Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rashondenpeil daalt
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Re: Rashondenpeil daalt
het verschil is gewoon dat je met een buitenlander niet betaald voor de hond, je betaald voor wat er allemaal mee gebeurt, inenting enz. reis... noem het maar op......
als ik morgen een CC wil bestellen en op de lijst ga staan.... betaal ik zeker ook de fokker gedeeltelijk en de eigenaar van de dekreu enz. en verder de hele riedel van chippen enten- boomstam wat je er ook aan mag hebben. enz. en dat is hier gewoon duurder.....
als ik morgen een CC wil bestellen en op de lijst ga staan.... betaal ik zeker ook de fokker gedeeltelijk en de eigenaar van de dekreu enz. en verder de hele riedel van chippen enten- boomstam wat je er ook aan mag hebben. enz. en dat is hier gewoon duurder.....
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Maar waarom zou een hond met stamboom meer waard zijn dan een straathond? En wie zegt dat niemand die hond wil? Als je zoiets zegt dan gaat het toch wel om de hond op zich en niet hoe de hond ontstaan is? Ik denk dat er tegenwoordig meer vraag is naar honden uit het buitenland dan naar rashonden dus dan zouden juist rashonden minder waard zijn.
Ik begrijp dat er puur gekeken wordt naar het objectieve zakelijke deel als het over betaling van honden gaat maar de ene hond is echt niks meer waard alleen omdat mensen zolang hebben zitten klooien dat het een ras is geworden en er papiertjes en onderzoeken aan hangen die wat hebben gekost. Hobbies kosten geld daar wordt de waarde van de hond niet meer van.
En omdat ik zoiets wel degelijk voel als zwerfhonden een tweederangs status geven wil ik wel even zeggen dat die van mij meer waard zijn dat al die fucking rashonden die niet kunnen ademen, lopen of voortplanten bij elkaar.
Ik begrijp dat er puur gekeken wordt naar het objectieve zakelijke deel als het over betaling van honden gaat maar de ene hond is echt niks meer waard alleen omdat mensen zolang hebben zitten klooien dat het een ras is geworden en er papiertjes en onderzoeken aan hangen die wat hebben gekost. Hobbies kosten geld daar wordt de waarde van de hond niet meer van.
En omdat ik zoiets wel degelijk voel als zwerfhonden een tweederangs status geven wil ik wel even zeggen dat die van mij meer waard zijn dat al die fucking rashonden die niet kunnen ademen, lopen of voortplanten bij elkaar.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
malinois schreef: Dat tel ik ook niet mee hoor... een hond blijft een levend wezen en kan ziek worden. Voor mij wel een reden om niet uit een dergelijk land een hond te kopen maar een simpele kruisbandscheuring ben je minstens zoveel kwijt dus dat reken ik niet mee. Maar ik vind t iets teveel voor een hond die uit de vuilnisbak geplukt is (even grof gezegd).
Ik ben in Griekenland geweest en heb daar diverse straathonden gezien natuurlijk. Als ik.er eentje wil ga ik liever daar zelf naar toe haal er zelf een gratis van straat. Laat daar de benodigde spuiten voor de overtocht geven en neem hem mee na 3 weken. Dan ben ik minder kwijt dan als ik er een van een stichting neem en kan dan zelf kijken hoe de hond zich gedraagd tov verkeer mensen en honden en wat hij doet uit zn eigen comfortzone. (En hij is intact!)
De x mh heeft dan voor mij iets minder risico op gezondheidsproblemen dan een straathond met onbekende achtergrond, nogmaals mijn idee dan.Maar nogmaals dat is puur mijn idee en als iemand er 1500 euro voor wil betalen is dat ook prima.
Voor mij zijn medische kosten echt niet afhankelijk van waar de hond vandaan komt. Of nu mijn rashond een kruisband scheurt of Bas dan betaal ik in beide gevallen om mijn hond beter te maken. Verder heb ik met Tom pech gehad maar heeft Bas nog nooit iets gehad. Die is van staal.
Als ik mijn honden zelf had moeten ophalen, testen, verzorgen voor die 3 weken ivm rabies en dan paspoort en chip had moeten regelen was ik echt duurder uit. Ik heb ze bekeken in het opvanggezin waar ze hier zaten.

Maar ik denk dat het gewoon een verschil van smaak en keuze is. En ik denk dat iedereen daarin zijn eigen afwegingen maakt. En die zijn denk ik zolang er geen leed bij komt kijken prima. Of je nu een chihuahua koopt van 1500 euro of een straathond van 300 euro maakt dat weinig uit. Als je er maar blij mee bent en goed voor bent toch?
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Dat is zeker waar!!laeken schreef:malinois schreef: Dat tel ik ook niet mee hoor... een hond blijft een levend wezen en kan ziek worden. Voor mij wel een reden om niet uit een dergelijk land een hond te kopen maar een simpele kruisbandscheuring ben je minstens zoveel kwijt dus dat reken ik niet mee. Maar ik vind t iets teveel voor een hond die uit de vuilnisbak geplukt is (even grof gezegd).
Ik ben in Griekenland geweest en heb daar diverse straathonden gezien natuurlijk. Als ik.er eentje wil ga ik liever daar zelf naar toe haal er zelf een gratis van straat. Laat daar de benodigde spuiten voor de overtocht geven en neem hem mee na 3 weken. Dan ben ik minder kwijt dan als ik er een van een stichting neem en kan dan zelf kijken hoe de hond zich gedraagd tov verkeer mensen en honden en wat hij doet uit zn eigen comfortzone. (En hij is intact!)
De x mh heeft dan voor mij iets minder risico op gezondheidsproblemen dan een straathond met onbekende achtergrond, nogmaals mijn idee dan.Maar nogmaals dat is puur mijn idee en als iemand er 1500 euro voor wil betalen is dat ook prima.
Voor mij zijn medische kosten echt niet afhankelijk van waar de hond vandaan komt. Of nu mijn rashond een kruisband scheurt of Bas dan betaal ik in beide gevallen om mijn hond beter te maken. Verder heb ik met Tom pech gehad maar heeft Bas nog nooit iets gehad. Die is van staal.
Als ik mijn honden zelf had moeten ophalen, testen, verzorgen voor die 3 weken ivm rabies en dan paspoort en chip had moeten regelen was ik echt duurder uit. Ik heb ze bekeken in het opvanggezin waar ze hier zaten.![]()
Maar ik denk dat het gewoon een verschil van smaak en keuze is. En ik denk dat iedereen daarin zijn eigen afwegingen maakt. En die zijn denk ik zolang er geen leed bij komt kijken prima. Of je nu een chihuahua koopt van 1500 euro of een straathond van 300 euro maakt dat weinig uit. Als je er maar blij mee bent en goed voor bent toch?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Tineke
- Zeer actief
Onze honden zijn ons allemaal evenveel waard of ze nu uit het buitenland komen of uit een lokaal asiel of bij een fokker vandaan.Ri@ schreef:En omdat ik zoiets wel degelijk voel als zwerfhonden een tweederangs status geven wil ik wel even zeggen dat die van mij meer waard zijn dat al die fucking rashonden die niet kunnen ademen, lopen of voortplanten bij elkaar.
Ze zijn ons alle centen waard die wij eraan verkiezen te besteden, zowel bij aanschaf als bij leven zelf.
Daar heeft afkomst niets mee te maken.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
- Zeer actief
Er is wel vraag en daarom wordt de hond eruit gehaald. Zo simpel is het dus. De straathond in dat dodingsstation is net zo geliefd en gewild als de rashonden pup die de moeder uit gepoept heeft. Beter gezegd, er is meer vraag naar straathonden dan naar veel rashonden. Daar klopt je redenatie niet.Cleva schreef:Als ik een hond wil kopen dan heb ik geen behoefte om een stichting te spekken en om een castratie heb ik ook al niet gevraagd.
Daarnaast vertegenwoordigd een straathond per definitie geen marktwaarde. Het zijn letterlijk verschoppelingen die niemand wilde. Daarom zijn ze als huisdier niet minder waard maar wel als te verkopen product en daar ging het nu even over.
Dat je er allerlei complottheorieën bij bedenkt moet en mag je zelf weten maar we hadden het over vraag/aanbod en hoeveel geld een hond waard is.
Een hond uit een dodingsstation is per definitie geen geld waard want geen vraag. Daarom zit hij daar.
Ik zei niet dat zwerfhonden niet leuk, mooi of lief zijn. Ik zei niet dat ze het geld niet waard zijn. Ik zei niet dat je het niet moet doen. Ik zei helemaal niets behalve dat ik ze relatief duur vind. Voor een gecastreerde rashond die niemand wil hebben/waar geen vraag naar is vind ik het net zo veel geld. Daar betaal ik ook geen 350 piek voor.
Of wel omdat ik daar die keer toevallig zin in heb maar duur is het wel.
Ik merk dat ik er last van heb dat je niets meer over zwerfhonden kunt zeggen zonder meteen van stemmingmakerij beticht te worden.
Dat een baas zijn hond dumpt zegt niets over de vraag. Er worden zat hele dure mooie honden gedumpt en daar is hartstikke veel vraag naar.

- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Volgens mij heb je op dit moment ruwweg de volgende keuzes als pupkoper (als je een hond zoekt onder de leeftijd van +/- 4 maanden):
1. Rashond, met papieren. Voordeel is dat, mits bij een goede fokker, je van te voren al wat kan zeggen over karakter van de hond. En afhankelijk van het ras kan je kijken naar een stukje gezondheid. Dat is niet waterdicht want niet alles is terug te vinden en de kans op gezondheidsproblemen is groter. Maar je weet ongeveer wat je koopt.
2. Rashond (lookalike) zonder papieren. Hier kom je vaak bij de broodfok uit. Er zijn maar weinig mensen die bewust bepaalde rassen of lookalikes fokken met alle benodigde zorgvuldigheid. Daarbij is de aanbod vanuit de puppyfarms gewoon enorm groot, niet duur & direct beschikbaar. Prima voor impulsaankopen, op de lange termijn geen verstandige keuze (en je zou deze industrie in zijn geheel niet moeten willen steunen, dat terzijde)
3. Kruising, zorgvuldig gefokt. Voordeel is dat de kans op gezondheidsproblemen kleiner is omdat je 2 verschillende genenpakketten bij elkaar brengt. Kosten zullen wat lager liggen maar als beide ouders volledig voor de voor dat ras geldende gezondheidsonderzoeken getest worden, zal je nog wel wat hoger uitkomen. Karakter is een iets grotere vraag, het kan een mooie middenweg zijn maar ook alle slechte eigenschappen van beide rassen meenemen...
4. Kruising, oepsnestje. Zie ook punt 2, ik geloof niet zo in "oeps" nestjes en denk dat hier vooral de onzorgvuldig gefokte kruisingen onder vallen (al dan niet bij een broodfokker). Kan je nog steeds een prima hondje aan hebben, ook direct beschikbaar
5. Buitenlandse hond. Goedkoop, ook direct beschikbaar en grote kans op relatief een gezonde hond. Maar karaktertechnisch kan het alle kanten op: van trouw maatje voor het leven tot verschrikkelijk zelfstandige jager... In dat opzicht neem je dus een risico
6. Asielhond uit Nederland / herplaatser: moet je wel heel veel mazzel hebben dat er net wat van jouw keuze bij zit... herplaatsers op jonge leeftijd kan je nog mazzel mee hebben en vaak ook wat goedkoper.
Uit alle 6 opties (en er zijn er waarschijnlijk wel meer) kan een voor jouw situatie fantastische hond komen die probleemloos 15 wordt. En uit alle 6 opties kan een hond komen die snel ziek wordt en een bak aan medische kosten met zich meebrengt. Volgens mij moet het niet gaan over wat wel of niet "goed" is maar wat bij je past. Voor mij is dat optie 1 (evt. optie 3), een rashond omdat ik graag met mijn honden wil sporten en de kans dat ik een hond tref die qua drive, bouw & karakter dat kan gaan doen is daar het grootste. Anderen interesseert dat weer geen zier en die kunnen net zo goed een hond halen via de andere opties... of ook voor optie 1 kiezen omdat ze dat fijn vinden.
Zijn de prijzen bij optie 1 soms belachelijk? Ja. Mag een fokker winst maken over pups? Ik heb er persoonlijk geen problemen mee maar zou het waarderen als men er eerlijk over was. Ik geloof gelijk dat als je alle pech van de wereld hebt bij een nestje je er niks aan over houdt. Maar een probleemloos nestje van 6 pups a 1000 euro per pup daar houdt je wat aan over... zeker als je vaker fokt.
Dat het rashondenpeil daalt zal deels met de negativiteit & hoge prijzen te maken hebben. Maar ik denk ook omdat er nu een veel groter aanbod is aan honden die relatief direct beschikbaar zijn (zowel particulier, broodfok als buitenland) en mensen niet meer willen wachten als ze besloten hebben een hond te willen...
1. Rashond, met papieren. Voordeel is dat, mits bij een goede fokker, je van te voren al wat kan zeggen over karakter van de hond. En afhankelijk van het ras kan je kijken naar een stukje gezondheid. Dat is niet waterdicht want niet alles is terug te vinden en de kans op gezondheidsproblemen is groter. Maar je weet ongeveer wat je koopt.
2. Rashond (lookalike) zonder papieren. Hier kom je vaak bij de broodfok uit. Er zijn maar weinig mensen die bewust bepaalde rassen of lookalikes fokken met alle benodigde zorgvuldigheid. Daarbij is de aanbod vanuit de puppyfarms gewoon enorm groot, niet duur & direct beschikbaar. Prima voor impulsaankopen, op de lange termijn geen verstandige keuze (en je zou deze industrie in zijn geheel niet moeten willen steunen, dat terzijde)
3. Kruising, zorgvuldig gefokt. Voordeel is dat de kans op gezondheidsproblemen kleiner is omdat je 2 verschillende genenpakketten bij elkaar brengt. Kosten zullen wat lager liggen maar als beide ouders volledig voor de voor dat ras geldende gezondheidsonderzoeken getest worden, zal je nog wel wat hoger uitkomen. Karakter is een iets grotere vraag, het kan een mooie middenweg zijn maar ook alle slechte eigenschappen van beide rassen meenemen...
4. Kruising, oepsnestje. Zie ook punt 2, ik geloof niet zo in "oeps" nestjes en denk dat hier vooral de onzorgvuldig gefokte kruisingen onder vallen (al dan niet bij een broodfokker). Kan je nog steeds een prima hondje aan hebben, ook direct beschikbaar
5. Buitenlandse hond. Goedkoop, ook direct beschikbaar en grote kans op relatief een gezonde hond. Maar karaktertechnisch kan het alle kanten op: van trouw maatje voor het leven tot verschrikkelijk zelfstandige jager... In dat opzicht neem je dus een risico
6. Asielhond uit Nederland / herplaatser: moet je wel heel veel mazzel hebben dat er net wat van jouw keuze bij zit... herplaatsers op jonge leeftijd kan je nog mazzel mee hebben en vaak ook wat goedkoper.
Uit alle 6 opties (en er zijn er waarschijnlijk wel meer) kan een voor jouw situatie fantastische hond komen die probleemloos 15 wordt. En uit alle 6 opties kan een hond komen die snel ziek wordt en een bak aan medische kosten met zich meebrengt. Volgens mij moet het niet gaan over wat wel of niet "goed" is maar wat bij je past. Voor mij is dat optie 1 (evt. optie 3), een rashond omdat ik graag met mijn honden wil sporten en de kans dat ik een hond tref die qua drive, bouw & karakter dat kan gaan doen is daar het grootste. Anderen interesseert dat weer geen zier en die kunnen net zo goed een hond halen via de andere opties... of ook voor optie 1 kiezen omdat ze dat fijn vinden.
Zijn de prijzen bij optie 1 soms belachelijk? Ja. Mag een fokker winst maken over pups? Ik heb er persoonlijk geen problemen mee maar zou het waarderen als men er eerlijk over was. Ik geloof gelijk dat als je alle pech van de wereld hebt bij een nestje je er niks aan over houdt. Maar een probleemloos nestje van 6 pups a 1000 euro per pup daar houdt je wat aan over... zeker als je vaker fokt.
Dat het rashondenpeil daalt zal deels met de negativiteit & hoge prijzen te maken hebben. Maar ik denk ook omdat er nu een veel groter aanbod is aan honden die relatief direct beschikbaar zijn (zowel particulier, broodfok als buitenland) en mensen niet meer willen wachten als ze besloten hebben een hond te willen...
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
-
- Zeer actief
Waarom geen moeite een fokker te spekken en wel een stichting eigenlijk?Cleva schreef:Als ik een hond wil kopen dan heb ik geen behoefte om een stichting te spekken
- Jackira
- Zeer actief
Dat bedoel ik.Tineke schreef:Onze honden zijn ons allemaal evenveel waard of ze nu uit het buitenland komen of uit een lokaal asiel of bij een fokker vandaan.Ri@ schreef:En omdat ik zoiets wel degelijk voel als zwerfhonden een tweederangs status geven wil ik wel even zeggen dat die van mij meer waard zijn dat al die fucking rashonden die niet kunnen ademen, lopen of voortplanten bij elkaar.
Ze zijn ons alle centen waard die wij eraan verkiezen te besteden, zowel bij aanschaf als bij leven zelf.
Daar heeft afkomst niets mee te maken.

De rest heb ik ook gelezen dat de honden niet ouder worden dan 8 jaar en de fokkers de raarste eisen stellen. Vandaar mijn reactie over de tibetaan en mijn ervaringen met de fokkers waar ik mijn honden vandaan hebben. Ja, er zijn idiote fokkers en ja er zijn rassen die zowat omvallen nadat ze geboren zijn, maar er zijn ook goede fokkers zonder rare contracten en er zijn nog steeds rassen die gezond oud worden. Vandaar mijn opmerking, je huiswerk doen. En ja dan tel ik zo € 1000 neer als het de hond is die ik wil.ZivaNomi schreef:Ok, willen jullie nou ook de rest van wat ik heb gezegd lezen? Of tellen alleen de eerste 8 wordenbouvierpoedel schreef:10 jaar op een bedrag van 1500 euro is 150 euro per jaar . Geloof dat een mens meer aan onzinnige zooi koopt zoals prullaria , foute kleding en schoenen .Neeltje schreef:Maar niet alle stamboom fokkers, maken er een puinhoop van of hebben idiote contracten. Bij beide geen rare dingen of eisen, prijs ja, die was gewoon 'marktconform' maar dat wist ik van te voren, dus dat was geen verrassing. Anderen gaan op een dure vakantie, ik spendeer een keer in de zo 10 jaar het aan een hond. Het is maar net wat je wilt. Oh de Tibetaanse terrier wordt wel ietsje ouder dan 8. Lotje's oma is 17 geworden en zo zijn er wel meer Tibetanen die echt oud worden. Dus zoals altijd, eerst je huiswerk doen.ZivaNomi schreef:Ik heb geen zin om 1000+ euro te betalen voor een hond die komt met een belachelijke koopcontract (die sowieso niet rechtsgeldig is, maar alleen maar interessantdoenerij), waarvan er gedaan wordt alsof het de enige mogelijke kans op een gezonde hond is (terwijl die alsnog omvalt voordat hij 8 wordt, ook al zijn er 10 000 testjes gemaakt bij de ouderdieren, alleen het feit dat al die testjes nodig zijn zegt wel wat) en vooral dat mentaliteit word ik pas helemaal moe van!! Dat belangrijkdoenerij en al helemaal dat gestiekem over bepaalde ziektes bij bepaalde rassen (denk hierbij aan border collies en epilepsie).
Weet je, was het allemaal open en eerlijk en zou je krijgen wat je verteld wordt dat je gaat krijgen, prima.
Maar zolang er gelogen, bedrogen en gedaan wordt alsof een hond zonder stamboom geen hond is, nee, zo hoef ik het echt niet.
Of aan een duur bankstel van 5000 euro wat na 5 jaar de tent weer uit moet omdat het uit de mode is.
Of aan onzinnige kutzooi voor een hond die we dan zogenaamd verwennen om onszelf te kietelen.
-
- Zeer actief
Zo'n rashond is dan wel waardevast https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ze bedoelen 1700 eurocenten.Nanna schreef:Lief koppie maar wat een kromme hoepel. Hou maar.Johnny Jones schreef:Zo'n rashond is dan wel waardevast https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

Wat je zegt ben je zelfffff 

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Inderdaad, dan ben je niet goedkoper uitlaeken schreef:Als ik mijn honden zelf had moeten ophalen, testen, verzorgen voor die 3 weken ivm rabies en dan paspoort en chip had moeten regelen was ik echt duurder uit. Ik heb ze bekeken in het opvanggezin waar ze hier zaten.malinois schreef: Dat tel ik ook niet mee hoor... een hond blijft een levend wezen en kan ziek worden. Voor mij wel een reden om niet uit een dergelijk land een hond te kopen maar een simpele kruisbandscheuring ben je minstens zoveel kwijt dus dat reken ik niet mee. Maar ik vind t iets teveel voor een hond die uit de vuilnisbak geplukt is (even grof gezegd).
De x mh heeft dan voor mij iets minder risico op gezondheidsproblemen dan een straathond met onbekende achtergrond, nogmaals mijn idee dan.Maar nogmaals dat is puur mijn idee en als iemand er 1500 euro voor wil betalen is dat ook prima.![]()

Ik vind het zelf wel een aanrader en zou het een volgende keer ook weer zo doen: gewoon daar ter plaatse gaan kijken bij een of meerdere asielen en de hond dan zelf meenemen. Niet omdat je dan goedkoper uit bent, want in de meeste gevallen is dat niet zo, maar wel omdat ik liever zelf daar de honden live bekijk en dan kies.
-
- Zeer actief
Ik heb ze lekker in Nederland in een gastgezin opgehaald. Kop koffie en hond bekijken in een Nederlands huis en die mensen die hem dan al een tijd kennen lekker uithoren. Neem Bas, die zat bij Merit van het forum. Heel leuk om alles te horen en te kunnen vragen. Guus idem, die zat bij Meta. Ik vind het wel lekker om naar Brabent te rijden en niet naar Spanje voor een hondDeDiana schreef:Inderdaad, dan ben je niet goedkoper uitlaeken schreef:Als ik mijn honden zelf had moeten ophalen, testen, verzorgen voor die 3 weken ivm rabies en dan paspoort en chip had moeten regelen was ik echt duurder uit. Ik heb ze bekeken in het opvanggezin waar ze hier zaten.malinois schreef: Dat tel ik ook niet mee hoor... een hond blijft een levend wezen en kan ziek worden. Voor mij wel een reden om niet uit een dergelijk land een hond te kopen maar een simpele kruisbandscheuring ben je minstens zoveel kwijt dus dat reken ik niet mee. Maar ik vind t iets teveel voor een hond die uit de vuilnisbak geplukt is (even grof gezegd).
De x mh heeft dan voor mij iets minder risico op gezondheidsproblemen dan een straathond met onbekende achtergrond, nogmaals mijn idee dan.Maar nogmaals dat is puur mijn idee en als iemand er 1500 euro voor wil betalen is dat ook prima.![]()
Ik vind het zelf wel een aanrader en zou het een volgende keer ook weer zo doen: gewoon daar ter plaatse gaan kijken bij een of meerdere asielen en de hond dan zelf meenemen. Niet omdat je dan goedkoper uit bent, want in de meeste gevallen is dat niet zo, maar wel omdat ik liever zelf daar de honden live bekijk en dan kies.

-
- Zeer actief
Misschien heb ik je Guus wel gesteund want ik doneer nog wel eens wat.laeken schreef:Ik heb ze lekker in Nederland in een gastgezin opgehaald. Kop koffie en hond bekijken in een Nederlands huis en die mensen die hem dan al een tijd kennen lekker uithoren. Neem Bas, die zat bij Merit van het forum. Heel leuk om alles te horen en te kunnen vragen. Guus idem, die zat bij Meta. Ik vind het wel lekker om naar Brabent te rijden en niet naar Spanje voor een hondDeDiana schreef:Inderdaad, dan ben je niet goedkoper uitlaeken schreef:Als ik mijn honden zelf had moeten ophalen, testen, verzorgen voor die 3 weken ivm rabies en dan paspoort en chip had moeten regelen was ik echt duurder uit. Ik heb ze bekeken in het opvanggezin waar ze hier zaten.malinois schreef: Dat tel ik ook niet mee hoor... een hond blijft een levend wezen en kan ziek worden. Voor mij wel een reden om niet uit een dergelijk land een hond te kopen maar een simpele kruisbandscheuring ben je minstens zoveel kwijt dus dat reken ik niet mee. Maar ik vind t iets teveel voor een hond die uit de vuilnisbak geplukt is (even grof gezegd).
Ik vind het zelf wel een aanrader en zou het een volgende keer ook weer zo doen: gewoon daar ter plaatse gaan kijken bij een of meerdere asielen en de hond dan zelf meenemen. Niet omdat je dan goedkoper uit bent, want in de meeste gevallen is dat niet zo, maar wel omdat ik liever zelf daar de honden live bekijk en dan kies.Maar ik snap ook dat het leuk kan zijn om daar een hond te kiezen. Ik ben natuurlijk wel eens daar geweest met mensen om een hond op te halen en dat is pittig. 150 honden die mee willen en er dan 1 kiezen

-
- Zeer actief
Heel goed! Je steunt dus broodfokkers in Spanje begrijp ik?bouvierpoedel schreef: Misschien heb ik je Guus wel gesteund want ik doneer nog wel eens wat.

-
- Zeer actief
Meta .laeken schreef:Heel goed! Je steunt dus broodfokkers in Spanje begrijp ik?bouvierpoedel schreef: Misschien heb ik je Guus wel gesteund want ik doneer nog wel eens wat.

-
- Zeer actief
Steun wel meer hoor nu we het erover hebben.ZivaNomi schreef:laeken schreef:Heel goed! Je steunt dus broodfokkers in Spanje begrijp ik?bouvierpoedel schreef: Misschien heb ik je Guus wel gesteund want ik doneer nog wel eens wat.
Heb ook veel puppen weggegeven om opgeleid te worden voor hulphond . En als het nog lukt lichamelijk dat trim ik nog wel eens een buitenlandertje voor niet of ik help mensen op weg .

-
- Zeer actief
Mijn motieven lachwekkend? Het?
Dank voor je uitleg, ik begrijp het.
Dank voor je uitleg, ik begrijp het.
-
- Zeer actief
Sorry, bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door laeken op 02 feb 2018 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Oh ja, ik zit dingen tegelijk te doen
Ik vind er niks van hoor
ik was nieuwsgierig omdat ik het elkaar vond tegenspreken maar ik begrijp het nu wel.
Alles wat hond is vind ik vrijwel altijd leuk en waar het vandaan komt maakt me niet zo uit. Voor een stichtinghond zou ik overigens ook geen 1500 euro over hebben. Voor geen enkele hond. Denk ik. Het zou zomaar kunnen dat we dit jaar wel een dure hond hebben. Ik roep eigenlijk altijd maar wat

Ik vind er niks van hoor

Alles wat hond is vind ik vrijwel altijd leuk en waar het vandaan komt maakt me niet zo uit. Voor een stichtinghond zou ik overigens ook geen 1500 euro over hebben. Voor geen enkele hond. Denk ik. Het zou zomaar kunnen dat we dit jaar wel een dure hond hebben. Ik roep eigenlijk altijd maar wat

Laatst gewijzigd door Manuma op 02 feb 2018 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Wie zegt dat jij je mond moet houden , niemand toch.laeken schreef:Eens, vwbt dat fokken. Prima dat dat gebeurd en ze moeten zelf weten wat ze er voor vragen. Allemaal in orde. Persoonlijk vind ik het ook een goede dienst om honden van de straat te halen, mensen lokaal een beetje op te voeden en de honden te castreren en te herplaatsen ipv ze te laten creperen. Bijkomend voordeel is dat hier een grote vraag is naar die honden.Cleva schreef: In eerste instantie vind ik het goed fokken van honden een zeer gewaardeerde dienst. Er is niets mis met herplaatsers maar zonder goed gefokte rashonden is de wereld een stuk lelijker en saaier, vind ik.
Dat geldt dus ook voor asielen die lokaal honden opvangen. Je kan er op leeglopen of de onkosten verhalen op de kopers van je honden. Komt best overeen. Immers, het verzorgen van 100 honden van de straat heeft ook zo zijn prijskaartje en is net zo nobel als honden fokken lijkt me.Een nest fokken heeft zo zijn kostprijs maar twee keer per jaar een nest fokken in een logische volgorde vraagt om een bepaalde manier van leven en een van de factoren om dat haalbaar te houden is dat je er financieel niet op leegloopt.
Een gemiddelde fokker verdient wel geld. De gemiddelde medewerker van een asiel of stichting of wat dan ook niet. Al dat geld gaat terug in die honden. Daarom zijn het ook stichtingen en vrijwilligers. Die laten de honden dus castreren en voeren ze van dat geld. En ze bouwen er hekken van en kopen er een busje van om hondjes op te halen bv.Een fokker verdient een fractie van wat er in het jaarverslag van een stichting op de boeken staat.
Ik wel. Als dat bedrijf de imo juiste dingen doet zie ik geen bezwaar.Daarnaast is een stichting een rechtspersoon in plaats van een daadwerkelijk mens en ik heb eigenlijk nooit een gunfactor bij een bedrijf.
IMO heeft het niks met een sekte te maken maar meer met wat er voor dingen gezegd worden waarop vervolgens gereageerd wordt. Als iemand dingen over fokkers zegt reageren fokkers ook. Als iemand dingen over straathonden zegt reageer ik als eigenaar van straathonden. Van mij mag iedereen vinden wat hij of zij wil. Maar ik hoef niet mijn mond te houden als een ander wel gewoon zegt waar hij of zij zin in heeft. Secte heeft er werkelijk niks mee te maken.Maar de hoofdmoot blijft dat een goed gefokte raspup nu eenmaal niet op elke straathoek te vinden is. Ze zijn relatief zeldzaam en daarom is het logisch dat hij kost wat de fokker er voor kan krijgen.
Iedereen mag het allemaal helemaal zelf weten, dus ik ook en ik vind de inquisitie over waar je motieven precies liggen nogal lachwekkend, om eerlijk te zijn. Het lijkt af en toe wel een sekte.
Was jij toch die in dat topic zei dat iedereen die niets met buitenlandertjes te maken had zijn mond dicht moest houden.

-
- Zeer actief
Je hebt er toch al een dure rashond bij lopen.Manuma schreef:Oh ja, ik zit dingen tegelijk te doen![]()
Ik vind er niks van hoorik was nieuwsgierig omdat ik het elkaar vond tegenspreken maar ik begrijp het nu wel.

-
- Zeer actief
Het is goed. Bericht is weg en fijne avond.Cleva schreef:Oh.laeken schreef: Van mij mag iedereen vinden wat hij of zij wil.
Nou.
Het is dat je het erbij zegt.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik heb alles in huis. Een marktplaats hond uit de semibroodfok, een rashond als herplaatser, een buitenlander en een rashond als pup. Die laatste was duurder dan die andere 3 bij elkaar
en dan was ze nog relatief goedkoop.

- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Mensen zijn zo raar! Toen ik mij laatst op een BT forum uitsprak tegen de verhoging van de pupprijzen (van €1500 naar €1600/€1800),werd ik meteen door een paar mensen ontvriend en geblokkeerd. Hun argument was, dat ze door een exorbitante pupprijs impulsaankopen kunnen voorkomen.bouvierpoedel schreef:Hoe bedoel je met op de barricades.?M@scha schreef:klopt. maar zie jij die op de barricades staan? ik niet.bouvierpoedel schreef: Maar er zijn ook nog fokkers die niet van die achterlijke prijzen vragen . Alhoewel ook steeds minder maar ze zijn er.
moeten ze dat? neuh, niet per sé, maar als iets je aan het hart gaat ga je er toch voor staan?
Ik ageer er al jaren tegen maar je word alleen maar zwart gemaakt want je kunt nooit een poedel leveren die gezond is voor 850 euro.Zie er ook zat die zich aansluiten bij de kliek om hun voordeel te doen en om niet aangevallen te worden en ook hun prijzen omhoog gooien.

En een Whippetpup van een van de grotere fokkers kost ook al gauw €1250. De gemiddelde prijs bij de minder bekende/kleinere fokkers ligt rond de €800-€900. Ik hoorde dat ze in Duitsland zelfs €1500 zijn.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
- MonaToetje
- Zeer actief
- Contacteer:
Een hele bekende Whippet reu met een hartprobleem, 40 keer !!wolvster schreef:Het slaat dan ook nergens op dat 1 reu 3! keer op Murdock's stamboom voorkomt. Op plek 3, 11 en 13. Zelfs dus in dezelfde generatie aan moeders kant. Dat is toch van de zotten jongens?
Het is ook niet dat een Airedale zeldzaam is.
En ja, ik ben me er van bewust dat ik dat in de hand werk door zo'n pup te kopen.
(In 10 generaties) Hij is zelfs nog ingezet nadat bekend was geworden dat hij leed aan een hartkwaal.
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
- MonaToetje
- Zeer actief
- Contacteer:
Als beide ouderdieren OOK getest zijn op hartproblemen (en/of andere veelvoorkomende afwijkingen binnen dat ras ) en het temperament verder goed is , dan misschien ja, maar zoals je weet hebben ze bij de Whippet club alleen de test op erfelijke oogafwijkingen verplicht gesteld.Nanna schreef:Prijzen binnen een ras kunnen enorm variëren en dat snap ik soms ook wel.
Waarom zou een goed gefokte pup uit bewezen gezonde kampioensouders hetzelfde moeten kosten als een pup van hetzelfde ras dat wel een stamboom heeft maar waar verder niks aan gedaan is? Effe twee ouders van hetzelfde ras op elkaar pleuren en vangen maar?
Dat betekent nog niet dat je die prijzen maar moet betalen. Ik heb Csikasz voor een fractie van de prijs van wat ze bijvoorbeeld in Duitsland of Sandinavië durven te vragen. En ze is echt niks minder. Komt ook uit geteste kampioensouders.
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Dat je een aardig bedrag moet neertellen voor een hond uit het buitenland zit hem denk ik vooral in de reiskosten.
Ik heb twee honden van verschillende stichtingen ín Spanje. Alfil kostte 150€ en die had een chip, was ontwormd, geent, heeft vaccinateboekje en was gecastreerd. Dat is echt heel goedkoop want de castratie is al gauw 200€. Deze stichting krijgt echter korting bij een bepaalde da. Lily was 80€ en die was gechipt, geent en ontwormd + boekje.
Ik denk dat als je zelf een hond uit het buitenland haalt, je een stuk duurder uit bent dan via een stichting.
En zomaar een hond van straat plukken en invoeren in nederland, ik denk niet dat dat zomaar gaat.
Ik heb twee honden van verschillende stichtingen ín Spanje. Alfil kostte 150€ en die had een chip, was ontwormd, geent, heeft vaccinateboekje en was gecastreerd. Dat is echt heel goedkoop want de castratie is al gauw 200€. Deze stichting krijgt echter korting bij een bepaalde da. Lily was 80€ en die was gechipt, geent en ontwormd + boekje.
Ik denk dat als je zelf een hond uit het buitenland haalt, je een stuk duurder uit bent dan via een stichting.
En zomaar een hond van straat plukken en invoeren in nederland, ik denk niet dat dat zomaar gaat.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Dat was dan ook een kwestie van pech; heel rot natuurlijk.Cleva schreef:Machie schreef:Ik heb alles in huis. Een marktplaats hond uit de semibroodfok, een rashond als herplaatser, een buitenlander en een rashond als pup. Die laatste was duurder dan die andere 3 bij elkaaren dan was ze nog relatief goedkoop.
Ik had er een uit spanje. Een decennium lang groene uitgenieste pus op de muren, de vloeren en de meubels. Dui-zen-den euro's zijn er in gegaan.
Geen gehoor bij de stichting natuurlijk.
Ik doe het nooit meer. Het mag best een buitenlander zijn maar het enige dat ik nog uit spanje hoef is paella. Doe mij maar een pool of een roemeen.
Mijn beste deal is Heintje. Gratis met een stamboom en een wereldhond. Daar kan ik mee lezen en schrijven, een gestel van schokbeton. Zo lelijk als de nacht maar zó lief!