Hmmm, tja...... mijn Nobby was volgens het asiel ook een "echte binnenkat". Maar goed, dat zal wel een uitzondering geweest zijnHanneke schreef:Het zou toch mogelijk moeten zijn om katten op karakter te fokken en dan te proberen de huiselijke eigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken? Bij de rasomschrijvingen van de raskatten wordt bij een aantal rassen aangegeven dat ze minder drang hebben om naar buiten te gaan dan andere. Daar zou je dus wat mee moeten kunnen. We hebben tenslotte in de loop der jaren de honden ook zo gefokt dat ze te gebruiken waren op manieren die wij handig vonden. Nu het almaar voller wordt lijkt het me nuttig dat katten op in-huis-blijf kwaliteiten worden gefokt.
En verder denk ik dat het voor mensen die problemen kunnen verwachten in de combinatie kat-buiten-buurt verstandig is om een volwassen kat uit te zoeken waarvan duidelijk is dat hij/zij niet of weinig naar buiten wil. Maar ja, dan heb je dus niet zo'n leuke kitten![]()

Dat is een lullige opmerking! Hiermee zeg je dus dat ik mijn raskat meer waard vind dan m'n rasloze (europese) korthaartjesHanneke schreef: Dat alles neemt niet weg dat het wel vaak zo is dat dit soort discussies alleen gevoerd worden over huis-tuin-keukenkatten en zelden of nooit over raskatten. Die komen namelijk bijna nooit los buiten. Stel je voor dat je 500 Euro wordt doodgereden, doodgebeten of ingepikt, denk ik dan. Dan kan het dus opeens wel, die tuin omheinen of de kat binnenhouden.

De reden waarom je raskatten veel minder vaak buiten ziet, is heel eenvoudig: raskatten hebben hele andere karakters. Ze zijn veel minder "wild" en hangen veel meer aan mensen dan de EK.
Bij hun is meestal de behoefte om naar buiten te gaan, niet of nauwelijks aanwezig, in tegenstelling tot de EK.