Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat doen jullie?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wat doen jullie?

Ongelezen bericht door DesireeB »

Als het een onbekende aangelijnde hond is hangt het af van de houding. Zo lopen er ook veel pups aangelijnd bijvoorbeeld. Izzy ontwijkt pups(volgens haar is er niks smeriger dan een pup en loopt dus ook met een smerige smoel er ruim omheen). Droef is een vreselijke pup liefhebber en de meeste pups zijn (na soms eerst de schrik) een fan van hem.

Maar volwassen honden dan gaat Izzy sowieso aangelijnd, gewoon omdat ze van elke situatie denkt misbruik te mogen maken. Izzy lijn ik ook vaak aan bij loslopende honden. Vooral bange, oude en zwakke honden. Soms vraag ik me echt af hoe ze het verzint maar ze vind gewoon dat ze dan moet lopen schelden of er achteraan jagen, en het maakt haar dan geen ruk uit of het een hond van 5 kg of 70 kg is. Ze bijt gelukkig niet, maar gaat op een meter of 2 hysterisch staan blaffen en er omheen cirkelen. Patsende reutjes heeft ze dan weer 0 problemen mee, sterker nog die zijn woest aantrekkelijk volgens haar.

In geval van (duidelijk)een teef laat ik Droef eigenlijk altijd los, er gebeurd dan nooit wat, op een snauw na dat hij moet oprotten. Reu hang van de hele situatie en houding af. Droef is inmiddels aardig volwassen en best zelfverzekerd dus als een reu wel op hem duikt vecht hij wel degelijk terug, een snauw is niet zo spannend, dit gebeurd ook wel eens als je een loslopend exemplaar tegen komt. Een patser reageert Droef niet echt op, hij piest gewoon snel ergens tegen aan en zorgt wel dat hij zich uit de voeten maakt. Droef is zelf namelijk helemaal niet uit op problemen, maar tegelijkertijd weet hij zich prima te redden. Laatst nog een toller die het nodig vond om een punt te maken zowel bij Droef als Izzy, ze liepen allemaal los op dat moment. Izzy vind hem stiekem wel woest aantrekkelijk dus ze deed niks terug behalve verliefd kijken. Toen meneer toller voor een tweede keer terug op Droef afkwam om hem even te vertellen dat hij de wereld bezit was Droef er klaar mee. Meneer toller kreeg een beuk van Droef(toch handig als je zo massief bent), tolde omver en rende snel weg naar zijn baasje waar hij te horen kreeg dat hij maar niet zo stom moest doen. :engel:
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Mary O
Actief
Mijn ras(sen): X herdertje Dana, X teckel Joep, Spanjaard Santos, Roemeentje Vera
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Mary O »

Cleva schreef:
Pienda schreef:
Cleva schreef:
laeken schreef: Dat is gewoon een houding .
Dank u.
Als iedereen dat nu eens een keer zou begrijpen.
Bestaat "gewoon" een houding wel als we het hebben over communiceren dmv lichaamstaal?
Niet in de zin van toneelspel. Daar doen honden inderdaad niet aan.
Maar dat betekent nog niet dat een hond niet geleerd kan hebben dat een bepaald gedrag vaak voordelig uitpakt.
De hele functie van getrainde honden is op commando gedrag laten zien dus dat kunnen ze kennelijk wel.

Vooral bij onbekende andere honden of mensen nemen honden vrioj vaak een aangeleerde houding aan. Die passen ze vervolgens vliegensvlug aan om bij de respons van de ander te passen.

Een gespannen, hoge houding betekent iets over hoe de hond zich voelt maar het betekent absoluut niet dat de stemming niet in positieve kant om kan slaan.
Dat is wat ik bedoelde met "een houding".
Overigens kan een gewone, gezonde hond prima overweg met zo'n machopissertje, hoor. Het wordt pas een probleem als je er twee van hebt.
machopissertje :E: ik heb er een nieuwe naam voor Joep bij :LOL:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ligt het nu aan mij dat al mijn honden hun staart altijd hoog droegen. Vrijwel allemaal borstelden en nooit speels waren bij onbekende honden? Ze konden wel speels worden maar ze waren allemaal altijd hoog in houding bij elke ontmoeting. Puur om te laten weten dat ze niet wilden dat er gesold wordt met ze. Zie het nu al bij Guus. Staart hoog, beetje borstelen en oren hoog. Aftasten en dan super vriendelijk als ze plichtplegingen erop zitten. Bas idem.

Bij mensen doen ze totaal anders. Laag, oren naar achter en dan onderdanig kennis maken. Vooral Guus is heel pupperig. Bas loopt ook gerust met de staart recht omhoog op vreemden af. Zo op ze in....hallooo :I: Maar als de hand komt doet ook Bas de oren in de nek.
Laatst gewijzigd door laeken op 30 dec 2017 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

laeken schreef:Ligt het nu aan mij dat al mijn honden hun staart altijd hoog droegen. Vrijwel allemaal borstelden en nooit speels waren bij onbekende honden? Ze konden wel speels worden maar ze waren allemaal altijd hoog in houding bij elke ontmoeting. Puur om te laten weten dat ze niet wilden dat er gesold wordt met ze. Zie het nu al bij Guus. Staart hoog, beetje borstelen en oren hoog. Aftasten en dan super vriendelijk als ze plichtplegingen erop zitten. Bas idem.
Wel hoge houding, maar niet heel stram.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Fotogravinnetje schreef:
laeken schreef:Ligt het nu aan mij dat al mijn honden hun staart altijd hoog droegen. Vrijwel allemaal borstelden en nooit speels waren bij onbekende honden? Ze konden wel speels worden maar ze waren allemaal altijd hoog in houding bij elke ontmoeting. Puur om te laten weten dat ze niet wilden dat er gesold wordt met ze. Zie het nu al bij Guus. Staart hoog, beetje borstelen en oren hoog. Aftasten en dan super vriendelijk als ze plichtplegingen erop zitten. Bas idem.
Nee niet heel stram. Maar zeker wel in slow motion en niet vrij en los. Zeker Cleo kon er wat van. Precies de hond die nooit in de problemen kwam. Hoge borstel, hoge staart, stijve poten en dan zelf de tanden laten zien als een hond haar achterkant wilde ruiken terwijl ze zelf wel aan andere honden rook. Nooit had ze problemen met andere honden. Bas idem. Grommen als ze besnuffeld wordt. Zelfs tandjes laten zien. Maar nooit vechten of gedoe. En uiteraard wel zelf snuffelen lol.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

laeken schreef:
Fotogravinnetje schreef:
Nee niet heel stram. Maar zeker wel in slow motion en niet vrij en los. Zeker Cleo kon er wat van. Precies de hond die nooit in de problemen kwam. Hoge borstel, hoge staart, stijve poten en dan zelf de tanden laten zien als een hond haar achterkant wilde ruiken terwijl ze zelf wel aan andere honden rook. Nooit had ze problemen met andere honden. Bas idem. Grommen als ze besnuffeld wordt. Zelfs tandjes laten zien. Maar nooit vechten of gedoe. En uiteraard wel zelf snuffelen lol.
Daar heb ik er twee van en net wat cleva zegt word het dan lastig. De meeste mensen vinden het gewoon kut als ik ze hun gang laat gaan en ik zelf ook, maar eigenlijk hebben ze geen kwaad in de zin. Maar ja, ik wil ook geen 'ze doen niks hoor'! mevrouw worden terwijl mensen in hun broek staan te pissen.

Vanmiddag kwamen we wel twee keer mensen met een hond tegen die het juist geweldig vonden en hetzelfde gedrag hadden. Spelen als een malle met z'n allen, zelfs Mika speelde mee :cheer:
Dus ik schrik ook niet zo snel van honden met zo'n 'stoere' houding, daar kunnen de mijne dus meestal goed mee overweg.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Bij mensen doen ze totaal anders. Laag, oren naar achter en dan onderdanig kennis maken. Vooral Guus is heel pupperig. Bas loopt ook gerust met de staart recht omhoog op vreemden af. Zo op ze in....hallooo :I: Maar als de hand komt doet ook Bas de oren in de nek.
Ik denk dat het meer een kwestie van toeval is dat je altijd zulke honden treft. Ik heb twee heel verschillende honden: de een zoekt altijd contact op onderdanige wijze. De andere zoekt soms wel contact, soms niet, en in het eerste geval kan dat onzeker, dominant of onderdanig zijn. Bij hem weet ik dat als hij er dominant ingaat (meestal bij pinscher- of maltezerreuen, die moet hij niet) ik de ontmoeting kort moet houden.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

laeken schreef:
Fotogravinnetje schreef:
Ligt misschien wel aan het type hond waar je op valt. Hoge staarthouding heeft natuurlijk ook wel wat met lichaamsbouw te maken. Tja, borstelen en in slowmo lopen duidt gewoon op spanning. Iemand die jouw honden niet kent weet niet hoe dit zich uit wanneer de honden direct contact met elkaar maken. Mijn teef is net zo'n machopissertje ( :goeie: ) dus die laat ik gewoon geen contact maken met dat soort honden. Ik denk dat het eerder geluk is dat je niet een hond met ze bent tegengekomen die er net zo overdenkt, want daar zou zomaar eens wel onenigheid uit kunnen ontstaan.

Overigens denk ik ook dat een houding wel degelijk aangeleerd kan zijn, maar ook een aangeleerde houding is altijd een boodschap naar een ander toe.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Het ligt aan de houding van een hond die komt buurten als onze honden aangelijnd zijn. Hele drukke aanstormende honden hebben ze een hekel aan , maar een normaal buurtende hond gaat prima.
Als wij naar de auto lopen gaan de dames het laatste stuk meestal vast en Micron loopt dan los en soms komen er dan andere mensen aan om te gaan wandelen en die gooien de deuren van de auto open en dan komen er vaak vrij opgewonden honden uit stormen.
Een hele drukke hond die dan op ze af komt stormen wordt afgesnauwd net als het beukende labje, daar hebben ze echt een hekel aan maar komt een hond gewoon kennismaken vinden ze dat wel goed.
Zelf houd ik onze honden bij voorkeur weg bij aangelijnde honden ook als er een loslopende hond bij is , je weet niet waarvoor die hond aangelijnd is en of contact wel op prijs wordt gesteld.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Aanlijnen en ruimte maken als dat kan omdat ik merk dat het passeren voor alle partijen dan rustiger verloopt. Ik heb dat met Pleun in het begin even moeten uitvinden, wat nu het beste werkt en het ging ook wel eens mis. Maar ze is het meest ontspannen als we met zijn drieën dicht bijelkaar / als een geheel lopen. Met wat geluk houdt dan de ander ook zijn of haar hond bij zich. En ze kunnen zo niet van schrik wegrennen / opgejaagd worden.

Ik loop meestal in groengebieden welke geen losloopgebieden zijn, maar waar wel bijna iedereen zijn hond los laat lopen... De meeste honden zijn vriendelijk en het gaat dan ook wel goed als ze komen kennis maken terwijl die van mij aan de lijn zijn. Ik laat de lijn van Flo dan wel eens los. Dan gaat zij vaak spelen / rennen met de hond zodat ik met Pleun rustig door kan lopen.
Bij wat lompe honden loop ik weg uit de situatie.

Bij bekende / vertrouwde honden laat ik ze wel eens los. Als we samen oplopen ook.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”