Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nog steeds niks: wat mankeert Uma?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Nog steeds niks: wat mankeert Uma?

Ongelezen bericht door LongFields »

Eet ze paardenmest voor zover je weet? Misschien krijgt ze daar pijn in haar maag van?
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.

Ongelezen bericht door ruygemoor »

is er ook al eens getest op auto-immuunziekten zoals Lupus bv. en SLE?
die kloven in de voetzooltjes, kapotte oorranden enz. kunnen daar ook op wijzen.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Kan het niet gewoon stress zijn?
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Ziekte van Addison? Wordt vaak over het hoofd gezien door dierenartsen, zeker als het niet overduidelijk is...
Als ze in een crisis zitten, verzwakken ze ook, bleke slijmvliezen etc.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik zou naar een holistisch dierenarts gaan met dit vage verhaal, i.p.v. op honderd en een dingen te laten testen. Ik loop er nu bij eentje met mijn hond en ik sta werkelijk versteld wat die naar boven brengt, niet alleen op lichamelijk maar ook op emotioneel vlak. En het klopt allemaal als een bus, ik zie het van vlakbij. Dingen die de gewone dierenarts nooit had kunnen vermoeden laat staan had kunnen diagnosticeren. En de behandeling geeft ook goede resultaten :ok:
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Wil niet een spelbreker zijn maar mijn Bowie is elke test van Leish negatief uitgekomen maar ze heeft toch echt leish symptomen.. alle testen zijn goed, geen afwijkingen, PCR gedaan, de elisa gedaan.. grootbloedbeeld etc.. alles dik in orde.. maar toch.. ik zie een hond met hele duidelijke leish oren, inmiddels is ze al bij beide oren een flink stuk kwijt...
Heb haar 6 maanden geleden toch op de allopurinol gezet, en sinds 1,5 maand krijgt ze nu bai fen erbij dat is een kruiden gedoe speciaal voor leish honden en nu zie verbetering.
Je kan aan een eiwitforese zien of er leish speelt ja of nee... alle andere testen kunnen zomaar een verkeerd beeld geven, en laat ik die juist nog niet gedaan hebben omdat niemand mij daarop wees, ja 2,5 maand geleden een vrijwilliger van een stichting die heel veel in griekenland zit en zich mega verdiept in deze ziekte en alles in kaart aan het brengen is.
Het gaat om de verschillende testen bij elkaar en daar het totaal beeld ervan plus de eventuele uiterlijke symptomen.
Nare nare klote ziekte bah.. Bowie nu 10 als pup zijnde naar nederland gekomen ( 5 weken oud) en sinds 1,5 jaar dus echt leish symptomen, vaag heel vaag maar ik ben niet gek, al moet ze geen risico factor meer zijn.. nogmaals ik ben niet gek.

Hopelijk kom je erachter wat er scheelt... geloof je onderbuik gevoel laat je niet wegsturen.
Afbeelding
mirriejj
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond

Ongelezen bericht door mirriejj »

*Wolf* schreef:Ik zou naar een holistisch dierenarts gaan met dit vage verhaal, i.p.v. op honderd en een dingen te laten testen. Ik loop er nu bij eentje met mijn hond en ik sta werkelijk versteld wat die naar boven brengt, niet alleen op lichamelijk maar ook op emotioneel vlak. En het klopt allemaal als een bus, ik zie het van vlakbij. Dingen die de gewone dierenarts nooit had kunnen vermoeden laat staan had kunnen diagnosticeren. En de behandeling geeft ook goede resultaten :ok:
Hier net zo!Ik ben totaal niet van het zweverige, maar bij mijn hond was dit ook de oplossing. Hij bleek de ziekte van lyme te hebben, helemaal hersteld is hij ook niet, maar na maanden rondlopen bij verschillende DA's, was zij degene die het vond en binnen enkele dagen knapte mijn hond zienderogen op.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik lees dit nu pas, wat naar dat ze (af en toe) zo ziek is! Hopelijk kan het mysterie worden opgelost, of eigenlijk: hopelijk komt het niet meer terug!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

"Verder zijn haar slijmvliezen altijd wat bleek en heeft ze een geïrriteerde huid en kloven tussen de voetzolen. Ook haar oren hebben altijd wat gekke plekken in de randen."
Is dat bovenstaande altijd zo of als ze dus last heeft van die diarree en de verlamming?

Je komt nogal ergens met de hond, wellicht is het handig om bij te houden waar je bent geweest een bepaalde periode om te zien of dat een reactie geeft? Bepaald duingebied bijvoorbeeld met specifieke beplanting waar ze doorheen heeft gerend?
Het hoeft natuurlijk geen voedselgevoeligheid te zijn, maar het kan ook een reactie zijn op bepaalde planten.

Verder die opmerking van mij om de gewrichten en wervels eens na te lopen kan volgens mij geen kwaad. En zelf heb ik ervaren dat een ongemak niet altijd aanwezig blijft. Mijn Finn had weliswaar meerdere aandoeningen, maar kon weken nergens last van hebben en dan ineens liep ik buiten en zakte hij door zijn achterpoten en kon nauwelijks nog lopen bijvoorbeeld. En telkens dacht ik dat het dan het einde zou betekenen maar liep hij wat dagen weer alsof er niets aan de hand was.
Hem heb ik toen hij een jaar of 5 was chiropractisch laten behandelen, en toen zijn er nog wat zaken in zijn rug behandeld waardoor hij weer een stuk vrijer kon bewegen bijvoorbeeld.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Moniek B. schreef:Ziekte van Addison? Wordt vaak over het hoofd gezien door dierenartsen, zeker als het niet overduidelijk is...
Ik moest ook meteen aan Addison denken, de hond van mijn zusje had het. Maar Uma is op veel dingen getest, dus wellicht ook op Addison.
Arline
Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

Vervelend dat je niet weet wat er met Uma is. Helaas ken ik dat gevoel :(:
Sterkte! Hoop dat je er snel achter komt en Uma opknapt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
Joyce112
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce112 »

Wat vervelend voor jullie en Uma! :cry:

Harry heeft ook Leish.
Hij heeft 2x gehad dat hij heel z'n achterkant niet kon gebruiken; staat, poten, rug hij kon niks.
Schrok me helemaal rot. Of dat met de Leish te maken heeft weet ik niet, maar nu hij die pillen krijgt heeft hij dit niet meer gehad.
Ook kreeg hij van die aangevreten oren; tenminste zo noem ik het.
Wanneer hij die pillen niet krijgt, wordt hij heel mager en krijgt hij diarree.
Ik was er een tijdje mee gestopt, omdat het voor z'n nieren niet zo fijn is, maar ik ben er toch weer mee begonnen want ik merkte dat hij zich weer slechter ging voelen. Nu zie ik hem langzaamaan weer opknappen.

Hier heb je eigenlijk niks aan, want ze is natuurlijk al getest op Leish..

Ik hoop dat jullie er snel achter komen wat er met Uma aan de hand is.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

jvanringen schreef:
Moniek B. schreef:Ziekte van Addison? Wordt vaak over het hoofd gezien door dierenartsen, zeker als het niet overduidelijk is...
Ik moest ook meteen aan Addison denken, de hond van mijn zusje had het. Maar Uma is op veel dingen getest, dus wellicht ook op Addison.
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten :schrik: Ik ga het eens na bij de dierenarts.

Heel veel dank voor het meedenken!
We hebben besloten nu beter op te letten waar we lopen en wat ze er (uit)vreet. Ze is niet zo'n schrokop maar het kan natuurlijk dat ze in die bosjes wel eens wat vindt. En we hebben haar op een voer gezet met alleen zalm als eiwitbron. Ook qua snacks gaan we even helemaal over op enkel zalm; eens zien of het dan rustig blijft.

Ze is trouwens niet echt verlamd, maar erg verzwakt. Al kan ze haar diarree absoluut niet ophouden. Als ze kracht zet met een achterpoot loopt het eruit en als ze zich schudt sproeit ze de kak tegen de muur :oeps:

Met beide honden wil ik deze zomer ook eens naar de chiropractor. Dat vind ik wel een goede en kan alleen maar goed doen denk ik.
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Heb je de bloeduitslagen gekregen?
Bij Addison moet worden gekeken naar de verhouding natrium en kalium. Natrium is dan te laag, kalium is te hoog. Als je dat ziet in het bloed, is het duidelijk. Maar het kan ook nog, zeker als ze niet in een crisis zitten, in de randwaardes zitten en dan wordt het al lastiger te diagnosticeren. De symptomen zouden erbij kunnen passen...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik zou het niet weten maar wil je veel beterschap wensen voor Uma. Hopelijk is het iets onschuldigs.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Moniek B. schreef:Heb je de bloeduitslagen gekregen?
Bij Addison moet worden gekeken naar de verhouding natrium en kalium. Natrium is dan te laag, kalium is te hoog. Als je dat ziet in het bloed, is het duidelijk. Maar het kan ook nog, zeker als ze niet in een crisis zitten, in de randwaardes zitten en dan wordt het al lastiger te diagnosticeren. De symptomen zouden erbij kunnen passen...
De hond van mijn zus vertoonde niet alle symptomen van Addison in even sterke mate, daarom werd er steeds niet op getest "want dat kon het niet zijn", tot in Utrecht aan toe, waar ze meer dood dan levend naar toe is gegaan. Niemand wist wat ze mankeerde. Toen heeft de eigen DA uiteindelijk toch op Addison laten testen, en jawel hoor, en niet zo'n klein beetje ook. De hond is daarna met medicatie problemloos ruim 14 jaar geworden.
Manuma
Zeer actief

Inmiddels weer wat dierenartsbezoeken verder en nog steeds hebben we niet in beeld wat ze heeft. We zijn verhuisd en ik ben nu bij een dierenarts die ein-de-lijk ook dolgraag wil weten wat ze nou mankeert. Fijn dat iemand zo meedenkt en ze is fijn op de hoogte van buitenlandse ziektes.

Er zijn wat symptomen bij gekomen.
Haar huid is schilferig met periodes van een aantal weken, dan stopt het weer. En ze heeft allerlei pigmentvlekken gekregen. Heel veel zelfs.

Ik heb nog eens dit topic doorgenomen en Addison is iets wat we eigenlijk nog steeds niet door hebben gekregen. Dit gaan we eens overleggen.
Ze heeft wel minder diarree gehad de laatste maanden gelukkig, dus ze is ook niet meer zo ziek geweest. Nu is het vooral haar huid.

Ze had eerst 1 stip op haar hoofd. Daar is nu een grote pigmentvlek omheen ontstaan, de zwarte spikkels zitten ook in de huid en de bruine stipjes richting de neus zijn ook nieuw. Haar buik zit ook vol met zwarte spikkels.Afbeelding

Addison nemen we sowieso alsnog mee, en ik hoopte eigenlijk dat iemand hier wellicht iets denkt te herkennen?
Het lastige is dat we nu bij verschillende dierenartsen geweest zijn omdat ik ze elke keer niet prettig vond. "Ik weet het niet, succes en doei". En die bloeduitslagen zijn zo verdomd lastig te krijgen iedere keer. De laatste heb ik gewoon nooit ontvangen :gvd:
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ach god, wat sneu zeg.
En wat een getob. Hoop dat het duidelijk wordt..
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

er is ook een facebookpagina voor middellandse zeeziekten..schijnt wel een goeie te zijn :-)
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Is er wel eens een biopt genomen van de plekjes? Misschien is het iets van een auto-imuumziekte. Lupus?
Manuma
Zeer actief

Bedankt :flower:
Gollum schreef:Is er wel eens een biopt genomen van de plekjes? Misschien is het iets van een auto-imuumziekte. Lupus?
Nee, de plekjes zijn nieuw.
De dierenarts is nu een plan aan het opstellen en zich aan het verdiepen in diverse ziektes en symptomen. Ze heeft nog nooit iets als wat Uma heeft gezien. Vandaar dat ik het topic ook weer even omhoog haal. Ze heeft de uitslagen van de vorige tests (op 1 na) ook gekregen en is aan de hand daarvan aan de slag. Ze wilde niet, net als de rest, maar wat testen en dan wel zien. Ik wil het nu zo graag echt duidelijk krijgen wat ze mankeert. Ik vertrouw het niet, ook al is ze niet ziek.

Ik heb Addisson als idee meegegeven aan haar en zij verdiept zich ook in meer Middellandse ziektes dan alleen de standaardziektes.
Ingrid, dankjewel. Ik ga direct kijken of er iets herkenbaars tussen staat.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Misschien ook de blik breed houden en ook niet specifieke Middellandse Zee-ziekten meenemen? Als ik het rijtje klachten lees zou ik (als dat nog niet is gedaan) ook haar schildklierwaarden eens laten onderzoeken. Ik lees n.l. wel heel veel klachten die in dit rijtje voorkomen:

Honden met een traag werkende schildklier zijn sloom en lopen stijf. Ze gaan graag op een warm plekje liggen slapen. Hoewel de eetlust gelijk blijft, komt de hond aan. Honden kunnen kaal worden, hebben vaak een verdikte huid. Er is geen sprake van jeuk. Teven met hypothyreoïdie worden niet loops. De hond heeft een trage hartslag.

Sommige honden met een traag werkende schildklier hebben diarree, krijgen vergrote melkklieren en kunnen melk gaan geven. Ook krijgen sommige honden een dunne vacht, donkere plekken in de huid, en kan de huid gaan ontsteken en vettig worden. Bij enkele honden raken de zenuwen bekneld, wat zich kan uiten in kreupelheid, een scheve kopstand of verlamde aangezichtsspieren.

Als de problemen van uw hond niet in bovenstaand lijstje staan en /of uw hond drinkt en plast veel, dan heeft uw hond waarschijnlijk geen schildklierproblemen.

Bron
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Is er ook op anaplasma onderzocht?
Niet alle symptomen komen helemaal overeen maar een hond die ik ken had naast de standaard klachten ook nog andere klachten.

https://www.mcvoordieren.nl/anaplasma
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Eens met Branka, ik zou me zeker niet alleen op de Middellandse zeeziektes focussen.
Lupus lijkt me bijvoorbeeld ook zeker een mogelijkheid, gezien de syptomen.
Wel heel vervelend dat je nog steeds niet zeker bent van wat haar mankeert, maar zo te lezen is ze bij je nieuwe dierenarts in goede handen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat lastig zeg! Maar wel fijn dat je nu eindelijk een dierenarts hebt gevonden die tot de bodem wil gaan om het uit te zoeken! :ok:
De standaard middellandse zeeziektes voor het gebied (Leish, Ehrlichia, anaplasmose) waren ook in Nederland nog eens onderzocht, toch?

In de quote die Branka plaatste over schildklieraandoeningen komen inderdaad ook wel veel specifieke klachten terug die Uma ook heeft, dat lijkt me dus zeker het onderzoeken waard!
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Manuma schreef: Addison nemen we sowieso alsnog mee, en ik hoopte eigenlijk dat iemand hier wellicht iets denkt te herkennen?
Het lastige is dat we nu bij verschillende dierenartsen geweest zijn omdat ik ze elke keer niet prettig vond. "Ik weet het niet, succes en doei". En die bloeduitslagen zijn zo verdomd lastig te krijgen iedere keer. De laatste heb ik gewoon nooit ontvangen :gvd:
Gewoon even mailen en om vragen! Ik vraag altijd de complete patientenkaart op als ik een uitstap heb moeten maken naar een andere d.a. zoals voor een MRI laatst. Ik vraag echt om alles, ook de foto's en zo.

Ik hoop dat je er snel achterkomt wat ze heeft!
Manuma
Zeer actief

Ik heb de klinieken allemaal gebeld en op één na inderdaad de patiëntenkaart gekregen, het viel alleen niet altijd mee :mrgreen:

Die schildklierafwijking lijkt qua symptomen inderdaad wel heel erg op wat Uma heeft.
We focussen niet alleen op de Middellandse ziektes meer hoor maar ik vind het wel fijn dat deze dierenarts zich wilt verdiepen in meer dan alleen de veel voorkomende. We hebben Uma een aantal maanden geleden nogmaals op alle veel voorkomende ziektes laten testen toen ze zo ziek was (waterige diarree en verzwakte achterhand).

Bedankt voor het meedenken, ook deze gedachtes speel ik even door!
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Als jullie er via de reguliere weg niet uit kunnen komen, zou je eens contact kunnen opnemen met holistische dierenkliniek den hoek. Die zitten in de Bilt.

Wij hebben daar ooit met een paard gelopen en hebben daar ook veel gepraat met mensen die honden hebben. Ik was er met onze kat die de ziekte van Crohn heeft ook bijna heen gegaan maar dat bleek uiteindelijk niet nodig.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Manuma
Zeer actief

toots schreef:Als jullie er via de reguliere weg niet uit kunnen komen, zou je eens contact kunnen opnemen met holistische dierenkliniek den hoek. Die zitten in de Bilt.

Wij hebben daar ooit met een paard gelopen en hebben daar ook veel gepraat met mensen die honden hebben. Ik was er met onze kat die de ziekte van Crohn heeft ook bijna heen gegaan maar dat bleek uiteindelijk niet nodig.
Dat is inderdaad de volgende stap. Mochten we weer nergens op uit komen gaan we maar de alternatieve weg op.
Bedankt voor je tip, ik heb inderdaad weleens van hen gehoord.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ze zijn naast holistisch ook gewoon dierenarts ;)

Maar ik hoop dat jullie er nu gewon achterkomen wat het is.

Succes.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”