Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dit is ontlasting van mijn boxer Ziva. 18 augustus 2017 had ze deze gele bolletjes in de ontlasting. Dit ging vrij snel over in helder bloed. Ab kuur gehad en dat sloeg aan. Nu een week zonder ab kuur en de bolletjes zijn er sinds vanochtend weer. Ik heb ze bewaard voor de dierenarts. Ze is bekend met crohn en pancreatis. Ze eet niets anders dan haar speciale vetloze brokjes en haar medicatie. Jullie een idee wat deze bolletjes zíjn?
edit; heb nog even zitten zoeken en galstenen zijn meestal hard. Jij zegt dat de bolletjes vettig en zacht zijn, dat kan wijzen op een storing in de vetvertering.
Ik vond dit erover: http://www.dieetcare.nl/news_article.php?cod=488
Dat gaat dan wel over mensen maar volgens mij klopt de basischemie wel met dat van een hond. Die heeft tenslotte ook een galblaas.
Galzure zouten
Galzure zouten, ook wel cholaten genoemd, zijn zouten van galzuur (cholzuur). Afwijking in de aanmaak van galzure zouten kan leiden tot ernstige stoornissen in de vetvertering. Cholzuur en chenodeoxygalzuur zijn de twee belangrijkste galzuren die in de lever worden gemaakt uit cholesterol. Uit deze galzuren worden de galzure zouten gevormd die nodig zijn voor een goede spijsvertering in de darm.
De galzouten spelen een rol bij het oplossen van vetten en vetoplosbare vitaminen in het dunne darmsap, zodat ze beter worden opgenomen in het lichaam. Ook zorgen ze voor uitscheiding van water door de wand van de dikke darm waardoor de darminhoud zacht blijft en beter kan worden getransporteerd.
Een stoornis in de aanmaak van galzure zouten kan verschillende oorzaken hebben. Ook als galzure zouten in voldoende mate aangemaakt worden, kan de stofwisseling ervan verstoord zijn. Zo kunnnen bij coeliakie onvoldoende galzuren in de darm geabsorbeerd worden. Bij een obstructie (verstopping) van de galwegen is er onvoldoende transport van galzuren naar de darm. Een dergelijk obstructie kan het gevolg zijn van onder andere galstenen.
edit; heb nog even zitten zoeken en galstenen zijn meestal hard. Jij zegt dat de bolletjes vettig en zacht zijn, dat kan wijzen op een storing in de vetvertering.
Ik vond dit erover: http://www.dieetcare.nl/news_article.php?cod=488
Dat gaat dan wel over mensen maar volgens mij klopt de basischemie wel met dat van een hond. Die heeft tenslotte ook een galblaas.
Galzure zouten
Galzure zouten, ook wel cholaten genoemd, zijn zouten van galzuur (cholzuur). Afwijking in de aanmaak van galzure zouten kan leiden tot ernstige stoornissen in de vetvertering. Cholzuur en chenodeoxygalzuur zijn de twee belangrijkste galzuren die in de lever worden gemaakt uit cholesterol. Uit deze galzuren worden de galzure zouten gevormd die nodig zijn voor een goede spijsvertering in de darm.
De galzouten spelen een rol bij het oplossen van vetten en vetoplosbare vitaminen in het dunne darmsap, zodat ze beter worden opgenomen in het lichaam. Ook zorgen ze voor uitscheiding van water door de wand van de dikke darm waardoor de darminhoud zacht blijft en beter kan worden getransporteerd.
Een stoornis in de aanmaak van galzure zouten kan verschillende oorzaken hebben. Ook als galzure zouten in voldoende mate aangemaakt worden, kan de stofwisseling ervan verstoord zijn. Zo kunnnen bij coeliakie onvoldoende galzuren in de darm geabsorbeerd worden. Bij een obstructie (verstopping) van de galwegen is er onvoldoende transport van galzuren naar de darm. Een dergelijk obstructie kan het gevolg zijn van onder andere galstenen.
Interessant stuk dank je. Morgen even op een groter scherm lezen. Lever"stenen" zou zeker kunnen. Iemand anders had het ook geopperd.
Hoi Wenda. Ben jij er nog achter gekomen wat die gele stukjes zijn? Ik zag het vandaag ineens in de ontlasting van Jip ook en moest direct aan dit topic denken. Niet eerder gezien dit.
kan het zijn dat je hond eikels of iets anders heeft opgegeten? het is tenslotte herfst en er valt van alles uit de bomen.
Max vreet ook wel eens een eikel op, je kan het niet altijd voorkomen, het gevolg is dat hij "snickers"poept
Ik lees even mee.
Hond van een vriendin was vorig weekend erg ziek. Leek kattenbakkorrels in de ontlasting te hebben (zeer onwaarschijnlijk, leeft al jaren samen met kat en heeft nog nooit uit de bak gegeten), en later ook veel bloed en diaree.
Deze "stukjes" i.c.m. met bloed maakt me nieuwsgierig, misschien was het hetzelfde?
Hond heeft voor de zekerheid AB gehad en is na een paar dagen weer opgeknapt.