mijke schreef:Oor kent ook het commando klaar, en laatste keer. Ze stopt dan wel met de bal aanbieden, dan houdt ze hem in haar bek. Maar verder gaat ze ook niet iets anders doen. Als ik hem afpak kan ik duizend keer klaar zeggen en ze zal dan ook niet aandringen, maar dan blijft ze wel aan m'n been geplakt in de hoop dat ik hem weer pak. Echt relaxed gedrag vind ik het in ieder geval niet, het is echt soort verslaving,en dat vind ik niet gezond.
Bluf was ook zo, die moest bezig gehouden worden tijdens wandelen. Zij had echter de eigenschap dat als je je niet met haar bezig hield ze zelf wel dingen ging verzinnen, en dat waren juist niet die dingen die ok waren
Finn vond het heerlijk om samen wat te doen, maar kon zichzelf ook prima vermaken. Her en der wat snuffelen, zelf even spelen met een stok of bal.
Maar Bluf was niet van het snuffelen en relaxed rondlopen, zij wilde eigenlijk altijd actie en volgens mij heb ik haar niet bewust zo gemaakt, maar als ik dus niets deed ging ze donderjagen, zag ze van alles om achteraan te gaan, wilde wel spelen met andere honden maar die vonden haar vaak doodeng, dus dat werd gillen en najagen als ik niet alert was. Vanaf dat ik dat doorhad ben ik maar blijven spelen met haar met een bal of tak
Jol kan lekker relaxed haar eigen gang gaan, en met Aki en de vorige herders was ik met de honden wel vaak tijdens wandelingen bezig. Met een balletje, een oefeningetje springen of door een tunnel door, wat appel oefeningen tussendoor op een speelse manier. De herders vonden dat in ieder geval altijd fijn om te doen, dat maakt(e) hun wandeling compleet.
Jol heeft haar fijnste wandelingen als ze los mee mag en verder niet veel hoeft te doen