Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Prednison/Imuran

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Wenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 4

Prednison/Imuran

Ongelezen bericht door Wenda »

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het overstappen van prednison naar Imuran?

Mijn boxer Ziva van 8 jaar heeft een ernstige vorm van de ziekte van crohn. Ze heeft ook alvleesklierontsteking en lever en milt geven een afwijkend beeld op de echo. Leverwaarde is ook iets verhoogd. Ze krijgt al jaren prednison. Ze heeft hierdoor, naast de gangbare bijwerkingen ook calcinosis cutis gekregen. Ze moet daardoor (bij voorkeur helemaal) van de prednison af. We zijn nu gestart met imuran. Ik vroeg me af of er hier mensen met ervaringen met dit middel zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Groetjes van Wenda, Coop en Ziva
Wenda
Zeer actief

Re: Prednison/Imuran

Mijn dierenarts zei al, jij hebt altijd rare dingen. Het blijkt waar te zijn zo te zien aan de reacties [WINKING FACE]. Hopelijk komt er nog iemand langs met ervaring.

Jayka
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jayka »

Ja...hier ervaring met beide medicijnen ivm een hond met chronische ulceratieve colitis die ook nog eens last vd huid kreeg. Zij kreeg echter bij een zeer ernstige maagontsteking imuran naast de prednison gedurende 2 mnd. Imuran wordt ook wel gebruikt bij mensen met kanker. Je hebt mij een Eye opener gegeven mbt de huid. Dat had zij ook! Maar nooit geweten dat het van de prednison kwam. Vele allergie onderzoeken gehad en ben toen over gegaan op Trovet. De huid genas hierdoor echter, ondanks de prednison, kreeg zij weer last van haar darmen....door dit voer.

Als je meer wilt weten moet ik er even voor gaan zitten...het is nl een heel verhaal. De hond kreeg de ulcreatieve colitis in het eerste jaar en is met de dagelijkse prednison va 2010 toch nog 10 jaar en 7 mnd geworden.
03-01-2017...dag lieve Jayka...
Wenda
Zeer actief

Bedankt voor je reactie! Heeft jou hond de imuran maar tijdelijk gekregen? Naast de prednison? We hebben Ziva 1 ab kuur gegeven voor haar huid. Die sloeg niet aan en toen zijn er direct biopten genomen en daar kwam calcinosis cutis uit. Wij zijn nu bijna van de prednison af. Nog een week een kwartje. De imuran lijkt het goed op te pakken. Blijft wel even afwachten of het zo blijft. Daarna is het enige nog een lage dosis chemotherapie. Alhoewel ik niet weet of ze dit bij dieren doen. Humaan wel. Maar goed we hopen dat het goed blijft gaan.

Jayka
Vaste gebruiker

De imuran is nog heftiger dan prednison. Mijn hond moest het tegen de zware maaginfectie inderdaad naast de prednison hebben gedurende 2 maanden. Daarna alleen weer prednison. Door de jaren heen verhoogde de dosis van indicatief naar uiteindelijk 1.5 prednison tablet per dag. Dat ging over een jaar of 8 dus verspreid steeds iets vaker cq hoger. Eerst om de 4 dagen, later om de 3....2...dagelijks en toen verhogen. Zoals ik al aangaf genas de huid door ander hypoallergeen voer maar de darmen begaven het uiteindelijk daardoor. Ze kreeg eind vorig jaar steeds vaker diarree en braken en ik heb haar toen laten inslapen begin januari. Ze heeft dankzij de prednison toch jaren nog goed en redelijk plezierig kunnen mee doen. Ze had er 1 a 2x per jaar last van....tot uiteindelijk in december het niet meer zo goed ging en ze steeds vaker last kreeg. Ze deed het het beste op Royal canin hypoallergeen maar als ik toen geweten had dat de Trovet voor haar funest werd en ik de wetenschap had die ik nu heb (dat er ook RC Gastro intestinal bestaat) had ik die voerkeuze gemaakt. Wassen ed hielp niet tegen de huid. Alleen de voerwissel bleek te helpen. Echter was de Trovet, zoals naar recent Zwitsers onderzoek, besmet met rund, schaap ed ipv alleen hert. En ik vind er op het laatst kattenbrokjes doorheen. Voor mij dus duidelijk dat haar darmen het begaven. Had ik RC aangehouden maar dan de andere variant had ze misschien nog langer geleefd.
Haar leverwaarden waren door de prednison echter wel buitensporig hoog geworden de afgelopen 2 jaar.
EN....belangrijk......laat de B12 prikken!!! Door de darmaandoening blijken dit soort patiënten geen B12 meer aan te maken. Het laatste jaar kreeg ze daarvoor injecties. B12 is ook hard nodig om de darmen goed te houden.
Jayka
Vaste gebruiker

Wat ook goed hielp was dit https://www.soulmate-nutrition-dog.nl/p ... ebioticum/ Let op....het is prebiotica en geen probiotica. Dat zijn 2 heel verschillende dingen nl. Ik gaf haar daarvan sinds 8 a 9 jaar dagelijks 1 dessertlepel door het voer (vochtig gemaakt). Als ze dit niet bij kreeg was ze spontaan weer ziek.

De RC gastro intestinal low fat is speciaal voor honden met ook een alvleesklieraandoening.
https://www.medpets.nl/royal+canin+gast ... l+low+fat/
Laatst gewijzigd door Jayka op 04 okt 2017 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Doke
Actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Doke »

Hallo,
Ira krijgt al vijf jaar prednisolone en imuran voor haar sle ( lupus).
Het was wel een jaar zoeken naar de juiste dosering, rekening houdend met lever en nierwaardes ed.
Momenteel is cortisone weer iets verhoogd geweest omdat ze wat ziekjes was, maar normaal gezien krijgt ze 1,25mg om de andere dag van de prednisolone en 12,5mg om de drie dagen van de imuran.
Ze wordt om de drie maand gecontroleerd doormiddel van bloedname.
Haar nieren waren er wat op achteruit gegaan, maar door aanpassing van voeding zijn ze terug ok.
Ze is net 11 geworden :-)
Afbeelding
Wenda
Zeer actief

Dank je wel voor jullie reacties. Ik ga van het weekend even achter de pc zitten om jullie te antwoorden. Zo'n geklooi op de telefoon!

Wenda
Zeer actief

Jayka schreef:De imuran is nog heftiger dan prednison. Mijn hond moest het tegen de zware maaginfectie inderdaad naast de prednison hebben gedurende 2 maanden. Daarna alleen weer prednison. Door de jaren heen verhoogde de dosis van indicatief naar uiteindelijk 1.5 prednison tablet per dag. Dat ging over een jaar of 8 dus verspreid steeds iets vaker cq hoger. Eerst om de 4 dagen, later om de 3....2...dagelijks en toen verhogen. Zoals ik al aangaf genas de huid door ander hypoallergeen voer maar de darmen begaven het uiteindelijk daardoor. Ze kreeg eind vorig jaar steeds vaker diarree en braken en ik heb haar toen laten inslapen begin januari. Ze heeft dankzij de prednison toch jaren nog goed en redelijk plezierig kunnen mee doen. Ze had er 1 a 2x per jaar last van....tot uiteindelijk in december het niet meer zo goed ging en ze steeds vaker last kreeg. Ze deed het het beste op Royal canin hypoallergeen maar als ik toen geweten had dat de Trovet voor haar funest werd en ik de wetenschap had die ik nu heb (dat er ook RC Gastro intestinal bestaat) had ik die voerkeuze gemaakt. Wassen ed hielp niet tegen de huid. Alleen de voerwissel bleek te helpen. Echter was de Trovet, zoals naar recent Zwitsers onderzoek, besmet met rund, schaap ed ipv alleen hert. En ik vind er op het laatst kattenbrokjes doorheen. Voor mij dus duidelijk dat haar darmen het begaven. Had ik RC aangehouden maar dan de andere variant had ze misschien nog langer geleefd.
Haar leverwaarden waren door de prednison echter wel buitensporig hoog geworden de afgelopen 2 jaar.
EN....belangrijk......laat de B12 prikken!!! Door de darmaandoening blijken dit soort patiënten geen B12 meer aan te maken. Het laatste jaar kreeg ze daarvoor injecties. B12 is ook hard nodig om de darmen goed te houden.
Wat een zoektocht dan he ... naar wat werkt voor je hond. Ik twijfel regelmatig of ik de juiste keuze maak.
Iedere hond reageert ook anders. Wat verdrietig dat je hond uiteindelijk toch te slecht werd ...

Ziva krijgt inderdaad al lang de Royal canin gastro intestinal low fat, en daar doet ze het goed op. Ik moet haar wel over wennen met iedere nieuwe zak. Anders is het gelijk bal!
En ik prik al ongeveer een jaar nu B 12 bij. Ik hoop dat ze het goed blijft doen op alleen de imuran, het is afwachten.
Ik ga even je link over de prebiotica bekijken, bedankt.
Wenda
Zeer actief

Doke schreef:Hallo,
Het was wel een jaar zoeken naar de juiste dosering, rekening houdend met lever en nierwaardes ed.
Momenteel is cortisone weer iets verhoogd geweest omdat ze wat ziekjes was, maar normaal gezien krijgt ze 1,25mg om de andere dag van de prednisolone en 12,5mg om de drie dagen van de imuran.
Haar nieren waren er wat op achteruit gegaan, maar door aanpassing van voeding zijn ze terug ok.
Dank je voor je reactie. Fijn dat je de juiste balans voor je hond hebt gevonden, ik vermoed dat wij ook nog wel wat moeten zoeken met ziva,
Is de bloedcontrole speciaal omdat je haar imuran geeft? Mijn dierenarts heeft het daar niet over gehad.
Wenda
Zeer actief

Bizar is dat wij gisteren de bloeduitslagen van mijn andere hond Coop (volle broer van Ziva zelfde nest) terug hebben gekregen.
Hij heeft ook een ernstige alvleesklierontsteking, hij laat het alleen heel anders zien, andere klachten.
Doke
Actief

Wenda schreef:
Doke schreef:Hallo,
Dank je voor je reactie. Fijn dat je de juiste balans voor je hond hebt gevonden, ik vermoed dat wij ook nog wel wat moeten zoeken met ziva,
Is de bloedcontrole speciaal omdat je haar imuran geeft? Mijn dierenarts heeft het daar niet over gehad.
De bloedname is ter controle van vooral nieren en lever om te zien of de cortisone en imuran geen te nadelige gevolgen hebben. Moest dat zo zijn, zouden er nog andere ( minder goede) opties zijn op de lupus te onderdrukken.
Het is een algemene bloedcontrole. Ik kan er bij de da op wachten ( duurt 10 min). Als er specifieke zaken getest moeten worden, zoals de ana-test of ontstekingswaarden ed dan wordt het opgestuurd naar labo.
Afbeelding
Doke
Actief

Nog ff waarom een bloedtest aan te raden is,
Met imuran kunnen de witte bloedcellen te laag staan.
Dit was bij Ira het geval toen ze nog een hogere dosis imuran nam. Maar met de huidige dosis is ze gelukkig goed.
Afbeelding
Wenda
Zeer actief

Dank voor je uitleg! Ziva is langzaam weer ziek aan het worden. Vannacht een paar keer misselijk geweest. Ik kijk het nog heel even aan maar ik wil haar niet te ziek laten worden.

Jayka
Vaste gebruiker

Wenda schreef:Bizar is dat wij gisteren de bloeduitslagen van mijn andere hond Coop (volle broer van Ziva zelfde nest) terug hebben gekregen.
Hij heeft ook een ernstige alvleesklierontsteking, hij laat het alleen heel anders zien, andere klachten.

Inderdaad bizar....
Hoe Gaat het inmiddels met Ziva? Is ze erg ziek geworden? Sterkte er mee...
Wenda
Zeer actief

Coop is eerst heel ziek geweest. Zelfs naar de spoedkliniek geweest. Dat gaat nu weer wat beter. Nu merk ik aan alles dat Ziva langzaam ziek wordt. Dus de dierenarts weer even lastig vallen.

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”