Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Chip, hoe zit dat?
Moderator: moderatorteam
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Chip, hoe zit dat?
Mensen die ik niet persoonlijk ken hebben een herderkruising uit een asiel. Hij is een jaar geleden aan een boom gebonden aangetroffen, had wel een chip volgens hun maar die was niet leesbaar of niet traceerbaar. Tenminste; zij zeiden dat er niets op stond dus dat vertaal ik dan maar zo.
Moet ik dan denken aan een hond uit het buitenland? Wie kan er nog meer chippen behalve de Raad van beheer en dierenartsen?
Is chippen ook verplicht bij honden zonder stamboom? En wat heeft het voor nut als de eigenaar niet te achterhalen is?
Moet ik dan denken aan een hond uit het buitenland? Wie kan er nog meer chippen behalve de Raad van beheer en dierenartsen?
Is chippen ook verplicht bij honden zonder stamboom? En wat heeft het voor nut als de eigenaar niet te achterhalen is?
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Re: Chip, hoe zit dat?
Ik neem aan dat de vorige eigenaar gewoon express of per ongeluk is vergeten de chip te registreren. Als je dat niet doet heeft de chip wel een chipnummer, maar hangen daar verder geen gegevens aan. Nutteloos dus.
Chippen en registreren: verplicht voor honden!
Sinds 1 april 2013 is in Nederland een chip- en registratieverplichting voor honden ingevoerd. Elke hond die er vanaf die datum in Nederland bijkomt, moet een chip hebben en geregistreerd worden bij een van de daarvoor aangewezen databanken. Deze verplichting begint al bij de fokker en/of handelaar die een pup wil verkopen. Als koper van een pup is het daarom belangrijk om te controleren of de pup inderdaad geregistreerd is bij een databank. Vraag dus altijd om een registratiebewijs. Hiermee kunt u een belangrijke stap zetten in het tegengaan van de illegale hondenhandel.
Als eigenaar bent u vervolgens verplicht om de hond na aankoop op uw eigen naam te registreren en de registratie altijd up-to-date te houden.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Een hond uit het buitenland kan inderdaad een andere soort chip hebben.
Al komt dat volgens mij n iet zo vaak meer voor.
Het kan ook zijn dat een chip kapot gaat, ik heb dat nooit uit eerste hand gehoord maar het schijnt dat zon ding (moedwillig?) kapot gemaakt kan worden en dan onleesbaar wordt.
Het meest voor de hand liggend is dat de chip gewoon niet geregistreerd wordt. Het is verplicht om te doen maar er wordt niet of nauwelijks op gecontroleerd en zeker na de fokker is er geen haan die er naar kraait.
Al komt dat volgens mij n iet zo vaak meer voor.
Het kan ook zijn dat een chip kapot gaat, ik heb dat nooit uit eerste hand gehoord maar het schijnt dat zon ding (moedwillig?) kapot gemaakt kan worden en dan onleesbaar wordt.
Het meest voor de hand liggend is dat de chip gewoon niet geregistreerd wordt. Het is verplicht om te doen maar er wordt niet of nauwelijks op gecontroleerd en zeker na de fokker is er geen haan die er naar kraait.
- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Met ongelooflijke regelmaat worden er dieren gevonden die niet goed geregistreerd zijn (dus fout adres), alleen met naam en geboortedatum en zonder eigenaar gegevens of gewoon helemaal niet.
Je kan er een chip indoen maar die moet toch echt geregistreerd worden; veel mensen denken dat als je er een chip in doet het allemaal vanzelf geregeld wordt.
Vaak krijg je bij de chipgegevens inlogcodes waarbij je heel makkelijk je gegevens kan verwijderen.
Als je niet gevonden wilt worden zijn daar makkelijke manieren voor.
Je kan er een chip indoen maar die moet toch echt geregistreerd worden; veel mensen denken dat als je er een chip in doet het allemaal vanzelf geregeld wordt.
Vaak krijg je bij de chipgegevens inlogcodes waarbij je heel makkelijk je gegevens kan verwijderen.
Als je niet gevonden wilt worden zijn daar makkelijke manieren voor.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Helaas is hier 0,0 controle naar.Neeltje schreef:Chippen en registreren: verplicht voor honden!
Sinds 1 april 2013 is in Nederland een chip- en registratieverplichting voor honden ingevoerd. Elke hond die er vanaf die datum in Nederland bijkomt, moet een chip hebben en geregistreerd worden bij een van de daarvoor aangewezen databanken. Deze verplichting begint al bij de fokker en/of handelaar die een pup wil verkopen. Als koper van een pup is het daarom belangrijk om te controleren of de pup inderdaad geregistreerd is bij een databank. Vraag dus altijd om een registratiebewijs. Hiermee kunt u een belangrijke stap zetten in het tegengaan van de illegale hondenhandel.
Als eigenaar bent u vervolgens verplicht om de hond na aankoop op uw eigen naam te registreren en de registratie altijd up-to-date te houden.
Nog steeds komen er jonge honden in het asiel waar niet eens een chip in zit.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
- Marie-Josée
- Erelid
Jammer dat het chippen zo nog niet veel toevoegt. Een rashond zal waarschijnlijk altijd geregistreerd staan maar bij een kruising of import hond is dat dan weer niet zeker?
Daarom kon de eigenaar van deze hond hem dus aan een boom achterlaten. Hij wist in elk geval dat hij niet opgespoord kon worden.
Het zou toch niet moeilijk moeten zijn om het uitvoeren van die registratie verplicht te stellen bij het chippen en dan ook erop toe te zien dat dit gebeurt.
Daarom kon de eigenaar van deze hond hem dus aan een boom achterlaten. Hij wist in elk geval dat hij niet opgespoord kon worden.
Het zou toch niet moeilijk moeten zijn om het uitvoeren van die registratie verplicht te stellen bij het chippen en dan ook erop toe te zien dat dit gebeurt.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dat wordt ook gedaan. Alle pups uit t nest van mijn reu zijn bij de da gechipt en op naam van de fokker gezet. Deze heeft ze bij verkoop direct op naam van de koper gezet. Dus het zou al zo moeten zijn dat ze iig op naam van de fokker staan als ze niet door de eigenaar geregistreerd zijn.Marie-Josée schreef:Jammer dat het chippen zo nog niet veel toevoegt. Een rashond zal waarschijnlijk altijd geregistreerd staan maar bij een kruising of import hond is dat dan weer niet zeker?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- hakunamatata
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
- Aantal honden: 2
Er zijn helaas ook veel dierenartsen die vinden dat het registreren niet hun verantwoordelijkheid is wanneer ze een dier chippen. Ofwel, zij plaatsen een chip en met geluk zeggen ze erbij dat de chip nog wel geregistreerd moet worden en met nog meer geluk verwijzen ze naar de mogelijke databanken. Dat gebeurd helaas echt nog vaak. Er zijn wel steeds meer waarbij de registratie bij het chippen in zit en er dus gelijk gegevens in een databank gekoppeld worden aan de chip. Maar degene die chipt is dat niet verplicht en gebeurd ook vaak genoeg dus niet. Dan komt een dier bijvoorbeeld in het asiel terecht en komt er wel een nummer tevoorschijn, maar met alleen dat chipnummer kun je gewoon niks. Buitenlandse chips hebben overigens bijna altijd een ander nummer (daarmee bedoel ik de eerste cijfers van de code), dus die herken je wel. Ik meen dat chips van de RvB ook te herkennen zijn aan het nummer.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Klopt. Nederlandse nummers beginnen met 528. Soms beginnen ze met een 9, dan is het nummer gekoeld aan een fabrikant ipv aan een regio. Bij de RvB beginnen de chips met 52814. Dus 528 van Nederland en dan 14 van de RvB
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Niet alle dierenartsen doen dat helaas.malinois schreef:Dat wordt ook gedaan. Alle pups uit t nest van mijn reu zijn bij de da gechipt en op naam van de fokker gezet. Deze heeft ze bij verkoop direct op naam van de koper gezet. Dus het zou al zo moeten zijn dat ze iig op naam van de fokker staan als ze niet door de eigenaar geregistreerd zijn.Marie-Josée schreef:Jammer dat het chippen zo nog niet veel toevoegt. Een rashond zal waarschijnlijk altijd geregistreerd staan maar bij een kruising of import hond is dat dan weer niet zeker?
Toen ik net naar Culemborg verhuisd was had ik nog xhh nesten. De lokale dierenarts chipte enkel. Registreren moest ik zelf doen.
En dan nog was hij op 13 pups ruim 300€ duurder dan Best die alles ook nog op mijn naam registreerde.
- Marie-Josée
- Erelid
Jammer eigenlijk, het blijft dus een fraudegevoelig systeem.
Bedankt voor jullie uitleg
Bedankt voor jullie uitleg