Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

prikkelband

Moderator: moderatorteam

Simone62
Actief

prikkelband

Ongelezen bericht door Simone62 »

volgende week doen we examen voor EG 3 en daarna zouden we door kunnen voor VZH.

echter het is nog steeds een probleem om jambo goed te laten volgen en zijn aandacht op mij te vestigen. soms hou ik hem gewoon niet op de cursus qua kracht en mentaal.

ik loop op de cursus met een slipketting en soms met de leren riem.

thuis luistert jambo voor een hond van 1 jaar goed, teminste ik ben tevreden hij komt en volgt gaat zitten en blijft. dus als ik nu zou stoppen met de cursus dan ben ik op zich beste tevredenmet het behaalde resultaat, uiteraard doe ik thuis ook regelmatig de oefeningen en dan gaat alles prima.

ik loop de cursus met mijn buurvrouw die ook altijd met ons meerijdt, zij heeft ook een rigdeback van 1 jaar alleen is deze hond helemaal anders van karakter en uiterlijk, hij is veel rustiger. zij wil graag door voor VZH.

het is best gezellig de honden hebben het naar hun zin en voor mij is het ook een leuk uitje.

echter stelde ze gister voor om als we doorgaan met VZH een prikkelband te gaan gebruiken zodat Jambo zijn aandacht beter op mij houdt en ik hem beter kan corrigeren. en dan in de loop van de cursus weer over te stappen op de slip of leren riem omdat je geen VZH examen mag lopen met een prikkelband.

het gevolg is dat ik vannacht een droom heb gehad over jambo met een bloedende nek :cry2:

ik zit heel erg in tweestrijd wat moet ik doen???

wat is jullie mening en ervaring?
en hebben jullie tips?

ps het vrolijke praten en koekjes en alles daarom heen, helpt niet bij hem, tja eventjes en daarna niet meer.
groetjes
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mijn antwoord zou zijn nee. Je hond is 1 jaar oud..ik vind eerlijk gezegd een slip zelfs enorm discutabel, omdat een jonge hond van mij nog helemaal niet strak in het gareel hoeft te lopen. Daar zijn ze nog veel te flierefluiterig voor. Je drukt alle spontaniteit de kop in door je hond zo strak onder appel te willen hebben op zo'n jonge leeftijd en dan nog afgedwongen met straf ook. Zonde!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Suzanne19
Actief

Ongelezen bericht door Suzanne19 »

Hallo,Ik heb al veel gelezen over de meningen van een prikband dus ik denk dat de meeste het je zullen afraden, Ik denk persoonlijk dat je het best kan doen naar een paar keer coriseren en hij voelt het dan stopt hij wel.. Als je niet te al te kleine band neemt valt het best mee.. S6 :ok:
Afbeelding

Groetjes Suzanne
Simone62
Actief

ik heb de andere topics nu ook bekeken.
ik had gezocht op Prikkelband en niet op prikband of pennenband.

maar graag nog steeds jullie menig
groetjes
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Ik zou het niet doen. Waarom doe je cursus? Omdat je een leuke huishond wilt hebben die komt als je hem roept en niet trekt aan de riem? Of omdat hij precies naast je been moet lopen en je graag de diploma's ingelijst boven je bed hebt hangen?
Als hij thuis goed luistert, maar de cursus niet leuk vindt, zou ik met gehoorzaamheid stoppen en bijvoorbeeld flyball of behendigheid met 'm gaan doen, wanneer hij daar oud genoeg voor is.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Een prikband/pennenband voor een hond van 1 jaar? Nee, niet doen.
Zelfs nog geen slipketting, maar gewoon een goeie leren halsband.
Je verwachtingspatroon ligt veel te hoog. Het is en blijft een jonge hond met jonge hondengedrag en ik zou er vooral voor zorgen dat hij het leuk blijft vinden. Ik heb met Stanley toen hij ruim 1 jaar was ook GG3 gelopen en ik vind het nu welletjes. Het is leuk als je met je hond wilt presteren, maar blijf wel 'eerlijk' tegenover je hond door vooral niet teveel druk op hem te leggen. Nu trainen we ons laatste jaartje bij de Dierenbescherming waar prestatiegerichtheid totaal niet meetelt, terwijl de oefeningen toch zeker het niveau van de GG3 halen. Er is veel spel mee gemoeid en het gaat nu beter dan ooit. Hij vindt het geweldig!!!
En meet je niet aan de rest. Het gaat om jouw hond en jezelf.

Groetjes van
Sandra en
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ik sta zeker niet negatief tov de pennenband,
MAAR,
vind het in dit geval zoals je hier beschrijft helemaal niet nodig (een slip overigens ook nog niet)

ja schrijft dat je met een voertje/speeltje/woordje best wel ff zijn aandacht kan krijgen, maar dat hij snel afgeleid is, LOGISCH, t is en blijft een jonge hond van net een jaar, ik moet ook zeggen dat ik het erg jong vind om al over een EG3 examen te praten, maar dat hangt van de structuur op de club af (ik weet dat er clubs zijn waar de eerste cursus na de puppy cursus al EG1 heet en als je dan dus inderdaad in 1 keer doorstoomt (cursusen duren meestal 13 weken) dan zit je inderdaad rond een jaar op EG3)

ik zou dus zeggen gewoon een stapje terug, in het appel kort zijn aandacht en dan die aandacht ook goed belonen (bv door een trekspelletje met een bal met een touwtje eraan) en dan langzaam aan de tijd dat je aandacht wilt uit gaan breiden.
De aandacht op jou gericht kan je super met zo'n bal met een touwtje doen, je doet dan de bal onder je rechter arm/oksel en houdt het touwtje in je rechterhand, op het moment van aandacht naar jou trek je die bal er onderuit naar voren en naar rechts, dus dat de hond als het ware om je heen moet om die bal te pakken, je zal dan op den duur een goed volgende hond krijgen die alle aandacht heeft voor dat balletje wat hij niet ziet en wel ineens kan komen en dit alles zonder pennenband of slip.

maar hou er rekening mee dat je in dat jaartje dat je hond oud is hem behoorlijk overvraagt hebt (dat idee krijg ik door de druk die je er op wilt leggen) dus doe lekker een stap terug, korte aandachts momenten en langzaam uitbreiden en als de hond het dan snapt en ook geestelijk volwassen is dan kan je er evt wat druk op leggen, maar bij een hond van 12 mnd zou ik dat echt nog niet doen.
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

ik ben ook niet tegen enne prikband, maar zou het ook niet doen.
idd een stapje terug doen en korter volgen en kortere anadachtsoefeningen doen.
qyan was ook altijd heel snel afgeleid en daardoor gewoon erg moelijk te trainen. bij het zien van een ander gekleurd grassprietje moest dat anadachtig ondrzocht worden :mrgreen:
maar als ik hem daar een prikband voor om moet doen is het end zoek.
we zijn het toen anders aan gaan pakken.
hele korte stukjes volgen (dus geen programma lopen), veel keertwendingen, rondjes draaien en heel veel spelen.
ook met wachten tot ene ander klaar was kijkspelletjes met de hond, koeje voor zijn neus endat steeds langer volhouden.
en dat langzaam aan weer uitbreiden naar het programma.
waarom zo'n haast? soms moet je gewoon ff een stapje terug doen, en daar bereik je op den duur meer mee.
Simone62
Actief

bedankt voor de reacties. :ok:

eigenlijk wil ik er ook helemaal niet mee lopen, zoals ik al zei is hij alleen zou op de cursus, ik kan makkelijk met hem een half uur lopen aan de leren band met in mijn andere hand mijn zoon van 1,5 jaar, hij trekt dan totaal niet alsof hij dan voelt dan het echt serieus is dat hij niet mag trekken. (maar dan geloven ze niet). en geloof me maar ik neem echt geen risico met mijn zoon.

tuurlijk probeert hij wel achter een hond of kat te gaan, maar een korte NEE werkt dan prima.

ik ben alleen bang dat als ik dit op de school zeg dat ik in het negatieve daglicht sta omdat ik geen slip of prik wil gebruiken.
toen ik een keer met de leren riem aan het trainen was en hij reageerde niet op mijn commando's dan werd er tegen de andere gezegd, kijk die heeft geen slip........

ik twijfel dus ook aan de school, maar het is de enige in de buurt en ik wil toch graag verder, misschien moet ik maar een keer goed praten met ze wat ik wel wil en niet wil.

de tip met het balletje onder je arm, super :ok: nog nooit van gehoord, maar het werkt. ook de blokkjes kaas trouwens,

ik zal ze eens wat laten zien op het examen, met leren riem en een beloning :ok:
groetjes
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Simone62 schreef:bedankt voor de reacties. :ok:

eigenlijk wil ik er ook helemaal niet mee lopen, zoals ik al zei is hij alleen zou op de cursus, ik kan makkelijk met hem een half uur lopen aan de leren band met in mijn andere hand mijn zoon van 1,5 jaar, hij trekt dan totaal niet alsof hij dan voelt dan het echt serieus is dat hij niet mag trekken. (maar dan geloven ze niet). en geloof me maar ik neem echt geen risico met mijn zoon.

tuurlijk probeert hij wel achter een hond of kat te gaan, maar een korte NEE werkt dan prima.

ik ben alleen bang dat als ik dit op de school zeg dat ik in het negatieve daglicht sta omdat ik geen slip of prik wil gebruiken.
toen ik een keer met de leren riem aan het trainen was en hij reageerde niet op mijn commando's dan werd er tegen de andere gezegd, kijk die heeft geen slip........

ik twijfel dus ook aan de school, maar het is de enige in de buurt en ik wil toch graag verder, misschien moet ik maar een keer goed praten met ze wat ik wel wil en niet wil.

de tip met het balletje onder je arm, super :ok: nog nooit van gehoord, maar het werkt. ook de blokkjes kaas trouwens,

ik zal ze eens wat laten zien op het examen, met leren riem en een beloning :ok:
onthoud, het is jouw hond en jij bepaald wat er met jouw hond gebeurt :ok: niet hun ;)
of hun het er nu mee eens zijn of niet.
het duurt misschien wat langer, maar uiteindelijk met meer succes.
begin desnoods helemaal van voren afaan.
heb ik met qyan en zijn anadacht ook weleens moeten doen.
en met heel veel succes.
geen slipketting meer nodig gehad met trainen, volop anadacht en prachtig en met veel plezier volgen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik ben zeker niet tegen een prikband, mijn hond heeft er ook mee getraint en heel af en toe nog steeds... dat gaat prima. Maar in jouw geval zou ik ook zeggen nee, te jonge hond nog...
Hij is nog zo jong. Probeer het eerst met een balletje of speeltje om z'n aandacht erbij te houden...
Ik loop pas met een prikband als ik zeker weet dat hij donders goed weet wat hij moet doen, maar het dus vertikt....
en dat al een aantal keren zeg maar...
Iets aanleren doe je zeker al niet met een prikband of slipketting dat doe je altijd met beloning.
Een prikband of slipketting is om te corrigeren.
En die bloedende nek... dat gebeurd niet hoor, of je moet hem in een boom hangen aan de prikband ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Simone62 schreef:bedankt voor de reacties. :ok:

Jij bent de baas over je hond en je doet alleen wat jij vindt dat goed is voor jouw hond. Wat de mensen op de hondenschool daarvan vinden, moeten zij weten. Anders een andere school met andere methodes.
famke1979
Actief

Ongelezen bericht door famke1979 »

zou er zekers niet mee beginnen...hondje is nog te jong...net als een aantal gebruik ik zelf ook de prikker maar niet altijd...
Boris is bijna 6 en steekt je soms finaal de gek aan...en trouwens vzh mag je ook niet met een slipketting lopen...tenminste met nie op de slipstand staan...

Als wij straks weer gaan trainen begin in met een slipband, niet gelijk weer aan de prikker...hij heeft een aantal weken niet kunnen trainen en dan ga ik m nu weer rustig aan laten beginnen...

Prikker is voor ons de laatste optie geweest...en die werkte...maar zou er zo jong echt niet aan beginnen...laat je hondje lekker hondje zijn...en niet direct zwaar onder appel zetten...
Balletje ter hoogte van de borst werkt ook en dan weggooien...als hij de aandacht ff heb gehad...steeds verders uitbouwen...
(en idd koekjes, kaas en worst zijn ook altijd aanraders... :p: )
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”