Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is jouw hond sociaal?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Is jouw hond sociaal?

Ongelezen bericht door Perle »

Ik dacht... ik schrijf zelf maar eens een stukje. :D

De 'artikel'-versie:

https://www.facebook.com/notes/van-de-m ... 049206293/

En even voor het forum gekopieerd:
“Is jouw hond sociaal?”

Die vraag krijg ik vaak. Soms vergezeld door een angstig gezicht en een beginnende vluchtpoging. Soms door een licht stuiterende energie en onweerstaanbare wens om mijn hond te begroeten. (Wie juist de stuiterende energie is; de vragende eigenaar of de bijhorende hond, dat varieert.)

Pardon, U bedoelt?

Eigenlijk is dat míjn vraag. Wat bedoelt die vragende eigenaar?
Bedoelt die: “Mag mijn loslopende hond de jouwe komen begroeten?”. Bedoelt die: “Mogen mensen zomaar aan jouw hond komen?”. Of in het geval van mijn lieftallige Mechelaars de ongezouten variant: “Bijt’em?”**.
Best moeilijk om daar dan een antwoord op te geven. Want wat die vragende eigenaar bedoelt, is misschien niet wat ik begrijp. En om er een doordenkertje aan toe te voegen: wat ik denk te begrijpen, en wat die eigenaar denkt te vragen, is misschien hélemaal anders dan wat onze honden op dat moment al lang aan het bespreken zijn.

Sociaal hanteerbaar

Maar dus. Mensen willen een antwoord in gesproken taal. In woorden. Begrijpelijk.
Wel, ik verkies de term “sociaal hanteerbaar”. Ik streef er naar mijn eigen honden, en mijn honden-studenten, sociaal hanteerbaar te maken.
Dat wil zeggen: ik wil me met mijn hond kunnen bewegen in de maatschappij, daar waar ik wil gaan, op een aanvaardbare en handige manier. Of die hond nu gezellig is met andere honden, of met mensen, of niet.

Elke hond heeft een ander karakter, een andere stijl, een ander “kookpunt”, een andere voorkeursmanier van omgaan. Hé, een hond stapt waarschijnlijk ook niet elke dag met dezelfde poot uit zijn mand/bench/bed. Of heeft een bad hair day. Weet ik veel! Om nog maar te zwijgen van mijn stemming, en welke invloed die heeft op de houding van mijn hond.

Toegepaste socio...sociaa... Eh. Voorbeelden.

Enkele voorbeelden, over mijn eigen honden:
- Su, mijn jongste:
Blij. BLIJ! Het leven is mooi! Hoi mens! Hoi hond! Nog eens 3 keer hoi mens!
Spelen? Yesssss! Maar hé, niet over me heen lopen! Ik ben wel een tééf, he zeg!
- Pasja, mijn Mechelaar-patser met een peperkoeken hart:
De baas is mijn universum. Blijf. Daar.
- Liske, allround getrainde -serieus!-, 1800 gram wegende Chihuahua:
Ja. Dag hond. Ik heb je gezien. Keep walking.

Zoveel honden (en ik heb er vijf), zoveel manieren, zoveel voorkeuren.

Samen

Ik weet stilaan wel wat mijn honden hun voorkeuren zijn. Dus als het even kan, breng ik ze niet in een situatie die ze niet leuk vinden. Ik doe Liske geen plezier door haar in een losloop-weide met een groep honden te gooien. Pasja houdt van actie, en houdt niet van mensen of andere honden die te dicht in mijn ruimte komen. Geen gezellige stadswandeling en terrasje doen, dus. Klinkt misschien makkelijk, als je meerdere honden hebt, en je een hond kan kiezen naargelang de activiteit die je wil doen. Maar hier komt het:
Zelfs al is een bepaalde situatie niet de favoriete situatie voor mijn hond, ik wil dat hij/zij zich daarin toch gedraagt. Dus moet ik mijn hond duidelijk maken: welk gedrag wil ik hier van jou zien? Welk gedrag wil ik niet? En nog belangrijker: wat levert het je op, als je hier “braaf” doorheen gaat? Mijn hond staat nooit alleen, we doen het samen.

Asociale baas?

Even terug naar het begin. “Is jouw hond sociaal?”. “Goh. Hij is sociaal hanteerbaar. Maar wil je je hond even bijhouden?”
Rare blik aan de andere kant. Ik snap het wel. Ik lijk asociaal. Maar ik wil mijn hond en mezelf de tijd geven om de situatie in te schatten. Want mijn ene hond vindt het prima, dat komen begroeten. En laat de honden dan maar spelen, graag! Maar mijn andere hond zou wel eens voor ongewenste perforatie kunnen zorgen, en dat wil ik niet.
En weet je, misschien wandel ik hier net met een hond die al jaren succes heeft gehad met woest uitvallen naar andere honden. Die hond, zijn eigenaar en ik, zijn al een tijdje hard aan het werken aan die “sociale hanteerbaarheid”. En dat lukt! Het gaat goed, we krijgen vertrouwen in elkaar! Ik daag mijn studenten uit: spring maar, ik zal je parachute wel zijn. Dus ja, ik vorm even een buffer.

Nice to meet you

**Ter info: ja, ze bijten. Allemaal. Maar de kans is groot dat ík directer uit de hoek kom dan mijn hond.
Lijkt allemaal streng, he? En moeilijk, misschien? Ik heb er echter vertrouwen in dat heel wat mensen ondertussen weten dat zowel ik als mijn honden best wel benaderbaar zijn ;). Sociaal hanteerbaar, als het ware.

©Van de Maanwacht
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Is jouw hond sociaal?

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ik vraag het zelf ook nog wel eens hoor, als ik met een aangelijnde opvanger in het bos loop en we een stel loslopende honden tegenkomen.
Eigenlijk zou ik moeten vragen: hoe groot is de kans dat mijn aangelijnde hond door uw loslopende hond gegrepen wordt? Maar gelukkig begrijpt men altijd wel wat ik bedoel met de vraag 'Is uw hond sociaal?'
Perle
Zeer actief

Johnny Jones schreef:Ik vraag het zelf ook nog wel eens hoor, als ik met een aangelijnde opvanger in het bos loop en we een stel loslopende honden tegenkomen.
Eigenlijk zou ik moeten vragen: hoe groot is de kans dat mijn aangelijnde hond door uw loslopende hond gegrepen wordt? Maar gelukkig begrijpt men altijd wel wat ik bedoel met de vraag 'Is uw hond sociaal?'
Ja, tuurlijk, ik snap meestal ook wel wat men bedoelt met de vraag :D . En eigenlijk ben ik vaak al blij als er überhaupt een vraag gesteld wordt, vóór de hond in mijn richting katapulteert. :schrik:
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Onze honden zijn sociaal hanteerbaar , door ons dan in een ieder geval. Ze zijn zeer sociaal in eigen roedel en ondanks de grotere roedels in het verleden hebben we nog nooit tot herplaatsing over te gaan omdat ze elkaar niet konden verdragen. Ook de opvangers , jong en oud, reu of teef ging altijd goed. Buiten eigen roedel laten ze zich vertellen een hond die ze vervelend benadert krijgt een spoed opvoedcursus. Maar het zijn geen slopers. Een gedeukt ego en daar blijft het bij en ze zijn altijd fair. Op onze laatste vakantie, die met een vriendin was met honden, was een oud Cairn terriër teefje bij. Daar hebben ze geen enkel probleem mee. Maar het cockerspaniël teefje wat meende Micron even flink aan te pakken omdat hij in de weg liep kreeg direct onder uit de zak van Luus en te verstaan dat dit gedrag ontoelaatbaar was naar een roedellid van ons. Ook dat was zonder schade en direct volkomen duidelijk voor de andere partij :mrgreen:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Perle
Zeer actief

Tineke schreef:Onze honden zijn sociaal hanteerbaar , door ons dan in een ieder geval. Ze zijn zeer sociaal in eigen roedel en ondanks de grotere roedels in het verleden hebben we nog nooit tot herplaatsing over te gaan omdat ze elkaar niet konden verdragen. Ook de opvangers , jong en oud, reu of teef ging altijd goed. Buiten eigen roedel laten ze zich vertellen een hond die ze vervelend benadert krijgt een spoed opvoedcursus. Maar het zijn geen slopers. Een gedeukt ego en daar blijft het bij en ze zijn altijd fair. Op onze laatste vakantie, die met een vriendin was met honden, was een oud Cairn terriër teefje bij. Daar hebben ze geen enkel probleem mee. Maar het cockerspaniël teefje wat meende Micron even flink aan te pakken omdat hij in de weg liep kreeg direct onder uit de zak van Luus en te verstaan dat dit gedrag ontoelaatbaar was naar een roedellid van ons. Ook dat was zonder schade en direct volkomen duidelijk voor de andere partij :mrgreen:
Heerlijk vind ik dat! Gewoon correct, direct, en zonder brokken. :E:
Perle
Zeer actief

Tineke schreef:Onze honden zijn sociaal hanteerbaar , door ons dan in een ieder geval.
Ow ja, dàt herken ik heel goed :LOL: ...
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

geef mij maar gewoon een betrouwbare hond of dat nu sociaal is of niet..... soms denk ik wel dat betrouwbaar ""niet"" sociaal, handiger is, daar blijf je rekening mee houden,

t gedoe is bijna altijd met honden die meestal sociaal en/of hanteerbaar zijn en dan zo in ene keer bedenken dat t wel eens handig is in die situatie om zich te laten gelden :oeps: ..
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn honden zijn uitermate sociaal. Ik zeg dat omdat ze NOOIT zullen vechten en niks vervelends doen. Ze maken kennis en lopen door. Ze kunnen met elke hond die met hen kan en ze kunnen ook honden verdragen in huis. Elke ongeacht geslacht of grootte mits ook sociaal. Ze hebben wel eens een discussie maar zullen daarbij nooit bijten of op een andere manier geweldadig doen.

Maw ze zijn sociaal want ik durf ze met elke sociale hond te laten. Als je je hond zonder stress bij andere honden durft te laten waarvan zeker is dat ze ook sociaal zijn zal er niks vervelends gebeuren.

Zowel Guus als Bas zijn dus uitermate sociaal wat mij betreft. Ik heb nooit stress over hun sociale vaardigheden.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Perle schreef:
Tineke schreef:Onze honden zijn sociaal hanteerbaar , door ons dan in een ieder geval.
Ow ja, dàt herken ik heel goed :LOL: ...
: :mrgreen: :mrgreen: : Ik was laatst een weekje op Texel met een vriendin en het is echt een beetje bizar om te zien hoe groot dat verschil is. Jan en ik de kleinkinderen en kinderen zijn ze echt allemaal even lief. Rens kennen ze goed maar toch hoort ze er niet bij. Abra is wat soepeler daarin maar Luus heeft echt in die hele week niet eenmaal contact gemaakt met Rens en haar steevast straal genegeerd. Ook totaal geen agressie of herkenning naar haar echt totaal negeren.
Afbeelding

Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Noa is echt de meest hond-sociale hond die ik ken. Op haar eigen kalme manier heeft ze het hier altijd voor het zeggen gehad. Als er al eens aan getwijfeld wordt, dan lost ze dit met spel en zonder conflict op. Ik zag het een paar dagen geleden nog. Opvanger Nacho dacht, ik zal die ouwe eens laten zien hoe stoer ik ben. Met een hoge houding en proberend zijn kop op haar schouder te leggen ging hij bij Noa staan. Noa keek, legde haar poot bovenop Nacho en het was duidelijk.. Nacho keek weg om vervolgens een spelhouding aan te nemen. Klaar, dat was het.
Pups en alles wat jong is zijn haar favoriet. Ze heeft wat afgespeeld met Luca en Foxy. In de negen jaar heeft ze slechts één keer gegromd tegen een vreemde hond buiten. Ik denk dan, daar moet echt wel wat mee aan de hand zijn geweest.
Ze is nu tien jaar, stijf en stram. Opstaan en gaan liggen gaat steeds moeilijker, maar ze speelt nog steeds. Alle opvangers komen vroeg of laat aan de beurt. Vanmorgen zag ik haar buiten nog spelen met onze niet zo sociale Foxy. Ze waren met z'n tweeën buiten, dan kan het even. Echt een wereldhond en toch baal ik soms van haar, dat blaffen, verharen, niet luisteren... maar ik vrees de dag dat ze niet meer met andere honden wil spelen. Dat zal het moment zijn dat we afscheid van Noa moeten nemen.
laeken
Zeer actief

Tamara81 schreef:Mijn hond heeft meer vrienden dan ik, dus dat sociale zit er wel in :ok:
Uit een uitgebreide karaktertest kwam de uitslag: Lanai the socialite.

Ze maakt met iedereen contact als we samen op pad zijn, ook al heb ik daar niet altijd behoefte aan. Ze is makkelijk met andere honden, en daar ben ik blij mee, want ik hou ervan om spelende honden te zien. :)
Daarom kunnen Lanai en Guus het ook zo goed vinden denk ik :E:
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Als iemand An mij vraagt of mijn honden sociaal zijn (ik krijg die vraag eigenlijk nooit :engel: ), maar dan ga ik ervan uit, dat ze bedoelen dat ze kunnen passeren, en dat als de honden contact maken, dat er dan niks gebeurd.

Ik bekijk dan de situatie, of zeg, als uw hond vriendelijk is, zal het wel gaan.

Ik gebruik liever de term " vriendelijk met andere honden", omdat ik "sociaal", best een ruim begrip vindt.

En sowieso is grote reu -grote reu op een stoepje van 1 meter niet mijn keus om zo dicht te passeren. Net als met uitvallende honden.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Lily vind ik uitermate sociaal. Met praktisch alle honden wil ze dolgraag kennismaken. Ze is nogal onderdanig en soms kan ze wat irritant beklikkerig zijn, maar dat is na een paar minuten over. Echt heel wild spelen doet ze alleen met Alfil.
Alfil is minder sociaal. Aan een teefje wil hij wel even ruiken en die mag ook aan hem ruiken, maar als een reu hem besnuffelt krimpt hij vaak in elkaar. Meestal omzeilt hij ze gewoon. Aangelijnd op een heel smal paadje een andere reu passeren vindt hij vaak niet fijn en dan kan hij uitvallen zonder werkelijk te willen bijten. Los gaat het allerbest bij hem. Het liefst dolt hij met zijn teefje Lily. Dat is vertrouwt en bij haar gaat hij helemaal los. Zij ook bij hem trouwens.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Emma schreef:Ik gebruik liever de term " vriendelijk met andere honden", omdat ik "sociaal", best een ruim begrip vindt.
Grappig, dat zeg ik ook als het gaat om Amy. Zij is namelijk uitermate sociaal, lief en speels met honden die ze kent. Maar met vreemde honden verloopt het eerste contact vaak erg gespannen en ik laat haar dus niet zomaar contact maken met honden die ik niet ken. Ik zeg dan ook: 'Ze is niet vriendelijk tegen vreemde honden' als ik die vraag krijg. Klopt ook niet helemaal, want vaak genoeg is ze wel vriendelijk, maar het klopt beter dan 'niet sociaal' ;-)
Mila heeft heel weinig geduld met pups, dus ook tegen pupeigenaren zeg ik dat ze 'niet vriendelijk is tegen pups'.

Mila, Amoz en Taar zijn best makkelijk in het contact met vreemde honden en zeker sociaal te noemen, maar ze geven allemaal wel hun grenzen aan, het zijn geen watjes. Ze zijn niet echt allemansvrienden, over het algemeen gedragen ze zich vrij neutraal ten opzichte van vreemde honden en mensen.

Met meerdere honden heb je natuurlijk ook niet alleen te maken met het afzonderlijke gedrag/karakter, maar ook met roedelgedrag. Amoz is beduidend minder makkelijk met andere honden als Amy erbij is; hij wil dan wel even voor haar in de bres springen. Ook als een van zijn dames loops is of wordt lastiggevallen. Mila en Taar laten zich gelukkig niet meeslepen in die dynamiek. Mila houdt het altijd wel in de gaten en grijpt heel soms in als ze het echt niet meer oké vindt, en dan is het daarna ook altijd wel meteen klaar ;-)
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Lizzie vind ik het toppunt van sociaal, maar wellicht dat andere daar weer een andere visie bij hebben. Zij maakt rustig en neutraal kennis, maar loopt meestal dan weer door. Soms wil ze spelen , alleen bij overmatig rijgedrag corrigeert ze een dat doet ze dan heel netjes met een snauw.

Keetje maakt zover ik kan zien ok oké kennis. Ze is niet zo onderdanig als Lizzie vroeger was een als een hond naar doet geeft ze zich niet zomaar over. Dan rent ze naar mij en ik jaag de hond dan weg ;)
Afbeelding
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Re: Is jouw hond sociaal

Ongelezen bericht door Plumeau »

'Niet altijd' is mijn gebruikelijke reactie.

De shetlies gaan wel eens als een viswijf tekeer, maar zullen niet snel doorbijten. Salina waarschuwt vrij vlot met haar lipje, Pipra is te lief waardoor ik zelf minder sociaal moet teageren.

Collie Cayenne is niet zo gek op vreemde honden. Kort snuffelen is vaak oke, maar lang niet altijd. Ze kan als eerste snauwen, dus antwoord ik ook vaak 'nee' op de vraag.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Izzie is met andere honden té sociaal. Soms denk ik wel eens, kind, geef een snauw of een brom, maar ze piekert er niet over. Ze vlucht bij te opdringerig of lomp gedrag van de tegenligger, meestal in mijn knieholtes. Ik heb eens een maand een blauw scheenbeen gehad van een aanstormende stafford. Man, wat hebben die harde koppen :ugh:
Mensen die hier in huis binnenkomen en die ze niet kent is een ander verhaal. Dan niks sociaal. Daar moet ze echt in begeleid worden anders is het hommeles.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik zou graag willen dat mensen het eerst even aan me vragen maar dat gebeurd eigenlijk nooit. Dat vind ik wel erg lastig, vooral omdat ik zulke verschillende honden mee heb. Gollum wil altijd wel even rustig kennis maken met honden en mensen, Mika wil iedereen wegblaffen maar word nooit serieus genomen en Rani hapt gewoon als ze ergens niet van gediend is. Als mensen het zouden vragen zou ik zeggen aai die Labrador maar en laat de andere twee met rust.
De mensen die ons kennen weten dat en handelen daar ook naar, en sommigen worden erg leuk gevonden door Rani die dan knuffels bij ze komt halen. Vreemde mensen zien dat en willen Rani dan ook aaien maar op de meest onhandige manier. Wild bovenop haar kop of op haar kont, dat is veel te vrijpostig volgens Rani die dan in de lucht hapt. Er zit dan altijd wel een mafkees tussen die wil bewijzen dat hij niet bang is en het nog een keer doet.
Ik word daar heel onvriendelijk van.

Dus nee, ik ben niet sociaal en mijn honden ook niet. Rot op. :mrgreen:
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Izzie_Anneke schreef:Izzie is met andere honden té sociaal. Soms denk ik wel eens, kind, geef een snauw of een brom, maar ze piekert er niet over. Ze vlucht bij te opdringerig of lomp gedrag van de tegenligger, meestal in mijn knieholtes. Ik heb eens een maand een blauw scheenbeen gehad van een aanstormende stafford. Man, wat hebben die harde koppen :ugh:
Mensen die hier in huis binnenkomen en die ze niet kent is een ander verhaal. Dan niks sociaal. Daar moet ze echt in begeleid worden anders is het hommeles.
Exact dit. Op dat blauwe scheenbeen na dan.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Die vraag krijg ik ook wel eens en het is dan meestal met een angstige blik er bij. Omdat het grote en herder achtige honden zijn en Jack is een uit de kluiten gewassen jonge husky met een boze blik omdat hij zwart rond zijn ogen heeft. Ze zijn jong en uitgelaten als ze los mogen maar stuk voor stuk vriendelijk en ze communiceren in mijn ogen prima. Alleen nu de loopsheid nadert heeft Shira een kort lontje. Maar is nog steeds prima onder controle te houden, ook bij andere honden.

Maar toen er van de week een jong volwassen witte herder reu op haar af gestuitert kwam met een wat brutale houding omdat hij interesse had werd hem toch wel zonder een haartje te krenken duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is. Ze deed het keurig maar ik werd wel boos aangekeken door de baas van de witte herder die zijn hond op ons af had laten rennen.

Dus mijn opvatting van sociaal is waarschijnlijk niet dezelfde als die van hem. :wink:
laeken
Zeer actief

Bas en Guus zijn naar alle mensen uitermate vriendelijk en aardig. En eigenlijk ook naar elke hond. Guus is aardiger dan Bas omdat Guus ook speels is en de lol inziet van veel andere honden. Bas is niet speels alleen als er kleine pups zijn of minireutjes. Dat vindt ze wel leuk.
Eigenlijk kan ik op hun sociale gedrag niks aanmerken. Ze zijn zelfs zo sociaal dat ze ook sociaal zijn met andere dieren dan honden. Zo kunnen ze ook met katten al mogen die buiten niet op ons terrein. Bas en Guus maken netjes kennis met een kat en kwispelen dan vriendelijk.

Als ze belaagd worden doen ze hun uiterste best om dat te keren. Dus ze vluchten niet maar staan hun mannetje en proberen al snauwend het gevaar te laten weten dat ze honden zijn en geen prooi of speelgoed. Goddank dus geen wegrennen en gillen want dan waren ze er waarschijnlijk al geweest. Allebei uiteraard deemoedig bij een lelijke grote honden en dus noodweer snauwen zonder ooit raak te happen.

Eigenlijk uitermate sociaal en handig allebei. Voelt ook prettig want ik kan aardig op ze bouwen als er een rare situatie ontstaat. Ze redden zich goed ook als het lastige situaties zijn.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ri@ schreef:Maar toen er van de week een jong volwassen witte herder reu op haar af gestuitert kwam met een wat brutale houding omdat hij interesse had werd hem toch wel zonder een haartje te krenken duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is. Ze deed het keurig maar ik werd wel boos aangekeken door de baas van de witte herder die zijn hond op ons af had laten rennen.

Dus mijn opvatting van sociaal is waarschijnlijk niet dezelfde als die van hem. :wink:
Ja dat overkomt ons ook weleens, ik moet zeggen dat ik daar steeds minder moeite mee heb.
De dames kunnen keurig zonder schade een hond vertellen op te zouten en dat is nooit een hond die op vriendelijke wijze komt kennismaken maar altijd een opdringerige of een beuker/wilde hond.
Als je dat niet wilt houd je die maar bij je denk ik tegenwoordig , want luus en Abra weten dat feilloos duidelijk te maken dat ze daar niet van gediend zijn.
Afbeelding

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Pfff... tja, ik vind Puchu best sociaal, zeker de laatste jaren.
In zijn 'begin jaren' was hij een ramp met andere reuen, maar echt gevochten heeft hij nooit (hij kijkt wel linker uit :mrgreen: ). Toen volgde dus
jarenlang in de buurt aan de lijn en in de polder met overzicht loslopen.
Met de ouderdom komt ook de rust en inmiddels vindt Puchu het meestal wel best en loopt hij dus ook lekker los hier in zelfs vrij druk
losloopgebied.
Ik ken hem wel zo'n beetje en weet dat vooral de middenslag honden (Labrador, jachthond) een enkele keer problemen kunnen geven en als
ik de andere hond niet ken en inschat dat het een reu is, dan is het 'wachten!' en lijn ik Puchu even aan.
Hij kan soms nog even proberen te patsen, maar doet dat steeds minder.

Laatst heb ik wel moeten lachen: een wildvreemde enorm grote jonge hond kwam eraan. Echt formaat DD en een reu, maar de hond zag er
vriendelijk uit en 'ach wat Puchu nu nog doen?'.
Dus jonge hond (pakweg 1.5 jaar) begroette Puchu neutraal vriendelijk en Puchu zag zijn kans schoon 'grrrr' jonge hond holde een paar stappen weg
en ik riep Puchu tot de orde en die liep met mij mee en op dat moment bedacht de joekel zich en begon vrolijk achter Puchu aan de slungelen met
zijn lange poten. Puchu vond het tegen die tijd wel goed... oen, die joekel maakt je in man! :LOL:

Met mensen is Puchu altijd enorm sociaal geweest, geen grom, hap of wat dan ook. Niet naar ons, niet naar vreemden.
Wil hij iets echt niet, dan draait hij zijn kop weg of doet een stap naar achter :ok:
Hij vindt mensen ook interessanter dan honden: de hond wordt kort begroet en dan gaat hij direct door naar de mens achter de hond 'hoi' :F:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Lut is heel sociaal naar mensen, vooral naar kinderen. Bij andere honden maakt ze even kennis en loopt dan gewoon door. Ze is wel territorium gericht. Vreemden aan de deur die ik binnen laat is geen enkel probleem. Ongevraagd binnen komen is geen optie, ook niet in de tuin. Dat geldt ook voor mijn auto, ongevraagd erin stappen is het noodlot tarten. In het donker wordt het ook een ander verhaal. Dan is ze altijd aangelijnd. Kom je als vreemde te dicht in de buurt dan laat ze dat merken. Kom je ondanks deze waarschuwing toch dichterbij dan is dat hoogst onverstandig. Deze eigenschappen horen nu eenmaal bij een waak- en verdedigingshond. En dat wist ik voordat ik haar kocht.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

tja, sociaal?? Ik weet het niet eigenlijk...we komen hier zelden andere mensen met honen tegen en als we wat tegenkomen dan gaan de dames als viswijven tekeer :(: Ik heb ze aan de lijn en juist daarom denk ik, want als ik ze los zou laten dan zou Nina meteen het bos inrennen op zoek naar wild en Pippy rent op de hond af en vlak voor ze er is bedenkt ze ineens dat er lekkere luchtjes in de buurt zijn en scheurt voorbij de hond...dus sociaal? Denk ut niet, maar zullen ook niets doen.
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
S@ndr@
Zeer actief

weet je een maand terug zou ik bij Zuri hebben gezegd van yep sociaal..... nu niet meer ze heeft een buurhond gebeten- allebei aan de lijn, maar ik ben gewond aan mijn hand en t ging niet zoals ik dat normaal zou doen, gaat steeds vaker markeren en ik ben op zoek naar een muilkorf voor haar... blijkbaar verkloot ik honden of zo. ze was eerder schuchter te noemen dan iets anders en nu... ( is zelf best als wel een paar keer gepakt) ziet ze een hond, gaat in sluip modus en ... t gaat niet meer goed niet, jammer t was leuk zolang als t duurde :U:
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

is Lana sociaal, tja in mijn ogen wel,
ze vindt alles en iedereen geweldig, grote mensen, kinderen, lammetjes worden helemaal afgelikt, paard wordt tot een spel uitgedaagd,
tis een en al een blije puber, vaak veels te enthousiast, daar moet ze in af en toe in geremd worden,
toch wordt ze nu dat ze iets volwassener wordt waakser, maar nog steeds kan iedereen rustig het erf of huis betreden,
maar nu wel met een aankondiging.

tegenover andere honden, zou het niet weten, op het erf komen geen andere honden,
en als we tijdens het wandelen eens eentje tegen komen, dan wordt er gegroet en ieder gaat zijn weg,
andere mensen en ik, zien Lana [lompe enthousiaste puber] niet als het favoriete speelkameraadje voor hun viervoeter.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik vraag vaak: gaat dat goed?
Dan heb ik meestal al spanning bij mijn hond gemerkt.
Manu is handig sociaal, hij maakt graag kennis en daar blijft het vaak bij. Laatste tijd speelt hij ook nog weleens. Hij is zelden opdringerig.

Uma kan met elke hond maar echt sociaal is ze niet. Ze maakt namelijk nauwelijks contact. Als ze met Manu is wil ze tegenwoordig nog weleens mee kennismaken. Maar ook dan haalt ze haar schouders weer op. Ze vindt mij en Manu veel leuker dan de rest van de wereld.
Manu vindt de hele wereld leuk. Hij kan wel heel goed inschatten welke honden hij voorbijloopt. Angst wordt genegeerd en agressie wordt ontweken.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

S@ndr@ schreef:weet je een maand terug zou ik bij Zuri hebben gezegd van yep sociaal..... nu niet meer ze heeft een buurhond gebeten- allebei aan de lijn, maar ik ben gewond aan mijn hand en t ging niet zoals ik dat normaal zou doen, gaat steeds vaker markeren en ik ben op zoek naar een muilkorf voor haar... blijkbaar verkloot ik honden of zo. ze was eerder schuchter te noemen dan iets anders en nu... ( is zelf best als wel een paar keer gepakt) ziet ze een hond, gaat in sluip modus en ... t gaat niet meer goed niet, jammer t was leuk zolang als t duurde :U:
Ik denk niet dat het aan jou ligt hoor, het duurt gewoon soms even voordat herplaatsers al hun gedrag laten zien. Rani was in het begin ook een schuchtere troel maar naarmate ze steeds zelfverzekerder werd en ze zich op haar plek voelde veranderde haar gedrag. Ze piest nu ook tegen lantaarnpalen, zo hoog mogelijk :schrik:
En eerst dook Rani in elkaar als er een hond keihard op ons af gerend kwam en nu bijt ze hem in z'n reet.

Zuri houdt gewoon van je :mann:
S@ndr@
Zeer actief

ow. is dat t ik zal d`r een extra kus geven :lief: ik vind haar ook hel lief....... maar ik wil wel graag dat ze buiten andere honden met rust laat en zeker niet perforeert :wink: .... gek dat t bijna 9 maanden lang goed gaat
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”