Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stof tot nadenken

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Re: Stof tot nadenken

Ongelezen bericht door Domor »

Onze rottweiler krijgt 400g kvv naast 700g brokken (wat weer het andere uiterste is), jouw honden hebben gewoon heel weinig nodig. De meeste honden zitten op 2-2.5% lichaamsgewicht met kvv en 1-1.2% lichaamsgewicht voor brok.

Mijn poedels krijgen normaal 100 en 150g brok per dag, maar eten nu resp. 200g smuldier +20ml olie en 200g smuldier + 50-75g brok + 20ml olie. Ze begonnen direct af te vallen toen ze alleen 200 en 300g smuldier kregen.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik zelf ben vegetarisch, maar mijn hond volledig en overtuigd GPA-er. :mrgreen: hilarische term...
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Zappa zit op half kvv (wisselende merken en smaken) en de rest tafelresten en oud brood. De tafelresten zijn ook echt de resten, van boerenkool, chinees, pastasaus tot maaltijdsalade of een plens soep. Dat is er langzaamaan ingeslopen nadat een kennis van mij vertelde dat op het hondenpension in Frankrijk waar ze werkte opviel dat de honden het er eigenlijk zo goed op deden.
Zappa eet alles, behalve stukken fruit of een stuk rauwe groente.

Ik dacht eigenlijk dat ik één van de weinige was die dat deed maar blijkbaar zijn er meer.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

400 gram voor die groterds? :O

Fred krijgt 1 kilo kvv naast 400 gram brokken en dan voer ik ook nog restjes bij
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Murdock krijgt 500 gram kvv op een dag en er zit geen gram vet aan hem. Ik doe ook niet bizar veel met hem, op sportdagen krijgt hij iets meer.
Het is maar net wat er aan energie verbruikt wordt.
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Murdock krijgt 500 gram kvv op een dag en er zit geen gram vet aan hem. Ik doe ook niet bizar veel met hem, op sportdagen krijgt hij iets meer.
Het is maar net wat er aan energie verbruikt wordt.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Barkley schreef:400 gram voor die groterds? :O

Fred krijgt 1 kilo kvv naast 400 gram brokken en dan voer ik ook nog restjes bij
Het kan per hond enorm verschillen , Orson at altijd veel meer dan Rio en Sien eet hier qua verhouding het meest, nu nog terwijl ze al aardig op leeftijd is inmiddels.
Maar een ons of zeven gaat er nog zo in en ze blijft schraal.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Oor eet met haar 22kg per dag wel 600 gram kvv plus een hand brokken. Terwijl we helemaal niks bijzonders doen aan sport en de wandelingen heel gezapig zijn meestal. Ik sta er altijd versteld van met hoe veel minder vergelijkbare of zelfs grotere honden toe kunnen!
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

veertje schreef:
Hilde schreef:Ik ben dus zo'n zeur en zelf vegetariër. Behoorlijk structuur in welke diersoorten hij wel en niet mag en zijn maaltijden bestaan uit KVV. Meestal Carnibest (daar zit rijst in), maar ook andere merken. Sommige honden doen het beter op iets met granen. Nou, ook prima. Maar voor mij liever niet :-)

Rijst is ook graan :engel:
Dat weet ik :) Daarom zeg ik het er ook bij. Maar het is niet het hoofdgedeelte van het voedsel en een beetje rijst kan juist zorgen voor nog betere ontlasting, etc.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

ZivaNomi schreef:
mijke schreef:Oor eet met haar 22kg per dag wel 600 gram kvv plus een hand brokken. Terwijl we helemaal niks bijzonders doen aan sport en de wandelingen heel gezapig zijn meestal. Ik sta er altijd versteld van met hoe veel minder vergelijkbare of zelfs grotere honden toe kunnen!
Uhm. Nomi met haar 15 kilo eet bijna dubbel zo veel als Oor :80: en nog is ze niet helemaal op de gewicht wat ik wil zien eigenlijk. Maar ok Nomi rent... heeeel veel. :engel:
Haha, meen je dat nou serieus! Wowsers!
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

mijke schreef:
ZivaNomi schreef:
mijke schreef:Oor eet met haar 22kg per dag wel 600 gram kvv plus een hand brokken. Terwijl we helemaal niks bijzonders doen aan sport en de wandelingen heel gezapig zijn meestal. Ik sta er altijd versteld van met hoe veel minder vergelijkbare of zelfs grotere honden toe kunnen!
Uhm. Nomi met haar 15 kilo eet bijna dubbel zo veel als Oor :80: en nog is ze niet helemaal op de gewicht wat ik wil zien eigenlijk. Maar ok Nomi rent... heeeel veel. :engel:
Haha, meen je dat nou serieus! Wowsers!
:O: Als ik dit lees, ga ik bijna denken dat ik Jip zwaar ondervoed. Met zijn 32 kilo, krijgt hij 500 gram kvv per dag, of 200 gram brok. Moet wel toegeven dat hij tussendoor vaak iets te snacken krijgt, zoals een gedroogde luchtpijp of een oor. En tijdens de wandelingen krijgt hij altijd wat beloningssnoepjes. Maar jee, wat zijn de verschillen groot! :-)

On topic: ik vind dat de betreffende dierenarts wel een goed punt aansnijdt. Graanvrij voer betekent niet per definitie dat het beter of gezonder is. Die betekenis hebben wij hondeneigenaren er zelf aan gegeven.
Bij voorkeur kies ik voor kvv waar ook groente en granen doorheen zit. Maar het belangrijkste vind ik dat we soms even stilstaan bij de keuzes die we maken en wat de effecten of de impact daarvan is. Dan kun je de beste afwegingen maken.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Tineke schreef:
Barkley schreef:400 gram voor die groterds? :O

Het kan per hond enorm verschillen , Orson at altijd veel meer dan Rio en Sien eet hier qua verhouding het meest, nu nog terwijl ze al aardig op leeftijd is inmiddels.
Maar een ons of zeven gaat er nog zo in en ze blijft schraal.
Dat is waar. Maar ik was toch even verbaasd :)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik verbaas me ook altijd over die verschillen. Alleen al bij mijn eigen honden. Taartje krijgt met haar 22 kilo 600 gram kvv en 300 gram brokken per dag, Amoz met 23 kilo 300 gram kvv en 150 gram brokken. Mila (17 kilo) en Amy (21 kilo) zitten daar tussenin.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ja het verschilt enorm per hond. Luca (castraat) 26 kilo eet 400 gram kvv per dag. Fiji, 10.5 kilo en 10 maanden eet ook 400 gram per dag. Csiva (castraat) 12.5 kilo eet 300 gram kvv per dag en Dumas, volle reu, 14 kilo eet 200-250 gram per dag. Mijn castraten teef eet in verhouding nog erg veel.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Hier krijgen ze in verhouding met een boel andere blijkbaar erg weinig.

Net even na gewogen. Droef krijgt nu rond de 300 gram brok en weegt zo'n 36,5 kg. Dit was 38,5 maar heb heb wat af laten vallen voor de operatie en inmiddels is de bespiering ook vrijwel niks meer.(vandaag zelfs zijn oude halsband maar gepakt omdat hij echt overal smaller aan het worden is maar niet mager). Een paar maanden terug kreeg Droef van die zelfde brok nog rond de 550 gram, maar hij begon ineens mollig te worden dus dat is flink terug geschroefd(in etappes) naar 350 en nu ivm stilzitten nog minder.
Verschil is opzich wel grappig want Maylo was 10 kg lichter dan Droef en kreeg eenmaal volledig uitgegroeid ongeveer net zoveel aan brokken en qua beweging deed ik toen al het zelfde als nu met Droef.

Izzy krijgt met haar 7 kg slechts 50 gram brok en hierop blijft ze op gewicht al zo'n 3 jaar.

Moet wel zeggen ze krijgen hier wel heel veel tussendoortjes en eten vaak net zo gezellig met ons mee als we wat hebben, dat zal er ook wel voor zorgen dat ze uiteindelijk minder brok nodig hebben.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Domor
Zeer actief

Ja, tussendoortjes e.d. tellen ook mee voor de totale consumptie. Dat tikt vaak toch nog behoorlijk aan.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Domor schreef:Ja, tussendoortjes e.d. tellen ook mee voor de totale consumptie. Dat tikt vaak toch nog behoorlijk aan.
Daar ben ik me van bewust. Vandaag dat ik ook best wel weinig voer. Alleen net met wegen uit nieuwsgierigheid wordt het toch wel heel duidelijk. Kan me zomaar voorstellen dat Droef die 550 nog steeds zou nodig hebben als hij vrijwel niks tussendoor kreeg maar ik gooi geregeld een hand koekjes door het huis, als ik teveel eten heb en het is niet te gekruid gaat het gewoon naar de honden.

Nou ja, het zal vast niet veel kwaad kunnen want ze doen het prima, vacht ziet er goed uit ontlasting prima conditie goed. Ik ga lekker door zo. :mrgreen:
Afbeelding
Biothane
WashBar
Domor
Zeer actief

Je kan eventueel de hand koekjes vervangen door een hand brokjes. Het is handig om niet minder dan 75% van de minimaal aanbevolen hoeveelheid brokken te voeren omdat de fabrikant ook met de mineralen en vitaminen gerekend heeft dat er gevoerd wordt met hoeveel er op de verpakking staat. Verder heb ik er eigenlijk geen ervaring mee, gezien al onze honden (4st) meer eten dan op de verpakking staat en dan krijgen die van mij al extra calorierijke voeding (junior-voer is ±8% energierijker dan de adultvariant van wat ik voer).
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Machie schreef:Ja het verschilt enorm per hond. Luca (castraat) 26 kilo eet 400 gram kvv per dag. Fiji, 10.5 kilo en 10 maanden eet ook 400 gram per dag. Csiva (castraat) 12.5 kilo eet 300 gram kvv per dag en Dumas, volle reu, 14 kilo eet 200-250 gram per dag. Mijn castraten teef eet in verhouding nog erg veel.
Hier ook. Amy krijgt nog steeds net zo veel als voor haar castratie en heeft gelukkig ook (nog) totaal geen aanleg om dicht te groeien. Maar dat is ook een behoorlijk actief hondje, dus dat helpt zeker ook wel.
Het zegt niet alles, want Amoz is een heel stuk actiever dan Taar en krijgt toch maar half zo veel te eten als Taartje.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mijn honden krijgen brokken van RC, Balou krijgt al jaren gastro intestinal waar hij het prima op doet hij krijgt 55 gr per dag en 50 gr gestoomd vlees (kvv verdraagt hij niet), hij weegt rond de 4.5 kilo. Lotus krijgt sinds drie maanden urinary ook zij doet het goed op deze brokken, zij krijgt 35 gram per dag en 25 gr gestoomd vlees, zij weegt 2.3 kilo. Hierbij krijgen ze gedroogde snacks en ik laat ze regelmatig een uurtje op een stuk runderkophuid knagen. Ik weet dat de brokken van RC als niet goed te boek staan maar mijn honden doen het er prima op. Balou verdraagt geen andere brokken en Lotus kreeg toen ik haar weer op haar oude brokken wilde terug zetten gelijk weer blaasgruis.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Bonnie F
Zeer actief

Maar ff weer terug. Wat verstaan jullie onder tafelresten?
Wat geven jullie niet?
Ik lees wel eens dat mensen hun honden geen pittig of kruidig eten willen geven.
Waarom niet? Ik bedoel: als een mensenmaag er tegen kan, waarom een hondenmaag niet?
Kan Zappa overal tegen omdat hij het gewend is?

Er wordt altijd zoveel geroepen, vooral in de hondenwereld. Er zijn zoveel dogma's maar nauwelijks feiten.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier krijgen ze alles mee dus ook kruiden. Nu sta ik liever zelf niet in brand dus zeer pittig is t eten niet maar wel pittig soms. Uien krijgen ze niet dus geen hache restjes maar verder volgens mij alles wat ik eet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Heel pittig of te gekruid kan Droef niet zo goed tegen. Bepaalde gerechten weet ik inmiddels ook dat dit niet goed valt dus blijft het soms maar bij 1 hapje. Izzy kan alles hebben, die heeft een maag van schokbeton volgens mij.
Afbeelding
Biothane
WashBar
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Bonnie F schreef:Maar ff weer terug. Wat verstaan jullie onder tafelresten?
Wat geven jullie niet?
Ik lees wel eens dat mensen hun honden geen pittig of kruidig eten willen geven.
Waarom niet? Ik bedoel: als een mensenmaag er tegen kan, waarom een hondenmaag niet?

Er wordt altijd zoveel geroepen, vooral in de hondenwereld. Er zijn zoveel dogma's maar nauwelijks feiten.
als ik chocola eet hoeft mijn maag niet leeggepompt te worden en ik heb daarentegen maar zo het idee dat de botten, die mijn hond zonder moeite verteert, dat bij mij toch wat moeilijker zullen doen.

ik vind 'een mensenmaag kan ertegen' eigenlijk wel een beetje een raar criterium om te bepalen wat goed en wat niet goed is voor een hond :U:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

renee-uk schreef:
Bonnie F schreef:Maar ff weer terug. Wat verstaan jullie onder tafelresten?
Wat geven jullie niet?

als ik chocola eet hoeft mijn maag niet leeggepompt te worden en ik heb daarentegen maar zo het idee dat de botten, die mijn hond zonder moeite verteert, dat bij mij toch wat moeilijker zullen doen.

ik vind 'een mensenmaag kan ertegen' eigenlijk wel een beetje een raar criterium om te bepalen wat goed en wat niet goed is voor een hond :U:
Precies. Beetje rare vergelijking.
Sis mag wel ons bord aflikken, mochten Saar en Miep ook. Waar ze wel of niet tegen kan moet ik nog ontdekken, maar ze heeft wel een voorliefde voor rollen in mijn kruiddntuintje. Maar toen ze in een vrolijk rood gekleurd pepertje hapte, tufte ze dat net zo snel uit. En ging haar bekkie afvegen aan het gras.
Maar goed, kan ook zijn dat mijn honden niets gewend zijn natuurlijk.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Snoopy heeft jaren lang ipv natvoer gekregen wat over was bij ons. Ook dingen waarvan ik het nu niet meer zou geven zoals ui/prei dat soort dingen. Hij heeft ook een keer kapsalon met sambal op :Q: ondanks de sambal vond hij het heerlijk.
Nu geven we eigenlijk meer natvoer dan tafelresten maar soms krijgt hij wel wat. Hij eet trouwens wel elke dag een boterham. Dus ik ben helemaal niet tegen graan ofzo maar ik vind ook niet dat 60% van wat hij eet graan hoeft te zijn.
Afbeelding
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

ZivaNomi schreef:
Ik heb 2 teven die minder eten dan jou hond.
Panza 85,6 kg en micka 90kg eten 750gr, ze rennen rond als gekken maar hun spijsvertering Is gewoon niet zo snel. Mijn reu daarintegen Is tussen de 100 en 110kg hij eet gemiddeld zo'n 1 tot 1,5kg. Hij Is moeilijk goed op gewicht te krijgen, hij heeft een snelle spijsvertering.
Ik praat nu over brokken, qua vers weet ik het niet precies want ik voer dat niet volledig omdat dat hier veel te duur Is.
De dagen dat ze vers krijgen voer ik het op het oog en dat gaat prima :mrgreen:
Grootte en gewicht zegt niet alles :wink: :wink:
Domor
Zeer actief

Voor vers moet je het verdubbelen. Dus 750g brok is ongeveer 1.5kg kvv.
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

ZivaNomi schreef:
Domor schreef:Voor vers moet je het verdubbelen. Dus 750g brok is ongeveer 1.5kg kvv.
Dit idd :D Nomi eet op een dag makkelijk 1 kg kvv, 1 handje puppybrokken (beloning) en een grote kauwstaaf/bot/kippendij. En het liefst jat ze ook nog kattenvoer :hmmm: maar, zou ik nou 750 gram brokken voor haar neus neerzetten dan kan ik wel 3 dagen wachten en is het nog niet op. :19:
Gelijk heeft ze :lol1:
Bonnie F
Zeer actief

@ Marion en Renee: mijn vergelijking met een hondenmaag vs mensenmaag is niet handig.

Maar mijn vraag staat nog steeds: waarom beschouwen zoveel mensen kruidig eten als niet goed voor een hond?
Ook hier op het forum wordt het vaak geschreven: mijn hond krijgt wel een tafelrestjes maar niet als het gekruid is.

En wat bedoelen ze dan met kruiden? Pittig zoals rode peper? Of blaadjes basilicum? Of de pastasaus uit een pakje (die volgens mij per definitie voor niemand goed is)?
Veel kruiden hebben een (licht) heilzame werking, zou dat dan voor honden niet gelden?

Zoveel aannames, zo weinig feiten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”