Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is het vervelendst aan een hond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

sjm
Zeer actief

Re: Wat is het vervelendst aan een hond?

Ongelezen bericht door sjm »

Nou hier niet hoor.. We hebben al 8 banken gehad, maar ik vind het geen doen om het haarvrij te krijgen. En ik heb 3 langharen. En die stomme langpootmug komt niet eens op de bank :D we hebben nu een stomme leren bank.
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Judith »

Manuma schreef:
mijke schreef:
tobi__ schreef:Ik vind dat je ze verliest niet het vervelendst aan een hond. Dat hoort er toch gewoon bij? Alles in het leven gaat voorbij. Zo is het nu eenmaal. Maar om dat als nadeel van een hond te noemen ... nee.
Eens! Ik zal vanzelf kapot zijn als Oor overlijdt hoor. Maar dat is voor mij gewoon een fact of life. Net als dat stofzuigen trouwens.
Nee nee nee nee.
Men neme een poolhond en men stofzuigt soms zelfs 2x per dag en heeft nooit! een haarvrij huis. Het stofzuigen wat wij moeten doen is niet normaal of een fact of life. Dat is echt sinds ik Manu heb.
Er zitten zelfs haren in mijn keukenkast en die hond komt daar nooit hoor. Je gaat uit van je eigen ervaring qua haar maar ik zou je graag Manu eens een dag willen geven zo vanaf volgende maand ongeveer. Dan stel je dat fact of life wel bij :LOL:
Echt serieus, neem een poedel :engel:

Ik stofzuig 1x per week ofzo, daarnaast veeg ik misschien hooguit 2x als ik het nodig vind.
Ik heb overigens ook 2 poedels die niet heel graag vies worden (al kan Dino er wel een zooitje van maken), maar daar hebben we dan weer de waterblazer voor :mrgreen:
Ik vind nergens haren, echt voor mij nooooooit meer een verharende hond.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Manuma schreef:
mijke schreef:
tobi__ schreef:Ik vind dat je ze verliest niet het vervelendst aan een hond. Dat hoort er toch gewoon bij? Alles in het leven gaat voorbij. Zo is het nu eenmaal. Maar om dat als nadeel van een hond te noemen ... nee.
Eens! Ik zal vanzelf kapot zijn als Oor overlijdt hoor. Maar dat is voor mij gewoon een fact of life. Net als dat stofzuigen trouwens.
Nee nee nee nee.
Men neme een poolhond en men stofzuigt soms zelfs 2x per dag en heeft nooit! een haarvrij huis. Het stofzuigen wat wij moeten doen is niet normaal of een fact of life. Dat is echt sinds ik Manu heb.
Er zitten zelfs haren in mijn keukenkast en die hond komt daar nooit hoor. Je gaat uit van je eigen ervaring qua haar maar ik zou je graag Manu eens een dag willen geven zo vanaf volgende maand ongeveer. Dan stel je dat fact of life wel bij :LOL:
:LOL: Ik ga uit van mijn eigen ervaring omdat ik het heb over mijn eigen ervaring. Voor mij is het een fact of life dat er haren liggen, I don't care eigenlijk. Maar ik heb ook niet voor niets geen poolhond :lol1:
Suzanne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzanne »

Ik vind haren wel heel vervelend, van wie ze ook afkomen. Ik heb twee langharige schoondochters en twee langharige katten. En van iedereen ligt er haar. Op de grond, op de bank, op tafel, op de trappen, onder de stoelpoten en in het doucheputje. En vergeet ik nog de helft waar ze zich bevinden.
Dat zuig je niet even weg. Dat zijn soms halve verbouwingen.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Dat ze iedere dag stáán op hun 14 km of 3 tot 3,5 uur lopen, weer of geen weer. Wordt daar ook maar iets vanaf geknabbeld, dan eisen ze dat het binnen wordt ingehaald middels aandacht in de vorm van spelletjes. Zo niet, worden ze rusteloos en vervelend.

Tegelijk is dat ook wel weer een goede kant van ze, want je blijft ongemerkt in topconditie.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

*Wolf* schreef:Dat ze iedere dag stáán op hun 14 km of 3 tot 3,5 uur lopen, weer of geen weer. Wordt daar ook maar iets vanaf geknabbeld, dan eisen ze dat het binnen wordt ingehaald middels aandacht in de vorm van spelletjes. Zo niet, worden ze rusteloos en vervelend.

Tegelijk is dat ook wel weer een goede kant van ze, want je blijft ongemerkt in topconditie.
Jouw honden hebben je goed getraind, zeg!
Ja, na 2 dagen vrijwel niet lopen kon je merken dat Gait snakte naar even goed rennen. Maar dat mag als je 15 maanden bent
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Dat ze niet zo oud worden
*Wolf*
Zeer actief

Snap de reacties en heb natuurlijk van alles geprobeerd maar ik heb écht (vrij zeldzame zo le lezen) Ultra High Energy Dogs. From Spain. Kan er niks aan doen, zij ook niet maar de energie zit erin en moet er hoe dan ook uit. Het zou niet eerlijk zijn om ze daarin niet tegemoet te komen.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Cleva schreef:
*Wolf* schreef:Dat ze iedere dag stáán op hun 14 km of 3 tot 3,5 uur lopen, weer of geen weer. Wordt daar ook maar iets vanaf geknabbeld, dan eisen ze dat het binnen wordt ingehaald middels aandacht in de vorm van spelletjes. Zo niet, worden ze rusteloos en vervelend..
Ik snap precies wat je bedoelt en ik ruk dat echt met wortel en tak uit.
Ik ben dol op wandelen met de honden en ik snap maar al te goed hoe belangrijk het voor ze is om veel buiten te zijn maar juist omdat het zo'n heet hangijzer is wil ik dat het onderhandelbaar blijft. Dagen zonder bosandeling horen bij het leven. Voor mij ook. Ik vind het niet leuk als een hond daar over gaat zitten piepen.

Rust is ook iets wat je soms gewoon moet opleggen.
Eens :ok:
Dirk is net een ping pong balletje kan de hele dag wel doorgaan, maar we gaan 1 keer per dag en de rest van de dag zie je wel wat we nog gaan doen, soms is dat veel en soms ook niet, met een week wist hij dat :mrgreen:
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Met sommige honden kan je dat doen, met andere niet. Als (vooral) mijn reu één dag weinig doe vliegt ie de volgende dag tegen het plafond. Doe ik een week minder, knalt ie uit elkaar (nooit geprobeerd, is gewoon niet ter sprake). Mijn teef was net zo maar wordt nu een pietsie rustiger door het ouder worden. Grote, snelle, explosieve honden zijn het. Het buiten zijn kan minder (was laatst nog nodig door verwonding), maar dan moet dat worden opgevangen door spel en hersenwerk binnen.

Als er één ding is wat ik heb geleerd in al m’n hondenjaren is dat je nooit kunt zeggen: ja maar mijn hond... dus jouw hond moet ook...

Had ik de reu in Spanje gewoon laten castreren, was ie misschien rustiger geweest. Dus tja, ook een stukje eigen aandeel :19:
*Wolf*
Zeer actief

billy schreef:
Dirk is net een ping pong balletje kan de hele dag wel doorgaan, maar we gaan 1 keer per dag en de rest van de dag zie je wel wat we nog gaan doen, soms is dat veel en soms ook niet, met een week wist hij dat :mrgreen:
Maar is Dirk de rest van de dag dan rustig en slaapt ie? Ik denk het niet hè, maar eerder dat ie in de tuin of zo kan ravotten. Kijk, en dan is er niet veel verschil tussen jouw en mijn benadering. Want ik wil dat ze binnen rustig zijn en slapen, de tuin is niet groot genoeg om zich in te vermaken. En dan zijn ze dus geheel afhankelijk van mij om hun energie kwijt te kunnen. En ga ik liever lang met ze naar buiten zodat ze binnen hun rust hebben dan dat ze rondjes blijven draaien, de reu blijft gapen en niesen van de stress en de algehele sfeer rusteloos is.
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Laten speuren en er wordt gesnurkt. Ik heb ook een zeer actieve en reactieve hond. Daar helpt 3,5 uur wandelen niet tegen. Hij “mot” werken. Dat helpt.
*Wolf*
Zeer actief

Bishy schreef:Laten speuren en er wordt gesnurkt. Ik heb ook een zeer actieve en reactieve hond. Daar helpt 3,5 uur wandelen niet tegen. Hij “mot” werken. Dat helpt.
O heerlijk als je hond graag werkt. Die van mij geven daar niet om helaas, dat zijn flierefluiters pur sang :roll:
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

*Wolf* schreef:
Bishy schreef:Laten speuren en er wordt gesnurkt. Ik heb ook een zeer actieve en reactieve hond. Daar helpt 3,5 uur wandelen niet tegen. Hij “mot” werken. Dat helpt.
O heerlijk als je hond graag werkt. Die van mij geven daar niet om helaas, dat zijn flierefluiters pur sang :roll:
Willen ze ook niet speuren naar hun eigen voer? Of jou of je partner zoeken (en daarvoor hun voer krijgen)?
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Heavy schreef:
*Wolf* schreef:
billy schreef:
Maar is Dirk de rest van de dag dan rustig en slaapt ie? Ik denk het niet hè, maar eerder dat ie in de tuin of zo kan ravotten. Kijk, en dan is er niet veel verschil tussen jouw en mijn benadering. Want ik wil dat ze binnen rustig zijn en slapen, de tuin is niet groot genoeg om zich in te vermaken. En dan zijn ze dus geheel afhankelijk van mij om hun energie kwijt te kunnen. En ga ik liever lang met ze naar buiten zodat ze binnen hun rust hebben dan dat ze rondjes blijven draaien, de reu blijft gapen en niesen van de stress en de algehele sfeer rusteloos is.
Denk je dat dat gapen en niesen en die stress en algehele onrustige sfeer door te weinig beweging komt ? Je kan een hond wel afmatten zodat hij niet meer in staat is om ergens op te reageren maar volgens mij bouw je daar alleen maar meer conditie mee op zodat je steeds meer moet gaan wandelen :wink:
Nou heb ik geen Spaanse honden maar ik heb met Jip ook zoiets gehad . Ik werd gek van die hond . Elke beweging van mij leverde een reactie van hem op . Hij sprong op liep richting deur en ik dacht dat hij uit wilde of moest .

Uren heb ik met hem gelopen en gefietst en goh het werd niet minder . Hij werd wel minder moe en had steeds meer beweging nodig . Ik dacht dat ik gewoon een heel actief werkhondje had . Uiteindelijk kon ik er niet meer tegen en liet hem castreren .

Ook dat hielp niet :ugh: pas na een goede aanpak van zijn stress ( want dat was het dus gewoon) is het een ontspannen hond geworden die echt lekker op zijn rug kan slapen met zijn poten in de lucht . Iets wat hij eerder nooit deed . Hij sliep overdag geen minuut
Daar herken ik Tobi echt in. Die kon ook bij elke beweging die ik maakte naar de deur vliegen. Hij ging op een gegeven moment ook maar steeds tegen de gangdeur liggen. Alleen maar waken en zenuwachtig afwachten wanneer hij naar buiten kon. Door hem niet meer bij de deur te laten liggen en hem op zijn plaats te sturen en meteen de corrigeren (zei dan 'nee Tobi weg gaan niet weg') als hij op wilde staan als ik naar de keuken ging, is het nu weg. Hij kan inderdaad gewoon uren lekker liggen slapen, om zich heen kijken en niet meer bij elke beweging zenuwachtig naar de deur rennen.
_Esmee
*Wolf*
Zeer actief

Heavy schreef:
*Wolf* schreef:
billy schreef:
Denk je dat dat gapen en niesen en die stress en algehele onrustige sfeer door te weinig beweging komt ? Je kan een hond wel afmatten zodat hij niet meer in staat is om ergens op te reageren maar volgens mij bouw je daar alleen maar meer conditie mee op zodat je steeds meer moet gaan wandelen :wink:
Nou heb ik geen Spaanse honden maar ik heb met Jip ook zoiets gehad . Ik werd gek van die hond . Elke beweging van mij leverde een reactie van hem op . Hij sprong op liep richting deur en ik dacht dat hij uit wilde of moest .

Uren heb ik met hem gelopen en gefietst en goh het werd niet minder . Hij werd wel minder moe en had steeds meer beweging nodig . Ik dacht dat ik gewoon een heel actief werkhondje had . Uiteindelijk kon ik er niet meer tegen en liet hem castreren .

Ook dat hielp niet :ugh: pas na een goede aanpak van zijn stress ( want dat was het dus gewoon) is het een ontspannen hond geworden die echt lekker op zijn rug kan slapen met zijn poten in de lucht . Iets wat hij eerder nooit deed . Hij sliep overdag geen minuut
Snap dat je dat denkt :wink:

Maar nee, gaat hier niet op. Gewoon drie keer per dag flinke wandelingen maken en ze zijn binnen lekker rustig en ontspannen, inclusief poten in de lucht. Ik loop niet eindeloos, maar juist heel voorspelbaar. Krijgen ze minder beweging en wordt dat ook niet gecompenseerd met spelletjes binnenshuis, dan begint de ellende juist. En niet alleen binnen, maar ook buiten is mijn reu dan veel vervelender, rijden op gecastreerde reuen, als een gek trekken aan de lijn etc. Krijgt hij echter genoeg beweging, dan is is een stuk beter onder controle te houden.

Ik ben helemaal op de hoogte hoor, dat je ook te veel kan doen. Heb daar ook mee gespeeld, goed naar de hond gekeken, minder gelopen, minder spannende plekken opgezocht etc. Uitkomst is altijd hetzelfde.

En eigenlijk is 3-3,5 uur per 24 uur voor een erg energieke hond toch niet zo gek veel? Hij is dan nog altijd veel meer uur inactief dan actief.
*Wolf*
Zeer actief

Bishy schreef:
*Wolf* schreef:
Willen ze ook niet speuren naar hun eigen voer? Of jou of je partner zoeken (en daarvoor hun voer krijgen)?
Jazeker, zoekspelletjes binnen en buiten, detectie, hersenwerk, vinden ze wel leuk. Doen ze ook wel, maar ik heb daar niet altijd zin in. En ze worden er niet direct vermoeider van dan van wandelen en rennen en lekker hun eigen ding doen buiten.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

*Wolf* schreef:Met sommige honden kan je dat doen, met andere niet. Als (vooral) mijn reu één dag weinig doe vliegt ie de volgende dag tegen het plafond. Doe ik een week minder, knalt ie uit elkaar (nooit geprobeerd, is gewoon niet ter sprake). Mijn teef was net zo maar wordt nu een pietsie rustiger door het ouder worden. Grote, snelle, explosieve honden zijn het. Het buiten zijn kan minder (was laatst nog nodig door verwonding), maar dan moet dat worden opgevangen door spel en hersenwerk binnen.

Als er één ding is wat ik heb geleerd in al m’n hondenjaren is dat je nooit kunt zeggen: ja maar mijn hond... dus jouw hond moet ook...

Had ik de reu in Spanje gewoon laten castreren, was ie misschien rustiger geweest. Dus tja, ook een stukje eigen aandeel :19:
Daar heb je helemaal gelijk in hoor :wink: en dat bedoel ik ook niet zeg alleen dat ik dat niet wil hebben.
*Wolf* schreef:
billy schreef:
Nee dat niet :mrgreen: maar als ik niets tegen hem zeg blijft hij rondlopen en dat wil ik niet dus moet hij in zijn mand en een kwartier later slaapt hij.
En ja ze spelen ook samen en ik doe ook spelletjes met ze, maar het ging mij erom dat je iedere dag iets moet doen, en dat hoeft hier niet zonder dat ze vervelend worden. :wink:
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik maak niet eens zoveel kilometers met Manu, maar ik hang vaak rond op interessante plekken met veel geur. Hij loopt veel los en ik fiets regelmatig met hem. Hij wordt er niet echt heel moe van maar hij raakt wel voldaan. Écht moe is hij bijna zelden, alleen als ik 2 uur in de stad rondgehangen heb of als ik echt 5 uur lang op pad ben. Na de gehoorzaamheidscursus was hij altijd goed moe. Hij moet heel veel prikkels hebben voor hij moe wordt. Maar van rennen wordt hij echt blij en kan hij heel tevreden aan zijn dutje beginnen. Aan een uur heeft hij vaak niet genoeg.
Na een ronde in de stad laat ik hem ook vaak even los trouwens, dan kan hij al die prikkels eruit rennen :D
Op maandag (en tegenwoordig steeds vaker vrijdags ook) heb ik rustdag, dan wandelen we simpel. Dat gaat prima. Mijn honden spelen nooit in huis, ze zijn eigenlijk nooit druk.

Uma wil nog weleens mutsen. Die is dan buiten te druk met katten zoeken en vergeet te plassen. Gaat ze na 20 minuten alweer janken, piepen, dreinen, tegen je voeten duwen. Gruwelijk irritant! Die geef ik ook nu een brul dat ze haar mand in moet. Maar ja, ik weet dat ze moet, dus zodra ze stil is ga ik toch maar naar buiten. Sta ik er weer. Vooral in dit kútweer :gvd: Want als het hard waait of regent wil ze ook niet piesen en mag je dus weer naar "het speciale plekje" lopen :roll:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

*Wolf* schreef:
Heavy schreef:
*Wolf* schreef:
billy schreef:

Snap dat je dat denkt :wink:

Maar nee, gaat hier niet op. Gewoon drie keer per dag flinke wandelingen maken en ze zijn binnen lekker rustig en ontspannen, inclusief poten in de lucht. Ik loop niet eindeloos, maar juist heel voorspelbaar. Krijgen ze minder beweging en wordt dat ook niet gecompenseerd met spelletjes binnenshuis, dan begint de ellende juist. En niet alleen binnen, maar ook buiten is mijn reu dan veel vervelender, rijden op gecastreerde reuen, als een gek trekken aan de lijn etc. Krijgt hij echter genoeg beweging, dan is is een stuk beter onder controle te houden.

Ik ben helemaal op de hoogte hoor, dat je ook te veel kan doen. Heb daar ook mee gespeeld, goed naar de hond gekeken, minder gelopen, minder spannende plekken opgezocht etc. Uitkomst is altijd hetzelfde.

En eigenlijk is 3-3,5 uur per 24 uur voor een erg energieke hond toch niet zo gek veel? Hij is dan nog altijd veel meer uur inactief dan actief.
Ik geloof je wèl, want ik heb ook zo'n hond gehad (MHxDH) :wink:
Toen ik nog in NL woonde was het dagelijks 3-4 uur wandelen (waarbij ook met balletjes werd gespeeld, oefeningen werden gedaan, gefietst, gezwommen en noem het maar, plus nog binnen (speur)spelletjes. Hiermee was ze moe, tevreden en relaxed binnen. Een dagje minder kon ook nog wel, maar dan was het wel direct meer blaffen en onrust.
In Fr had ze minder lange wandelingen, maar sjouwde ze de hele dag mee met wat ik ook maar aan het doen was buiten. Altijd bezig en actief, of aan het waken wat ze erg serieus nam als taak. Tot aan haar dood heeft ze dat volgehouden (12 1/2) al was ze de laatste jaren ook wat meer tevreden met lekker op het erf hangen en met stokken sjouwen.
Net als jij vind ook ik 3 1/2 uur op 24 niet overdreven lang, maar goed, die discussie is hier al héél vaak gevoerd :mrgreen:
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

lucie schreef: Ik geloof je wèl, want ik heb ook zo'n hond gehad (MHxDH) :wink:
Ha, dat is altijd zo fijn praten als mensen je geloven omdat ze hetzelfde (hebben) ervaren :D
lucie schreef: Net als jij vind ook ik 3 1/2 uur op 24 niet overdreven lang, maar goed, die discussie is hier al héél vaak gevoerd :mrgreen:
Tot je een topic opent over de problemen die je met je (energieke) hond hebt. Dan wordt er gesuggereerd dat je misschien te weinig met hem doet omdat ie zo energiek is en dat soort honden hebben nu eenmaal niet genoeg aan 1,5-2 uur wandelen. Hetzelfde als mensen aangeven een bordercollie uit werklijnen of zo te willen nemen. Dan regent het waarschuwingen dat die heeel veeeel beweging en denkwerk nodig hebben en dat je daar echt niet met twee uurtjes per dag mee klaar bent :blah: :wink:
*Wolf*
Zeer actief

Heavy schreef: Maar ik kan er niks mee dat een hond gaapt of niest uit verveling :denken:
Is niet uit verveling maar als kalmerend signaal. Hij loopt dan rond, gaapt vooral om de haverklap en soms ook niesen. Dan heeft ie te veel energie en weet niet hoe hij daarmee moet omgaan. Het is nogal een gaperd, bij het minste of geringste spannende ding dat gaat komen gaapt ie luidruchtig. Maar dus ook als er niet is om over te gapen gaapt ie, om zich af te reageren of zo.

@Billy, dank voor de uitleg, helder :ok:
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

is het manipuleren al genoemd? Dat gedoe van, eerst met een pootje zachtjes aan je been tikken voor aandacht, vervolgens wordt dat steeds intenser, dan stuur je ze weg....en dan begint het te piepen in de mand en te smakken en te zuchten.
En dan zou je denken dat er wel echt iets is, maar nee hoor, dan is het gewoon aandacht eisen omdat ze zien dat je bezig bent. Want je hebt al gewandeld, gegeten hebben ze ook al, en als de achterdeur open gooit staan ze niet eens op dus hoeven ze ook niet te piesen.

van ellende geef je ze dan toch maar een pensstaafje :mrgreen:
:pop:
Manuma
Zeer actief

Hoe wandel je 3,5 uur als je ook nog moet werken? :scratch: Als ik vrij ben komen we daar wel aan maar voor of na een dag werken trek ik het echt niet meer om nog 3,5 tot 4 uur met die honden op pad te gaan. Of ik moet een goede dag in het voorjaar hebben :D
*Wolf*
Zeer actief

Manuma schreef:Hoe wandel je 3,5 uur als je ook nog moet werken? :scratch: Als ik vrij ben komen we daar wel aan maar voor of na een dag werken trek ik het echt niet meer om nog 3,5 tot 4 uur met die honden op pad te gaan. Of ik moet een goede dag in het voorjaar hebben :D
Ik kan mijn eigen werktijden bepalen. Anders zou het niet te doen zijn, nee.
Manuma
Zeer actief

Ah heerlijk! Ik ben vaak pas 7 uur thuis van werk en dan vragen de huishoudelijke taken ook tijd. En ik heb er vaak ook geen puf meer voor. Gelukkig gaat het zo ook goed. Maar 2 dagen achter elkaar is in de winter lastig inderdaad.
Hersenspellen zijn voor hem echt niet voldoende, hij moet echt even full speed kunnen racen :lol1:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik kan ook mijn eigen werktijden bepalen en heb ook geen reistijd o.i.d. dus dat scheelt al veel. En ik werk niet fulltime - meestal zo'n 32 uur in de week, die ik verspreid over 5-6 dagen.
's Ochtends een wandeling van ca. 1,5 uur en in de namiddag en je zit al op 3 uur. Als het langer licht is, doe ik de tweede lange wandeling bij voorkeur 's avonds. Ik begin meestal al om 6 uur 's ochtends met werken, dus dan lukt dat wel.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

*Wolf* schreef:Tot je een topic opent over de problemen die je met je (energieke) hond hebt. Dan wordt er gesuggereerd dat je misschien te weinig met hem doet omdat ie zo energiek is en dat soort honden hebben nu eenmaal niet genoeg aan 1,5-2 uur wandelen. Hetzelfde als mensen aangeven een bordercollie uit werklijnen of zo te willen nemen. Dan regent het waarschuwingen dat die heeel veeeel beweging en denkwerk nodig hebben en dat je daar echt niet met twee uurtjes per dag mee klaar bent
precies ja. en dat laatste ben ik het toevallig ook heel erg mee eens. Als tegenover twee uur beweging 22 uur slaap staan, kan dat in mijn beleving voor een gemiddelde hond als nauwelijks genoeg zijn, laat staan een high energy.
Nu kan het aan mij liggen, maar ik merk eigenlijk nooit dat mijn honden moe worden van denkwerk spelletjes. Het is nooit 'in plaats van' zeg maar. Daarna willen ze gewoon weer ècht wat doen :engel:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

lucie schreef:
*Wolf* schreef:Tot je een topic opent over de problemen die je met je (energieke) hond hebt. Dan wordt er gesuggereerd dat je misschien te weinig met hem doet omdat ie zo energiek is en dat soort honden hebben nu eenmaal niet genoeg aan 1,5-2 uur wandelen. Hetzelfde als mensen aangeven een bordercollie uit werklijnen of zo te willen nemen. Dan regent het waarschuwingen dat die heeel veeeel beweging en denkwerk nodig hebben en dat je daar echt niet met twee uurtjes per dag mee klaar bent
precies ja. en dat laatste ben ik het toevallig ook heel erg mee eens. Als tegenover twee uur beweging 22 uur slaap staan, kan dat in mijn beleving voor een gemiddelde hond als nauwelijks genoeg zijn, laat staan een high energy.
Nu kan het aan mij liggen, maar ik merk eigenlijk nooit dat mijn honden moe worden van denkwerk spelletjes. Het is nooit 'in plaats van' zeg maar. Daarna willen ze gewoon weer ècht wat doen :engel:
Ze zijn hier wel kalmer, meer voldaan als ze ook denk- en snuffelspelletjes te doen krijgen en mentale uitdaging krijgen. Maar vooral bij Amy en ook wel bij Amoz is het ook de lichamelijke energie die er echt uit moet, denkspelletjes of niet. Bij Amoz hoeft dat overigens geen uren te zijn, zolang hij maar regelmatig voluit kan rennen met verstand op nul. Amy wordt alleen echt moe van een uur speuren, maar dagelijks haar lichamelijke energie eruit lopen/rennen heeft ze ook wel echt nodig en dan is ze in huis vrij rustig (anders niet). Bij Mila is het juist meer iets samendoen met mij en dat hoeft niet per se iets fysieks te zijn. Zij is net zo voldaan na een uurtje trainen of samen spelen als van twee uur wandelen.

Edit: en dan heb ik het dus niet over high energy honden, ik beschouw ze allemaal als medium energy.
Laatst gewijzigd door DeDiana op 18 jan 2018 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
*Wolf*
Zeer actief

lucie schreef: Nu kan het aan mij liggen, maar ik merk eigenlijk nooit dat mijn honden moe of zelfs maar voldaan worden van denkwerk spelletjes. Het is nooit 'in plaats van' zeg maar. Daarna willen ze gewoon weer ècht wat doen :engel:
Wat heerlijk om te lezen, voor het eerst haha. Hoe vaak ik al niet heb moeten uitleggen dat hersenwerk mijn honden totaal niet moe maakt, ja voor even, 15 minuten of zo, om wat tijd te winnen voor de lange wandeling, maar die moet er toch echt komen hoor. Voor high-energy honden, die echt hun energie eruit moeten rennen, zijn denkspelletjes leuk voor erbij, maar inderdaad niet in plaats van.

Zelfs toen ik een cursus detectie deed met mijn teef, zei de docente steeds maar dat het zo vermoeiend was en dat het nu wel genoeg was voor haar. En ik maar zeggen dat ze niet zo snel moe was en wel wat aankon. Ik heb trouwens ook nooit gemerkt dat ze nou zo moe werd van die cursus, maar volgens de docente was dat wel zo. Nou ja, zij zal het wel weten :denken:

Het is net als met de bench, lijkt het wel. Sinds die is opgekomen met verkooppraatje en al, kletst iedereen elkaar na over 'veilig plekje'. En moet dat meteen maar voor elke hond gelden :U:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”