Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Druppelen; kwaadaardige tumor.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Druppelen; kwaadaardige tumor.

Ongelezen bericht door Feather__ »

Ik heb 3 maanden geleden mijn 13.5 jarige hond ook laten opereren. Een castratie omdat hij een tumor had op zijn ballen. Na de operatie kwamen we er zelfs achter dat hij er 3 had. Nu is een castratie een lichte ingreep maar het was toch een operatie. Toen zijn wond begon te ontsteken na de operatie dacht ik ook echt: Waar zijn we aan begonnen? :ugh:
Maar na medicijnen was dat weer weg en mijn hond was zoals bij jullie hond gewoon een gezond oudje. Ik heb het echter expres niet hier neergezet ergens omdat ik weet dat heel veel mensen zouden zeggen dat ze dit nooit gedaan hadden en dat we het op zijn beloop hadden moeten laten want: Te oud, te zwaar, enz. (die reacties kreeg in RL al genoeg)

Ik heb het wél gedaan en het enige waar hij last van heeft is dat hij nog minder ver wil lopen na de operatie. Na zo'n 10 minuten heeft hij er nu wel genoeg van, hij kan dan nog wel verder hoor maar gaat sjokken. Nu is hij altijd al een luie donder geweest en nu hij ouder word werk het niet echt mee :engel: Dus hij loopt nu zo :piew: :boos: :gvd: sjokkend achter ons aan. En na 20 min/half uur mag hij in de doggyride. Hij loopt in huis en in de tuin genoeg.

Ik wil dus eigenlijk zeggen dat je moet doen wat jullie willen. Niet wat andere mensen adviseren. Ik ga ook niet zeggen wat je moet doen, ik wilde alleen aangeven dat een operatie op zo'n leeftijd helemaal niet altijd het einde betekent of extreem zwaar/heftig hoeft te zijn. (En dan praat ik voornamelijk over de narcose enzo, aangezien ik geen idee heb hoe zwaar de operatie is)
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Nogmaals, ik vind elke manier van meedenken wel prettig en uiteindelijk beslis ik toch wat hier in de situatie past.
Op het moment gaat het nog prima.Tomas functioneert ook goed zonder de medicatie van de dierenarts, misschien dankzij de CBD olie maar dat weet ik eigenlijk niet eens zeker.
Hij plast al een tijdje niet meer met een mooie straal maar het lukt nog wel, hij is vrolijk en heeft een flinke eetlust.Meer dan een tijd terug moet ik zeggen. De tumor bloedt minder nu ik die vloeistof achterwege laat maar samen met het urineverlies zorgt het wel nog steeds voor veel was. Ik durf geen plasband te gebruiken, bang dat ik misschien toch de urineleider verder dichtdruk.
Maar goed, hier is voorlopig prima mee te leven dus de operatie, als die er al zou komen, wordt in elk geval uitgesteld.
De tumor lijkt ook niet meer zo explosief te groeien. Ik snap er niets van maar we genieten nu maar van de blessuretijd :D
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Hoe gaat het nu daar?
Marie-Josée
Erelid

Het gaat nog steeds goed ( op het oog dan natuurlijk). Ik hou hem met argusogen in de gaten, kijk of hij nog kan plassen, of hij zich niet terugtrekt in zichzelf en hoe hij meeloopt en eigenlijk kan ik niet anders zeggen dan dat het prima gaat. Hij likt de laatste dagen wel weer enorm veel en nogal onsmakelijk dus voorlopig nodigen we maar geen eters uit :mrgreen:
Intussen is zijn eetlust uitstekend.
Wat wel door mijn hoofd gaat is het voortdurende bloedverlies, het is misschien steeds maar een druppeltje maar wel de hele dag door, zou hij geen ijzertekort krijgen op die manier?
Misschien toch maar wat vaker biefstuk geven :mrgreen: maar kan ik nog meer doen?
kooi
Zeer actief

Fijn dat het toch nog een poosje goed gaat. Hopen dat het nog wat langer aanhoudt. :cheer: :E:
Misschien kan de d.a. iets geven voor mogelijk ijzertekort?
Marie-Josée
Erelid

Ik durf er bijna niet op te hopen maar het lijkt of de tumor niet meer groeit :80: Ook niet verder naar binnen voor zover ik kan zien. Het weefsel is nu rustig, niet meer zo donker en bloederig.
Tomas plast nog steeds goed uit al is het met een sproeikop :mrgreen: en hoeft er ook minder vaak uit 's nachts. Er liggen hoogstens af en toe nog druppels op de vloer. Alleen zijn dekens adsorberen nog heel wat bloed en urine omdat hij daar natuurlijk altijd op ligt.
Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen. Het ding groeide eerst explosief en nu niet meer?
Hij krijgt naast de glucosamine alleen vitamine C en CBD olie.
Nou ja, laten we maar gewoon bij de dag blijven leven en genieten van deze winst.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

:80: wat goed zeg! Fijn voor jullie :ok:
Afbeelding
Yeufke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yeufke »

Iedere goede dag is er eentje inderdaad.
En hopelijk volgen er nog heel veel. :ok:
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door HillieS »

Wat fijn!
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Soms lijkt de tumor min of meer te knappen, dan bloedt hij heel erg en dan zit ik weer even in zak en as. Maar dat gaat dan weer over en gek genoeg lijkt het ding dan ook weer wat kleiner. Al met al lijkt de groei nu toch gestagneerd en Tomas is nog steeds gewoon vrolijk, zijn eetlust is prima en hij loopt ook nog goed mee. In ons bos galoppeert hij soms zelfs nog rond al ging hij gisteren daardoor wel even onderuit. Maar dan krabbelt hij op en loopt weer gewoon verder.
Ik geef hem nu ook ijzerpilletjes van de Hema.Gewoon ter ondersteuning. We zien wel hoe lang we het hier samen mee redden maar dit is in elk geval voor ons allemaal nog een prettige tijd.
kooi
Zeer actief

Dat is fijn voor jullie en voor ons om te lezen.
Hopen dat het nog een poosje duurt. :E: :cheer:
Marie-Josée
Erelid

Gisteren hadden we een onverwacht bloedbad in huis. Overal druppels en vegen en zelfs een plasje bloed. Misschien knapt er af en toe een bloedvat in de tumor? Ik hoopte eigenlijk dat hij leeggelopen zou zijn maar dat kan natuurlijk niet.
Gelukkig stopte het bloeden ook weer vrij snel. We schieten niet echt in paniek maar ik merk naderhand dat het me toch best wel raakt.
Vooral omdat zijn eetlust ook veel minder is nu. Maar dat kan ook komen door de toevoegingen in zijn eten, het zal er niet smakelijker op worden.
HillieS
Zeer actief

Heftig lijkt me dat.
Hopelijk heeft hij er zo min mogelijk ongemak van
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Marie-Josée schreef:Gisteren hadden we een onverwacht bloedbad in huis. Overal druppels en vegen en zelfs een plasje bloed. Misschien knapt er af en toe een bloedvat in de tumor? Ik hoopte eigenlijk dat hij leeggelopen zou zijn maar dat kan natuurlijk niet.
Gelukkig stopte het bloeden ook weer vrij snel. We schieten niet echt in paniek maar ik merk naderhand dat het me toch best wel raakt.
Vooral omdat zijn eetlust ook veel minder is nu. Maar dat kan ook komen door de toevoegingen in zijn eten, het zal er niet smakelijker op worden.
Ach, wat klinkt dat naar :(:
Zou je de toevoegingen anders kunnen geven misschien, niet over zijn eten?
Kaiou krijgt Flexi Life Platinumpoeder als supplement en vindt dat over zijn eten ook echt niet lekker. Ik roer dat nu door een beetje yoghurt, dat krijgt hij na zijn eten, en dat papje gaat er in als koek :wink: .
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Hij krijgt nu een groot deel van de supplementen in een stukje leverworst en de vitamine C in yoghurt. Omdat hij zo mager wordt vind ik echt dat hij moet blijven eten.
Hij kan 's avonds ook vreselijk onrustig lopen drentelen dus ik heb de hoeveelheid CBD olie verlaagd. Geen idee of het daaraan ligt maar je moet toch wat.
Het is echt een zorgenkind op het moment want natuurlijk hou ik hem goed in de gaten. Ben voortdurend met doekjes en dweilen in de weer en soms volgt hij dan al mijn bewegingen en kijkt me dan intens trouw en bijna verontschuldigend aan met die lieve grote ouwehondenogen. En dan krijgt hij weer een knuffel want hij kan er niets aan doen. Hij houdt zichzelf zo goed mogelijk schoon maar dat is ook niet alles :wink:
Mopperen doen we enkel als hij te lang en te luidruchtig ligt te soppen. Liefst onder het eten, onder de tafel. Maar zijn doofheid beschermt hem natuurlijk daar tegen :mrgreen:
Zijn neus werkt nog uitstekend dus hij navigeert daar vooral op, en zijn zicht wordt vooral op grotere afstanden slechter. Je merkt dat hij tijdens een wandeling vaak blijft staan en in de verte tuurt.Hij kan alleen nog op vertrouwd terrein los zoals in het wildpark en in ons bos want als hij het op een lopen zet haal ik hem niet in.
We leven nu gewoon bij de dag, meer kunnen we niet doen.
Op dit moment klimt hij weer op de bank, en laat zich precies naast een dekentje vallen wat ik had klaargelegd. Gelukkig hebben we een witte afwasbare bank :wink:
Zijn vacht ziet er trouwens erg mooi uit en hij loopt vaak nog als een jonge god.Het is toch maar een vreemd iets, zo'n gezwel.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

wat zwaar, om dat allemaal aan te zien en verder zo weinig nog te kunnen doen. sterkte hoor :flower:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Dank je. Soms twijfel ik of we wel goed bezig zijn. Of we niet toch die operatie moeten laten doen.
Maar hij is nu vrolijk en ontspannen en de herstelperiode gaat toch van zijn kwaliteit van leven af. Dus nee, toch maar niet.
Het moment om hem te laten gaan komt wel steeds dichterbij maar eigenlijk mogen we nog blij zijn met deze blessuretijd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marie-Josée schreef:Dank je. Soms twijfel ik of we wel goed bezig zijn. Of we niet toch die operatie moeten laten doen.
Maar hij is nu vrolijk en ontspannen en de herstelperiode gaat toch van zijn kwaliteit van leven af. Dus nee, toch maar niet.
Het moment om hem te laten gaan komt wel steeds dichterbij maar eigenlijk mogen we nog blij zijn met deze blessuretijd.
Sterkte met je beslissing.

Ik heb bij Rana dergelijke beslissingen overlegd met de DA.
Die vond mijn redenering (lekker leven met de nodige pillen en verder niets doen) gezien haar leeftijd van 13 jaar heel verstandig.
Hij heeft me wel opties gegeven omdat hij vond dat hij me die moest aanbieden, maar mijn uiteindelijke beslissing vond hij heel reëel.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marie-Josée
Erelid

Het is ook het verstandigste om dat met een deskundige te overleggen. Tijdens het laatste consult heb ik dat eigenlijk ook wel gedaan en al neigde de dierenarts nu naar opereren en ik juist niet, hij stopte meteen met aandringen toen hij dat door had en dat vond ik wel prettig. Want het laatste waar je in zo'n fase op zit te wachten is een schuldgevoel.
Het gaat intussen nog steeds goed met bloody Tomas. Ogenschijnlijk dan, want we weten niet wat zich in dat oude lijf afspeelt. Maar hij is vrolijk, speelt nog af en toe, klimt nog zelf op de bank en de auto in en geniet van extra lekkere hapjes.
De tumor lijkt nu weer te groeien maar dat lijkt misschien ook maar zo omdat hij in elk geval veel bloederiger is geworden.
Marie-Josée
Erelid

We zijn al even niet meer bij de dierenarts geweest, Tomas lijkt het vooralsnog prima te doen op de aanvullingen van zijn voer; glucosamine, vitamine C, ijzer en CBD olie. Hij verliest eigenlijk best veel bloed dus ik hoop dat ik tekorten nog een tijd voor kan blijven.
Omdat hij soms vergeet dat hij bepaalde dingen niet meer kan doen kwam hij gisteren vast te zitten in braamstruiken en dat bungelende ding onder zijn buik was daar niet tegen bestand.
Het bloed liep langs zijn poten. Dat hebben we zo goed mogelijk afgespoeld en er toen uit nood maar een handdoek om geknoopt.
Dat bleek ideaal voor hem, het obsessieve gelik was helemaal over wat voor mij een teken is dat hij het vooral deed om zich schoon te houden. De tumor is pijnloos en kennelijk groeit hij nu inderdaad zover naar buiten dat hij niets belangrijks afknelt.
Tomas is gewoon een fitte hoogbejaarde hond op het moment die zonder die tumor waarschijnlijk inderdaad nog jaren mee kan.
Dat maakt me aan de ene kant blij maar brengt me evengoed ook weer aan het twijfelen.
Toch ben ik bang dat een operatie hem teveel achteruit gaat zetten. Maar van inslapen is wat ons betreft nog lang geen sprake.
Ik heb een plasband besteld dus hopelijk kan hij daar nog een tijdje goed mee functioneren. De handdoek schijnt hem niet te hinderen en voor mij betekent dit een hoop minder werk.Ik had onderhand een dagtaak aan het schoonhouden van zijn ligplekken, vloer en muren.
kooi
Zeer actief

So far so good, lijkt het dus. Best een beetje fijn?
Maar klinkt toch akelig hoor, al die bloederige toestanden. :ugh:

Wat is een plasband precies?
Marie-Josée
Erelid

Een plasband is gewoon een band voor om zijn buik waar je dan incontinentiemateriaal in kunt doen.
Ja best fijn, we leven zo met hem mee dat elke blije dag ook voor ons een cadeautje is. Gelukkig lijkt hij nu alleen nog maar van die dagen te hebben, zijn eetlust is ongekend en zijn gang nog steeds zwierig en vrolijk al werd hij vanmorgen door de wind flink zijwaarts geduwd :mrgreen: want kracht heeft hij niet meer. Krabben na het plassen doet hij overigens wel nog vol overgave al duikelt hij dan soms om, maar dat lijkt hem niet te deren.
HillieS
Zeer actief

Fijn dat een plasband (nu dan de theedoek) helpt!
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Tomas gaat nog steeds vrolijk door het leven, als de tumor niet zo nadrukkelijk en grotesk aanwezig was zou je vergeten dat hij zo'n gezwel meedraagt.
Het zorgt soms voor kleine drama's zoals vanmorgen toen Tomas uitgleed over een half bevroren plas en met zijn buik in het water terecht kwam. Of het door de val kwam of door de plotselinge kou weten we niet maar er was weer een bloedvat gesprongen en het bloed liep langs zijn poten terwijl hij vrolijk verder huppelde. Op zo'n momenten ben ik wel blij dat er weinig medewandelaars zijn.
Thuisgekomen hebben we hem buiten toch maar met warm water afgespoeld, lekker droog gewreven en maar weer een handdoek om zijn buik geknoopt. De plasband is echt niks, die wordt veel te vies en wat je er ook inlegt, het gaat meteen broeien en al heel snel verschrikkelijk smerig ruiken.Ik ben niet snel ergens vies van maar van die geur ging ik echt over mijn nek.
Als het bloeden minder wordt houdt hij zichzelf beter schoon.
Hoe lang we dit nog volhouden is de vraag, we zijn er niet echt mee bezig. Tomas geeft dat zelf wel aan denk ik.
Vooralsnog verzorg ik hem met liefde en plezier omdat ik zie dat het hem goed doet :I:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Het klinkt alsof het ondanks dat die tumor er zit best goed gaat! Als dat bloeden het enige is waar hij last van heeft, en dat nog redelijk onder controle te houden is zou ik ook gewoon zo doorgaan :ok: Een geluk dat het de goede kant op groeit en niks afknelt, en als hij er schijnbaar ook geen pijn aan heeft moet dat ding er maar gewoon zitten :wink:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Marie-Josée schreef:De plasband is echt niks, die wordt veel te vies en wat je er ook inlegt, het gaat meteen broeien en al heel snel verschrikkelijk smerig ruiken.
Dat is wel erg jammer, want het leek voor hemzelf ook zo fijn dat hij er niet meer mee bezig hoefde te zijn. Stom dat het niet goed werkt.

Maar gelukkig voelt hij zich verder goed en heeft hij er geen pijn aan!
Marie-Josée
Erelid

Het ding lijkt gevoelloos, afknelling en bloedarmoede zijn eigenlijk de enige gevaren die op de loer liggen. Hij plast nog volop maar is dan net een tuinsproeier; het gaat alle kanten op omdat de tumor de straal verspreidt, maar hij zakt inderdaad steeds verder uit waardoor de inwendige ruimte niet belemmerd wordt. Nog niet.
De ijzerpilletjes houden bloedarmoede nog even op afstand en zijn eetlust aan de gang :mrgreen:
Het is wonderlijk hoe dit verloopt.
Marie-Josée
Erelid

Vandaag zijn we voor het eerst in het leven van Tomas zonder hem gaan wandelen. Hij mankt, heeft kennelijk iets verrekt toen hij van de bank sprong.
Er was niets aan. Sancho zocht hem voortdurend, wij misten hem en ik voelde me rot bij de gedachte aan dat vragende koppie toen we zonder hem weggingen.
Maar bij thuiskomst lag hij weer op de bank en begroette Sancho uitbundig vanaf zijn troon. Sancho vond die vriendelijke aandacht heerlijk.Tomas heeft in elk geval een stortbui gemist en hij is het allemaal alweer vergeten.
Wat de poot betreft kijk ik het een paar dagen aan met pijnstillers, als het dan niet beter wordt mag hij gaan. We zijn het er beiden over eens dat hij er geen kwaaltjes bij hoeft te gaan krijgen. We willen niet doorgaan tot het voor onszelf aanvaardbaar wordt om die beslissing te nemen want dat zou betekenen dat Tomas lijdt en dat verdient hij echt niet.
Yeufke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yeufke »

Moeilijk en zwaar hè. :(
Sterkte ermee.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Even een knuffel voor je. :J:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”