Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

werken met je hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

werken met je hond

Ongelezen bericht door lucie »

In heel wat topics kom ik het tegen: wandelen alleen is niet genoeg. Nee, je moet werken met je hond, opdrachten en taken geven, want veel honden hebben mentale stimulans nodig.
Maar wat verstaan jullie daar zoal onder? En dan heb ik het natuurlijk niet over de honden die echt moeten werken, als in politiehonden e.d.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: werken met je hond

Ongelezen bericht door Tineke »

Wij laten onze honden vaak zoeken tijdens een wandeling. Dat vinden ze ook erg leuk om te doen en kunnen het ook echt goed. En ze zijn altijd weer blij als ze het andere baasje gevonden hebben of het verstopte lekkers.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind de term 'werken' vaak nogal onjuist, want het gaat in veruit de meeste gevallen natuurlijk gewoon om sportief of hobbymatig actief met je hond bezig zijn ;-)

Mila is een hond die niet gelukkig wordt van alleen wandelen. Die wil vooral samen met mij iets doen en ook mentaal uitgedaagd worden. Dus: samen spelen, opdrachtjes uitvoeren, samen iets doen waarbij samenwerking erg belangrijk is (bijvoorbeeld behendigheid, dog dance), nieuwe trucjes leren, balletjes apporteren, etc. Dat geeft haar meer voldoening dan alleen de fysieke beweging van wandelen. Ik heb altijd de indruk dat ze liever een halfuur met mij op een veldje speelt en wat oefeningetjes doet, dan dat ze twee uur wandelt (en dat vindt ze ook echt heel leuk hoor). Als dat soort dingen er een paar dagen bij inschieten, merk je dat ook echt aan haar, dan loopt ze me de hele dag met een speel achterna, is rustelozer en staat constant paraat 'Wat gaan we doen, wat gaan we doen?'.

Amy heeft het ook, maar op een heel andere manier. Bij haar is het meer een uitlaatklep om haar overschot aan energie kwijt te kunnen. Dat lukt beter met een uurtje speuren of een halfuur behendigheid dan met drie uur wandelen. Bij haar gaat het minder om iets samen moeten doen, maar meer om haar in haar koppie moe maken, omdat ze anders de hele dag door het huis stuitert. Dat is dus meer een energiekwestie dan een heel sterke behoefte om samen met de baas iets te ondernemen.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik wandel met Vusi zo'n 2-3 uur per dag, onderweg doen we wel verschillende dingen. :ok:
Ik verstop me zij vindt mij.
dummy verstoppen
Balanceren op omgevallen bomen, gewoon lopen, sit/stay, down/stay
Heen en terug over gevallen bomen springen.
De "gewone" obedience oefeningen (volg, lig, blijf etc etc)

Het grootste deel van de wandeling loopt ze gewoon los en houdt ze zichzelf mentaal bezig :F:

Af en toe is het alleen "werk" in en rond onze ruine, dummies verstoppen, in en uit door het raam springen, af en blijf "uit het zicht" etc etc. :ok:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gericht ergens mee bezig zijn. Dus dat vraagt een zekere focus, zekere zelfbeheersing, intelligentie, samenwerking, contact. Of dat dan speuren is naar iets of iemand (meer dan alleen informatie verzamelen van de omgeving!), kunstjes doen of sporten, maakt niet zo veel uit. Hardlopen of fietsen met de hond vind ik er overigens niet zonder meer onder vallen. Dat vinden ze hier ook leuk om te doen, maar daar hoeven ze hun hersenen niet voor te gebruiken.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Cleva schreef:Nou gewoon. Dat het een beetje uitdaagt en serieus genomen wordt. Dat mag best gewoon een kuil graven zijn maar wel een beetje fanatiek.
Het is niet de bedoeling dat de wandeling alleen maar ontspannen geslenter is. Dan kom je thuis met honden die onvoldaan zijn.
Ja, eens. Een hand beloningen over de bosgrond om die neus te laten werken of een speeltje halen uit de bosjes of het water.
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Cleva schreef:Nou gewoon. Dat het een beetje uitdaagt en serieus genomen wordt. Dat mag best gewoon een kuil graven zijn maar wel een beetje fanatiek.
Het is niet de bedoeling dat de wandeling alleen maar ontspannen geslenter is. Dan kom je thuis met honden die onvoldaan zijn.
Yup.
Gewoon bezig zijn en niet een beetje lummelen. Daar is op een wandeling ook wel de ruimte voor, maar af en toe een apport of een spoor uitwerken, of wat gehoorzaamheidsoefeningen tussendoor.
Het moet een beetje uitdagend zijn, anders heb ik een strontvervelende hond in huis.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik versta daar helemaal niks onder, ik werk niet met mijn hond. Ik doe wel leuke dingen maar dat vind ik geen werken. Wandelen, brokjes strooien, op en over obstakels (boomstammen) springen, dingen gooien, zwemmen, trekspelletjes, knuffelen, af en toe es een nieuw truucje leren voor de lol. Nu en dan een denkspelletje of een brokjesspeurtocht en ze krijgt dingen om te kauwen zoals botjes en kongs. Maar werken? Nee hoor, dat doen we niet. We hebben alleen plezier.
mijke
Zeer actief

Mijn hond komt prima voldaan thuis na een heerlijke slenterwandeling hoor. Juist.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat mij betreft is dat de hond laten nadenken. Dat kan met clickertraining, onzinnige kunstjes of serieuze oefeningen uit de GG, jacht, agility etc etc. Als de hond maar uitgedaagd wordt. Het verschil met gewoon een wandeling vind ik namelijk dat de hond zich daarvoor mentaal niet hoeft in te zetten. Het is gewoon rennen en klaar, en daar is makkelijk een conditie mee op te bouwen. Dat soort honden zijn dan ineens wel voldaan als je ze mentaal uitdaagt met oefeningen en ze moeten nadenken.
mijke
Zeer actief

Cleva schreef:
mijke schreef:
Mijn hond komt prima voldaan thuis na een heerlijke slenterwandeling hoor. Juist.
Ja. Maar bij jou werkt altijd alles anders.
Ja, want als dingen niet hetzelfde werken als bij jou, dan is dat áltijd raar van de ander natuurlijk. Wat jij zegt is waar, de rest is een uitzondering. Mafkees. :LOL:
DeDiana
Zeer actief

Cleva schreef:
mijke schreef:
Ja. Maar bij jou werkt altijd alles anders.
Nou nee hoor, dat geldt hier ook voor Taartje en in iets mindere mate ook voor Amoz. Gewoon lekker kunnen bewegen en snuffelen en ze zijn intens tevreden. Ik zie mezelf al aankomen bij Taartje met allerlei 'activiteiten', die zal me vriendelijk verzoeken het lekker zelf te doen. Hoe minder ze moet en hoe meer ze haar eigen gang kan gaan, hoe blijer ze is :mrgreen:
mijke
Zeer actief

Cleva schreef:Nou, het is inderdaad een enorme uitzondering als een hond juist van slenteren voldaan thuis komt. Want dat is wat je zegt en het is slap gelul.

Dwars doen om het dwars doen.
Ach ga toch fietsen met je betweterige hoofd. Als ik een lekkere lange slenterwandeling maak, waarbij ik mijn fototoestel meeneem en vaak lang blijf staan, dan vindt Oor dat heerlijk. Dan kan ze overal uitgebreid lopen snuffelen en als ik ergens een poosje bezig ben komt ze bij me staan om te kijken wat ik zie. Af en toe even pauze op een bankje om heerlijk te knuffelen en van de geuren in de lucht te genieten op de uitkijktoren. Dan zijn we zo een paar uur onderweg over slechts enkele kilometers en als we dan thuis zijn zijn we allebei heerlijk moe en voldaan. En dan is er dus geen seconde gerend, gesprongen, gewerkt of anderzins actief gedaan.

Weet je van wat voor wandeling niemand hier voldaan thuis komt? Aan de korte riem stevig doorlopen in de stad. Heel iets anders dus.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

mijke schreef:Als ik een lekkere lange slenterwandeling maak, waarbij ik mijn fototoestel meeneem en vaak lang blijf staan, dan vindt Oor dat heerlijk. Dan kan ze overal uitgebreid lopen snuffelen en als ik ergens een poosje bezig ben komt ze bij me staan om te kijken wat ik zie. Af en toe even pauze op een bankje om heerlijk te knuffelen en van de geuren in de lucht te genieten op de uitkijktoren. Dan zijn we zo een paar uur onderweg over slechts enkele kilometers en als we dan thuis zijn zijn we allebei heerlijk moe en voldaan. En dan is er dus geen seconde gerend, gesprongen, gewerkt of anderzins actief gedaan.

Weet je van wat voor wandeling niemand hier voldaan thuis komt? Aan de korte riem stevig doorlopen in de stad. Heel iets anders dus.
Dat klinkt echt als een héérlijke wandeling. Het gaat bij jullie dus vooral om het samen zijn en lekker (laten) snuffelen. Met Jip kan ik ook lang doen over een korte afstand. Ook tijdens een wandeling in de wijk: hij gaat er gerust even bij zitten om uitgebreid rond te kijken. Soms duurt het mij net iets te lang, maar als ik dan zie hoe Jip zich kan verwonderen om alles, dan laat ik hem fijn even 'uit kijken'. In het bos doe ik tussendoor wel een zoekspelletje of een andere oefening. Vooral de oefeningen die om veel concentratie vragen, zijn echt vermoeiend. Daarna kan hij gerust een paar uur lekker slapen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

mijke schreef:Ik versta daar helemaal niks onder, ik werk niet met mijn hond. Ik doe wel leuke dingen maar dat vind ik geen werken. Wandelen, brokjes strooien, op en over obstakels (boomstammen) springen, dingen gooien, zwemmen, trekspelletjes, knuffelen, af en toe es een nieuw truucje leren voor de lol. Nu en dan een denkspelletje of een brokjesspeurtocht en ze krijgt dingen om te kauwen zoals botjes en kongs. Maar werken? Nee hoor, dat doen we niet. We hebben alleen plezier.
Het is maar wat je definitie van 'werken' is. Jij lijkt plezier ergens in hebben en werken niet met elkaar te kunnen combineren. Als ik kijk naar Gait dan neemt hij de 'taakjes' die ik hem geef doodserieus, maar heeft hij er ook enorm veel lol in. Het is in zoverre 'werk' dat hij er echt over moet nadenken, echt z'n hersens moet gebruiken. En natuurlijk laat ik wat 'werk' betreft hem alleen dingen doen waar hij plezier in heeft. Maar het is niet compleet vrijblijvend als je kijkt naar hoe hij ermee om gaat. Elco ziet overal taakjes in en bij hem is het meer een uitdaging om ervoor te zorgen dat hij niet doorschiet in z'n serieuzigheid
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Mijn honden hebben een hobby, we doen, als het uitkomt, detectie. Laicka gaat soms naar de schapen of behendigheid en verder kunnen we ons uren buiten vermaken. Dagelijks wordt hun neus aan het werk gezet waardoor ze voldaan zijn.
Toen ik veel fanatieker trainde merkte ik dat ze toch minder in hun vel zaten. Het zal me een worst wezen of andere mensen vinden dat ik "te weinig doe met een werkhond" maar ik heb hele tevreden honden en daar gaat het mij om
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

wij doen veel, heel veel, zoveel dat het voor menig hondje veel te veel zou zijn, vixen heeft er netaan genoeg aan.
of het werken is weet ik niet, voor vix wel denk ik en voor mij ook want ik moet elke keer weer opnieuw andere uitdagingen voor haar bedenken.
het heeft z'n voordelen, zo'n slim hondje, maar nadelen heeft het soms ook wel ;)

wat en hoe we doen varieert, maar het zijn altijd in spel verwerkte aandacht-, gehoorzaamheids- en geduldoefeningen plus zoeken en apporteren en dat doen we dan twee keer per dag, 's morgens langer en intensiever dan 's middags.
het broodnodige snuffelen en vrij rondlopen zonder dat er iets hoeft, komt in het begin van de wandeling aan bod; als we teruglopen van het veld kan dat ook, maar dan heeft ze niet zoveel puf meer :mrgreen:

ik denk dat het met dit net zo is als met alle andere dingen als het honden aangaat, de één doe je er een groot plezier mee en de ander zou van ellende niet weten waar ie het zoeken moest.
kijken naar je hond en je aanpak aanpassen aan wat die speciale hond nodig heeft, blijft voor mij toch wel een van de belangrijkste dingen bij het hondenhouden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
mijke
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:
mijke schreef:Ik versta daar helemaal niks onder, ik werk niet met mijn hond. Ik doe wel leuke dingen maar dat vind ik geen werken. Wandelen, brokjes strooien, op en over obstakels (boomstammen) springen, dingen gooien, zwemmen, trekspelletjes, knuffelen, af en toe es een nieuw truucje leren voor de lol. Nu en dan een denkspelletje of een brokjesspeurtocht en ze krijgt dingen om te kauwen zoals botjes en kongs. Maar werken? Nee hoor, dat doen we niet. We hebben alleen plezier.
Het is maar wat je definitie van 'werken' is. Jij lijkt plezier ergens in hebben en werken niet met elkaar te kunnen combineren.
Oh dat kan ik wel combineren hoor, maar als ik aan werken met de hond denk dan denk ik toch meer aan vastomlijnde sessies van een iets langere duur waarbij zowel lichamelijke als geestelijke concentratie en inspanning word vereist. Bijvoorbeeld een uurtje Agility doen of een spoor uitwerken of een twintig minuten durende trainingssessie voor een truucje of gehoorzaamheid. Dat is natuurlijk ook allemaal heel leuk en dat zie ik zeker wel als werken. Het verschil dat ik maak is dat ik er niet voor ga zitten zeg maar. Dat ik als ik een boomstam zie vrolijk tegen Oor zeg van hey leuk, hoppiehop! En dan springt Oor er op. Meestal dan, soms heeft ze geen zin en lopen we door. Niks hoeft. Dat vind ik wel wezenlijk anders dan werken waarbij het wel gewoon de bedoeling is dat je iets beter je best doet ergens voor. Verder zie ik in werken ook een component van beter willen worden ergens in, ook al is het voor de lol.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik noem een commando hier en daar en een snuffelspelletje zelf geen werken maar is meer vanzelfsprekend in hond-baas contact.
Echt werken zou voor mij zijn jachttraing, agility, schapendrijven etc. Denk ook dat er hondenrassen zijn die dat echt nodig hebben. Tussen echt werken en niets doen heb je natuurlijk een enorm scala aan activiteiten die een hond energie kost en die zorgen voor nieuwe prikkels. Bv de hond meenemen naar verschillende plekken. Ik denk dat de meeste meer actieve honden daar sowieso wel behoefte aan hebben, nieuwe prikkels of uitdagingen. 's morgens en 's avonds alleen een blokje om is toch wel een vrij saai bestaan.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Zelf vind ik het niet echt werken maar gewoon bezig zijn en zorgen voor wat uitdaging. Als we lopen gooi ik geregeld een minuscuul koekje weg voor Izzy welke ze dan zoekt. En al duurt het een kwartier, het is vreten dus ze moet en zal het vinden zelfs als ze door metershoog onkruid moet struinen. Daarna komt ze weer als een speer aan gerend. Zitten we stil bijvoorbeeld op het honden veld dan gooi ik ook vaak koek(tenzij andere honden het spelletje ook door hebben want dan wordt het matten) voor Izzy.
Ze gaat ook graag mee naast de fiets. En dat is dan niet suf een rondje fietsen los of vast maar ze staat me letterlijk uit de dagen om te racen. Dat kleine hondje heeft gewoon ergens een turbo ingebouwd of zo want ze is bijna niet bij te houden dan. Na 15 minuten af en aan racen is ze heerlijk voldaan.
Als Droef mee gaat dan gaan we niet zo hard met de fiets maar die vind een uitspatting ook wel leuk alleen is gewoon echt niet gebouwd om zo hard te gaan dus die besluit soms ook gewoon ergens te wachten tot Izzy en ik weer een rondje hebben gedaan. :mrgreen:

Droef geeft niet zo vreselijk veel om eten die gaat liever achter een bal of frisbee aan al doen we dat sinds een paar maanden bijna niet meer. Dus dan hebben we trekspelletjes tijdens het lopen of op het veld. Af en toe een commando wil hij best doen maar vraag niet teveel dan gaat hij gewoon languit liggen slapen. Voor de rest is Droef veel blijer als hij gewoon even lekker sociaal met andere honden mag doen, hij vergeet dan letterlijk iedereen om zich heen.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Maeve schreef:Het verschil met gewoon een wandeling vind ik namelijk dat de hond zich daarvoor mentaal niet hoeft in te zetten.
Niet op de manier waarop wij mensen hem invullen.
Zodra een hond de kans krijgt zelfstandig zijn reukzin te gebruiken en zijn eigen ding te doen (binnen de mate van het mogelijke) kan een doodgewone wandeling net ontzettend leuk zijn.
Het verschil tussen moe en niet moe kan uit een baas bestaan die een kwartier op een bank zit in het midden van het park, waarbij de hond zijn gang gaat.
Of er een lange lijn aan klikken en kijken waar je uitkomt. Wandelingen zijn vaak saai omdat wij dat ervan maken.

Hier geen gegooi of geluister meer tijdens wandelingen. Ik had heuse adrenaline junkies van mijn honden gemaakt uit vrees er te weinig mee te doen en ze zijn er een stuk prettiger op geworden nu ik activiteiten vermijd waarbij het adrenaline niveau de hoogte in schiet.
Naast het wandelen doe ik wat aan balanstraining, detectie en speuren. Vinden ze fantastisch maar er heerst (iets :mrgreen: ) meer rust in de kop.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Wij doen doodgewone wandelingen en de meeste zijn slenterend. Juist na het slenteren zijn ze moe, die neuzen hebben dan overuren gedraaid. Energie kwijtraken doe je niet alleen door te bewegen natuurlijk. Ik slenter geen uurtje trouwens, dat is meestal zelfs 3 uur.
Mijn honden zijn altijd rustig, thuis en buiten. Dus het zal toch wel goed gaan dan.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

-Saskia- schreef: Hier geen gegooi of geluister meer tijdens wandelingen. Ik had heuse adrenaline junkies van mijn honden gemaakt uit vrees er te weinig mee te doen en ze zijn er een stuk prettiger op geworden nu ik activiteiten vermijd waarbij het adrenaline niveau de hoogte in schiet.
Naast het wandelen doe ik wat aan balanstraining, detectie en speuren. Vinden ze fantastisch maar er heerst (iets :mrgreen: ) meer rust in de kop.
Interessant :ok:

Ik merk dat Ayleen meer moe en voldaan is na een half uur behendigheid dan anderhalf uur door het bos sjokken. Gisteren had ik een behendigheid wedstrijd en daar is ze vandaag nog moe van.

Vandaag wandelen we dan relaxt door het bos, geen haast. Dan is ze voldaan, maar echt mentaal moe is ze niet en kan vanavond zo weer zo'n wandeling doen.
Twee keer een uur behendigheid is haar wel teveel.

Onder werken versta ik zeker een half uur/uur mentale inspanning voor een hond.
Trucjes tijdens wandeling vind ik zelf niet hetzelfde als werken. Maar wel leuk om te doen. :wink:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

_Leonie schreef: Onder werken versta ik zeker een half uur/uur mentale inspanning voor een hond.
Trucjes tijdens wandeling vind ik zelf niet hetzelfde als werken. Maar wel leuk om te doen. :wink:
Dan zouden wij ook tijdens trainingen eigenlijk niet 'werken'. ;) Mijn trainingen zijn nooit langer dan 15 minuten achter elkaar, vind ik te lang om continu de volle aandacht te vragen. Een spoor uitwerken is vaak 10 minuten, bijten redden we de 10 minuten niet eens, denk ik. Appel wisselt, maar bij alle drie de onderdelen zijn ze daarna echt moe van de mentale inspanning. Ook daarna thuis gaan ze verder slapen. Voldaan zijn ze thuis na een korte sessie. Een wandeling is ontspanning, net zoals fietsen en hardlopen. Dat kan een paar dagen wel alleen, maar daarna willen ze toch echt weer meer / wat mentaals doen. Echt iets samen doen. Maar aan de andere kant merk je ook dat ze die wandelingen waar niks moet/gevraagd wordt ook erg waarderen, even koppie leeg maken ofzo.

Met een wandeling zijn ze misschien even aan het slapen thuis, maar niet zoals na een training oid.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

is het ook niet het feit, dat wat of een hond gewend is om dagelijks te doen, normaal gaat vinden.
ik bedoel als je dagelijks 3 uur wandelt met een hond, dan is het van zelf sprekend dat de hond dit op den duur ook verwacht te doen.
Lana is echt niet blij als ik dit zou doen, na een half uur wandelen, waarbij ze constant snuffelt, heen en weer rent, we wat commando's oefenen, zoals hier komen, blijven, verstoppertje spelen,
gaat ze op een gegeven moment gewoon mee slenteren, die onderneemt op het erf veel meer dan op een wandeling, maar ze is vanaf pup ook niet anders gewend,
toch heb ik een rustige tevreden hond, en die absoluut gelukkig is met de gang van zaken.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb er 2 die voldaan raken van rustig lopen en heel veel snuffelen. Zetten ze zelf hun neus aan het werk ;)

De andere 2 moeten actiever aan de slag met hun koppie om moe en voldaan te raken.
DeDiana
Zeer actief

Tamara81 schreef:Wandelen alleen is voor Lanai niet genoeg. Ze is een beetje hetzelfde als Mila van Diana qua behoefte aan samenwerken en uitdaging, als ik de omschrijving zo lees.

Lanai speelt heel graag met mij; dit vindt ze ook leuker dan wandelen. Ik doe zoekspelletjes, obstakels overwinnen, frisbee, snoepjes verstoppen en denkspelletjes. In de winter als de dagen korter worden ga ik weer wat kunstjes aanleren via YouTube.
Ik denk dat Lanai wel een hoger energieniveau heeft dan Mila ;-) Mila wordt nooit op een lichamelijke manier druk van te weinig samen doen en fysiek heeft ze ook helemaal niet zo enorm veel nodig. Het is bij haar echt het samen bezig zijn waar zij voor leeft, dat hoeft niet per se fysiek uitdagend te zijn voor haar. Toen ze jonger was had ze dat overigens wel meer nodig. Maar zo'n stuiterbal als Amy is ze bijvoorbeeld nooit geweest.
TessaThomas
Zeer actief

Oh, Tessa wil gewoon lopen en zelf bepalen waar we heen gaan in bekende gebieden, alsjeblieft. Geen gezeur aan haar hoofd dat ze dingen moet, samen naar een bloemetje kijken is iets wat er nog wel van af kan zo af en toe. Maar die heeft ook gewoon niks nodig, wordt niet vervelend van paar dagen minder wandelen. Die wil spelen met die 2 hier in huis, vooral geen andere honden tegenkomen en eten. :LOL: Zij werd juist een stuk aangenamer toen we stopten met trainingen, het enorm lange lopen, fietsen en hardlopen.
TessaThomas
Zeer actief

Nee, maar zo vat zij het wel op. Die andere vinden het leuk om samen dingen te ondernemen en na te denken en weet ik het wat. En dan is het natuurlijk geen moeten.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik moet bekennen dat ik de honden heel weinig opdrachten geef tijdens het wandelen. En toch is er wel contact. Ze hobbelen zeker niet apathisch achter me aan. Ze zijn eigenlijk voortdurend bezig met snuffelen, spoortjes uitwerken. Soms doe ik voor de gein ook met ze mee. Ik merk wel dat ze het heel leuk vinden als ik ook ga speuren, dan worden ze heel serieus, maar ik geef ze geen taken of zo. Een paar keer per wandeling wordt er achter elkaar aan geracet; daarvoor hebben ze zo hun vaste plekken. Verder pakt Lily wel meer ruimte dan Alfil, maar ze weet altijd wanneer ze moet komen om mij niet kwijt te raken. Alfil vindt het het einde als we met meerdere mensen gaan wandelen, liefst kinderen. Dan kan hij lekker alles in de gaten houden: zijn taak.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”