Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gras eten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Gras eten

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

ja, ik weet dat het onderwerp vaak voorbij is gekomen en niemand eigenlijk kan zeggen wat de oorzaak is.

Maar het aparte is dat alle 3 mijn honden gras eten...gewoon eten en niet uitkosten of zo. Vanmorgen vroeg stond Pippy aan de deur te krabben dat ze eruit wil en gaat meteen gras eten, Silky doet dat ook wel eens. Nina gaat gewoon in het weiland op lange sprieten knagen. Ze zijn niet misselijk volgens mij, tenminste gaan niet overgeven.

Is het een idee of groente aan hun voer toe te voegen? Ze krijgen rauw vlees...wat kan ik het beste erbij doen? Zijn er mensen die altijd groente toevoegen? Zo ja, welke groenten?

Ik ben benieuwd...
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Gras eten

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ze krijgen hier regelmatig groenten bij de kvv (broccoli, wortel, sperziebonen en net wat ik zelf overhoud van mijn maaltijd), maar desondanks eten Taartje en Amy ook graag gras. Vooral 's ochtends als er wat dauw op zit en dan moeten het wel lange, malse sprieten zijn. Ze moeten er ook niet van overgeven, hebben prima ontlasting en geen maagklachten o.i.d., dus ik denk dat ze het gewoon lekker vinden. ;-)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Kweekgras schijnt inderdaad lekker zoet en kruidig te zijn voor honden en eten ze dus voor het lekker
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Hier eten ze het ook te pas en te onpas. Kan me niet voorstellen dat ze wat tekort komen en uitbraken doen ze ook niet....
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Finn eet ook gras, zowel als hij misselijk is als gewoon voor de lekker. Ik merk wel verschil in de manier van eten. Als hij misselijk is dan is hij niet zo kieskeurig en eet hij veel sneller flinke happen gras. Dan laat ik hem maar even zijn gang gaan en duurt het niet lang voordat hij moet overgeven.
Gras eten voor de lekker sta ik maar beperkt toe. Kan ik iedere keer die drollen eruit plukken omdat ze weer aan zo'n spriet blijven hangen :roll:
Stephan
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Stephan »

Er wordt vaak gezegd dat honden dat alleen doen om vervolgens over te geven, maar veel honden vinden het gewoon lekker en dan is het onderdeel van hun dieet.
Ik heb me eens verdiept in het voeren van kvv en daarbij las ik dat honden in principe geen groentes en fruit nodig hebben maar het kan ook geen kwaad om het wel te geven, het advies hierbij was niet meer dan 10%-15%.

Diesel eet ook vaak gras, het is net een koe soms :roll:, maar hij gaat er nooit van kotsen. Hij gaat alleen soms aan de diarree als hij te veel van dat lange scherpe gras op heeft.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

hier eten ze ook wel gras voor de lekker. Als ze misselijk zijn is het meer obsessief zoveel mogelijk grazen en dan kotsen. Anders is het meer snacken, op zoek naar de lekkerste plukkies.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

veertje schreef:Finn eet ook gras, zowel als hij misselijk is als gewoon voor de lekker. Ik merk wel verschil in de manier van eten. Als hij misselijk is dan is hij niet zo kieskeurig en eet hij veel sneller flinke happen gras. Dan laat ik hem maar even zijn gang gaan en duurt het niet lang voordat hij moet overgeven.
Gras eten voor de lekker sta ik maar beperkt toe. Kan ik iedere keer die drollen eruit plukken omdat ze weer aan zo'n spriet blijven hangen :roll:
Haha, ja dat laatste, dat die drol dan door de grassen moeilijk eruit komt, herkenbaar :lol1:
Hier eten ze het ook voor de lekker. Maar ik laat het niet onbeperkt toe. Dan sta ik rustig een kwartier met grazende honden :mrgreen:
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

gelukkig dat er meer zijn :wink:

maar ik vind het wel raar dat 2 soms aan de deur krabben dat ze snel naar buiten willen, het lijkt me dat ze dan toch ergens last van hebben?

Ik ga gewoon een poosje wat gekookte groente door het vlees doen, kijken of ik verschil zie :ok:
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Hier ook twee grazers. Dagelijks. Wel connaisseurs hoor. Alleen bepaalde sprieten.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Lana zie ik haast nooit gras eten,
maar als snack krijgt ze vaak een wortel, stukjes appel of ander fruit,
misschien heeft ze daarom niet de behoefte,

vroeger werd er altijd gezegd dat honden gras aten om hun maag te schonen, [nadien overgeven]
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Die van mij vinden vooral de jonge sprieten in het voorjaar lekker.
Nu eten ze nog wel gras maar een stuk minder.
Kotsen doen ze er nooit van.
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Yindi is ook een koe, we noemen haar dan ook tijdens een wandeling regelmatig Bertha :mrgreen:
Iemand zei me eens dat ze dat zou doen zodat haar darmen dan minder hard hoeven te werken.
Ik heb geen idee of het waar is hoor.

Ik laat het bij Yin wel toe, ze zoekt ook echt het lekkerste gras op en soms neemt ze als ze voorbij rent nog even snel een hap als er lekker groen gras staat. Ergens vind ik het wel eng in de polder want er lopen natuurlijk allemaal ratten (al paar keer gezien) maar ik hoop maar dat het allemaal mee valt :Q:
Afbeelding
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Fred graast ook. Hij is wel selectiet in zn sprieten.
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Ongelezen bericht door Wildflower »

Die van mij doen het ook. Ik zie wel verschil tussen gewoon een beetje ontspannen grazen tijdens het wandelen of obsessief gras zoeken en eten als ze last hebben van misselijkheid of buikpijn.
samantha1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door samantha1986 »

Die van mij eten ook gras.
Senna 11.12.04 - 12.11.12 (Am.Staff), Diesel 10.01.08 - 09.05.14 (Boxer) herplaatser, Harrie 15.08.06 - 09.05.16 (Franse Bulldog) herplaatser
Afbeelding
Bob 27.08.11 (X Fr.Bulldog) herplaatser
Kaya 12.09.16 (X Bullterrier)

Reflecterende hesjes voor de hond! Het kan gevaarlijk zijn om je hond in het donker uit te laten. Jaarlijks gebeuren er aanrijdingen waarbij honden en auto's betrokken zijn.
Met de reflecterende hesjes of ben je er zeker van dat jij en je hond sneller gezien worden in het donker.
https://hondenhesjes.jimdo.com/
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Hier ook een stel koeien en dat hebben ze van elkaar overgenomen als pup.
Scooby deed het niet, Andor wel en dan vooral nieuw gras.
Djenna kwam erbij en begon er ook al vrij snel mee en nu Kibo erbij en die eet ook gras en maakt niet uit of het oud, vers, lang of kort is; hij graast echt
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

veertje schreef:Finn eet ook gras, zowel als hij misselijk is als gewoon voor de lekker. Ik merk wel verschil in de manier van eten. Als hij misselijk is dan is hij niet zo kieskeurig en eet hij veel sneller flinke happen gras. Dan laat ik hem maar even zijn gang gaan en duurt het niet lang voordat hij moet overgeven.
Hier precies het zelfde. Kort gras sta ik toe maar bij langer gras zeg ik er vaak wat van. Droef die staat er dan bij als een invalide imbeciel en roept nog net niet MAM!! Je moet m'n kont afvegen!! :oohja: Izzy heeft daar gelukkig een stuk minder last van die zal wel kleinere hapjes nemen.

Maylo wist het helemaal te presteren. Poep dat bleef hangen door grassprieten was voor hem echt een drama. Dan moest je gaan liggen en rollen weet ik veel wat. Om vervolgens als vrijwel spierwitte hond met je eigen stront in je vacht weer terug naar huis te mogen om te douchen. Niet heel tof als je net onderweg met hem was ergens naar toe. :ugh:

Als ik inderdaad door heb dat ze niet lekker zijn laat ik ze hun goddelijke gang wel gaan.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Oor eet elke dag gras, jaarrond. Elke wandeling als ze de kans krijgt. Soms is ze wel een half uur lang aan het grazen. Ze heeft ook echt voorkeuren voor de beste sprietjes en de beste plekjes en tijdens het grazen trekt ze een hele zalige genietkop. Ze heeft er nog nooit van gekotst of wat dan ook, ik ben er van overtuigd dat ze het gewoon lekker vindt. Net als de hazelnootjes die hier in de herfst op straat liggen. Ik las laatst toevallig ook een onderzoek (op doggo denk ik?) waaruit was gebleken dat het eten van gras geen enkele correlatie heeft met misselijkheid of ziek zijn of kotsen. En dat ze iets zouden missen in het dieet geloof ik ook niet, en daar is voor zover ik weet geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor. Oor heeft in het verleden op verschillende soorten voeren geleefd, en het gras eten werd niet meer en ook niet minder. Ze vindt het gewoon echt fijn! Ik zou er niet al te veel achter zoeken dus ;)
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Moos at vroeger vaak gras. Vooral in de ochtend vroeg en dan braakte hij. Ik denk omdat de maag leeg was. Dat was zo af en toe. Hij kreeg dagelijks fruit of groente.
Indy wil meteen s'ochtends buiten iets groens eten. In de tuin hapt hij wat er te happen staat. Dat laat ik niet toe. Hij krijgt genoeg vlees en groenten. Tomaatje, stukje banaan of mandarijn. Effect van groen uit de tuin vertrouw ik minder. Dus niet.
Afbeelding
Neeltje
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”