Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herkenbaar???

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Herkenbaar???

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Rebble schreef:
Domor schreef:
Rebble schreef:Ik heb net even die tekst onder het filmpje gelezen en daar staat in dat in Nederland aanlijnplicht is tenzij anders is aangegeven, daar maak ik uit op dat ze niet in losloopgebied liep. Zeker weet ik dat natuurlijk niet en eigenlijk maakt het ook niet uit. Ik heb het ook wel eens in een losloopgebied gevraagd of mensen hun hond aan wilden lijnen, dat waren mensen die daar elke dag liepen met hun honden en elke keer dat ik ze tegenkwam (niet vaak, ik liep daar weinig) gingen patsen bij Izzy. Ik kreeg toen ook te horen dat het losloopgebied was en dat ze dat niet hoefden te doen. Tot het een keer echt mis ging. Als je ze daar ziet is er al geen ontkomen meer aan. Ik ben pisnijdig geworden maar de Izzy had al gaten en denk maar niet dat dat ze boeide, losloopgebied tenslotte :piew:
In Nederland is geen nationaal aanlijnbeleid. Wel staat er in het Model-AVP (wat de meeste gemeentes overnemen, maar geenszins verplicht toe zijn!) dat er binnen de bebouwde kom een aanlijnplicht geldt en buiten de bebouwde kom niet, tenzij anders aangegeven. Idem dito met poep opruimen overigens.

Dus het is helemaal niet zo zeker dat ze niet ergens liep waar de honden los mochten, enkel dat het niet een duidelijk aangegeven losloopgebied is (hoop ik in ieder geval). Indien in die gemeente geen aanlijngebod geldt, mogen de honden namelijk gewoon overal los (tenzij lokaal anders aangegeven).
Ik weet dat maar zij dénkt in ieder geval dat het aanlijngebied is. Veel mensen gaan er hier vanuit dat ze in losloopgebied loopt, dat weet helemaal niemand. Kan zo zijn, kan niet zo zijn.

Ik word in ieder geval 100x liever gevraagd mijn hond aan te lijnen zodat we elkaar vervolgens normaal kunnen passeren dan dat ik het risico loop dat mijn hond gebeten wordt omdat ik te eigenwijs, dom, egoistisch, laks ben. En ik ben al lang blij dat ze haar hond aangelijnd heeft.
:ok:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Leanne »

_Tiny_ schreef:Ik snap helemaal niks van die mevrouw die haar witte pluisje sluipend op een krokodil laat afgaan. Wat denkt zo'n vrouw, ik zie wel of het goed gaat? Met je onverschillige geslenter. Hou je niet van je pluisje? Wat zijn mensen toch raar.
Dat maak ik hier ook mee. Iemand die zijn hussel altijd los laat, en die tot 1 meter van Ti Jay af blijft staan krijsen en blaffen.
Ik heb meneer nu al een aantal keer gevraagd of hij soms van het hondje af wilt.
Het hondje steekt ook echt straten over om bij ons te komen, vandaag of morgen komt er net een auto aan.
Hij heeft tot nu toe erg veel geluk.
Afbeelding
PitBullit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pitbull
Contacteer:

Ongelezen bericht door PitBullit »

stoffeltje schreef:Fijn dat een aantal van jullie er voor kiezen om ergens te gaan lopen waar je geen anderen tegenkomt. En dat is voor een "grote" wandeling ook niet onmogelijk.
Maar juist op die momenten dat je een uitlaat ronde in je eigen buurt doet kom je dit soort situaties tegen...
En we hebben niet allemaal de mogelijkheid of de tijd om voor elke keer je hond in de auto te pakken om naar niemandsland te rijden.
Dus gewoon je fatsoen houden en rekening met elkaar.
Ja en dat gebeurt dus niet altijd dat iemand fatsoen heeft en rekening met elkaar houd.

En in dit geval, als ik de keuze had niet met een HR hond naar een gebied waar het druk is. Ongeacht of mijn hond dan zich kan gedragen of niet, in de lijn gaat hangen of niet. Juist omdat de medemens niet altijd luistert. En uitlaten op momenten dat je wéét dat het rustig is in de wijk, daar kom je vanzelf achter hoor..
AfbeeldingAfbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

stoffeltje schreef:Fijn dat een aantal van jullie er voor kiezen om ergens te gaan lopen waar je geen anderen tegenkomt. En dat is voor een "grote" wandeling ook niet onmogelijk.
Maar juist op die momenten dat je een uitlaat ronde in je eigen buurt doet kom je dit soort situaties tegen...
En we hebben niet allemaal de mogelijkheid of de tijd om voor elke keer je hond in de auto te pakken om naar niemandsland te rijden.
Dus gewoon je fatsoen houden en rekening met elkaar.
Voor die momrnten heb je dus een lijn en muilkorf. Ik loop altijd ergens waar niemand loopt en dan heb ik geen killers. T laatste rondje pp lopen ze aangelijnd in de wijk. Zomers wanneer er veel honden op die tikd buiten lopen zoeken we weer de rust op.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
stoffeltje
Zeer actief

Ongelezen bericht door stoffeltje »

Heavy schreef::denken: ik verbaas me vooral over de reacties dat de stafford agressief zou zijn en zou fixeren :roll:
Ik denk dat het daar al fout gaat . Dat mensen honden niet kunnen lezen dus . Is dit herkenbaar voor mij ? Ja .

En ik heb geen hr hond of is een herder dat wel ? Nouja in ieder geval liep ik een keer met Heavy aangelijnd op een soortgelijk pad wat grenst aan een klein bosje en uit dat bosje kwamen 2 kleine keffers op Heavy afgerend en die begonnen rondjes om haar heen te lopen en draaien en te blaffen enz

Nu zagen we die hondjes niet aankomen maar was ik stil gaan staan net als die mevrouw met camera en Heavy had dat witte hondje in de verte aan zien komen dan was zo ook gaan gluren, staren , kijken naar dat hondje. Neus vooruit en blik niet van het hondje af . Is dat agressief? Was ik daarbij nog gaan roepen net als de mevrouw met camera dan was Heavy ook gaan opspringen en misschien ook wel blaffen . Is dat agressief? Echt niet .

Opwinding is heel iets anders dan agressie . Maar omdat het een stafford is wordt er al meteen vanuit gegaan dat hij agressief is terwijl er juist door de eigenaar wordt verteld dat de hond al een paar keer is aangevallen en nu angstig is .

Heavy is absoluut niet agressief maar als ze opgewonden is springt ze en blaft, gromt ze . Ze kan ook een borstel hebben op haar rug van opwinding . Zou ik haar losklikken dan zou ze leuk met dat hondje gaan spelen.

Ik vind het goed dat die mevrouw het heeft gefilmd . Maakt niet uit met wat voor hond ze loopt en hoe die kijkt of eruit ziet . Je hebt gewoon je hond niet zo op andere honden af te laten gaan en zeker niet als er gevraagd wordt om je hond bij te houden . Maakt niet uit of jouw hondje lief klein en fluffy is hou hem gewoon bij je .

En waarom mag die mevrouw daar niet lopen ? Misschien is het wel het enige pad naar haar huis ? Als ik mijn deur uit stap is de kans er dat ik 2 van die fluffy's achter me aan heb die los lopen zonder baas omdat ze elke keer ontsnappen uit de tuin . En dan zou ik maar ergens anders moeten gaan lopen?

Ik kies wel rustige plekken uit om te wandelen maar ik moet uiteindelijk toch een keer naar huis :19:
Juist! :ok:
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Heavy schreef: Ik vind het goed dat die mevrouw het heeft gefilmd .
Nee joh het is triestigheid alom en een teken dat ze overduidelijk geen lol heeft in haar hond.
Pas als je gewapend je honden gaat uitlaten ,ondanks dat je nog nooit een incident hebt meegemaakt, zit je pas lekker in je vel en ben je geestelijk gezond :LOL: :LOL:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

Nanna schreef:
Tineke schreef:
Heavy schreef: Ik vind het goed dat die mevrouw het heeft gefilmd .
Nee joh het is triestigheid alom en een teken dat ze overduidelijk geen lol heeft in haar hond.
Pas als je gewapend je honden gaat uitlaten ,ondanks dat je nog nooit een incident hebt meegemaakt, zit je pas lekker in je vel en ben je geestelijk gezond :LOL: :LOL:
Word is dat het binnenkort niet meer nodig is :lol1:
Die van die vijf loslopende XXXL gevallen schijnt ze opgeruimd te hebben. Heeft nog lang geduurd, hij heeft ze iets van twee jaar gehad. Viel zeker niet genoeg aan te verdienen.
En die junk met zijn pitbull heb ik ook al in geen maanden gezien. Die schijnt gezegd te hebben dat ie al die negativiteit in de bossen rondom zijn hond zat is, heel raar na een paar aanvallen. Of hij kon hem verkopen voor een paar grammetjes bruin, dat kan ook.
Tja dat zijn gewoon de dagelijkse beslommeringen in Maaskantje :engel:
Maar fijn dat het zo opgelost is en jij weer frank en vrij over straat gaan :ok:
Afbeelding

Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

De aso in het verhaal is de mevrouw met de witte hond
De vervelende hond in het verhaal is het witte hondje dat én niet luistert en vervelend komt doen
Het punt dat de filmster wil maken, lijn je hond gewoon aan waar dat hoort zeker als iemand dat vraagt
Hopelijk pikt iemand met een "niet HR hond" dit op, dat ook zij gewoon bij kunnen dragen aan een fijner hondenland. En dat het niet altijd maar aan de HR eigenaren ligt
Afbeelding
Alex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij en Bosnische herder

Ongelezen bericht door Alex »

Adjani & Tyson schreef:De aso in het verhaal is de mevrouw met de witte hond
De vervelende hond in het verhaal is het witte hondje dat én niet luistert en vervelend komt doen
Het punt dat de filmster wil maken, lijn je hond gewoon aan waar dat hoort zeker als iemand dat vraagt
Hopelijk pikt iemand met een "niet HR hond" dit op, dat ook zij gewoon bij kunnen dragen aan een fijner hondenland. En dat het niet altijd maar aan de HR eigenaren ligt
Ja, dat zou mooi zijn. Ik denk alleen niet dat dit de manier is, zie dit topic, verdeeld in twee kampen. Als ik een HR-hond zou hebben, zou ik het juist meer bij mezelf houden en open en eerlijk zijn over het ras waar ik mee over straat ga. Bijvoorbeeld (om in filmsferen te blijven) een video opnemen over mijn hond 'kijk, dit is Diablo. Veel mensen hebben een oordeel over mijn hond en alhoewel hij nog nooit schade heeft gemaakt, zijn die oordelen deels terecht. Ik weet dat Diablo het wél in zich heeft om andere honden te slopen. Daarom houd ik hem altijd bij me. Toch komen er regelmatig hondjes buurten en dan houd ik mijn hart vast, omdat áls de vlam in de pan slaat, mijn hond veel sterker is en bovendien sowieso de schuld krijgt. Ik zou een stuk ontspannender lopen als u gewoon uw hond bij zich houdt' Zoiets. Deze mevrouw met haar camera wekt vooral irritatie op door het Calimero-gehalte en het belerende mevrouwmagtieaandelijn.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Mijn Esperanza ( galgo) had het niet zo op kleine keffers, zij was altijd goed aangelijnd en liep naast me.
Helaas lopene r hier best wat mensen die een kleine keffende cavia hebben aan een rollijn die natuurlijk niet korter kan dan die 8 meter dat die lijn lang is , dus elke keer moest ik mijn hond aan de halsband optillen om te voorkomen dat ze die in de poten bijtende en keffende cavia's niet op zou vreten.. en dat was ik op den duur zo zat... op een gegeven moment riep ik gewoon "als je je fifi in 1 stuk mee naar huis wil nemen dan moet je dat ding binnen halen" en liep gewoon door.

Er blijven altijd mensen die maar vinden dat de ander iets moet doen en daar ben je soms wel even klaar mee.
Ook ik loop om voor honden en baasjes die ik niet vertrouw, heb geen zin in gedoe.. als ik een hond tegenkom die aan de lijn is dan lijn ik Bowie gewoon aan en passeer en daarna kan ze weer los... maar ook met aangelijnde honden heb ik vaak dat ik gewoon lekker omloop en dat is niet alleen voor een hr hond maar ok voor iemand die een lab heeft en daardoor uitgelaten wordt, ik heb er geen zin in dat welke hond dan ook op mijn hond klapt, of dat die hond nou wil spelen of haar opvreten ik wil het niet klaar.
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Alex schreef:
Adjani & Tyson schreef:De aso in het verhaal is de mevrouw met de witte hond
Ja, dat zou mooi zijn. Ik denk alleen niet dat dit de manier is, zie dit topic, verdeeld in twee kampen. Als ik een HR-hond zou hebben, zou ik het juist meer bij mezelf houden en open en eerlijk zijn over het ras waar ik mee over straat ga. Bijvoorbeeld (om in filmsferen te blijven) een video opnemen over mijn hond 'kijk, dit is Diablo. Veel mensen hebben een oordeel over mijn hond en alhoewel hij nog nooit schade heeft gemaakt, zijn die oordelen deels terecht. Ik weet dat Diablo het wél in zich heeft om andere honden te slopen. Daarom houd ik hem altijd bij me. Toch komen er regelmatig hondjes buurten en dan houd ik mijn hart vast, omdat áls de vlam in de pan slaat, mijn hond veel sterker is en bovendien sowieso de schuld krijgt. Ik zou een stuk ontspannender lopen als u gewoon uw hond bij zich houdt' Zoiets. Deze mevrouw met haar camera wekt vooral irritatie op door het Calimero-gehalte en het belerende mevrouwmagtieaandelijn.
Dit. Verder ook eens met renee-UK. De mevrouw met het witte hondje is niet heel sociaal bezig. Los van of het losloop of aanlijngebied is, op het moment dat je een aangelijnde hond aan ziet komen zorg je dat jouw hond ofwel bij jou in de buurt blijft en als hij / zij daarvoor niet goed genoeg luistert doe je er een riem aan. Hoe moeilijk kan het zijn?

Aan de andere kant is de mevrouw met de stafford ook niet heel slim bezig. In de tijd dat ze de bodycam aanzet, begint te roepen etc. had ze ook de hond af kunnen leiden en omdraaien of aan de kant gaan staan. Dan schiet jouw hond niet zo in de opwinding en dan is de kans dat het mis gaat ook minder groot. We leven nu eenmaal in een land waar ruimte schaars is. En het is een utopie om te denken dat je als hondenbaas altijd alles voor kan zijn, het gaat iedereen een keer gebeuren dat een hond ongewenst gaat buurten. Of toch achter die haas / ree etc. aanschiet. Honden zijn nog altijd levende wezens en geen robots, 100% appèl is niet reëel. Dus als je een hond hebt, ongeacht ras, die de potentie heeft om andere honden die een keer komen buurten ernstige schade toe te brengen als ze hem / haar benaderen, dan houd je daar rekening mee. Als je een (onverwachts) buurtende hond hebt, dan ga je die hond ophalen en is een "sorry" wel zo netjes.

Als we nou eens allemaal rekening houden met elkaar en ons allemaal beseffen dat we honden hebben die allemaal hun positieve en negatieve eigenschappen hebben, zou het niet zo'n vaart lopen. Maar ja...
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Heavy schreef::denken: ik verbaas me vooral over de reacties dat de stafford agressief zou zijn en zou fixeren :roll:
Ik zie maar weinig mensen suggereren dat Boris agressief zou zijn.
Die hond fixeert wel degelijk. Dat kan allerhande redenen hebben, zoals je er zelf al een paar opnoemt. Hoeft niet noodzakelijk de voorbode te zijn op agressief gedrag.
Het is wel een punt waar je ongeacht het ras aan kan werken om de spanning bij de hond zelf te minderen, vooral als ie zich meters op voorhand al begint op te winden (al zal dat deels te wijten zijn aan de spanning bij de baas).
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

-Saskia- schreef:
Ik zie maar weinig mensen suggereren dat Boris agressief zou zijn.
Die hond fixeert wel degelijk. Dat kan allerhande redenen hebben, zoals je er zelf al een paar opnoemt. Hoeft niet noodzakelijk de voorbode te zijn op agressief gedrag.
Het is wel een punt waar je ongeacht het ras aan kan werken om de spanning bij de hond zelf te minderen, vooral als ie zich meters op voorhand al begint op te winden (al zal dat deels te wijten zijn aan de spanning bij de baas).
:ok:
blondie
Zeer actief

Had het al gezegd, maar het is voor mij nog steeds wel herkenbaar. Groepjes honden die van de bazen blaffend en grommend richting onze herder mogen gaan zonder dat er iets van wordt gezegd, ook nog als je al een paar keer vriendelijk hebt gevraagd ze daarvan te weerhouden. Hij zal er niet direct opklappen, maar ik wil ook liever niet afwachten tot hij het een keer wel doet (en een groepje honden om je hond heen is overigens wel lastig weg te krijgen zonder dat je je eigen hond opfokt :wink: ), dus als ze in het parkje zijn gaan wij er sowieso niet in.
In het verleden heb ik overigens ook een paar keer de camera laten lopen, omdat er verhalen de rondte in werden gestrooid dat mijn honden van destijds alles aanvielen wat er rond liep. Ik achtte het toen noodzakelijk om aan te kunnen tonen hoe het in werkelijkheid ging. Dus in die zin snap ik het ook wel als mensen soms filmen.
Dit filmpje vind ik nog steeds de kat op het spek vinden eerlijk gezegd, camera aanzetten en de tegemoetkomende vrouw met hond opwachten, terwijl de hond gaat staren en spanning op de riem zet, en de witte hond die in aanvang volgens mij totaal geen notie op de staff sloeg, tot de hond op enkele meters afstand staat, dan zie je ze elkaar aanstaren. Het witte hondje had in een bocht eromheen kunnen gaan, de vrouw had iets eerder kunnen zien dat haar loslopende hond op de aangelijnde staf af wilde gaan, dus daarin vind ik de mevrouw ook niet handig reageren.

Het filmpje van die man die met zijn vrouw op straat staffords uitliet, waarbij een loslopende hond ze dusdanig lastig viel vond ik overigens wél geloofwaardig en een goed voorbeeld van hoe het er soms aan toe gaat.

De meesten van ons willen honden die het de pis niet lauw maakt als ze worden gehapt, en zoals ik hier lees hebben veel mensen dat soort honden. Die twee vorige van mij accepteerden dat niet, Aki ook niet echt, maar tot nu toe heeft hij alleen een snauw terug gegeven in huiselijke kring bij een hele kleine hond, en vinden ze elkaar nog steeds geweldig, en ook Jol die eigenlijk de meeste honden negeert laat zich niet bijten (of wordt het zat als Aki belaagt wordt), zij reageert dan ook best fel, maar omdat zij wat kleiner is wordt daar niet moeilijk over gedaan door anderen :wink:
Het blijft voor mij wel een duidelijk dat bij een tegenreactie van een HR hond of in mijn geval een Duitse herder, de mensen het betitelen als agressief en onbetrouwbaar. Dus probeer ik er zoveel mogelijk te zorgen dat ik niet in zo'n situatie terecht kom waarbij de kans groot is dat hij een snauw terug geeft (of in het ergste geval de hond tegen de grond pint, want op een of andere manier is dat een favoriete reactie bij DH's :ugh: ), bij Jol heb ik dat niet trouwens, maar puur omdat als zij snauwt mensen dit veel makkelijker respecteren en zeggen "goed hoor, snauw maar van je af :19: ". Bij bijvoorbeeld een wat lompere hond.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik vond een filmpje met iets meer toelichting van de vrouw met bodycam:
Tineke
Zeer actief

blondie schreef:
De meesten van ons willen honden die het de pis niet lauw maakt als ze worden gehapt, en zoals ik hier lees hebben veel mensen dat soort honden. Die twee vorige van mij accepteerden dat niet, Aki ook niet echt, maar tot nu toe heeft hij alleen een snauw terug gegeven in huiselijke kring bij een hele kleine hond, en vinden ze elkaar nog steeds geweldig, en ook Jol die eigenlijk de meeste honden negeert laat zich niet bijten (of wordt het zat als Aki belaagt wordt), zij reageert dan ook best fel, maar omdat zij wat kleiner is wordt daar niet moeilijk over gedaan door anderen :wink:
Het blijft voor mij wel een duidelijk dat bij een tegenreactie van een HR hond of in mijn geval een Duitse herder, de mensen het betitelen als agressief en onbetrouwbaar. Dus probeer ik er zoveel mogelijk te zorgen dat ik niet in zo'n situatie terecht kom waarbij de kans groot is dat hij een snauw terug geeft (of in het ergste geval de hond tegen de grond pint, want op een of andere manier is dat een favoriete reactie bij DH's :ugh: ), bij Jol heb ik dat niet trouwens, maar puur omdat als zij snauwt mensen dit veel makkelijker respecteren en zeggen "goed hoor, snauw maar van je af :19: ". Bij bijvoorbeeld een wat lompere hond.
Als onze honden, ook onze vorige, door een klein hondje werden benaderd hadden ze daar totaal geen problemen mee. Zat foto's van Rio en Orson met een kleine kontkruimel die kwam kennis maken.
Op agressie reageren ze echter wel , ongeacht het formaat dan van de hond.
Dat vind ik eigenlijk niet zo vreemd , het zijn dieren die vanuit een instinct reageren en geen relativeringsvermogen hebben en geen Disney figuren.
Het ze daarin belemmeren schade te maken vind ik dan wel de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de grotere of sterkere hond.
Afbeelding

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Heavy schreef:Fixeren is niet meer dan strak aankijken of staren . Ik had het idee dat het als negatief gezien werd .
Het probleem is dat het bij een stafford, in tegenstelling tot bij andere honden, wel degelijk een sterkere indicatie is voor agressie. Soortagressie komt bij staffords vaak voort uit prooidrift, niét uit agressie die andere honden inzetten als communicatiemiddel en uitvoeren met lijfbehoud. Dit is gebleken uit een onderzoek naar hond-hond agressie van een mevrouw (weet de naam niet meer), wiens lezing gepubliceerd werd op Doggo een paar maanden terug. Bij 'normale' agressie is het zaak voor een hond zo duidelijk mogelijk te zijn, omdat je bijvoorbeeld met rust gelaten wilt worden. Het is daarbij nadrukkelijk niét de bedoeling om in een levensgevaarlijk gevecht te belanden. Daarom is een gemiddelde schermutseling tussen twee honden ook veel lawaai weinig (geen) schade. Bij prooidrift daarentegen is het precies andersom; om je prooi te kunnen benaderen is het zaak zo min mogelijk tekenen te vertonen, anders jaag je je prooi weg. En fixeren is daar een typisch voorbeeld van. Dus waar ik van een fixerende poedel niet zo onder de indruk ben, ben ik bij een fixerende stafford een stuk meer op mijn hoede. En dat is dus volkomen terecht. Ik zeg niet dat dat voor deze specifieke stafford geld, ik heb geen idee, dat weet je nooit. Maar het is wel gewoon een feit dat een fixerende stafford potentieel gevaarlijk is.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Natuurlijk is een stafford ook gewoon een hond, en kan hij ook andere vormen van wel communicatieve agressie inzetten, en hoeft fixeren ook niet per se te betekenen dat hij in prooi-agressie zit. Daarom praat ik in mijn vorige post ook over algemeenheden, het is heel moeilijk om daar op individuele basis iets over te zeggen. Ik denk dat je dan als baasje én je hond heel goed moet kennen én uberhaupt op de hoogte moet zijn van de verschillende signalen bij verschillende soorten agressie. Maar gemiddeld gezien is de kans dat een hond in prooidrift schiet bij een fixerende stafford gewoon hoger dan bij een niet-vechthond.
blondie
Zeer actief

Heavy schreef:Nee ik snap ook wel dat ze een kort lontje hebben en dat het geen kwestie is van opvoeden . En natuurlijk is het handiger om zulk soort honden niet in dieze situaties te brengen maar hij zal toch uitgelaten moeten worden . Ik vind het een heel ander verhaal als die hond los in het bos loopt en zo gespannen loopt te doen .
Maar dan nog kun je me niet wijsmaken dat alleen op die plek waar ze nu loopt gelegenheid is om de hond uit te laten. Destijds kreeg ik ook terecht te horen van een aantal mensen dat ik het bij mezelf moest zoeken als ik weer eens gefrustreerd thuis kwam. Je kunt er tegenwoordig gewoon niet van uitgaan dat anderen rekening houden met jou. Het gebeurt gewoon niet altijd :19:

En vanuit huis kon en kan ik toch wel vaak lopen naar plekken waar het wel rustig was/is, waar het overzichtelijk was of waar je merkte dat andere mensen ook daar liepen omdat ze rust wilden hebben, en het rare was dat op die plekken 9 van de 10 x mensen wel even de honden bij zich riepen en konden roepen zelfs zonder het te vragen. Je groette elkaar en na het passeren gingen de honden vaak weer los en vervolgden ieder hun weg. Waren vaak wel plekken waar honden niet los mochten overigens, kennelijk zoeken bepaalde mensen toch die plekken op juist omdat in een losloopgebied je te vaak met mensen te maken krijgt die vinden dat alle honden met elkaar kennis moeten maken, moeten spelen en elkaar leuk moeten vinden.

Sinds ik me dat voor ben gaan houden, en zelf wel handel naar mijn goeddunken loop ik een stuk relaxter (al gaan bepaalde dingen nooit uit mijn systeem ondanks dat ik met 2 totaal andere honden loop nu), irriteer ik me nog wel eens aan mensen die de honden laten uitvallen en nul komma nul controle hebben, maar goed als ik mijn eigen hond er maar van weerhoud om zo terug te reageren, of ook uit te gaan vallen aan de lijn vind ik het verder wel prima.

Maar ik herken zeker de frustratie die je hebt als je zelf je honden onder controle houdt, bij je kunt roepen omdat je weet dat ze niet altijd lekker kunnen reageren, en dat je dan te maken hebt met mensen die het allemaal wel gescheten vinden en het jouw probleem vinden, terwijl zij het jouw probleem maken.
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Nanna schreef:Ze blijft wel opmerkelijk rustig. Aan de andere kant denk ik dan altijd, ga dan niet met zo'n agressieve joekel lopen :19: Kies een hond waar je fijn mee kunt wandelen zonder dat ie meteen soortgenoten om zeep wil helpen.
Je kunt in NL nu eenmaal nergens in je eentje wandelen en ik vrees dat meer mensen niet dan wel meewerken.
Had die vrouw dat witte hondje aan moeten lijnen? Ja. Maar zo blijf je natuurlijk wel aan de gang met naar iedereen roepen dat ze hun hond aan moeten lijnen omdat jij zo nodig met een krokodil over straat moet. :19:
Als ik met mijn honden dat hele witte hondje tegenkom gebeurt er gewoon niks. Snuffelsnuffel en klaar. Doorrrr.
Ja dat is wat ik bedoel. Iedereen moet zich aanpassen omdat dit soort honden er rond lopen.
blondie
Zeer actief

Cashel Vale schreef:
Nanna schreef:Ze blijft wel opmerkelijk rustig. Aan de andere kant denk ik dan altijd, ga dan niet met zo'n agressieve joekel lopen :19: Kies een hond waar je fijn mee kunt wandelen zonder dat ie meteen soortgenoten om zeep wil helpen.
Je kunt in NL nu eenmaal nergens in je eentje wandelen en ik vrees dat meer mensen niet dan wel meewerken.
Had die vrouw dat witte hondje aan moeten lijnen? Ja. Maar zo blijf je natuurlijk wel aan de gang met naar iedereen roepen dat ze hun hond aan moeten lijnen omdat jij zo nodig met een krokodil over straat moet. :19:
Als ik met mijn honden dat hele witte hondje tegenkom gebeurt er gewoon niks. Snuffelsnuffel en klaar. Doorrrr.
Ja dat is wat ik bedoel. Iedereen moet zich aanpassen omdat dit soort honden er rond lopen.
Wat voor soort honden?
Vind ik ook altijd zo'n dooddoener, onze hond kan met alles en iedereen dus vrijheid blijheid. Nee! Als een andere eigenaar beleefd vraagt jouw hond niet bij de zijne te laten, dan moet je daar toch ook aan kunnen voldoen, even niet met die fikkie, maar verderop loopt een fikkie met baas die het wel toejuicht dat samen spelen :ok:
Nee fikkie wil persé naar de hond met eigenaar die daar niet op zitten te wachten. Over je aanpassen gesproken. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”