Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat doen jullie?
Moderator: moderatorteam
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Wat doen jullie?
Stel, je wandelt in een gebied waar loslopen is toegestaan en je komt iemand tegen met een aangelijnde hond en met een loslopende hond: wat doe je dan? Roep je je hond(en) dan bij je, of laat je ze kennismaken met de loslopende hond, of...?
Ik ben zelf vaak die wandelaar met één of twee loslopende honden en één of twee aangelijnde honden en ik zie dat andere wandelaars met honden dan vaak twijfelen over wat te doen.
Als ik met Mila (los), Amoz (meestal los) en Taartje (aangelijnd) loop, roep ik meestal maar even dat mensen hun honden gewoon los kunnen laten lopen en dat die van mij aangelijnd is/zijn vanwege niet goed luisteren. Amoz en Taartje hebben er geen probleem mee om met loslopende honden kennis te maken als ze aangelijnd zijn, dus voor mij hoeven ze hun honden dan niet aan te lijnen.
Maar als Amy (aangelijnd) erbij is, vind ik het wel vervelend als mensen hun loslopende hond op Amy af laten stormen, omdat Amy dat vervelend vindt. In die situaties roep ik Mila en Amoz ook altijd bij me en keer ik om, sla ik een ander pad in, of als dat niet kan ga ik een paar meter in de berm staan met de honden. Dan nog zijn er toch wel eens mensen die hun hond op ons af laten komen, terwijl ik dan zelf denk dat het duidelijk is dat wij niet op contact met andere honden zitten te wachten. Als ik alleen met Amy aangelijnd wandel, gebeurt dat zelden tot nooit, dus mensen raken blijkbaar toch wat in de war als je zowel loslopende als aangelijnde honden bij je hebt?
Ik ben zelf vaak die wandelaar met één of twee loslopende honden en één of twee aangelijnde honden en ik zie dat andere wandelaars met honden dan vaak twijfelen over wat te doen.
Als ik met Mila (los), Amoz (meestal los) en Taartje (aangelijnd) loop, roep ik meestal maar even dat mensen hun honden gewoon los kunnen laten lopen en dat die van mij aangelijnd is/zijn vanwege niet goed luisteren. Amoz en Taartje hebben er geen probleem mee om met loslopende honden kennis te maken als ze aangelijnd zijn, dus voor mij hoeven ze hun honden dan niet aan te lijnen.
Maar als Amy (aangelijnd) erbij is, vind ik het wel vervelend als mensen hun loslopende hond op Amy af laten stormen, omdat Amy dat vervelend vindt. In die situaties roep ik Mila en Amoz ook altijd bij me en keer ik om, sla ik een ander pad in, of als dat niet kan ga ik een paar meter in de berm staan met de honden. Dan nog zijn er toch wel eens mensen die hun hond op ons af laten komen, terwijl ik dan zelf denk dat het duidelijk is dat wij niet op contact met andere honden zitten te wachten. Als ik alleen met Amy aangelijnd wandel, gebeurt dat zelden tot nooit, dus mensen raken blijkbaar toch wat in de war als je zowel loslopende als aangelijnde honden bij je hebt?
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Wat doen jullie?
Ik vind het inderdaad lastig in te schatten of ik dan wel of niet mijn honden aan moet lijnen. Ik vind het niet fijn om mijn honden aangelijnd te hebben als er andere/onbekende honden los lopen, maar wil ook niet dat mijn honden honden aan de lijn benaderen. Meestal maak ik dus maar een omtrekkende beweging.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 1
als mensen hun hond goed onder controle hebben en bij zich kunnen houden, en ik op een normale manier kan passeren,
heb ik geen probleem met los lopende honden,
maar ik ontplof, als hun hond op die van mij [die netjes aan de lijn loopt] afstormt en op die van mij zou duiken.
en als die niet zo vriendelijk zijn weet ik niet hoe of dat af gaat lopen, heb wel geen agressieve hond, maar wel eentje die niet terug deinst voor een ruig spelletje, en dan toch wel vrij pittig wordt.
maar gelukkig heb ik dat nog niet meegemaakt,
heb ik geen probleem met los lopende honden,
maar ik ontplof, als hun hond op die van mij [die netjes aan de lijn loopt] afstormt en op die van mij zou duiken.
en als die niet zo vriendelijk zijn weet ik niet hoe of dat af gaat lopen, heb wel geen agressieve hond, maar wel eentje die niet terug deinst voor een ruig spelletje, en dan toch wel vrij pittig wordt.
maar gelukkig heb ik dat nog niet meegemaakt,
- Terry
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Wetter
Loesje gaat aan de lijn. Dat er twee loslopen is voor mij geen reden om Loesje ook los te laten lopen. Ze zal niet op jouw honden afrennen maar ik weet niet waarom jouw hond vast is. Die kan een kwaaltje hebben, niet vriendelijk zijn of misschien ben je wel aan het trainen.
Pas als ik je gesproken heb en wat vaker tegenkom, hoeft Loesje niet meer vast.
Pas als ik je gesproken heb en wat vaker tegenkom, hoeft Loesje niet meer vast.
Groetjes, Terry
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Hmm dat ligt een beetje aan het soort honden, aan hoe de eigenaar zich gedraagt, aan de bui waarin mijn hond zelf is, aan hoe ver van tevoren ik het aan zie komen, aan wat Oor aan het doen is, of en hoe de honden al op elkaar reageren, op welke afstand we passeren, hoe groot het losloopgebied is en hoe druk etc. etc. Niet echt een eenduidig antwoord op te geven. Als ik bijvoorbeeld aan het apporteren ben of Oor zoekt snoepjes of iets anders waar ze op gefocust is doe ik bijvoorbeeld niks, want dan gaat ze toch niet naar de aangelijnde hond toe en dat kunnen die mensen ook zien. Als die mensen zelf ruimte hebben om met afstand te passeren doe ik ook niks. Als de aangelijnde hond ziek of angstig is, of agressief lijkt, of de eigenaar bedenkelijk kijkt dan roep ik haar bij me. Of ik haar dan aanlijn is afhankelijk van haar bui, meestal is bij me roepen genoeg, dan blijft ze wel even naast lopen. Of ik leid haar af met een snoepje. Het andere baasje kan dan iig zien dat ik mijn hond onder controle heb. Moeten we echt op korte afstand passeren dan lijn ik haar aan of hou haar even beet. Als het een klein hondje is doe ik meestal ook niks want daar gaat Oor zelf al in een grote boog omheen, dat is ook duidelijk zat. Als het een hond is die we kennen en waarvan zowel andere baasje als ik weten dat ze elkaar niet interessant vinden doe ik ook niks. Als de hond van een eng ras is lijn ik Oor aan of loop ik de andere kant op. Ohja, en zit de andere hond aan een lange lijn of flexi dan doe ik ook niks, want dan interpreteer ik dat als zijnde dat die hond gewoon kennis mag maken, alleen niet goed genoeg luistert om los te kunnen of jaagt/wegloopt oid.
In het algemeen lijn ik Oor in een losloopgebied dus niet zo snel aan, maar zal ik wel proberen te voorkomen dat Oor recht op een aangelijnde hond af dendert. Gelukkig doet ze dat vrij zelden en is ze ook goed terug te roepen, daarom ben ik er misschien wat makkelijk in, helemaal als er nog een andere loslopende hond bij loopt die in de meeste gevallen de aandacht wel van de aangelijnde hond af zal leiden. Ik heb zelf ook wel eens met Oor los en mijn vaders oude, angstige en uitvallende hond vast door een losloopgebied gelopen. Ik vond dat prima te doen zolang een hond niet recht op Jip af denderde. Een keer gebeurde dat wel en heb ik die hond geblockt terwijl Jip achter mij schuilde. Jip is oud en kan nauwelijks schade aanrichten, eventueel kan ik haar optillen en grote trauma's zal ze er ook niet van oplopen, daarom vond ik het geoorloofd haar toch mee te nemen, Ook mijn moeders hond heb ik wel eens vast tijdens een wandeling omdat die soms Oor kan gaan lopen verdedigen. Maar ook hem kan ik handlen als het tot een confrontatie zou komen en ik ben ook niet bang om een naderende hond te blocken, weg te brullen of eventueel beet te pakken. Ik verwacht niet van mensen dat ze hun hond in een losloopgebied constant gaan lopen aanlijnen en ik denk dat als een hond écht zó bang of agressief is dat je het niet in de hand hebt wanneer het toch een keer gebeurt, of als je hond zo ziek/kwetsbaar is dat er echt niks fout mag gaan, dat je dan beter die hond apart uit kunt laten. Maar dat is in de meeste gevallen denk ik niet nodig.
In het algemeen lijn ik Oor in een losloopgebied dus niet zo snel aan, maar zal ik wel proberen te voorkomen dat Oor recht op een aangelijnde hond af dendert. Gelukkig doet ze dat vrij zelden en is ze ook goed terug te roepen, daarom ben ik er misschien wat makkelijk in, helemaal als er nog een andere loslopende hond bij loopt die in de meeste gevallen de aandacht wel van de aangelijnde hond af zal leiden. Ik heb zelf ook wel eens met Oor los en mijn vaders oude, angstige en uitvallende hond vast door een losloopgebied gelopen. Ik vond dat prima te doen zolang een hond niet recht op Jip af denderde. Een keer gebeurde dat wel en heb ik die hond geblockt terwijl Jip achter mij schuilde. Jip is oud en kan nauwelijks schade aanrichten, eventueel kan ik haar optillen en grote trauma's zal ze er ook niet van oplopen, daarom vond ik het geoorloofd haar toch mee te nemen, Ook mijn moeders hond heb ik wel eens vast tijdens een wandeling omdat die soms Oor kan gaan lopen verdedigen. Maar ook hem kan ik handlen als het tot een confrontatie zou komen en ik ben ook niet bang om een naderende hond te blocken, weg te brullen of eventueel beet te pakken. Ik verwacht niet van mensen dat ze hun hond in een losloopgebied constant gaan lopen aanlijnen en ik denk dat als een hond écht zó bang of agressief is dat je het niet in de hand hebt wanneer het toch een keer gebeurt, of als je hond zo ziek/kwetsbaar is dat er echt niks fout mag gaan, dat je dan beter die hond apart uit kunt laten. Maar dat is in de meeste gevallen denk ik niet nodig.
- mijke
- Zeer actief
In dit voorbeeld zou ik zeggen dat het duidelijk genoeg is dat je niet op contact zit te wachten en zou ik iig Oor bij me houden, of dat nou is door bij me roepen, afleiden of aanlijnen ligt er dan een beetje aan wat de afstand is, of ze in een goed luisterende bui is, of er veel drukte is en of/hoe ze reageert op jouw honden. Is ze in een brave bui, in een rustig losloopgebied met enige afstand tussen ons en toont ze geen interesse in je honden is bij me roepen genoeg. In het andere uiterste lijn ik aan.DeDiana schreef: Maar als Amy (aangelijnd) erbij is, vind ik het wel vervelend als mensen hun loslopende hond op Amy af laten stormen, omdat Amy dat vervelend vindt. In die situaties roep ik Mila en Amoz ook altijd bij me en keer ik om, sla ik een ander pad in, of als dat niet kan ga ik een paar meter in de berm staan met de honden. Dan nog zijn er toch wel eens mensen die hun hond op ons af laten komen, terwijl ik dan zelf denk dat het duidelijk is dat wij niet op contact met andere honden zitten te wachten.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik roep ze altijd bij me en lijn 3 vd 4 aan. Vervolgens roep ik altijd naar de tegenpartij :"Laat maar lopen hoor als je wilt, deze doen niks" ongeacht trouwens of andermans honden loslopen of aangelijnd zijn.
Ik laat ze eigenlijk nooit kennismaken met andere honden, geen behoefte aan. Maar het boeit me niets als andere honden op een normale of vrolijke manier naar die van mij komen. Er wordt hooguit wat gesnuffeld en we lopen weer door. Soms is een hond heel erg leuk, vinden zij, en wordt er even gespeeld. Maar ik blijf nooit staan, en dan komt de speler vrij rap weer achter me aan.
Ik laat ze eigenlijk nooit kennismaken met andere honden, geen behoefte aan. Maar het boeit me niets als andere honden op een normale of vrolijke manier naar die van mij komen. Er wordt hooguit wat gesnuffeld en we lopen weer door. Soms is een hond heel erg leuk, vinden zij, en wordt er even gespeeld. Maar ik blijf nooit staan, en dan komt de speler vrij rap weer achter me aan.
Gr. Aniek

-
- Zeer actief
Er zal een reden zijn dat de hond aangelijnd is. Als ik niet meer kan ontwijken lijn ik Lut ook even aan. Fleurtje loopt overigens altijd los. Bij bekende honden is het overigens geen enkel probleem. Dan blijft Lut ook los.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik vind het zelf in zo'n situatie ook niet per se nodig dat iemand zijn hond aanlijnt, als die persoon de hond maar even bij zich houdt. Als ik zie dat de hond onder appel staat en niet naar ons toe komt, is het wat mij betreft prima en wat Amy betreft ook; die heeft ook meteen in de gaten dat ze niets van zo'n hond te vrezen heeft. Honden die haar negeren en alleen aandacht hebben voor de baas, daar heeft ze over het algemeen geen problemen mee.mijke schreef:In dit voorbeeld zou ik zeggen dat het duidelijk genoeg is dat je niet op contact zit te wachten en zou ik iig Oor bij me houden, of dat nou is door bij me roepen, afleiden of aanlijnen ligt er dan een beetje aan wat de afstand is, of ze in een goed luisterende bui is, of er veel drukte is en of/hoe ze reageert op jouw honden. Is ze in een brave bui, in een rustig losloopgebied met enige afstand tussen ons en toont ze geen interesse in je honden is bij me roepen genoeg. In het andere uiterste lijn ik aan.DeDiana schreef: Maar als Amy (aangelijnd) erbij is, vind ik het wel vervelend als mensen hun loslopende hond op Amy af laten stormen, omdat Amy dat vervelend vindt. In die situaties roep ik Mila en Amoz ook altijd bij me en keer ik om, sla ik een ander pad in, of als dat niet kan ga ik een paar meter in de berm staan met de honden. Dan nog zijn er toch wel eens mensen die hun hond op ons af laten komen, terwijl ik dan zelf denk dat het duidelijk is dat wij niet op contact met andere honden zitten te wachten.
Toen Amy nog echt uitviel naar naderende honden was het wat makkelijker, dan deden mensen toch wat meer hun best om hun hond bij zich te houden. Nu doet Amy dat niet vaak meer, en denken mensen dus blijkbaar vaker dat het wel kan als ik ook loslopende honden bij me heb.
- dre
- Zeer actief
Ligt eraan.
Laat diegene de loslopende honden gewoon struinen dan lijn ik de mijne niet aan.
Roept diegene de loslopende honden ook bij dan lijn ik ze wel aan.
Laat diegene de loslopende honden gewoon struinen dan lijn ik de mijne niet aan.
Roept diegene de loslopende honden ook bij dan lijn ik ze wel aan.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik loop ook vaak met 1 los en 1 aangelijnd. Afhankelijk van hoe ik de ander inschat roep ik Gait ook bij me. In zo'n geval zie je vaak dat de andere hond ook al snel aangelijnd wordt en dan gaat Gait ook vast. Ik heb er geen problemen mee als een sociale hond of eentje die de mijne negeert los blijft lopen.
Als ik iemand tegenkom met 1 losse en 1 aangelijnde hond, laat ik Gait meestal gewoon z'n gang gaan. Die ontwijkt de minder gezellige honden wel en zal dus niet naar een hond aan de lijn toe gaan die absoluut niet zit te wachten op een buurtende hond
Als ik iemand tegenkom met 1 losse en 1 aangelijnde hond, laat ik Gait meestal gewoon z'n gang gaan. Die ontwijkt de minder gezellige honden wel en zal dus niet naar een hond aan de lijn toe gaan die absoluut niet zit te wachten op een buurtende hond
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik roep de honden altijd als er honden komen. Dan vraag ik of ze aardig zijn en dan zie ik wel wat ik doe. Hangt erg van de honden af. Soms laat ik het gaan en soms vraag ik of ze de hond bij zich willen houden. Rottweilers ed vraag ik of ze de hond bij zich willen houden. Kleinere honden of vriendelijke rassen laat ik soms gaan. Dan zie ik wel wat er gebeurd.
Ik roep de honden ook omdat ik ze liever bij me heb als er wat gebeurd. Dan sta ik er tenminste naast.
Ik roep de honden ook omdat ik ze liever bij me heb als er wat gebeurd. Dan sta ik er tenminste naast.
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Ik roep Balu bijna altijd bij me, omdat hij gaat lopen patsen bij andere reuen en ik op afstand niet kan zien of iemand met reuen of teven loopt. Luna loopt automatisch bij me omdat ze niet van vreemde honden houdt. Komt een hond aanstormen dan is een blik van Balu meestal voldoende om die ander af te remmen, zo niet dan brul ik nog een keer.
Als ik met de uitlaat loop lijn ik de meeste honden aan of ik ga een ander pad in, andere honden vinden een groep vaak te indrukwekkend.
Als ik met de uitlaat loop lijn ik de meeste honden aan of ik ga een ander pad in, andere honden vinden een groep vaak te indrukwekkend.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
- lieveheersbeestje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Eerst balen. Voor mij is het veel duidelijker of allemaal los, of allemaal vast. Dan hoef ik niet na te denken. Bij los blijft ze los, bij vast gaat ze vast. Bij een of meerdere vast en de rest los ga ik staan twijfelen, kies ik het liefst een ander pad en als dat niet kan doe ik een poging in te schatten of de loslopers naar Prana toe zullen gaan (dan blijft ze los) en in hoeverre ze de aangelijnde hond erg interessant vind en zij daar naar toe zou kunnen gaan (dan gaat ze bij voorkeur vast). Ik vind het lastige combinaties om tegen te komen.

------Groetjes Prana-----
- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Wanneer de honden aan de kant gezet worden, de eigenaar de honden bijeen roept, of een andere weg inslaat, dan roep ik mijn honden bij me, zet ik ze onder appèl en loop ik door (soms lijn ik aan.)
Wanneer de eigenaar gewoon doorloopt, de loslopende hond ook gewoon doorloopt, dan laat ik mijn honden gewoon kennis maken.
Wanneer een eigenaar op het laatste moment de honden nog bij elkaar roept en ik daardoor niet tijdig de honden bij mij krijg, dan vind ik het de verantwoordelijkheid van de ander. Ik zal er dan alles aan doen om de honden toch bij mij te roepen (soms als ze er al bijna zijn, dan is het lastig om ze op het laatste moment nog terug te krijgen).
Het is gewoon samen oplossen in het bos, rekening houden met elkaar. Wat doet de ander en daarop inspelen
Wanneer de eigenaar gewoon doorloopt, de loslopende hond ook gewoon doorloopt, dan laat ik mijn honden gewoon kennis maken.
Wanneer een eigenaar op het laatste moment de honden nog bij elkaar roept en ik daardoor niet tijdig de honden bij mij krijg, dan vind ik het de verantwoordelijkheid van de ander. Ik zal er dan alles aan doen om de honden toch bij mij te roepen (soms als ze er al bijna zijn, dan is het lastig om ze op het laatste moment nog terug te krijgen).
Het is gewoon samen oplossen in het bos, rekening houden met elkaar. Wat doet de ander en daarop inspelen

- Soooof
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Ik vind het ook lastig, allemaal los of allemaal vast is makkelijker in te schatten. Als ik de indruk krijg dat de eigenaar/hond het fijner vindt dat ik mijn hond aanlijn, dan doe ik dat, maar die indruk is niet altijd even duidelijk. Mijn hond laat zich ook los vrij goed sturen (een puberale bui daar gelaten, maar dan gaat ie sowieso aan de lijn), als ik hem duidelijk maak dat we in een bochtje eromheen gaan doet ie dat en ook 'dóórlopen' werkt prima. Of we wachten gewoon even aan de zijkant van het pad, net als bij fietsers, hardlopers, ruiters en kinderen. Dus dan hangt het een beetje van de situatie/honden af wat we doen. Soms loop ik ook gewoon een ander pad in, als iemand(s hond) duidelijk geen behoefte heeft aan contact. Mocht ik een verkeerde inschatting gemaakt hebben en hem onterecht los gehouden hebben, dan gooi ik meestal een stok een eind weg. In het geval van mijn hond betekent dat sowieso einde van het contact, want een stok halen is véél leuker. En dan bied ik mijn excuses aan.
Hij heeft er wel een handje van om te gaan liggen fixeren, al is dat tegenwoordig gelukkig steeds minder vaak. Als ik hem dan zijn gang laat gaan stormt ie er overigens niet op af, maar dat weet de ander natuurlijk niet. Dus aan heeft ie 2 opties; ofwel dóórlopen (en dan ga ik hem afleiden of ik lijn hem aan, want hij kan ook prima doorlopen en fixeren tegelijk, de draak
) ofwel hij moet blijven liggen van mij. Als je zo nodig moet gaan liggen, dan blíjf je ook maar mooi liggen
. Dan is ie zo verbaasd dat ie dat dan ook doet. Maar dan ga ik wel tussen hem en de andere hond in staan om zijn blikveld te blokkeren.
Hij heeft er wel een handje van om te gaan liggen fixeren, al is dat tegenwoordig gelukkig steeds minder vaak. Als ik hem dan zijn gang laat gaan stormt ie er overigens niet op af, maar dat weet de ander natuurlijk niet. Dus aan heeft ie 2 opties; ofwel dóórlopen (en dan ga ik hem afleiden of ik lijn hem aan, want hij kan ook prima doorlopen en fixeren tegelijk, de draak

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik loop meestal ook met één los en één vast. Als we een vreemde hond tegen komen (die los loopt) laat ik Finn vaak ook los of ik geef ruimte aan de flex.
Als ik iemand tegen kom met een loslopende hond en een hond aan de lijn, hangt het erg van de situatie af wat ik zelf doe. Is het in een losloopgebied waar echt veel gelopen wordt met honden, dan ga ik er vanuit dat die hond aan de lijn geen andere hondjes eet en dat die ook wel tegen een buurtende hond kan. Dus dan doe ik niks. Is het ergens in een rustig bos, waar je af en toe eens een wandelaar tegenkomt dan kijk ik oa hoe de ander reageert. Als hij niet wil dat er een andere hond komt buurten, zal hij zijn loslopende hond wel bij zich roepen zodat die ook geen vreemde hond 'mee lokt'. Of bij een hond met muilkorf, of een hond die bepaald gedrag laat zien waarvan ik denk 'nou, ga daar maar even niet heen'
Dan lijn ik aan (mits het lukt
) maar in principe laat ik het als het even kan gaan. Mijn ervaring is ook dat het het meest relaxt passeren is als de loslopende honden elkaar even kunnen begroeten, misschien spelen en dat de eigenaren gewoon verder lopen. Het aanlijnen zorgt hier juist voor meer spanning en interesse in de andere honden.
Als ik iemand tegen kom met een loslopende hond en een hond aan de lijn, hangt het erg van de situatie af wat ik zelf doe. Is het in een losloopgebied waar echt veel gelopen wordt met honden, dan ga ik er vanuit dat die hond aan de lijn geen andere hondjes eet en dat die ook wel tegen een buurtende hond kan. Dus dan doe ik niks. Is het ergens in een rustig bos, waar je af en toe eens een wandelaar tegenkomt dan kijk ik oa hoe de ander reageert. Als hij niet wil dat er een andere hond komt buurten, zal hij zijn loslopende hond wel bij zich roepen zodat die ook geen vreemde hond 'mee lokt'. Of bij een hond met muilkorf, of een hond die bepaald gedrag laat zien waarvan ik denk 'nou, ga daar maar even niet heen'

- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Waarom laat je dan toch je hond op een aangelijnde hond afgaan? Je weet de reden niet waarom die hond aan de lijn zit.Tamara81 schreef:In de meeste gevallen roep ik Lanai bij me als we een aangelijnde hond tegenkomen.
Ik kijk wel eerst naar de hond en de eigenaar; niet in alle gevallen roep ik Lanai bij me. Als we in een aanlijngebied door het bos lopen heb ik Lanai eigenlijk altijd los. Maar er zijn ook mensen die zich wel netjes aan de regels houden, en dan zie je wel eens een rustige Golden aan de lijn. Dan mag Lanai deze hond gerust begroeten.
Bij onzekerheid vraag ik het aan de eigenaar.
Luna heb ik ook wel eens aan de lijn, ze ziet er ook rustig uit, maar zit niet te wachten op bezoek van andere honden. En nee er zal 'niks gebeuren' behalve dan dat ze onzeker is en dat soort dingen er dus voor zorgen dat ze onzekerder wordt. Er zijn mensen die met een reden in een aanlijngebied wandelen, ook een 'rustige golden retriever' kan zijn issues hebben..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
- Hailfall
- Zeer actief
Wij vinden het vaak lastig in te schatten maar meestal roepen we Loki terug en lijnen hem dan aan. Loki gaat namelijk graag buurten en als een hond aan de lijn zit wil ik dat niet hebben. Tenzij de loslopende ver voor zijn baas loopt, dan laat ik Loki wel los want dan kan hij eerst die andere hond groeten en kan ik hem daarna bij mij roepen.
Wij liepen laatst op een pad en 2 mensen met 2 honden liepen ons tegemoet. Beide honden liep aanvankelijk los, geen probleem dachten wij dus. Totdat we vlak bij de andere honden zijn, grijpt een van de mensen eens de grotere hond (Dobermann) aan de halsband, mijn vriend vraagt of wij Loki moesten aanlijnen en die mensen wachten met antwoorden totdat Loki naar voren stuitert met een "Ja is beter"... *zucht* Zeg dat van te voren of lijn je hond dan van te voren aan en niet op 2 meter afstand
Gelukkig kon mijn vriend met een lasso werf de riem om Loki heen gooien (die zich rot schrok, de lijn hing ineens om zijn nek maar lag wel op de grond dus Loki stond gewoon stil te wachten) zodat hij niet bij de dobermann ging buurten en konden wij hem daarna weer aflijnen.
Wij liepen laatst op een pad en 2 mensen met 2 honden liepen ons tegemoet. Beide honden liep aanvankelijk los, geen probleem dachten wij dus. Totdat we vlak bij de andere honden zijn, grijpt een van de mensen eens de grotere hond (Dobermann) aan de halsband, mijn vriend vraagt of wij Loki moesten aanlijnen en die mensen wachten met antwoorden totdat Loki naar voren stuitert met een "Ja is beter"... *zucht* Zeg dat van te voren of lijn je hond dan van te voren aan en niet op 2 meter afstand

- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Als ik een aangelijnde hond zie roep ik de dames altijd bij me. Ook al zeggen mensen dat het kan, ik wil gewoon nietdat ze het doen ( met aangelijnde honden spelen). Gewoon nooit.
-
- Vaste gebruiker
Ik zou ook aanlijnen.
Maar ook met loslopende honden wil ik graag dat fynn bij me blijft totdat ik heb ingeschat of het oké is als hij erop af gaat. Hij is nog jong en onbezonnen namelijk
Dat bij me blijven moet ik dan meestal bewerkstelligen door aan te lijnen anders lukt dat nog niet zo goed.
Maar ook met loslopende honden wil ik graag dat fynn bij me blijft totdat ik heb ingeschat of het oké is als hij erop af gaat. Hij is nog jong en onbezonnen namelijk

Dat bij me blijven moet ik dan meestal bewerkstelligen door aan te lijnen anders lukt dat nog niet zo goed.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Bowie zou ik los laten lopen maar die gaat dan ook niet naar de aangelijnde hond toe, voor de zekerheid zou ik haar wel even bij me roepen maar dat is meer als geste naar de hondeneigenaar toe omdat Bowie er toch niet op af loopt.
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
Ik roep Triss altijd even bij me, en lijn haar aan of wacht, met haar naast me, even totdat ze gepasseerd zijn. Dit omdat ik dat zelf ook graag zou hebben als ik met Triss aangelijnd loop. Vooral omdat ze juist aangelijnd niet gecharmeerd is van buurtende honden. Nu is Triss in gebieden waar we niet dagelijks lopen niet heel erg opdringerig naar vreemde honden. Of ze ontwijkt ze, of ze gaat even kijken en als die andere hond er niets van wil hebben loopt ze weer door.

Groetjes Marja
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Ik vind ontwijken meestal makkelijker dan snel aanlijnen (twee honden aanlijnen duurt gewoon langer dan vrolijk roepen 'deeeze kant op jongens').
Hier in het loslooppark zie je honden vaak niet aankomen; teveel bochtjes en bosjes. Gelukkig lopen er ook praktisch geen aangelijnde honden, laat staan honden die aangelijnd zijn omdat ze bijvoorbeeld agressief of angstig zijn.
Daarbij zijn mijn honden niet zo van die eropafstormers, maar vrij voorzichtig en vriendelijk. Dus aanlijnen doe ik niet vaak.
Hier in het loslooppark zie je honden vaak niet aankomen; teveel bochtjes en bosjes. Gelukkig lopen er ook praktisch geen aangelijnde honden, laat staan honden die aangelijnd zijn omdat ze bijvoorbeeld agressief of angstig zijn.
Daarbij zijn mijn honden niet zo van die eropafstormers, maar vrij voorzichtig en vriendelijk. Dus aanlijnen doe ik niet vaak.
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
Hier ben ik degene met een loslopende en een aan de lijn
Damy vindt het nog wel eens leuk achter wild aan te gaan, dus hij zit op veel plekken gewoon vast. Noa is het braafste kind van de klas en huppelt vrolijk mee. Als ik alleen al haar naam noem, komt ze direct naar me toe
Maar ik lijn ze altijd aan als ik iemand tegen kom. Hond los of vast, maakt niet uit. Mijn honden vinden andere honden niet leuk, dus houdt iedereen maar afstand van elkaar. Meestal gaat dat goed. Al zijn er twee mensen die hun hond gewoon los laten lopen
Ik ken de honden en in die gevallen til ik Noa even op. Damy trekt z'n plan prima en de lastpak kiest dan snel zijnder weegs 

Maar ik lijn ze altijd aan als ik iemand tegen kom. Hond los of vast, maakt niet uit. Mijn honden vinden andere honden niet leuk, dus houdt iedereen maar afstand van elkaar. Meestal gaat dat goed. Al zijn er twee mensen die hun hond gewoon los laten lopen

- Jackira
- Zeer actief
Ik zou heel politiek correct willen zeggen dat ik ze altijd aanlijn
En dat is ook zeker mijn intentie. Bij de vorige honden lukte dat na natuurlijk wat oefening prima. Met Shira en Nola ook. Maar Jack is een ander verhaal. Hij komt echt niet als ik roep als hij andere honden ziet. Als ik nog enigszins op tijd ben maak ik nog een kans
. Het is gewoon een tijdelijk iets want ook hij gaat dat wel leren. Alleen is het niet zo'n van nature al baasgerichte hond dus helemaal succesvol zal het wel nooit worden maar ik streef naar het maximaal haalbare.
Dus ik kan niet zeggen dat ik me keurig gedraag en hem dan dus niet los laat lopen. Want ik ben van mening dat hij eht moet leren en ik gebruik geen lange lijn. Hij gaat gelijk in het diepe en ik ook. Ik wil ook met hem omdat hij een husky is echt dagelijks oefenen. Ik denk als ik hem eerst een half jaar aan de lange lijn zou laten en dan los laat omdat hij aan de lange lijn zich goed gedraagt we het wel kunnen vergeten met loslopen. Het moet een dagelijks ingesleten iets worden. En ja daarmee bezorgen we anderen wat "overlast". Waarbij ik dus wel wil zeggen dat hij bijzonder vriendelijk is naar mens en dier en als hij niet gewenst is hij dat prima oppikt en weg gaat.

En dat is ook zeker mijn intentie. Bij de vorige honden lukte dat na natuurlijk wat oefening prima. Met Shira en Nola ook. Maar Jack is een ander verhaal. Hij komt echt niet als ik roep als hij andere honden ziet. Als ik nog enigszins op tijd ben maak ik nog een kans

Dus ik kan niet zeggen dat ik me keurig gedraag en hem dan dus niet los laat lopen. Want ik ben van mening dat hij eht moet leren en ik gebruik geen lange lijn. Hij gaat gelijk in het diepe en ik ook. Ik wil ook met hem omdat hij een husky is echt dagelijks oefenen. Ik denk als ik hem eerst een half jaar aan de lange lijn zou laten en dan los laat omdat hij aan de lange lijn zich goed gedraagt we het wel kunnen vergeten met loslopen. Het moet een dagelijks ingesleten iets worden. En ja daarmee bezorgen we anderen wat "overlast". Waarbij ik dus wel wil zeggen dat hij bijzonder vriendelijk is naar mens en dier en als hij niet gewenst is hij dat prima oppikt en weg gaat.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
dit. even kijken hoe de eigenaar reageert en daarop inspelen.kloesje schreef:Wanneer de honden aan de kant gezet worden, de eigenaar de honden bijeen roept, of een andere weg inslaat, dan roep ik mijn honden bij me, zet ik ze onder appèl en loop ik door (soms lijn ik aan.)
Ik zou het persoonlijk heel vervelend vinden als mensen in een losloopgebied steeds hun hond aan moeten lijnen omdat jij daar met een aangelijnde hond loopt. Maar als die persoon moeite doet om jou te ontwijken, werk ik gewoon mee.
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Tja. Ik zou graag willen dat ik Fred genoeg onder controle had maar als er andere honden zijn vergeet hij zijn oren nog wel eens. Heb ik een piepballetje bij me dan win ik het meestal. Zo niet dan heeft 'ie wel eens maling aan me. En daardoor loop ik steeds minder graag met Fred in losloopgebieden terwijl ik weet dat hij graag los loopt en ook vaak beleefd met andere honden kan spelen.
Ik heb er dan geen plezier meer in door het idee dat andere mensen last ondervinden van Fred en loop dan niet meer ontspannen en dat heeft zijn weerslag weer op hem.
Ik heb er dan geen plezier meer in door het idee dat andere mensen last ondervinden van Fred en loop dan niet meer ontspannen en dat heeft zijn weerslag weer op hem.
-
- Zeer actief
Bij twijfel roep ik Izzie bij me. Meestal komt ze dan 

- mijke
- Zeer actief
Dat klinkt alsof je je misschien iets te veel aantrekt van andere mensen. Fred doet niet vervelend naar andere honden toch? Ik zou daarvoor zijn loslopen niet beperken. Je doet je best je hond bij je te houden indien nodig, maar je loopt wel in losloopgebied en als het écht zo'n halszaak is voor die andere hond dan hoort die andere hond daar niet te lopen. Daar ben ik opzich wel makkelijk in.Barkley schreef:Tja. Ik zou graag willen dat ik Fred genoeg onder controle had maar als er andere honden zijn vergeet hij zijn oren nog wel eens. Heb ik een piepballetje bij me dan win ik het meestal. Zo niet dan heeft 'ie wel eens maling aan me. En daardoor loop ik steeds minder graag met Fred in losloopgebieden terwijl ik weet dat hij graag los loopt en ook vaak beleefd met andere honden kan spelen.