Volgens de DA is schildklierkanker vrij zeldzaam bij honden, afgezien van een aantal rassen waar het veel voorkomt.
Ze heeft contact opgenomen met een dierenarts in Utrecht die er onderzoek naar doet bij Duitse Staande honden, helaas kon Emma niet meedoen met het onderzoek (want ultravanallesennogwatmix), maar ze heeft wel wat adviezen gekregen voor de behandeling.
Tijdens de operatie gaan ze ook wat bloed afnemen om te kijken of de schildklierhormonen nog binnen een normale range zijn, anders moet ze daar medicijnen voor.
Verder heeft ze naar mijn idee nergens last van trouwens, dus om de een of andere reden denk ik dat het gewoon allemaal wel goed komt als het verwijderd is, maar toch ben ik benieuwd naar ervaringen.
Mijn buitenlandse scoobydoo kneusje is nog 'maar' 8 dus ze moet gewoon nog een paar jaar mee hoor.
Andere vraag: weet iemand of het de moeite waard is om ook vettumoren te laten verwijderen? Daar heeft ze er een aantal van, de meeste baren me geen zorgen maar ze heeft er twee in haar liezen en ik ben een beetje bang dat deze problemen gaan veroorzaken als ze verder groeien. Ik denk dat ik even vraag of ze ernaar kunnen kijken, afhankelijk van hoe krokant het met de andere tumoren verliep laten verwijderen maar ik weet niet of dat wel een goed plan is..
Het moddermonster in kwestie: