Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke muilkorf?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Welke muilkorf?

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik ben op zoek naar een muilkorf voor Rani. Het is de bedoeling dat ze hem regelmatig gaat dragen dus het moet wel lekker genoeg zitten. Nou had ik de volgende drie opties bij medpets gezien, ik neig zelf het meeste naar de lederen Julius-K9 omdat mij dat het lekkerste lijkt zitten qua materiaal. Toch hoor ik veel dat Baskerville word aangeraden, alleen vind ik dat er zo hard uitzien. En tot slot is er ook nog de Buster.

Julius-K9
Afbeelding

Baskerville
Afbeelding

Buster
Afbeelding

Welke zouden jullie aanraden?
Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Welke muilkorf?

Ongelezen bericht door Crescent »

Zo op het oog lijkt de baskerville meer bewegingsruimte te geven voor hijgen. Maar toch zou ik ze lekker gaan passen zodat je de ruimte kan zien die ze geven.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Bedoel je 'hard uitzien' als in ruw, stug materiaal? Of als in 'te gevaarlijk'?
Qua materiaal vind ik de Baskervilles echt super, ze zijn helemaal niet zo stug en passen meestal comfortabel. Ik werk op de praktijk bij voorkeur met Baskervilles.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Gollum
Zeer actief

Crescent schreef:Zo op het oog lijkt de baskerville meer bewegingsruimte te geven voor hijgen. Maar toch zou ik ze lekker gaan passen zodat je de ruimte kan zien die ze geven.
Dat passen zou ik liever thuis doen om stress te voorkomen, Rani is niet echt een hond die in een vreemde omgeving met vreemde mensen erbij zoiets rustig kan passen.
De Baskerville lijkt wel meer ruimte te geven ja, maar het materiaal lijkt me zo hard.
Gollum
Zeer actief

Perle schreef:Bedoel je 'hard uitzien' als in ruw, stug materiaal? Of als in 'te gevaarlijk'?
Qua materiaal vind ik de Baskervilles echt super, ze zijn helemaal niet zo stug en passen meestal comfortabel. Ik werk op de praktijk bij voorkeur met Baskervilles.
Het eerste, het lijkt me niet zo comfortabel als leer. Maar jij hebt dus een andere ervaring?
Perle
Zeer actief

Ik ken alle drie de types muilkorven, en met de eerste heb je al eerder risico dat de leren riempjes gaan snijden, als de pasvorm niet goed is.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Die baskerville dingen zijn wel heel fijn hoor, het materiaal is vrij zacht, een beetje kong spul zeg maar.
Daarbij zijn de bandjes ook van mooi materiaal, blijft goed zitten. Alleen even goed meten, en inderdaad rekening houden dat je wat extra ruimte voor de tong laat.
Mijn ervaring is dat leer snel minder wordt, uitdroogt, de klinknageltjes roesten, nat is het ook niet lekker.
Ik heb nog een tijd van die standaard draadkorfjes gehad met leren bandjes, die kon ik voortdurend vervangen.

Er zijn ook licht blauwe van baskerville, die vind ik er veel vriendelijker uitzien.
Tigress
Actief
Mijn ras(sen): Cardigan Welsh Corgi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tigress »

Die onderste hebben wij voor onze border collie...en eerlijk gezegd is die enkel voor hoge nood. Geen ruimte tot goed hijgen.
Dierenwinkel zei dat deze paste (had de hond mee). Toen ik vroeg over het hijgen werd mij verteld dat daar genoeg ruimte voor was. Eenmaal thuis ben ik gaan trainen ermee, en viel mij al vrij gauw op dat de bewegingsruimte voor de kaak te weinig is. Wij hebben het mee gehad op vakantie als uiterste nood en zodat we in ieder geval iets bij ons hadden, maar voor langere tijd zal zij die muilkorf niet om krijgen. We zitten nog te denken om te investeren in een muilkorf en een op maat laten maken bij Bumas (http://www.bumas-shop.com/nl/)

Baskerville is mooi, maar daar moet je écht goed bij gaan passen. Op een smal snoetje paste het bij ons in ieder geval niet.
Gollum
Zeer actief

Perle schreef:Ik ken alle drie de types muilkorven, en met de eerste heb je al eerder risico dat de leren riempjes gaan snijden, als de pasvorm niet goed is.
Ah, dat betekent dus beduidend minder ruimte als bij de Baskerville. Het moet echt niet te strak zitten vind ik.
dagmar88 schreef:Die baskerville dingen zijn wel heel fijn hoor, het materiaal is vrij zacht, een beetje kong spul zeg maar.
Daarbij zijn de bandjes ook van mooi materiaal, blijft goed zitten. Alleen even goed meten, en inderdaad rekening houden dat je wat extra ruimte voor de tong laat.
Mijn ervaring is dat leer snel minder wordt, uitdroogt, de klinknageltjes roesten, nat is het ook niet lekker.
Ik heb nog een tijd van die standaard draadkorfjes gehad met leren bandjes, die kon ik voortdurend vervangen.

Er zijn ook licht blauwe van baskerville, die vind ik er veel vriendelijker uitzien.
Dat meten was al een ervaring op zich, ze is echt maf :LOL:
Ik ben uiteindelijk op maat 5 uitgekomen, van neusbrug tot puntje van de neus is 9 cm dus lijkt me 12 cm de goede maat om ruimte te houden.

Het hoeft er niet vriendelijk uit te zien, als het er niet vriendelijk uitziet laten mensen misschien ook minder snel hun hond in een aangelijnde roedel lopen :roll:
Rani bijt dan echt gaatjes, voorkomen is beter dan genezen. En omlopen helemaal :mrgreen:
Tigress schreef:Die onderste hebben wij voor onze border collie...en eerlijk gezegd is die enkel voor hoge nood. Geen ruimte tot goed hijgen.
Dierenwinkel zei dat deze paste (had de hond mee). Toen ik vroeg over het hijgen werd mij verteld dat daar genoeg ruimte voor was. Eenmaal thuis ben ik gaan trainen ermee, en viel mij al vrij gauw op dat de bewegingsruimte voor de kaak te weinig is. Wij hebben het mee gehad op vakantie als uiterste nood en zodat we in ieder geval iets bij ons hadden, maar voor langere tijd zal zij die muilkorf niet om krijgen. We zitten nog te denken om te investeren in een muilkorf en een op maat laten maken bij Bumas (http://www.bumas-shop.com/nl/)

Baskerville is mooi, maar daar moet je écht goed bij gaan passen. Op een smal snoetje paste het bij ons in ieder geval niet.
Was het dan te groot? Rani heeft niet echt een smal snoetje. Ze heeft een grotere en dikkere bek dan Gollum de Labrador.
Tigress
Actief
Mijn ras(sen): Cardigan Welsh Corgi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tigress »

Die van Baskerville die wij konden passen, waren duidelijk voor kleinere snuit en bredere kop. Paste voor geen meter, je kreeg er het ''muilkorf met hond'' idee van :lol1:
Perle
Zeer actief

Ja, passen is hoe dan ook wel belangrijk :ok: .
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik wilde graag de Baskerville maar die past niet. Mijn hond heeft een te lange neus en te kleine kop. Die onderste past heel fijn, hij kan er goed in hijgen en het is lang genoeg voor zijn grote neus als ik het schotje eruit haal.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb hier ook de baskerville ultra, maar de pasvorm is eigenlijk niet zo geschikt voor honden met een vrij smalle, lange neus. Daardoor zit hij bij Amy wel lekker ruim en ze heeft er totaal geen last van dat de korf van wat zwaarder en dikker materiaal gemaakt is. Hij is daardoor ook wel heel degelijk, kan tegen een stootje. Amy heeft maat 4 en die is eigenlijk net iets aan de korte kant voor haar, maar wel lekker ruim in de breedte. Aangezien Rani wat groter en breder is, zou een maat 5 voor haar denk ik wel kloppen.
Ik heb nu een windhondenkorf aangeschaft, dat is heel fijn licht materiaal en de pasvorm is voor mijn honden veel beter.
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Ik heb ook de baskerville ultra in huis. Ooit aangeschaft voor vakantie en noodgevallen.
Passen en meten is even een ding, maar het materiaal is fijn en Murdock heeft voldoende ruimte om te hijgen.
Ook hoef ik zijn baard niet bij te werken, maar voor Rani lijkt me dat geen issue
:wink:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

DeDiana schreef:Ik heb hier ook de baskerville ultra, maar de pasvorm is eigenlijk niet zo geschikt voor honden met een vrij smalle, lange neus. Daardoor zit hij bij Amy wel lekker ruim en ze heeft er totaal geen last van dat de korf van wat zwaarder en dikker materiaal gemaakt is. Hij is daardoor ook wel heel degelijk, kan tegen een stootje. Amy heeft maat 4 en die is eigenlijk net iets aan de korte kant voor haar, maar wel lekker ruim in de breedte. Aangezien Rani wat groter en breder is, zou een maat 5 voor haar denk ik wel kloppen.
Ik heb nu een windhondenkorf aangeschaft, dat is heel fijn licht materiaal en de pasvorm is voor mijn honden veel beter.
Voor Tisbee had ik ook een windhondenkorf en die heb ik destijds ook eens bij Lais omgedaan om te passen en dat paste super (ondanks haar dikke harses :tongue: ). Ik vond het ook een groot voordeel dat het een lichte muilkorf is, dat lijkt mij toch een stuk comfortabeler dragen dan een zwaardere.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Zamunda schreef:
DeDiana schreef:Ik heb hier ook de baskerville ultra, maar de pasvorm is eigenlijk niet zo geschikt voor honden met een vrij smalle, lange neus. Daardoor zit hij bij Amy wel lekker ruim en ze heeft er totaal geen last van dat de korf van wat zwaarder en dikker materiaal gemaakt is. Hij is daardoor ook wel heel degelijk, kan tegen een stootje. Amy heeft maat 4 en die is eigenlijk net iets aan de korte kant voor haar, maar wel lekker ruim in de breedte. Aangezien Rani wat groter en breder is, zou een maat 5 voor haar denk ik wel kloppen.
Voor Tisbee had ik ook een windhondenkorf en die heb ik destijds ook eens bij Lais omgedaan om te passen en dat paste super (ondanks haar dikke harses :tongue: ). Ik vond het ook een groot voordeel dat het een lichte muilkorf is, dat lijkt mij toch een stuk comfortabeler dragen dan een zwaardere.
Ja, bij mijn andere honden, dus ook Amoz en Mila, zit die windhondenkorf ook veel beter dan de Baskerville. Amoz heeft bijvoorbeeld echt geen lange, spitse neus, maar zelfs bij hem is de Baskerville in de wijdte heel ruim en in de lengte eigenlijk net iets te kort. Amy, Mila en Taartje hebben natuurlijk nog een veel smaller en relatief langer snoetje.
Gollum
Zeer actief

Zamunda schreef:
Oh dat had ik niet verwacht, ik had het idee dat Rani en Lais qua dikke kop wel op elkaar leken. Misschien toch ook even kijken naar een windhondenkorf.
Gollum
Zeer actief

Ik heb even een dierenwinkel in de buurt opgebeld en ze verkopen muilkorven, ik ben welkom om te komen passen. Ze hebben een aparte paskamer dus dat is wel fijn!
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Wij hadden voor Eva een zachte leren en ze heeft hem nooit met tegenzin gedragen en ik vind die persoonlijk ook het mooist.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik heb zowel de Baskerville als de onderste gepast bij Tess in de dierenspeciaalzaak en de Baskerville was te breed en te kort voor haar spitse puntneus. De onderste vond ik kwalitatief niet zo fantastisch ogen. Had het idee dat dat bandje binnen no time stuk is. Ook de korf zelf vond ik niet zo mooi van materiaal. De Baskerville vond ik wel fijn materiaal, alleen dus niet passend voor haar kop.
Je zou eens kunnen kijken in een dierenwinkel of ze ze hebben liggen. Dan kan je alvast zelf het materiaal beoordelen, hoef je nog niet eens te passen. Of voor het idee bij een van de andere honden passen, dan weet je ongeveer hoe het zit op een hondenkop.
Gollum
Zeer actief

laeken schreef:Wij hadden voor Eva een zachte leren en ze heeft hem nooit met tegenzin gedragen en ik vind die persoonlijk ook het mooist.
Ik vind die ook het mooiste eigenlijk. Maar ja, Rani krijgt hem niet voor de mooi natuurlijk. Ik kijk wel waar we op uitkomen.
veertje schreef:Ik heb zowel de Baskerville als de onderste gepast bij Tess in de dierenspeciaalzaak en de Baskerville was te breed en te kort voor haar spitse puntneus. De onderste vond ik kwalitatief niet zo fantastisch ogen. Had het idee dat dat bandje binnen no time stuk is. Ook de korf zelf vond ik niet zo mooi van materiaal. De Baskerville vond ik wel fijn materiaal, alleen dus niet passend voor haar kop.
Je zou eens kunnen kijken in een dierenwinkel of ze ze hebben liggen. Dan kan je alvast zelf het materiaal beoordelen, hoef je nog niet eens te passen. Of voor het idee bij een van de andere honden passen, dan weet je ongeveer hoe het zit op een hondenkop.
Ik had al gebeld met een dierenwinkel waar lieve mevrouwen werken en we in een paskamer kunnen passen, dat moet goed komen :D
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Ik heb een Baskerville voor Mitzi (Mechelse herderteef), past prima al moest ik wel een maatje groter nemen dan gedacht vanwege haar lange puntneus. :P Verder prima ding. Ze draagt 'm niet heel vaak, gelukkig zijn de hondenbazen hier sociaal en opgevoed (:P) en gaat het aardig goed met Mitzi's angstagressie naar andere honden.
Gollum
Zeer actief

Tenmashi schreef:Ik heb een Baskerville voor Mitzi (Mechelse herderteef), past prima al moest ik wel een maatje groter nemen dan gedacht vanwege haar lange puntneus. :P Verder prima ding. Ze draagt 'm niet heel vaak, gelukkig zijn de hondenbazen hier sociaal en opgevoed (:P) en gaat het aardig goed met Mitzi's angstagressie naar andere honden.
Op zich zijn de hondenbazen hier wel goed opgevoed hoor, en in losloopgebied is het best logisch dat er even honden komen buurten. Ze kunnen ook niet ruiken dat Rani daar niet altijd van gediend is. Vind het zo lullig als een jolige hond met een bord voor z'n kop naar huis moet met een gat in z'n kont.
Perle
Zeer actief

Gollum schreef:Ik heb even een dierenwinkel in de buurt opgebeld en ze verkopen muilkorven, ik ben welkom om te komen passen. Ze hebben een aparte paskamer dus dat is wel fijn!
Hee, wat handig! :ok:
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Gollum schreef:
Tenmashi schreef:Ik heb een Baskerville voor Mitzi (Mechelse herderteef), past prima al moest ik wel een maatje groter nemen dan gedacht vanwege haar lange puntneus. :P Verder prima ding. Ze draagt 'm niet heel vaak, gelukkig zijn de hondenbazen hier sociaal en opgevoed (:P) en gaat het aardig goed met Mitzi's angstagressie naar andere honden.
Op zich zijn de hondenbazen hier wel goed opgevoed hoor, en in losloopgebied is het best logisch dat er even honden komen buurten. Ze kunnen ook niet ruiken dat Rani daar niet altijd van gediend is. Vind het zo lullig als een jolige hond met een bord voor z'n kop naar huis moet met een gat in z'n kont.
Oh ja in losloopgebied kun je dat verwachten, dat detail had ik even gemist. :P Ik loop nooit in losloopgebied haha.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik zou de leren nemen. Die had Xantos hier ook. Ideaal ze kunnen ermee drinken en breeduit hijgen maar niet bijten
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gollum
Zeer actief

Het is uiteindelijk de Baskerville geworden, de Buster zat te strak. De leren hadden ze niet maar ik denk dat die ook te strak zou zitten met die brede bek van Rani.
Het viel me mee om te passen, het was een lieve en niet bange dame die ons hielp met hele lekkere gedroogde stukjes vlees. Dat was een dikke pluspunt volgens Rani :mrgreen:
De dame had wel in de gaten dat het een dingetje zou worden om de korf aan te leren maar ik heb er vertrouwen in dat het thuis met een tube smeerkaas een stuk beter zal lukken.

Bedankt voor het advies om toch te gaan passen, ik keek er een beetje tegenop maar het is heel goed gegaan. Het hielp me ook dat ik van te voren even heb gebeld en verteld heb hoe en wat. Ik ben alvast opgelucht :cheer:
Perle
Zeer actief

Top :ok: !
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”