Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ontwormen met milbemax

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

Re: Ontwormen met milbemax

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Domor schreef:
~Suzanne~ schreef:
Domor schreef:Ik blijf het vreselijk vinden wat er met Loulou gebeurd is. Maar zou je voor de duidelijkheid in dit topic nog een keer kunnen zetten wat de correcte preventieve behandeling is voor milbemax? Is dat maandelijks, iedere 3 maanden, nog iets anders? En gewone dosis of een afwijkende dosis?
Maar ook dat kan toch niet preventief? Je kunt geen wormen doden die er niet zijn en bescherming biedt het ook niet... Je kunt er eventueel voor kiezen om wel onder het mom van preventief er gif in te mikken en dan als redenering "mochten ze deze keer die worm wel toevallig hebben dan gaat die nu dood"... tsja... het kan. Ik vind het nog steeds geen lekker idee om nodeloos gif in de hond te duwen maar iedereen moet daarin zijn eigen keus maken.

Suzanne
Preventief is inderdaad, voor het geval dat ze nu besmet zijn.

Daarnaast bedoel ik in dit geval: voor klinische klachten. Het doden van larven schijnt bijvoorbeeld zonder symptomen te verlopen, terwijl het doden van volwassen wormen serieuze risico's geeft. Dit in tegenstelling tot vrijwel alle andere wormbesmettingen. Bij paarden weet ik dat extreme hoeveelheden volwassen spoelwormen voor problemen kunnen zorgen (verstopping van de darm als ze helemaal vol zitten) en bij zware bloedwormbesmettingen kan bij het gebruik van ivermectine in plaats van moxidectine of 5 dagen panacur de migratie van bloedwormlarven uit de darmwand problemen geven. Maar een middelmatige besmetting geeft eigenlijk nooit meer problemen dan lichte koliek (de gewone buikpijnvariant, vervelend maar niet schadelijk).

Het is altijd een kosten-batenanalyse, maar hartworm heeft wel een hoge prijs vergeleken met de relatief lage belasting van ontwormen (zeker als je er voor zorgt dat je niet ruim overdoseert).
Tsja.. en daar trek ik dus de grens. Ik wil dan nog wel als dat moment komt elk half jaar of 3 x per jaar laten testen via Het Woud maar preventief dan maar elk kwartaal gif erin? Nee, dat zie ik echt niet zitten.

Suzanne
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Domor schreef:Ik blijf het vreselijk vinden wat er met Loulou gebeurd is. Maar zou je voor de duidelijkheid in dit topic nog een keer kunnen zetten wat de correcte preventieve behandeling is voor milbemax? Is dat maandelijks, iedere 3 maanden, nog iets anders? En gewone dosis of een afwijkende dosis?
Jonge honden zijn een groter risico.
In overleg met onze dierenarts ontwormen we Diedel tot ze een jaar is elke 2 maanden. Daarna elke 4 maanden, want we wonen in risicogebied.
~Suzanne~ schreef: Maar ook dat kan toch niet preventief? Je kunt geen wormen doden die er niet zijn en bescherming biedt het ook niet... Je kunt er eventueel voor kiezen om wel onder het mom van preventief er gif in te mikken en dan als redenering "mochten ze deze keer die worm wel toevallig hebben dan gaat die nu dood"... tsja... het kan. Ik vind het nog steeds geen lekker idee om nodeloos gif in de hond te duwen maar iedereen moet daarin zijn eigen keus maken.
Als je er een hond aan verliest is dat heel anders, heel gek.
~Suzanne~ schreef:Ik vind het uiteraard vreselijk dat een hond in NL is overleden aan Franse Hartworm maar als ik bij Het Woud kijk is er nog niet meteen reden voor paniek in zijn algemeenheid.
Die test kan heel makkelijk vals negatief geven.
En ter verduidelijking, met name jonge honden overlijden niet aan de worm maar aan de larven. Niet te testen in de ontlasting, alleen met een speciaal onderzoek in het bloed. Wat je niet doet standaard, lijkt me.
Ik garandeer je dat je maar eenmaal zo een hond hoeft te zien overlijden.
Verdwijnen van de stolling (volledig!), wat je niet merkt, dan een blauwe plek ergens door spel wat je niet merkt, dan binnen 24 uur verlies van alle zintuigen, epileptische toevallen en dan dus inslapen.

Het is een keuze inderdaad.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Leonie. schreef:Maar heeft 2x per jaar dan veel zin? Stel je hond krijgt in maart hartworm en je wil in juni weer gaan ontwormen, dan ben je toch al te laat? Niet dat ik een beter alternatief weet hoor, maar ik vraag me altijd af waar die 2 (of 4) keer per jaar vandaan komt.
Bij jonge honden moet je het vaker doen, is het advies althans voor Franse hartworm.
Onder het jaar lijkt het risico groter.
Er is nog veel niet duidelijk, maar bij jonge honden geven met name de larven grote problemen, en die lijken zich ook weer bij jonge honden explosiever te vermenigvuldigen dan bij volwassen honden.
Dat zou mogelijk met het nog niet goed ontwikkelde immuunsysteem te maken kunnen hebben.
De stollingsproblemen die door larven veroorzaakt worden zijn althans tot nog toe alleen bij jonge honden (onder het jaar) gezien, de problemen met volwassen wormen (dus vaten vol volwassen wormen) bij volwassen dieren.
Er wordt nog onderzoek naar gedaan hoe dat kan.

Larvenbesmetting is makkelijker te bestrijden, als er volwassen wormen zijn is de behandeling letterlijk levensgevaarlijk.

Overigens vind ik het altijd een beetje gek als mensen zeggen dat ze niet in risicogebied wonen.
Ik heb laatst nog een slak van mijn auto geveegd, die er wrs thuis is opgekomen. En toen stond ik in Woudenberg. Ik heb hem niet gevraagd of ie besmet was.
Die beesten denken bij de brug toch niet: Wacht, ik ga het risicogebied uit, ik moet terug! :roll:

Afbeelding

natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

Marjoleine schreef:
Leonie. schreef:Maar heeft 2x per jaar dan veel zin? Stel je hond krijgt in maart hartworm en je wil in juni weer gaan ontwormen, dan ben je toch al te laat? Niet dat ik een beter alternatief weet hoor, maar ik vraag me altijd af waar die 2 (of 4) keer per jaar vandaan komt.
Bij jonge honden moet je het vaker doen, is het advies althans voor Franse hartworm.
Onder het jaar lijkt het risico groter.
Er is nog veel niet duidelijk, maar bij jonge honden geven met name de larven grote problemen, en die lijken zich ook weer bij jonge honden explosiever te vermenigvuldigen dan bij volwassen honden.
Dat zou mogelijk met het nog niet goed ontwikkelde immuunsysteem te maken kunnen hebben.
De stollingsproblemen die door larven veroorzaakt worden zijn althans tot nog toe alleen bij jonge honden (onder het jaar) gezien, de problemen met volwassen wormen (dus vaten vol volwassen wormen) bij volwassen dieren.
Er wordt nog onderzoek naar gedaan hoe dat kan.

Larvenbesmetting is makkelijker te bestrijden, als er volwassen wormen zijn is de behandeling letterlijk levensgevaarlijk.

Overigens vind ik het altijd een beetje gek als mensen zeggen dat ze niet in risicogebied wonen.
Ik heb laatst nog een slak van mijn auto geveegd, die er wrs thuis is opgekomen. En toen stond ik in Woudenberg. Ik heb hem niet gevraagd of ie besmet was.
Die beesten denken bij de brug toch niet: Wacht, ik ga het risicogebied uit, ik moet terug! :roll:
Ik ben tot nu toe best wel slordig geweest met ontwormen. Het eerste half jaar had ik alles netjes in mijn agenda gezet en keurig volgens schema de tabletten gegeven. Maar daarna is de klad erin gekomen. Als ik over jouw vreselijke ervaring lees, schrik ik best wel daarvan! Wat afschuwelijk om mee te maken :(: Ik moet dit echt weer in mijn agenda noteren.

En dan inderdaad ook goed de dosering afstemmen op het gewicht, want ik zou domweg twee tabletten geven aan mijn hond van 32 kilo. Maar het kan dus ook anders. Op de website van Medpets staat dit overigens heel netjes uitgelegd: "25 tot 50 kg = 2 tabletten voor grote hond of1 tablet grote hond combineren met tablet kleine hond tot gewenste gewicht." Hetzelfde geldt dan voor de vraag van TS.
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

Bovendien, hoeveel mensen gaan met hun jong overleden hond naar Utrecht voor autopsie? Kost een smak geld, is een hoop gedoe en je bent al helemaal kapot.
De symptomen waardoor een hond overlijdt zijn zonder autopsie niet op franse hartworm te herleiden. De da zal noteren: "overleden door epileptische aanval" of "hersenbloeding". En dan moeten alle database van alle dierenartsen ook nog eens aan elkaar gelinkt worden om er een patroon in te ontdekken voor je beseft wat de oorzaak is. Misschien zijn er wel op meer plaatsen in Nederland besmettingshaarden, dat weten ze dus gewoon niet.
Maar goed, jonge dieren lopen absoluut een groter risico dan volwassen dieren.
Het is niet preventief ontwormen, maar wel: larven in een vroegtijdig stadium doden voor ze onomkeerbare schade aanrichten.
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Ik ga ook weer over op (vaker) ontwormen. Ik liet een keer of twee, drie per jaar Joys ontlasting checken en dacht dat ik daarmee safe zat, maar heb naar aanleiding van jullie vreselijke ervaring met Franse hartworm weer Milbemax besteld. Bedankt voor het delen van die ervaring, want zonder was ik me absoluut niet van het risico bewust geweest.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Hoe groot is de kans dat je dit ook daadwerkelijk aanpakt met Milbemax? Stel ik ontworm vandaag, volgende week loopt Elmo iets op en pas na 2,5 maand gebruik ik weer Milbemax. En dan? Ben ik er dan op tijd bij? Ik ben net als Suzanne niet zo van het lukraak ontwormen, maar ik ben ook niet zo van allerlei enge wormen.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Maar wat ik begreep is dat de hond toch echt een slak op moet eten. Even opgezocht op de site van 't Woud: De hond kan normaalgesproken alleen een wormbesmetting krijgen als die een met larven besmette slak opeet of aanvreet.

Mijn honden eten nooit slakken, ze kijken er nog niet naar. En dat zal voor veel meer honden gelden. Dus ik maak me niet zoveel zorgen over de Franse hartworm eerlijk gezegd.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Tanja had Milbemax gekregen begin oktober en daar staat op dat het drie maanden later nog eens gegeven moet worden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Lieske_1977
Zeer actief

*Wolf* schreef:Maar wat ik begreep is dat de hond toch echt een slak op moet eten. Even opgezocht op de site van 't Woud: De hond kan normaalgesproken alleen een wormbesmetting krijgen als die een met larven besmette slak opeet of aanvreet.

Mijn honden eten nooit slakken, ze kijken er nog niet naar. En dat zal voor veel meer honden gelden. Dus ik maak me niet zoveel zorgen over de Franse hartworm eerlijk gezegd.
Joy eet ook geen slakken, maar wel gras bijvoorbeeld. Besmetting kan ook via het slijmspoor van slakken plaatsvinden. In Dogzine: "Om een besmetting met hartworm op te lopen, moet je viervoeter infectieuze larven opeten. Die kunnen aanwezig zijn in naaktslakken, slakken en soms kikkers. Sommige honden eten deze dieren niet met opzet op, maar slikken ze per ongeluk in. Onderzoek heeft aangetoond dat infectieuze longwormlarven (een andere naam) ook vrijgegeven kunnen worden via het slijmerige spoor dat slakken nalaten. Dit houdt in dat ook waterplassen een mogelijk gevaar inhouden, net zoals de drinkwaterkom en de speeltjes van je hond die gewoon buiten liggen en waar slakken opkruipen. Woelt je hond in de grond of snuffelt hij rond in een omgeving waar slakken zitten, dan is er eveneens risico op besmetting.”
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Lieske_1977 schreef:
*Wolf* schreef:Maar wat ik begreep is dat de hond toch echt een slak op moet eten. Even opgezocht op de site van 't Woud: De hond kan normaalgesproken alleen een wormbesmetting krijgen als die een met larven besmette slak opeet of aanvreet.

Joy eet ook geen slakken, maar wel gras bijvoorbeeld. Besmetting kan ook via het slijmspoor van slakken plaatsvinden. In Dogzine: "Om een besmetting met hartworm op te lopen, moet je viervoeter infectieuze larven opeten. Die kunnen aanwezig zijn in naaktslakken, slakken en soms kikkers. Sommige honden eten deze dieren niet met opzet op, maar slikken ze per ongeluk in. Onderzoek heeft aangetoond dat infectieuze longwormlarven (een andere naam) ook vrijgegeven kunnen worden via het slijmerige spoor dat slakken nalaten. Dit houdt in dat ook waterplassen een mogelijk gevaar inhouden, net zoals de drinkwaterkom en de speeltjes van je hond die gewoon buiten liggen en waar slakken opkruipen. Woelt je hond in de grond of snuffelt hij rond in een omgeving waar slakken zitten, dan is er eveneens risico op besmetting.”
Wat raar dat 't Woud daar dan geen melding van maakt. Hoe dan ook vraag ik me af hoe nauwkeurig dat onderzoek was, en hoe groot het risico. Toch wel veel kleiner dan als de hond een hele slak opeet. Ik maak me er nog steeds niet al te druk om. Mogelijk bij een pup/jonge hond iets meer, maar volwassen honden met een goede weerstand die geen slakken eten? Neuh.
Lieske_1977
Zeer actief

*Wolf* schreef:
Lieske_1977 schreef:

Wat raar dat 't Woud daar dan geen melding van maakt. Hoe dan ook vraag ik me af hoe nauwkeurig dat onderzoek was, en hoe groot het risico. Toch wel veel kleiner dan als de hond een hele slak opeet. Ik maak me er nog steeds niet al te druk om. Mogelijk bij een pup/jonge hond iets meer, maar volwassen honden met een goede weerstand die geen slakken eten? Neuh.
Als je advocaat van de duivel speelt, zoals hier op het forum vaak gebeurt (maar dan tegenover dierenartsen met hun verdienmodel), zou je kunnen zeggen dat dat is omdat ze anders klanten kwijtraken: is het risico groter dan ze op hun site aangeven en gaan mensen daarom weer over op elk kwartaal ontwormen, zullen ze dat vaak in plaats van ontlastingonderzoek doen en raakt Het Woud klanten kwijt.

Ik weiger zo wantrouwend in het leven te staan :wink: Ik denk dat er gewoon nog veel onduidelijk is en dat verder onderzoek nodig is. Lopen honden bv. ook risico als ze besmette poep eten? Hoe zit het met vossen; ik lees dat die besmet kunnen zijn, maar zijn ze ook infectiebron?
Ik wandel een paar keer per week in risicogebied. Daar baseer ik mede mijn keus op om weer Milbemax te gaan geven. Vind het desalniettemin lastig om een goede keus te maken, juist door het ontbreken van eenduidige informatie.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

*Wolf* schreef:
Lieske_1977 schreef:

Ik doe t ook niet. Ik weet dat t bestaat maar a.woon ik niet in een risico gebied en ik heb geen pup. B. Ja slakken wandelen maar ik gok maar zo dat ze de 100 km niet halen. En een hele belangrijke C. Ik snap dat als je t meemaakt en je hond er aan kwijt raakt t nooit meer wil meemaken dat heb ik dus met een ontwormingsmiddel daar ben ik mijn hond aan kwijtgeraakt uiteindelijk. Dus dat wil ik nooit meer.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Naast de hartworm zijn andere wormen ook slecht voor je hond. Pleun was in het asiel nog ontwormd. Ik dacht, geef ik over drie maanden weer. Mooi verkeerd gedacht, na 2 maanden kreeg ze last van haar darmen / onrust /veel gras eten. Dus ik haar ontlasting in de gaten houden: bloed bij de ontlasting en een hele lange witte kronkelende worm. Daar heeft ze echt wel last van gehad en ik heb het niet eerder gezien, terwijl die worm al behoorlijk ontwikkeld was. Ik ontworm nu naar dierenarts advies. Ik wil niet dat ze er weer ziek van wordt.
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Hilde schreef:Hoe groot is de kans dat je dit ook daadwerkelijk aanpakt met Milbemax? Stel ik ontworm vandaag, volgende week loopt Elmo iets op en pas na 2,5 maand gebruik ik weer Milbemax. En dan? Ben ik er dan op tijd bij? Ik ben net als Suzanne niet zo van het lukraak ontwormen, maar ik ben ook niet zo van allerlei enge wormen.
100% Je stopt namelijk steeds de ontwikkeling van de hartworm. deze ontwikkeld zich langzaam en vermeerderd zich langzaam.
Je ontwormt dus dood. de volgende dag her besmetting na 3 maanden wel larven maar nog niet zoveel dat het een dodelijk iets is. je ontwormt en dood. Zo blijf je door gaan.
Afbeelding
gevni havanezers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Als je hond drinkt van een plas waar een besmette slak doorheen is gegaan kan hij daardoor besmet raken.
blacky schreef:
Hilde schreef:Hoe groot is de kans dat je dit ook daadwerkelijk aanpakt met Milbemax? Stel ik ontworm vandaag, volgende week loopt Elmo iets op en pas na 2,5 maand gebruik ik weer Milbemax. En dan? Ben ik er dan op tijd bij? Ik ben net als Suzanne niet zo van het lukraak ontwormen, maar ik ben ook niet zo van allerlei enge wormen.
100% Je stopt namelijk steeds de ontwikkeling van de hartworm. deze ontwikkeld zich langzaam en vermeerderd zich langzaam.
Je ontwormt dus dood. de volgende dag her besmetting na 3 maanden wel larven maar nog niet zoveel dat het een dodelijk iets is. je ontwormt en dood. Zo blijf je door gaan.
Exact, zo werkt het.

Wij ontwormen tot een jaar elke twee maanden en daarna elke vier maanden.
Domweg omdat dit risicogebied is.
Maar tegelijk geloof ik er niet zo in, dat risicogebiedgedoe. Ik denk dat waar het gemeld is risicogebied is. Maar dat zegt echt niet dat de rest van Nederland het dus niet is.
Milbemax is bovendien een mild middel (enkelvoudig ook). Dus dat moet dan maar.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”