Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

DNA certificaat

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

80564M

DNA certificaat

Ongelezen bericht door 80564M »

Gisteren de stamboom van Sis gekregen, en voor het eerst zie ik nu een DNA certificaat. Erg grappig, maar wat zegt het nu allemaal?
Wat is een DNA-profiel?
Elke hond zal een eigen DNA-volgorde hebben die op één of meerdere punten van andere
honden zal verschillen. Om DNA van verschillende honden met elkaar te kunnen vergelijken
wordt een DNA-profiel gemaakt. In een DNA-profiel is van een aantal DNA-fragmenten
(merkers) de volgorde van de nucleotiden vastgelegd
Er staan dus in totaal 22 fragmenten benoemd, met daarachter een soort score ( 121/121 bijvoorbeeld).
Bij 13 fragmenten de volle score
Bij 3 een verschil van 2 getallen (dus 99 / 101)
Bij 2 een verschil van 4
Bij 2 een verschil van 8
Bij 1 een verschil van 10
En bij 1 een verschil van 14

Zegt dit nu alleen dat Sis "met de grootst mogelijke waarschijnlijkheid" een nazaat is van de honden die op haar stamboom staat, of zegt dit nog meer. Bijvoorbeeld over de homogeniteit in het ras :19:
En zegt de hoogte van die getallen nog iets? Ligt 99 / 101 verder uit elkaar dan 162 / 164?

Of zegt het helemaal niets en is dit gewoon papierverspilling (ik neem aan dat wanneer ze waarschijnlijk uit een andere combinatie komt dat de Raad dan geen stamboom afgeeft?)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: DNA certificaat

Ongelezen bericht door crutz »

Marion. schreef:Gisteren de stamboom van Sis gekregen, en voor het eerst zie ik nu een DNA certificaat. Erg grappig, maar wat zegt het nu allemaal?
Wat is een DNA-profiel?
Elke hond zal een eigen DNA-volgorde hebben die op één of meerdere punten van andere
honden zal verschillen. Om DNA van verschillende honden met elkaar te kunnen vergelijken
wordt een DNA-profiel gemaakt. In een DNA-profiel is van een aantal DNA-fragmenten
(merkers) de volgorde van de nucleotiden vastgelegd
Er staan dus in totaal 22 fragmenten benoemd, met daarachter een soort score ( 121/121 bijvoorbeeld).
Bij 13 fragmenten de volle score
Bij 3 een verschil van 2 getallen (dus 99 / 101)
Bij 2 een verschil van 4
Bij 2 een verschil van 8
Bij 1 een verschil van 10
En bij 1 een verschil van 14

Zegt dit nu alleen dat Sis "met de grootst mogelijke waarschijnlijkheid" een nazaat is van de honden die op haar stamboom staat, of zegt dit nog meer. Bijvoorbeeld over de homogeniteit in het ras :19:
En zegt de hoogte van die getallen nog iets? Ligt 99 / 101 verder uit elkaar dan 162 / 164?

Of zegt het helemaal niets en is dit gewoon papierverspilling (ik neem aan dat wanneer ze waarschijnlijk uit een andere combinatie komt dat de Raad dan geen stamboom afgeeft?)
Op je stamboom zelf staat ook de tekst dat de ouders dmv dna geverifieerd zijn. Dus ja, als de ouders niet geklopt hadden was er geen stamboom afgegeven.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ze bekijken voor de afstamming 22 fragmenten van het DNA. Ze is op 13 van die fragmenten dus homozygoot, op 9 heterozygoot. Als je het certificaat van beide ouders ernaast legt, zul je zien dat altijd het ene getal ook bij de ene ouder en het andere getal bij de andere ouder staat. Zit daar een afwijking in, dan is de kans groot dat minimaal een van de ouders niet de opgegeven ouder is... Het sample is overigens te klein om een uitspraak te kunnen doen over hoe heterozygoot ze is.
Elco:
Afbeelding

Gait:
Afbeelding

Die van Ebby heb ik natuurlijk niet, maar je kunt in ieder geval de helft invullen van wat er bij haar zal staan ;)
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Dat wat Carmen zegt

Het dna vd pups is vergeleken met dat van de honden waarvan de fokker heeft opgegeven dat dat de ouders zijn
Als dat niet klopt gaan ze ook geen stamboom krijgen

Dat heeft een collega fokker eens gehad
Die had mijn reu gebruikt maar er was geen 1 dna marker van de pups die met die van hem overeenkwam

Fokker kreeg een schrijven en toen bedacht meneer zich dat de enige reu waarmee ze nog contact had gehad zijn eigen stamboomloze reu was
Nadat ze door mijn hond gedekt was

Puntje bij paaltje bleken de pups dus van zijn reu en niet van Kyto
En naar de stambomen kon hij dus ook fluiten

Toen was ik toch wel blij dat dat hele dna gebeuren bestaat hoor , zeker ook omdat er nogal wat gezondheidsproblemen in t nest zaten en dat meneer dat op Kyto wilde afschuiven
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
80564M

Fotogravinnetje schreef:Die van Ebby heb ik natuurlijk niet, maar je kunt in ieder geval de helft invullen van wat er bij haar zal staan ;)
Hoezo, welke helft dan? De ene helft van mijn genen is echt niet van mijn moeder en de andere helft van mijn vader. Ik snap niet goed wat die scores betekenen dus. Maar bovendien, als ik die van Sis naast die van Elco en Gait houdt dan vind ik die van Sis een beetje eng hoog:

Afbeelding
80564M

Fotogravinnetje schreef:Als je het certificaat van beide ouders ernaast legt, zul je zien dat altijd het ene getal ook bij de ene ouder en het andere getal bij de andere ouder staat.
Oké, als ik dit goed interpreteer dan betekent het dus dat op die 13 fragmenten beide ouders hetzelfde getal hebben staan?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Het zegt verder helemaal niks, behalve dat de ouderdieren ook daadwerkelijk de ouderdieren zijn.
Mensen proberen er verder van alles van te maken maar daarvoor is het aantal genen waar naar wordt gekeken veel te klein.
80564M

Maeve schreef:Het zegt verder helemaal niks, behalve dat de ouderdieren ook daadwerkelijk de ouderdieren zijn.
Mensen proberen er verder van alles van te maken maar daarvoor is het aantal genen waar naar wordt gekeken veel te klein.
Maar dan zijn al die cijfertjes (en dat hele certificaat) toch onzin? Want dat de ouderdieren daadwerkelijk de ouders zijn bewijst dat gelamineerde papiertje ernaast toch al?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Marion. schreef:
Maeve schreef:Het zegt verder helemaal niks, behalve dat de ouderdieren ook daadwerkelijk de ouderdieren zijn.
Maar dan zijn al die cijfertjes (en dat hele certificaat) toch onzin? Want dat de ouderdieren daadwerkelijk de ouders zijn bewijst dat gelamineerde papiertje ernaast toch al?
Nee , net zoals op je geboorte akte ook niet altijd alles klopt of in je stamboom.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Marion. schreef:
Fotogravinnetje schreef:Als je het certificaat van beide ouders ernaast legt, zul je zien dat altijd het ene getal ook bij de ene ouder en het andere getal bij de andere ouder staat.
Oké, als ik dit goed interpreteer dan betekent het dus dat op die 13 fragmenten beide ouders hetzelfde getal hebben staan?
Ze bekijken fragmenten waarbij het ene deel altijd bij de moeder vandaan komt en het andere deel van de vader. Dus de nakomelingen van twee dieren zullen op elk stukje minimaal 1 getal hebben dat overeenkomt met de moeder en 1 dat overeenkomt met de vader. De variatie binnen de fragmenten die ze bekijken is blijkbaar groot genoeg om op deze manier vast te kunnen stellen of een dier inderdaad geboren kan zijn uit de twee opgegeven ouderdieren. De hoogte van de getallen zelf zegt dus helemaal niets
80564M

bouvierpoedel schreef:
Marion. schreef:
Nee , net zoals op je geboorte akte ook niet altijd alles klopt of in je stamboom.
Dit is beiden van de RvB. En als die dna-test niet klopt, geven ze geen stamboom af.
Bij mijn weten is er bij mijn geboorte geen dna afgenomen vooraleer mijn geboorte akte werd opgesteld.
80564M

Fotogravinnetje schreef:
Marion. schreef:
Ze bekijken fragmenten waarbij het ene deel altijd bij de moeder vandaan komt en het andere deel van de vader. Dus de nakomelingen van twee dieren zullen op elk stukje minimaal 1 getal hebben dat overeenkomt met de moeder en 1 dat overeenkomt met de vader. De variatie binnen de fragmenten die ze bekijken is blijkbaar groot genoeg om op deze manier vast te kunnen stellen of een dier inderdaad geboren kan zijn uit de twee opgegeven ouderdieren. De hoogte van de getallen zelf zegt dus helemaal niets
Maar als ik kijk naar dat INU005 gedoetje, onderste in de linkerkolom. Bij alle 3 voorbeelden komt daar 126 voor. Bij Sis en Gait beiden 126/126 en bij Elco 124/126. Dat moet toch iets betekenen? Kleur van de ogen? Haartype?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Marion. schreef:
bouvierpoedel schreef:
Marion. schreef:
Dit is beiden van de RvB. En als die dna-test niet klopt, geven ze geen stamboom af.
Bij mijn weten is er bij mijn geboorte geen dna afgenomen vooraleer mijn geboorte akte werd opgesteld.
Voor dat DNA profiel was het zo dat je als fokker schriftelijk opgaf wie de ouderdieren zijn en de Raad print en lamineert dan dat papiertje wel hoor. Daar kon dus ook best gesjoemeld worden. Tegenwoordig niet meer, door dit DNA profiel. Maar het is echt puur en alleen ter identificatie dat de gegevens op de stamboom kloppen. Het is je bewijs eigenlijk, dat dit echt de ouders van jouw pup zijn.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Misschien helpt de informatie op deze website je verder: https://wiki.groenkennisnet.nl/display/ ... pscontrole

Het geeft geen antwoord op jouw vraag wat de codering van de markers en getallen betekent, maar het licht wel toe hoe je het certificaat moet lezen. De schuine streep tussen de getallen geeft geen verhouding weer, maar geeft aan of Sis van een bepaald gen twee verschillende of twee gelijke allelen heeft: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Allel

Voorbeeld: bij een Flatcoat kan een zwarte vacht en een leverkleurige (bruine) vacht voorkomen. Van Jip weet ik dat zowel de moeder als de vader 'niet 'leverkleur dragend zijn'. Uit die combinatie kunnen enkel zwarte pups komen die ook 'niet leverkleur dragend zijn'. Als Jip in de toekomst een leverkleurige teef zou dekken waar bruine pups uit komen, dan klopt er iets niet. Jip is immers homozygoot voor de de eigenschap 'vachtkleur'. Als Jip toch drager zou zijn voor de leverkleur, dan heeft hij niet de vader die op de stamboom staat. Dat kan simpelweg niet. En zo werkt die dna-test ook, maar dan voor andere eigenschappen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Marion. schreef:
bouvierpoedel schreef:
Marion. schreef:
Ik las je verkeerd , dacht dat je bedoelde dat een stamboom alleen al bewees dat de ouders de ouders zijn.

Zouden ze ook bij mensen moeten doen , gelijk bij een baby en ouders DNA afnemen om te kijken of pa en ma wel de ouders zijn.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Fotogravinnetje schreef:Ze bekijken voor de afstamming 22 fragmenten van het DNA. Ze is op 13 van die fragmenten dus homozygoot, op 9 heterozygoot. Als je het certificaat van beide ouders ernaast legt, zul je zien dat altijd het ene getal ook bij de ene ouder en het andere getal bij de andere ouder staat. Zit daar een afwijking in, dan is de kans groot dat minimaal een van de ouders niet de opgegeven ouder is... Het sample is overigens te klein om een uitspraak te kunnen doen over hoe heterozygoot ze is.
Elco:
Afbeelding

Gait:
Afbeelding

Die van Ebby heb ik natuurlijk niet, maar je kunt in ieder geval de helft invullen van wat er bij haar zal staan ;)

Als er bij een fragment niks staat wat wil dat dan zeggen?

Bij Anne staat bij AHTH171 niks.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”