Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Contract

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Contract

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Oh ik weet al gelijk om wie dit gaat
Mijn oren klapperden ook behoorlijk toen ik informeerde bij een reu-eigenaar of ze eraan dacht hem in de toekomst in te zetten. Toen kreeg ik het verhaal te horen dat er in het contract staat dat er niet mee gefokt mag worden door wie zijn vader is.
Schokkend vind ik dat.

Oh begrijp net dat het in jouw geval om een andere fokker gaat. Dan doen er dus meer aan dit soort contracten :(
Laatst gewijzigd door xSuzannex op 06 jan 2018 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

sirene schreef:Als er echt zo weinig onverwante dekreuen zijn zou ik mooi een fijne, gezonde en stabiele reu van een ander ras erop zetten. Veel leuker. Ik spreek uit ervaring :wink:
Moet je zien wie er dan het hardst schreeuwt. Juist, die dekreu eigenaar met al zijn restricties.
Spreek ik weer uit ervaring :goeie:
Nou dit inderdaad.
Dat malle rashonden fokkerswereldje af en toe.
Ze maken zichzelf er niet populairder op.

Komt alleen maar gedoe van. Je kan als fokker niet instaan dat pupkopers zich aan die regels zullen houden.
Nog even buiten beschouwing houdend dat dit geen rasverbetering maar nog verdere verslechtering geeft.
Laatst gewijzigd door Emma op 06 jan 2018 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

sirene schreef:
Marie-Josée schreef:Dit staat oa in dat contract;
De eigenaar van de teef gaat ermee akkoord dat uit deze combinatie maximaal 2 teven voor de fok behouden cq verkocht zullen worden in de Benelux en Duitsland en dat de overige puppen voortkomend uit deze combinatie naar liefhebbers zullen gaan. Het is dus niet toegestaan om reuen te behouden of in de fok te verkopen zonder de schriftelijke toestemming van de dekreu eigenaar.
Nou jammer joh. Op zoek naar de volgende.
Schriftelijk toestemming :roll: Ik zou hem vriendelijk bedanken en een linkje sturen naar een cursusje populatiegenetica of waar iets uitgelegd wordt over genenspreiding :mrgreen:
Ik snap het wel maar begrijp het niet. Of omgekeerd ;-)
Ik vind het zo idioot dat het om te lachen is.. maar het is om te janken natuurlijk.

Bovendien, ik neem aan dat teefeigenaar alle honden als huishond verkoopt. Kan ZIJ het helpen dat die beessies naderhand toch de fok in gaan....... ;-)

Echt... ik eh... nou ja, schiet mij maar lek.

Suzanne
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Zit de dekreu-eigenaar ook nog in het bestuur van een rv?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Wat een idioterie! En dat er nog mensen mee akkoord gaan ook....
Ik heb hier nog wel een leuke en gezonde reu rondlopen hahaha
Groetjes,
Wendy
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou ook geen enkel probleem hebben met het meewerken aan een outcross ;)
lunayvita
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door lunayvita »

Heb ik ook gehad met een duitse dekreu.
Mocht alle teven die geboren zouden worden houden maar ik mocht geen reu houden en de geboren reuen mochten alleen als huishonden. VErkocht worden. Op straffe van 6000 euro per gebeurtenis.
Ook dubbel dekgeld, ene helft voor dekreu eigenaar en andere helft voor dekreufokker.
Als die fokker overlijd zullen er diverse reuen vrij komen heb ik zon gevoel.

Ik heb hem wel gebruikt, en de ene reu die geboren is als huishond verkocht ook met een verbod met geldboete.

Ik weet niet wat er zou gebeuren als ik de reu wel gehouden had of een keer gebruikt zou hebben.
6000 euro is een hoop geld als de duitse contracten wel rechtsgeldig zijn. ....
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

lunayvita schreef:Heb ik ook gehad met een duitse dekreu.
Mocht alle teven die geboren zouden worden houden maar ik mocht geen reu houden en de geboren reuen mochten alleen als huishonden. VErkocht worden. Op straffe van 6000 euro per gebeurtenis.
Ook dubbel dekgeld, ene helft voor dekreu eigenaar en andere helft voor dekreufokker.

Ik heb hem wel gebruikt, en de ene reu die geboren is als huishond verkocht ook met een verbod met geldboete.

Ik weet niet wat er zou gebeuren als ik de reu wel gehouden had of een keer gebruikt zou hebben.
Ik zou daar helemaal geen hond weg halen. Wat een gedoe.
Sowieso alles waar een contract aan vast zit... Je kan er alleen maar gezeur mee krijgen
sirene
Zeer actief
Contacteer:

ZivaNomi schreef:Even de idioterie van dit hele situatie terzijde:
Stel twee teven uit het nest worden wel gebruikt in het fok. Waarom is het dan nog zo zinnig om een a twee broers ook te gebruiken? Als de genenpoel echt minimaal is oke, maar dan loop je toch nog veel grotere problemen tegenaan dan de hoeveelheid nestgenoten die voor de fok gebruikt worden..
Het spreiden van genen is altijd een goed idee. Twee broers zijn nooit identiek qua genen.
Het maakt in een stamboom en in de toekomst wel uit of je meerdere broers hebt gebruikt of maar 1 reu 20 keer. Misschien klinkt dat logischer als je het ziet in een stamboom. Als je in een klein ras een dekreu zoekt en een reu is supervaak gebruikt dan zie je die reu (bv de vader van je teefje) in elke stamboom in de 2de, 3de of 4de generatie terugkomen. Ipv van een kleinkind x opa combinatie is het dan een kleinkind x oudoom combi. Er staan dan één generatie later dubbele honden in de stamboom. Het inteeltcoëfficent is sowieso lager als je (voorbeeld, geen aanrader) teef x oom doet ipv teef x vader.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Vergeet niet dat juist reuen doorgaans veel vaker gebruikt worden dan teven.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Marie-Josée schreef:
bouvierpoedel schreef:
Marie-Josée schreef:Dat gedoe zou ik inderdaad persoonlijk ook liever vermijden, er is al genoeg haat en nijd in de fokkerswereld.
Maar ik zou zelf wel navragen bij de RvB of dit wel toegestaan is.
Punt is dat er te weinig dekreuen beschikbaar zijn die niet al in de derde lijn familie zijn.
De Raad deelt zelf ook boetes uit en rasclubs zijn er ook al mee bezig.
Ik bedoel of de Raad wel goedkeurt dat er dergelijke via contracten vastgelegde beperkingen opgelegd worden aangezien dit in het nadeel kan zijn van het ras.
Kan de Raad wel wat van vinden maar helemaal niets geen bemoeienis in.
Maar goed ook.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marie-Josée
Erelid

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Bij de Havanezer mag de reu maar een beperkt aantal keren gebruikt worden. En dat is prima.
Waarom een fokker dan de mogelijkheden nog verder wil beperken vind ik dat niet prima.
bouvierpoedel
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Bij de Havanezer mag de reu maar een beperkt aantal keren gebruikt worden. En dat is prima.
Waarom een fokker dan de mogelijkheden nog verder wil beperken vind ik dat niet prima.
Ja dekbeperking kan maar de Raad heeft niets te regelen als het gaat om afspraken die tussen fokkers spelen zolang ze de regels van de Raad niet overtreden.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

lunayvita schreef:Heb ik ook gehad met een duitse dekreu.

OMG :LOL: :LOL: echt getikt hoor :piew:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Krijg je dan eigenlijk korting op je dekgeld als er allemaal reuen geboren worden? Aangezien die als huishondjes verkocht moeten worden?
Ik vind het echt bizar zeg. Ik heb even wat gemist want blijkbaar komt het al veel meer voor.
Terwijl legio mensen proberen diversiteit te vergroten gaan anderen hun best doen voor het tegengestelde.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Mafkezen :piew: :piew: en als je eraan meedoet hou je dit soort debielen in stand :19:
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Nanna schreef:
Johnny Jones schreef:Tsja.. zo is er ook een Welsh Cob dekhengst in de zeldzame perlino kleur. Deze dekt geen merries met een verdunning vanwege de mogelijkheid dat er een hengstje met een dubbele verdunning geboren wordt, ofwel toekomstige concurrentie.. Beetje kinderachtig vind ik het..
Moest de kleur googlen. Vind het nog allemachtig lelijk ook, zo’n bleke bet met die roze snuit en lichte ogen. :schrik:
Bij het fokken met deze kleur heb je gegarandeerd een nakomeling met een zeer populaire kleur, valk (beige met zwarte manen en staart), palomino (beige met witte manen en staart) of smokey black, een beetje gebleekt zwart. Dus ook al is je veulen verder foeilelijk, de kleur maakt dan heel erg veel goed. Ook commercieel is zo'n kleurtje interessant.
lunayvita
Actief
Contacteer:

Als er allemaal reuen geboren zouden worden zou ik een herdekking kunnen krijgen voor 900 euro.
Gelukkig had ik een reu en 2 teefjes in het nestje.
Het is zeker jammer dat ik geen reu mocht houden want haar klandizie zijn zeker geen nederlanders, ik was de enigste die zo gek was... maar zijn genen hadden nog mooie dingen kunnen doen.
Afbeelding
lunayvita
Actief
Contacteer:

De fokker verkoopt heus wel reuen aan andere fokkers maar voor prijzen van rond de 3000 euro
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Wat een idiote wereld :ugh:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Wat bizar!?!
Daar zou ik echt nooit aan meewerken :)
Marie-Josée
Erelid

Machie schreef:Wat bizar!?!
Daar zou ik echt nooit aan meewerken :)
Nou, ik dus ook niet. Nu heb ik als eigenaar van enkel een hobbymatige dekreu misschien makkelijk praten maar ik laat me toch niet snel gek maken.
Ik doe niet aan contracten, als we elkaar niet vertrouwen gaat het feestje niet door.
Marie-Josée
Erelid

Nanna schreef:
Marie-Josée schreef: een hobbymatige dekreu
Wat is daar dan het tegenovergestelde van ;-)
Ja daar kun je over filosoferen :mrgreen: Ik wist niet hoe het beter te omschrijven :mann:
Ik vind het wel leuk maar heb daarvoor geen hond aangeschaft en de aanvragen zijn ook vanzelf gekomen; ik promoot hem niet en als zich niemand meldt boeit me dat ook niet. Het is voor mij geen halszaak ( ik zal Sancho's mening in deze maar liever niet vragen :lol1: ) en ik hou me daarom verre van gekift en concurrentie.
Marie-Josée
Erelid

Helemaal waar maar daar ging het hier niet om. Ik geloof niet dat er hogere ideologische gedachten achter dit contract zitten.Temeer omdat ondanks mondelinge afspraak ook het dekgeld zomaar met 100 euro is verhoogd.
Twintig nesten of daaromtrent in anderhalf jaar tijd is hoe dan ook niet toegestaan. Sancho mag maximaal 5 dekkingen per jaar doen en het zijn er gemiddeld twee. De meeste reutjes komen niet verder dan dat. Al zal er gerust ergens een erg gewild topexemplaar rondlopen.
bouvierpoedel
Zeer actief

Die meneer kan doen wat hij wil . Dat doen fokkers die een dekreu zoeken namelijk ook , Je bent namelijk niet verplicht om naar die meneer met zijn eisen te gaan.
Meeste fokkers houden toch meestal alleen teven aan dus een heel erg probleem is het ook niet. Tegen de tijd dat de dochter van die reu groot is loopt er wel een andere mooie reu waar je dan een zoon van aan kan houden.
Verkoop je de zonen van die reu dan is je contract met die meneer ook niet meer geldig.
Net als je een pup die je bij een fokker hebt gekocht door verkoopt ook de verantwoordelijkheid van de fokker ophoud .
Marie-Josée
Erelid

Ik heb er zelf ook geen problemen mee, ik hoorde enkel het verhaal en was nu benieuwd hoe het in elkaar zit.
Al doen wij niet mee met de grote mensen, ik vind het wel interessant om te weten.En de eigenaren van het teefje zijn geholpen met jullie advies :ok:
bouvierpoedel
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Ik heb er zelf ook geen problemen mee, ik hoorde enkel het verhaal en was nu benieuwd hoe het in elkaar zit.
Al doen wij niet mee met de grote mensen, ik vind het wel interessant om te weten.En de eigenaren van het teefje zijn geholpen met jullie advies :ok:
Die man bereikt juist het tegenover gestelde. Lekker de vinger geven of gebruik van maken als het je uitkomt en je eigen weg volgen.
Miss_Liz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldogs

Ongelezen bericht door Miss_Liz »

In katten land zie je dit soort contracten heel vaak..
Vooral onder de Maine coons mogen katers vaak alleen voor de fok naar het buitenland verkocht worden en dan ook nog maar 2 en niet meer, en als ze in eigenland blijven mogen ze de fok niet in en word er zelfs soms ge-eist dat de eigenaar van de poes de katers die in eigenland blijven gecastreerd de deur uit gaan.
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Miss_Liz schreef:In katten land zie je dit soort contracten heel vaak..
Vooral onder de Maine coons mogen katers vaak alleen voor de fok naar het buitenland verkocht worden en dan ook nog maar 2 en niet meer, en als ze in eigenland blijven mogen ze de fok niet in en word er zelfs soms ge-eist dat de eigenaar van de poes de katers die in eigenland blijven gecastreerd de deur uit gaan.
Ze eisen maar een eind weg. Een buitenstaander heeft niks te vertellen over jouw hond of kat.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Miss_Liz schreef:In katten land zie je dit soort contracten heel vaak..
Nog vreemder dan de mensen die dit soort onzin verzinnen vind ik de mensen die er ook gewoon in meegaan.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”