Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Leren plukken
Moderator: moderatorteam
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
- Aantal honden: 2
Leren plukken
Millie vindt de trimmer afschuwelijk. Ik dacht dat het de tweede keer beter zou gaan, maar het wordt alleen maar erger. De trimmer is heel lief en relaxed en heeft Millie zelfs daar gehad om te 'oefenen' zonder dat er wat hoefde te gebeuren. En Millie ondergaat het ook gewoon. Maar daarna is ze de hele dag nog in de stress, helemaal timide. En als ik haar bij de trimmer ophaal zit ze in een hoekje te rillen. Inmiddels kunnen we er ook niet meer in de buurt komen (ze durft er gewoon niet langs, zelfs als we er voorbij fietsen gaat ze spartelen in het fietskrat), wat heel onpraktisch is, want het is hier om de hoek.
Dus ikdacht: zou ik het niet zelf kunnen? Pootjes lukt wel, alleen (oren) plukken, daar snap ik niks van. Wie doet dit zelf bij zijn hond?
Als het lastig blijft kan ik misschien een keer een lesje volgen bij de fokker, maar die woont helemaal in de Achterhoek.
Dus ikdacht: zou ik het niet zelf kunnen? Pootjes lukt wel, alleen (oren) plukken, daar snap ik niks van. Wie doet dit zelf bij zijn hond?
Als het lastig blijft kan ik misschien een keer een lesje volgen bij de fokker, maar die woont helemaal in de Achterhoek.
- petitparis
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 3
Re: Leren plukken
Ervaring leert mij dat het moment van plukken erg belangrijk is. Ik pluk mijn ruwharige jack russel zelf wanneer ik merk dat het nodig is. Klinkt mss sadistisch maar rond de periode dat ik verwacht te moeten plukken, probeer ik regelmatig een plukje los te trekken. Als dit makkelijk loskomt, dan las ik ene pluksessie in. Ik doe dit meestal in meerdere keren, omdat 1 mijn hondje dit niet leuk vind en 2 mijn vingers in kramp gaan bij te lang plukken. Bij de mijne is het makkelijk te zien hoe en waar ik moet plukken.
Op basis van je foto zou ik een keertje afspreken met de trimster om te leren hoe en wat.
Op basis van je foto zou ik een keertje afspreken met de trimster om te leren hoe en wat.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Moet Millie geplukt worden dan? Ze ziet er helemaal niet ruwharig uit.
Ik had ook nog nooit geplukt maar bij het ruwharige hondje van mijn zus ging het heel makkelijk. Kleine plukjes en korte rukjes, als het niet makkelijk loskomt is het nog niet rijp genoeg.
Ik had ook nog nooit geplukt maar bij het ruwharige hondje van mijn zus ging het heel makkelijk. Kleine plukjes en korte rukjes, als het niet makkelijk loskomt is het nog niet rijp genoeg.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik pluk Biko zelf. Suzanne is de 1e keer hier gekomen en heeft het voorgedaan en uitgelegd. Het is even oefenen maar inmiddels heb ik het redelijk onder de knie.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik snap dat je hond plukken niet trekt want ze heeft geen plukvacht. Doet dus domweg pijn want je trekt wol uit. Je kan veel beter borstelen als ze in de rui is. Eerst goed wassen en dan komt alle haar vanzelf los. Plukken moet je eigenlijk alleen doen bij ruwharen die pluk rijp zijn. Bas en Tom zijn half ruwhaar en half poedel en zijdehaar. Beide hondjes pluk ik niet meer omdat ze dat vreselijk pijnlijk vinden.
- Gimmick
- Zeer actief
Ik vraag me ook af of Millie wel een plukvacht heeft. Denk zelf van niet. En dan zou het ook niet zo vreemd zijn dat ze de trimster niet leuk vind want dat doet gewoon pijn.
Gentle gaat om de 3 maand naar de trimmer om geplukt te worden maar die vind het ergens ook gewoon heel prettig om die kriebel vacht kwijt te zijn. Maar zij is dan ook een ruwhaar met een plukvacht
Was toch even benieuwd dus heb mijn grote vriend Google even geraadpleegd.
Maar alleen de oren zijn bij een toller te plukken.
En hier staat wel een duidelijke uitleg vind ik...
http://www.tollertales.nl/de-toller/trimadvies
Gentle gaat om de 3 maand naar de trimmer om geplukt te worden maar die vind het ergens ook gewoon heel prettig om die kriebel vacht kwijt te zijn. Maar zij is dan ook een ruwhaar met een plukvacht
Was toch even benieuwd dus heb mijn grote vriend Google even geraadpleegd.
Maar alleen de oren zijn bij een toller te plukken.
En hier staat wel een duidelijke uitleg vind ik...
http://www.tollertales.nl/de-toller/trimadvies
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Leonie.
- Zeer actief
Dank voor de tips!
Het gaat inderdaad om de oren. Die worden dan ook echt veel mooier bij de trimmer. De rest van de vacht kan wat mij betreft zonder trimmer, alleen de pootjes maak ik soms netjes. En wassen en borstelen kan een keertje, inderdaad.
Dat ze het eng vindt bij de trimmer komt denk ik voornamelijk door de blazer. Ze vindt al dat soort geluiden erg eng. Ik denk echt niet dat ze pijn heeft hoor.
Ik durfde de trimmer niet te vragen het mij te leren, want dan zorgt ze er eigenlijk voor dat ik niet meer bij haar kom
Maar ik ga gewoon iemand vragen het mij te leren dan.
Eerst een plukrijp moment vinden dus.
Het gaat inderdaad om de oren. Die worden dan ook echt veel mooier bij de trimmer. De rest van de vacht kan wat mij betreft zonder trimmer, alleen de pootjes maak ik soms netjes. En wassen en borstelen kan een keertje, inderdaad.
Dat ze het eng vindt bij de trimmer komt denk ik voornamelijk door de blazer. Ze vindt al dat soort geluiden erg eng. Ik denk echt niet dat ze pijn heeft hoor.
Ik durfde de trimmer niet te vragen het mij te leren, want dan zorgt ze er eigenlijk voor dat ik niet meer bij haar kom

-
- Zeer actief
Niet om het een of ander maar de oren van jouw honden horen niet kaal en worden nooit plukrijp. Je bent in de war met ruwharen rondom plukken. Ruwharen krijgen een moment in hun vacht waarop alles los zit en je het zo zonder moeite uit kan trekken. Hond voelt dat niet. Jouw honden hebben geen plukvacht en worden niet plukrijp. Wat jij doet is de vacht uittrekken daar waar hij altijd hoort te zitten. De oren van jouw honden zijn nl gewoon langharig en dat hoort zo. Je kan ze best plukken bij sommige honden maar het is niet plukken zoals bij ruwharen en plukrijp worden jouw honden nooit. Een vriendin van mij scheert haar retrievers oren dus gewoon.Leonie. schreef:Dank voor de tips!
Ik durfde de trimmer niet te vragen het mij te leren, want dan zorgt ze er eigenlijk voor dat ik niet meer bij haar komMaar ik ga gewoon iemand vragen het mij te leren dan.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Finn heeft ook geen plukvacht, maar eens in de zoveel tijd krijgt hij op zijn knieën, schouders en achter de oren plukjes los, grijs haar. Dat gaat er met gewoon borstelen niet af, dus dat pluk ik ook. Oren lukt mij ook niet zo goed, maar dan maar wat minder haar weg
Ik doe het vaak 's avonds, als we toch al op de bank hangen, dan ligt hij rustig.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Dat soort haflangharige vachten kun je gedeeltes pluis goed plukken hoor al zijn het geen ruwharen.Veel mooier voor de vacht dan te knippen want dat word het alleen maar meer pluizeriger.laeken schreef:Niet om het een of ander maar de oren van jouw honden horen niet kaal en worden nooit plukrijp. Je bent in de war met ruwharen rondom plukken. Ruwharen krijgen een moment in hun vacht waarop alles los zit en je het zo zonder moeite uit kan trekken. Hond voelt dat niet. Jouw honden hebben geen plukvacht en worden niet plukrijp. Wat jij doet is de vacht uittrekken daar waar hij altijd hoort te zitten. De oren van jouw honden zijn nl gewoon langharig en dat hoort zo. Je kan ze best plukken bij sommige honden maar het is niet plukken zoals bij ruwharen en plukrijp worden jouw honden nooit. Een vriendin van mij scheert haar retrievers oren dus gewoon.Leonie. schreef:Dank voor de tips!
Ik durfde de trimmer niet te vragen het mij te leren, want dan zorgt ze er eigenlijk voor dat ik niet meer bij haar komMaar ik ga gewoon iemand vragen het mij te leren dan.
Engelse en Amerkaanse Cockers worden ook geplukt , Afghanen ,Goldens , Engelse/Ierse/gorden Settervachten net zo. Sommige Spanieltjes ook.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- miriam
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
Het is inderdaad het pluis op en achter de oren dat geplukt moet worden. Ik pluk ze meestal als ze naast me op de bank liggen, gewoon tijdens het tv kijken of zo. Gaat heel relaxed.
Gewoon hele kleine plukjes pluis tussen de nagels van je duim en wijsvinger nemen, dan gaat het het gemakkelijkste, en doet zo ook geen pijn. Eventueel het oor met je andere hand tegenhouden.

Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
-
- Zeer actief
OK, dan hebben we het over iets anders. Mijn nichtje heeft bv een flatcoat. Als je die oren niet trimt krijg je dit:

Wil je dit dan zal je dus of moeten plukken aan een niet plukvacht of moeten scheren:

Ik dacht dat de oren van de hond geplukt werden en niet alleen wat pluisjes weg gehaald werden.

Wil je dit dan zal je dus of moeten plukken aan een niet plukvacht of moeten scheren:
Ik dacht dat de oren van de hond geplukt werden en niet alleen wat pluisjes weg gehaald werden.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
De oren van de Toller worden gewoon geplukt hoorlaeken schreef:Niet om het een of ander maar de oren van jouw honden horen niet kaal en worden nooit plukrijp. Je bent in de war met ruwharen rondom plukken. Ruwharen krijgen een moment in hun vacht waarop alles los zit en je het zo zonder moeite uit kan trekken. Hond voelt dat niet. Jouw honden hebben geen plukvacht en worden niet plukrijp. Wat jij doet is de vacht uittrekken daar waar hij altijd hoort te zitten. De oren van jouw honden zijn nl gewoon langharig en dat hoort zo. Je kan ze best plukken bij sommige honden maar het is niet plukken zoals bij ruwharen en plukrijp worden jouw honden nooit. Een vriendin van mij scheert haar retrievers oren dus gewoon.Leonie. schreef:Dank voor de tips!

Zelf plukken is echt een eitje

En mocht het echt niet gaan..je kan het ook efileren en dan zit het er iets geknipter uit maar da's ook geen schande..De ene Tollervacht is beter te plukken dan de andere. Biz en Segno pluk ik altijd maar bij Nilo is dat amper te doen, daar gaat dus gewoon de efileerschaar in.
- alm@
- moderator
Oh gaat het alleen om pluis bij de oortjes. Dat zou ik ook doen zoals Miriam zegt. Bij (langhaar) teckels kan je dat geloof ik ook eens in de zoveel tijd wegplukken maar dat heb ik eigenlijk nooit gedaan.

- alm@
- moderator
Dat is zeker belangrijk, vaak gaat het dekhaar dan ook wat uit elkaar staan. Mijn Laekense herder is jammer genoeg wat onregelmatig plukrijp. Ik bedoel dat het haar op de flanken eerder plukrijp is dan de rest. Ik moet het dan wel plukken omdat het jeukt. Rond een maand later doe ik dan de rest van zijn lijf.petitparis schreef:Ervaring leert mij dat het moment van plukken erg belangrijk is. Ik pluk mijn ruwharige jack russel zelf wanneer ik merk dat het nodig is. Klinkt mss sadistisch maar rond de periode dat ik verwacht te moeten plukken, probeer ik regelmatig een plukje los te trekken. Als dit makkelijk loskomt, dan las ik ene pluksessie in. Ik doe dit meestal in meerdere keren, omdat 1 mijn hondje dit niet leuk vind en 2 mijn vingers in kramp gaan bij te lang plukken. Bij de mijne is het makkelijk te zien hoe en waar ik moet plukken.

- Leonie.
- Zeer actief
Nou nou nou, haha!laeken schreef: Niet om het een of ander maar de oren van jouw honden horen niet kaal en worden nooit plukrijp. Je bent in de war met ruwharen rondom plukken. Ruwharen krijgen een moment in hun vacht waarop alles los zit en je het zo zonder moeite uit kan trekken. Hond voelt dat niet. Jouw honden hebben geen plukvacht en worden niet plukrijp. Wat jij doet is de vacht uittrekken daar waar hij altijd hoort te zitten. De oren van jouw honden zijn nl gewoon langharig en dat hoort zo. Je kan ze best plukken bij sommige honden maar het is niet plukken zoals bij ruwharen en plukrijp worden jouw honden nooit.
Bovendien doe ik 'dat' dus niet, want ik kan het nog niet

Ok tnx. Ik ga het proberen wanneer er weer fluff zit. Effileren lijkt me minder mooi, het is nu zo netjes.Maeve schreef:Zelf plukken is echt een eitjeZorg dat je er zelf een beetje handigheid in krijgt. Kleine plukjes vastpakken bij het uiteinde van de haren en dan met een snelle beweging uit trekken, eventueel de huid vasthouden met je andere hand zodat het niet gaat trekken.
En mocht het echt niet gaan..je kan het ook efileren en dan zit het er iets geknipter uit maar da's ook geen schande..De ene Tollervacht is beter te plukken dan de andere. Biz en Segno pluk ik altijd maar bij Nilo is dat amper te doen, daar gaat dus gewoon de efileerschaar in.
-
- Zeer actief
Zo wat een kut reactie op iemand die aardig met je mee denktLeonie. schreef:Nou nou nou, haha!laeken schreef: Niet om het een of ander maar de oren van jouw honden horen niet kaal en worden nooit plukrijp. Je bent in de war met ruwharen rondom plukken. Ruwharen krijgen een moment in hun vacht waarop alles los zit en je het zo zonder moeite uit kan trekken. Hond voelt dat niet. Jouw honden hebben geen plukvacht en worden niet plukrijp. Wat jij doet is de vacht uittrekken daar waar hij altijd hoort te zitten. De oren van jouw honden zijn nl gewoon langharig en dat hoort zo. Je kan ze best plukken bij sommige honden maar het is niet plukken zoals bij ruwharen en plukrijp worden jouw honden nooit.
Bovendien doe ik 'dat' dus niet, want ik kan het nog niet![]()
Ok tnx. Ik ga het proberen wanneer er weer fluff zit. Effileren lijkt me minder mooi, het is nu zo netjes.Maeve schreef:Zelf plukken is echt een eitjeZorg dat je er zelf een beetje handigheid in krijgt. Kleine plukjes vastpakken bij het uiteinde van de haren en dan met een snelle beweging uit trekken, eventueel de huid vasthouden met je andere hand zodat het niet gaat trekken.

- Leonie.
- Zeer actief
Volgens mij vat je mijn reactie verkeerd op. Jij zegt gelijk dat ik in de war ben, vandaar mijn nou nou nou. Was echt niet ondankbaar bedoeld hoor. Volgens mij ook echt geen 'kut reactie'?laeken schreef: Zo wat een kut reactie op iemand die aardig met je mee denktVerder ben je zo onduidelijk als de pest en lijkt niemand hier te begrijpen wat je nu precies wil plukken dus hou het maar lekker bij jezelf.
Ik weet ook niet waarom het meteen 'onduidelijk als de pest' moet heten en vraag me af hoe je dan vriendelijkheid terug verwacht. Sorry dat mijn vraag niet helemaal duidelijk was. Ik heb wel goede oplossingen aangedragen gekregen.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
- Aantal honden: 1
Als het gaat om oortjes plukken, dus haartjes uit de gehoorgang weghalen, dan gebruik ik wel eens GoldDust, een speciaal plukpoeder voor de oortjes. Dat geeft iets meer grip op de haartjes. Bij Fleur scheer ik die stukjes met een voetenkopje.

Groetjes,
Sandra
-
- Zeer actief
Nee gaat over het plukken van de oren , niet de haartjes in de gehoorgang.[Sandra] schreef:Als het gaat om oortjes plukken, dus haartjes uit de gehoorgang weghalen, dan gebruik ik wel eens GoldDust, een speciaal plukpoeder voor de oortjes. Dat geeft iets meer grip op de haartjes. Bij Fleur scheer ik die stukjes met een voetenkopje.

-
- Zeer actief
Waarom is dat een kutopmerking .? Plukken is ook iets mooier dan knippen of effileren waar ook niets mis mee is .laeken schreef:Zo wat een kut reactie op iemand die aardig met je mee denktLeonie. schreef:Nou nou nou, haha!laeken schreef: Niet om het een of ander maar de oren van jouw honden horen niet kaal en worden nooit plukrijp. Je bent in de war met ruwharen rondom plukken. Ruwharen krijgen een moment in hun vacht waarop alles los zit en je het zo zonder moeite uit kan trekken. Hond voelt dat niet. Jouw honden hebben geen plukvacht en worden niet plukrijp. Wat jij doet is de vacht uittrekken daar waar hij altijd hoort te zitten. De oren van jouw honden zijn nl gewoon langharig en dat hoort zo. Je kan ze best plukken bij sommige honden maar het is niet plukken zoals bij ruwharen en plukrijp worden jouw honden nooit.
Bovendien doe ik 'dat' dus niet, want ik kan het nog niet![]()
En mocht het echt niet gaan..je kan het ook efileren en dan zit het er iets geknipter uit maar da's ook geen schande..De ene Tollervacht is beter te plukken dan de andere. Biz en Segno pluk ik altijd maar bij Nilo is dat amper te doen, daar gaat dus gewoon de efileerschaar in.Verder ben je zo onduidelijk als de pest en lijkt niemand hier te begrijpen wat je nu precies wil plukken dus hou het maar lekker bij jezelf.

-
- Zeer actief
Ok, ik las het verkeerd. SorryLeonie. schreef:Volgens mij vat je mijn reactie verkeerd op. Jij zegt gelijk dat ik in de war ben, vandaar mijn nou nou nou. Was echt niet ondankbaar bedoeld hoor. Volgens mij ook echt geen 'kut reactie'?laeken schreef: Zo wat een kut reactie op iemand die aardig met je mee denktVerder ben je zo onduidelijk als de pest en lijkt niemand hier te begrijpen wat je nu precies wil plukken dus hou het maar lekker bij jezelf.
Ik weet ook niet waarom het meteen 'onduidelijk als de pest' moet heten en vraag me af hoe je dan vriendelijkheid terug verwacht. Sorry dat mijn vraag niet helemaal duidelijk was. Ik heb wel goede oplossingen aangedragen gekregen.

- Leonie.
- Zeer actief
Okido no problemo.
Ik ga in elk geval zelf proberen te plukken tegen die tijd en anders iemand een lesje vragen, maar in elk geval Millie niet meer naar de trimmer brengen. Nu nog zorgen dat we er weer voorbij kunnen lopen
Ik ga in elk geval zelf proberen te plukken tegen die tijd en anders iemand een lesje vragen, maar in elk geval Millie niet meer naar de trimmer brengen. Nu nog zorgen dat we er weer voorbij kunnen lopen

-
- Zeer actief
MooiLeonie. schreef:Okido no problemo.

- Leonie.
- Zeer actief
Ik dacht eerlijk gezegd dat er gezegd zou worden 'het is maar twee keer per jaar, niet zo aanstellen en gewoon brengen als je het zo mooi vindt', maar die is nog niet voorbij gekomen 
Ik moet haar ook minder bang voor stofzuiger (en boor en schuur en...) geluiden maken, maar tot nu toe zit daar weinig verbetering in. En dat terwijl ze zelfs bij de fokker al van alles gewend is.

Ik moet haar ook minder bang voor stofzuiger (en boor en schuur en...) geluiden maken, maar tot nu toe zit daar weinig verbetering in. En dat terwijl ze zelfs bij de fokker al van alles gewend is.
-
- Zeer actief
Die gevoeligheid zit in het karakter van het hondje , kun je als fokker alles aan proberen te doen en blootstellen maar dat kun je er niet uithalen. Wel misschien wat draagbaarder maken. Of gewoon uit de weg gaan.Als het beest helemaal over de tief gaat kun je haar ook in een andere ruimte zetten als er gestofzuigd of geboord word . En vind ze het plukken bij jou ook niets dan kun je er ook voor kiezen om het gewoon zo te laten . Van die paar plukjes ander haar gaat ze ook niets krijgen als je die laat zitten.Leonie. schreef:Ik dacht eerlijk gezegd dat er gezegd zou worden 'het is maar twee keer per jaar, niet zo aanstellen en gewoon brengen als je het zo mooi vindt', maar die is nog niet voorbij gekomen
Zijn onze schoonheidsidealen die de hond niet kent of begrijpt en niet heeft.

- miriam
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
bouvierpoedel schreef:Die gevoeligheid zit in het karakter van het hondje , kun je als fokker alles aan proberen te doen en blootstellen maar dat kun je er niet uithalen. Wel misschien wat draagbaarder maken. Of gewoon uit de weg gaan.Als het beest helemaal over de tief gaat kun je haar ook in een andere ruimte zetten als er gestofzuigd of geboord word . En vind ze het plukken bij jou ook niets dan kun je er ook voor kiezen om het gewoon zo te laten . Van die paar plukjes ander haar gaat ze ook niets krijgen als je die laat zitten.Leonie. schreef:Ik dacht eerlijk gezegd dat er gezegd zou worden 'het is maar twee keer per jaar, niet zo aanstellen en gewoon brengen als je het zo mooi vindt', maar die is nog niet voorbij gekomen
Zijn onze schoonheidsidealen die de hond niet kent of begrijpt en niet heeft.

Ik zou tijdens het knuffelen gewoon eens een paar plukjes doen, en als dat goed gaat kan je het uitbreiden.

Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
- Leonie.
- Zeer actief
Haha, das waar. Maar ze is juist heel makkelijk met gefriemel en getut, dus dat plukken gaat lukken als ik weet hoe het moet.
Het zijn echt de harde geluiden. Als ik thuis ga stofzuigen of klussen gaat ze altijd in het hondenhok in de tuin liggen.
Het lijkt inderdaad niet zo erfelijk, want Millies familie is veel relaxter daarmee. Millie is in een drukke omgeving met veel honden juist weer de relaxtheid zelve, ook wel handig.
Het zijn echt de harde geluiden. Als ik thuis ga stofzuigen of klussen gaat ze altijd in het hondenhok in de tuin liggen.
Het lijkt inderdaad niet zo erfelijk, want Millies familie is veel relaxter daarmee. Millie is in een drukke omgeving met veel honden juist weer de relaxtheid zelve, ook wel handig.
-
- Zeer actief
Heb hier 2 nestzusters lopen . De 1 is aandachtsgeil en springt op de trimtafel ook al is er geen reden of als er een ander op staat , haar zus die moet ik bij wijze van spreken gaan vangen maar staat ze er 1maal op blijft ze wel staan en ondergaat het. Heb moeder en dochter bouvier lopen , ma die kruipt bij iedereen op schoot en vind aandacht leuk en knuffelen ook maar dochter lief heeft 1 baas/vriendje en dat ben ik en gaat wel naast viste zitten maar aanhalen en knuffelen is niet geoorloofd want we zijn geen vrienden denkt ze .Mensen verschillen ook met hun broers en zussen dus je moet er niet vanuit gaan dat fokkers alles maar hetzelfde kunnen fokken en afleveren.

Alles is al gezegd geloof ik. Het enige wat ik nog wil toevoegen is: gebruik vingercondooms. Dat scheelt (voor mij in ieder geval) echt de wereld