Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
info gezocht welsh corgi cardigan
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
info gezocht welsh corgi cardigan
Graag zou ik informatie willen over dit ras.
Mijn duitse meidje is nu bijna 12 jaar. Waarbij ik toch rekening moet houden dat zij kan gaan overlijden. Nu heb ik nog een bouvier die van pup af aan al bij ons woont.
Ik wil graag twee honden hebben maar niet meer twee van zulke joekels.
Nu viel mijn oog op de corgi maar heb geen idee hoe deze dieren zijn in huis, hoe trainbaar, hoe vachtverzorging, of er erfelijke afwijkingen in het ras zitten............ enzovoorts.
Ook of de combinatie groot en klein kan want boeffie is soms wat onhandig met haar grote lijf (speelt graag tankie).
Ben benieuwd of er mensen zijn die me er wat over kunnen vertellen????
Ik orienteer me op verschillende rassen om naast het boeffe meisje te kunnen plaatsen. Suggesties zijn van harte welkom.
Mijn duitse meidje is nu bijna 12 jaar. Waarbij ik toch rekening moet houden dat zij kan gaan overlijden. Nu heb ik nog een bouvier die van pup af aan al bij ons woont.
Nu viel mijn oog op de corgi maar heb geen idee hoe deze dieren zijn in huis, hoe trainbaar, hoe vachtverzorging, of er erfelijke afwijkingen in het ras zitten............ enzovoorts.
Ook of de combinatie groot en klein kan want boeffie is soms wat onhandig met haar grote lijf (speelt graag tankie).
Ik orienteer me op verschillende rassen om naast het boeffe meisje te kunnen plaatsen. Suggesties zijn van harte welkom.

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Hallo, hier een corgi bezitster.
Rico is mijn derde Corgi, maar is een herplaatser met gebruiksaanwijzing.
Verder heb ik ook gekozen voor de Corgi ipv een DH in verband met de maat.
Over mijn twee vorige Corgi's ben ik uitermate tevreden geweest. Zeker Maggie, mijn zwart witte teefje, dat bijna 16 jaar is geworden.
Ik vind het enige hondjes en goed te trainen. soms halen ze grappen en grollen uit, maar op een leuke manier. Maggie was altijd de beste van de cursus met hoge punten, soms volle bak. Helaas zakte ze voor het GG1 examen omdat ze niet ver genoeg vooruit ging. Oorzaak mijn zenuwen, waardoor ze toch iets onzeker werd.
Lichamelijke problemen kunnen zijn: hernia, vanwege de lange rug.
Ook komt er PRA voor, maar als je een pup koopt van gescreende ouders kan er niets mis gaan. Het PRA-gen is bij de Cardigan nl. gelocaliseerd en met DNA-testen is te bepalen of een hond drager is. Een drager zal altijd aan een vrije hond gepaard worden en alle pups moeten dan weer getest worden, zodat bij pups al bekend is of ze vrij zijn of drager van het gen. Een drager is in ieder geval geen lijder, dus via de vereniging worden er geen lijders gefokt.
wil je meer informatie, mag je me altijd mailen.
emnijhuis@planet.nl
Op mijn site zijn nog verscheidene foto's te zien van mijn Corgi's.
Hier een van mijn eerste Corgi met een oudere DH-teef die ik te logeren kreeg. Dat ging geweldig samen. Een Corgi is nl. zeer robuust.

Rico is mijn derde Corgi, maar is een herplaatser met gebruiksaanwijzing.
Verder heb ik ook gekozen voor de Corgi ipv een DH in verband met de maat.
Over mijn twee vorige Corgi's ben ik uitermate tevreden geweest. Zeker Maggie, mijn zwart witte teefje, dat bijna 16 jaar is geworden.
Ik vind het enige hondjes en goed te trainen. soms halen ze grappen en grollen uit, maar op een leuke manier. Maggie was altijd de beste van de cursus met hoge punten, soms volle bak. Helaas zakte ze voor het GG1 examen omdat ze niet ver genoeg vooruit ging. Oorzaak mijn zenuwen, waardoor ze toch iets onzeker werd.
Lichamelijke problemen kunnen zijn: hernia, vanwege de lange rug.
Ook komt er PRA voor, maar als je een pup koopt van gescreende ouders kan er niets mis gaan. Het PRA-gen is bij de Cardigan nl. gelocaliseerd en met DNA-testen is te bepalen of een hond drager is. Een drager zal altijd aan een vrije hond gepaard worden en alle pups moeten dan weer getest worden, zodat bij pups al bekend is of ze vrij zijn of drager van het gen. Een drager is in ieder geval geen lijder, dus via de vereniging worden er geen lijders gefokt.
wil je meer informatie, mag je me altijd mailen.
emnijhuis@planet.nl
Op mijn site zijn nog verscheidene foto's te zien van mijn Corgi's.
Hier een van mijn eerste Corgi met een oudere DH-teef die ik te logeren kreeg. Dat ging geweldig samen. Een Corgi is nl. zeer robuust.

-
- Actief
Wij hebben een welsh corgi pembroke en kruising welsh corgi cardigan x jack russel. Dit ras omdat me moeder het geweldige honden vind. Het zijn kleine herdertjes voor de koeien. Klein en wenkbaar zodat ze niet verstamd werden. Dit is goed te merken Lassie kon je vroeger niet te pakken krijgen en Breezer rent een flatcoated eruit om telkens snel te keren. Ik vind het zelf ook een leuk ras. Het zijn ook verschrikkelijk slimme honden. Dat is soms niet zo'n succes. Met trainen is het handig maar soms heb je van die dingen dat je ze een keer te snel af ben maar helaas hebben ze het de volgende keer gewoon door. In een Hondenboek hier staat dat welsh corgi's ook geen ziektes hebben (oftewel niet veel voorkomende) Ik vind het een geweldig ras.
doggies for ever
-
- Actief
Re: info gezocht welsh corgi cardigan
Hihi niet alles beantwoord. De dieren in huis zijn rustig als ze maar goed uitgelaten zullen worden. Trainbaar :p: jawel dus maar wel soms te slim. De vachtverzorging valt erg mee. Ze hebben 2 verhaarperiodes en dan is de vachtverzorging natuurlijk iets meer.erfelijke afwijkingen dus niet. Bij een test stond dat welsh corgi pembrokes niet bij kinderen kunnen 8O Dit had ik dus niet verwacht want lassie is echt een hele grote kindervriend. Het zijn echt leuke honden.droopy schreef:Graag zou ik informatie willen over dit ras.
groetjes nicole
doggies for ever
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
De vachtverzorging is ongeveer hetzelfde als bij de Duitse herder.
Qua karakter verschillen de Cardigan en Pembroke toch ook wel. Zelf vind ik de Pembroke wat baasgerichter en serieuzer.
De Cardigan hangt graag de clown uit.
Mijn eerste twee Cardigans waren niet met kinderen opgegroeid, maar toen mijn kinderen geboren waren, konden ze er prima mee overweg.
De Cardigan kan prima met kindeen.
Qua karakter verschillen de Cardigan en Pembroke toch ook wel. Zelf vind ik de Pembroke wat baasgerichter en serieuzer.
Mijn eerste twee Cardigans waren niet met kinderen opgegroeid, maar toen mijn kinderen geboren waren, konden ze er prima mee overweg.
-
- Actief
Hmm dat klopt wel met dat clown zijn met breezer :p: Pembroke tja lassie is nooit op training geweest ofzo. Wel let ze altijd erg op me moeder want dat is echt haar baasje, terwijl breezer op ons allemaal let. Dus dat klopt dan wel.Elmar schreef:De vachtverzorging is ongeveer hetzelfde als bij de Duitse herder.
doggies for ever
-
- Actief
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Het verschil in het uiterlijk zit het niet meer in het ontbreken van de staart bij de Pembroke. Hoewel er wel Pembrokes staartloos geboren worden.
De Cardigan is iets langer en grover. Heeft een ander hoofd, iets minder vosachtig. Ook iets grotere rondere oren.
De voorbenen van de Pembroke zijn vanaf de borst recht naar beneden, terwijl de Cardigan iets Frans staat, dus met de voeten naar buiten.
De Cardigan heeft een ronde (katte-)voet, terwijl de Pembroke hazevoetjes heeft. dus iets langer.
De Cardigan komt ook in meer kleuren voor: zwart-wit, driekleur: zwart wit met bruine aftekeing of met gestroomde aftekening, gestroomd, sable-wit (rood met zwarte haarpunten), rood wit en blue merle.
In feite mag de Cardigan elke kleur hebber, mits wit niet overheerst en de hond zwart pigment heeft, dus een zwarte neus en zwarte oogranden.
De Pembroke komt alleen in rood of sable wit en driekleur voor.
De Cardigan is iets langer en grover. Heeft een ander hoofd, iets minder vosachtig. Ook iets grotere rondere oren.
De voorbenen van de Pembroke zijn vanaf de borst recht naar beneden, terwijl de Cardigan iets Frans staat, dus met de voeten naar buiten.
De Cardigan heeft een ronde (katte-)voet, terwijl de Pembroke hazevoetjes heeft. dus iets langer.
De Cardigan komt ook in meer kleuren voor: zwart-wit, driekleur: zwart wit met bruine aftekeing of met gestroomde aftekening, gestroomd, sable-wit (rood met zwarte haarpunten), rood wit en blue merle.
In feite mag de Cardigan elke kleur hebber, mits wit niet overheerst en de hond zwart pigment heeft, dus een zwarte neus en zwarte oogranden.
De Pembroke komt alleen in rood of sable wit en driekleur voor.