Precies mijn lookalikes komen dus niet uit de broodfok... sterker nog ze stammen allemaal af van mijn voormalige stamboomhonden. Alleen hebben de huidige deze niet. Én geen broodfok... dus ja t kan gewoon.M@scha schreef:stop eens met roepen alsof er naast stamboomfok alleen broodfok bestaat.Pienda schreef: Maar er is wél vraag naar honden. Zelfs naar honden met het uiterlijk van een rashond, dat is waar de broodfok op draait. Dat zal ook best verschillen per ras. Maar als er 1600 voor een pup wordt gevraagd en op marktplaats staat er een voor 600 euro, tja, dan kan een keuze snel gemaakt zijn.
Zoals lor1_1984 al zegt, de aankoopprijs is gewoon te hoog. Dat maakt je niet minder geschikt als hondenbaas, maar die selecteer je er dus wel uit.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rashondenpeil daalt
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Rashondenpeil daalt

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
pupprijs is gewoon een afspraak en iedereen gaat met elkaar mee. Ik weet van fokkers die het afgelopen jaar hun prijs omhoog hebben bijgetrokken want alle andere fokkers vragen ook 1200 euro of meer. Mensen denken dan blijkbaar dat er iets mis is met jouw pups als je ze voor 900 euro blijft aanbieden. Das dan weer het andere uiterste. Het is gewoon een bedrag, dat iemand ooit bedacht heeft en waar ieder jaar 100 euro bij op komt ofzo. Mijn beide honden waren volgens mij 900 euro, maar daar koop je ze nu niet meer voor vrees ik. Ik vind het op zich niet problematisch maar ik ben wel bezorgd waar de grens ligt.M@scha schreef:precies.Angelique. schreef:Ik heb jarenlang op de barricades gestaan, ben vergruist (en van tijd tot tijd nog dus heb stiekem toch indruk gemaakt denk ik) maar het heeft uiteindelijk niets opgeleverd..... Ik heb het op gegeven.
Ik heb 3 nestjes gefokt, 2 nesten met keizersnede ter wereld gekomen, eerste nest 1 pup, tweede nest 3 puppen waarvan 1 overleden, derde nest helemaal top verlopen 6 puppen.
Allemaal reuen trouwensben er nog ziek van
![]()
![]()
dus 9 puppen in totaal, 2 keizersnedes, alle 3 de reuen buiten de deur (dus geen eigen, dus betalen) alle nodige onderzoeken gedaan en meer dan dat naast heupen en ogen ook knieeen, hart en DNA wat toen nog niet verplicht was.
Van de 9 puppen 3 zelf gehouden, 1 gratis meegegaan met zijn broertje omdat die een beste overbeet had...dus 5 puppen verkocht a 750,- en jawel het was niet veel maar ik had winst.... (buiten de 3 die ik gehouden heb natuurlijk want in principe is dat ook winst)
en nee ik reken niet al die bullshit als shows, telefoontjes, kist, speelgoed, gebak, koffie, wasmachine en weet ik het wat meer mee.
Ik heb enkel en alleen de onderzoeken, de reuen, de keizersnedes en overige DA kosten, de RvB en het voer gerekend, al het andere vond en vind ik onzin om door te berekenen.
Dus, als de rashondenfokkers nou is wat eerlijker naar hun prijzen gingen kijken denk ik dat er wezenlijk iets zou kunnen veranderen, mja die centen zijn toch best wel heel erg lekker he en dat onder het mom van kijk mij is aan rasverbetering doen
als ik zie wat sommigen allemaal opvoeren om maar in de buurt van hun idiote pupprijs te komen
-
Manuma
- Zeer actief
Er was toch ook een forumlid dat de aanschafprijs van de teef meenam in de pupprijs?
Ik vind het ook wel erg ver gaan. Mijn vriend wil nu misschien een echte rashond met papiertje en hem interesseert die prijs dan weer helemaal niks. Maar ik vind het een behoorlijke smak geld. Als we het uitgeven aan een asielhond helpen we ook weer andere honden. En voor de pupprijs die je neer moet leggen kun je er wel bijna 10 helpen daar. Het voelt dan verkeerd.
Ik vind het ook wel erg ver gaan. Mijn vriend wil nu misschien een echte rashond met papiertje en hem interesseert die prijs dan weer helemaal niks. Maar ik vind het een behoorlijke smak geld. Als we het uitgeven aan een asielhond helpen we ook weer andere honden. En voor de pupprijs die je neer moet leggen kun je er wel bijna 10 helpen daar. Het voelt dan verkeerd.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Is wel met meer dingen in het leven die mensen graag zouden willen hebben maar niet kunnen krijgen of het geld er niet aan willen spenderen.
Zijn puppen te goedkoop dan trekt dat impulsieve kopers aan en slecht publiek , worden ze duurder te koop aan geboden is het ook weer niet goed.
Waar het over gaat is dat er geen 1500 voor betaald wil worden dat is natuurlijk wat anders dan dat de puppen te duur zijn.
Voor vele anderen dus niet want de fokkers raken ze wel kwijt anders waren ze snel uitgefokt.
Worden ook nestjes geboren zonder stamboom of met die goedkoper zijn en binnen je budget passen. Of gewoon een 2e handje uit het asiel, bemiddeling of van internet.
Dat werkt met alles zo of je het over levensmiddelen hebt ,meubels , kleding, speelgoed , hondenbrokken ,opmaakspulletjes , dierenarts, autodealers of uit eten gaat.
Zijn puppen te goedkoop dan trekt dat impulsieve kopers aan en slecht publiek , worden ze duurder te koop aan geboden is het ook weer niet goed.
Waar het over gaat is dat er geen 1500 voor betaald wil worden dat is natuurlijk wat anders dan dat de puppen te duur zijn.
Voor vele anderen dus niet want de fokkers raken ze wel kwijt anders waren ze snel uitgefokt.
Worden ook nestjes geboren zonder stamboom of met die goedkoper zijn en binnen je budget passen. Of gewoon een 2e handje uit het asiel, bemiddeling of van internet.
Dat werkt met alles zo of je het over levensmiddelen hebt ,meubels , kleding, speelgoed , hondenbrokken ,opmaakspulletjes , dierenarts, autodealers of uit eten gaat.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Neeltje
Maar niet alle stamboom fokkers, maken er een puinhoop van of hebben idiote contracten. Bij beide geen rare dingen of eisen, prijs ja, die was gewoon 'marktconform' maar dat wist ik van te voren, dus dat was geen verrassing. Anderen gaan op een dure vakantie, ik spendeer een keer in de zo 10 jaar het aan een hond. Het is maar net wat je wilt. Oh de Tibetaanse terrier wordt wel ietsje ouder dan 8. Lotje's oma is 17 geworden en zo zijn er wel meer Tibetanen die echt oud worden. Dus zoals altijd, eerst je huiswerk doen.ZivaNomi schreef:Ik heb geen zin om 1000+ euro te betalen voor een hond die komt met een belachelijke koopcontract (die sowieso niet rechtsgeldig is, maar alleen maar interessantdoenerij), waarvan er gedaan wordt alsof het de enige mogelijke kans op een gezonde hond is (terwijl die alsnog omvalt voordat hij 8 wordt, ook al zijn er 10 000 testjes gemaakt bij de ouderdieren, alleen het feit dat al die testjes nodig zijn zegt wel wat) en vooral dat mentaliteit word ik pas helemaal moe van!! Dat belangrijkdoenerij en al helemaal dat gestiekem over bepaalde ziektes bij bepaalde rassen (denk hierbij aan border collies en epilepsie).
Weet je, was het allemaal open en eerlijk en zou je krijgen wat je verteld wordt dat je gaat krijgen, prima.
Maar zolang er gelogen, bedrogen en gedaan wordt alsof een hond zonder stamboom geen hond is, nee, zo hoef ik het echt niet.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
10 jaar op een bedrag van 1500 euro is 150 euro per jaar . Geloof dat een mens meer aan onzinnige zooi koopt zoals prullaria , foute kleding en schoenen .Neeltje schreef:Maar niet alle stamboom fokkers, maken er een puinhoop van of hebben idiote contracten. Bij beide geen rare dingen of eisen, prijs ja, die was gewoon 'marktconform' maar dat wist ik van te voren, dus dat was geen verrassing. Anderen gaan op een dure vakantie, ik spendeer een keer in de zo 10 jaar het aan een hond. Het is maar net wat je wilt. Oh de Tibetaanse terrier wordt wel ietsje ouder dan 8. Lotje's oma is 17 geworden en zo zijn er wel meer Tibetanen die echt oud worden. Dus zoals altijd, eerst je huiswerk doen.ZivaNomi schreef:Ik heb geen zin om 1000+ euro te betalen voor een hond die komt met een belachelijke koopcontract (die sowieso niet rechtsgeldig is, maar alleen maar interessantdoenerij), waarvan er gedaan wordt alsof het de enige mogelijke kans op een gezonde hond is (terwijl die alsnog omvalt voordat hij 8 wordt, ook al zijn er 10 000 testjes gemaakt bij de ouderdieren, alleen het feit dat al die testjes nodig zijn zegt wel wat) en vooral dat mentaliteit word ik pas helemaal moe van!! Dat belangrijkdoenerij en al helemaal dat gestiekem over bepaalde ziektes bij bepaalde rassen (denk hierbij aan border collies en epilepsie).
Weet je, was het allemaal open en eerlijk en zou je krijgen wat je verteld wordt dat je gaat krijgen, prima.
Maar zolang er gelogen, bedrogen en gedaan wordt alsof een hond zonder stamboom geen hond is, nee, zo hoef ik het echt niet.
Of aan een duur bankstel van 5000 euro wat na 5 jaar de tent weer uit moet omdat het uit de mode is.
Of aan onzinnige kutzooi voor een hond die we dan zogenaamd verwennen om onszelf te kietelen.

-
Pienda
- Zeer actief
Genetische basis zal niet het goede woord zijn. Maar als er met meer honden gefokt wordt komt er meer variatie in het genenpakket. Of de gezondheid beter kan worden zonder outcross zal verschillen per ras. Weet trouwens ook niet wat je met het begin bedoeld. Het begin van het ras? Het begin van selectie? Het begin van domesticatie?Cleva schreef:Nee. Dat werkt alleen als je dat vanaf het begin doet. Bij een al bestaand ras met alle exemplaren fokken doet helemaal niets met de basis.Pienda schreef: Juist niet! Als iedereen met een (op gezondheid geteste) hond een keer een nestje zou fokken zou de genetische basis veel groter worden en daarmee ook de gezondheid beter.
De gezondheid van een ras met een gesloten stamboek wordt trouwens sowieso nooit meer beter.
Die kan letterlijk alleen nog maar dalen.
Maar goed, het hele idee dat je denkt dat je de genetische basis van een ras kunt vergroten zegt genoeg.
Heeft helemaal niets te maken met afschuiven. Het gaat over het makkelijker maken van het verantwoordelijk fokken van honden en daardoor meer opties voor mensen die een pup willen. Je kan wel heel hard blijven roepen dat iedereen net zo verstandig moet zijn als jij, maar dat verandert helemaal niets. Het afschuiven op de eigen verantwoordelijkheid van mensen is de enige manier waarop er werkelijk niets zal veranderen. Het systeem veranderen zal effectiever zijn.Cleva schreef:Weer dat afschuiven.Pienda schreef:En als de fokkers dan niet ook zo verschrikkelijk moeilijk gaan doen over eisen stellen aan de kopers, huisbezoeken weet ik veel wat, wordt het kopen van een broodfok pup ook al weer minder aantrekkelijk.
Sta nou gewoon een keer voor je eigen keuzes!
-
Pienda
- Zeer actief
Prachtig toch dat dat kan!Fotogravinnetje schreef:Een beetje zoals bij de Markiesjes dus
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Reageerde meer op Neel.ZivaNomi schreef:Ok, willen jullie nou ook de rest van wat ik heb gezegd lezen? Of tellen alleen de eerste 8 wordenbouvierpoedel schreef:10 jaar op een bedrag van 1500 euro is 150 euro per jaar . Geloof dat een mens meer aan onzinnige zooi koopt zoals prullaria , foute kleding en schoenen .Neeltje schreef:Maar niet alle stamboom fokkers, maken er een puinhoop van of hebben idiote contracten. Bij beide geen rare dingen of eisen, prijs ja, die was gewoon 'marktconform' maar dat wist ik van te voren, dus dat was geen verrassing. Anderen gaan op een dure vakantie, ik spendeer een keer in de zo 10 jaar het aan een hond. Het is maar net wat je wilt. Oh de Tibetaanse terrier wordt wel ietsje ouder dan 8. Lotje's oma is 17 geworden en zo zijn er wel meer Tibetanen die echt oud worden. Dus zoals altijd, eerst je huiswerk doen.ZivaNomi schreef:Ik heb geen zin om 1000+ euro te betalen voor een hond die komt met een belachelijke koopcontract (die sowieso niet rechtsgeldig is, maar alleen maar interessantdoenerij), waarvan er gedaan wordt alsof het de enige mogelijke kans op een gezonde hond is (terwijl die alsnog omvalt voordat hij 8 wordt, ook al zijn er 10 000 testjes gemaakt bij de ouderdieren, alleen het feit dat al die testjes nodig zijn zegt wel wat) en vooral dat mentaliteit word ik pas helemaal moe van!! Dat belangrijkdoenerij en al helemaal dat gestiekem over bepaalde ziektes bij bepaalde rassen (denk hierbij aan border collies en epilepsie).
Of aan een duur bankstel van 5000 euro wat na 5 jaar de tent weer uit moet omdat het uit de mode is.
Of aan onzinnige kutzooi voor een hond die we dan zogenaamd verwennen om onszelf te kietelen.
Maar je hebt ook gelijk als het op een bepaalde groep fokkers aankomt alleen belicht ik ook even de andere kant .

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Nee hoor als er meer gefokt word betekent dat binnen een gesloten populatie/genenpoel ook alleen maar meer verwantschap en dus meer inteelt. Tenslotte is het ook allemaal maar het adam en eva verhaal wat bij ieder ras de basis is.De 1 kan wat langer door dan het andere ras maar uiteindelijk zit het allemaal op dezelfde doodlopende weg.Pienda schreef:Genetische basis zal niet het goede woord zijn. Maar als er met meer honden gefokt wordt komt er meer variatie in het genenpakket. Of de gezondheid beter kan worden zonder outcross zal verschillen per ras. Weet trouwens ook niet wat je met het begin bedoeld. Het begin van het ras? Het begin van selectie? Het begin van domesticatie?Cleva schreef:Nee. Dat werkt alleen als je dat vanaf het begin doet. Bij een al bestaand ras met alle exemplaren fokken doet helemaal niets met de basis.Pienda schreef: Juist niet! Als iedereen met een (op gezondheid geteste) hond een keer een nestje zou fokken zou de genetische basis veel groter worden en daarmee ook de gezondheid beter.
De gezondheid van een ras met een gesloten stamboek wordt trouwens sowieso nooit meer beter.
Die kan letterlijk alleen nog maar dalen.
Maar goed, het hele idee dat je denkt dat je de genetische basis van een ras kunt vergroten zegt genoeg.
Heeft helemaal niets te maken met afschuiven. Het gaat over het makkelijker maken van het verantwoordelijk fokken van honden en daardoor meer opties voor mensen die een pup willen. Je kan wel heel hard blijven roepen dat iedereen net zo verstandig moet zijn als jij, maar dat verandert helemaal niets. Het afschuiven op de eigen verantwoordelijkheid van mensen is de enige manier waarop er werkelijk niets zal veranderen. Het systeem veranderen zal effectiever zijn.Cleva schreef:Weer dat afschuiven.Pienda schreef:En als de fokkers dan niet ook zo verschrikkelijk moeilijk gaan doen over eisen stellen aan de kopers, huisbezoeken weet ik veel wat, wordt het kopen van een broodfok pup ook al weer minder aantrekkelijk.
Sta nou gewoon een keer voor je eigen keuzes!

-
Pienda
- Zeer actief
Okee, mijn logica werkt zo (weet dus niet of het klopt):bouvierpoedel schreef: Nee hoor als er meer gefokt word betekent dat binnen een gesloten populatie/genenpoel ook alleen maar meer verwantschap en dus meer inteelt. Tenslotte is het ook allemaal maar het adam en eva verhaal wat bij ieder ras de basis is. De 1 kan wat langer door dan het andere ras maar uiteindelijk zit het allemaal op dezelfde doodlopende weg.
Paartje 1 krijgt puppies en al die puppies zijn genetisch verschillend. Deze kruis je met puppies van paartje 2, 3, 4 weet ik veel wat. Na een x aantal generaties kan het dan toch geen kwaad meer als er weer iets van genen van paartje 1 tevoorschijn komt? Uiteindelijk kan een gesloten ras dan toch nog steeds gezond blijven, zolang het maar ver genoeg van elkaar zit? Dus met hoe meer honden je fokt binnen een ras, hoe groter de variatie blijft?
- dagmar88
- Zeer actief
Cleva schreef:Ik zou helemaal niet aan een onderbouwing beginnen.
"Waarom kosten de pups zoveel?"
"Omdat ik het zeg."
Dat hele idee dat een fokker jouw wensje maar moet faciliteren voor een vriendenprijsje vind ik erg onhebbelijk.
Ik betaal het zelf ook gewoon, hoor.
Als ik een flowered sharpeiteefpup wil dan gaat dat nu eenmaal niet via herplaatsing. Je kunt er alleen maar aan komen door te bloeden bij een fokker. Dus is de pup dat waard. Vraag en aanbod.
Als jij het niet wenst te betalen staat er onmiddellijk een ander klaar. Waarom zou jij dan korting moeten krijgen?
Nergens anders in de hele wereld vinden mensen dat een wachtlijst en een lage prijs samen moeten gaan.
Ik vind een straathond van 350 piek veel duurder.
Precies. Ik zie ook niet in waarom die prijs verklaard of verantwoord zou moeten worden.
Waarom is het opeens vies op een pup te verdienen?
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Nee dat klopt niet vandaar juist dat sommige rassen al naar de kloten gaan of zijn en als laatste redmiddel andere rassen in worden gekruist.Pienda schreef:Okee, mijn logica werkt zo (weet dus niet of het klopt):bouvierpoedel schreef: Nee hoor als er meer gefokt word betekent dat binnen een gesloten populatie/genenpoel ook alleen maar meer verwantschap en dus meer inteelt. Tenslotte is het ook allemaal maar het adam en eva verhaal wat bij ieder ras de basis is. De 1 kan wat langer door dan het andere ras maar uiteindelijk zit het allemaal op dezelfde doodlopende weg.
Paartje 1 krijgt puppies en al die puppies zijn genetisch verschillend. Deze kruis je met puppies van paartje 2, 3, 4 weet ik veel wat. Na een x aantal generaties kan het dan toch geen kwaad meer als er weer iets van genen van paartje 1 tevoorschijn komt? Uiteindelijk kan een gesloten ras dan toch nog steeds gezond blijven, zolang het maar ver genoeg van elkaar zit? Dus met hoe meer honden je fokt binnen een ras, hoe groter de variatie blijft?
Van een ras wat al stijf staat van onderlinge verwantschap al generaties lang kun je niet van uit gaan om dat maar even wat meer te gaan fokken het probleem verholpen word . Het word erger of eigenlijk versnel je het proces van naar de kloten gaan.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Als ik het geld heb maar er niet voor over heb om het uit te geven aan die mooie Amerikaanse bak van 100.000,- dollar gewoon omdat ik het te duur vind dan is dat natuurlijk wel de schuld van die dealer die het mij niet gunt.dagmar88 schreef:Cleva schreef:Ik zou helemaal niet aan een onderbouwing beginnen.
"Omdat ik het zeg."
Dat hele idee dat een fokker jouw wensje maar moet faciliteren voor een vriendenprijsje vind ik erg onhebbelijk.
Als ik een flowered sharpeiteefpup wil dan gaat dat nu eenmaal niet via herplaatsing. Je kunt er alleen maar aan komen door te bloeden bij een fokker. Dus is de pup dat waard. Vraag en aanbod.
Als jij het niet wenst te betalen staat er onmiddellijk een ander klaar. Waarom zou jij dan korting moeten krijgen?
Nergens anders in de hele wereld vinden mensen dat een wachtlijst en een lage prijs samen moeten gaan.
Precies. Ik zie ook niet in waarom die prijs verklaard of verantwoord zou moeten worden.

-
Manuma
- Zeer actief
Ik zou graag willen weten waarom je 350 euro voor een straathond wel duur vindt? Die zijn vaak reeds gecastreerd en worden voor datzelfde bedrag vervoerd.Cleva schreef:Ik zou helemaal niet aan een onderbouwing beginnen.
"Omdat ik het zeg."
Als een stichting of asiel winst maakt op een verkochte hond lijkt me dat dat weer in het potje voor de overblijvende honden gaat.
Ik vind het ook niet raar dat je als fokker winst aan je pups wilt overhouden.
Persoonlijk moet ik er niet aan denken, al die zorgen om je hond en gedoe met al die pups die op een gegeven moment gegarandeerd mijn neus uit zullen komen
Maar dan nog vind ik sommige bedragen gewoon een hele smak geld. Ik zou ook nooit een bankstel kopen van 5000 euro, of een dure auto. Het zal het vast waard zijn, maar ík vind het dat niet waard, dan ga ik liever voor tweedehands of derdehands of afgedankt
Een vriendin van me had een Franse Bulldog, die begon er elke maand wel weer over wat dat beest wel niet gekost had
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Het lijkt vooral vies om dat toe te geven. Ik denk dat de ergernis er vooral in zit dat veel fokkers om het hardst roepen dat ze er zo'n beetje geld op toe leggen. En dat je dankbaar moet zijn dat je +1000 euro mag neertellen voor een pup. Alsof het bijna liefdadigheid is dat je een pup MAG kopen.dagmar88 schreef:Cleva schreef:Ik zou helemaal niet aan een onderbouwing beginnen.
"Omdat ik het zeg."
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
De nakomelingen van paartje 1, dus paartje 2, 3 en 4 zorgen niet voor meer genetische diversiteit (tenzij het outcross is), want je blijft in dezelfde poel rondvissen, namelijk de genenpoel van het allereerste paartje 1. De genetische diversiteit wordt dus alleen maar steeds kleiner, want er komt niets nieuws bij.Pienda schreef:Okee, mijn logica werkt zo (weet dus niet of het klopt):bouvierpoedel schreef: Nee hoor als er meer gefokt word betekent dat binnen een gesloten populatie/genenpoel ook alleen maar meer verwantschap en dus meer inteelt. Tenslotte is het ook allemaal maar het adam en eva verhaal wat bij ieder ras de basis is. De 1 kan wat langer door dan het andere ras maar uiteindelijk zit het allemaal op dezelfde doodlopende weg.
- dagmar88
- Zeer actief
Pienda schreef:Okee, mijn logica werkt zo (weet dus niet of het klopt):bouvierpoedel schreef: Nee hoor als er meer gefokt word betekent dat binnen een gesloten populatie/genenpoel ook alleen maar meer verwantschap en dus meer inteelt. Tenslotte is het ook allemaal maar het adam en eva verhaal wat bij ieder ras de basis is. De 1 kan wat langer door dan het andere ras maar uiteindelijk zit het allemaal op dezelfde doodlopende weg.
Je kunt niet iets uit niets toveren. Het is geen hoge hoed.
Je vader en moeder zijn neef en nicht. De zus van je moeder is ook getrouwd met haar neef, de broer van je vader. Hoe veel verschillen jij, je broertjes en zusjes en je neefjes en nichtjes dan?
Hondenrassen zijn niets anders dan mensenfamilies uit afgesloten gebieden. Hutterieten/volendammers/bergdorpturken.
Uit die familie valt geen variatie te halen.
Bij andere diersoorten wordt bewust met in/lijnteelt gefokt om alle foute genen weg te gooien.
https://besurvival.com/homesteading/lin ... ng-rabbits
Alleen zijn honden emotie. En ze moeten 12 worden. We gooien niets meer weg.
Maar het bovenstaande zit achter ieder ras. Een constante terugkoppeling aan andere (wolf)honden met dezelfde kenmerken/afwijkingen.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Als je maar een enkele nakomeling per paartje gebruikt, verlies je meer genen dan als je hetzelfde aantal nesten fokt, maar met meerdere nakomelingen. Dus ja, het is beter om meerdere nakomelingen in te zetten dan maar een enkele. En ja, dat heeft ook invloed op de onderlinge verwantschap. Je behoudt dus meer genetische variatie, en dus een bredere poel om uit te vissen, als je meerdere nakomelingen beperkt inzet dan als je maar 1 nakomeling voor net zoveel nesten gebruikt. Vergroten van de genenpoel kan alleen door nieuwe dieren in de fokpoel in te brengen. Dus ja, voor de gezondheid van de populatie is het beter om meerdere nakomelingen te gebruiken dan maar 1, maar dat vertraagt de toename van verwantschap alleen maar. Op de lange termijn zul je nieuwe dieren moeten toevoegen (of gewoon vanaf het begin ook lookalikes blijven aankeuren, desnoods bewust gefokte lookalikes a la outcross-project)DeDiana schreef:De nakomelingen van paartje 1, dus paartje 2, 3 en 4 zorgen niet voor meer genetische diversiteit (tenzij het outcross is), want je blijft in dezelfde poel rondvissen, namelijk de genenpoel van het allereerste paartje 1. De genetische diversiteit wordt dus alleen maar steeds kleiner, want er komt niets nieuws bij.Pienda schreef:Okee, mijn logica werkt zo (weet dus niet of het klopt):bouvierpoedel schreef: Nee hoor als er meer gefokt word betekent dat binnen een gesloten populatie/genenpoel ook alleen maar meer verwantschap en dus meer inteelt. Tenslotte is het ook allemaal maar het adam en eva verhaal wat bij ieder ras de basis is. De 1 kan wat langer door dan het andere ras maar uiteindelijk zit het allemaal op dezelfde doodlopende weg.
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Het slaat dan ook nergens op dat 1 reu 3! keer op Murdock's stamboom voorkomt. Op plek 3, 11 en 13. Zelfs dus in dezelfde generatie aan moeders kant. Dat is toch van de zotten jongens?
Het is ook niet dat een Airedale zeldzaam is.
En ja, ik ben me er van bewust dat ik dat in de hand werk door zo'n pup te kopen.
Het is ook niet dat een Airedale zeldzaam is.
En ja, ik ben me er van bewust dat ik dat in de hand werk door zo'n pup te kopen.
-
Pienda
- Zeer actief
Nee, ik bedoelde dat paartje 2, 3, 4 losstaan van paartje 1. Maar ik besef wel dat je dus moet beginnen met voldoende honden.DeDiana schreef:De nakomelingen van paartje 1, dus paartje 2, 3 en 4 zorgen niet voor meer genetische diversiteit (tenzij het outcross is), want je blijft in dezelfde poel rondvissen, namelijk de genenpoel van het allereerste paartje 1. De genetische diversiteit wordt dus alleen maar steeds kleiner, want er komt niets nieuws bij.Pienda schreef:Okee, mijn logica werkt zo (weet dus niet of het klopt):bouvierpoedel schreef: Nee hoor als er meer gefokt word betekent dat binnen een gesloten populatie/genenpoel ook alleen maar meer verwantschap en dus meer inteelt. Tenslotte is het ook allemaal maar het adam en eva verhaal wat bij ieder ras de basis is. De 1 kan wat langer door dan het andere ras maar uiteindelijk zit het allemaal op dezelfde doodlopende weg.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
@ Cleva, waarom is 300 euro voor een straathond duur? Dat zijn gewoon de kosten die gemaakt zijn en een klein bedrag voor het potje van het asiel om andere honden mee te helpen.
Ik heb nu 3 honden gekocht in een paar jaar a 275 of 300 euro. Allemaal gechipt, paspoortjes. Vers ingeent en getest (Tom effe buiten beschouwing want daar is duidelijk wat mis gegaan). Ze zijn allemaal met het vliegtuig vervoerd en 3 weken minimaal kost en inwoning gehad in Spanje ivm rabies tijd. Daarna hier in gastgezin verder verzorgd. Verder zijn ze allemaal gecastreerd en ontwormd en ontvlooid. Als je daarvan de kosten al niet wil dragen.....
Dus je redenatie dat 350 euro al te duur is voor een straathond ontgaat me volledig.
Bas en Guus zijn spotgoedkoop geweest voor wat ze zijn.
Ik begrijp dit dus helemaal niet. Het is je eigen keuze wat je koopt. Dat is dus met straathonden net zo. Die kies ik en daar sta ik achter. Plus ze zijn vele malen goedkoper dan de gefokte rashond die ik niet hoef. Daarvan zeg je dat het prima is wat je vraagt en dat je dat als fokker zelf bepaalt. De kosten dragen die een straathond nemen met zich meebrengt vindt je echter teveel...daar begrijp ik dus niet veel van.
Waarom zeg je bij het fokken van rashonden dat het niks uit maakt wat je vraagt en dat de gek die de hond wil het maar moet betalen. Mijn honden heb ik net zo bewust aangeschaft en ik wilde ze ook. Ik hoefde geen andere hond dan Bas Tom en Guus. Die wilde ik. Goddank waren ze spotgoedkoop als je het mij vraagt.
Neem Guus, fantastisch leuke hond. Super sociaal, super speels en super leuk om te zien. Waarom is 295 teveel? Ik heb liever Guus dan een flowered sharpei

Ik merk dat ik last heb van de tendens om overal gezeur te lezen over buitenlandse honden maar ondertussen alle begrip voor fokkers en hoe dat gaat?
Ik heb nu 3 honden gekocht in een paar jaar a 275 of 300 euro. Allemaal gechipt, paspoortjes. Vers ingeent en getest (Tom effe buiten beschouwing want daar is duidelijk wat mis gegaan). Ze zijn allemaal met het vliegtuig vervoerd en 3 weken minimaal kost en inwoning gehad in Spanje ivm rabies tijd. Daarna hier in gastgezin verder verzorgd. Verder zijn ze allemaal gecastreerd en ontwormd en ontvlooid. Als je daarvan de kosten al niet wil dragen.....
Dus je redenatie dat 350 euro al te duur is voor een straathond ontgaat me volledig.
Ik begrijp dit dus helemaal niet. Het is je eigen keuze wat je koopt. Dat is dus met straathonden net zo. Die kies ik en daar sta ik achter. Plus ze zijn vele malen goedkoper dan de gefokte rashond die ik niet hoef. Daarvan zeg je dat het prima is wat je vraagt en dat je dat als fokker zelf bepaalt. De kosten dragen die een straathond nemen met zich meebrengt vindt je echter teveel...daar begrijp ik dus niet veel van.
Waarom zeg je bij het fokken van rashonden dat het niks uit maakt wat je vraagt en dat de gek die de hond wil het maar moet betalen. Mijn honden heb ik net zo bewust aangeschaft en ik wilde ze ook. Ik hoefde geen andere hond dan Bas Tom en Guus. Die wilde ik. Goddank waren ze spotgoedkoop als je het mij vraagt.
Neem Guus, fantastisch leuke hond. Super sociaal, super speels en super leuk om te zien. Waarom is 295 teveel? Ik heb liever Guus dan een flowered sharpei
Ik merk dat ik last heb van de tendens om overal gezeur te lezen over buitenlandse honden maar ondertussen alle begrip voor fokkers en hoe dat gaat?
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
En als je die hond vervolgens gaat enten, chippen, castreren, bloedtesten laat doen, ontvlooien en ontwormen en meestal komen er nog wel wat medische kosten bij (oorontsteking behandelen bijvoorbeeld) ben je dat geld net zo hard weer kwijt.Heavy schreef:Natuurlijk snap ik dat de kosten vergoed moeten worden en dat dan 350 piek niet veel is maar als ik een hond zou kopen in het land zelf dus zonder al die reiskosten dan is het best aan de prijs voor een gevonden pup
- Tineke
- Zeer actief
Ik koop 10 keer liever een dure pup bij iemand waarvan ik weet dat de eigen honden een prima leven hebben dan een goedkopere waar dat niet zo is.dagmar88 schreef: Precies. Ik zie ook niet in waarom die prijs verklaard of verantwoord zou moeten worden.
Als ik een hond bij een fokker koop neem ik dat zeker in mijn overweging mee.
En de prijs van een hond zegt niet alles , Micron was goedkoop 125 euro toen , maar heeft het veelvoud aan medicijnkosten gekost met zijn hartmedicijnen die hij al jaren slikt.
Dat kun je toch niet van te voren weten , Rio is oud geworden met weinig tot geen medische problemen , enkel op het laatste traject.
Er zat 61 kilo verschil tussen die twee, je zou het eerder andersom verwachten.
Ik snap eerlijk gezegd die bemoeienis niet van andere, alsof het verplicht is dure rashonden te kopen

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou ja in die zin dat mijn type honden (x mh) ook 350 zijn en dat daarvan gezondheid (gerontgend) en afstamming bijv bekend zijn. Ik vind dan 350 voor een straathond best wel prijzig idd. Daar zou ik dan net als voor mn 1e herplaatser 75 gulden nou zeg 75 euro een leuk bedrag vindenlaeken schreef:@ Cleva, waarom is 300 euro voor een straathond duur? Dat zijn gewoon de kosten die gemaakt zijn en een klein bedrag voor het potje van het asiel om andere honden mee te helpen.
Ik heb nu 3 honden gekocht in een paar jaar a 275 of 300 euro. Allemaal gechipt, paspoortjes. Vers ingeent en getest (Tom effe buiten beschouwing want daar is duidelijk wat mis gegaan). Ze zijn allemaal met het vliegtuig vervoerd en 3 weken minimaal kost en inwoning gehad in Spanje ivm rabies tijd. Daarna hier in gastgezin verder verzorgd. Verder zijn ze allemaal gecastreerd en ontwormd en ontvlooid. Als je daarvan de kosten al niet wil dragen.....![]()
Dus je redenatie dat 350 euro al te duur is voor een straathond ontgaat me volledig.Bas en Guus zijn spotgoedkoop geweest voor wat ze zijn.
![]()
Neem Guus, fantastisch leuke hond. Super sociaal, super speels en super leuk om te zien. Waarom is 295 teveel? Ik heb liever Guus dan een flowered sharpei![]()
En daarbij neem ik.de gok wel op gezondheid en castratie wil ik niet.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel en niet direct op de kast klimt want t is puur een voorbeeld en geen aanval op jouw honden

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
laeken
- Zeer actief
Nou het gaat mij erom dat die zwerfhonden er overal bij gehaald worden. Ik kan nl geen topic meer openen over broodfok rashonden of wat dan ook zonder te lezen dat er wat mis is met zwerf straat of wat voor honden dan ook. En daar heb ik dan weer last van. Als ik iets vind van broodfokkers dan word mij verteld dat ik dat stimuleer door buitenlandse honden te nemen. Als ik een topic open over rashonden en de prijzen staat er dat een straathond voor 350 euro ook niet ok is. Eigenlijk vind ik zelf niks over welke hond wie waar vandaan haalt. Helaas vinden een heleboel mensen wel vanalles van mijn keuzes. Dat vind ik dus niet zo fijn. Niks persoonlijks maar toevallig zei jij dat je 350 euro teveel vind voor een straathond. Ik betaal die hond zelf niet. Slechts de onkosten gemaakt om hem te kunnen nemen. Dat scheeltCleva schreef:Als ik een hond wil kopen dan heb ik geen behoefte om een stichting te spekken en om een castratie heb ik ook al niet gevraagd.
Daarnaast vertegenwoordigd een straathond per definitie geen marktwaarde. Het zijn letterlijk verschoppelingen die niemand wilde. Daarom zijn ze als huisdier niet minder waard maar wel als te verkopen product en daar ging het nu even over.
Dat je er allerlei complottheorieën bij bedenkt moet en mag je zelf weten maar we hadden het over vraag/aanbod en hoeveel geld een hond waard is.
Een hond uit een dodingsstation is per definitie geen geld waard want geen vraag. Daarom zit hij daar.
Ik zei niet dat zwerfhonden niet leuk, mooi of lief zijn. Ik zei niet dat ze het geld niet waard zijn. Ik zei niet dat je het niet moet doen. Ik zei helemaal niets behalve dat ik ze relatief duur vind. Voor een gecastreerde rashond die niemand wil hebben/waar geen vraag naar is vind ik het net zo veel geld. Daar betaal ik ook geen 350 piek voor.
Of wel omdat ik daar die keer toevallig zin in heb maar duur is het wel.
Ik merk dat ik er last van heb dat je niets meer over zwerfhonden kunt zeggen zonder meteen van stemmingmakerij beticht te worden.
-
laeken
- Zeer actief
Alleen als jij hem zelf uit de prullenbak vist toch? Zodra jij die hond in een opvang gaat halen of een ander het beestje laat oprapen, verzorgen en doen dan staat de teller net zo hard aan als bij de fokker. En aangezien de meeste honden uit het buitenland minimaal 8 weken verzorgd zijn kun je de teller ergens ook wel gelijk zetten. De dag van vinden is de dag van geboren worden dan. Immers komt dat op exact hetzelfde neer. Zorg en kosten.Heavy schreef:KloptDeDiana schreef:En als je die hond vervolgens gaat enten, chippen, castreren, bloedtesten laat doen, ontvlooien en ontwormen en meestal komen er nog wel wat medische kosten bij (oorontsteking behandelen bijvoorbeeld) ben je dat geld net zo hard weer kwijt.Heavy schreef:Natuurlijk snap ik dat de kosten vergoed moeten worden en dat dan 350 piek niet veel is maar als ik een hond zou kopen in het land zelf dus zonder al die reiskosten dan is het best aan de prijs voor een gevonden pupmaar dan alsnog staat de teller bij een gevonden pup op nul euro en bij een rashondenpup niet . Dit is even heel zakelijk bekeken hoor
-
laeken
- Zeer actief
Ja ik snap je. Maar ik snap niet waarom iedereen iets over elkaars keuze moet vinden. Jij wil een mechelpup. Ik wil een buitenlandse afdanker. We betalen er hetzelfde voor en in de praktijk worden dezelfde kosten gemaakt. Jouw pup wordt ingeent gechipt en groot gebracht en mijn hond wordt uit de prullenbak gevist en daarna precies hetzelfde verhaal. We betalen allebei 350 euro en jij hebt jouw keuze en ik de mijne? Wat is er precies mis? Ik zie dat dus niet.malinois schreef:Nou ja in die zin dat mijn type honden (x mh) ook 350 zijn en dat daarvan gezondheid (gerontgend) en afstamming bijv bekend zijn. Ik vind dan 350 voor een straathond best wel prijzig idd. Daar zou ik dan net als voor mn 1e herplaatser 75 gulden nou zeg 75 euro een leuk bedrag vindenlaeken schreef:@ Cleva, waarom is 300 euro voor een straathond duur? Dat zijn gewoon de kosten die gemaakt zijn en een klein bedrag voor het potje van het asiel om andere honden mee te helpen.
Ik heb nu 3 honden gekocht in een paar jaar a 275 of 300 euro. Allemaal gechipt, paspoortjes. Vers ingeent en getest (Tom effe buiten beschouwing want daar is duidelijk wat mis gegaan). Ze zijn allemaal met het vliegtuig vervoerd en 3 weken minimaal kost en inwoning gehad in Spanje ivm rabies tijd. Daarna hier in gastgezin verder verzorgd. Verder zijn ze allemaal gecastreerd en ontwormd en ontvlooid. Als je daarvan de kosten al niet wil dragen.....![]()
Dus je redenatie dat 350 euro al te duur is voor een straathond ontgaat me volledig.Bas en Guus zijn spotgoedkoop geweest voor wat ze zijn.
![]()
Neem Guus, fantastisch leuke hond. Super sociaal, super speels en super leuk om te zien. Waarom is 295 teveel? Ik heb liever Guus dan een flowered sharpei![]()
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel en niet direct op de kast klimt want t is puur een voorbeeld en geen aanval op jouw honden
Zelfs niet na Tom.
Ik vind het trouwens prima als mensen hondjes fokken van 3000 euro. Als je dat wil neertellen voor een dwergkees moet je dat echt helemaal zelf weten. Daar hoor je mij niet over.
Het is toch net als met auto's of wat voor product dan ook.
Laatst gewijzigd door laeken op 02 feb 2018 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ik denk dat dit soort mensen altijd al bestonden.Neeltje schreef:Prijs en niet direct verkrijgbaar. Denk zo maar dat het gros de hond dan morgen wil en niet over een paar maanden of langer.
Denk dat de vele regels waar men aan moet voldoen. De kosten voor een rashond waar bij bekend is dat er toch een hoop gezondheidszorg risico's zijn en het feit dat er ook veel buitenlandse opvangers zijn die gered moeten worden. Allemaal zullen mee spelen.
Een papiertje geeft helaas geen garantie op een gezonde hond en daar zijn heel veel mensen de afgelopen jaren achter gekomen. Daarvoor hoef je dus geen stamboom hond. En denk dat voor veel mensen dit toch wel een beetje een rede was dat men voor een rashond ging.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat tel ik ook niet mee hoor... een hond blijft een levend wezen en kan ziek worden. Voor mij wel een reden om niet uit een dergelijk land een hond te kopen maar een simpele kruisbandscheuring ben je minstens zoveel kwijt dus dat reken ik niet mee. Maar ik vind t iets teveel voor een hond die uit de vuilnisbak geplukt is (even grof gezegd).laeken schreef:Ja ik snap je. Maar ik snap niet waarom iedereen iets over elkaars keuze moet vinden. Jij wil een mechelpup. Ik wil een buitenlandse afdanker. We betalen er hetzelfde voor en in de praktijk worden dezelfde kosten gemaakt. Jouw pup wordt ingeent gechipt en groot gebracht en mijn hond wordt uit de prullenbak gevist en daarna precies hetzelfde verhaal. We betalen allebei 350 euro en jij hebt jouw keuze en ik de mijne? Wat is er precies mis? Ik zie dat dus niet.malinois schreef:Nou ja in die zin dat mijn type honden (x mh) ook 350 zijn en dat daarvan gezondheid (gerontgend) en afstamming bijv bekend zijn. Ik vind dan 350 voor een straathond best wel prijzig idd. Daar zou ik dan net als voor mn 1e herplaatser 75 gulden nou zeg 75 euro een leuk bedrag vindenlaeken schreef:@ Cleva, waarom is 300 euro voor een straathond duur? Dat zijn gewoon de kosten die gemaakt zijn en een klein bedrag voor het potje van het asiel om andere honden mee te helpen.
![]()
Zelfs niet na Tom.Want als Tom een mechel was geweest en hij had wat gehad had me dat net zo goed 2000 euro kunnen kosten.
Ik ben in Griekenland geweest en heb daar diverse straathonden gezien natuurlijk. Als ik.er eentje wil ga ik liever daar zelf naar toe haal er zelf een gratis van straat. Laat daar de benodigde spuiten voor de overtocht geven en neem hem mee na 3 weken. Dan ben ik minder kwijt dan als ik er een van een stichting neem en kan dan zelf kijken hoe de hond zich gedraagd tov verkeer mensen en honden en wat hij doet uit zn eigen comfortzone. (En hij is intact!)
De x mh heeft dan voor mij iets minder risico op gezondheidsproblemen dan een straathond met onbekende achtergrond, nogmaals mijn idee dan.Maar nogmaals dat is puur mijn idee en als iemand er 1500 euro voor wil betalen is dat ook prima.