Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn hondje had een milttumor

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Mijn hondje had een milttumor

Ongelezen bericht door Tring »

Hai! Mijn hondje had een milttumor en ik wou even zijn verhaal delen :)

Twee maanden geleden had Keeffer last van een blaasontsteking die maar niet weg wou gaan, kuur gehad, nog een verlengde kuur en hij bleef maar druppelend plassen. Toen hebben we een afspraak gemaakt voor een blaasecho + punctie zodat de urine op kweek gezet kon worden en bij een eventuele ontsteking kon het gerichter behandeld worden. Op de echo konden ze ook zien over er steentjes in z'n blaas zaten en hoe de blaaswand was enz. Nouja, alles was goed op de echo, op een paar minuscule stipjes na. Dat bleken later blaassteentjes van het type dat dalmatiërs krijgen. Kon komen door z'n hartmedicatie zei de arts, verder geen probleem en de urine was ook schoon. Maar even terug naar de echo, blaas dus gekeken en de nieren ook. Gingen ze ook nog naar de milt kijken en SURPRISE, zat er een tumor. Ik schrok me rot, had ik niet verwacht en de arts zei dat die eruit moest.

Mijn hondje heeft een zware hartruis dus een grote kans dat hij een operatie niet zou overleven. Ik heb er goed over nagedacht, maar gezien hij echt heel stabiel is op de medicatie, vond ik dat hij toch een kans verdiende. Hij leeft al in reservetijd, want vorig jaar juli zeiden ze dat hij nog een paar maanden tot max een jaar zou leven.. Maar hij is er dus nog steeds en zo stabiel. Twee en een halve week later werd hij geopereerd. Dikke zenuwen natuurlijk, vooraf nog een foto en bloedonderzoek en dat was allemaal goed. Tijdens het openmaken was de lever ook goed en mooi schoon. De tumor was ook niet geknapt, maar vertoonde toch wel een paar zwakke plekken dus ze waren net op tijd met verwijderen. Tijdens de operatie is hij heel stabiel gebleven, wat ze eigenlijk niet verwacht hadden. Hij mocht ook eerder mee naar huis :cheer:

Ik heb foto's van de tumor gezien en die was mooi rond en glad, heb er verder geen verstand van maar wat ik op Google zag waren toch grote vieze tumoren en deze was best mooi al zeg ik het zelf. Het dingetje werd opgestuurd naar het lab en toen begon het lange wachten: goed- of kwaadaardig? Nu kan ik je vertellen, alles wat ik online heb gelezen was alleen maar negatief. Tot 75% is kwaadaardig? Andere pagina zegt weer 60%? Andere weer 50%? Wist niet welke shit ik moest geloven. De arts zei wel dat het bij kleine hondjes meestal goedaardig is, maar Keeffertje is een geval apart en heeft altijd rare dingen dus ik had weinig hoop. Maar goed, wachten dus. Had ook nog gelezen dat honden vaak dezelfde dag na operatie nog dood gaan, of een paar dagen later.. Maar eigenlijk herstelde hij heel goed. De eerste dag was niet leuk, zo pieperig nog van de narcose en wou niet echt eten en drinken maar dat is normaal. Plassen was heel sneu, hij bleef gewoon staan en liet het zo lopen. De tweede keer tilde hij al z'n pootje weer een klein beetje omhoog en plaste toen zo over z'n voetje heen. Sneu dus. Volgende dag had hij wel beretrek en begon weer lekker te eten!

Ik vond de wond op sommige plaatsen wel wat rood, dus heb de artsen een paar keer gebeld om te vragen of het toch echt wel goed ging en paar foto's opgestuurd. Vijf dagen later ging ik toch maar langs om te laten kijken, want hij kreeg nu ook heel veel jeuk aan de zijkanten. Het lijkt of hij deels een onderhuidse hechting probeert los te krabbelen, maar het lijkt ook gewoon op de jeuk die hij vorig jaar kreeg rond deze tijd. Toen moest ik hem wassen met een speciale shampoo, maar dat kan nu natuurlijk niet. Dus kregen we een spray mee dat verlichting moest geven. En de uitslag van de tumor was ook al binnen! Het was GOEDAARDIG. Ik ben geloof ik nog nooit zo blij geweest :cheer:

Met de spray werd de jeuk een stuk minder en afgelopen week zijn de hechtingen eruit gehaald. Nog een klein stukje was niet helemaal dicht en was ook nog een klein stukje hechting achter gebleven, dus dat moest na een paar dagen er ook weer uit want het werd een beetje pussig. Het stukje dat nog niet goed dicht is, zalf ik nu een paar keer per dag met antibiotica zalf omdat er eerst wat pus uit kwam.

Het is nu 2,5 week geleden en eigenlijk gaat het heel goed met Keeff. Hij heeft echt enorm veel energie, eet goed, drinkt goed, is zo blij. Heel apart om hem zo vol energie te zien. Gezien hij een slecht hartje heeft, mag hij niet ver lopen (max 30 minuten) maar de laatste tijd werd hij al moe na een kwartiertje. Ik dacht dat het aan z'n hartje lag, maar denk nu dat de tumor ook veel energie vrat. We zijn gisteren voor 't eerst weer naar het bos geweest en hij heeft 30 minuten lang rond gehobbeld en was daarna nog niet moe. Staartje omhoog, wou lekker doorwandelen.. Heel apart maar ben er zo blij mee.

Ik wou dit even delen omdat ik veel negatieve verhalen las over milt tumoren, maar het kan dus ook goed gaan. In ons geval was het een geluk dat we het op tijd ontdekt hadden. Meestal merk je niet zoveel van een milttumor, tot het knapt.. Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor dat dit gebeurde er nog nooit van gehoord had.

Hier nog even een foto'tje van het Opa'tje. Als alles goed blijft gaan, wordt hij in oktober 10 jaar :cheer:

Afbeelding
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Re: Mijn hondje had een milttumor

Ongelezen bericht door Yeufke »

Pfff.. dat is op alle punten gelukkig goed gegaan.
Maar.. Een verhaal met een goed einde, ik hou ervan. :D
En natuurlijk gaan we voor de 10!
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Fijn dat het allemaal goed is gegaan.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Dat zal een hele opluchting geweest zijn. Super fijn
Afbeelding
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Fijn dat alles goed is gegaan
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Zo blij dat alles goed is gegaan met kleine Sniekie :I: Op naar de 10 en meer!
Keanu 1903
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer en langharige Chihuahua

Ongelezen bericht door Keanu 1903 »

Wat fijn dat alles nu weer goed gaat.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik heb mijn amos verloren aan een milt tumor dus fijn dat het bij jou goed is gegaan :ok:

Maar 10 en opa?

Buster voelt zich nog een jonge god hoor met zijn 10 jaar dus voor hem zou het echt een belediging zijn.
Ik noem hem dan ook nog vaak mijn puppedup :I:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Tring
Zeer actief
Contacteer:

fenneke schreef:Ik heb mijn amos verloren aan een milt tumor dus fijn dat het bij jou goed is gegaan :ok:

Maar 10 en opa?

Buster voelt zich nog een jonge god hoor met zijn 10 jaar dus voor hem zou het echt een belediging zijn.
Ik noem hem dan ook nog vaak mijn puppedup :I:
Ja heb vaker negatieve verhalen gelezen maar het kan dus ook echt goed gaan. Misschien geeft het andere mensen wat hoop, als je erop googled kom je namelijk weinig positiefs tegen.

Ja sinds castratie en hartruis is het echt een opatje. Veel slapen, weinig pit tijdens het wandelen en snel moe. Sinds de operatie heeft hij wel meer energie gelukkig. Ik heb het weleens getimed, op zn ergst was ons looptempo ongeveer 2km per uur, ongeveer net zo als vlak na zn knie operatie :O:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Fijn dat het goed gegaan is!
Bij mijn Gizmootje van 14 was net voor de pasen een milttumor van 7 cm geconstateerd. Verwijderen was volgens de DA geen optie en ik wilde hem ook gezien zijn leeftijd geen zware operatie meer aandoen. Volgens de DA kan een hond zonder milt prima leven maar gaat het toch vaak fout, ook bij jongere honden... Ik heb hem eind juni in moeten laten slapen helaas.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Mijn twee reuen hebben ook geen milt meer, in beide gevallen ging het om een goedaardige ouderdomshyperplasie.

Bij mijn airedale waren we net op tijd, de milt was heel groot en al gaan bloeden. Bij mijn Russische terrier waren we ruim op tijd, bij toeval geconstateerd op de echo.
Tring
Zeer actief
Contacteer:

EstherK schreef:Mijn twee reuen hebben ook geen milt meer, in beide gevallen ging het om een goedaardige ouderdomshyperplasie.

Bij mijn airedale waren we net op tijd, de milt was heel groot en al gaan bloeden. Bij mijn Russische terrier waren we ruim op tijd, bij toeval geconstateerd op de echo.
Ik heb jouw verhalen vooraf ook gelezen, wat een schrik he! Dat het bij jouw honden niet kwaadaardig was, gaf mij een beetje hoop :) Ik heb nog gevraagd of het bij mijn hondje een ouderdoms hyperplasie was, maar dat was het niet. Was wel echt een tumor, maar dan goedaardig.
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”