Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

werken met je hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: werken met je hond

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Manuma schreef:Maar als ik lees hoe sommige forummers hun wandeling invullen ben ik vreselijk saai :F:
Ik prijs me heel gelukkig met mijn honden waarbij ik geen derde van mijn wandeling moet spenderen aan het vragen van aandacht zodat het niet achter een spoor aangaat of uren weg is. Ik zou het met veel plezier doen voor een hond waarbij dat nodig is maar liever ben ik een aartsluie wandelgenoot.
Ik heb wel ontzettend veel contact met mijn honden (niet noodzakelijk oogcontact) maar dat is meer omdat ze er het type voor zijn.
In plaats van onafhankelijkheid in te dammen stimuleer ik het net, anders krijg ik heel snel honden die slaafs uitvoeren wat ik vraag maar niet zelf kunnen bedenken wat te doen.
Nanuq is wat dat betreft een geschenk. Kruising poolhond en border collie, doet lekker zijn eigen ding maar zonder overdrijven.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Manuma schreef:Ik vind een uur zelf altijd zo snel voorbij gaan. Ik trek er meestal wat langer de tijd voor uit. Voor Uma is het overigens ook meer dan voldoende.
Ik vind dat ook hoor. Als ik lekker naar het bos ga, ben ik al gauw twee uur op pad. Niet omdat ik dat per se zo plan, maar zo gebeurt dat gewoon als ik een leuk en afwisselend rondje wil maken. En zeker als ik onderweg ook nog wat foto's maak of soms stilsta, zodat Amy en Taartje kunnen graven.
Voor Taartje hoeft twee uur ook echt niet hoor. Maar zij heeft (soms) dus pech. Ze houdt het prima vol, maar een uurtje is voor haar ook genoeg.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Manuma schreef:
mijke schreef:
Manuma schreef:Een lange wandeling is toch geen uurtje bos? Ik schaar een uur wandelen niet onder lang in elk geval.
Ik vind een uur wel een redelijk wandeling hoor. Voor Oor is dat in ieder geval wel voldoende. Ik noem het niet echt een lange wandeling, maar het is wel de lange wandeling, want het is hier vaak de langste wandeling :Q: Hier noem ik alles vanaf 5 km een lange wandeling, maar als ik 1x 4 en 1x 3 kilometer wandel dan is dat voor Oor ook ruim voldoende.
Hm ja, als je hond ook ballen en stokken ophaalt is het misschien ook wel meer dan zat. Mijn honden doen daar niet aan :pffff:
Dag bal :jank: ik heb 'm er zelf maar uitgehaald :LOL:
Afbeelding

Ik vind een uur zelf altijd zo snel voorbij gaan. Ik trek er meestal wat langer de tijd voor uit. Voor Uma is het overigens ook meer dan voldoende.
Ik gooi eigenlijk nooit stokken en ballen voor Oor hoor, daar wordt zeer veel te hyperfocussed van ;)
mijke
Zeer actief

Dat ze dan aan he-le-maal de anders meer kan denken. Ze gaat maar door en door, heeft geen stopknop; als ik de bal weg stop gaat ze niet iets anders doen. Zelfs brokjes snuffelen is er dan niet meer bij. Zo'n vreselijke focus is dat, ik zie dat vaak bij herders, en ik vind dat niet gezond. En ze wordt er bitchy van naar andere honden. Als ik een keer een bal mee neem moet ze daarna een week afkicken. Alleen tijdens een lange wandeling in minder bekend gebied gooi ik wel eens een paar stokken voor haar, daar kan ze het wat makkelijker los laten. Maar ook dan moet ik er voor waken dat ik het niet elke keer doe en ook niet te lang achter elkaar, want dan gaat ze het verwachten en kan ze niet meer stoppen. Verder doe ik het natuurlijk ook wel eens, maar gewoon echt niet vaak. Zelden.
mijke
Zeer actief

Oor kent ook het commando klaar, en laatste keer. Ze stopt dan wel met de bal aanbieden, dan houdt ze hem in haar bek. Maar verder gaat ze ook niet iets anders doen. Als ik hem afpak kan ik duizend keer klaar zeggen en ze zal dan ook niet aandringen, maar dan blijft ze wel aan m'n been geplakt in de hoop dat ik hem weer pak. Echt relaxed gedrag vind ik het in ieder geval niet, het is echt soort verslaving,en dat vind ik niet gezond.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ach, als je het zelf nog maar begrijpt :engel:
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

mijke schreef:Echt relaxed gedrag vind ik het in ieder geval niet, het is echt soort verslaving,en dat vind ik niet gezond.
Dat is ook een beetje wat we doen heb ik soms het gevoel. Types honden fokken die gevoelig zijn aan verslaving en er dan gebruik (misbruik?) van maken.
Mijn honden verliezen elk greintje zelfbehoud bij het zien van een frisbee. Als ik het wil kan ik ze laten doodvallen van uitputting nog voor ze plezier verliezen in het spel. Best wel een beetje ziek.
Alsof je een junk trucjes laat doen voor een volgende spuit.
Dit effe heel off topic maar een leuke discussie die ik af en toe met mezelf voer :wink:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

-Saskia- schreef:
mijke schreef:Echt relaxed gedrag vind ik het in ieder geval niet, het is echt soort verslaving,en dat vind ik niet gezond.
Dat is ook een beetje wat we doen heb ik soms het gevoel. Types honden fokken die gevoelig zijn aan verslaving en er dan gebruik (misbruik?) van maken.
Mijn honden verliezen elk greintje zelfbehoud bij het zien van een frisbee. Als ik het wil kan ik ze laten doodvallen van uitputting nog voor ze plezier verliezen in het spel. Best wel een beetje ziek.
Dit effe heel off topic maar een leuke discussie die ik af en toe met mezelf voer :wink:
Ik noem mijn hond ook vaak verslaafd. Ik merk het aan haar als we een dag of twee niet met de bal hebben gespeeld, dan gedraagt ze zich echt anders. Als de bal eenmaal in zicht is, dan is niks anders meer van belang. De bal ligt dus ook niet in huis :mrgreen: toch merk ik dat ze er wel gewoon ontzettend veel lol in heeft, dus de bal gaat wel max 1 wandeling per dag mee.
mijke
Zeer actief

Ja dat merk ik hier ook, ze vindt het geweldig en ik zie dat ze zichzelf ook uitdaagt in het spel. Eerst liet ze de bal 2x stuiteren, toen 1x, en daarna probeerde ze hem direct uit de lucht te vangen. Dus ze heeft er echt wel lol in, maar het is een precair evenwicht. Soms als ik al hele lange tijd niet echt meer met haar geapporteerd heb dan denk ik goh, dat moeten we weer eens doen. Dan gaat het in het begin heel goed en doe ik het dus weer iets vaker maar die gewenning treed dan zo snel weer op dat er vanzelf weer een moment komt dat ik de bal echt een paar weken moet laten liggen om te voorkomen dat het tijdens elke wandeling de hele wandeling een obsessie wordt, dat ze alleen nog maar wacht tot ik iets gooi en bij elke keer dat ik tijdens het lopen per ongeluk tegen een spaandertje hout aantrap zij tussen mn voeten springt omdat ze denk dat ik iets voor haar geschopt heb.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

-Saskia- schreef:
Ik weet nog dat ik aan iemand had gevraagd, hoe krijg je een hond gek op een balletje :mrgreen: nou dat werd Truus, balgek, maar omdat ik niet van hysterie hou is klaar ook klaar, ze loert dan af en toe nog wel maar meer niet, ben nu ook Dirk aan het motiveren voor de bal :lol1: en Madam wil ook de bal nog steeds graag halen, maar klaar is klaar, er zijn nog veel dingen waar ik aan werken moet zeker met Dirk, maar vind blijkbaar klaar met de bal erg belangrijk en dat is het dan ook, en een week geen bal is ook geen probleem.
De bal ligt ook gewoon in huis in de fietskrat :wink:
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Sien balt ook graag , gezien haar leeftijd doen we het niet meer zo intensief als vroeger maar ze vind het nog steeds leuk , voor eventjes dan nu wel.
Het was altijd een prima manier om haar af te leiden en we hebben daar dus zeker wel gebruik van gemaakt.
En als de bal opgeborgen werd dan was het klaar en dan ging ze na een korte tijd wel weer gewoon wat anders doen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

de ballen voor vixen zitten in de zak van mijn hondenjas en soms valt er wel eens eentje uit als ik voor het uitlaten mijn spullen klaarleg en die jas op de bank gooi.
vix kijkt me dan wat vreemd aan en doet er verder niks mee want ballen zijn voor buiten ;)

ze weet ook precies wanneer er een kans bestaat dat ik iets met die bal ga doen.
het heeft me enige tijd gekost om uit te vogelen hoe ze dat dan zo precies wist in te schatten, maar daar ben ik nu wel uit: het gaat om mijn rechterhand.
is die leeg dan kan er wel een bal in terecht komen, heb ik de opgerolde riem of iets anders in die hand dan gebeurt er niks.

slim hondje is het ♥♥♥
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Mijn honden vermaken zichzelf. Tijdens het wandelen, of hier op het erf. En binnen liggen ze meestal opgekruld te slapen.
Net mochten ze mee omdat ik mee ging helpen met het opzetten van het crossterrein voor de SGW Vasse zondag aanstaande. Twee van mijn honden gingen ook mee, beetje snuffelen, molletjes ruiken hier en daar...
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

mijke schreef:Oor kent ook het commando klaar, en laatste keer. Ze stopt dan wel met de bal aanbieden, dan houdt ze hem in haar bek. Maar verder gaat ze ook niet iets anders doen. Als ik hem afpak kan ik duizend keer klaar zeggen en ze zal dan ook niet aandringen, maar dan blijft ze wel aan m'n been geplakt in de hoop dat ik hem weer pak. Echt relaxed gedrag vind ik het in ieder geval niet, het is echt soort verslaving,en dat vind ik niet gezond.
Bluf was ook zo, die moest bezig gehouden worden tijdens wandelen. Zij had echter de eigenschap dat als je je niet met haar bezig hield ze zelf wel dingen ging verzinnen, en dat waren juist niet die dingen die ok waren :roll:
Finn vond het heerlijk om samen wat te doen, maar kon zichzelf ook prima vermaken. Her en der wat snuffelen, zelf even spelen met een stok of bal.
Maar Bluf was niet van het snuffelen en relaxed rondlopen, zij wilde eigenlijk altijd actie en volgens mij heb ik haar niet bewust zo gemaakt, maar als ik dus niets deed ging ze donderjagen, zag ze van alles om achteraan te gaan, wilde wel spelen met andere honden maar die vonden haar vaak doodeng, dus dat werd gillen en najagen als ik niet alert was. Vanaf dat ik dat doorhad ben ik maar blijven spelen met haar met een bal of tak :19:

Jol kan lekker relaxed haar eigen gang gaan, en met Aki en de vorige herders was ik met de honden wel vaak tijdens wandelingen bezig. Met een balletje, een oefeningetje springen of door een tunnel door, wat appel oefeningen tussendoor op een speelse manier. De herders vonden dat in ieder geval altijd fijn om te doen, dat maakt(e) hun wandeling compleet.
Jol heeft haar fijnste wandelingen als ze los mee mag en verder niet veel hoeft te doen :mrgreen:
mijke
Zeer actief

blondie schreef:Bluf was ook zo, die moest bezig gehouden worden tijdens wandelen. Zij had echter de eigenschap dat als je je niet met haar bezig hield ze zelf wel dingen ging verzinnen, en dat waren juist niet die dingen die ok waren :roll:
Maar Oor is juist helemaal geen hond die je bezig hoeft te houden tijdens wandelingen. Ze vermaakt zichzelf uitstekend en doet juist helemaal nooit iets stouts. Alleen als die balverslaving weer opspeelt doet ze zo.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

mijke schreef:
blondie schreef:Bluf was ook zo, die moest bezig gehouden worden tijdens wandelen. Zij had echter de eigenschap dat als je je niet met haar bezig hield ze zelf wel dingen ging verzinnen, en dat waren juist niet die dingen die ok waren :roll:
Maar Oor is juist helemaal geen hond die je bezig hoeft te houden tijdens wandelingen. Ze vermaakt zichzelf uitstekend en doet juist helemaal nooit iets stouts. Alleen als die balverslaving weer opspeelt doet ze zo.
Ik had het duidelijker moeten schrijven. Jij schreef dat ook al geef je de bal dat ze dan niet aandringt maar verder ook niets anders onderneemt. Dat stukje reageerde ik op.
En met "zij had echter de eigenschap.. " probeerde ik al dat onderscheid tussen jouw hond en Bluf te maken. Niet duidelijk genoeg blijkbaar.
mijke
Zeer actief

Ahhh ok! Dan heb ik niks gezegd ;)
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

-Saskia- schreef:Ik prijs me heel gelukkig met mijn honden waarbij ik geen derde van mijn wandeling moet spenderen aan het vragen van aandacht zodat het niet achter een spoor aangaat of uren weg is. Ik zou het met veel plezier doen voor een hond waarbij dat nodig is maar liever ben ik een aartsluie wandelgenoot.
...
In plaats van onafhankelijkheid in te dammen stimuleer ik het net, anders krijg ik heel snel honden die slaafs uitvoeren wat ik vraag maar niet zelf kunnen bedenken wat te doen.
Ik vind het ook héél fijn als de hond zichzelf kan bezig houden en je als baas niet constant de animator van dienst moet zijn.

Tijdens de wandeling worden wel terloops een paar gehoorzaamheidscommando's geoefend alsook zoekspelletjes. Spelen met de bal doe ik pas na de wandeling, als afsluiter. De ballenwerper blijft tot dan in de auto. Anders heb ik continu een schooier die aan m'n been plakt en me aankijkt met de onderliggende boodschap "gooi die bal".

Fietsen & zwemmen worden ook gedaan, maar met mate. Het is niet de bedoeling om van de hond een super atleet te maken.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Ik heb een hekel aan bal-gekke honden, dus ik leer het ze niet aan. Voorheen woonden we langs een tennisbaan, dus de honden toen hebben heel wat ballen opgespoord en mee naar huis genomen, dat is prima. Maar echt niet dat ik met een ballenwerper op stap ga, of steeds maar ga gooien. Wij vermaken ons onderweg zo ook wel. Eikeltjes gooien kan ik wel goed, liedjes zingen ook en ik ben de hele weg met ze bezig. Ook als ze aan de overkant van het water bezig zijn.
Maar ik heb daar verder geen hulpmiddelen voor nodig, ik wil ook graag dat ze mij gewoon het leukste vermaak van de wereld vinden.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik gooi nooit een bal met uitlaten van de jongste twee, ook al zijn die balgek. De ene loopt gewoon met bal in zijn bek, de ander krijgt de bal alleen als ze iets gedaan heeft. De enige voor wie ik wel eens gooi is Tessa en dat is meteen degene die niet balgek is. :LOL:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb 2 balgekke honden (gelukkig) maar tijdens t wandelen heb ik nooit een bal mee. Hooguit met zwemmen maar als ik klaar zeg is t klaar zonder enig probleem
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”