zijn stapel op elkaar. Net als Guus en ik dat zijn. Daarvoor hoeft hij niet een kleefhondje te zijn :U:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik weet ook precies waarom Guus herplaatst is en terug gebracht etc. Hij is nl heel erg slim. Zodra hij iets niet wil of juist wel wil gaat hij alles uit de kast trekken om zijn zin te krijgen. Zodra hij blaft en je zegt stil! blaft hij harder. Zodra je stil staat en hij wil dat je loopt gaat hij blaffen en doen. Als hij in de tuin was was hij totaal onbereikbaar. Zoef zoef en ik was lucht.
Deed ik hem in de bench dan ging hij gillen en als hij buiten wat ziet stuift hij weg. Negeert me totaal.
Zelfs als wij gingen eten ging hij voor ons zitten en blaffen en doen.

Dus dat gedoe moet je negeren en ombuigen. Nu is hij werkelijk een zonnetje in huis en dat was hij natuurlijk meteen al. Maar ik zag wel precies waarom andere mensen hem weg deden. Die hebben hem zijn zin gegeven en dat is precies wat je bij hem niet moet doen als het jouw zin niet is. Buiten doet hij maar. Binnen ook. Maar niet naast me zitten, me aankijken en blaffen tot ik daarop reageer. Niet buiten rondrennen en mij volledig negeren. Dan maar aan de riem en een buidel koekjes. En op blaffen reageren we hier allebei absoluut niet. Dat is een harde afspraak. Nu blaft hij nog zelden.

Hij heeft gewoon duidelijke regels nodig en itt Bas een vrij rechtlijnige manier van opvoeden. Guus vraag je niks die haal je over en beloont hem. Kom! En koek. Nee is nee. Etc.

Guus is dus een hondje dat als je daar verkeerd mee omgaat hij alles gaat en wil bepalen. Regelen en dan gaat hij helemaal doen wat hij wil en drijft je tot gekte als hij zijn zin niet krijgt. Ga maar eens tv kijken met een hond die op de tv blaft op elk geluid. Eten als je hond tegen je op springt en blaft voor wat lekkers. Wandelen met een hond die elke struik in stuift en daar om een boom draait aan de flex. Dat werkt niet. Je moet je grenzen bewaken en dan kom je er prima. Nogmaals, Guus is echt een zonnetje in huis en het leukste hondje dat ik ken. Juist omdat ik bepaal wat wel en niet kan en mag. Geef hem 1 vinger en hij gaat door en door en door tot je wanhopig raakt. Dat moet ik dus echt niet hebben. :neenee:

Dus ik vraag me echt heel erg af of je door toegeven nu wel een hond krijgt die je wil. Je stapt zelf over je grens en dan zou je hond daarbij gebaat zijn? Ik zie dat dus echt niet. Als ik Guus blaffend uit de bench had gehaald dan had hij alleen maar harder geblaft de dag erna. Als ik hem vandaag in bed laat slapen staat hij morgen een uur tegen de deur te springen als ik naar bed ga. En als ik terug naar binnen zou gaan als hij blaft bij weggaan blaft hij morgen 20 keer harder en langer. Ik moet wel duidelijk en rechtlijnig zijn.

Nu ligt hij lekker in zijn mand. We zijn een uur door weer en wind in de polder geweest en daarna een staafje. Ik kan dus lekker effe computeren. Geen hond naast mijn stoel opgerold die straks mee naar de keuken gaat als ik zo thee ga zetten. Dat wil ik niet. Hij zal wel komen kijken maar dat is het. En dat vind ik super leuk en gezellig. :E:
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Als in bed mogen slapen of niet zo'n zwartwit verschil zou maken, zou Elco prima alleen hebben moeten kunnen blijven als pup en Gait totaal niet ;) Was dus andersom.
Ja, het kán zijn dat bij een hond het nodig is om het achterna lopen af te kappen om de band losser te maken. Heb ik bij Elco ook moeten doen. Gait is van zichzelf al zelfstandiger, bij hem maakt het eigenlijk geen verschil.
Denk dat het inderdaad wel belangrijk is om je eigen grenzen duidelijk te hebben en ook aan te geven. Duidelijkheid is inderdaad heel belangrijk. Maar hoe die duidelijkheid precies uitgewerkt wordt, kan per persoon en per hond verschillen. Op je tenen gaan lopen werkt inderdaad averechts. Dan ben je namelijk niet duidelijk meer
*Wolf*
Zeer actief

Tja, en dan ik nog maar even met mijn hond die geen vertrouwen had. Was mijn eerste hond met verlatingsangst dus ik stond er heel open in. De eerste nachten heb ik beneden bij haar geslapen want ze was erg verward, ze had nog nooit in een huis gewoond. Daarna alleen gelaten 's nachts, nadat ze wel even onze slaapkamer boven had geïnspecteerd, dat had ze blijkbaar nodig om te weten dat ze niet alleen was. 's Ochtends was ze dan weer heel erg blij als ze een van ons zag. Maar het was al een winst dat ze 's nachts alleen kon blijven, wat vanaf toen steeds beter ging, tot ze gewoon rustig bleef liggen 's ochtends.

In huis liep ze me niet achterna, was rustig, maar alleen blijven was dus echt nog niet aan de orde. Kon wel, maar ze jankte en huilde dan de hele tijd. Dus de eerste maanden daarmee aan de slag gegaan, steeds een paar minuten weg, en bij iets langer weg haar onderbrengen bij iemand anders. En dat langzaam uitgebreid. Niets meegaan in haar zieligheid, niets toestaan van claimgedrag, dat was niet aan de orde. Ze had alleen veel moeite met alleen zijn.

Dus er zijn m.i. vele vormen van niet alleen kunnen/willen zijn. En nu ik dit zeg, en na alles gelezen te hebben, zal ik ook (proberen) nooit meer puur (te) adviseren wat ik heb gedaan en meegemaakt. Want het kan dus blijkbaar ook (heel) anders, bij honden die dat wel trekken en die misschien/waarschijnlijk een iets andere achtergrond hebben voordat ze in het nieuwe huis kwamen.
laeken
Zeer actief

Manuma schreef:Uma kreeg pas verlatingsangst na haar vermissing. Die schoot meteen in de stress van een gesloten deur tussen ons in en het heeft ons ook best wat tijd gekost voor we door hadden hoe ze het wel trok om alleen te zijn. In ons nieuwe en ruimere huis is het tot nu toe nog geen enkel probleem geweest alleen te zijn. Ze blaft zelfs niet meer. Voorheen raakte ze helemaal in paniek vanaf de eerste secondes dat we weg waren. De hele tijd blaffen, alle haren omhoog en proberen door deuren te komen. We hebben ook eens de gordijnen dichtgemaakt zodat ze echt niet meer naar buiten kon kijken, we hoopten dat dat haar meer rust zou geven. We konden op de camera namelijk zien dat ze soms wel 3 uur lang achtereen stond te loeren vanaf de vensterbank waar we bleven, echt doodzielig. En schreeuwen dat ze deed.
Dus, die gordijnen dicht, had ze zich er doorheen geknaagd en stond ze helemaal klem en dubbelgevouwen in de vensterbank, halfhangend in die gordijnen.

We kwamen er op een gegeven moment achter dat als ze in ons bed lag, ze rustig bleef. Bij elk geluid bij de deur liep ze naar de deur, gaf een blafje en ging dan weer terug op ons bed liggen. Soms pakte ze de pantoffel van mijn vriend erbij. Het was echt het plekje van ons drieën en blijkbaar voelde ze zich daar heel veilig.
In ons nieuwe huis gaat ze in haar mandje liggen en doen we de tussendeur (met een soort ribbelglas waar je net aan doorheen kunt kijken) dicht. Ze blijft dan heerlijk rustig, scheldt soms naar de postbode of een aanbeller en gaat dan weer liggen snurken.

Manu heeft nooit problemen gehad met alleen thuis blijven, maar die vermaakt zich dan ook altijd wel. Ik heb zelfs het idee dat hij het soms lekker vindt met rust gelaten te worden :D

Kijk! Dat is dus ook wat ik doe. :ok: Uitzoeken hoe het wel werkt. Binnen mijn grenzen. Guus sliep bij Meta doodkalm beneden in de bench. Ik dacht dan doen wij dat dus ook zo. Dat kent hij en dat vindt hij dus fijn. Bij ons vond hij dat vreselijk. Blaffen en blaffen en blaffen tot Bas mee ging doen en we elke avond 30 minuten in bed lagen te hopen dat ze zouden stoppen. Toen los geprobeerd. Ging al beter. Toen zonder spelen laatste uur in de avond. Ging nog beter want zijn gemoedstoestand was kalmer. Toen kluifjes die 20 minuten duren. Nog beter. Na 20 minuten 5 minuten blaffen. Uiteindelijk lekker doeken op de bank waar hij onder kan kruipen, kluif en kalme laatste uur in de avond en we zijn er. Maar hij slaapt wel beneden en is wel alleen. Want dat is wat ik wilde. En daar binnen is alles mogelijk om uit te vogelen wat hij nodig had. Nu weten we het en nu kan hij prima slapen. Ik zeg slapies doen! En hij ligt al op de bank voor ik de kamer uit loop.... :cheer: Super kalm.

Straks ga ik weg. Boodschappen doen. Ik zeg dan neee, jullie blijven hier! Mooi op het huisje passen en dan een snoepje. Deur dicht en weg. Duidelijk, elke dag hetzelde en geen speld tussen te krijgen. Prima nu en totaal routine en stressloos. Lekker los en niks kapot of niks onzindelijk.

De laatste 3 hondjes kwamen allemaal uit Spanje en Gran Canaria en hebben allemaal rugzakjes. Toch was alles zo binnen een maand geregeld en waren ze alledrie enorm makkelijk en aangepast. En ik straf ze nooit. Ik foeter hooguit als iets niet kan. Alles op stimuleren en bevestigen wat wel goed is. En uitvogelen wat de honden nodig hebben om aan mijn eisen te voldoen. De ene moet een uur rennen voor ik weg ga en de andere moet een uur rust voor ik ga slapen. Prima. Fasciliteren is geen punt. Mezelf wegcijferen is wel een punt. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

*Wolf* schreef:Tja, en dan ik nog maar even met mijn hond die geen vertrouwen had. Was mijn eerste hond met verlatingsangst dus ik stond er heel open in. De eerste nachten heb ik beneden bij haar geslapen want ze was erg verward, ze had nog nooit in een huis gewoond. Daarna alleen gelaten 's nachts, nadat ze wel even onze slaapkamer boven had geïnspecteerd, dat had ze blijkbaar nodig om te weten dat ze niet alleen was. 's Ochtends was ze dan weer heel erg blij als ze een van ons zag. Maar het was al een winst dat ze 's nachts alleen kon blijven, wat vanaf toen steeds beter ging, tot ze gewoon rustig bleef liggen 's ochtends.

In huis liep ze me niet achterna, was rustig, maar alleen blijven was dus echt nog niet aan de orde. Kon wel, maar ze jankte en huilde dan de hele tijd. Dus de eerste maanden daarmee aan de slag gegaan, steeds een paar minuten weg, en bij iets langer weg haar onderbrengen bij iemand anders. En dat langzaam uitgebreid. Niets meegaan in haar zieligheid, niets toestaan van claimgedrag, dat was niet aan de orde. Ze had alleen veel moeite met alleen zijn.

Dus er zijn m.i. vele vormen van niet alleen kunnen/willen zijn. En nu ik dit zeg, en na alles gelezen te hebben, zal ik ook (proberen) nooit meer puur (te) adviseren wat ik heb gedaan en meegemaakt. Want het kan dus blijkbaar ook (heel) anders, bij honden die dat wel trekken en die misschien/waarschijnlijk een iets andere achtergrond hebben voordat ze in het nieuwe huis kwamen.
Dat laatste sowieso. Je kan alleen je eigen manier uitleggen en dan kijkt iemand zelf of dat van toepassing is en kan werken voor de eigen hond. Ik zeg dus ook absoluut niet dat mijn manier de manier is. Wat ik echt wel wil zeggen is nooit je hond zo behandelen dat je het zelf niet trekt. Dat gaat hoe dan ook nergens heen. Jouw stress is voor de hond een enorme bevestiging van dat er zaken niet lekker gaan rondom alleen zijn. En dan ben je echt ver van huis.
Ik heb 1 voordeel. Ik woon vrij. Dus al mijn hondjes kon ik zonder stress laten blaffen. En daarom voelde ze dat ik doodkalm het huis verliet want ik dacht poep, plas en blaf maar tot je een ons weegt. Ik zeg mijn baan niet voor je op. Dat is een luxe want als ik zou stressen over boze buren etc dan liep dat lang zo makkelijk niet. :wink:
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

laeken schreef: De laatste 3 hondjes kwamen allemaal uit Spanje en Gran Canaria en hebben allemaal rugzakjes. Toch was alles zo binnen een maand geregeld en waren ze alledrie enorm makkelijk en aangepast. En ik straf ze nooit. Ik foeter hooguit als iets niet kan. Alles op stimuleren en bevestigen wat wel goed is. En uitvogelen wat de honden nodig hebben om aan mijn eisen te voldoen. De ene moet een uur rennen voor ik weg ga en de andere moet een uur rust voor ik ga slapen. Prima. Fasciliteren is geen punt. Mezelf wegcijferen is wel een punt. :wink:
Kwamen jouw laatste drie hondjes niet allemaal uit een gastgezin? Want dat is vaak ook een heel verschil heb ik gemerkt. Mijn twee honden met verlatingsangst kwamen rechtstreeks uit een asiel, waar ze al langere tijd zaten. De opvanghond kon uiteindelijk alleen blijven, en heeft dat in haar nieuwe huis goed doorgezet, maar wel met flinke investering mijnerzijds.

Alle overige honden die ik heb (gehad) en opgevangen konden overigens wel goed alleen blijven, dus het zijn eerder uitzonderingen dan regel, maar ze kunnen er tussen zitten.
laeken
Zeer actief

*Wolf* schreef:
laeken schreef: De laatste 3 hondjes kwamen allemaal uit Spanje en Gran Canaria en hebben allemaal rugzakjes. Toch was alles zo binnen een maand geregeld en waren ze alledrie enorm makkelijk en aangepast. En ik straf ze nooit. Ik foeter hooguit als iets niet kan. Alles op stimuleren en bevestigen wat wel goed is. En uitvogelen wat de honden nodig hebben om aan mijn eisen te voldoen. De ene moet een uur rennen voor ik weg ga en de andere moet een uur rust voor ik ga slapen. Prima. Fasciliteren is geen punt. Mezelf wegcijferen is wel een punt. :wink:
Kwamen jouw laatste drie hondjes niet allemaal uit een gastgezin? Want dat is vaak ook een heel verschil heb ik gemerkt. Mijn twee honden met verlatingsangst kwamen rechtstreeks uit een asiel, waar ze al langere tijd zaten. De opvanghond kon uiteindelijk alleen blijven, en heeft dat in haar nieuwe huis goed doorgezet, maar wel met flinke investering mijnerzijds.

Alle overige honden die ik heb (gehad) en opgevangen konden overigens wel goed alleen blijven, dus het zijn eerder uitzonderingen dan regel, maar ze kunnen er tussen zitten.
Ja ze kwamen alledrie uit een gastgezin. Maar allemaal met minstens 2 andere honden en de ene korter dan de andere. Guus kon direct na aankomst alleen zijn begreep ik. Bij mij dus niet zo heel goed. Tom was nooit alleen geweest want zijn gastgezin had kleine kinderen en honden en een baas met nacht en een baas met dagdiensten. Bas zat bij Merit bij 3 honden. Dat werkte zover ik weet ook prima. Die kon overigens hier op wat gepiep na bij weg gaan wel prima alleen zijn. Bas is een geschenk uit de hemel en de fijnste liefste hond die er is. Die doet niks maar dan ook niks vervelends en die verstaat Nederlands en als je een gesprek voert snapt ze het. Bas kan ik meenemen naar een hotel en dan daar na een halve dag zo alleen laten. Die vertrouwd blind op ons.

Guus nu ook. Die is heerlijk! Guus heeft wel regels en duidelijkheid nodig en Nederlands met hem praten levert discussies op. Die verstaat NEE, Goed zo! en snoepjes. Hij verstaat absoluut geen zinnen waarin hij ruimte ziet om zijn zin door te drijven. Die hond heeft zoveel energie dat je van hem niet kan winnen. Hij heeft absoluut de langste adem van alle honden die ik ooit gehad heb. Bij hem moet je winnen door slimmer en handiger te zijn. :engel: Dat hebben we afgekeken van Bas. Die kon hem vanaf dag 1 aan. Zij gaf regels, duidelijke signalen en geen gedoe. Leuke Guus, TOT HIER! en dan kreeg hij op zijn falie of negeerde ze hem totaal. Rug naar Guus en blaf maar. Je bestaat niet als je zo doet :lekkerpuh:
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik vraag me af hoe jullie dat doen: nooit alleen laten. Dat is toch niet mogelijk? Dat zou voor mij echt veel te ver gaan en daar is dus echt een grens. Lijkt me moeilijk hoor, een hond die zodanig in paniek raakt als je even weg bent. Lily heeft er hier iets meer moeite mee dan Alfil. En als ze in een vreemd huis zijn is het natuurlijk nog wat moeilijker en dan zijn ze gestesst als we thuis komen. Soms is het niet anders. Maar goed, ik heb in die zin geluk want ze transformeren de boel niet in een ravage.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”