Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kitten introduceren bij hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Kitten introduceren bij hond

Ongelezen bericht door Carmen »

Na 20 jaar honden en katten bij elkaar geintroduceerd te hebben wordt hij nu toch wel spannend. Wij hebben drie katten en twee honden in huis. Lizzie nu 2,5 jaar oud en woont anderhalf jaar bij ons. In die tijd hebben we er een kat bij gekregen maar ook opvangers gehad. Ook heeft Lizzie bij Lorraine gelogeerd wat goed ging met haar katten.
Na altijd opvangers te hebben hebben we sinds afgelopen donderdag een kitten erbij.
Ook daarbij weer het hele ritueel doorlopen. Dekentjes van de een naar de ander om geur uit te wisselen. Kennis maken onder toezicht. De nieuwe kat "woont"eerst in een aparte kattenkamer en gaat later onder toezicht af en toe in de kamer.
Het kitten is vreselijk relaxed en rustig maar Lizzie is extreem gefixeerd. Associeren koekje bij positief gedrag ,spel en eten doen we al. Ook goed moe maken in hoofd en lijf. Maar zodra ze maar een glimp van het beest opvangt staat ze helemaal strak. Ze gaat helemaal overhangen en staat er met een strakke bek dicht tegenaan. Recept voor problemen dus dat wordt ook niet getolereerd maar ze is bijna niet bereikbaar. Ze heeft 1 keer ongelofelijk op haar flikker gehad toen ze erop dook. Maar ook daar was ze heel even van onder de indruk maar de fixatie blijft.
Ik ben er nu al zo zat van dat teletac en langdurige logeerpartijen al mijn nieuwe hersenspinsels zijn.
Muilkorf is overigens in bestelling maar als ze wil drukt ze haar ook zo dood, dus dat is geen oplossing.
Overigens als ze had gewild had ze al wat mogelijkheden gehad om haar echt wat aan te doen en dat doet ze ook niet maar voor mijn gevoel is het een kwestie van tijd.
Poes gaat niet weg en Lizzie (voorlopig :-p) ook niet
Dit is het probleem op vier pootjes
Afbeelding

Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Re: Kitten introduceren bij hond

Ongelezen bericht door Paisley »

Oops. Leuke uitdaging, jij liever dan ik :engel:
Als ik Mayke een kitten voorhoudt doet ze dr bek open alsof je een botje aanreikt. Terwijl ze wel met een kat kàn samenleven; bij mn moeder op bezoek (met katten) zorgt voor wat managen zonder dat het een echt een probleem wordt.
Kun je in geval van 'nood' de kat op laten groeien zonder honden totdat hij wat minder kwetsbaar is?

Ik heb ervaring met gebruik van een teletac (voor heel andere uitdaging) maar de TT lijkt me hier helemaal niet geschikt. Het laatste wat je wilt is dat je hond de kitten associeert met een schok. Dat zou bij Mayke heel wat woede en een eindeloze doortastendheid los kunnen maken.
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Als ik het zo lees zou ik dat risico nooit lopen, bij mij zou dat kitten per direct retour gaan voor z'n eigen veiligheid. Als Lizzie zo gefixeerd is en er niet uit te halen is, gaat dat geheid op een dag een dood kitten opleveren, ondanks correcties, teletac, muilkorf (gezellig) e.d.. Succes ermee in ieder geval, het is inderdaad een mooi katje. Maar ik vind het geheel erg onverstandig.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Sandra&co schreef:Als ik het zo lees zou ik dat risico nooit lopen, bij mij zou dat kitten per direct retour gaan voor z'n eigen veiligheid. Als Lizzie zo gefixeerd is en er niet uit te halen is, gaat dat geheid op een dag een dood kitten opleveren, ondanks correcties, teletac, muilkorf (gezellig) e.d.. Succes ermee in ieder geval, het is inderdaad een mooi katje. Maar ik vind het geheel erg onverstandig.
eens!
en ook met paisley voor wat betreft de teletac.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik dacht dat het houden van huisdieren gezellig moest zijn en ook dat de dieren zich veilig voelen. Ik zou de kitten linea recta retour doen. Hier doe je beide dieren geen plezier mee.
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Peer vloog hier bij binnenkomst zo het hok van het konijn in ( die loopt los in huis) kon hem er net uitvissen.

Ik heb hem de muilkorf aangeleerd, en aangelijnd geoefend als konijn los liep in huis.
Met een kitten zou ik momenten in dezelfde ruimte ik inplannen en oefenen. Kitten bench aanleren. Kitten in bench en dan met hond afstand verkleinen, kijken mag (=koek) fixeren is afstand vergroten.
Wel zorgen dat kitten de ruimte kan ontdekken zonder hond, dan wennen ze ook aan geur.

Peer jaagt extreem en met konijn ging met 2 weken prima samen los in huis. Met nieuw konijn weer opnieuw de fixatie en na paar dagen trainen ook oke.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

renee-uk schreef:
Sandra&co schreef:Als ik het zo lees zou ik dat risico nooit lopen, bij mij zou dat kitten per direct retour gaan voor z'n eigen veiligheid. Als Lizzie zo gefixeerd is en er niet uit te halen is, gaat dat geheid op een dag een dood kitten opleveren, ondanks correcties, teletac, muilkorf (gezellig) e.d.. Succes ermee in ieder geval, het is inderdaad een mooi katje. Maar ik vind het geheel erg onverstandig.
eens!
en ook met paisley voor wat betreft de teletac.
Eens . Ik zou er echt niet aan beginnen op deze wijze. Kitten vind zo een ander plekje en dat zou mijn keuze zijn.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Paisley
Zeer actief

Neeltje schreef:Ik dacht dat het houden van huisdieren gezellig moest zijn en ook dat de dieren zich veilig voelen. Ik zou de kitten linea recta retour doen. Hier doe je beide dieren geen plezier mee.
Ik ook, en dat gezegd hebbende was ik er al nooit aan begonnen. Ik heb wel konijnen die Mayke wel een kopje kleiner zou willen maken maar die hebben gewoon een afgesloten ren.
Het laatste wat ik wil is mijn leven dicht bouwen met dieren en zoveel gebruiksaanwijzingen moeten naleven dat het geen lust maar een last wordt. En zo'n katje kan natuurlijk door een per ongeluk open gelaten deur ineens op de verkeerde plek belandden en dan gaat het hartstikke mis.
Maar als Lizzie wel met volwassen katten nu samenleeft is er misschien wel uitzicht op een ontspannen samenzijn als het kitten wat groter is.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Apart eigenlijk dat ze in principe goed met katten kan, en dan nu zo heftig reageert op het kitten.
Ik zou het zelf een aantal dagen proberen met het kitten in een grote hondenbench. Zo vang ik hier ook opvangkittens op. De bench staat hoog; de honden kunnen wel snuffelen, maar de kittens kunnen zelf bepalen hoe dicht ze bij de honden in de buurt willen komen. Je kunt dan ook op een veilige manier trainen, want dat is soms lastig met een hond die wel luistert, maar kittens die de hele tijd boven op de hond willen springen, als een gek door de kamer racen, etc. ;-)
Als ze na een dag of drie nog steeds zo fixeert op het kitten, er ongezonde aandacht voor heeft en je er veel in moet sturen, zou ik denk ik ook het kitten uit logeren brengen en opnieuw een introductie doen als het kitten groter is. Misschien dat Lizzy het dan wel gewoon herkent als kat en het dan veel makkelijker gaat.
Paisley
Zeer actief

DeDiana schreef:Apart eigenlijk dat ze in principe goed met katten kan, en dan nu zo heftig reageert op het kitten.
Ja dat heeft Mayke ook. Ze ziet een kitten als een hapje, en een kat als een ander roofdier wat je kunt pesten als het zo uitkomt. Een volwassen kat jaagt ze op als ze de kans krijgt maar zou ze nooit bijten. En als het opjagen een paar keer is mislukt kan ze er ontspannen mee samen leven. Maar een kitten zou ze absoluut de nek omdraaien.
Wij vonden op de boerderij een nestje zwerfkatjes, gelukkig was de moederpoes pittig genoeg om dr kroost te beschermen. Maar we hebben het nestje wel in veiligheid gebracht natuurlijk.

Misschien is het de nestgeur die het triggert. Op het moment dat ik hier achter kwam, waren de kittens nog te jong om te kunnen lopen. Dus het is niet de plezier van het najagen die de trigger is geweest hier.
Als ik bij de kittens was geweest, werd ik ook heel intens door Mayke besnuffeld. Op geur van volwassen katten reageert ze nauwelijks.
Afbeelding
Carmen
Zeer actief

Lucia schreef:Peer vloog hier bij binnenkomst zo het hok van het konijn in ( die loopt los in huis) kon hem er net uitvissen.

Ik heb hem de muilkorf aangeleerd, en aangelijnd geoefend als konijn los liep in huis.
Met een kitten zou ik momenten in dezelfde ruimte ik inplannen en oefenen. Kitten bench aanleren. Kitten in bench en dan met hond afstand verkleinen, kijken mag (=koek) fixeren is afstand vergroten.
Wel zorgen dat kitten de ruimte kan ontdekken zonder hond, dan wennen ze ook aan geur.

Peer jaagt extreem en met konijn ging met 2 weken prima samen los in huis. Met nieuw konijn weer opnieuw de fixatie en na paar dagen trainen ook oke.
Wat je nu beschrijft is eigenlijk grotendeels wat we doen. Geduld dus... Het is ook nog maar een paar dagen
Carmen
Zeer actief

Op de verwijten dat het onverantwoord is. Poes woont in een aparte kattenkamer waar de honden niet in kunnen. 6m2 vol speelgoed en krabpalen. Andere katten komen er ook bij en ze krijgt veel aandacht. Daarnaast slaapt ze ook gewoon veel. Kennismaken gebeurt alleen achter een hek en onder toezicht. Lizzie zit dan vast. Of een ander dat leuk huisdieren vind houden of uberhaupt katten wil vind ik niet zo interessant. Wij moeten het hier nu mee doen en ik vraag tips om te helpen in het proces.

Lizzie is in dit huis komen wonen waar meerdere katten wonen en af en toe opvangers zijn. Daar heeft zij het ook gewoon mee te doen. Dat is tot nu toe altijd goed gegaan dus er was geen verwachting dat dit niet goed zou gaan.
Het lijkt wel of ze het kitten niet herkent als kat en als prooi ziet. Nu wordt het kitten vanzelf groot, ook in onze veilige omgeving gedurende de tijd. Dus tijd lost het sowieso wel op verwacht ik maar hoe eerder hoe beter.

@DeDiana en Lucia bedankt voor de tips. Het brengt mij nog wel op een idee hoe we naast de aparte plekken en hekken onze stoffen bench ook in kunnen zetten op plekken die spanning oproepen.

De Teletac was niet serieus, dit zijn van die gedachten als je iets zat bent. Net zoals ik mijn kinderen wel eens wil verkopen via marktplaats of de hond terug zet op het vliegtuig naar Spanje. Leuk is anders in deze situatie, dit hoop je niet en ik ben dat gedoe soms even zat. Net een echt mens.

Maar we lossen het gewoon op
Carmen
Zeer actief

alinelaila schreef:Mijn hemel, wat een verschrikkelijk mooi kitten :I: :I:
en net zo lief als mooi :I:
Carmen
Zeer actief

lor1_1984 schreef:
Carmen schreef:Poes gaat niet weg en Lizzie (voorlopig :-p) ook niet
Ze is welkom hoor zodra ik weer hersteld ben. :engel:
Denk dat ik die dikke zwartwitte heel blij maak met haar. :lol1:
:mrgreen:
DeDiana
Zeer actief

Paisley schreef:
DeDiana schreef:Apart eigenlijk dat ze in principe goed met katten kan, en dan nu zo heftig reageert op het kitten.
Ja dat heeft Mayke ook. Ze ziet een kitten als een hapje, en een kat als een ander roofdier wat je kunt pesten als het zo uitkomt. Een volwassen kat jaagt ze op als ze de kans krijgt maar zou ze nooit bijten. En als het opjagen een paar keer is mislukt kan ze er ontspannen mee samen leven. Maar een kitten zou ze absoluut de nek omdraaien.
Wij vonden op de boerderij een nestje zwerfkatjes, gelukkig was de moederpoes pittig genoeg om dr kroost te beschermen. Maar we hebben het nestje wel in veiligheid gebracht natuurlijk.

Misschien is het de nestgeur die het triggert. Op het moment dat ik hier achter kwam, waren de kittens nog te jong om te kunnen lopen. Dus het is niet de plezier van het najagen die de trigger is geweest hier.
Als ik bij de kittens was geweest, werd ik ook heel intens door Mayke besnuffeld. Op geur van volwassen katten reageert ze nauwelijks.
Inderdaad eigenlijk ook helemaal niet zo gek. Een kitten is natuurlijk veel kleiner en weerlozer en ook veel meer echt een prooi dan een sterke, snelle, volwassen kat.
Ik bedenk me nu dat ik sinds Amy, Amoz en Taartje hier wonen ook geen echt heel jonge, kwetsbare kittens meer opgevangen heb, alleen wat oudere kittens van minimaal 6 maanden. Dus misschien zou Amy wel hetzelfde reageren als Mayke op een piepjong kitten :schrik:
Carmen
Zeer actief

DeDiana schreef:
Paisley schreef:

Inderdaad eigenlijk ook helemaal niet zo gek. Een kitten is natuurlijk veel kleiner en weerlozer en ook veel meer echt een prooi dan een sterke, snelle, volwassen kat.
Ik bedenk me nu dat ik sinds Amy, Amoz en Taartje hier wonen ook geen echt heel jonge, kwetsbare kittens meer opgevangen heb, alleen wat oudere kittens van minimaal 6 maanden. Dus misschien zou Amy wel hetzelfde reageren als Mayke op een piepjong kitten :schrik:
Ik denk ook dat dit goed de reden kan zijn.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Als ik het zo lees vind ik het wel heel riskant gedrag. Ik heb hier tot twee keer toe een kitten bij de honden gezet, en dat ging prima, het enige waar ik op moest letten was dat er niet te ruw werd gespeeld of juist teveel getolereerd van zo'n bolletje met vlijmscherpe nagels en tandjes. Uiteraard ging zo'n hummel dus wel apart als ik er niet bij was, maar kittens werden vanaf moment 1 gezien als deel van de roedel en dat mis ik in jouw verhaal.

Ik zou jouw situatie geloof ik zelf niet aandurven. Wat jij beschrijft is wat ik verwacht als ik hier een konijn of kip bij de honden en katten zou zetten. Hevige interesse, maar niet om vriendjes te worden. :roll:

Ik hoop voor je dat het in orde komt, maar mijn keus zou het dus zeker niet zijn.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hakkene
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hakkene »

Carmen schreef:Op de verwijten dat het onverantwoord is. Poes woont in een aparte kattenkamer waar de honden niet in kunnen. 6m2 vol speelgoed en krabpalen. Andere katten komen er ook bij en ze krijgt veel aandacht. Daarnaast slaapt ze ook gewoon veel. Kennismaken gebeurt alleen achter een hek en onder toezicht. Lizzie zit dan vast. Of een ander dat leuk huisdieren vind houden of uberhaupt katten wil vind ik niet zo interessant. Wij moeten het hier nu mee doen en ik vraag tips om te helpen in het proces.

Lizzie is in dit huis komen wonen waar meerdere katten wonen en af en toe opvangers zijn. Daar heeft zij het ook gewoon mee te doen. Dat is tot nu toe altijd goed gegaan dus er was geen verwachting dat dit niet goed zou gaan.
Het lijkt wel of ze het kitten niet herkent als kat en als prooi ziet. Nu wordt het kitten vanzelf groot, ook in onze veilige omgeving gedurende de tijd. Dus tijd lost het sowieso wel op verwacht ik maar hoe eerder hoe beter.

@DeDiana en Lucia bedankt voor de tips. Het brengt mij nog wel op een idee hoe we naast de aparte plekken en hekken onze stoffen bench ook in kunnen zetten op plekken die spanning oproepen.

De Teletac was niet serieus, dit zijn van die gedachten als je iets zat bent. Net zoals ik mijn kinderen wel eens wil verkopen via marktplaats of de hond terug zet op het vliegtuig naar Spanje. Leuk is anders in deze situatie, dit hoop je niet en ik ben dat gedoe soms even zat. Net een echt mens.

Maar we lossen het gewoon op
Zet m op! Komt vast goed:)
Carmen
Zeer actief

Cleva schreef:Aanleren wat je wel wil. Dat is altijd het duidelijkst.
Niet zozeer in plaats van corrigeren maar wel als onmisbare context.

Kort aangelijnd naast je op de bank leggen en je gaat maar gewoon slapen. Alleen vanuit ontspannen gedrag vooruit gaan. Dan leg je het probleem op een begrijpelijke manier bij de hond om op te lossen.
Hij opereert nu vanuit het gegeven dat hij iets te bepalen heeft en het kitten dat wel kan ondergaan. Dat moet je veranderen.
Daar werd ik ook een beetje pissig van op haar met haar praatjes. Ze heeft zich maar aan te passen aan ons :zweep:

Wat we nu doen werkt goed. Kamer is in tweeen gedeeld met een dicht hek. Honden in de voorkamer, poezen in de achterkamer en tuin. Ze kunnen elkaar zien en ruiken maar niet echt bij elkaar komen. Kitten in en uit de kamer is spannend maar maken we leuk met door lekkere hapjes. Zodat als Nya opgetild wordt Lizzie afgeleid wordt en positieve associaties kan leggen. In spannende momenten krijgt ze iets te kluiven. Eerst was ze hier te geobsedeerd voor maar nu gaat ze er af en aan al liggen kluiven en weg van het kamerscherm. Soms is Nya opgesloten en hebben de honden het hele huis en tuin voor zichzelf en 's avonds gaat Nya in een stoffen bench voor bij ons en de honden in de kamer en Lizzie ligt er dan vast bij maar kan er niet bij.
De spanning dat ze strak staat, trilt en onbereikbaar is, is er wel af. maar ze let er nog wel continu op. Ik heb goede hoop en op deze manier is het veilig en is geen situatie waar continu spanning op staat.
Carmen
Zeer actief

Cleva schreef:Aanleren wat je wel wil. Dat is altijd het duidelijkst.
Niet zozeer in plaats van corrigeren maar wel als onmisbare context.

Kort aangelijnd naast je op de bank leggen en je gaat maar gewoon slapen. Alleen vanuit ontspannen gedrag vooruit gaan. Dan leg je het probleem op een begrijpelijke manier bij de hond om op te lossen.
Hij opereert nu vanuit het gegeven dat hij iets te bepalen heeft en het kitten dat wel kan ondergaan. Dat moet je veranderen.
Daar werd ik ook een beetje pissig van op haar met haar praatjes. Ze heeft zich maar aan te passen aan ons :zweep:

Wat we nu doen werkt goed. Kamer is in tweeen gedeeld met een dicht hek. Honden in de voorkamer, poezen in de achterkamer en tuin. Ze kunnen elkaar zien en ruiken maar niet echt bij elkaar komen. Kitten in en uit de kamer is spannend maar maken we leuk met door lekkere hapjes. Zodat als Nya opgetild wordt Lizzie afgeleid wordt en positieve associaties kan leggen. In spannende momenten krijgt ze iets te kluiven. Eerst was ze hier te geobsedeerd voor maar nu gaat ze er af en aan al liggen kluiven en weg van het kamerscherm. Soms is Nya opgesloten en hebben de honden het hele huis en tuin voor zichzelf en 's avonds gaat Nya in een stoffen bench voor bij ons en de honden in de kamer en Lizzie ligt er dan vast bij maar kan er niet bij.
De spanning dat ze strak staat, trilt en onbereikbaar is, is er wel af. maar ze let er nog wel continu op. Ik heb goede hoop en op deze manier is het veilig en is geen situatie waar continu spanning op staat.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Goed bezig :ok:
Zelf zou ik wel vrees hebben dat ook al heb je haar straks meer ontspannen bij het kitten, dat er bij opwinding op wat voor manier dan ook toch een knop om gaat.
Ik ken dit gedrag van een bullterrier loge die zonder enige schroom een konijn uit het hok heeft doodgebeten (ondanks dat ze gewend was aan konijnen) en vervolgens zo volhardend was naar het andere konijn toe dat de tuin in z'n algemeenheid echt een no go meer is geweest omdat iedere verandering aanleiding was weer in die modus te gaan.
Zegt niet dat het bij jou ook zo gaat, maar die volhardenheid zie je wel vaker bij bepaalde rassen.
Carmen
Zeer actief

Voor de geïnteresseerden, Lizzie en Nia kunnen nu heel goed samen leven. Het was geen echt prooigedrag maar wel overmatig nieuwsgierig gedrag. Na een tijd alleen samen gelopen te hebben met muilkorf maar er gebeurde niets ook niet met spelen en rennen kunnen ze nu eigenlijk heel goed samen.
DeDiana
Zeer actief

Fijn dat het goed gaat nu!
Tineke
Zeer actief

Wat fijn deze afloop :ok:
Afbeelding

Carmen
Zeer actief

Ja ik ben er ook zo blij mee. Mijn oudste zoon is autistisch en hij heeft het niet zo heel makkelijk. Katten zijn zijn leven en een paar maanden geleden was zijn eigen kat door FIP overleden. Ik had het zo erg gevonden als zij nu ook weer weg moest. Daarom hebben we het ook doorgezet. En ik vind ook eigenlijk dat Lizzie zich gewoon heeft aan te passen aan onze regels, maar ja niet ten koste van alles natuurlijk.
Relaties zijn nu echt wel genormaliseerd en het is ook best snel gegaan eigenlijk
Tineke
Zeer actief

Carmen schreef: En ik vind ook eigenlijk dat Lizzie zich gewoon heeft aan te passen aan onze regels, maar ja niet ten koste van alles natuurlijk.
Dat was onze houding in het verleden ook altijd , zowel naar onze honden tav de opvangers en die moesten zich weer naar onze toen nog aanwezig zijnde katten gedragen.
Dat heeft ook altijd prima gewerkt, fijn dat het bij jullie ook zo gegaan is.
Afbeelding

DeDiana
Zeer actief

Tineke schreef:
Carmen schreef: En ik vind ook eigenlijk dat Lizzie zich gewoon heeft aan te passen aan onze regels, maar ja niet ten koste van alles natuurlijk.
Dat was onze houding in het verleden ook altijd , zowel naar onze honden tav de opvangers en die moesten zich weer naar onze toen nog aanwezig zijnde katten gedragen.
Dat heeft ook altijd prima gewerkt, fijn dat het bij jullie ook zo gegaan is.
Ja, dat is hier ook zo en dat heeft ook altijd prima gewerkt, op één uitzondering na: een logé (huskykruising) die dusdanige prooidrift had richting de katten, dat ik het echt niet zag gebeuren dat ze er ooit 100% betrouwbaar mee werd. Ze kon na een tijdje de katten wel negeren en was heel goed stuurbaar, maar in een onbewaakt ogenblik met veel opwinding en rennende katten... nee, daar vertrouwde ik haar echt niet mee. Bovendien leverde het haar ook echt stress op, want ze moest zich constant beheersen, wat voor haar gewoon heel moeilijk was. In zulke gevallen zou ik de kat of hond zeker herplaatsen, want een dergelijke situatie is voor niemand fijn en de kans is m.i. dan te groot dat het toch een keer fout gaat.
Maar ik heb ook genoeg honden meegemaakt die de eerste 3-4 dagen nog héél opgewonden reageerden op de katten en een week later gezellig samen met ze op de bank lagen en ze totaal hadden geaccepteerd. Dus ik geef het echt niet zomaar op, maar als het echt niet gaat, moet je dat ook onderkennen.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Je kunt de ware aard van een hond niet veranderen. Daarom begin ik voorlopig niet aan een kat. Niet zolang Bobbes nog leeft. En Pietertje zal ik ook nooit echt vertrouwen denk ik.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Carmen
Zeer actief

Ze hebben vandaag samen gespeeld :80: :cheer:
En Lizzie heeft Nya haar bal gebracht :LOL:
Carmen
Zeer actief