Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Halti of gentle leader?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Halti of gentle leader?

Ongelezen bericht door Jits90 »

Damy heeft heel waarschijnlijk z'n kruisbanden gescheurd (en patella luxatie beiderzijds), dus nu verplichte rust. Nu is hij nogal een enthousiaste man tijdens het wandelen (lees: continue vollenbak trekken), maar nu is dat geen optie meer. Opnieuw opvoeden is uiteraard key, maar gezien het urgente karakter, is een hulpmiddel zeker aangewezen de eerste weken.
Is er een verschil tussen de halti en gentle leader? Hoe zijn de ervaringen hiermee?
Andere optie's?
runninggirl
Zeer actief

Re: Halti of gentle leader?

Ongelezen bericht door runninggirl »

Wij hebben het opgelost met een sjaal onder de buik door. Jura wil wel eens naar voren schieten in reactie op dingen en dat kon natuurlijk niet tijdens de revalidatie. Het was even oefenen maar uiteindelijk liep het heel fijn. Als er wat was tilde ik zo met de sjaal haar achterkant op zodat ze niet af kon zetten met haar achterpoten. Weet niet hoe groot jouw hond is, bij een kleintje zal het denk ik minder handig gaan. Maar ik dacht ik noem het toch even als optie aangezien het voor ons heel fijn heeft gewerkt.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Cleva schreef:Als het echt om remmen gaat is een jachtlijn om het middel de beste remedie.
Echt totaal niet dus.

Ik zou in eerste instantie kijken of een antitrektuigje voldoende werkt. Dat geeft een stuk minder kans op blessures dan een halti of een gentle leader en het zit ook minder vervelend. Die laatsten zou ik alleen inzetten als het echt niet anders kan.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

mijke schreef:Ik zou in eerste instantie kijken of een antitrektuigje voldoende werkt. Dat geeft een stuk minder kans op blessures dan een halti of een gentle leader en het zit ook minder vervelend. Die laatsten zou ik alleen inzetten als het echt niet anders kan.
Waarom denk je dat een antitrektuig minder vervelend zit dan een halti of gentle leader (mits goed aangeleerd)?
Afbeelding
Jits90
Zeer actief

mijke schreef:
Cleva schreef:Als het echt om remmen gaat is een jachtlijn om het middel de beste remedie.
Echt totaal niet dus.

Ik zou in eerste instantie kijken of een antitrektuigje voldoende werkt. Dat geeft een stuk minder kans op blessures dan een halti of een gentle leader en het zit ook minder vervelend. Die laatsten zou ik alleen inzetten als het echt niet anders kan.
Bedoel je daar een u-lead mee? Dat als hij trekt, hij zichzelf opzij trekt? Dat is uit den boze bij knieletsel, hij mag enkel rechtlijnige bewegingen maken.
Damy draagt normaal een Y-tuigje, juist om de krachten zo goed mogelijk te verdelen.
Jachtlijn heb ik, wel een vrije dikke (duimbreedte ongeveer). Damy is maar een kleintje van 6,2 kg en hij trekt er toch redelijk aan tot het eerste veldje (dikke nek opzetten :oeps: ). Kan ik beter een dunnere variant halen of maak dat niet uit?
runninggirl schreef:Wij hebben het opgelost met een sjaal onder de buik door. Jura wil wel eens naar voren schieten in reactie op dingen en dat kon natuurlijk niet tijdens de revalidatie. Het was even oefenen maar uiteindelijk liep het heel fijn. Als er wat was tilde ik zo met de sjaal haar achterkant op zodat ze niet af kon zetten met haar achterpoten. Weet niet hoe groot jouw hond is, bij een kleintje zal het denk ik minder handig gaan. Maar ik dacht ik noem het toch even als optie aangezien het voor ons heel fijn heeft gewerkt.

Damy is maar 33 cm hoog. Een lange, dunne sjaal heb ik nog wel ergens, maar piest hij die dan niet vol omdat het er net euh.. overheen loopt? :lol1:
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jits90 schreef:
runninggirl schreef:Wij hebben het opgelost met een sjaal onder de buik door. Jura wil wel eens naar voren schieten in reactie op dingen en dat kon natuurlijk niet tijdens de revalidatie. Het was even oefenen maar uiteindelijk liep het heel fijn. Als er wat was tilde ik zo met de sjaal haar achterkant op zodat ze niet af kon zetten met haar achterpoten. Weet niet hoe groot jouw hond is, bij een kleintje zal het denk ik minder handig gaan. Maar ik dacht ik noem het toch even als optie aangezien het voor ons heel fijn heeft gewerkt.

Damy is maar 33 cm hoog. Een lange, dunne sjaal heb ik nog wel ergens, maar piest hij die dan niet vol omdat het er net euh.. overheen loopt? :lol1:
Ohja bij reutjes heb je dat ook nog. :oohja:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Jits90 schreef:
mijke schreef:
Echt totaal niet dus.

Bedoel je daar een u-lead mee? Dat als hij trekt, hij zichzelf opzij trekt? Dat is uit den boze bij knieletsel, hij mag enkel rechtlijnige bewegingen maken.
Damy draagt normaal een Y-tuigje, juist om de krachten zo goed mogelijk te verdelen.
Met en gentle leader of Halti draait de kop opzij en draait bij de meeste honden de achterhand ook opzij. Dus een schuine belasting voor de knieën. Ik zou dan zelf kiezen voor een Canny Collar. Daarbij is de druk opwaarts dus draait je hond niet.

Ik heb voor de training een heel dun nylon sliplijntje, daar gaat een hond echt niet mee trekken als hij hoog in de hals is geplaatst.
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

Ik heb er geen ervaring mee, maar er zijn ook anti-trektuigen op de markt waarbij de hond niet opzij getrokken wordt. Het tuig komt bij trekken iets strakker te zitten, wat als 'rem' zou moeten werken. Ik heb o.a. positieve verhalen gehoord over de Tre Ponti Forza. In de afbeelding is te zien hoe het werkt:
Afbeelding

En dit is nog een andere die ik via googele zojuist vond: http://www.dierenvilla.nl/anti-trektuig-top-walk.html
Ik vind dat er net iets prettiger uitzien dan een gentle leader of Canny Collar.
Jits90
Zeer actief

Hippo schreef: Met en gentle leader of Halti draait de kop opzij en draait bij de meeste honden de achterhand ook opzij. Dus een schuine belasting voor de knieën. Ik zou dan zelf kiezen voor een Canny Collar. Daarbij is de druk opwaarts dus draait je hond niet.

Ik heb voor de training een heel dun nylon sliplijntje, daar gaat een hond echt niet mee trekken als hij hoog in de hals is geplaatst.
:denken: Verrek, daar heb je gelijk in. Die Canny Collar ga ik zeker ook eens nader bekijken!

Damy is te klein voor de Forza, maar ik zie dat de Liberta ongeveer hetzelfde werkt. Alleen niet ideaal bij loslopen, maar dat zien we tegen dan wel weer.

Hoewel meneer het gisteren vrij goed deed (binnenshuis redelijk wat op vier poten stappen), heeft hij zich bij de laatste avondplas weer misstapt. Stond z'n knieschijf er weer langs :ugh: Heb 'm zelf op de plaats gezet dmv beentje buigen en strekken, maar vandaag is z'n knie ook warmer. Hij stapt nog wel op vier poten, maar je ziet dat hij niet zuiver loopt. Denk dat we toch maar met hydrotherapie gaan starten, om z'n spieren onbelast te versterken. Deze week zetten wij hem nog in het gras voor de behoeftes, hij mag nog absoluut niet wandelen of gek spelen. :cry:
mijke
Zeer actief

Jits90 schreef:
mijke schreef:
Echt totaal niet dus.

Oh nee die bedoel ik niet! Ik bedoel deze:

Afbeelding

Je kunt hem zo strak of los doen als je zelf wilt en als de hond niet trekt dan zit het gewoon als een normaal tuigje. Ik heb deze nu anderhalf jaar en hij bevalt uitstekend. Maar als dat opzij trekken niet mag zou ik het toch maar niet doen nee. In de praktijk zie ik dat eigenlijk nooit echt gebeuren, maar het is wel een risico.
Hilde schreef:
mijke schreef:Ik zou in eerste instantie kijken of een antitrektuigje voldoende werkt. Dat geeft een stuk minder kans op blessures dan een halti of een gentle leader en het zit ook minder vervelend. Die laatsten zou ik alleen inzetten als het echt niet anders kan.
Waarom denk je dat een antitrektuig minder vervelend zit dan een halti of gentle leader (mits goed aangeleerd)?
Dat zie ik in ieder geval bij Oor. Die vindt het vreselijk om iets aan haar snuit te hebben en om zelf geen controle over haar kop te hebben. Een antitrektuig is gewoon een tuig. Met een sluiting aan de voorkant. Een totaal ander verhaal dus.
Laatst gewijzigd door mijke op 13 nov 2017 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
mijke
Zeer actief

oeps, dubbel
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”