als ik een beetje rondluister is 1000 over het algemeen tegenwoordig een minimum voor een stamboomras. op enkele rassen na, maar over het algemeen begint het feest bij 1000Nanna schreef:Het rashondenpeil daalt natuurlijk ook omdat mensen steeds minder tijd hebben. Je moet met zijn tweeën werken anders krijg je het vaak financieel niet rond. En dan rashonden gaan fokken waar je geen tijd voor hebt en dat weleens heel duur kan worden als de moederhond op zondagnacht een spoedkeizersnee nodig heeft waar alleen maar dode pups uit komen rollen?
Ik denk weleens dat de aanwas in de kynologie ook terugloopt. Het is niet meer zo hip om honden te fokken. Ga maar eens op een show kijken, je ziet toch veel ouwe koppen.
Tel daarbij op dat er voor bepaalde rassen allerlei maatregelen aan zitten te komen. Dat entameert ook niet.
En ja, de stichtinghonden. Die zijn enorm in opmars. Hier op de hei word je er mee doodgegooid. Mensen vinden het toch fijn om een hond te 'redden' en je betaalt niet de hoofdprijs. Want echt, de prijzen voor rashonden rijzen de pan uit. Ik hoorde al van een fokker die 1200 euro voor een teckelpup vraagt
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rashondenpeil daalt
Moderator: moderatorteam
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Re: Rashondenpeil daalt

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Maar je bent toch niet verplicht om een hond van 1650 euro te kopen.Judith schreef:Dat weet ik, maar dit was iemand waarvan ik het niet verwachte zo op haar strepen te staan...bouvierpoedel schreef: Maar er zijn ook nog fokkers die niet van die achterlijke prijzen vragen . Alhoewel ook steeds minder maar ze zijn er.
En ik weet dat er ook minder dure stamboom honden zijn en fokkers zjin die gewoon minder vragen.
Laatste een nest bruine standaard poedels 1650,-!! In geen 100 jaar dat ik dat ga betalen...
(trouwens er zit een ontzettend leuke bruine poedel teef van 9 maanden in het asiel in Den Bosch)
http://dierentehuisdenbosch.nl/onze-die ... den/bella/
Ik heb al een hele leuke bruine poedelteef.

Waar ik een reu voor zoek en waarschijnlijk in het buitenland uit kom voor een 3000 euro.

Wat je zegt ben je zelfffff 

- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
Had je al bij diegene gekeken die ik bedoelde uit België (Leen van Overloop heet hij op fb)bouvierpoedel schreef:Maar je bent toch niet verplicht om een hond van 1650 euro te kopen.Judith schreef:Dat weet ik, maar dit was iemand waarvan ik het niet verwachte zo op haar strepen te staan...bouvierpoedel schreef: Maar er zijn ook nog fokkers die niet van die achterlijke prijzen vragen . Alhoewel ook steeds minder maar ze zijn er.
En ik weet dat er ook minder dure stamboom honden zijn en fokkers zjin die gewoon minder vragen.
Laatste een nest bruine standaard poedels 1650,-!! In geen 100 jaar dat ik dat ga betalen...
(trouwens er zit een ontzettend leuke bruine poedel teef van 9 maanden in het asiel in Den Bosch)
Ik heb al een hele leuke bruine poedelteef.![]()
Waar ik een reu voor zoek en waarschijnlijk in het buitenland uit kom voor een 3000 euro.
Nee ik ga geen hond kopen voor die prijs

Wrs wordt het hierna een toypoedeltje (dat wil man graag

-
- Zeer actief
Hoe bedoel je met op de barricades.?M@scha schreef:klopt. maar zie jij die op de barricades staan? ik niet.bouvierpoedel schreef: Maar er zijn ook nog fokkers die niet van die achterlijke prijzen vragen . Alhoewel ook steeds minder maar ze zijn er.
moeten ze dat? neuh, niet per sé, maar als iets je aan het hart gaat ga je er toch voor staan?
Ik ageer er al jaren tegen maar je word alleen maar zwart gemaakt want je kunt nooit een poedel leveren die gezond is voor 850 euro.Zie er ook zat die zich aansluiten bij de kliek om hun voordeel te doen en om niet aangevallen te worden en ook hun prijzen omhoog gooien.

- Judith
- Zeer actief
Weet ikNanna schreef:daar betaal je ook makkelijk 1500 euro voorJudith schreef:
Wrs wordt het hierna een toypoedeltje (dat wil man graagHij wil er meer rond paraderen
)

Daarom ik irriteer ik mij er ook zo aan

-
- Zeer actief
Het is wat mannen met hun toyJudith schreef:Had je al bij diegene gekeken die ik bedoelde uit België (Leen van Overloop heet hij op fb)bouvierpoedel schreef:Maar je bent toch niet verplicht om een hond van 1650 euro te kopen.Judith schreef:Dat weet ik, maar dit was iemand waarvan ik het niet verwachte zo op haar strepen te staan...bouvierpoedel schreef: Maar er zijn ook nog fokkers die niet van die achterlijke prijzen vragen . Alhoewel ook steeds minder maar ze zijn er.
Nee ik ga geen hond kopen voor die prijs![]()
Wrs wordt het hierna een toypoedeltje (dat wil man graagHij wil er meer rond paraderen
)

-
- Zeer actief
Komt gewoon omdat je zwanger bent.Judith schreef:Weet ikNanna schreef:daar betaal je ook makkelijk 1500 euro voorJudith schreef:
)
![]()

- Judith
- Zeer actief
Hahahaha grapjasbouvierpoedel schreef:Komt gewoon omdat je zwanger bent.Judith schreef:Weet ikNanna schreef:daar betaal je ook makkelijk 1500 euro voorJudith schreef:
)
![]()
Nee ik vind het gewoon stom dat er van die idiote prijzen gevraagd worden...
Ik vind 1000,- al een behoorlijke smak geld

Inderdaad er gewoon voor sparen als je het heel graag wilt. Dat doe ik ook. Daar begin ik al heel vroeg mee, zodat als de tijd daar is voor een andere hond, dat ik niet over het bedrag hoef na te denken, maar kan kopen wat ik wil.bouvierpoedel schreef:Het is wat mannen met hun toyJudith schreef:Had je al bij diegene gekeken die ik bedoelde uit België (Leen van Overloop heet hij op fb)bouvierpoedel schreef:Maar je bent toch niet verplicht om een hond van 1650 euro te kopen.Judith schreef: Dat weet ik, maar dit was iemand waarvan ik het niet verwachte zo op haar strepen te staan...
Nee ik ga geen hond kopen voor die prijs![]()
)
![]()
Geef je hem toch iedere week een euro in zijn spaarpot zodat hij zijn droom kan kopen.
- Judith
- Zeer actief
Ahhhh wat een moppieNanna schreef:Deze is te koop in HongarijeJudith schreef:Weet ikNanna schreef:daar betaal je ook makkelijk 1500 euro voorJudith schreef:
)
![]()
Daarom ik irriteer ik mij er ook zo aanIk weet zeker dat je daar geen 1500 euro betaalt
En dan maak je er meteen een vakantietje van
![]()
The parents are prcd-PRA "A" normal/clear, pat lux free, 0/0.

Maar een baby en een pup uit Hongarije is nou niet een hele makkelijke taak.

-
- Zeer actief
Reken er maar op dat je daar ook een flinke prijs voor moet betalen. Ben even bezig geweest in een paar oud oostblok landen om daar een poedelreu vandaan te halen en allemaal vanaf 1800 euro.Nanna schreef:Deze is te koop in HongarijeJudith schreef:Weet ikNanna schreef:daar betaal je ook makkelijk 1500 euro voorJudith schreef:
)
![]()
Daarom ik irriteer ik mij er ook zo aanIk weet zeker dat je daar geen 1500 euro betaalt
En dan maak je er meteen een vakantietje van
![]()
The parents are prcd-PRA "A" normal/clear, pat lux free, 0/0.

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Tsja, ik vind rashonden ook vaak heel duur.
Voor Fiji heb ik 850 euro betaald (als ik dr heupen laat testen krijg ik 50 euro terug) en dan is haar moeder nog gedekt door een reu uit zweden ook. Dus niet eens een reu op de hoek (hehe, die zijn er niet
)
Ik vind dat niet super duur. Maar goedkoop vind ik het niet. Csiv was 120 euro. En een geweldiger hondje krijg ik volgens mij nooit weer
Voor Fiji heb ik 850 euro betaald (als ik dr heupen laat testen krijg ik 50 euro terug) en dan is haar moeder nog gedekt door een reu uit zweden ook. Dus niet eens een reu op de hoek (hehe, die zijn er niet

Ik vind dat niet super duur. Maar goedkoop vind ik het niet. Csiv was 120 euro. En een geweldiger hondje krijg ik volgens mij nooit weer

- Judith
- Zeer actief
Haha, ja maar nu nog niet.Nanna schreef:Nou, je vent wil die hond toch? Dan gaat die hem ook maar halen. Ik heb het ook gedaan; in één dag met het vliegtuig op en neer.Judith schreef:
Eerst moet er een van de 2 honden overlijden (en ik hoop dat Dana minstens 20 wordt

-
- Zeer actief
Ja dat gaat lekker in je eentje een baby en een pup in Hongarije ophalen.Nanna schreef:Nou, je vent wil die hond toch? Dan gaat die hem ook maar halen. Ik heb het ook gedaan; in één dag met het vliegtuig op en neer.Judith schreef:

-
- Zeer actief
Dus die andere mag wel met 9 jaar gaan.Judith schreef:Haha, ja maar nu nog niet.Nanna schreef:Nou, je vent wil die hond toch? Dan gaat die hem ook maar halen. Ik heb het ook gedaan; in één dag met het vliegtuig op en neer.Judith schreef:
Eerst moet er een van de 2 honden overlijden (en ik hoop dat Dana minstens 20 wordt)

- M@scha
- Zeer actief
dan ben ik misschien een principiele muts. ik kan zó 1000 of 2000 euro neerleggen, maar ik weiger.Neeltje schreef: Inderdaad er gewoon voor sparen als je het heel graag wilt. Dat doe ik ook. Daar begin ik al heel vroeg mee, zodat als de tijd daar is voor een andere hond, dat ik niet over het bedrag hoef na te denken, maar kan kopen wat ik wil.

- Judith
- Zeer actief
Af en toe kan ik jou wel achter het behang plakkenbouvierpoedel schreef:Dus die andere mag wel met 9 jaar gaan.Judith schreef:Haha, ja maar nu nog niet.Nanna schreef:Nou, je vent wil die hond toch? Dan gaat die hem ook maar halen. Ik heb het ook gedaan; in één dag met het vliegtuig op en neer.Judith schreef:
Eerst moet er een van de 2 honden overlijden (en ik hoop dat Dana minstens 20 wordt)
![]()

Ga je honden vervelen

-
- Zeer actief
Juist niet! Als iedereen met een (op gezondheid geteste) hond een keer een nestje zou fokken zou de genetische basis veel groter worden en daarmee ook de gezondheid beter. Plus dat dan de prijzen naar beneden gaan omdat het aanbod groter is. Ik denk dat als er vanuit de rasvereniging begeleiding zou komen voor dit soort nestjes dat de rashond daarmee best een opleving zou kunnen krijgen. Kijk, er moet gewoon wel nagedacht worden over het hoe of wat van fokken, maar als hier vanuit de rasvereniging gewoon een goede consensus komt hoef je echt geen fokker te zijn die zich al 20 jaar in de bloedlijnen verdiept.Cleva schreef:Nou ja, dat is de hele crux. Dat huiskamernestjesgelul.Nanna schreef: Misschien dat er dan nog wel 'rashonden' zijn maar anders gefokt dan de honden van nu.
Goedbedoelende liefhebbers die allemaal een nestje of drie fokken is gewoon vragen om ellende.
Rashondenfok is in 150 jaar tijd van een grootschalige, serieuze kweek door adel en hoogopgeleiden verworden tot vrijblijvend hobbygepunnik aan de onderkant.
Je kunt pas cullen als je verder kunt met een wel acceptabel exemplaar en dat kunnen hobbyfokkers bijna nooit.
En als de fokkers dan niet ook zo verschrikkelijk moeilijk gaan doen over eisen stellen aan de kopers, huisbezoeken weet ik veel wat, wordt het kopen van een broodfok pup ook al weer minder aantrekkelijk.
- Judith
- Zeer actief
Maar er is amper vraag naar.Pienda schreef:Juist niet! Als iedereen met een (op gezondheid geteste) hond een keer een nestje zou fokken zou de genetische basis veel groter worden en daarmee ook de gezondheid beter. Plus dat dan de prijzen naar beneden gaan omdat het aanbod groter is. Ik denk dat als er vanuit de rasvereniging begeleiding zou komen voor dit soort nestjes dat de rashond daarmee best een opleving zou kunnen krijgen. Kijk, er moet gewoon wel nagedacht worden over het hoe of wat van fokken, maar als hier vanuit de rasvereniging gewoon een goede consensus komt hoef je echt geen fokker te zijn die zich al 20 jaar in de bloedlijnen verdiept.Cleva schreef:Nou ja, dat is de hele crux. Dat huiskamernestjesgelul.Nanna schreef: Misschien dat er dan nog wel 'rashonden' zijn maar anders gefokt dan de honden van nu.
Goedbedoelende liefhebbers die allemaal een nestje of drie fokken is gewoon vragen om ellende.
Rashondenfok is in 150 jaar tijd van een grootschalige, serieuze kweek door adel en hoogopgeleiden verworden tot vrijblijvend hobbygepunnik aan de onderkant.
Je kunt pas cullen als je verder kunt met een wel acceptabel exemplaar en dat kunnen hobbyfokkers bijna nooit.
En als de fokkers dan niet ook zo verschrikkelijk moeilijk gaan doen over eisen stellen aan de kopers, huisbezoeken weet ik veel wat, wordt het kopen van een broodfok pup ook al weer minder aantrekkelijk.
Ik zie het bij grote poedels, hoeveel pups er na de 8 weken nog geen baasje hebben. Afgelopen tijd waren er behoorlijk wat nesten met grote poedels en met name reuen werden niet verkocht.
De vraag is er dus ook gewoon niet

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
M@scha schreef:het stukje wijst in mijn ogen een paar belangrijke redenen aan. namelijk de arrogantie van stamboomfokkers die zichzelf beter vinden en vergeten dat het uiteindelijk allemaal gewoon honden zijn
dus het zijn alleen verhalen? geen echte negativiteit?Het is triest om te zien dat het aantal NHSB-ingeschreven honden blijft dalen. Nadat er even in 2015 een opleving was, is het aantal geboortes en importen van rashonden opnieuw gedaald, en is het laagste punt in 11 jaar bereikt, “slechts” 36.333 honden werden er ingeschreven, nog onder het eerdere dieptepunt van 2014. Met de jaarlijkse “vervangingsbehoefte” van 150.000 honden in Nederland is dus nu nog maar 24% van alle nieuwe honden in Nederland een rashond. De vraag naar nieuwe honden daalt dus niet. Maar de vraag naar rashonden wel.
Wat de oorzaak van de algehele terugloop is, is moeilijk te zeggen. Is het de aanhoudende stroom negatieve verhalen over rashonden en hun erfelijke ziektes? Heeft de crisis er mee te maken, kopen we minder snel een “dure” rashond? Willen we een hond, en wel nu meteen, waardoor we niet meer wachten op een goede rashond bij een goede fokker? Of hebben de scherpere regels (Fairfok) fokkers afgeschrikt om nog voor een stamboom te gaan, en worden er vooral stamboomloze honden gefokt? Het antwoord daarop moeten we voorlopig schuldig blijven. Mocht de dalende trend zich voortzetten, zal medio 2030 het aantal stamboomhonden dat er jaarlijks bijkomt onder de 20.000 liggen, 13% van het totaal aantal honden dat er jaarlijks bijkomt. Werk aan de winkel voor de Raad van Beheer.
dure tussen aanhalingstekens? want? rashonden zijn niet duur?
niet willen wachten op een goede rashond? waarom staat goede hier niet tussen aanhalingstekens? of zijn rashonden goed en alle anderen niet? en al die anderen willen we alleen nu meteen en dat kan niet verantwoord zonder nu meteen?
werk voor de RvB? was dat niet een registratieorgaan? wat moeten ze doen dan? en verder hoeft niemand in de stamboomfok aan het werk?
Dit inderdaad. Volgens mij is het de houding van die fokkers die het hoogste woord voeren wat veel mensen afschrikt. En dat is in dat stuk inderdaad heel goed terug te lezen.
-
- Zeer actief
Maar er is wél vraag naar honden. Zelfs naar honden met het uiterlijk van een rashond, dat is waar de broodfok op draait. Dat zal ook best verschillen per ras. Maar als er 1600 voor een pup wordt gevraagd en op marktplaats staat er een voor 600 euro, tja, dan kan een keuze snel gemaakt zijn.Judith schreef:Maar er is amper vraag naar.Pienda schreef:Juist niet! Als iedereen met een (op gezondheid geteste) hond een keer een nestje zou fokken zou de genetische basis veel groter worden en daarmee ook de gezondheid beter. Plus dat dan de prijzen naar beneden gaan omdat het aanbod groter is. Ik denk dat als er vanuit de rasvereniging begeleiding zou komen voor dit soort nestjes dat de rashond daarmee best een opleving zou kunnen krijgen. Kijk, er moet gewoon wel nagedacht worden over het hoe of wat van fokken, maar als hier vanuit de rasvereniging gewoon een goede consensus komt hoef je echt geen fokker te zijn die zich al 20 jaar in de bloedlijnen verdiept.Cleva schreef:Nou ja, dat is de hele crux. Dat huiskamernestjesgelul.Nanna schreef: Misschien dat er dan nog wel 'rashonden' zijn maar anders gefokt dan de honden van nu.
Ik zie het bij grote poedels, hoeveel pups er na de 8 weken nog geen baasje hebben. Afgelopen tijd waren er behoorlijk wat nesten met grote poedels en met name reuen werden niet verkocht.
De vraag is er dus ook gewoon niet
Zoals lor1_1984 al zegt, de aankoopprijs is gewoon te hoog. Dat maakt je niet minder geschikt als hondenbaas, maar die selecteer je er dus wel uit.
- M@scha
- Zeer actief
stop eens met roepen alsof er naast stamboomfok alleen broodfok bestaat.Pienda schreef: Maar er is wél vraag naar honden. Zelfs naar honden met het uiterlijk van een rashond, dat is waar de broodfok op draait. Dat zal ook best verschillen per ras. Maar als er 1600 voor een pup wordt gevraagd en op marktplaats staat er een voor 600 euro, tja, dan kan een keuze snel gemaakt zijn.
Zoals lor1_1984 al zegt, de aankoopprijs is gewoon te hoog. Dat maakt je niet minder geschikt als hondenbaas, maar die selecteer je er dus wel uit.

- M@scha
- Zeer actief
precies.Angelique. schreef:Ik heb jarenlang op de barricades gestaan, ben vergruist (en van tijd tot tijd nog dus heb stiekem toch indruk gemaakt denk ik) maar het heeft uiteindelijk niets opgeleverd..... Ik heb het op gegeven.
Ik heb 3 nestjes gefokt, 2 nesten met keizersnede ter wereld gekomen, eerste nest 1 pup, tweede nest 3 puppen waarvan 1 overleden, derde nest helemaal top verlopen 6 puppen.
Allemaal reuen trouwensben er nog ziek van
![]()
![]()
dus 9 puppen in totaal, 2 keizersnedes, alle 3 de reuen buiten de deur (dus geen eigen, dus betalen) alle nodige onderzoeken gedaan en meer dan dat naast heupen en ogen ook knieeen, hart en DNA wat toen nog niet verplicht was.
Van de 9 puppen 3 zelf gehouden, 1 gratis meegegaan met zijn broertje omdat die een beste overbeet had...dus 5 puppen verkocht a 750,- en jawel het was niet veel maar ik had winst.... (buiten de 3 die ik gehouden heb natuurlijk want in principe is dat ook winst)
en nee ik reken niet al die bullshit als shows, telefoontjes, kist, speelgoed, gebak, koffie, wasmachine en weet ik het wat meer mee.
Ik heb enkel en alleen de onderzoeken, de reuen, de keizersnedes en overige DA kosten, de RvB en het voer gerekend, al het andere vond en vind ik onzin om door te berekenen.
Dus, als de rashondenfokkers nou is wat eerlijker naar hun prijzen gingen kijken denk ik dat er wezenlijk iets zou kunnen veranderen, mja die centen zijn toch best wel heel erg lekker he en dat onder het mom van kijk mij is aan rasverbetering doen
als ik zie wat sommigen allemaal opvoeren om maar in de buurt van hun idiote pupprijs te komen

-
- Zeer actief
Dat roep ik helemaal niet. Dit topic gaat alleen over dat het rashondenpeil daalt, dus mijn reactie gaat dan ook over rashonden. Bij mijn weten worden er geen look-a-likes op grote schaal gefokt buiten de broodfok. We hebben het hier dus ook over mensen die een rashonduiterlijk/karakter willen.M@scha schreef:stop eens met roepen alsof er naast stamboomfok alleen broodfok bestaat.Pienda schreef: Maar er is wél vraag naar honden. Zelfs naar honden met het uiterlijk van een rashond, dat is waar de broodfok op draait. Dat zal ook best verschillen per ras. Maar als er 1600 voor een pup wordt gevraagd en op marktplaats staat er een voor 600 euro, tja, dan kan een keuze snel gemaakt zijn.
Meer 'pretnestjes' zouden ook helpen om aan de vraag te voldoen, maar als het perongeluk is vinden mensen het leuk. Owee als er mensen zijn die het met opzet plannen, dan worden ze afgebrand onder het mom van er zitten al genoeg honden in het asiel.
- vaagheid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
- Contacteer:
Pretnestjes zijn er echt niet zo veel hoor..
En wee je gebeente als je een leuke kruising probeert te fokken met twee rashonden met stamboom..
De fokkers zullen je nog net niet levend villen. Want hun rashonden populatie wordt dan verneuqt
.
Hoe, dat weet ik niet, maar het is pertinent wel zo. Als je vraagt wat het probleem dan is, dat er genoeg vraag naar is en deze kruisingen (tenzij bedoeld als outcross) geen kans hebben om in het glorieuze stamboek opgenomen te worden, hebben ze daar geen antwoord op. Nee, je verpest de rashond.
Ik ben dus op zoek naar een leuke kleine kruising, ouders hoeven niet perse rashond te zijn maar als het een ras betreft wel liever een aantal tests op genetische afwijkingen. Ik heb er vorig jaar ééntje gevonden, een pyrenese herder x chinese naakthond. Nog steeds spijt van dat ik die niet gewoon overgenomen heb..
Heel af en toe zijn er mensen die zoiets fokken, maar het is een zeldzame aangelegenheid en ze staan nog net niet op de dodenlijst bij rashondenfokkers.
Ondertussen verdient de broodfok goud geld met alle kleine kruisingen.
En wee je gebeente als je een leuke kruising probeert te fokken met twee rashonden met stamboom..
De fokkers zullen je nog net niet levend villen. Want hun rashonden populatie wordt dan verneuqt

Hoe, dat weet ik niet, maar het is pertinent wel zo. Als je vraagt wat het probleem dan is, dat er genoeg vraag naar is en deze kruisingen (tenzij bedoeld als outcross) geen kans hebben om in het glorieuze stamboek opgenomen te worden, hebben ze daar geen antwoord op. Nee, je verpest de rashond.

Ik ben dus op zoek naar een leuke kleine kruising, ouders hoeven niet perse rashond te zijn maar als het een ras betreft wel liever een aantal tests op genetische afwijkingen. Ik heb er vorig jaar ééntje gevonden, een pyrenese herder x chinese naakthond. Nog steeds spijt van dat ik die niet gewoon overgenomen heb..

Heel af en toe zijn er mensen die zoiets fokken, maar het is een zeldzame aangelegenheid en ze staan nog net niet op de dodenlijst bij rashondenfokkers.

Ondertussen verdient de broodfok goud geld met alle kleine kruisingen.

Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
- Hakuna Matata
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wat mij ook een goede oplossing lijkt is alle stamboeken open gooien, en zoals meerdere mensen hebben gezegd een meer realistische prijs verzinnen.
- ceciel
- Zeer actief
Ik wil naast mijn nepmastiff uit geteste stamboomouders dolgraag een echte mastiff maar dat kan ook zomaar weer een outcross worden. De prijs maakt me niets uit, maar mijn ervaring is dat veel dekkingen met echte mastiffs of niet lukken, of er werd maar 1 pup geboren of ik kon als koper niet staan achter de combinatie van de fokker. Voor mijn nepperd heb ik ook meer dan 1000 euro betaald.
De fokkers met wie ik heb gesproken die zich bewust zijn van de problemen binnen het ras en die buiten de lijntjes van de rasvereniging kleuren kunnen naar wat ik begrepen heb in ieder geval niet op veel begrip rekenen..
Moet ik eerlijkheidshalve wel vermelden dat mijn geduld ook wel een beetje op was, ik wil bij wijze van spreken best drie jaar wachten op een
mastiff pup maar niet in een hondloos huis.
De fokkers met wie ik heb gesproken die zich bewust zijn van de problemen binnen het ras en die buiten de lijntjes van de rasvereniging kleuren kunnen naar wat ik begrepen heb in ieder geval niet op veel begrip rekenen..
Moet ik eerlijkheidshalve wel vermelden dat mijn geduld ook wel een beetje op was, ik wil bij wijze van spreken best drie jaar wachten op een
mastiff pup maar niet in een hondloos huis.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Ik vind het best wel een kwalijke zaak.
Het feit dat vele rassen toch wel aardig kapotgefokt zijn, en vaak te starre fokkers die dat niet inzien. Sterker nog, er trots op zijn
( uitzonderingen daar gelaten)
Dure pupprijzen, waar je een pony van kunt kopen.
Verkoopcontracten met de meest rare verzoeken erin.
En als je gewoon een leuk klein kruisinkje wilt, kan je daar bijna niet aan komen, als je niet bij de broodfokker wilt kopen.
Soms denk ik wel eens, het moet allemaal niet gekker worden. . .
Het feit dat vele rassen toch wel aardig kapotgefokt zijn, en vaak te starre fokkers die dat niet inzien. Sterker nog, er trots op zijn

Dure pupprijzen, waar je een pony van kunt kopen.
Verkoopcontracten met de meest rare verzoeken erin.
En als je gewoon een leuk klein kruisinkje wilt, kan je daar bijna niet aan komen, als je niet bij de broodfokker wilt kopen.
Soms denk ik wel eens, het moet allemaal niet gekker worden. . .

- ceciel
- Zeer actief
Ik volg met veel belangstelling de outcross variant met de greyhound waar onlangs weer een nestje van is geboren. Was voor ons nu nog een beetje te vroeg voor gezinsuitbreiding maar ik ben langzaamaan weer aan het lobbyen voor uitbreiding later dit jaarNanna schreef:Ik vind meestal de kruisingen veel mooier dan het origineelceciel schreef:Ik wil naast mijn nepmastiff uit geteste stamboomouders dolgraag een echte mastiff

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Een beetje zoals bij de Markiesjes dusPienda schreef:Juist niet! Als iedereen met een (op gezondheid geteste) hond een keer een nestje zou fokken zou de genetische basis veel groter worden en daarmee ook de gezondheid beter. Plus dat dan de prijzen naar beneden gaan omdat het aanbod groter is. Ik denk dat als er vanuit de rasvereniging begeleiding zou komen voor dit soort nestjes dat de rashond daarmee best een opleving zou kunnen krijgen. Kijk, er moet gewoon wel nagedacht worden over het hoe of wat van fokken, maar als hier vanuit de rasvereniging gewoon een goede consensus komt hoef je echt geen fokker te zijn die zich al 20 jaar in de bloedlijnen verdiept.Cleva schreef:Nou ja, dat is de hele crux. Dat huiskamernestjesgelul.Nanna schreef: Misschien dat er dan nog wel 'rashonden' zijn maar anders gefokt dan de honden van nu.