Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maagkanteling Wanneer?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Ariadne
Vaste gebruiker

Maagkanteling Wanneer?

Ongelezen bericht door Ariadne »

Ik heb de laatste tijd best veel over maagkantelingen gehoord. Nu vroeg ik mij af vanaf welke leeftijd ze daar gevaar voor lopen. Ik heb een pup van 16 weken (kruising berner founlander). Geloof niet dat dat nu al speelt, ik schat vanaf een maand of 6. Weet het eigenlijk niet echt. Weet iemand hier iets meer over, ik hoor het graag.

Alvast bedankt :zwaai:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

volgens mij al vanaf kleins af aan..

mij hebben ze al gewaarschuwd toen sam bij ons kwam om het verspreid over de dag eten te geven omdat hij anders teveel ineens eet en een maagkanteling kan krijgen.. of dat klopt weet ik niet, maar dat is tegen mij gezegd
Afbeelding
anubis
Zeer actief

Ongelezen bericht door anubis »

Volgens mij kunnen ze het ook op alle leeftijden wel krijgen, al zijn sommige rassen meer gevoelig en is de ene individu er meer gevoelig voor dan de andere. Volgens mij is de kans wel groter naarmate ze ouder worden. Maar ik heb er weinig ervaring in, de enige hond die ik kan die door een maagtorsie is overleden is gestorven door de stompzinnigheid van de eigenaar.
Groetjes Birgit en een lebber van Ramses
AfbeeldingRIP
Afbeelding
http://www.zivotinjsko-carstvo.com/imag ... odenco.jpg
Brenda V.
Actief

Ongelezen bericht door Brenda V. »

Hoi,

Ik heb nog nooit gehoord dat een pup (zeg maar tot een maand of 6) een maagtorsie gekregen heeft. Dus mijn idee zou zijn vanaf een maand of 6/7. Maar vraag me niet waarom :roll: , het is meer een gevoel.

Anubis, door welke stompzinnigheid is die hond overleden?

De groetjes van Brenda :zwaai:
Laatst gewijzigd door Brenda V. op 03 mar 2004 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Peet2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Peet2 »

Volgens mij speelt leeftijd niet echt een rol. Wel de bouw (diepe borstkas), wijze van voeren (1x per dag grote bak vol), geen rust na de maaltijd (dus spelen / inspanning na het eten), rollen na het eten, enz enz....
Allemaal dingen waar je op kan letten, dus als je je hond gewoon 2x per dag voert en daarna lekker rustig laat uitbuiken, loop je weinig tot geen risico.
Wat een mooie pup!!! :zwaai:
Peet
Afbeelding
Brenda V.
Actief

Hoi,

Ja, met die genoemde zaken houd ik ook altijd rekening :ok: .

Wat ook belangrijk is, om de hond voordat je zelf naar bed gaat, nog een paar koekjes of een klein handje voer te geven i.v.m. dat de maag anders te lang leeg is en daardoor kan er ook een maagtorsie plaatsvinden. Helaas heb ik te vaak meegemaakt/gehoord :cry: dat een hond 's nachts rond een uur of vier/vijf een maagtorsie heeft gekregen en dat lag aan het feit dat de maag dus al even leeg was en dan is er dus ook een risico op een maagtorsie. Dus dat is ook nog iets waar men rekening mee moet houden.

De groetjes van Brenda
Ariadne
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reacties :ok: :ok:

Nu moest ik vanmiddag naar de DA om de pup te wegen (weegt nu dus 20,5 kilo) heb meteen de vraag even gesteld.
Leeftijd maakt dus niet uit. Voornamelijk honden met smallere borstkas en inderdaad meerdere keren per dag voeren en laten rusten na de wandeling. Gelukkig hield ik me daar al aan.

Nogmaals bedankt :zwaai: :zwaai:
Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

heb er pas een heel stuk over gevonden en op mijn pc gezet!!!

Maagkanteling:

Deze aandoening staat onder veel verschillende namen bekend, zoals: maagkanteling, maagtorsie, maagdilatie, maagkantelingssyndroom, aandraaiing en waarschijnlijk nog wel veel meer. Het komt er op neer, dat de maag van de hond die aan de voorzijde verbonden is met de slokdarm en aan de achterzijde met de twaalfvingerige darm, een draaiing om de lengteas maakt en daarbij beide openingen dichtdraait. Hierdoor raakt de maag afgesloten, terwijl de vertering (gasvorming!) wel doorgaat.

Voorkomen:
De aandoening komt bij vele rassen voor, maar voornamelijk bij grote honden met een diepe borstkas en vooral die honden die wat “los in hun velâ€
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
Ariadne
Vaste gebruiker

Geweldig. Goede informatie.
Kun je nagaan de DA zit me net te vertellen dat het voornamelijk geld voor honden met een smalle bortskas. Belachelijk. Daar heb je dus niets aan. Zo zie je maar weer dat je niet alles voor zoete koek moet slikken. Overigens was het niet mijn eigen DA maar een vervanger. Gelukkig anders zou ik gelijk heel wat minder vertrouwen in haar hebben.

:ok: :ok:
Afbeelding
anubis
Zeer actief

Brenda V. schreef:Hoi,

Ik heb nog nooit gehoord dat een pup (zeg maar tot een maand of 6) een maagtorsie gekregen heeft. Dus mijn idee zou zijn vanaf een maand of 6/7. Maar vraag me niet waarom :roll: , het is meer een gevoel.

Hij was met zijn honden uren het bos in geweest die waren dus uitgeput van het rennen en zo. Geeft hij ze bij thuiskomst meteen een volle bak met water en te eten wat door een meteen naar binnen werd geschrokt .... hij is weg gegaan en toen hij thuis kwam was de hond dus doodziek en onderweg naar de da overleden. Het was een bouvier .
AfbeeldingRIP
Afbeelding
Brenda V.
Actief

Zal die dierenarts dat misschien ook niet bedoeld hebben, zij horen toch te weten dat het juist bij rassen met diepe borstkasten voorkomt, misschien vindt zij smalle borstkasten ook wel diep :roll: . Maar het blijft raar, dat zij zegt dat pups het dus ook kunnen krijgen, terwijl in het verslag van Whoopy staat (vond het trouwens goed om het zo in een puntsgewijs overzicht te lezen :ok: ) dat het risico vordert met de leeftijd, want mij ook al logisch leek.

Maar zo zie je maar dat dierenartsen ook niet altijd alles weten :cry: .

De groetjes van Brenda
anubis
Zeer actief

Ik heb een hond met een smalle diepe borstkast :mrgreen: maar zonder zwabbervel :p: . Mijn ras is ongevoelig voor de maagtorsie maar dat wil niet zeggen dat het niet voorkomt. Gewoon aan de regeltjes houden, dat doet Ramses al uit zichzelf dus ik heb gewoon een heel slim ras ;)
Ik ken tot nu toe 1 pharaoh die een maagtorsie heeft gehad en hierbij ging het om een oudere hond. Kan me indenken dat bij een oudere hond het bindweefsel ook minder stevig is.
AfbeeldingRIP
Afbeelding
Brenda V.
Actief

anubis schreef:

Hij was met zijn honden uren het bos in geweest die waren dus uitgeput van het rennen en zo. Geeft hij ze bij thuiskomst meteen een volle bak met water en te eten wat door een meteen naar binnen werd geschrokt .... hij is weg gegaan en toen hij thuis kwam was de hond dus doodziek en onderweg naar de da overleden. Het was een bouvier .
Ja, dit is ook niet slim :? , maar als mensen het niet weten. Zielig voor de hond, bah! :cry:

Groetjes van Brenda
Ariadne
Vaste gebruiker

Laten we het maar op houden dat ik het verkeerd begrepen heb. Maar ikzelf geloof niet dat diepe borstkast verward kan worden met een smalle. Vind dat totaal wat anders. Maar goed. Nogmaals misschien heb ik het verkeerd begrepen. Ik ga hoe dan ook goed opletten. Met deze tips gaat dat ook een stuk gemakkelijker. :zwaai: :zwaai:
Laatst gewijzigd door Ariadne op 03 mar 2004 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
anubis
Zeer actief

Brenda V. schreef:
anubis schreef:

Ja, dit is ook niet slim :? , maar als mensen het niet weten. Zielig voor de hond, bah! :cry:

Groetjes van Brenda
Ze wisten het wel dat is nu het erge, van hun hadden wij ook het idee onze boeven een verhoogde voerstandaard te maken
AfbeeldingRIP
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Ariadne schreef:Laten we het maar op houden dat ik het verkeerd begrepen heb. Maar ikzelf geloof niet dat diepe borstkast verward kan worden met een smalle. Vind dat totaal wat anders. Maar goed. Nogmaals misschien heb ik het verkeerd begrepen. Ik ga hoe dan ook goed opletten. Met deze tips gaat dat ook een stuk gemakkelijker. :zwaai: :zwaai:
het zijn dus echt honden met een diepe borstkast, zoals bijv de dober en nog vele andere rassen.
maar dat wil idd niet zeggen dat andre rassen het niet kunnen krijgen.
een dober kan als pup zijnde dus al een maagkanteling krijgen.
en idd, na wild spelen ed nog ff geen eten geven en geen water.
verder hoor je tegenwoordig ook veel verhalen dat maagkantelingen gebeuren na zware inspanning op ene nuchtere maag.
normala gesproken gingen we altijd eerst wandelen en fietsen met qyan en daarna pas eten.
nu dus eerst eten, dan 1,5 tot 2 uur rusten en dan pas inspanning.
weet niet in hoeverre dat verhaal waar is, maar ik houd er maar rekening mee, moet er niet ana denken dat het gebeurt :?
uiteraard wordt hij wel gewoon uitgelaten voor het eten :mrgreen:
verder hoor je ook weleens verhalen dat de kans op een maagkanteling bij de gevoelige rassen kleiner is als deze vlees eten en geen brokken.
qyan krijgt zowiezo al vlees, maar wat er van waar is, geen flauw idee.
verder geven we tijdens wandelingen totaal geen water. 1 of 2 kleine likjes, maar ook echt niet meer dan dat ;)
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

toen wij balou twee dagen hadden(inmiddels bijna 7 jaar geleden)
kreeg ze ook een maagkanteling.
wij waren er op tijd bij anders was ze overleden.
we herkenden het aan een opgeblazen buikie wat alleen maar erger werd.
de da die denkt toen dat het gekomen is van verkeerde voeding die de fokker mee heeft gegeven.
waren brokken die je met water moest aanlengen en dat is dus helemaal verkeerd gegaan.
gelukkig wel met een goeie afloop maar het ken anders zijn.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

En dan nog.
Ook al neem je alle voorzorgsmaatregelen in acht, kan je hond toch een torsie krijgen. :cry:
Je verkleint het risico, je kunt het niet voorkomen.
En dan is het dus heel belangrijk om alle signalen te herkennen.
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

baloutjuh schreef:toen wij balou twee dagen hadden(inmiddels bijna 7 jaar geleden)
de da die denkt toen dat het gekomen is van verkeerde voeding die de fokker mee heeft gegeven.
waren brokken die je met water moest aanlengen en dat is dus helemaal verkeerd gegaan.
was het een echte kanteling? ik dacht dat ze er altijd aan dood gingen. hoeft niet meteen. kan ook pas na 3e of 5e keer.

een hond van mn ouders is in november overleden aan een torsie. 3e x.
ze had eten gehad. maar de brokken zijn niet gaan verteren maar gaan gisten de 1e x. maar ze heeft niet druk gedaan of wat dan ook. want daar houden ze dus rekening mee. gelukkig waren ze er op tijd bij.
wat ik toen begreep is dat de banden waar de maag aanhangt rafelen. dus kapot zijn. vast zetten schijnt ook weinig tot geen effect te hebben.

daarna heeft ze het nog 2x gehad. maar helaas. bij de 3e x hield het hart ermee op. maar anders was ze wel ingeslapen. want het kost aardig energie van een hond.
de hond was 6 jaar. en verder nog nooit ziek geweest.
het was een beauceron.
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

honiahaka-kuckunniwi schreef:
baloutjuh schreef:toen wij balou twee dagen hadden(inmiddels bijna 7 jaar geleden)
was het een echte kanteling? ik dacht dat ze er altijd aan dood gingen. hoeft niet meteen. kan ook pas na 3e of 5e keer.

ze had eten gehad. maar de brokken zijn niet gaan verteren maar gaan gisten de 1e x. maar ze heeft niet druk gedaan of wat dan ook. want daar houden ze dus rekening mee. gelukkig waren ze er op tijd bij.
wat ik toen begreep is dat de banden waar de maag aanhangt rafelen. dus kapot zijn. vast zetten schijnt ook weinig tot geen effect te hebben.

daarna heeft ze het nog 2x gehad. maar helaas. bij de 3e x hield het hart ermee op. maar anders was ze wel ingeslapen. want het kost aardig energie van een hond.
het was een beauceron.
de hond moet geloof ik binnen 30 min of een uur geopereerd worden, je moet er dus heel snel bij zijn en dan nog is het een kleine kans dat de hond het haalt.
ookal haalt de hond d operatie, dan kan na de operatie het nog fout gaan.
de dober van mijn vader heeft het niet overleefd. wel de operatie, maar een paar uur na de operatie kantelde de maag weer :cry:
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

de 3e x werd ze geopereerd. en dat was denk ik wel binnen de 30 min/uur.
de operatie zelf had ze wel overleefd. maar bleef onrustig. dus weer terug naar de da. toen ze daar weer op tafel lag, is het hart gestopt. :jank:
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

hè bah sil, dat zal schrikken geweest zijn!! is balou wel meteen geopereerd toen?
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
*Silvia*
Zeer actief

qyan schreef:
honiahaka-kuckunniwi schreef:

het was een beauceron.
de hond moet geloof ik binnen 30 min of een uur geopereerd worden, je moet er dus heel snel bij zijn en dan nog is het een kleine kans dat de hond het haalt.
ookal haalt de hond d operatie, dan kan na de operatie het nog fout gaan.
de dober van mijn vader heeft het niet overleefd. wel de operatie, maar een paar uur na de operatie kantelde de maag weer :cry:
ja wij waren er heel snel bij.
we hadden geen 5 minuten laten door de dierenambulance op gehaald moeten worden anders had ze het niet meer na kunnen vertellen.
en idd binnen een half uur moest ze geopereerd worden,
*Silvia*
Zeer actief

whoopy schreef:
hè bah sil, dat zal schrikken geweest zijn!! is balou wel meteen geopereerd toen?
ja ze is gelijk geopereerd en de volgende dag was ze weer het meissie.
gelukkig was ze erg jong en heeft ze daardoor ook veel geluk gehad.
maar het was schrikken vooral omdat we der net hadden.
maar eigenlijk een hele domme ingeving ik herkende het van een koe.
als die een maagkanteling krijgen dan gaan ze opblazen dus daar herkende wij iets aan dat het niet goed ging met haar toen
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Re: Maagkanteling Wanneer?

Ongelezen bericht door Scooby »

Ariadne schreef:Ik heb de laatste tijd best veel over maagkantelingen gehoord. Nu vroeg ik mij af vanaf welke leeftijd ze daar gevaar voor lopen. Ik heb een pup van 16 weken (kruising berner founlander). Geloof niet dat dat nu al speelt, ik schat vanaf een maand of 6. Weet het eigenlijk niet echt. Weet iemand hier iets meer over, ik hoor het graag.

Alvast bedankt :zwaai:
Hoi Ariadne,

Ook ik dacht altijd dat maagtorsies pas vanaf een maand of 6/7 zouden kunnen optreden. Tot ik laatst een doggeneigenaar sprak waarvan de dog met 13 weken al een maagtorsie had gehad!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”