Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Outcrossen bij de Toller

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Outcrossen bij de Toller

Ongelezen bericht door Maeve »

Anne&Taar schreef:
Maeve schreef:
ninnie schreef:Een outcrossproject zal wel goed zijn voor de tollers.. qua gezondheid (maar ook zeker qua gedrag) gaat het niet goed met het ras..
Nee, dat gedrag komt dan vast goed met Aussie-bloed erin :Q:
Waarom niet. En vriendin van mij zit te denken haar Aussie te kruisen met n golden. Leuke hond. Ik schrijf me alvast in. :ok:
Omdat Aussies doorgaans nog reactiever en onstabieler zijn dan de Toller :mrgreen: Dat met een Golden zou misschien wel milder worden, maar een Toller neigt daarin al meer naar de Aus dus. Dat gaat het gedrag echt niet ten goede komen.

Dus nieuw bloed: jazeker. Aussie bloed? Doe maar niet.

Dat gedrag kunnen fokkers nu trouwens ook meer aan doen is mijn mening, ik zie daarin wel degelijk grote verschillen. Maar bij heel veel mensen blijft het beeld bestaan dat angstig, onzeker of neurotisch gedrag rastypisch is ofzo :scratch:
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Cleva schreef:Ik zou zelf niet beginnen met een hond die je in een houdgreep moet nemen om een wangslijmvliesuitstrijkje te nemen. :LOL:
"Akira hates to be at the vet" staat er dan ook bij. :mrgreen:
*Eva*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Eva* »

Maeve schreef:
Anne&Taar schreef:
Maeve schreef:
ninnie schreef:Een outcrossproject zal wel goed zijn voor de tollers.. qua gezondheid (maar ook zeker qua gedrag) gaat het niet goed met het ras..
Waarom niet. En vriendin van mij zit te denken haar Aussie te kruisen met n golden. Leuke hond. Ik schrijf me alvast in. :ok:
Dat gedrag kunnen fokkers nu trouwens ook meer aan doen is mijn mening, ik zie daarin wel degelijk grote verschillen. Maar bij heel veel mensen blijft het beeld bestaan dat angstig, onzeker of neurotisch gedrag rastypisch is ofzo :scratch:
Mee eens, ik vind het doodzonde dat dat maar normaal gevonden wordt, van die onstabiele honden.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk
Groetjes Eva
Anne&Taar
Zeer actief

Maeve schreef:
Anne&Taar schreef:
Maeve schreef:
Omdat Aussies doorgaans nog reactiever en onstabieler zijn dan de Toller :mrgreen: Dat met een Golden zou misschien wel milder worden, maar een Toller neigt daarin al meer naar de Aus dus. Dat gaat het gedrag echt niet ten goede komen.

Dus nieuw bloed: jazeker. Aussie bloed? Doe maar niet.

Ha, ha; en jij denkt dat de rasvereniging van de Goldens en Aussies dus positiever over een degelijke kruising denkt? :mrgreen:
Voor wat betreft deze kruising; men heeft geen enkel benul waar op t genoom welk (afwijkend) gedrag aangestuurd wordt. Er is met geen mogelijkheid te voorspellen of mutaties die dit gedrag veroorzaken voor deze rassen überhaupt bij elkaar in de buurt liggen. Fokken is gokken. Hoe dan ook.
Maeve
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Anne&Taar schreef: Ha, ha; en jij denkt dat de rasvereniging van de Goldens en Aussies dus positiever over een degelijke kruising denkt? :mrgreen:
Voor wat betreft deze kruising; men heeft geen enkel benul waar op t genoom welk afwijkend gedrag zit. Er is met geen mogelijkheid te voorspellen of mutaties die dit gedrag veroorzaken voor deze rassen überhaupt bij elkaar in de buurt liggen. Fokken is gokken. Hoe dan ook.
Nee, dat zeg ik toch niet? Die rasverenigingen zijn geen seconde in me opgekomen. Ik zeg hooguit dat ik het zelf een leuke combinatie KAN vinden. Als iemand een Aus zoekt maar dan toch iets milder.
En nee, de genetica achter gedrag lijkt me vrijwel zeker op meer dan één gen liggen :wink: Maar door alleen al naar verschillende lijnen te kijken weet je wel dat er een erfelijke factor in zit. Dus als gedrag een argument is om te outcrossen zou je voor de Toller nou net niet voor een ras als de Aus moeten gaan, met dezelfde gedragsproblemen. Daar gaan dan niet ineens mierzoete, stabiele pups uit komen omdat het kruisingen zijn.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

De kruisingen (6 reuen) zijn destijds via een Marktplaats-achtige website verkocht. Bij een zorgvuldige outcross zou je ook verwachten dat de pupkopers zorgvuldig worden uitgezocht. De tollerteef waar nu mee gekruist gaat worden komt van een kennel die buiten de rasvereniging fokt en dus ook zonder FCI-stambomen. Hoeft ook niet erg te zijn maar de ervaring leert wel dat dergelijke fokkers voornamelijk elkaars reuen gebruiken waardoor het inteeltpercentage alleen maar hoger wordt. En hun zelfgemaakte stambomen zijn nergens gedocumenteerd waardoor het dus ook erg lastig is om uitslagen e.d. te verifiëren.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

under the red sky schreef:De kruisingen (6 reuen) zijn destijds via een Marktplaats-achtige website verkocht. Bij een zorgvuldige outcross zou je ook verwachten dat de pupkopers zorgvuldig worden uitgezocht. De tollerteef waar nu mee gekruist gaat worden komt van een kennel die buiten de rasvereniging fokt en dus ook zonder FCI-stambomen. Hoeft ook niet erg te zijn maar de ervaring leert wel dat dergelijke fokkers voornamelijk elkaars reuen gebruiken waardoor het inteeltpercentage alleen maar hoger wordt. En hun zelfgemaakte stambomen zijn nergens gedocumenteerd waardoor het dus ook erg lastig is om uitslagen e.d. te verifiëren.
Ze zullen dan wel teven hebben die uit FCI lijnen komen of af en toe toch ergens een dekking halen van een FCI reu.
Waarom zou die afstamming niet kloppen , kun je ook niet garanderen van een FCI stamboompje of dat werkelijk klopt.
Misschien van de laatste paar jaar met de verplichte DNA profielen maar een stamboom heeft wel meer generaties dan alleen met een DNA profiel.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

under the red sky schreef:De kruisingen (6 reuen) zijn destijds via een Marktplaats-achtige website verkocht. Bij een zorgvuldige outcross zou je ook verwachten dat de pupkopers zorgvuldig worden uitgezocht. De tollerteef waar nu mee gekruist gaat worden komt van een kennel die buiten de rasvereniging fokt en dus ook zonder FCI-stambomen. Hoeft ook niet erg te zijn maar de ervaring leert wel dat dergelijke fokkers voornamelijk elkaars reuen gebruiken waardoor het inteeltpercentage alleen maar hoger wordt. En hun zelfgemaakte stambomen zijn nergens gedocumenteerd waardoor het dus ook erg lastig is om uitslagen e.d. te verifiëren.
:19: Het één sluit het ander niet uit. Je kunt je pups aan slechte bazen verkopen via de rasvereniging en aan gouden mandjes via verkoopsites. Ben je helemaal zelf bij.
Het oepsnest is destijds uitzonderlijk goed terecht gekomen via marktplaats.
En wat voor platform zou je anders moeten gebruiken voor kruisingen? :denken:
Wat zijn er voor andere opties dan zelfgemaakte stambomen?
Anne&Taar
Zeer actief

Nou ja, die fokker is klaarblijkelijk publiekelijk verguisd. Ik schat in dat pups niet via de rasvereniging verkocht zouden worden. :mrgreen:
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Anne&Taar schreef:Nou ja, die fokker is klaarblijkelijk publiekelijk verguisd. Ik schat in dat pups niet via de rasvereniging verkocht zouden worden. :mrgreen:
Welke fokker bedoel je? Die destijds een toller kruiste met een aussie was zelf voorzitter van de rasvereniging en had toestemming van de VDH voor een outcrossproject. Maar hij vond dat er te veel regels werden opgelegd en heeft er toen zelf de stekker uitgetrokken. Als ik het me goed herinner, was de tollerteef toen al gedekt trouwens.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik als fokker ben ook niet tegen outcross, maar dan moet het wel via de rasvereniging gaan en niet zomaar.
ellen
Afbeelding
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Maeve schreef:Maar bij heel veel mensen blijft het beeld bestaan dat angstig, onzeker of neurotisch gedrag rastypisch is ofzo :scratch:
en bij bepaalde fokkers is dit ook zo. Maar zolang puppy kopers, puppen in grijze industriebakken ok vinden zullen er deze ook wel blijven
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”