Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke hond past bij mij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Patricia Baerloo
Vaste gebruiker

welke hond past bij mij?

Ongelezen bericht door Patricia Baerloo »

Zoals jullie weten heb ik onlangs mijn hond Moritz weg moeten doen wegens gestoorde agressie. Ik begin nu heel voorzichtig weer te denken aan een nieuwe hond en vraag mij af wat voor soort hond het beste bij mij past.

Als ik een ding van het hebben van Moritz (Golden Retriever) heb geleerd is het wel dat het indiviudele karakter van een hond misschien nog wel meer zegt dan het ras (voor alle duidelijkheid: ik heb niet voor Moritz gekozen omdat hij een Golden was, maar omdat ik de hond zo leuk vond), maar het zegt natuurlijk wel iets. Daarom hoop ik dat jullie ideeen hebben over naar welke hond ik uit moet kijken als ik serieus weer op zoek ga (zeker is wel dat ik hem/haar uit het asiel ga halen). Eerst even een korte omschrijving van wat ik zoek en wat ik te bieden heb.

Ik zoek: een grote hond (minimaal formaat Duitse herder) met een enigszins waaks karakter (hoeft niet per se een waakhond te zijn). Gezien onze situatie wil ik een hond die graag bij de baas is, maar moet ie zich ook wel een beetje zelfstandig kunnen vermaken (dus niet een die doodongelukkig is als je je even niet met hem bezig kan houden). Een goede vacht is belangrijk omdat we in Frankrijk geen verwarming hebben dus tegen kou moet kunnen, maar in de zomer wil het er nog wel eens erg warm worden (wat dat betreft was onze Golden ideaal). Hij /zij moet "normaal" trainbaar zijn, dat wil zeggen niet tè eigenwijs maar hoeft ook niet over blindengeleidehond-kwalitieiten te beschikken.

Ik bied: een rustig thuis zonder kinderen. Veel tijd om te trainen, spelen en te wandelen. Veel vrijheid en ruimte (in Frankrijk eigen bos ter beschikking). Op termijn meerdere honden en andere (boerderij)dieren.
Enige maar niet heel veel ervaring met honden, wel enorm veel gelezen.
Uiteraard veel liefde en knuffels.

nou, ik ben benieuwd waar jullie mee aankomen!
Patricia
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

dan heb ik de hond voor jou hahahahhaah,
nee zonder dollen ga eens lezen over de bullmastiff

tis jammer dat je nog niet echt veel ervaring hebt anders had ik de idiaale hond voor je zitten.

mol 8)
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Had je golden een hersenafwijking? Is een duitse herder niets voor je? of een schotse herdershond
AfbeeldingAfbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
mirjam-

Ongelezen bericht door mirjam- »

Of Lizzy, www.podencoaidfoundation.nl , klik op ter adoptie en dan de onderste foto, daarop klikken. ;)
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

:I ohh die oogjes!!!
Afbeelding
Afbeelding
groetjes anja en birka
Hanneke2
Zeer actief

mirjam- schreef:Of Lizzy, www.podencoaidfoundation.nl , klik op ter adoptie en dan de onderste foto, daarop klikken. ;)
Ja, da's ook een goeie, want dit is een podenco die luistert! :-D

Hanneke
Hanneke2
Zeer actief

puk schreef::I ohh die oogjes!!!
Afbeelding
Ja, ik ben ook wel een beetje verliefd op deze hoor. Wat een lief bekkie he? En dat lijf lijkt wel veels te groot, alsof het maar een heel klein schoothondje is wat ook niet kan helpen dat hij zo groot is gegroeid. Galgo/herderkruising kan denk ik ook wel heel goed uitpakken qua karakter als het jachtinstinct niet te erg is. Met een beetje geluk heb je er een rustige supergehoorzame knuffelkont aan die heeeel hard kan rennen. Ik hoop dat deze gauw een goeie baas vindt, want je leven lang in een asiel... :cry:

Hanneke
Simone62
Actief

Ongelezen bericht door Simone62 »

neem je tijd,

lees wat (ras)boeken, probeer een show te bezichten, praat met de mensen op straat over hun ervaring en uiteraard hier op het forum.

of neem er een uit het asiel.of wil je dit niet meer
groetjes
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Afbeelding

ook heel mooi :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
wilco
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bassethound
(Sharpei RIP)

Ongelezen bericht door wilco »

Shar-pei

in ieder geval vel zat ;) ,alleent wel aanhankelijk
Doeska
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Doeska »

Wat dacht je van een Vlaamse Koehond/Bouvier?
Profielschets klopt wel aardig.
Succes met het maken van de keuze.
Groetjes, Frans
Gaia&Ozzy
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Gaia&Ozzy »

Een heleboel jaartjes geleden heb ik bij de bieb de Toepels (spel je dit zo?) hondengids gehaald. Daarin staat, behalve het uiterlijk en de raskenmerken, ook karakterbeschrijving bij. Eerst keek ik welke hond ik kwa uiterlijk aantrekkelijk vond en gelijk erna of zijn karakter bij onze gezinssituatie paste. Daarna op bezoek bij fokkers en tentoonstellingen geweest en uiteindelijk er een aangeschaft. Tot nu toe geen spijt van mijn keuze gekregen. Misschien een tip? Ik kan me voorstellen dat je zoiets niet nog een keer wilt meemaken.
Dogs are not our whole life, but they make our lives whole
Patricia Baerloo
Vaste gebruiker

Dank voor jullie tips so far; herdershond / bouvier was ook wel een beetje de richting waar ik op dacht. Een border collie is heel leuk maar moet natuurlijk wel wat te doen hebben (misschien later als we meer dieren hebben ;) . Ook een kruising van het een of 't ander zie ik wel zitten. Van een Podenco heb ik nog nooit gehoord dus daar ga ik eens even wat informatie over verzamelen.
Uiteraard heb ik de nodige boeken in huis met alle rasbeschrijvingen, maar het gaat mij om de ervaringen uit de eerste hand (van jullie).
En ja, ik neem rustig de tijd want zo'n ervaring wil ik niet nog een keer meemaken...
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja een Schotse Herder (collie) deed mij aan de omschrijving wel denken. Goed te trainen, maar ook een portie zelfstandigheid. Goed met andere dieren. Waaks kunnen ze zijn, zonder overdreven veel te blaffen. Tot op late leeftijd zijn ze vaak nog aporteergek en ook lang fit daardoor. De vacht zijn er in 2 varianten. De langhaar lijkt me in de zomer misschien wat warm, de korthaar is volgends mij beter voor verschillende weersinvloeden geschikt.

De bouvier is denk ik ook een ideale hond. Alleen zit ik wat met de vacht. Ze moeten regelmatig getrimed worden. Wat vind je zelf eigenlijk van de Duitse Herder?
Afbeelding
Patricia Baerloo
Vaste gebruiker

Duitse herder is eigenlijk wel een beetje mijn droomhond; alleen ben ik eniszins bang weer tegen een "doorfok" aan te lopen als ik hem uit het asiel haal (en dat wil ik graag, principiele keuze) maar ik zal mij hier zeker op orienteren.
Een bouvier vind ik ook erg leuk; mijn man heeft die vroeger thuis gehad en was een schat van een beest. Alleen dat trimmen, daar ben ik inderdaad niet zo van gecharmeerd. maar ja, als je een leuke ziet dan neem je dat op de koop toe.
Een langharige schotse collie is inderdaad niet zo'n goed idee in de zomer in zuid-Frankrijk. Daarom kan ik ook geen husky nemen. Maar een kortharige, daar zal ik eens wat meer over lezen dan. Bedankt!
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Patricia Baerloo schreef:Duitse herder is eigenlijk wel een beetje mijn droomhond; alleen ben ik eniszins bang weer tegen een "doorfok" aan te lopen als ik hem uit het asiel haal (en dat wil ik graag, principiele keuze) maar ik zal mij hier zeker op orienteren.
Een bouvier vind ik ook erg leuk; mijn man heeft die vroeger thuis gehad en was een schat van een beest. Alleen dat trimmen, daar ben ik inderdaad niet zo van gecharmeerd. maar ja, als je een leuke ziet dan neem je dat op de koop toe.
Een langharige schotse collie is inderdaad niet zo'n goed idee in de zomer in zuid-Frankrijk. Daarom kan ik ook geen husky nemen. Maar een kortharige, daar zal ik eens wat meer over lezen dan. Bedankt!
Als je geen hond van een fokker wilt, maar je wilt wel graag een rashond kun je ook contact opnemen met de rasvereniging. De meeste verenigingen hebben wel een herplaatsprogramma. Dan weet je ook iets meer van de betreffende hond, en toch help een individuele hond aan een nieuwe baas.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Patricia Baerloo schreef:Duitse herder is eigenlijk wel een beetje mijn droomhond; alleen ben ik eniszins bang weer tegen een "doorfok" aan te lopen als ik hem uit het asiel haal (en dat wil ik graag, principiele keuze) maar ik zal mij hier zeker op orienteren.
Als je een volwassen Duitse Herder uit het asiel neemt, weet je eigenlijk al snel of je een doorfok hebt, zeker als je ernaar vraagt (naar karakter en gezondheid) Wij hebben zelf 2 gezond rashonden uit het asiel. De duitse herder is zeker goed gezond, en anders misschien een leuke kruising? Er zijn namelijk ook hele leuke kruisingen herders in het asiel?
Afbeelding
droopy
Actief

Ongelezen bericht door droopy »

zelf leren trimmen van een bouvier is ook mogelijk. ben het zelf nog volop aan het leren en ik moet zeggen het valt me alleszins mee om dat zelf te doen. In een uurtje of drie is hond van boven tot onder geknipt en staat er voor een week of acht weer picobello bij.
Afbeelding

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Trina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trina »

Moet je hier eens even kijken, erg leuke honden.
Ik ben zelf helemaal weg van Tommy.

http://www.slhh.nl/main.html
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Dartel schreef:
Als je geen hond van een fokker wilt, maar je wilt wel graag een rashond kun je ook contact opnemen met de rasvereniging. De meeste verenigingen hebben wel een herplaatsprogramma. Dan weet je ook iets meer van de betreffende hond, en toch help een individuele hond aan een nieuwe baas.
Patricia,

inderdaad,
bv klik hier deze heer, goed gefokt, maar toch zoekende naar een nieuw baasje
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

dit lijkt me een leuke kan alleen maar goed zijn is een naam genootje van me
Afbeelding
dat kopie joh die oortjes echt een schat
Afbeelding