Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sint Maarten

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Sint Maarten

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

cooperv schreef:
Wolfsblut schreef:
thom schreef:Hier vieren ze het niet, dus ook geen bel.
@WB, niet zo gek dat er bij jou al 2 jaar geen kinderen meer aanbellen, ik zou het als ouder ook niet toestaan bij jou aan te bellen. (als ik kinderen zou hebben. Maar ook mijn kleindochters niet, die zijn niet helemaal lelieblank namelijk)
Het gaat niet alleen om mij Thom. Het gaat om een hele wijk waar de kinderen niet meer langs de deuren gaan.

heb je ook aan de optie gedacht dat de kinderen in jouw wijk misschien ondertussen zijn opgegroeid en te oud zijn om te lopen
Daar heb ik zeker aan gedacht. Zeer veel kinderen in de lagere school leeftijd.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Had er nog nooit van gehoord en hier ook nooit kinderen aan de deur.
Weleens om belletje te trekken. Maar nooit voor Sint Maarten. Daar doen we toch niet aan.
En snoep zou ik ook niet in huis hebben. Als er al eens snoep is eet ik het zelf wel op.

Maar de honden zouden nu niet blaffen als er gebeld werd.

Mijn zwager zei gisteren nog dat hij ze nog niet had horen blaffen toen ze op visite kwamen en aanbelde.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Emmy12
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Emmy12 »

Hier in Utrecht is het gebruikelijk dat je een lampje of een kaarsje voor de deur zet als kinderen bij je aan de deur mogen komen. Ideaal: iedereen die er geen behoefte aan heeft wordt niet gestoord en er blijven genoeg leuke adresjes over waar de kinderen uit volle borst hun ding kunnen doen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

gonnie schreef:Had er nog nooit van gehoord en hier ook nooit kinderen aan de deur.
Weleens om belletje te trekken. Maar nooit voor Sint Maarten. Daar doen we toch niet aan.
En snoep zou ik ook niet in huis hebben. Als er al eens snoep is eet ik het zelf wel op.

Maar de honden zouden nu niet blaffen als er gebeld werd.

Mijn zwager zei gisteren nog dat hij ze nog niet had horen blaffen toen ze op visite kwamen en aanbelde.
Sint Maarten is heel plaatselijk, en als je in zo`n plaats woont waar het gevierd wordt, dan weet je dat vaak zelf wel..... ik heb echt gisteren niets aan de deur gehad, en vind het gewoon jammer, :(: is gewoon voor de kinderen een heel leuk iets lampion maken op school enz.
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Bij mijn ouders in hun wijk loopt ook bijna niks meer, de kinderen zijn inmiddels zelf ouders en geen nieuwe jonge toevoer haha.
Wij wonen in dezelfde straat als de basisschool en die was eventjes open in de avond voor de kinderen. Hier is het dus weer wat drukker. Wij liepen zelf maar de honden hoor je niet. Die blaffen sowieso niet als er aangeklopt word en kinderen die voorbij rennen en gillen zijn ze gewend :) dat gebeurd 4 x per dag
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Uiteindelijk iets van 30 kinderen aan de deur gehad gisteren. Rond 8 uur ging het regenen, daarna kwam er ook niemand meer.
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Ach we hadden vroeger ook liedjes voor die zure zeiksnorren die niet open deden hahaha
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik kende het ook niet toen ik net in Drenthe woonde, maar werd gewaarschuwd door de buren.
Het werd al snel een traditie: pa kwam Zoon halen en ging met hem lopen, dochter liep met vriendinnetjes en ik bakte pannenkoeken. Dan bleef ik in beweging en hoefde niet steeds op te staan. En het droeg bij aan het sprookjesgevoel.

Ik vond het wel wat hebben, samen met buurkinderen pompoenen uithollen voor op de oprit. De lampionnetjes die ze op school maakten, waarbij je er altijd voor zorgde reserve lampionnen en houdertjes en batterijen achter de hand te hebben, want er ging nogal eens zo'n maaksel stuk. En dan die kindjes aan de deur en vertederde blikken tussen de ouders, want je wist dat jouw kroost ergens anders ook zo bij de mensen aan de deur stonden. Dan leek het net even of het dorp een grote blije familie was.

Maar de herinnering die toch het meest beklijft is die aan de geur van chocoladekots die een paar weken in mijn auto is blijven hangen en nu voor eeuwig in mijn geheugen. Tijdens mijn laatste st.Maarten daar had Jorla kans gezien om de twee schalen snoep die in de hal stonden (mini-reepjes van alle soorten), met verpakking en al soldaat te maken.

Wij in allerijl naar de d.a. getogen, waar haar een braakmiddel werd toegediend.
Heeft ze daar een groot deel uitgekotst, met de verpakkingen grotendeels intact, want aan kauwen deed Jorla niet. Maar een ander groot deel belandde in de kofferbak op de terugweg naar huis. :ugh:

Waar ik nu woon viert men in plaats ervan Halloween. Alleen in onze gemeenschap en de gedeelde ruimtes. Ouders en kinderen gaan als griezels versierd langs de deuren van griezelhuizen en bellen aan bij spoken en monsters.

Na afloop is er dan eerst een kinder-halloween disco, waar ze worden getrakteerd op broodjes bloedende vingers. Daarna begint het gemaskerde dansfeest voor de ouders. Ondergetekende heeft als dj tot drie uur 's nachts gedraaid!

Afbeelding

Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Moet er niet aan denken 30 kinderen aan mijn deur te hebben. Koop lekker een zak snoep voor je eigen blagen en vermaak ze zelf.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Hier trok een hele groep kinderen door de wijk, begeleid door een paar ouders. Onze wijk is groot maar heeft weinig huizen. Niet geschikt om kinderen te laten dwalen. Als je wilt dat de meute aanbelt, dan zet je een kaars voor je raam. Wij konden gisteren niet.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Ja hier ook elk jaar. Sjaak bemant het huis, die kende het niet. En vind het dus geweldig om elk jaar iets te verzinnen. :LOL: vorig jaar achter het huis allemaal vuurkorven en marshmallows. Dit jaar op de oprit een vuurkorf met eigen gepofte popcorn.

Ik loop dan met de meiden langs de huizen. Die vinden het geweldig
Afbeelding
Afbeelding
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Wat een leuke foto's van Jura :I:
Hier was het rustig met Sint Maarten. Kinderen zingen denk ik in andere straten voor de mensen. Ik zag wel allemaal kleintjes met zelf geknutselde lampionnen uit school komen. Echte kunstwerken! Vind het zo leuk dat ze daar zoiets moois van maken.
'Vroeger' (man ik wordt oud :lol1: ), hadden we er geen lichtjes in maar kleine kaarsjes met echt vuur. Dat was pas spannend in die zelf gefrutselde kartonnen lampionnen:)
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Lijkt me ook leuk voor die kleintjes,hier doen ze er ook niet aan ook niet aan halloween
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik ben verhuisd naar een dorp en hier doen ze er helaas niet aan. Vond het zelf vroeger altijd gezellig, met hele groepen en zelfgemaakte lantaarns de straat op. :ok:

Ayleen zou het erg gezellig vinden, elke keer de bel en dan ook nog eens kinderen.
lotje&famke schreef: 'Vroeger' (man ik wordt oud :lol1: ), hadden we er geen lichtjes in maar kleine kaarsjes met echt vuur. Dat was pas spannend in die zelf gefrutselde kartonnen lampionnen:)
Ik ben nog niet oud maar hier waren het ook echte waxinelichtjes ipv de nepperds van nu. :lol1:
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Vroeger vond ik het keileuk, we woonden in een klein dorp waar dan altijd een groot vuur werd aangestoken. En langs de deuren gaan voor sjlok met je zelfgemaakte lampion :lol1: Dit jaar heb ik er (weer) niks van meegekregen. Ik heb welgeteld 1 verloren meisje met een lampion zien staan tegenover m'n moeders huis (Limburg) en die heeft niet eens aangebeld. Dat was het wel.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik ben zelf met de kinderen op pad geweest.
Bij ons huis helaas helemaal niemand.
Ze mogen hier in het dorp niet meer in het centrum lopen. Dus ons huis (wat tussen de winkels in staat) werd dan ook overgeslagen... jammer.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Ik was dit helemaal niet gewend tot ik naar Noord Holland ging, ik vind het echt enig. Waar ik nu woon is het wat minder maar dat komt meer omdat wij in een vrij rustig gebied wonen qua kinderen en de winkels hier gaan er altijd voor open en dat trekt heel veel mensen. Ik heb toch elke 11 november een schaal met lekkers staan.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Hier werd het op vrijdagavond al gevierd (11-11 moeten ze hier iets anders vieren...) maar in dit dorp gaan ze blijkbaar niet langs de deuren. Mijn vriend had een aantal jaar geleden wel flink snoep ingeslagen, want hij was wel gewend dat kinderen langs de deuren gaan (hij komt van 2 dorpen verderop), ik kende het alleen omdat ik er vroeger ooit bij de sinterklaasintocht op tv van had gehoord :mann:

Ik ben nog nooit gaan kijken, maar er is hier blijkbaar altijd een lampionnenoptocht door het dorp (in ieder geval niet door ons ministraatje), en een groot sint-maartensvuur. Helaas was er vrijdag iemand (of meerdere iemanden) die vond dat bij sint-maarten niet alleen vuur maar ook vuurwerk hoorde :gvd:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Hier wordt het niet gevierd en we wonen veel te afgelegen om er iemand voor aan de deur te krijgen.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik vond het vroeger altijd een geweldig feest, al die kinderen met lichtjes over straat in het donker, in groepjes oplopen, alle mensen die open deden waren super aardig, het gaf een fijn saamhorigheidsgevoel met een tikje spanning. En dan stiekum toch aanbellen bij huizen die helemaal donker waren omdat je vermoedde dat er een juffrouw kikkerbil woonde die gewoon te zuur was om mee te doen, en dan giechelend heel hard wegrennen :lol1:

Vroeger bij ons thuis was het ook altijd heel druk aan de deur (toen ik te oud was om zelf te lopen mocht ik altijd de deur open doen), maar toen ik op mezelf ging wonen heb ik nooit meer iemand aan de deur gehad. In Utrecht woonde ik aan te drukke straten denk ik, in Wageningen werd het niet gevierd, en nu woon ik in een portiekflat in een pauperwijk waar ik uberhaupt zelden kindertjes zie lopen, en als ik ze zie gaan ze niet naar de flats. Dit weekend was ik bij mn zusje in Utrecht die tegenwoordig in een woonwijkje woont, dus wij hadden wel verwacht dat er mensen zouden komen aangezien er op de website van de gemeente staat dat Sint Maarten in Utrecht zéér uitgebreid word gevierd. Nou, we hebben niemand gezien :( Erg jammer. Sowieso heb ik tegenwoordig het idee dat Sint Maarten meer is gaan draaien om makkelijk scoren in het winkelcentrum, dan om nog echt gezellig langs de huizen te lopen. Dat vind ik behoorlijk lame, eigenlijk. Vroeger in een dorp was het wel leuk als een dorpsbakker ofzo er aan meedeed, dan had je 3 winkels die iets gaven en verder niet. Maar hier in de stad nu gaan ze om 4 uur gewoon naar de Herestraat. Beetje jammer.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Wij hebben hier alleen het offerfeest, ook erg gezellig allemaal ik deel ieder jaar een paar schapen uit die de volgende dag in stukken door de wijk te vinden zijn :mrgreen:
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Wij hebben hier alleen het offerfeest, ook erg gezellig allemaal ik deel ieder jaar een paar schapen uit die de volgende dag in stukken door de wijk te vinden zijn :mrgreen:
PitBullit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pitbull
Contacteer:

Ongelezen bericht door PitBullit »

Hier kennen ze het niet. We doen aan Halloween en lampionnenoptocht zodra Sinterklaas binnen komt.
( We lopen dan een wijk door waar het gehouden word, met lampionnen eventueel (niet verplicht) en aan het einde mag je dan bij sint op schoot en krijg je een zakje snoep.)
Maar waar ik eerder woonde kende we het wel, en heb toch mijn oudste twee kinderen dit mee kunnen geven. De jongste (3 jaar) was precies met Sint Maarten in Almere en daar heeft hij voor het eerst (en misschien zelfs het laatst) snoepjes opgehaald. Hij kende het niet natuurlijk dus stond aan de deur 'Je snoep of je leven' van Halloween.
Daarna kon hij na paar deuren een stukje van een liedje. Ben dus wel blij dat hij dit wel een beetje mee heeft gekregen, samen met papa (Die het ook niet kent) . Ik was niet mee.
AfbeeldingAfbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Ik moest weg toen het gezang net aan de overkant was. Aan de mand te zien hebben ze ook onze deur aangedaan. Pieter vind dat niet zo erg, hij denkt er ook altijd aan en gaat altijd speciaal nog even naar de winkel.
Ik kom hier uit de contreien, maar in mijn jeugd was er geen sint Maarten. Toen ik 20 jaar later terug kwam wel. Nou ja, prima. Ik heb wel liever dat Pieter de deur openmaakt en het gezang aanhoort.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

In de tijd dat de oudste(bijna 20) nog klein was, was het in tegenstelling tot mijn eigen jeugd al een "stuk minder", maar er werd nog wel door een redelijk grote groep geknutseld en uiteindelijk "gelopen". Er waren in ieder geval meer dan genoeg mensen die een lichtje in het raam hadden (teken dat je dáár aan kan/mag bellen)

Helaas is in de loop der jaren is de wijk nogal veranderd waardoor er én minder kinderen (lees bijna geen) "knutselen" en lopen. Lichtjes in de ramen? Wasda? Dus nee, hier in de buurt speelt Sint Maarten helemaal niet meer. De enkele "die hard" gaat dan ook met zijn/haar kind op pad naar wijken waar nog wel enigzins aan Sint Maarten wordt gedaan.
Wolfsblut schreef:
thom schreef:Hier vieren ze het niet, dus ook geen bel.
@WB, niet zo gek dat er bij jou al 2 jaar geen kinderen meer aanbellen, ik zou het als ouder ook niet toestaan bij jou aan te bellen. (als ik kinderen zou hebben. Maar ook mijn kleindochters niet, die zijn niet helemaal lelieblank namelijk)
Het gaat niet alleen om mij Thom. Het gaat om een hele wijk waar de kinderen niet meer langs de deuren gaan.
Even hierop in hakend. Wij hebben hier niet heel ver weg bijvoorbeeld "halloweensstraat. Die straat staat (of stond moet ik inmiddels zeggen) voor (o.a.) dé straat waar het (halloween) gebeurde.

De straat werd in overleg met de gemeente op "pikdonker" gegooid. De huizen (ramen, tuinen) helemaal "halloween"(dus eng) ingericht met bijbehorende geluiden.... Een gang omgetoverd tot "spookhuis". Helemaal geweldig dus voor het "kleine en verkleedde grut" :I:

Helaas waren er al enkele jaren wat "klachten" van de bewoners zelf en dan met name vwb "de kinderen" ......"Velen" waren er in zijn geheel niet (meer) verkleed niks, waren ook én ouder én stonden steeds vaker met "gewoon" een plastic tas voor de deur om "buit" binnen te halen. Niet verkleed, niks. De kleintjes werden als je niet op lette gewoon aan de kant geduwd en het schijnt (heb ik niks van meegekregen gelukkig) dat er vorig jaar toch nog een "opstootje" in de straat is geweest met enkele " jeugdigen". Klaarblijkelijk vingen ze vorig jaar bij menigeen bot omdat ze overduidelijk niks met "halloween" van doen hadden en puur en alleen die tas gevuld wilde hebben :roll:

Dit jaar uiteraard weer een leuke "voorpret". Lees, naar de winkel en leuke kleding uitzoeken, schmink en alles wat er bij hoort, hele dag in de weer om er maar weer leuk uit te zien. Zelfs haar grote zus (bijna 17) is op haar verzoek meegegaan, niet om óók snoep op te halen, maar gewoon voor de gezelligheid. Zelfs zij heeft had zich (als vrouwelijke Harry Potter) mooi uitgedost. :I:

Manman, wat een teleurstelling! De straat was dan zoals standaard pikkedonker, maar wat niet zo standaard is waren de "ramen/tuinen" ook die waren in grote getallen donker. Kinderen? Velen waren er al weg omdat er o.a. verhoudingsgewijs nog maar weinig huizen "mee deden" en kinderen idem. Van de kinderen die er wél waren, waren er méér niet "verkleed" dan wel :roll:

Volgend jaar? De "halloweenstraat" is over. Ze(bewoners) zijn er (terecht) "klaar" mee. Ze zijn klaar met kuch "grote grut" die in groepjes hun kapot gesneden doos/ het enkele masker (leren doen ze dus snel) aan elkaar doorgeven en met 1 en dezelfde plastic Lidl tas "snoep" komen halen :roll:

Afbeelding

Voor die kleine meid was het in ieder geval een redelijke teleurstelling want het leek in niks op het leuke en gezellige halloweenfeest van eerder en we waren dan ook redelijk vlot alweer thuis. Jammer dat óók dit "kinderfeest" op sommige plekken verpest moet worden :roll:

Voor volgend jaar ga ik maar op de uitnodiging van mijn vriendin in en gaan we richting 't kamp. Daar hebben ze n.l. in zijn geheel geen last van "overjarig grut" en hoef ik ook niet als een bewaker op bij wijze van spreken 20 cm afstand te blijven staan :F:

Dus hier helaas geen Sint Maarten meer en Halloween? Daarvoor gaan we volgend jaar maar een stukje "verder" :cool2:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

mijke schreef:Ik vond het vroeger altijd een geweldig feest, al die kinderen met lichtjes over straat in het donker, in groepjes oplopen, alle mensen die open deden waren super aardig, het gaf een fijn saamhorigheidsgevoel met een tikje spanning. En dan stiekum toch aanbellen bij huizen die helemaal donker waren omdat je vermoedde dat er een juffrouw kikkerbil woonde die gewoon te zuur was om mee te doen, en dan giechelend heel hard wegrennen :lol1:

Vroeger bij ons thuis was het ook altijd heel druk aan de deur (toen ik te oud was om zelf te lopen mocht ik altijd de deur open doen), maar toen ik op mezelf ging wonen heb ik nooit meer iemand aan de deur gehad. In Utrecht woonde ik aan te drukke straten denk ik, in Wageningen werd het niet gevierd, en nu woon ik in een portiekflat in een pauperwijk waar ik uberhaupt zelden kindertjes zie lopen, en als ik ze zie gaan ze niet naar de flats. Dit weekend was ik bij mn zusje in Utrecht die tegenwoordig in een woonwijkje woont, dus wij hadden wel verwacht dat er mensen zouden komen aangezien er op de website van de gemeente staat dat Sint Maarten in Utrecht zéér uitgebreid word gevierd. Nou, we hebben niemand gezien :( Erg jammer. Sowieso heb ik tegenwoordig het idee dat Sint Maarten meer is gaan draaien om makkelijk scoren in het winkelcentrum, dan om nog echt gezellig langs de huizen te lopen. Dat vind ik behoorlijk lame, eigenlijk. Vroeger in een dorp was het wel leuk als een dorpsbakker ofzo er aan meedeed, dan had je 3 winkels die iets gaven en verder niet. Maar hier in de stad nu gaan ze om 4 uur gewoon naar de Herestraat. Beetje jammer.

Dat hebben ze in ons dorp dus een paar jaar gedaan en met ingang van dit jaar weer afgeschaft :cheer:
Om 17 uur konden ze bij EP een zakje snoep ophalen dat van ALLE ondernermers gezamenlijk was, en hoptjop, naar de overkant van de straat bij de snackbar een frikandelletje erin en lopen maar!
Ik heb er dit jaar 4 aan de deur gehad, dat is al meer dan voorgaande jaren :LOL: :goeie:
En ik was nog te laat bij de deur ook, dus Maarten had de mazzel.
Ik heb nog net 1 jongetje horen zingen en die ging vakkundig OM Het snoep heen op jacht naar een mandarijn die ik er voor de show ook nog maar tussen gelegd had :LOL:

Ik vind het fantastisch en hoop dat als we straks ergens anders in het dorp wonen, we in een SInt Maarten walhalla terecht komen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”