Tsja.. en daar trek ik dus de grens. Ik wil dan nog wel als dat moment komt elk half jaar of 3 x per jaar laten testen via Het Woud maar preventief dan maar elk kwartaal gif erin? Nee, dat zie ik echt niet zitten.Domor schreef:Preventief is inderdaad, voor het geval dat ze nu besmet zijn.~Suzanne~ schreef:Maar ook dat kan toch niet preventief? Je kunt geen wormen doden die er niet zijn en bescherming biedt het ook niet... Je kunt er eventueel voor kiezen om wel onder het mom van preventief er gif in te mikken en dan als redenering "mochten ze deze keer die worm wel toevallig hebben dan gaat die nu dood"... tsja... het kan. Ik vind het nog steeds geen lekker idee om nodeloos gif in de hond te duwen maar iedereen moet daarin zijn eigen keus maken.Domor schreef:Ik blijf het vreselijk vinden wat er met Loulou gebeurd is. Maar zou je voor de duidelijkheid in dit topic nog een keer kunnen zetten wat de correcte preventieve behandeling is voor milbemax? Is dat maandelijks, iedere 3 maanden, nog iets anders? En gewone dosis of een afwijkende dosis?
Suzanne
Daarnaast bedoel ik in dit geval: voor klinische klachten. Het doden van larven schijnt bijvoorbeeld zonder symptomen te verlopen, terwijl het doden van volwassen wormen serieuze risico's geeft. Dit in tegenstelling tot vrijwel alle andere wormbesmettingen. Bij paarden weet ik dat extreme hoeveelheden volwassen spoelwormen voor problemen kunnen zorgen (verstopping van de darm als ze helemaal vol zitten) en bij zware bloedwormbesmettingen kan bij het gebruik van ivermectine in plaats van moxidectine of 5 dagen panacur de migratie van bloedwormlarven uit de darmwand problemen geven. Maar een middelmatige besmetting geeft eigenlijk nooit meer problemen dan lichte koliek (de gewone buikpijnvariant, vervelend maar niet schadelijk).
Het is altijd een kosten-batenanalyse, maar hartworm heeft wel een hoge prijs vergeleken met de relatief lage belasting van ontwormen (zeker als je er voor zorgt dat je niet ruim overdoseert).
Suzanne