Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Comfortis en demodex

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Comfortis en demodex

Ongelezen bericht door veertje »

Heeft iemand ervaring met het geven van Comfortis bij demodex?
Ben vanavond met Tess naar de DA geweest en er is demodex aangetoond. Het gaat maar om een klein plekje op haar voorhoofd, maar omdat het niet wegging ben ik langs gegaan. Mika/Joia had ook demodex, veel uitgebreider dan Tess, en daar heb ik toen meteen zonder afkrabsel symparica voor besteld. Dat werkte goed.
De DA wilde mij nu Bravecto meegeven maar dat wilde ik niet. Nu dus Comfortis meegekregen. De bijsluiter zegt alleen niks over mijten, alleen vlooien.

Het zal wel werken, die man heeft vast niet voor niks gestudeerd :wink: Maar hij wilde het woord bravecto al niet noemen en praatte me er iets te makkelijk over, waardoor ik deze tweede optie ook even onder de loep wil nemen voor ik het geef.
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Comfortis en demodex

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

comfortis gaf ik niet. Punt.
Ik zou het als het echt maar een klein plekje is met zalfjes van het eea proberen.
Of comfortis überhaupt helpt weet ik niet maar dat is voor mij precies als bravecto.. echt een no-go

Suzanne
veertje
Zeer actief

Het is maar een klein plekje, maar rondom haar ogen zie je ook wat minder haar en daar gaan zalven lijkt me niet te doen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ooit voor een pup die terug kwam met Demodex advantix gekregen van de dierenarts daarvoor. 1x behandeld en niet meer nodig geweest.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ehhh bedoel Advocate, de advantix was voor een export hond en had ze door elkaar gehaald.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Advocate wel alleen gebruiken bij MDR1-vrije honden. Het bevat moxidectine, dat behoorlijk indringend is bij de bloed-hersenbarriëre. Om die reden mag het bij veulens jonger dan 4 maanden niet gegeven worden, terwijl ivermectine al met de eerste ontworming op 2 weken gegeven kan worden (bij de paarden, tegen veulenworm).
veertje
Zeer actief

Ben even aan het lezen geslagen en kom net dit tegen:http://www.marvistavet.com/demodectic-mange.pml

Daar staat dit over Comfortis:
The doses of ivermectin used in the treatment of demodicosis are not compatible with the commonly used flea product spinosad (Comfortis® or Trifexis®). The combination of spinosad and high doses of ivermectin will increase the likelihood of ivermectin neurologic side effects. While flea control is very important during the treatment of demodectic mange, a different product should be used.
En vervolgens staat er dit over milbemax:
Milbemycin oxime is a macrocyclic lactone like ivermectin and it seems to be just as effective as ivermectin in treating demodicosis. Even better, it has a much broader safety margin with MDR1 mutation dogs. Milbemycin oxime was originally introduced to the small animal market as a heartworm product called Interceptor® which has since been discontinued. Tablets came in a 6 pack and were intended for monthly use. Treatment of demodicosis requires daily use, however, and that made the product often prohibitively expensive. Today, Interceptor® is no longer available but milbemycin oxime can be obtained in combination with other dewormers so at least it remains an option.

If the demodicosis patient is a member of a breed suspicious for the MDR1 mutation, it is still recommended to test for the mutation before giving large doses of milbemycin oxime. As with ivermectin, milbemycin oxime will rapidly kill heartworm larvae and potentially lead to shock so it is important to test dogs that are old enough to have a heartworm infection prior to use
En laat ik nu net twee weken terug milbemax gekocht hebben omdat ik ze toch weer eens wilde ontwormen.

Ook zeggen ze dat jonge honden heel vaak vanzelf herstellen bij lokale infectie. Ik ga nog even verder lezen, maar denk er nu toch aan alleen te ontwormen en verder even afwachten. Kan de Comfortis weer terug met een kopie van dit artikel..
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Jack had als pup een klein plekje en ook wat haarverlies rondom ogen.
Voor hem gebruikte ik demodexolie en het was in no time weg.
Hoorde heel veel goede verhalen daarover.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
veertje
Zeer actief

Waar heb je dat gehaald Samantha?
samantha!
Zeer actief

https://www.huisdierendokter.nl/demodex.html

Ik heb nog een ongeopende pot staan zie ik maar die is een jaar over datum, weet niet hoe nauw dat komt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

Ik gaf het trouwens wel icm immuunsysteem verhogende middelen.
De olie mag je btw ook gebruiken icm reguliere medicatie.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Oh, nee, Comfortis zou ik niet snel (lees: nooit) geven inderdaad.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

samantha! schreef:https://www.huisdierendokter.nl/demodex.html

Ik heb nog een ongeopende pot staan zie ik maar die is een jaar over datum, weet niet hoe nauw dat komt.
Die demodex olie is interessant, dat smeer je er op neem ik aan?
Ik heb voor Claire Advocate meegekregen (klein plekje op de staart), maar durf het niet te druppelen nu.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik zou er echinaforce bij geven, dat raadde de da mij indertijd aan toen luca demodex had.
is ook wel logisch aangezien demodex pas een probleem wordt als de hond een verminderde weerstand heeft.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
samantha!
Zeer actief

ranetje schreef:

Ik heb voor Claire Advocate meegekregen (klein plekje op de staart), maar durf het niet te druppelen nu.
Ja smeer je er gewoon op.
Jack had het op zn koppie dus ik deed het met een kwastje.
Het ruikt wel ehhh alsof je zo'n kruidenwinkeltje binnen loopt zeg maar, je ruikt het wel even vlak na het aanbrengen dus maar stinken vond ik het niet.
Jack maakte het ook totaal niets uit.
Ik gaf ook echinaforce erbij.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

samantha! schreef:
ranetje schreef:

Het ruikt wel ehhh alsof je zo'n kruidenwinkeltje binnen loopt zeg maar, je ruikt het wel even vlak na het aanbrengen dus maar stinken vond ik het niet.
:ok:
Hoeveel echinaforce gaf je er bij?
de gewone of de forte?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
veertje
Zeer actief

Die echinaforce is wel een goede. Zat zelf te denken aan biergist, dat is volgens mij ook goed voor de weerstand toch?
Pienda
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pienda »

Dat het niet in de bijsluiter staat betekent dat het er niet voor geregistreerd is, niet dat het er niet tegen werkt. Of het werkt zal je dierenarts wel weten
Milbemycine is geen ivermectine en milbemax is ook nog een dermate lage dosering dat je je daar echt geen zorgen over hoeft te maken.
Ik snap overigens ook niet goed waarom je wel simparica wil geven en geen bravecto.. Maar goed, ik snap sowieso niet zoveel van die bravectohype en daar hoeft natuurlijk niet wéér over gediscussieerd te worden.
Als het lokale plekjes zijn en je niets oraal wil geven kan je ook vragen of je advocate (pipetje) kan geven of dat Ectodex een optie is.
veertje
Zeer actief

Pienda schreef:Dat het niet in de bijsluiter staat betekent dat het er niet voor geregistreerd is, niet dat het er niet tegen werkt. Of het werkt zal je dierenarts wel weten
Milbemycine is geen ivermectine en milbemax is ook nog een dermate lage dosering dat je je daar echt geen zorgen over hoeft te maken.
Ik snap overigens ook niet goed waarom je wel simparica wil geven en geen bravecto.. Maar goed, ik snap sowieso niet zoveel van die bravectohype en daar hoeft natuurlijk niet wéér over gediscussieerd te worden.
Als het lokale plekjes zijn en je niets oraal wil geven kan je ook vragen of je advocate (pipetje) kan geven of dat Ectodex een optie is.

Milbemax maak ik me ook geen zorgen over, Comfortis iets meer :wink: En als het echt hèt middel zou zijn, dan gaf ik het gewoon. Maar dat lijkt het niet te zijn, dan was het er wel voor geregistreerd denk ik zo.
Symparica gaf ik aan mijn opvanger, zij was al volwassen en had veel meer plekken. De stichting gaf toen aan dat symparica het probleem zou verhelpen, dus dat heb ik besteld en dat heeft inderdaad goed geholpen, zonder bijwerkingen.
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

veertje schreef:Milbemax maak ik me ook geen zorgen over, Comfortis iets meer :wink:
Ik geef mijn honden (en katten) al een paar jaar zonder enige problemen comfortis (oke tegen vlooien, maar toch) :wink:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Pienda schreef:Maar goed, ik snap sowieso niet zoveel van die bravectohype en daar hoeft natuurlijk niet wéér over gediscussieerd te worden.
Ik doe het toch. Bravecto zegt zelf dat _maar_ 1 op de 10.000 honden ernstige bijwerkingen krijgt (zoals epileptiforme aanvallen). Ze vinden dit risico zelf wel meevallen net als de da die dit blijven meegeven.
De kans op lepto is hier in Nl 1 op de 200.000 honden (max.) en daar vaccineren we dan tegen want dat risico is toch wel héél reëel... :19:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tamara1985
Actief

Ongelezen bericht door Tamara1985 »

hier heeft kensi ook demodex..op haar bek zit een kale plek en de dierenarts vond haar neus wat dun behaard en heeft dus een afkrabsel genomen en dat bleek demodex te zijn...ik heb haar bravecto gegeven zoals de dierenarts ook aanraadde
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

ranetje schreef:
samantha! schreef:
ranetje schreef:

de gewone of de forte?
Ik hield de dosering voor een volwassene aan, weet niet meer precies wat dat was maar stond erop.
Of het de forte was geen idee, denk de gewone, is al 5 jaar geleden volgens mij was er toen maar 1 variant.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

samantha! schreef:
ranetje schreef:
samantha! schreef:
ranetje schreef: Die demodex olie is interessant, dat smeer je er op neem ik aan?
de gewone of de forte?
Ik hield de dosering voor een volwassene aan, weet niet meer precies wat dat was maar stond erop.
Of het de forte was geen idee, denk de gewone, is al 5 jaar geleden volgens mij was er toen maar 1 variant.
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

veertje schreef:
Milbemax maak ik me ook geen zorgen over, Comfortis iets meer :wink: En als het echt hèt middel zou zijn, dan gaf ik het gewoon. Maar dat lijkt het niet te zijn, dan was het er wel voor geregistreerd denk ik zo.
Symparica gaf ik aan mijn opvanger, zij was al volwassen en had veel meer plekken. De stichting gaf toen aan dat symparica het probleem zou verhelpen, dus dat heb ik besteld en dat heeft inderdaad goed geholpen, zonder bijwerkingen.
Nee, ik bedoelde over het gelijktijdig geven van milbemax en comfortis. Tenminste, ik dacht te lezen dat je je daar zorgen over maakte omdat je had gelezen over ivermectine en comfortis tegelijkertijd?
Registratie ligt niet zo makkelijk als dat. Het is heel duur om een medicijn te registreren, dus wanneer de kosten van de registratie voor de indicatie waarschijnlijk hoger gaan zijn dan het geld wat ze er voor die indicatie mee verdienen doen ze het gewoon niet.
Maar ach, als jij het niet wil geven, dan moet je het niet geven en naar een ander middel vragen. Die zijn er namelijk gewoon.
sirene schreef:
Ik doe het toch. Bravecto zegt zelf dat _maar_ 1 op de 10.000 honden ernstige bijwerkingen krijgt (zoals epileptiforme aanvallen). Ze vinden dit risico zelf wel meevallen net als de da die dit blijven meegeven.
De kans op lepto is hier in Nl 1 op de 200.000 honden (max.) en daar vaccineren we dan tegen want dat risico is toch wel héél reëel... :19:
Nou, dan geef je het niet. Overigens gaat de 1 op 10000 honden met bijwerkingen over álle bijwerkingen, niet de ernstige bijwerkingen. En het grootste deel daarvan gaat over maagdarmklachten.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Pienda schreef:
sirene schreef:
Nou, dan geef je het niet. Overigens gaat de 1 op 10000 honden met bijwerkingen over álle bijwerkingen, niet de ernstige bijwerkingen. En het grootste deel daarvan gaat over maagdarmklachten.
The EMA also documents the occurrence of “Serious Adverse Events”. For BRAVECTO®, the occurrence of Serious Adverse Events is in the most rare category available to EMA, which is “very rare”. This means they are being reportedin less than 1/10,000 (less than 0.01%) dispensed doses.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Alle adverse effects zitten tussen de 1/1000 en 1/10.000 gevallen, maar er is geen meer zeldzame categorie dan 1/10.000+. Of het dus gaat om 1/10.001 dieren of om 1/100.000 dieren is van deze gegevens niet af te leiden.
This is simply not the case. Based on the most recent Periodic Safety Update Report (PSUR), which was assessed by the European Medicines Agency (the EU equivalent to the FDA), the incidence of all adverse events remains categorised as “rare.” That means adverse events are reported in between 1/10,000 (0.01%) and 1/1,000 (0.1%) dispensed doses. The most common reported events are mild and transient gastrointestinal upset, which are noted on the product label. The EMA also documents the occurrence of “Serious Adverse Events”. For BRAVECTO®, the occurrence of Serious Adverse Events is in the most rare category available to EMA, which is “very rare”. This means they are being reportedin less than 1/10,000 (less than 0.01%) dispensed doses. Furthermore, an adverse event report does not mean causation. In today’s digital age, social media can present a misleading picture.

We recommend you consult your veterinarian to gain the fullest, most accurate picture of your pet’s health.
De frequentie van het optreden van bijwerkingen is gedefinieerd aan de hand van de volgende indeling:
- zeer vaak (meer dan 1 op de 10 dieren vertonen bijwerking(en) gedurende de duur van één behandeling)
- vaak (meer dan 1 maar minder dan 10 van de 100 dieren)
- soms (meer dan 1 maar minder dan 10 van de 1.000 dieren)
- zelden (meer dan 1 maar minder dan 10 van de 10.000 dieren)
- zeer zelden (minder dan 1 van de 10.000 dieren, inclusief op zichzelf staande meldingen)
veertje
Zeer actief

Pienda schreef:
veertje schreef:
Nee, ik bedoelde over het gelijktijdig geven van milbemax en comfortis. Tenminste, ik dacht te lezen dat je je daar zorgen over maakte omdat je had gelezen over ivermectine en comfortis tegelijkertijd?
Registratie ligt niet zo makkelijk als dat. Het is heel duur om een medicijn te registreren, dus wanneer de kosten van de registratie voor de indicatie waarschijnlijk hoger gaan zijn dan het geld wat ze er voor die indicatie mee verdienen doen ze het gewoon niet.
Maar ach, als jij het niet wil geven, dan moet je het niet geven en naar een ander middel vragen. Die zijn er namelijk gewoon.
Nee, maakte me 'zorgen' over het geven van Comfortis bij demodex.
Het luchtige praatje van de DA over Bravecto deed me wat twijfelen aan zijn manier van denken. Als hij dat al wat serieuzer benaderde en mij wat serieuzer nam in mijn beslissing geen bravecto te willen geven, dan had ik er al anders tegenover gestaan. Nu kreeg ik comfortis mee, "maar dat is toch hetzelfde". Door mijn twijfel bij zijn verhaal ben ik verder gaan zoeken en heb ik het hier gevraagd :wink:
Bij het zoeken kwam ik dus tegen dat comfortis niet zou werken tegen demodex mijt en milbemax wel (al moet je dat dan wekelijks geven).

Ik heb haar nu ontwormt met milbemax, dat stond toch al op de planning. En we zijn begonnen met echinaforce forte ter ondersteuning. Omdat het plekje maar klein is, kijk ik even aan of dat voldoende is en anders haal ik pipetjes advocate.
Pienda
Zeer actief

veertje schreef:
Nee, maakte me 'zorgen' over het geven van Comfortis bij demodex.
Het luchtige praatje van de DA over Bravecto deed me wat twijfelen aan zijn manier van denken. Als hij dat al wat serieuzer benaderde en mij wat serieuzer nam in mijn beslissing geen bravecto te willen geven, dan had ik er al anders tegenover gestaan. Nu kreeg ik comfortis mee, "maar dat is toch hetzelfde". Door mijn twijfel bij zijn verhaal ben ik verder gaan zoeken en heb ik het hier gevraagd :wink:
Bij het zoeken kwam ik dus tegen dat comfortis niet zou werken tegen demodex mijt en milbemax wel (al moet je dat dan wekelijks geven).

Ik heb haar nu ontwormt met milbemax, dat stond toch al op de planning. En we zijn begonnen met echinaforce forte ter ondersteuning. Omdat het plekje maar klein is, kijk ik even aan of dat voldoende is en anders haal ik pipetjes advocate.
Ah, sorry! Iik heb gewoon een beetje scheef gelezen. Klinkt als een goed plan. Hou vooral in de gaten of ze eraan gaat krabben, dan is er misschien een infectie in gekomen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”