Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hij viel uit.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

janeway
Zeer actief
Aantal honden: 2

hij viel uit.

Ongelezen bericht door janeway »

Vanavond kwam de gitaar lerares voor onze zoon, Koda kent haar wel en begroet haar altijd even, wat snuffelen wat kwispelen maar niet overdreven enthousiast. Niks bijzonders. Na de les zegt ze gedag en wil Koda die in zijn mand wat ligt te suffen een aai geven. Hij was wakker en ze kletste eerst tegen hem ze steekt haar hand uit en hij hap/snept zonder enig gegrom optrekken van een lip oid.
Ze had geen wondje maar het was wel raak. Ik schrok mij een hoedje en zei (ja ja ) dat doet ie anders nooit. En dat heeft hij nog nooit gedaan.
Wat nu, was dit een eenmailig incident? (weet niemand natuurlijk) hoe voorkom ik zoiets nog een keer. Hij is eigenlijk altijd open naar bezoek en heeft dit nog nooit gedaan.
We merken wel dat het pup enthousiasme naar vreemden wat afneemt, blaft niet bij bezoek, bekijkt ze even en gaat naar zijn mand of onder de tafel liggen (ligt hij ook graag).
Hij wordt niet graag op zijn kop geaaid en dat zeggen we ook altijd tegen mensen. Of hij loopt zelf weg of draait zijn kop om.

Verder is het een sociale hond, lief, open, geen macho blaffert, wordt nu wel wat waaks.

Maar wat moet ik hiermee of moet ik er juist niks mee.

Iemand tips en truuks?
[/list]Koda heeft ook een facebookpagina

Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Re: hij viel uit.

Ongelezen bericht door sbientje »

ik zou er niet al teveel mee doen, gewoon niet laten aaien als ie in zijn mand ligt, als ie graag geaaid wilde wordne door haar stond ie vast wel vooraan :) Niet alle honden vinden dat fijn, dat blijkt. Of misschien schrok hij, je weet het niet. Ik zou hem iig met rust laten als hij in zijn mand ligt. Dat zou ik trouwens sowieso doen, ook als ie niet gesnept had
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

vindt het altijd een vervelende kwestie, ik ken jou hond natuurlijk niet, zodoende kan ik er ook niet over oordelen.

maar vanmorgen werd ik zo uit het niets gebeten door de beagle van mijn nichtje,
hond kwam kwispelend naar mij toe om even aangehaald te worden, en zo uit het niets, zonder waarschuwing kreeg ik een hap,
nu weet ik dat het een verwend mormel is, maar als antwoord kreeg ik, ja hij krijgt altijd een koekje al hij hier komt [was bij mijn ouders thuis, waar ik op dat moment was, en zij met de hond binnen kwamen]
dus als meneer niet snel genoeg een koekje krijgt gaat hij happen, nou een koekje heeft ie niet gekregen, wel iets anders.
ik negeer hem dus de volgende keer.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik ga met eerdere reacties mee. Zorg gewoon dat als Koda in de mand ligt dat ze met rust gelaten wordt. Al helemaal door visite. Laat Koda de visite opzoeken als ze dat wilt, en niet de visite naar haar gaan.
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Voor mij is mijn hond op zijn plaats verboden terrein.
Voor iedereen :wink:

Dat leer ik mijn kleinkinderen zo vroeg mogelijk aan .

En bezoek heeft er helemaal niets te zoeken
Fenneke en Baloe
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier moeten de honden ook met rust gelaten worden als ze in hun manden/de bench liggen of liggen te slapen. Als ze aandacht willen, komen ze zelf wel naar je toe. Waarschijnlijk zal dat bij jou ook genoeg zijn om te voorkomen dat er nog een keer zoiets gebeurt. Ik zou me er zelf dus verder niet druk om maken, hij geeft gewoon aan dat hij het niet prettig vindt.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Cleva schreef:Nou ja, zat honden kun je natuurlijk best even komen kroelen in hun mand of op de bank.
Dan gaat er een poot omhoog en liggen ze gewoon te genieten van de aandacht maar zo'n sikkeneur die doet alsof hij je niet ziet of je allang aan ligt te kijken, of sterker nog allang staat te gorgelen laat je gewoon met rust.
precies, mijn honden vinden dat geweldig, kan niet gek genoeg. Ze vinden het nog het leukst als ik er even bij ga zitten in de mand. Maar niet iedere hond is zo en dan moet je het gewoon niet op( laten )zoeken.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

sbientje schreef:
Cleva schreef:Nou ja, zat honden kun je natuurlijk best even komen kroelen in hun mand of op de bank.
Dan gaat er een poot omhoog en liggen ze gewoon te genieten van de aandacht maar zo'n sikkeneur die doet alsof hij je niet ziet of je allang aan ligt te kijken, of sterker nog allang staat te gorgelen laat je gewoon met rust.
precies, mijn honden vinden dat geweldig, kan niet gek genoeg. Ze vinden het nog het leukst als ik er even bij ga zitten in de mand. Maar niet iedere hond is zo en dan moet je het gewoon niet op( laten )zoeken.
Mijn honden vinden het ook geweldig als mijn vriend of ik bij ze in de mand kom liggen. Maar vreemden mogen dat niet, niet bij Rani in ieder geval. Rani mag alleen geaaid worden als ze zelf naar je toekomt, anders kan ze ook sneppen of gaat ze heel hard tegen je blaffen.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:Hij wordt ouder. Wat je zegt, dat open puppygedrag gaat eraf. Láng niet alle honden zijn sociaal naar hen aanrakend bezoek en al helemaal niet als ze op hun eigen plek liggen.
Ik zou bezoek het consigne geven hem te negeren, als ie met een snep. wil komt ie dat maar halen. Is het bezoek dat toch gaat lopen lokken en kirren dan zorg je dat Koda niet eens in de buurt is.
Het is een Kooiker en eerlijk gezegd ken ik geen enkele Kooiker die zich kwispelend in de armen van bezoek gooit, integendeel.
Dat is ook helemaal niet erg maar het is aan jou als baas om dat in goede banen te leiden. Bescherm je hond.Als hij had gewild had ie flink kunnen bijten, dat heeft ie niet gedaan. Hij heeft gewaarschuwd met een snep.
wat zij zegt. inclusief de ervaring met kooikers. mijn ervaring is hetzelfde.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

sbientje schreef:
Mijn RR vond het ook geweldig als ik bij haar in de mand kroop :mann:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Lizzie. schreef:
sbientje schreef:
Mijn RR vond het ook geweldig als ik bij haar in de mand kroop :mann:
Je Russische Ratelslang. Onvoorwaardelijke liefde. :I:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Gollum schreef:
sbientje schreef:
Mijn honden vinden het ook geweldig als mijn vriend of ik bij ze in de mand kom liggen. Maar vreemden mogen dat niet, niet bij Rani in ieder geval. Rani mag alleen geaaid worden als ze zelf naar je toekomt, anders kan ze ook sneppen of gaat ze heel hard tegen je blaffen.

Dit dus ! Buster vind van ons ook alles prima en heerlijk :mrgreen:

Maar dat gaat toch niet op voor vreemden . Snap dan ook niet zo goed waarom nu iedereen zegt dat ze zelf erbij kunnen en dat dat prima is .

Het ging hier over een vreemd iemand over de vloer en bij mij mag die dan dus niet buster aaien als hij in zijn mand ligt
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Het is geen abnormaal iets dat een slapende hond in z'n eigen mand die wakker gemaakt wordt niet altijd door iedereen maar geaaid wil worden. maar bij gedrag wat echt anders is als anders kijk ik ook altijd even of er ergens iets pijn doet. In jouw geval zou ik de oren bijvoorbeeld even checken. Grote kans dat het gewoon het volwassen worden is en het karakter, maar dan heb je dat in ieder geval uitgesloten.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

sbientje schreef:ik zou er niet al teveel mee doen, gewoon niet laten aaien als ie in zijn mand ligt, als ie graag geaaid wilde wordne door haar stond ie vast wel vooraan :) Niet alle honden vinden dat fijn, dat blijkt. Of misschien schrok hij, je weet het niet. Ik zou hem iig met rust laten als hij in zijn mand ligt. Dat zou ik trouwens sowieso doen, ook als ie niet gesnept had
Ja precies dit.
bouvierpoedel
Zeer actief

Waarom zou je een Kooiker willen aaien.? :engel:
M@scha
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Waarom zou je een Kooiker willen aaien.? :engel:
:mep:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Gollum schreef:
sbientje schreef:
Precies. :ok:
Er is een groot verschil tussen eigen baas en bezoek

Als mijn hond in de mand ligt is dat verboden terrein voor iedereen behalve ik zelf en mijn man.
Ook de kleinkinderen mogen dan niet bij de mand komen.
Ita (Rana ook) heeft nooit ongewenst gereageerd, maar ik weet dat er altijd een risico is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@scha
Zeer actief

de mand is de eigen plek. ik denk dat willem het geen probleem vindt, maar hier mogen ook alleen pas en ik bij willem als hij in de mand is.

de nichtjes en neefjes bijvoorbeeld zijn duidelijk geinstrueerd.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik zou de hond er in ieder geval niet op aankijken en er in die zin dus ook niets mee doen. Meer voor jezelf dat als hij geen aanstalten maakt om vertrekkend bezoek een uitgeleide te doen (wat hier dus wel gebeurd) dat je mensen aangeeft de hond verder met rust te laten. Zeg maar dag van een afstand :mrgreen: .

Idem tijdens bezoek heb ik dat trouwens, als de honden zelf ergens rustig gaan liggen en geen interesse tonen in de visite, lekker laten liggen. Mijn eerste hond was ook prima met bezoek, of als ik op visite was. Hij ging rustig ergens liggen en toonde verder niet zoveel interesse in andere mensen. Hij kon dan ook wel geïrriteerd raken als mensen hem bleven lokken of op hem in gingen lopen omdat ze persé wilden aaien of zijn aandacht wilden krijgen.
1x overigens bovenstaande echt aan de hand gehad, die meneer wilde écht niet luisteren toen ik vroeg de hond met rust te laten.

Met de honden nu denk ik er net zo over. Als ze lekker ergens gaan liggen, dan laat je ze met rust. Als bezoek persé wel contact wil dan roepen ze de honden maar, komen ze dan is dat fijn voor ze. Komen ze niet, lekker laten liggen :wink:
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Eens met bovenstaande. Izzy valt ook uit (grommen en sneppen als ze niet weg kan) als bepaalde mannen in haar comfortzone komen. Het is een hartgrondige angst waarvan ik nooit achter ben gekomen waar het vandaan komt. Dus die mannen heb ik geïnstrueerd om hondje te negeren tenzij ze naar hen toekomt. Bij 1 vriend zijn we zover dat hij haar probleemloos kan aaien en op de borst kriebelen míts hij geen oogcontact maakt. Babysteps. Respecteer je hond z'n grenzen, dan is er geen probleem ;)
janeway
Zeer actief

Nou voorlopig gerustgesteld hoor door de meeste tips. De kinderen en wij kunnen in principe alles doen met Koda ook als hij in zijn mand ligt. Even kroelen enz. We hebben de kinderen wel geleerd als hij slaapt niet storen. Maar ik denk ook omdat hij wat lag te suffen maar niet sliep dat hij wat schrok van haar en hij is idd niet zo heel erg enthousiast bij vreemde mensen.
Voor nu weten we gewoon mand is eigen voor hem en niet voor anderen buiten het gezin.

Het is nog steeds dezelfde goedzak die zijn grens aangegeven heeft. Iets om rekening mee te houden.. Had het wel prettig gevonden dat hij eerst gegromd had oid. Nu kwam het uit het niks.

Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

janeway schreef:Nu kwam het uit het niks.
Waarschijnlijk niet ;)
janeway
Zeer actief

Ik zag geen gekke dingen. Of stress signalen oid. Geen gegaap niet wegdraaien met zijn ogen of noem maar oo

Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

fenneke schreef:Voor mij is mijn hond op zijn plaats verboden terrein.
Voor iedereen :wink:

Dat leer ik mijn kleinkinderen zo vroeg mogelijk aan .

En bezoek heeft er helemaal niets te zoeken
Dit dus.

janeway schreef:Ik zag geen gekke dingen. Of stress signalen oid. Geen gegaap niet wegdraaien met zijn ogen of noem maar oo
Misschien net wakker, tóch enigzins geschrokken of iets? Mand/bench is hier gewoon "de" plek van de honden waar iedereen ze met rust moet laten. Gewoon omdat dat "hun" plek is. Ik heb er ook een hekel aan in mijn nest "gestoord" te worden :engel:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
janeway
Zeer actief

Wel wakker maar aan het suffen/lodderig kijken je kent het wel. Keek wel op toen zijn naam genoemd werd daarna wilde ze aaien.

Afbeelding
janeway
Zeer actief

We weten nu dat hij het niet op prijs stelt en houden die grens aan. Maar omdat hij het van ons als gezin het wel ok vind is het nooit zo opgevallen.

Afbeelding
janeway
Zeer actief

Cleva schreef:
janeway schreef:Wel wakker maar aan het suffen/lodderig kijken je kent het wel. Keek wel op toen zijn naam genoemd werd daarna wilde ze aaien.

Nee, dan heb je toch het een en ander gemist.
Geen verwijt want het gaat allemaal heel snel maar van een lodderig kijkende hakker heb ik zelf nog nooit gehoord.
Ik zou niet weten wat.

Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Honden waarschuwen ook niet altijd . Sommige rassen/honden zijn nu eenmaal gewoon wat kort van stof waaronder de Kooiker.
Accepteer gewoon dat hij voor vreemden niet zo'n knuffelbeer is , waarom zou hij ook.
Je hebt een hond voor je gezin niet voor een ander.
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Het was een waarschuwing beetje over de top misschien. Maar als hij echt had willen verwonden was dat gebeurd.

Inderdaad zorgen dat hij in z'n mand met rust gelaten word.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

M@scha schreef:
Nanna schreef:Hij wordt ouder. Wat je zegt, dat open puppygedrag gaat eraf. Láng niet alle honden zijn sociaal naar hen aanrakend bezoek en al helemaal niet als ze op hun eigen plek liggen.
Ik zou bezoek het consigne geven hem te negeren, als ie met een snep. wil komt ie dat maar halen. Is het bezoek dat toch gaat lopen lokken en kirren dan zorg je dat Koda niet eens in de buurt is.
Het is een Kooiker en eerlijk gezegd ken ik geen enkele Kooiker die zich kwispelend in de armen van bezoek gooit, integendeel.
Dat is ook helemaal niet erg maar het is aan jou als baas om dat in goede banen te leiden. Bescherm je hond.Als hij had gewild had ie flink kunnen bijten, dat heeft ie niet gedaan. Hij heeft gewaarschuwd met een snep.
wat zij zegt. inclusief de ervaring met kooikers. mijn ervaring is hetzelfde.
Precies dat.
Typisch kooikergedrag.
Ook het over de kop geaaid worden.
Mijn autistische zoon viel niet af te leren om het hondje steeds stevig bij het kopje te pakken en dat te knuffelen. Zoentjes op zijn snuit te geven. Dat vond het hondje echt niet fijn.
En bezoekers werden altijd geïnstrueerd van het hondje af te blijven totdat hij zelf naar hen toekwam. En dan kon hij niet genoeg knuffels krijgen. Maar hij moest zelf eerst toenadering zoeken.

Zelfs ervaren kooiker eigenaren gaan nog weleens de fout in.
Direct na de herplaatsing had hij gesnapt naar zijn nieuwe vrouwtje. Die had in haar enthousiasme mijn advies genegeerd en hem toch
op het kopje willen zoenen. Maar die was verstandig genoeg om daar zelf de verantwoording voor te nemen en dat niet meer te doen.

Verder inderdaad wat Cleef zegt, incidenten voorkomen.
Zo deden we dat ook jarenlang hier met onze berner, die graag bij betreding van oningewijden deze bij de kladden greep. ( zonder waarschuwing).
Dus altijd eerst hond weg, bezoek naar binnen. Bezoek laten zitten en een een koekje in de hand geven. Hond naar binnen. Zittende bezoeker gaf koekje, klaar. Bezoeker was geaccepteerd. :tongue:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”