Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Clickerdeklikklikklik!
Moderator: moderatorteam
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Clickerdeklikklikklik!
De eerste keer dat wiullem een clicker zag. ging zo lekker dan ik maar meteen verder ben gegaan.
hij vindt het superleuk en waar sam en lola zenuwachtig van het ding werden, wordt willem er blij van!
hebben jullie nog leuke "kunstjes" die we thuis in verloren momenten kunnen oppakken? graag inclusief opbouw want ik ben net zo groen in clickerland als willem!
https://www.facebook.com/mascha25/video ... 658453336/
hij vindt het superleuk en waar sam en lola zenuwachtig van het ding werden, wordt willem er blij van!
hebben jullie nog leuke "kunstjes" die we thuis in verloren momenten kunnen oppakken? graag inclusief opbouw want ik ben net zo groen in clickerland als willem!
https://www.facebook.com/mascha25/video ... 658453336/

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Re: Clickerdeklikklikklik!
Ja hoor wij weten wel leuke truucjes 
Kiekeboe: dan zit ze eerst voor je, loopt om je heen om van achter met haar kop tussen je benen door te gaan, te gaan zitten en omhoog te kijken. Ze zit dan dus tussen je benen.
Deftig zitten: met de voorpootjes omhoog.
Er zit een vliegje op je neus: dat ze op de grond ligt met haar kop, en dan met haar poot over haar neus wrijvt alsof er iets op zit. Dit heb ik geoefend met een post-it op haar neus, en dan klikken als ze hem er af maait.
Pak de dief!: dan loopt ze rondjes om je heen met een touw in haar bek alsof ze een dief vastknoopt.
Tollen en andersom tollen: linksom of rechtsom een rondje om haar eigen as. Werkt beter met een handgebaar dan met een commando. Achtje is eerst links en dan rechtsom in één keer.
Zigzag: Dat ze tussen je benen door zigzagt terwijl je loopt (heb ik trouwens geen clicker voor gebruikt maar gewoon in beide handen voer).
Nou, dat was het voor zo ver

Kiekeboe: dan zit ze eerst voor je, loopt om je heen om van achter met haar kop tussen je benen door te gaan, te gaan zitten en omhoog te kijken. Ze zit dan dus tussen je benen.
Deftig zitten: met de voorpootjes omhoog.
Er zit een vliegje op je neus: dat ze op de grond ligt met haar kop, en dan met haar poot over haar neus wrijvt alsof er iets op zit. Dit heb ik geoefend met een post-it op haar neus, en dan klikken als ze hem er af maait.
Pak de dief!: dan loopt ze rondjes om je heen met een touw in haar bek alsof ze een dief vastknoopt.
Tollen en andersom tollen: linksom of rechtsom een rondje om haar eigen as. Werkt beter met een handgebaar dan met een commando. Achtje is eerst links en dan rechtsom in één keer.
Zigzag: Dat ze tussen je benen door zigzagt terwijl je loopt (heb ik trouwens geen clicker voor gebruikt maar gewoon in beide handen voer).
Nou, dat was het voor zo ver

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Op dit kanaal vind je heel veel inspiratie! En er staan ook een aantal handige instructievideo's op! https://www.youtube.com/user/Azoogle
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Dankdank!
Oh eeen post it!! Ik vroeg me al af hoe ze die poot daar krijgen zonder touw! Haha
Oh eeen post it!! Ik vroeg me al af hoe ze die poot daar krijgen zonder touw! Haha

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Leuk! Ik vind "free shaping" het leukst. gewoon klikken voor een beweging die je wel leuk vind en dat eventueel uitbreiden. Dus niet lokken en je hoeft ook van tevoren niks te verzinnen. Je gaat gewoon klaarstaan met je clicker en je clickert voor een beweging.
Zo kunnen ze achteruit lopen, schudden op commando, rekken en strekken op commando.
Spring kan oa op haar achterpoten staan, bomen omhelzen, en met haar hoofd het "wat moet je" gebaar maken op commando.
Zo kunnen ze achteruit lopen, schudden op commando, rekken en strekken op commando.
Spring kan oa op haar achterpoten staan, bomen omhelzen, en met haar hoofd het "wat moet je" gebaar maken op commando.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
- Aantal honden: 2
Ik volg 

- Soooof
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Wat een leuke ideeen!
- mijke
- Zeer actief
M@scha schreef:Dankdank!

- mijke
- Zeer actief
Ohja op die manier heb ik inderdaad ook uitschudden op commando geleerd, plassen en poepen op commando (dat laatste werkt uiteraard alleen als er iets in zitsirene schreef:Leuk! Ik vind "free shaping" het leukst. gewoon klikken voor een beweging die je wel leuk vind en dat eventueel uitbreiden. Dus niet lokken en je hoeft ook van tevoren niks te verzinnen. Je gaat gewoon klaarstaan met je clicker en je clickert voor een beweging.

- Hakkene
- Zeer actief
Leuk, dit topic ga ik ook even volgen:)
- Leonie.
- Zeer actief
Wij zijn bezig met achteruit lopen, wat ze eigenlijk de eerste poging al snapte. Maar heeft iemand een idee voor een handig handgebaar daarbij? En commando?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik gebruik 'terug' (en dan echt in twee lettergrepen) met als handgebaar arm naar voren, hand in een hoek van 90 graden naar beneden en dan naar een rechte positie.Leonie. schreef:Wij zijn bezig met achteruit lopen, wat ze eigenlijk de eerste poging al snapte. Maar heeft iemand een idee voor een handig handgebaar daarbij? En commando?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik gebruik ook terug en dan met mijn vinger achteruit wijzen. Ik bouw het handgebaar ook af want ik vind het ook leuk als ze het alleen op stem kunnen terwijl ik anders sta (3 honden kunnen het alleen als ik met mijn gezicht naar ze toe sta en dus terug wijs, Spring kan het op commando ook naast me enzo).
Beklikken zou ik wel leren met de klikker omdat je bij zulke onbewuste bewegingen zo goed moet timen. Dan moet ze ook wel heel bekend zijn met freeshapen anders "raadt ze nooit" waar je voor klikt.
Beklikken zou ik wel leren met de klikker omdat je bij zulke onbewuste bewegingen zo goed moet timen. Dan moet ze ook wel heel bekend zijn met freeshapen anders "raadt ze nooit" waar je voor klikt.
-
- Zeer actief
Jullie hebben me weer geïnspireerd! Ik pak de clicker er weer bij! Manu vindt het geweldig.
Hij kan:
- omrollen
- ondersteboven liggen
- huilen/joelen
- blaffen
- high five
- poot
- kruipen
- mooi zitten (voorpootjes op)
- ergens op springen
- ergens over springen
- ergens onderdoor
- achterwaarts lopen
- plat liggen
- kusje (ook op aanwijzing wie of waar)
- touch (ook lange touch)
- iets vastpakken in zijn bek
Die laatste moeten we nog uitbouwen. Veel van de commando's kan hij ook op grotere afstand. Ik heb ook geleerd dat ik een plaats kan maken en hem daar heen stuur. Hij heeft geleerd dat ik wijs en hem daar dus heen wil hebben, ook achterwaarts.
Ik wil nu een paar dingen gaan doen die hij iets moeilijker vindt
Met de clicker is hij zo enthousiast dat ik vaak maar 2x hoef te clicken en hij al snapt welk gedrag ik wil. Het vastpakken met de bek vindt hij wel lastig.
Rondje draaien ga ik nog doen, of een bepaalde kant op kijken, en lachen lijkt me ook leuk. Tanden blikken wil ik ook leren maar nog geen idee hoe.
Die poot over de neus ga ik vandaag voor. Dat vind ik zo schattig
Hij kan:
- omrollen
- ondersteboven liggen
- huilen/joelen
- blaffen
- high five
- poot
- kruipen
- mooi zitten (voorpootjes op)
- ergens op springen
- ergens over springen
- ergens onderdoor
- achterwaarts lopen
- plat liggen
- kusje (ook op aanwijzing wie of waar)
- touch (ook lange touch)
- iets vastpakken in zijn bek
Die laatste moeten we nog uitbouwen. Veel van de commando's kan hij ook op grotere afstand. Ik heb ook geleerd dat ik een plaats kan maken en hem daar heen stuur. Hij heeft geleerd dat ik wijs en hem daar dus heen wil hebben, ook achterwaarts.
Ik wil nu een paar dingen gaan doen die hij iets moeilijker vindt

Rondje draaien ga ik nog doen, of een bepaalde kant op kijken, en lachen lijkt me ook leuk. Tanden blikken wil ik ook leren maar nog geen idee hoe.
Die poot over de neus ga ik vandaag voor. Dat vind ik zo schattig

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Een leuke voor de teefjes voor op "feesten en partijen" is je poot optillen als een reu.
Doña kan op het commando "jongetje" (ik vraag "wat doet een jongetje?") haar poot optillen tegen spullen en mensen.
Doña kan op het commando "jongetje" (ik vraag "wat doet een jongetje?") haar poot optillen tegen spullen en mensen.
-
- Zeer actief
Die is ook leuk!
- Leonie.
- Zeer actief
Haha, ik las echt tien keer 'be klikken' en snapte er niks van.sirene schreef: Beklikken zou ik wel leren met de klikker omdat je bij zulke onbewuste bewegingen zo goed moet timen. Dan moet ze ook wel heel bekend zijn met freeshapen anders "raadt ze nooit" waar je voor klikt.
Ja, terug is een goed commando, dat ga ik eraan toevoegen. Inderdaad leuk als ze het zonder gebaar kan later, maar ze is juist met gebaren heel goed, ze let enorm op mijn lichaamstaal.
@Manuma, oh ja, vastpakken, dat wilde ik ook nog gaan doen (misschien een lijstje maken voor als ik geen inspiratie heb). Leuk voor op foto's ook

Volgens mij doen veel honden dit, maar ik vind het zo schattig. Als Millie even niet snapt wat ik wil, dan doet ze allerlei trucjes super snel achter elkaar. Afliggen, koppie op de grond, omrollen, rondje draaien... En dan zo kijken van 'ja? Koekje?'
- Soooof
- Zeer actief
Is het in jullie ervaring echt makkelijker met een clicker? Ik heb er geen -zou Rex eerst moeten leren wat het überhaupt betekent
- en doe het nu meestal met de 'roepen-op-het-moment-dat-het-gebeurt'-methode. 

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Oh die is leuk!sirene schreef:Een leuke voor de teefjes voor op "feesten en partijen" is je poot optillen als een reu.
En voor inspiratie: https://www.youtube.com/channel/UC1nFu_ ... jdsmCBB4Ow
- Lieske_1977
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Ja, absoluut! Joy reageert er duidelijk veel beter (meer eager) op dan op het 'yes' dat ik ook als bekrachtiger gebruik. Timing is bovendien preciezer. Ik zweer bij de clicker voor het aanleren van nieuwe dingenSoooof schreef:Is het in jullie ervaring echt makkelijker met een clicker? Ik heb er geen -zou Rex eerst moeten leren wat het überhaupt betekent- en doe het nu meestal met de 'roepen-op-het-moment-dat-het-gebeurt'-methode.

-
- Zeer actief
Ik ook. En zodra hij de clicker ziet bestaat er niets anders meer, hij vindt het geweldig. Als ik wacht tot hij het goede gedrag weer laat zien is ook zo fantastisch 
Hij kijkt me heel indringend aan en gaat dan in slowmotion testen welk gedrag ik nu voor clickte. Als ik dan weer click is ie helemaal door het dolle heen: ik snap het! Ik snap het!
Ik had nooit verwacht dat we dit allebei zo leuk konden vinden.

Hij kijkt me heel indringend aan en gaat dan in slowmotion testen welk gedrag ik nu voor clickte. Als ik dan weer click is ie helemaal door het dolle heen: ik snap het! Ik snap het!
- Lieske_1977
- Zeer actief
Gaaf hè? Heel herkenbaar, behalve dan het slowmotion gedeelteManuma schreef:Ik ook. En zodra hij de clicker ziet bestaat er niets anders meer, hij vindt het geweldig. Als ik wacht tot hij het goede gedrag weer laat zien is ook zo fantastisch

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je meerdere hond hebt is het ook eens leuk om een kunstje voor twee aan te leren. http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... lla+Spring
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Leuk! Die ga ik ook eens proberen als Jiska wat ouder issirene schreef:Als je meerdere hond hebt is het ook eens leuk om een kunstje voor twee aan te leren. http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... lla+Spring

- Soooof
- Zeer actief
Oke, oke, clicker, ik ben overtuigd.
Iemand een linkje waar ik kan lezen hoe ik Rex leer wat de clicker betekent?
Dat lijkt me een goede eerste stap.

- Lieske_1977
- Zeer actief
Mijn eerste hond heb ik het geleerd door een aantal keren achter elkaar 'zomaar' te clicken en daarna iets lekkers te geven, zodat ze de koppeling 'klik = lekkers' leerde maken. Bij Joy ben ik gewoon begonnen met te clicken zodra ik gewenst gedrag zag. Binnen no-time had ze de betekenis ervan door en legde ze vanzelf de link 'bepaald gedrag --> klik --> lekkers --> gedrag herhalen. De meeste honden pikken dat zo op; gevalletje conditioneringSoooof schreef:Oke, oke, clicker, ik ben overtuigd.Iemand een linkje waar ik kan lezen hoe ik Rex leer wat de clicker betekent?

- mijke
- Zeer actief
Ah misschien is dat het, want ze raadt inderdaad niet waar het over gaat. Oor vindt het heel moeilijk om gedrag uit zichzelf te bedenken, ze wil graag aanwijzingen en anders word ze onzeker. Dus echt freeshaping, alsin probeer maar gewoon iets en ga net zo lang door met verschillende dingen tot je geklikt wordt, dat kan ze niet. Daar raakt ze heel gefrustreerd door. Eigenlijk is ze net zoals ik, het moet gelijk lukken en anders is het stomsirene schreef:Beklikken zou ik wel leren met de klikker omdat je bij zulke onbewuste bewegingen zo goed moet timen. Dan moet ze ook wel heel bekend zijn met freeshapen anders "raadt ze nooit" waar je voor klikt.

- mijke
- Zeer actief
Nee, in mijn ervaring zijn de meeste dingen makkelijker zonder clicker. Behalve als je heel erg specifiek een gedraging uit een reeks oid wilt bekrachtigen. Ik doe verreweg het meeste gewoon op mijn stem. Maar dat is bijna hetzelfde principe natuurlijk, ik zet het gewoon afwisselend in, net hoe het me het handigst lijkt. Als de hond maar snapt voor welk gedrag je beloont.Soooof schreef:Is het in jullie ervaring echt makkelijker met een clicker? Ik heb er geen -zou Rex eerst moeten leren wat het überhaupt betekent- en doe het nu meestal met de 'roepen-op-het-moment-dat-het-gebeurt'-methode.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik zou het boek "van clicker tot gehoorzame hond" even bestellenSoooof schreef:Oke, oke, clicker, ik ben overtuigd.Iemand een linkje waar ik kan lezen hoe ik Rex leer wat de clicker betekent?

- Soooof
- Zeer actief
Clicker is er. Zag hem vanmiddag toevallig liggen bij de action voor ongeveer niks, dus ja...
Vast geen kwalitatief hoogstandje, maar het functioneert. Rex vindt het dikke prima, hij kreeg koekjes zonder daar erg veel inspanning voor te hoeven verrichten en dan is het in zijn ogen al snel goed.
Maar even een beginnersvraagje van deze nieuweling in clicker-land. Je doet dus commando - click - koekje? Dus ‘zit’, click, koekje. Er gemakshalve even vanuitgaande dat de hond dan ook daadwerkelijk met zijn kont op de grond beland uiteraard.
En dan eerst een paar commando’s die hij al kan voor het leren van de clicker? Hij kijkt nu al als ik click naar mijn andere hand waar het koekje blijft.
En stop je / minder je met de koekjes? Wordt de click dan de beloning an sich? Of vooral een manier om preciezer duidelijk te maken welk gedrag je op doelt? Nu beloon ik hem bijvoorbeeld in het bos op verschillende manieren, soms alleen met een ‘goedzo’, soms met een aai erbij, soms een koekje erbij. Variabel dus, hoe doen jullie dat met die clickers? Zoals ik al zei, nieuweling in clickerland. 

Maar even een beginnersvraagje van deze nieuweling in clicker-land. Je doet dus commando - click - koekje? Dus ‘zit’, click, koekje. Er gemakshalve even vanuitgaande dat de hond dan ook daadwerkelijk met zijn kont op de grond beland uiteraard.

Laatst gewijzigd door Soooof op 06 dec 2017 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.