TessaThomas schreef:Oke, ik ga nu iets heel fouts zeggen.
De meeste herders die ik ken die dit gedrag hebben (het zomaar ergens op 'klappen') weten donders goed welke types ze moeten hebben. Juist degene die voor zichzelf bezig zijn. Of bij een kennismaking juist de onzekere. Tay was/is ook zo'n type die zelf bezig is en ook hij was de dupe van andere herderreuen, meestal nog niet volwassen. Tegenwoordig klappen ze niet meer op hem uit het 'niets', maar ik probeer er wel voor te zorgen dat er geen kennismaking op stijve poten komt.
Die verwarring kan best, van een afstand, maar volgens mij zien honden echt wel snel dat het houding is.
Ik vind het trouwens helemaal niet fout wat je zegt. Ben van mening dat veel (duitse) herder eigenaren vaak niet bewust zijn van het vervelende gedrag van hun hond, te veel dingen maar laten gebeuren onder het mom van "hij is nog jong, hij doet niets of doet hij anders nooit

".
Ik blijf het honden vinden die op voorhand al duidelijk willen maken dat zij de controle willen hebben, niet schikken naar een lagere positie en vanuit die wetenschap vind ik het dus niet nodig om met veel honden "gezellig" kennis te gaan maken.
En blijft het me verbazen dat zo veel mensen hun herder dus wel zonder al te veel controle te hebben op andere honden af laten gaan.
Voorbeelden in dit topic genoemd geven dat ook al aan, en het gaat dus 9 van de 10 keer niet goed.
En zelf het ook al een paar keer meegemaakt ook met Aki dat er een jong volwassen reu toen hij zelf net een maand of 7 was ging overhangen. Dat ik de hond weg sommeerde vond de eigenaar maar belachelijk, ik moest niet zo panisch doen want zijn hond deed niets.. dat hij daarna er nog even achterop wilde klappen werd gezien, maar toen viel het kwartje nog steeds niet. Prima, jouw hond maar van de mijne blijft hij af. Was direct ook wel een goed voorbeeld voor mijn vriend om te zien hoe bepaalde herders konden zijn in reactie en dat ik dat absoluut onder controle wilde houden bij onze opgroeiende hond.
Ik denk dat een bepaalde lichaamshouding, bij bepaalde honden iets oproept.
Mal gaf eerder ook bij sommige foto's van bijvoorbeeld Manu.
Nu hebben Manu en Aki elkaar nooit getroffen, en als we elkaar eens treffen op strand denk ik dat wij als eigenaren naar elkaar zullen zwaaien

maar ik zou zeker de ontmoeting tussen die twee voorkomen, en dat ligt niet aan Manu, maar ik gok gewoon dat Aki niet met zoveel mannelijkheid om kan gaan

dus als eigenaar van een hond die daar waarschijnlijk niet mee om kan gaan moet ik voorkomen dat het kan escaleren.
En overigens gaat het andersom ook op hoor, dat ik ook nu weer merk dat bepaalde honden sterk negatief reageren op het uiterlijk van Aki. Van klein naar groot en ook als hij niet eens de andere hond gezien heeft dus totaal nog niet een houding heeft aangenomen t.o.v. een andere hond.
Jol wordt door de meeste honden genegeerd maar op Aki wordt gereageerd.