Vandaag begin ik met de Alprazolam voor Laila. Ik heb gevraagd naar aanleiding van jouw verhaal ook waarom het opgebouwd moet worden. Dat is nodig voor een goede werking. Als je alleen de dag zelf ineens de volle dosis geeft werkt het niet goed.Ri@ schreef:Misschien is dat dan de reden dat mij geadviseerd is om het op te bouwen. Ik ga het woensdag navragen als ik het op ga halen of dat de reden is. En ook of een week niet te lang wordt (inclusief opbouwen en afbouwen).Dazzlie schreef:Nee, dat klopte wel:Pemba schreef:Ik denk dat jouw hond een te hoge dosering heeft gekregen, dit is de bijsluiter van Utrecht.Dazzlie schreef:Dit jaar ga ik ook Alprazolam geven. Vorige week een keer geprobeerd, eerst even kijken wat het effect is. Ik hoefde van de dierenarts niet op te bouwen, meteen de volle lading.
Hij schrok nog steeds wel van geluiden, een glas te hard neerzetten oid. Wel iets minder angstig. Wat ik wel heftig vond is dat hij zijn evenwicht kwijt was en door zijn pootjes zakte. Hij schudde zich een keer, raakte evenwicht kwijt, hup, daar schoven zijn pootjes onder hem vandaan.... Hij bleef ook net zo liggen. Nee, ik vond het niet fijn om te zien.
Hij heeft 2 tabletten van 0,5 mg gekregen, eigenlijk mocht hij 2,5 tablet. En 2 uur daarna nog eens 1,5 tablet. Die heb ik maar niet meer gegeven. (hij weegt 22 kg)
Ik denk dat ik 2 dagen voor oud en nieuw begin, maar dan iets minder geef. Je mag 4 x daags de maximale dosering geven. Dat ik begin met 2 x 1 tablet ofzo....verdeeld over de dag.
Dan maar hopen dat hij toch minder bang wordt. Arm dier.
https://www.uu.nl/sites/default/files/a ... am_005.pdf
Dit staat in die bijsluiter: Wanneer de hond de hele dag op 31 december angstig is voor vuurwerk, kan in de ochtend worden begonnen met 0,05 mg/kg. Gedurende de dag mag deze dosering maximaal 4x worden gegeven.
22 kg x 0,05 mg is 1,1 mg. Hij heeft 2 tabletten van 0,5 mg gekregen, dus dat was wel goed. Hij mocht nog een halve tablet meer hebben, en 2 uur later nog een keer 1,5 tablet. Niet gedaan, was al heftig genoeg. Maar ik ga het proberen met 1 pil per keer. Ik hoop alleen dat het wel wat angst weg gaat nemen, hij is echt zo bang.
Ik zal hem straks voordat we gaan wandelen hem nog een keer een pil geven, eens kijken hoe hij dan reageert als we buiten lopen. Meestal wordt er om die tijd ook wel wat geknald helaas.
Wel fijn dat er zoveel goede ervaringen mee zijn. Het enige wat ik een beetje eng vind is dat er wel wat agressie kan ontstaan omdat de grenzen wat vervagen. Daar ben ik al erg op bedacht met drie teven van flink kaliber in huis ( Nola van zoon is er ook met oud en nieuw). Tot nu toe gaat het wel heel erg goed maar dat wil ik graag zo houdenDus hoe korter we het gebruiken hoe beter denk ik.
Ik geef vandaag twee keer tabletten, morgen en overmorgen ook, en oudjaar mag ze dan vier keer en dan weer een dag afbouwen. Dat was echt niet te lang zei ze maar vooral belangrijk voor een goede werking van de medicatie.
Edit;
In de brief die ik er bij kreeg stond dat het in tegenstelling tot vetranquil geen versterkte gevoeligheid voor geluiden geeft. Het middel kent net als valium een excitatiefase. dat betekend dat als je te laat start met de tabletten en er al knallen te horen zijn dat de hond juist angstiger en drukker kan worden. Daarom is het belangrijk om al een paar dagen van tevoren te starten. De werking is 5-6 uur en de eetlust kan toenemen
De kosten waren 15,35 euro voor 40 tabletten dus dat viel me ook al erg mee.