Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond valt uit op bepaalde momenten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

beckri
nieuw lid
Aantal honden: 2

Hond valt uit op bepaalde momenten

Ongelezen bericht door beckri »

Onze hond, op het moment 1 jaar en 1 maand, kruising labrador/border collie, valt uit naar baasjes wanneer we haar bijvoorbeeld een stokje (snoep) geven. Ze neemt het dan mee naar haar bench, maar wanneer we daar dan in de buurt komen, verstijft ze, houdt ze ons goed in de gaten en begint zelfs te grommen en trekt haar lip op. Ik ben ervan overtuigd dat als we onze hand zouden uitsteken, ze zou bijten.
Nu is het me laatst voor het eerst opgevallen dat als ze bij de jas van mijn mama ligt of bij de keukenschort van haar, dat de hond ook begint te grommen als we dan naar haar toe gaan. Het ligt niet aan het feit dat het de spullen van mijn mama zijn dat ze daarom zo doet, want laatst deed ze dit ook bij mijn jas en wanneer mijn mama er naartoe gaat, zou ze ook grommen.

Onze hond is van karakter vrij dominant en zou graag de leider van het gezin zijn. Daardoor moet ze dus goed in de hand genomen worden (vaak commando’s etc), maar ze is op andere vlakken totaal niet agressief ook helemaal niet naar andere mensen toe.

Het baart ons vrij veel zorgen dat ze nu zo gromt in deze specifieke gevallen. Voor de rest doet ze niets en is ze echt heel lief en luistert goed. Ze gaat ook naar de hondenschool en heeft zelfs een prijs gewonnen omdat ze de kampioen van haar groep was.

Heeft iemand enig idee wat we hieraan kunnen doen? Of hoe het zou komen dat ze in deze gevallen gromt?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Hond valt uit op bepaalde momenten

Ongelezen bericht door Lizzie. »

beckri schreef:Onze hond, op het moment 1 jaar en 1 maand, kruising labrador/border collie, valt uit naar baasjes wanneer we haar bijvoorbeeld een stokje (snoep) geven. Ze neemt het dan mee naar haar bench, maar wanneer we daar dan in de buurt komen, verstijft ze, houdt ze ons goed in de gaten en begint zelfs te grommen en trekt haar lip op. Ik ben ervan overtuigd dat als we onze hand zouden uitsteken, ze zou bijten.
Nu is het me laatst voor het eerst opgevallen dat als ze bij de jas van mijn mama ligt of bij de keukenschort van haar, dat de hond ook begint te grommen als we dan naar haar toe gaan. Het ligt niet aan het feit dat het de spullen van mijn mama zijn dat ze daarom zo doet, want laatst deed ze dit ook bij mijn jas en wanneer mijn mama er naartoe gaat, zou ze ook grommen.

Onze hond is van karakter vrij dominant en zou graag de leider van het gezin zijn. Daardoor moet ze dus goed in de hand genomen worden (vaak commando’s etc), maar ze is op andere vlakken totaal niet agressief ook helemaal niet naar andere mensen toe.

Het baart ons vrij veel zorgen dat ze nu zo gromt in deze specifieke gevallen. Voor de rest doet ze niets en is ze echt heel lief en luistert goed. Ze gaat ook naar de hondenschool en heeft zelfs een prijs gewonnen omdat ze de kampioen van haar groep was.

Heeft iemand enig idee wat we hieraan kunnen doen? Of hoe het zou komen dat ze in deze gevallen gromt?
Waarom denk je dat ze dominant is? Ik neig eerder naar dat ze onzeker is, het is wel een kruising die heel veel energie hebben, wat doe je zoal met de hond?
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat er wat schort in de omgang met de hond en dat de hond daarom defensief reageert vanuit voor haar belangrijke plaatsen waar ze zich veilig voelt. Immers doet ze dit als ze ergens rustig ligt en niet gestoord wil worden. Ik denk dat ze een bepaalde stress heeft over hoe ze behandeld is op die plaatsen. Ooit gestraft op haar plaats? Overvraagd? Ik zou het dus niet zozeer zoeken in verdedigen alswel in onzeker gedrag. Je zegt dat ze dominant is en daarom veel commando's krijgt. Pakken jullie dat wel goed aan? Vertrouwd ze jullie en hoe straffen jullie haar?

Want het klinkt veel meer defensief dan agressief of dominant :wink:
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Inderdaad voorkomen dat ze het gedrag kan laten zien. Dus opruimen en met rust laten als ze aan het kauwen is.
Verder zou ik er maar afstappen van de gedachte dat je hond het gezin wil leiden. Honden willen gewoon duidelijkheid, krijgen ze die niet, dan maken ze hun eigen duidelijkheid wel. Een hond hoeft niet overheerst te worden, ze moeten begeleid worden zodat ze goed kunnen functioneren in een wereld die niet van hen is.
Dus wil je haar bij de keukenschort weghebben, gooi gewoon een snoepje weg zodat ze erachteraan gaat. Op die manier krijgt ze niet de gelegenheid agressief gedrag te tonen waardoor ze daarin niet bevestigt wordt (zowel het toelaten als het straffen ervan is een bevestiging dat het blijkbaar nodig was om agressief te reageren). Maar je verandert ook de associatie die ze met die spullen heeft. Je wil dat ze gaat denken: o, baasje komt bij me in de buurt als ik die schort aan het bewaken ben, dat betekent dat er iets leuks gaat gebeuren en dus dat het leuk is als de baas komt kijken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

http://www.moniquebladder.nl/lezing-dominantie/
Leuke, leerzame webinars voor komende dagen waar jullie zeker wat aan gaan hebben denk ik :ok:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Ik denk dan wel degelijk dat een hond claim gedrag kan laten zien, als de hond de ruimte of onduidelijkheid voelt, om met dit gedrag weg te komen, om het zo maar even te benoemen. Uit welke intentie is eigenlijk nog niet eens zo belangrijk.

Ik vind het wel moeilijk om een kind ( als ik je post zo lees, ben jij de dochter of zoon in het gezin?) Tips te geven, want het hele gezin zou voor eenzelfde aanpak/duidelijkheid/structuur moeten gaan. En het wordt voor de hond alleen maar verwarrend als iedereen op zijn eigen manier met die dingen aan de slag gaat.

Ik zou zeggen neem een goede gedragstherapeut in de arm, die bij jullie thuis de hond kan zien, en jullie hiermee kan helpen.
Hoe willen je ouders eigenlijk hiermee omgaan?

Als je hond trouwens wat te eten heeft gekregen, zou ik daar verder vanaf blijven of even uit de buurt blijven.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Pienda schreef:Inderdaad voorkomen dat ze het gedrag kan laten zien. Dus opruimen en met rust laten als ze aan het kauwen is.
Verder zou ik er maar afstappen van de gedachte dat je hond het gezin wil leiden. Honden willen gewoon duidelijkheid, krijgen ze die niet, dan maken ze hun eigen duidelijkheid wel. Een hond hoeft niet overheerst te worden, ze moeten begeleid worden zodat ze goed kunnen functioneren in een wereld die niet van hen is.
Dus wil je haar bij de keukenschort weghebben, gooi gewoon een snoepje weg zodat ze erachteraan gaat. Op die manier krijgt ze niet de gelegenheid agressief gedrag te tonen waardoor ze daarin niet bevestigt wordt (zowel het toelaten als het straffen ervan is een bevestiging dat het blijkbaar nodig was om agressief te reageren). Maar je verandert ook de associatie die ze met die spullen heeft. Je wil dat ze gaat denken: o, baasje komt bij me in de buurt als ik die schort aan het bewaken ben, dat betekent dat er iets leuks gaat gebeuren en dus dat het leuk is als de baas komt kijken.
Zo zou ik het ook doen. Als je boos gaat reageren of corrigeren, maak je waarschijnlijk bij haar de noodzaak om defensief te reageren alleen maar groter.
Wellicht bewaakt/claimt ze de jassen en misschien de schort ook wel omdat er wel eens brokjes in de zakken zitten?
Mila doet het ook met mijn tas, want daar zit haar Bal in. Niet naar mij toe, maar wel naar vreemde honden en vreemde mensen.
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

beckri schreef:Onze hond is van karakter vrij dominant en zou graag de leider van het gezin zijn. Daardoor moet ze dus goed in de hand genomen worden (vaak commando’s etc), maar ze is op andere vlakken totaal niet agressief ook helemaal niet naar andere mensen toe.
Vergeet dit effe. Zolang ze niet zelf de brokken van de zak in een kom gooit of de flex in poten neemt om haar gezin uit te laten zijn jullie nog steeds diegenen met de eindbeslissing thuis.
Honden laten zich niet met woorden in de hand houden. Je vocabulaire zal ze worst wezen zolang die verbondenheid niet juist zit.

Als je gericht wil gaan trainen op dat claimen kan je aan de slag zoals in dit filmpje: klik.
Maar ik zou allereerst met een kritisch oog kijken naar de manier waarop jullie nu met haar omgaan, gevoelsmatig.
Hoe ervaar je die hond op alle andere momenten van het samenleven?
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Als ze op haar plek ligt met iets lekkers zou ik haar negeren.
Maar dat grommen bij een jas of een schort zie ik als claimen en daar zou ik iets aan doen. Of op de manier die Pienda beschrijft, of meer corrigerend (wegsturen naar haar plek), dat is een tweede.
Wij hebben ook een kruising, waarschijnlijk met bordercollie. Hij is onzeker en heeft de neiging tot de boel regelen. Hij heeft baat bij duidelijkheid en grenzen. Op het moment dat hij bijvoorbeeld de bank claimt (op heel subtiele wijze) tegenover onze andere hond, of als hij achter mensen aan gaat lopen, kap ik het gedrag direct af en ik moet zeggen dat hij daar een stuk relaxter van geworden is.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wat doe je zoal met de hond?
Niet dat meer uitdaging een wondermiddel hoeft te zijn, maar een BC x die zich verveelt kan knap vervelend worden.
beckri
nieuw lid

Ongelezen bericht door beckri »

Sorry voor mijn enorm late antwoord. Het probleem is helemaal opgelost en ze valt niet meer uit. We gaan het nu natuurlijk ook niet uitlokken hé, maar ze doet niks meer. We hebben advies gevraagd aan iemand die eens een keer is komen kijken en die persoon vertelde ons dat zodra we merken dat ze 'schuw' werd, we meteen 'Nee' moesten zeggen. Zo wist de hond dat het niet de bedoeling is dat ze zo op de situatie reageert. We moesten gewoon niet wachten tot het gebeurde, maar meteen als we merkten 'het gaat komen', ingrijpen.

Met stokjes geven hebben we het anders aangepakt (ook op aanraden van de persoon). Dat hebben we opgelost door wanneer we haar een stokje geven het nog even vast te houden (terwijl ze het zelf wel al mag vastnemen) en dan te oefenen met 'los' en het natuurlijk wel terug te geven hé. Zo kreeg ze er volgens mij ook meer vertrouwen in dat we het niet gingen afpakken.

Het is echt een tophond! Op de hondenschool doet ze het geweldig, ze is enorm intelligent en ze verschoten ervan op de hondenschool :D Altijd fijn! Ook nu het zomer begint te worden, laten we haar regelmatig zwemmen en dat doet haar ook enorm goed!

Enorm bedankt voor de reacties!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”