Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Artrose bij Honden en nieuwe stamcel therapie tegen artrose
Moderator: moderatorteam
-
annetta
- geregistreerd lid
- Aantal honden: 4
Artrose bij Honden en nieuwe stamcel therapie tegen artrose
Hallo allemaal, onze Ierse Wolfshond wordt in 11april dit jaar 11 jaar en heeft veel artrose. Gisteren bij een arts in Hongarije gewest en deze stelde voor de Stamcel therapie bij onze hond te doen. Zijn er hier mensen die dit reeds gedaan hebben en succes of geen succes hiermee hebben gehad. Hier in Hongarije kost 1650,00 Euro. Ik hoop op ervaringen en meningen. vr gr annetta
Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt hoe meer je gaat vragen

- Perle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
- Aantal honden: 5
Re: Artrose bij Honden en nieuwe stamcel therapie tegen artr
Ik heb Crutz even hint naar dit topic gegeven.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Just like the moon, you're always there, watching.
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Nog niet van gehoord. Ben heel benieuwd.
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
- dagmar88
- Zeer actief
annetta schreef:Hallo allemaal, onze Ierse Wolfshond wordt in 11april dit jaar 11 jaar en heeft veel artrose. Gisteren bij een arts in Hongarije gewest en deze stelde voor de Stamcel therapie bij onze hond te doen. Zijn er hier mensen die dit reeds gedaan hebben en succes of geen succes hiermee hebben gehad. Hier in Hongarije kost 1650,00 Euro. Ik hoop op ervaringen en meningen. vr gr annetta
Voor een Ier van 11?!
Wees blij dat je hond die uitzonderlijk mooie leeftijd heeft behaald.
Tenzij je het vijfvoudige in een oude sok hebt liggen hebt zou ik de hond op pijnstilling zetten, op tijd stoppen en er een leuke pup van kopen.
-
annetta
- geregistreerd lid
Heel nieuw en ik hoop op succes. Ondanks dat onze Ier 11 jaar wordt geef ik dit geld er voor uit. Wij houden vreselijk veel van deze hond

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nou inderdaad met dat ras mag je er voor tekenen en deed ik hem zeker niet meer aan....dagmar88 schreef:annetta schreef:Hallo allemaal, onze Ierse Wolfshond wordt in 11april dit jaar 11 jaar en heeft veel artrose. Gisteren bij een arts in Hongarije gewest en deze stelde voor de Stamcel therapie bij onze hond te doen. Zijn er hier mensen die dit reeds gedaan hebben en succes of geen succes hiermee hebben gehad. Hier in Hongarije kost 1650,00 Euro. Ik hoop op ervaringen en meningen. vr gr annetta
Voor een Ier van 11?!
![]()
Tenzij je het vijfvoudige in een oude sok hebt liggen hebt zou ik de hond op pijnstilling zetten, op tijd stoppen en er een leuke pup van kopen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Yup. Ik ben vrijdag gestart met een trial via anacura waar mijn dierenarts aan deelneemt. Hiervoor worden de stamcellen niet in de aangetaste gewrichten gespoten maar in de bloedbaan. Hierdoor is tijdens de behandeling ook geen narcose nodig wat voor oudjes natuurlijk ook een risico is. En 11 is voor een Ier stokoud
Omdat het een trial is is het ook veel vriendelijker geprijsd
misschien kan je dierenarts daar achteraan. Loopt via Anacura België.
Omdat het een trial is is het ook veel vriendelijker geprijsd
-
annetta
- geregistreerd lid
Dank je crutz, wij gaan eens vragen. Heb jij enig idee wat het kost zo,n trial via anacura? vr gr annettacrutz schreef:Yup. Ik ben vrijdag gestart met een trial via anacura waar mijn dierenarts aan deelneemt. Hiervoor worden de stamcellen niet in de aangetaste gewrichten gespoten maar in de bloedbaan. Hierdoor is tijdens de behandeling ook geen narcose nodig wat voor oudjes natuurlijk ook een risico is. En 11 is voor een Ier stokoud![]()
Omdat het een trial is is het ook veel vriendelijker geprijsdmisschien kan je dierenarts daar achteraan. Loopt via Anacura België.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn dierenarts rekent aan de deelnemende honden materiaalkosten + consult en dat komt op 125-150€annetta schreef:Dank je crutz, wij gaan eens vragen. Heb jij enig idee wat het kost zo,n trial via anacura? vr gr annettacrutz schreef:Yup. Ik ben vrijdag gestart met een trial via anacura waar mijn dierenarts aan deelneemt. Hiervoor worden de stamcellen niet in de aangetaste gewrichten gespoten maar in de bloedbaan. Hierdoor is tijdens de behandeling ook geen narcose nodig wat voor oudjes natuurlijk ook een risico is. En 11 is voor een Ier stokoud![]()
Omdat het een trial is is het ook veel vriendelijker geprijsdmisschien kan je dierenarts daar achteraan. Loopt via Anacura België.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Uw dierenarts heeft u voorgesteld om uw hond te laten deelnemen aan een studie voor de behandeling van osteoartritis met een nieuw geneesmiddel op basis van stamcellen.
Wat zijn stamcellen?
Stamcellen zijn cellen die kunnen veranderen in meerdere celtypes (differentiatie) en producten produceren die aan weefsel regeneratie kunnen doen. Dit wil zeggen dat het beschadigde weefsel kan worden vervangen door een kopie van het oorspronkelijke, gezonde weefsel en niet door littekenweefsel.
Waarom deze klinische studie?
Osteoartritis is een veel voorkomend probleem bij honden. Ongeveer 20% van de honden ouder dan 1 jaar krijgt er mee te kampen. Huidige behandelingen zijn vooral gericht op een symptomatische aanpak van osteoartritis, ze verminderen de pijn en ontsteking in het gewricht, maar nemen de schade aan het kraakbeen niet weg. Stamcellen zouden hier een mogelijk uitkomst bieden, doordat ze de ontstekingsreactie kunnen beïnvloeden, de lokale herstellingscellen stimuleren en kunnen omvormen tot kraakbeencellen.
Waaruit bestaat de behandeling?
Uw hond zal behandeld worden met een stamcelproduct van Global Stem cell Technology (GST). Dit is het enige diergeneeskundig laboratorium in Europa dat een toelating heeft om deze stamcellen te produceren voor klinische studies. Deze stamcellen worden geïsoleerd bij donordieren (paarden). Vervolgens ondergaat dit geneesmiddel talrijke testen (bv. steriliteit, veiligheidstesten….) om de kwaliteit van het product te garanderen. De behandeling beoogt om de algemene afweer in het lichaam te beïnvloeden en de aanmaak van lichaamseigen pijnstillende stoffen te stimuleren. Door dit proces zou de vicieuze ontstekingsreactie in het gewricht doorbroken kunnen worden en de schade aan het kraakbeen verminderen.
Hoe wordt de behandeling toegediend?
De behandeling bestaat uit een éénmalige inspuiting via een bloedvat. Gezien deze stamcellen worden geïsoleerd uit het bloed van donordieren (paarden), moet er geen ingreep bij uw eigen dier worden verricht om stamcellen te oogsten.
Wat kun je verwachten?
Eerste testen rond het gebruik van stamcellen voor de behandeling osteoartritis bij honden tonen veelbelovende resultaten. Zo wordt er na 3 weken al verbetering gezien in de beweeglijkheid van het gewricht en verminderd manken. Tot nu toe worden effecten tot 10 weken gezien, toch is verder onderzoek noodzakelijk om de precieze aanvang en duur van de verbetering in kaart te brengen.
Wat houdt deze studie precies in voor u en uw dier?
Tijdens deze studie zal uw dier een standaard mankheidsonderzoek ondergaan en zal u gevraagd worden een vragenlijst in te vullen over de gezondheidstoestand van uw hond. Na de behandeling zal u gevraagd worden om 2 maal op consultatie te komen voor een mankheidsonderzoek en om de vragenlijst in te vullen.
Uw dierenarts zal u vragen uw hond gedurende de studieperiode goed te observeren. Er zal u gevraagd worden de vragenlijsten waarheidsgetrouw en volledig op tijd in te vullen en u te houden aan de afgesproken opvolgconsultaties.
Indien u een mogelijke nevenwerking ziet of u ongerust maakt, neem dan direct contact op met uw dierenarts.
Om aan de studie te kunnen deelnemen, zal u gevraagd worden om een geïnformeerde schriftelijke toestemming te ondertekenen. Lees dit formulier goed door en als u nog vragen hebt kunt u deze altijd stellen aan uw dierenarts.
Formulieren door u in te vullen
1. Geïnformeerde schriftelijke toestemming
2. Eigenaarsvragenlijst op dag 0 en op 2 opvolgmomenten na de behandeling
Deze studie werd goedgekeurd door de Ethische Commissie op 21/09/2016 (EC_2016_003).
-
annetta
- geregistreerd lid
Geweldig goede info, dank jecrutz schreef:Uw dierenarts heeft u voorgesteld om uw hond te laten deelnemen aan een studie voor de behandeling van osteoartritis met een nieuw geneesmiddel op basis van stamcellen.
Wat zijn stamcellen?
Stamcellen zijn cellen die kunnen veranderen in meerdere celtypes (differentiatie) en producten produceren die aan weefsel regeneratie kunnen doen. Dit wil zeggen dat het beschadigde weefsel kan worden vervangen door een kopie van het oorspronkelijke, gezonde weefsel en niet door littekenweefsel.
Waarom deze klinische studie?
Osteoartritis is een veel voorkomend probleem bij honden. Ongeveer 20% van de honden ouder dan 1 jaar krijgt er mee te kampen. Huidige behandelingen zijn vooral gericht op een symptomatische aanpak van osteoartritis, ze verminderen de pijn en ontsteking in het gewricht, maar nemen de schade aan het kraakbeen niet weg. Stamcellen zouden hier een mogelijk uitkomst bieden, doordat ze de ontstekingsreactie kunnen beïnvloeden, de lokale herstellingscellen stimuleren en kunnen omvormen tot kraakbeencellen.
Waaruit bestaat de behandeling?
Uw hond zal behandeld worden met een stamcelproduct van Global Stem cell Technology (GST). Dit is het enige diergeneeskundig laboratorium in Europa dat een toelating heeft om deze stamcellen te produceren voor klinische studies. Deze stamcellen worden geïsoleerd bij donordieren (paarden). Vervolgens ondergaat dit geneesmiddel talrijke testen (bv. steriliteit, veiligheidstesten….) om de kwaliteit van het product te garanderen. De behandeling beoogt om de algemene afweer in het lichaam te beïnvloeden en de aanmaak van lichaamseigen pijnstillende stoffen te stimuleren. Door dit proces zou de vicieuze ontstekingsreactie in het gewricht doorbroken kunnen worden en de schade aan het kraakbeen verminderen.
Hoe wordt de behandeling toegediend?
De behandeling bestaat uit een éénmalige inspuiting via een bloedvat. Gezien deze stamcellen worden geïsoleerd uit het bloed van donordieren (paarden), moet er geen ingreep bij uw eigen dier worden verricht om stamcellen te oogsten.
Wat kun je verwachten?
Eerste testen rond het gebruik van stamcellen voor de behandeling osteoartritis bij honden tonen veelbelovende resultaten. Zo wordt er na 3 weken al verbetering gezien in de beweeglijkheid van het gewricht en verminderd manken. Tot nu toe worden effecten tot 10 weken gezien, toch is verder onderzoek noodzakelijk om de precieze aanvang en duur van de verbetering in kaart te brengen.
Wat houdt deze studie precies in voor u en uw dier?
Tijdens deze studie zal uw dier een standaard mankheidsonderzoek ondergaan en zal u gevraagd worden een vragenlijst in te vullen over de gezondheidstoestand van uw hond. Na de behandeling zal u gevraagd worden om 2 maal op consultatie te komen voor een mankheidsonderzoek en om de vragenlijst in te vullen.
Uw dierenarts zal u vragen uw hond gedurende de studieperiode goed te observeren. Er zal u gevraagd worden de vragenlijsten waarheidsgetrouw en volledig op tijd in te vullen en u te houden aan de afgesproken opvolgconsultaties.
Indien u een mogelijke nevenwerking ziet of u ongerust maakt, neem dan direct contact op met uw dierenarts.
Om aan de studie te kunnen deelnemen, zal u gevraagd worden om een geïnformeerde schriftelijke toestemming te ondertekenen. Lees dit formulier goed door en als u nog vragen hebt kunt u deze altijd stellen aan uw dierenarts.
Formulieren door u in te vullen
1. Geïnformeerde schriftelijke toestemming
2. Eigenaarsvragenlijst op dag 0 en op 2 opvolgmomenten na de behandeling
Deze studie werd goedgekeurd door de Ethische Commissie op 21/09/2016 (EC_2016_003).

-
annetta
- geregistreerd lid
Dat is waar, maar een zware beslissing voor ons.malinois schreef:Nou inderdaad met dat ras mag je er voor tekenen en deed ik hem zeker niet meer aan....dagmar88 schreef:annetta schreef:Hallo allemaal, onze Ierse Wolfshond wordt in 11april dit jaar 11 jaar en heeft veel artrose. Gisteren bij een arts in Hongarije gewest en deze stelde voor de Stamcel therapie bij onze hond te doen. Zijn er hier mensen die dit reeds gedaan hebben en succes of geen succes hiermee hebben gehad. Hier in Hongarije kost 1650,00 Euro. Ik hoop op ervaringen en meningen. vr gr annetta
Voor een Ier van 11?!
![]()

-
annetta
- geregistreerd lid
Wat zou dan een goed medicament zijn om haar pijn die ze heeft te verminderen, vr gr annetta

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Mijn Labrador heeft artrose en krijgt metacam, dat is vloeibaar en doe ik over haar eten.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier bij de artrose al enige jaren hele goede resultaten met trocoxil (1x per maand, alleen eerste maand na 14 dagen herhalen) advies is na 6 maanden een stopmaand maar iom de dierenarts deden we dat niet maar dan een bloedonderzoek.annetta schreef:Wat zou dan een goed medicament zijn om haar pijn die ze heeft te verminderen, vr gr annetta
Aangevuld met flexadin dagelijks.
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Crutz, mag ik weten welke dierenarts daar aan mee doet?
Groetjes Helma
-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik kende het nog maar het is op zich heel fijn dat er mogelijkheden voor komen.
Persoonlijk zou ik bij een hond die de gemiddelde leeftijd van zijn ras al ver voorbij is kiezen voor een zo hondwaardig mogelijk leven.
Je hond is hoogbejaard.
Ik vindt het bewonderenswaardig dat je dergelijke bedragen over hebt voor je hond. Het feit dat hij al zo oud heeft mogen worden bewijst wel dat hij een goed leven bij jullie heeft.
Als je hond niet onder de indruk is van de dierenarts en de behandeling kan je het overwegen, honden die sowieso al bang zijn en in de stress schieten bij een DA zou ik persoonlijk dit niet meer aan doen.
Waar je ook over na moet denken is dat je hond al heel erg oud is. Hij zal zeer waarschijnlijk niet zo heel erg lang meer leven. Wil je hem die laatste maanden door zo'n behandeling laten gaan of wil je dat hij vooral geniet en een leuk leven heeft. Ik heb geen idee wat die behandeling inhoudt en in hoeverre er bijwerkingen e.d. zijn dus dat is echt iets wat je zelf moet afwegen. Je koopt met die behandeling maanden, geen jaren..
Het zou natuurlijk fantastisch zijn als hij hierdoor nog een jaar pijnvrij en vrolijk van het leven kan genieten.
Veel wijsheid gewenst en geniet nog heel veel van je hond.
Karen
Persoonlijk zou ik bij een hond die de gemiddelde leeftijd van zijn ras al ver voorbij is kiezen voor een zo hondwaardig mogelijk leven.
Je hond is hoogbejaard.
Ik vindt het bewonderenswaardig dat je dergelijke bedragen over hebt voor je hond. Het feit dat hij al zo oud heeft mogen worden bewijst wel dat hij een goed leven bij jullie heeft.
Als je hond niet onder de indruk is van de dierenarts en de behandeling kan je het overwegen, honden die sowieso al bang zijn en in de stress schieten bij een DA zou ik persoonlijk dit niet meer aan doen.
Waar je ook over na moet denken is dat je hond al heel erg oud is. Hij zal zeer waarschijnlijk niet zo heel erg lang meer leven. Wil je hem die laatste maanden door zo'n behandeling laten gaan of wil je dat hij vooral geniet en een leuk leven heeft. Ik heb geen idee wat die behandeling inhoudt en in hoeverre er bijwerkingen e.d. zijn dus dat is echt iets wat je zelf moet afwegen. Je koopt met die behandeling maanden, geen jaren..
Het zou natuurlijk fantastisch zijn als hij hierdoor nog een jaar pijnvrij en vrolijk van het leven kan genieten.
Veel wijsheid gewenst en geniet nog heel veel van je hond.
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zit bij Den Heuvel in Best, maar durf niet te zeggen of ze nu nog deelnemers zoeken omdat de dierenarts die dit op zich had genomen nu met verlof is tot eind aprilCashel Vale schreef:Crutz, mag ik weten welke dierenarts daar aan mee doet?
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
ja die baby moet er toch een keertje uit hahacrutz schreef:Ik zit bij Den Heuvel in Best, maar durf niet te zeggen of ze nu nog deelnemers zoeken omdat de dierenarts die dit op zich had genomen nu met verlof is tot eind aprilCashel Vale schreef:Crutz, mag ik weten welke dierenarts daar aan mee doet?
Groetjes Helma
-
annetta
- geregistreerd lid
Hallo allemaal,
Op zo,n korte tijd, zoveel echt mooie en wetenswaardige berichten gekregen, is goud waart. Hartelijk dank hiervoor aan alle posters.
Eerlijk gezegd, zijn wij het eens met de berichten een oudere hond zoals onze Baby niet meer te stressen met operaties die waarschijnlijk niet meer helpen bij deze leeftijd. We geven de beste medicatie en hopen haar noch een tijd bij ons te hebben.
11 jaar is idd Hoog bejaard. vr gr Annetta en John.
Op zo,n korte tijd, zoveel echt mooie en wetenswaardige berichten gekregen, is goud waart. Hartelijk dank hiervoor aan alle posters.
Eerlijk gezegd, zijn wij het eens met de berichten een oudere hond zoals onze Baby niet meer te stressen met operaties die waarschijnlijk niet meer helpen bij deze leeftijd. We geven de beste medicatie en hopen haar noch een tijd bij ons te hebben.
11 jaar is idd Hoog bejaard. vr gr Annetta en John.

-
annetta
- geregistreerd lid
Nu zeer goed, ze is erg onder de indruk geweest bij de tour en onderzoeken bij onze dierarts. Zo hebben wij haar nooit gezien. Maar we begrijpen het, ze is altijd al wat nerveus geweest als ze mee moet om te scheren, nagels te knippen en naar de dierenarts voor de nodige spuitjes. Op dit moment zijn we blij, de tabletten werken, ze is iets actiever en zeurt iets minder

- dagmar88
- Zeer actief
-
annetta
- geregistreerd lid
Jammer, het blijkt te zijn dat ik hier niet kan posten buiten mijn eigen bericht over Artrose bij onze hond. Ik las een verhaal over honden met verlating angsten, waarbij ik graag onze ervaringen van meer als 45 jaar hierover zou willen posten. Mijn man en ik hebben in al deze jaren 27 honden, jawel hoor, uit het asiel en van de straat mee naar huis genomen. Wij waren er telkens trots op het weer voor elkaar te krijgen deze honden een beter en rustiger leven de geven. Onze grootste trots was een Dobberman van 6 jaar die wel 5 keer in verkeerde handen terecht kwam en telkens weer in het asiel belande en op de nominatie stond te worden gedood door een spuit.
Onze Dob is 12 jaar geworden en was een heerlijke eerlijke vriend geworden.
De grootste fout die gemaakt wordt bij dit soort honden is allereerst dat deze honden----
De grootste fout die gemaakt wordt bij dit soort honden is allereerst dat deze honden----

-
annetta
- geregistreerd lid
Jammer, het blijkt te zijn dat ik hier niet kan posten buiten mijn eigen bericht over Artrose bij onze hond. Ik las een verhaal over honden met verlating angsten, waarbij ik graag onze ervaringen van meer als 45 jaar hierover zou willen posten. Mijn man en ik hebben in al deze jaren 27 honden, jawel hoor, uit het asiel en van de straat mee naar huis genomen. Wij waren er telkens trots op het weer voor elkaar te krijgen deze honden een beter en rustiger leven de geven. Onze grootste trots was een Dobberman van 6 jaar die wel 5 keer in verkeerde handen terecht kwam en telkens weer in het asiel belande en op de nominatie stond te worden gedood door een spuit.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Je moet je nog aanmelden bij de vaste gebruikers. Zoek de aanmeldprocedure nog maar eens op, daar staat het uitgelegd