Vanmorgen dus gewoon naar het bos geweest en naar de hondenschool, niks aan de hand. Nadat ie geslapen had vanmiddag opeens weer mank.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Poot mank
Moderator: moderatorteam
- Soooof
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse herder
- Aantal honden: 1
Poot mank
Rex mankt met zijn achterpoot. Sinds gister. Ik weet niet hoe het ontstaan is, maar het gekke is dat ie tijdens onze wandeling op het strand nergens last van had. Toen we thuis kwamen was het ook oke, maar even later liep ie opeens mank. Even aangekeken, maar het leek weer beter te gaan en vanmorgen was er niks meer te zien. Nou is ie nogal lomp (en nog jong), dus hij bezeert zich wel vaker, dan is er meestal met een uurtje ook niks meer aan de hand.
Vanmorgen dus gewoon naar het bos geweest en naar de hondenschool, niks aan de hand. Nadat ie geslapen had vanmiddag opeens weer mank.
Het lijkt ook wat stijfheid te zijn; als ie een tijdje gelegen heeft hinkt ie een paar passen en als ie dan eenmaal op gang is steunt ie weer op de poot. Als ie dan een rondje gedaan heeft door het huis zie je haast niks meer aan hem en lijkt het over.
Eten wil ie gewoon, maar helemaal blij is ie niet. Er wordt nu uiteraard niet meer gerend en als we morgen geen verbetering zien een bezoekje DA. Iemand in de tussentijd een idee?
-
kooi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Re: Poot mank
Het enige wat ik kan bedenken is dat hij misschien zo'n stekelbolletje tussen zijn tenen heeft? Of een doorntje van een prikplant?Soooof schreef:Rex mankt met zijn achterpoot. Sinds gister. Ik weet niet hoe het ontstaan is, maar het gekke is dat ie tijdens onze wandeling op het strand nergens last van had. Toen we thuis kwamen was het ook oke, maar even later liep ie opeens mank. Even aangekeken, maar het leek weer beter te gaan en vanmorgen was er niks meer te zien. Nou is ie nogal lomp (en nog jong), dus hij bezeert zich wel vaker, dan is er meestal met een uurtje ook niks meer aan de hand.
Vanmorgen dus gewoon naar het bos geweest en naar de hondenschool, niks aan de hand. Nadat ie geslapen had vanmiddag opeens weer mank.Het lijkt ook wat stijfheid te zijn; als ie een tijdje gelegen heeft hinkt ie een paar passen en als ie dan eenmaal op gang is steunt ie weer op de poot. Als ie dan een rondje gedaan heeft door het huis zie je haast niks meer aan hem en lijkt het over.
Eten wil ie gewoon, maar helemaal blij is ie niet. Er wordt nu uiteraard niet meer gerend en als we morgen geen verbetering zien een bezoekje DA. Iemand in de tussentijd een idee?
- Soooof
- Zeer actief
Tenen zijn minitieus nagekeken, zit niks tussen.. Sowieso mogen we overal aan zitten, bewegen en zelfs op duwen van hem. Maar dat was wel ook wat ik dacht eigenlijk dus ik zal eens een zaklamp tussen zijn tenen schijnen, misschien zie ik dan nog iets.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Wat naar! Is het een lichte onregelmatigheid of loopt hij echt katskreupel?
We herkennen het natuurlijk wel dat een kneuzing of verrekking minder pijn doet als je eenmaal goed in beweging komt en na rust weer stijf en pijnlijk wordt. Als het nergens warm of dik is zou ik een paar dagen aan kijken.
Hij is inmiddels 'te oud' voor groeipijn toch?
We herkennen het natuurlijk wel dat een kneuzing of verrekking minder pijn doet als je eenmaal goed in beweging komt en na rust weer stijf en pijnlijk wordt. Als het nergens warm of dik is zou ik een paar dagen aan kijken.
Hij is inmiddels 'te oud' voor groeipijn toch?

- Soooof
- Zeer actief
Dat wisselt dus, beetje in lijn met het ‘op gang komen’. Als ie opstaat is het echt kreupel, tot aan het niet eens belasten van de poot. Dat verschuift dan met een paar passen naar echt kreupel maar wel gebruiken (min of meer) en na nog een paar passen belast ie hem weer. Na een rondje zie je alleen nog iets aan hem als je het weet. Niet warm of dik nee, mag ook wel voelen en bewegen met de poot.
Het kan inderdaad best iets van een kneuzing of verrekking zijn, met de stijfheid na rust. Enige gekke vind ik daaraan dat ie dus tijdens het wandelen nergens last van had (leek te hebben). Maar goed, ik heb het niet zien gebeuren en in een kuil of iets dergelijks ben je snel gestapt natuurlijk.
Hij is bijna een jaar nu en hij groeit veel minder dan eerder, dus groeipijn is het denk ik niet meer nee. Dat had ik dan eerder verwacht, ook omdat hij juist eerder veel groeide en nu niet meer.
Ik heb hem verteld dat ie rust moet houden. Daar is ie uiteraard niet mee akkoord.

Het kan inderdaad best iets van een kneuzing of verrekking zijn, met de stijfheid na rust. Enige gekke vind ik daaraan dat ie dus tijdens het wandelen nergens last van had (leek te hebben). Maar goed, ik heb het niet zien gebeuren en in een kuil of iets dergelijks ben je snel gestapt natuurlijk.
Hij is bijna een jaar nu en hij groeit veel minder dan eerder, dus groeipijn is het denk ik niet meer nee. Dat had ik dan eerder verwacht, ook omdat hij juist eerder veel groeide en nu niet meer.
Ik heb hem verteld dat ie rust moet houden. Daar is ie uiteraard niet mee akkoord.
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik zou het even een paar dagen aankijken en hem aan de riem uit laten en geen gekke dingen laten doen. Als het niet beter wordt of erger dan even langs de DA gaan.
Zorro had met zijn kapotte kruisbanden wel een beetje hetzelfde. Die liep er ook gewoon mee. Dus was ook lastig om uit te vogelen wat hij had. Een foto bracht wel uitkomst.
Succes, hopelijk is het niks en is hij snel weer helemaal de oude!
Zorro had met zijn kapotte kruisbanden wel een beetje hetzelfde. Die liep er ook gewoon mee. Dus was ook lastig om uit te vogelen wat hij had. Een foto bracht wel uitkomst.
Succes, hopelijk is het niks en is hij snel weer helemaal de oude!

- Soooof
- Zeer actief
Dank allen! Vandaag lijkt alles weer normaal... Maar goed, dat leek het gister ook, dus ik wacht nog even af. Als het goed blijft gaan doen we straks een rondje bos aan de lijn om te kijken of daarna alle poten nog steeds meedoen.
- Soooof
- Zeer actief
Het lijkt elke keer beter te gaan, tot Rex weer te veel doet...
Wat ook niet echt meehelpt is dat we hier in huis parket hebben liggen, wat natuurlijk glad is. Normaal kan ie daar prima mee omgaan (en maakt ie er tijdens z'n spel zelfs gebruik van
) maar nu is het een last. Nog steeds een beetje hetzelfde, als je met hem loopt zie je niks aan hem, maar weer thuis hinkt ie dan weer. Volgens mij loopt ie er uit enthousiasme dat ie buiten is (want dat is nu minder dan normaal, we dwingen de rust natuurlijk een beetje af) gewoon dwars doorheen.
Ik ben maandag even bij de dierenarts langsgelopen om met de assistente te overleggen (is namelijk letterlijk om de hoek
) en toen zeiden ze dat het vandaag toch echt beter zou moeten gaan.. Dus we gaan zo naar het bos en afhankelijk van hoe het daar gaat besluiten of we toch langs moeten.
Ik ben maandag even bij de dierenarts langsgelopen om met de assistente te overleggen (is namelijk letterlijk om de hoek
-
natalie
- Zeer actief
Ai, ik ben benieuwd hoe het vandaag gaat.
- Soooof
- Zeer actief
Hetzelfde, het wordt niet slechter, maar ook niet beter. Morgenmiddag een afspraak. Ik wil hem eigenlijk geen pijnstiller geven, want dan loopt ie er (denk ik) nog meer doorheen. Nu doet ie tenminste nog een soort van kalm omdat het pijn doet. Maar goed, morgen maar even overleggen.
- Soooof
- Zeer actief
Nou, we zijn geweest hoor. We hebben eenmaal gekneusde teen en eenmaal ontstoken pees in de lies. Gekneusde teen is waarschijnlijk gewoon lompigheid (daar kan ik me alles bij voorstellen
), maar de ontstoken pees kon de DA niet echt één oorzaak voor aanwijzen. We mochten naar de orthopeed, maar hij waarschuwde al dat die waarschijnlijk niet veel meer kan zeggen. Oplossing: ontstekingsremmer en twee weken rustig aan doen. Dat eerste boeit Rex nog minder dan niks, dat tweede echter....
Hij gromde nog wel even boos, wat ik best kan begrijpen als iemand hard duwt op de plek waar je pijn hebt.
Hij gromde nog wel even boos, wat ik best kan begrijpen als iemand hard duwt op de plek waar je pijn hebt.
-
natalie
- Zeer actief
Oh, dus toch goed dat je even naar de dierenarts bent gegaan! Ja, ik snap ook dat het pijn doet wanneer iemand bij je op een ontstoken pees drukt, oef... Rustig aan doen gaat vast een lastige opgave worden, maar er zijn gelukkig ook veel andere leuke bezigheden te verzinnen
. Veel succes!
- Soooof
- Zeer actief
Ik schop dit topic even omhoog. Na de twee weken rust en ontstekingsremmers was het hele poot-gebeuren in september over en hebben we niks meer aan hem gezien. Gister gleed meneer echter uit in de blaadjes in het bos en sindsdien is het dezelfde ellende met dezelfde poot rechtsachter. Ofja, nu overdrijf ik een beetje, het is veel minder erg dan eerder, maar als we voelen op dezelfde plek in zijn lies als toen is het duidelijk dat dat pijn doet en dat was al die tijd niet het geval geweest. Sinds die uitglijder in het bos heb ik gister nog twee keer hetzelfde gezien (uitglijden in huis). Nou vind ik dat niet zo heel gek, als ik m'n enkel verzwik oid gebeurt het daarna vaak ook nog een paar keer door de optater die de pezen en banden gekregen hebben.. Gisteravond liep ie echt mank, nu niet meer, maar ik zie wel duidelijk nog een onregelmatigheid.
De ellende wil echter dat wij zaterdag op vakantie gaan voor een week en dat Rex uit logeren gaat. Ik loop dus zo maar weer even langs bij de dierenarts om met de assistente te overleggen wat handig is. Waarschijnlijk gaat die zeggen dat we het nog even moeten aankijken, wat ik best wil doen, maar het zit me niks lekker dat het dezelfde poot is met hetzelfde gemank. (Hetzelfde als in: erger als ie een tijdje gelegen heeft, weer minder als ie eenmaal een paar passen op gang is.) Nou zou ik vrijdag nog langs kunnen gaan met hem natuurlijk als het niet beter wordt en de jongen waar ie gaat logeren kent hem goed en die wil ook best met hem langs gaan mocht het nodig zijn in de week dat we weg zijn om evt weer een flesje ontstekingsremmer op te halen.
Als het volgende week niet beter zou zijn, zou ik het liefst een foto laten maken, maar daar wil ik dan wel zelf bij zijn dus dat moet dan een weekje wachten. Weet wel dat jullie hier ook niks mee kunnen hoor.
Maar ik vind het gewoon sneu voor hem, hij mag nu natuurlijk weer niet rennen en spelen van mij, terwijl ie dat zo leuk vindt en ik wil gewoon niet dat ie pijn heeft
. En de timing met onze vakantie is wel bijzonder slecht. Enige geruststelling is nog dat ie de jongen waar ie gaat logeren werkelijk fantastisch vindt,
dus hij gaat het sowieso wel leuk hebben.
De ellende wil echter dat wij zaterdag op vakantie gaan voor een week en dat Rex uit logeren gaat. Ik loop dus zo maar weer even langs bij de dierenarts om met de assistente te overleggen wat handig is. Waarschijnlijk gaat die zeggen dat we het nog even moeten aankijken, wat ik best wil doen, maar het zit me niks lekker dat het dezelfde poot is met hetzelfde gemank. (Hetzelfde als in: erger als ie een tijdje gelegen heeft, weer minder als ie eenmaal een paar passen op gang is.) Nou zou ik vrijdag nog langs kunnen gaan met hem natuurlijk als het niet beter wordt en de jongen waar ie gaat logeren kent hem goed en die wil ook best met hem langs gaan mocht het nodig zijn in de week dat we weg zijn om evt weer een flesje ontstekingsremmer op te halen.
Als het volgende week niet beter zou zijn, zou ik het liefst een foto laten maken, maar daar wil ik dan wel zelf bij zijn dus dat moet dan een weekje wachten. Weet wel dat jullie hier ook niks mee kunnen hoor.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Wat sneu zeg. Ik zou ook even de knie goed laten nakijken op kniebandproblemen. Jura haar knieproblemen begonnen ook met klachten in de lies vanwege compenseren. Ook omdat je zegt dat het nu door een uitglijder weer slechter is, vaak is een knieband niet meteen helemaal door maar kan blijven opspelen en steeds verder scheuren.
Maar ik hoop dat het niet dat is voor jullie! Succes.
Maar ik hoop dat het niet dat is voor jullie! Succes.
- Soooof
- Zeer actief
Ja, als we terug zijn van vakantie ga ik dat even met de DA bespreken en afhankelijk van wat die denkt dus maar een foto laten maken. Maar hij vindt de dierenarts al niet zo tof, dus ik doe dat liever na volgende week, dan kan ik gewoon zelf met hem mee. Voor nu loopt ie alweer beter dan vanmorgen, dus ik hoop dat ie dat vasthoudt (en een beetje kalm doet zo buiten
) en dat dat vanavond zo blijft. Je ziet het nu denk ik alleen aan hem als je hem kent, maar toch zit het me niet lekker. De assistente zei inderdaad even afwachten, maar ook dat ze vrijdag nog veel ruimte hebben om eventueel met hem langs te komen als ik dat wil, dus dat is fijn. We gaan zo ook nog even bij hen langs om een koekje te halen.
Dan kan de assistente me meteen zeggen of zij het ook ziet, of niet.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Soooof schreef:Ik schop dit topic even omhoog. Na de twee weken rust en ontstekingsremmers was het hele poot-gebeuren in september over en hebben we niks meer aan hem gezien. Gister gleed meneer echter uit in de blaadjes in het bos en sindsdien is het dezelfde ellende met dezelfde poot rechtsachter. Ofja, nu overdrijf ik een beetje, het is veel minder erg dan eerder, maar als we voelen op dezelfde plek in zijn lies als toen is het duidelijk dat dat pijn doet en dat was al die tijd niet het geval geweest. Sinds die uitglijder in het bos heb ik gister nog twee keer hetzelfde gezien (uitglijden in huis). Nou vind ik dat niet zo heel gek, als ik m'n enkel verzwik oid gebeurt het daarna vaak ook nog een paar keer door de optater die de pezen en banden gekregen hebben.. Gisteravond liep ie echt mank, nu niet meer, maar ik zie wel duidelijk nog een onregelmatigheid.
Als het volgende week niet beter zou zijn, zou ik het liefst een foto laten maken, maar daar wil ik dan wel zelf bij zijn dus dat moet dan een weekje wachten. Weet wel dat jullie hier ook niks mee kunnen hoor.Maar ik vind het gewoon sneu voor hem, hij mag nu natuurlijk weer niet rennen en spelen van mij, terwijl ie dat zo leuk vindt en ik wil gewoon niet dat ie pijn heeft
. En de timing met onze vakantie is wel bijzonder slecht. Enige geruststelling is nog dat ie de jongen waar ie gaat logeren werkelijk fantastisch vindt,
2 weken rust is bij een ontstoken pees/spier blessure ook heel weinig hoor
Kan dus prima dezelfde blessure zijn waar hij nu last van heeft
- Soooof
- Zeer actief
Dat wist ik niet, dankjewel. We hebben ook niet na die twee weken weer in één keer alles gedaan natuurlijk, maar we zijn wel weer gaan opbouwen. Dus zes weken echt rust zijn het niet geweest. We hebben wel in de tussentijd af en toe aan die pees gevoeld en daar reageerde hij niet meer op dus het ging in elk geval wel beter. Maar dan is het mogelijk toch niet volledig genezen of heeft het weer een optater gekregen door dat uitglijden. Ik ben op zich hoopvol, want de vorige keer had ie er steeds ‘s avonds meer last van maar nu lijkt het goed te gaan. *klopt af*
-
blondie
- Zeer actief
Ik lees dat hij thuis ook veel uitglijdt, heb je kleden liggen of is de vloer overal erg glad?
- Soooof
- Zeer actief
Nee er liggen kleden. En het valt mee hoe glad het is, het is wel glad parket, maar ik kan bijv op mijn sokken niet glijden. De kleden liggen er voornamelijk voor hem, maar hij loopt ook goed op de gladde stukken. Normaal gesproken glijdt ie niet, alleen soms als ie speelt. (En dan verdenk ik hem ervan het expres te doen trouwens
.) En nu dus 2 keer na die glijder in het bos.
- Soooof
- Zeer actief
We zijn terug van vakantie, en Rex ook. De jongen waar ie logeerde heeft er goed op gelet, maar op de eerste dag na niks meer aan hem gezien. Vandaag zelf weer met hem naar het bos geweest en ook ik zag niks meer aan hem. Ik hoop dus dat het allemaal goed meevalt. Overweeg wel om alsnog een foto te laten maken van zijn knieën, rug en heupen, dat ga ik even met de dierenarts overleggen. Meer voor mijn eigen gemoedsrust.