Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom een windhond een jas aan moet

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Waarom een windhond een jas aan moet

Ongelezen bericht door Yeufke »

En nu wil ik nooit meer een o zo zielige foto van een bibberende Topsi. :hmmm: :lees:
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

Yeufke schreef:En nu wil ik nooit meer een o zo zielige foto van een bibberende Topsi. :hmmm: :lees:
nou ik wilde het net schrijven,hop die jas aan, de arme ziel het zo koud laten hebben :pffff:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

lor1_1984 schreef:Gaat dit enkel op voor windhonden of voor alle rassen met een vergelijkbare vacht?
Nee hoor, ik heb een RR gehad en die hebben ook een hele korte dunne vacht en haar heb ik nooit een jas aangedaan. Maar wat ze wel fijn vond dat ze snachts onder een dekentje wilde slapen :mann: En met regen weigerde om naar buiten te gaan :mrgreen:
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Uma heeft al regelmatig haar jas gedragen :mrgreen: Op stal is het erg open en door de wind voelt het nog kouder dan elders. Ze beweegt daar niet zoveel dus dan heeft ze haar softshell jack aan. Ik vind het stiekem ook wel leuk haar aan te kleden.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

lor1_1984 schreef:Gaat dit enkel op voor windhonden of voor alle rassen met een vergelijkbare vacht?
Geldt voor meer rassen. Als richtlijn kan je aanhouden: als een hond bibbert heeft hij het koud.

Een hond die bibbert heeft het koud, het is geen aanstellerij maar simpelweg een teken dat hij actie moet ondernemen om te voorkomen dat hij onderkoelt raakt. Bij dieren met een zeer korte en/of dunne vacht en/of een atletische bouw zijn er gevoeliger voor. Ook kleine honden zijn er gevoeliger voor doordat hun oppervlakte/inhoud verhouding anders is. Ze hebben meer huid voor het aantal kg's dat ze zijn en dat zorgt ervoor dat ze meer warmte verliezen en het dus eerder koud krijgen.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik doe mijn poedel ook gewoon wat aan als hij het koud heeft. Geen geniep.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Duidelijke afbeelding. Wat een verschil maakt ondervacht dan eigenlijk.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Izzy heeft ook een jasje, bij haar kijk je door die dunne vacht bijna op de huid. En hoe actief ze ook is, even een minuutje stilstaan en ze zit gelijk ineengedoken sneu te kijken. Kleine moeite, groot plezier.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Ik heb er 1 die al vroeg een trui aan moet en graag ingestopt wil worden. Die is echt miserabel anders. En eentje die een vetlaag heeft en alleen bij echte vrieskou iets aan moet. En de poedel van 17 jaar oud heeft nooit wat aan, behalve zijn eigen bontje. Het is goed om je je bewust te zijn van dat het nodig kán zijn bij windhonden en je dan ook niet aan te stellen over de noodzaak je hond iets aan te trekken.

Edit: Euhm, dat zeg ik in een post, waaronder een foto staat van mijn poedel met een geinpakje aan. Oeps. :-D
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Jamie staat regelmatig te bibberen in de winter. Hij is absoluut niet dol op kou en wind. Oh, en ook niet op regen.
Hij is nu 7, ik heb hem beloofd dat ik een jasje voor hem maak als hij 8 is.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

HillieS schreef:Jamie staat regelmatig te bibberen in de winter. Hij is absoluut niet dol op kou en wind. Oh, en ook niet op regen.
Waarom dan pas? :denken:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

lor1_1984 schreef:
Nanna schreef:
lor1_1984 schreef: Kleine haarbal hier krijgt dus voor de zekerheid ook een jasje en een truitje, ligt dat mooi klaar voor als hij het eens nodig heeft. :ok:
Een Shih Tzu heeft geen kleertjes nodig hoor ;-)
Ik heb het liever klaar liggen voor als hij eens ziek is oid en zichzelf moeilijker op temperatuur kan houden dan dat ik het dan haastig moet gaan aanschaffen. :wink:
Liever mee verlegen dan om verlegen toch. :tongue:
En mocht het een barre winter worden en hij blijkt er veel baat bij te hebben kan ik altijd nog bijkopen.
Maar in principe loopt meneer gewoon 'bloot' rond, alleen als hij net gewassen is wikkel ik hem lekker in een handdoek maar that's it. :lol1:
Is echt niet nodig. Als de vacht goed is onderhouden, blijft je hond warm genoeg. En bij koud weer, gewoon lekker doorstappen, krijg je het vanzelf warm. Ik heb alleen een dekje voor als het regent, dat ze niet helemaal drijf nat wordt.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

mijke schreef:
HillieS schreef:Jamie staat regelmatig te bibberen in de winter. Hij is absoluut niet dol op kou en wind. Oh, en ook niet op regen.
Waarom dan pas? :denken:
Psychologische grens denk ik.
Misschien als ik tijd heb dat ik binnenkort al een jas maak. :mrgreen: materiaal heb ik iig liggen, dat wel.
Afbeelding
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

Dax (korthaar teckel met erg weinig ondervacht) krijgt ook een jas aan als ze laat zien dat ze het koud heeft.
Dus komende week met de nachtvorst voorspellingen loopt Dax de eerste ronde en de laatste ronde met een jas aan.
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Oor heeft ook een redelijk dunne vacht, vooral op haar borst zit weinig en in haar oksels en buik is ze nagenoeg kaal. Als het dan hard waait of regent en het is kouder dan, zeg, 10 graden, zit ze ook als een gek te bibberen als ze buiten een poos stil meot staan. Maar dat gebeurt zo zelden (ik heb het dan zelf immers ook koud dus ik lijk wel gek om dan niet door te lopen :P ) dat ik voor haar geen jasje nodig heb. Zodra ze weer beweegt is het namelijk direct over. Overigens heeft ze het tegelijkertijd ook heel erg snel warm als ze bijvoorbeeld onder een dekentje ligt, dus dat wil ze ook eigenlijk nooit. Dat is dan weer het voordeel van een dunne vacht. Ohja nog een voordeel, voor mij :mann: is dat er veel warmte van haar af komt en ze dus uitstekend als kruik functioneert :lol1:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb voor die twee van mij ook jasjes, in principe voor op de fiets, maar ik sluit niet uit dat ze die ook aan krijgen als we eens een echte winter krijgen. Onder de deken slapen doen ze nu al graag
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Lizzy heeft voor een windhond een redelijke vacht, en kan behoorlijk goed tegen de kou. Eerder ben ik bang dat ze het te warm krijg als ik haar iets aandoe. Dus op wandelingen krijgt ze alleen iets aan als er naast kou, ook harde wind staat en/of het regent. Verder kan ze zich door het lopen prima warm houden.
Maar bezoeken we iets buiten waarbij we regelmatig stilstaan, dan krijgt ze al eerder een truitje aan want anders gaat ze inderdaad bibberen. Overigens heeft Amber een vacht met veel meer wol, maar die heeft het relatief snel koud. Dus voor gelegenheden krijgt ze dan ook een truitje aan. Dat staat dan misschien inderdaad aanstellerig, maar soit. Kou lijden is nergens voor nodig.
Afbeelding
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT

Ongelezen bericht door Nicoline »

Precies, die oude Trees van mij (slanke stafford) kreeg in de winter ook geregeld een jasje aan of ze nou wilde of niet, kreeg ik ook rare reacties op ("is dat nou een hond??") Maar liever geen longontsteking. Voor Colin heb ik 'm ook al klaar liggen, pitbulls en windhonden hebben hetzelfde vachttype en staan qua bouw ook dichtbij elkaar. Niks mutsig aan zo'n jasje.
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Voor Ziggy wil ik ook een jasje als het koud is, die loopt al te bibberen bin een paar druppels regen ( ok tikkeltje overdreven).
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Ik had voor Joy 2 jasjes, een regenjas en een fleece. Ik gebruikte vooral de fleece, 's nachts op de camping, want dan kon het behoorlijk fris worden.

Nu met Sinne heb ik ze nog niet gebruikt (ze past ze wel precies), weinig op de camping geweest sinds ze hier is, en in het najaar is het 's nachts een stuk warmer dan in het voorjaar.

Verder heb ik alleen als het echt vroor Joy weleens de fleece aangetrokken, dan merkte ik dat ze het zonder jas koud had. Met Sinne zullen we het wel zien als het gaat vriezen.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Wij hebben een oud en best koud huis. En hoewel de rest van de honden zich nog prima voelen begint Loki het koud te krijgen. Hij heeft dus in de nacht nu een dun truitje aan en dan als het nog kouder word een iets dikkere. En buiten krijgt hij ook een jasje als het koud Is. Zelfs een van de mastiffs dames heeft een fleece jas voor de nacht als het vriest. De rest heeft nergens last van.
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Wij hebben een oud en best koud huis. En hoewel de rest van de honden zich nog prima voelen begint Loki het koud te krijgen. Hij heeft dus in de nacht nu een dun truitje aan en dan als het nog kouder word een iets dikkere. En buiten krijgt hij ook een jasje als het koud Is. Zelfs een van de mastiffs dames heeft een fleece jas voor de nacht als het vriest. De rest heeft nergens last van.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Aan de plaatjes te zien is het nog geen weer voor een jas. De behaarde hond ademt op beide foto's met bek open om zijn warmte kwijt te raken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Voor een kortharige windhond snap ik wel, maar de meeste honden hebben toch geen jas nodig? :denken:
Sira en ook onze vorige hond Ody hadden maar een dun vachtje, maar ik heb echt nooit gemerkt dat ze koud hadden. Ody is meerdere malen mee geweest op wintersport, maar nooit geen centje last.
Toen ze last van artrose kreeg liet ik haar in de winter wel een jas dragen, omdat ze anders zo stijf werd.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik heb een poolhond en een koukleum natuurlijk. De poolhond is ook actiever buiten dus die staat weleens te hijgen om warmte kwijt te raken of gaat een stukje zwemmen terwijl de halfwindhond met staart tussen de poten staat te trillen. Ze blijft niet constant in beweging en ik ook niet want ik maak soms foto's, gooi een bal voor de andere hond of laat hem soms even zwemmen. Anders loopt ze ook alleen stapvoets mee.
Ik heb verschillende jassen, ongevoerde regenjassen en softshell jacks voor regen en wind. Fleece voor als het vriest en verder droog is en een dikke gevoerde jas met grote kol en buikflap voor de echt gure dagen.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ody schreef:Voor een kortharige windhond snap ik wel, maar de meeste honden hebben toch geen jas nodig? :denken:
Sira en ook onze vorige hond Ody hadden maar een dun vachtje, maar ik heb echt nooit gemerkt dat ze koud hadden. Ody is meerdere malen mee geweest op wintersport, maar nooit geen centje last.
Toen ze last van artrose kreeg liet ik haar in de winter wel een jas dragen, omdat ze anders zo stijf werd.
Ik zie regelmatig honden bibberen in de winter als ze een dunne vacht hebben en soms zelfs ook langharige gezelschapshonden, zeker als het nat is. Maar eigenaren vinden het vaak aanstellerij of ze moeten zich maar warm rennen.

Dus nee, het zijn niet alleen kortharige windhonden. Al zullen zij het wel als 1 van de eerste het koud krijgen.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

mijn honden hebben langhaar en je zou zeggen geen jas nodig. Niet voor de warmte idd. maar wel voor het nat zijn. Ze hebben korte pootje. Van nat gras zijn ze al drijf nat en daarna dus koud. Hier dus bescherming tegen water. Een regenpakje zonder voering. (met voering geeft giga klitten).
Afbeelding
gevni havanezers
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Balou en Lotus krijgen alleen een jasje aan als het vriest, Balou is een kruising pinscher hij heeft geen ondervacht en Lotus heeft weinig haar op haar borst en buik en staat laag op haar pootjes dus ze kunnen beiden wel een jasje gebruiken. In huis hebben ze een warme deken waar ze als ze het koud hebben in weg kruipen. Truitjes hoe leuk ze soms ook zijn, zie ik niet zitten. Lotus wist 100x keer per dag uit het medisch pet shirt te komen dus geen denken aan dat ik voor de lol steeds truitjes weer goed aan ga doen.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Niet omdat ze het koud heeft , maar Kenji krijgt vanwege haar gewrichten toch echt wel een jas aan als het koud is
Normaal vanaf de 5 gr maar als t nat en guur is gaat hij ook aan

Doe ik dat niet heeft ze echt last van haar gewrichten
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Bowie van mij is gelukkig niet zo hele erg kouwelijk aangelegd maar ik denk ook dat het komt doordat ze een kruising galgo is en dus een wat dikkere vacht heeft, als ik bv vergelijk met Samara en Esperanza die ik ook gehad heb dan kan Bowie veel langer en makkelijker zonder bescherming van kleding... Samara en Esperanza hadden op een dag als vandaag al iets nodig ivm de gure wind, Bowie loopt gewoon een stuk harder door.
Als het echt koud gaat worden dan heeft Bowie ook een jas die lijkt op een paardendeken, wind en waterdicht met een gladde voering.
Verder hier geen kleedjes of pyjama's voor snachts, gewoon een lekker warm kussen waar ze helemaal in kan zakken maar de temperatuur in ons huis is eigenlijk nooit onder de 18 graden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”