natalie schreef:Budkes schreef:natalie schreef:[Maar helaas krijgt een hond enkel te horen wat allemaal níet mag, zonder hem uit te leggen wat hij allemaal wél mag. Dat vind ik een gemiste kans.
Waar baseer je dit op? Op een moment? Op een eenmalig incident?
Ik doel uiteraard niet op jouw situatie, omdat ik die niet ken. Dus daar zal ik niet over oordelen. Maar ik zie bij veel hondenscholen dat zij de hond enkel leren wat allemaal
niet mag. Natuurlijk niet in 100% van de gevallen, zo heb ik dat niet bedoeld. Kennelijk lukt het mij niet om goed onder woorden te brengen wat de argumenten zijn om geen gebruik te maken van schoppen, slaan en andere fysieke correcties. De kern van de boodschap wordt er steeds niet uitgelicht, jammer.
Wat zie jij als schoppen? Zie jij schoppen als een flinke trap tussen de ribben? Of zie jij het ook als schoppen als je met de voet een zachte tik tegen de billen geeft?
Soms gaat een hond over de top en hebben ze een stimulans nodig om uit een situatie te komen.
Elke hond en elk ras Is anders. Erg gevoelige honden reageren al prima als jij met je vingers knipt of in je handen klapt. En die honden zijn vaal snel te trainen Door dat te combineren met een commando.
en sommige honden gaan Door en Door en Door die zitten in een situatie en komen er niet uit. Net zoals bijv een mens dat hysterisch Is soms een tik in het gezicht nodig heeft kan een zachte tik op een hond zijn billen of flank hetzelfde effect hebben. Ze zijn gelijk stil en dat beloon je dan.
Een tik met de voet Is geen schop en niet bedoeld om pijn te veroorzaken. Maar alleen bedoeld als een soort van snap out off it!
Sommige honden hebben dat nodig en absoluut heb je daarnaast gelijk in dat je moet uitzoeken wat het veroorzaakt maar je moet ook een beginpunt hebben om ze uit een situatie te laten komen.
Dat train je dan weer om naar een command wat je gebruikt en je moet leren dat te gebruiken voor het ongewenste gedrag start.
Natuurlijk ga je een hond niet inelkaar meppen of schoppen of pijn doen. Dat Is gemeen en onnodig.