Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Open brief dierenarts mbt Cavalier
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Re: Open brief dierenarts mbt Cavalier
De buren hebben er een. Inclusief de aanvallen. Beest gilt wat af dan. Gaat echt door merg en been. (En door alle muren van het hele blok
)

- Crescent
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Goed stuk. Fijn dat ze in Noorwegen echt stappen ondernemen voor een gezondere spaniel.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- Crescent
- Zeer actief
Lijkt me iets waar je helemaal niet lullig over moet doen, het is tenslotte al een reïncarnatie van de king charles spaniel. Maar dat denk ik wel vaker.Nanna schreef:Dat wel. Maar ik zou met een schone lei beginnen. Laat die verziekte honden die er nu rondlopen maar uitsterven. Volgens mij is er geen gezonde Cavalier meer te vinden.Crescent schreef:Goed stuk. Fijn dat ze in Noorwegen echt stappen ondernemen voor een gezondere spaniel.
Door vers bloed kun je het hooguit minder erg maken.
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- vaagheid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen zo'n beestje willen.
Is zo'n gekke bolle kop dan zo belangrijk voor je dat het je geen reet interesseert dat bijna alle hondjes van dit ras extreme hoofdpijn uit moeten staan? Zelfde met franse bulletjes, mopshondjes en pekinezen die geen normaal leven gegund zijn omdat ze zo'n platte kop moeten hebben.
Ik begrijp er echt hélemaal niks van.. Laat het maar gewoon dierenmishandeling heten om bewust gehandicapte honden te fokken, en dat hele ras mag van mij inderdaad ook foetsie. Denk niet dat het nog te redden is. Zeker niet met de instelling van de meeste rashondenfokkers dat een ras 'zuiver' moet blijven en inmengen van andere rassen voor de gezondheid van het ras echt des duivels is.

Is zo'n gekke bolle kop dan zo belangrijk voor je dat het je geen reet interesseert dat bijna alle hondjes van dit ras extreme hoofdpijn uit moeten staan? Zelfde met franse bulletjes, mopshondjes en pekinezen die geen normaal leven gegund zijn omdat ze zo'n platte kop moeten hebben.
Ik begrijp er echt hélemaal niks van.. Laat het maar gewoon dierenmishandeling heten om bewust gehandicapte honden te fokken, en dat hele ras mag van mij inderdaad ook foetsie. Denk niet dat het nog te redden is. Zeker niet met de instelling van de meeste rashondenfokkers dat een ras 'zuiver' moet blijven en inmengen van andere rassen voor de gezondheid van het ras echt des duivels is.
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
Het is mij om het even, maar waarom is het wel ok om dit ras uit te laten sterven en niet ok om de dobermann uit te laten sterven??Cleva schreef:Precies. Fok gewoon een ander klein hondje en laat gelijk die stinkende hangoren maar weg.Nanna schreef:Dat wel. Maar ik zou met een schone lei beginnen. Laat die verziekte honden die er nu rondlopen maar uitsterven. Volgens mij is er geen gezonde Cavalier meer te vinden.Crescent schreef:Goed stuk. Fijn dat ze in Noorwegen echt stappen ondernemen voor een gezondere spaniel.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Die leuke vlinder x cocker kruisingen gaan ook als broodjes over de toonbank op marktplaats, buiten welke organisatie dan ook om. Maar dan worden mensen weer onzeker omdat er geen stamboom is en er geen gezondheidstesten zijn en vinden dat ze bij een 'echte' fokker moeten wezen, met stamboom papier van de Raad van beheer en de hele mikmak. En dat zijn nou juist de hondjes gefokt door fokkers die waarde hechten aan shows en gerust met ongezonde hondjes door fokken.
En de raad van beheer met zn schimmige ideeën over de superioriteit van raszuiverheid gaat er al helemaal niets aan doen.
Mijn hoop ligt bij de pupkoper die de vraag naar die frankensteintjes verder uitdooft, en de huiskamerfokker die met gezellige goede bedoelingen de vraag naar leuke gezeldschapshondjes invult.
En de raad van beheer met zn schimmige ideeën over de superioriteit van raszuiverheid gaat er al helemaal niets aan doen.
Mijn hoop ligt bij de pupkoper die de vraag naar die frankensteintjes verder uitdooft, en de huiskamerfokker die met gezellige goede bedoelingen de vraag naar leuke gezeldschapshondjes invult.

- Does
- Zeer actief
Wat vreselijksjm schreef:De buren hebben er een. Inclusief de aanvallen. Beest gilt wat af dan. Gaat echt door merg en been. (En door alle muren van het hele blok)

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.
- Aantal honden: 3
een vriendin van mij heeft een cavaliertje van 15 jaar en 3 maanden nu met stamboom.
kleur ruby, klein type, veel werklust en jachtpassie. echt waar. zo zouden ze allemaal moeten zijn.
had wel ernstige pl. moest al als pup geopereerd worden, maar liep daarna goed.
hier in de straat extreem model, echte showlijn. is net een oog weggehaald omdat het gewoon naar buiten plopte door de druk in de schedel. zwelling door de syringo.
die 1e is gewoon een geweldig gezond hondje verder.
zo zouden ze weer gefokt moeten worden.
kleur ruby, klein type, veel werklust en jachtpassie. echt waar. zo zouden ze allemaal moeten zijn.
had wel ernstige pl. moest al als pup geopereerd worden, maar liep daarna goed.
hier in de straat extreem model, echte showlijn. is net een oog weggehaald omdat het gewoon naar buiten plopte door de druk in de schedel. zwelling door de syringo.
die 1e is gewoon een geweldig gezond hondje verder.
zo zouden ze weer gefokt moeten worden.
Heeft niets met casus te maken, waarom mag de cavalier wel verdwijnen en de dobermann niet. Je schrijft dat de dobermann 'cultureel erfgoed' is. En waarom is de cavalier dat dan niet?Cleva schreef:Neeltje schreef:Het is mij om het even, maar waarom is het wel ok om dit ras uit te laten sterven en niet ok om de dobermann uit te laten sterven??Cleva schreef:Precies. Fok gewoon een ander klein hondje en laat gelijk die stinkende hangoren maar weg.Nanna schreef:Dat wel. Maar ik zou met een schone lei beginnen. Laat die verziekte honden die er nu rondlopen maar uitsterven. Volgens mij is er geen gezonde Cavalier meer te vinden.
Omdat dat een andere casus is. Het is om te gillen dat bestaat maar de cavalier is veel ongezonder dan de dobermann.
- dana
- Actief
- Mijn ras(sen): Yorkshire terrier
[url=https://postimages.org/][img]https://i.postimg.cc/G3v5wT6r/0-DC461-C9-1418-4-AB4-9-A08-1832-CC7-D6462.jpg[/img][/url] - Aantal honden: 1
Min cavalier is op 2 maanden na 14 geworden en was van mijn roedel van 3 de enige zonder medicatie .
Shih tzu en staffordshire bullterrier met hartproblemen en de cavalier alleen na haar 11 jaar een ruis.
Nooit een grammetje te dik en tot haar laatste dag de polder in.
Wel doof geworden rond haar zesde , best een uitdaging met zo'n onwijze jager.
Moet zeggen dat ik eigenlijk alleen mijn eigen cavalier leuk vond want de meeste waren veel te vette suffe hondjes.
Zou er nooit maar dan ook nooit meer aan beginnen en kan dus ook echt niet begrijpen dat je zo egoistisch kan zijn om bewust een ras te willen want uit elkaar valt van ellende en zijn hele leven pijn heeft.
Shih tzu en staffordshire bullterrier met hartproblemen en de cavalier alleen na haar 11 jaar een ruis.
Nooit een grammetje te dik en tot haar laatste dag de polder in.
Wel doof geworden rond haar zesde , best een uitdaging met zo'n onwijze jager.
Moet zeggen dat ik eigenlijk alleen mijn eigen cavalier leuk vond want de meeste waren veel te vette suffe hondjes.
Zou er nooit maar dan ook nooit meer aan beginnen en kan dus ook echt niet begrijpen dat je zo egoistisch kan zijn om bewust een ras te willen want uit elkaar valt van ellende en zijn hele leven pijn heeft.

Groetjes van Esther
high five van Dana en Zoë
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Sowieso vind ik het belachelijk om onder het mom van cultureel erfgoed een ongezond ras in stand te houden, wat betekent dat er heel veel pups worden geboren met allerlei fysieke ellende, ongemakken en pijn. Cultureel erfgoed is dan dus belangrijker dan dierenwelzijn? 
Dat is precies de redenering die de Spaanse stierenvechters erop na houden. En het aantal stieren dat daarvan de dupe is, is veel en veel kleiner dan de aantallen rashonden die elk jaar alleen al in Nederland worden geboren met genetische defecten, laat staan wereldwijd.

Dat is precies de redenering die de Spaanse stierenvechters erop na houden. En het aantal stieren dat daarvan de dupe is, is veel en veel kleiner dan de aantallen rashonden die elk jaar alleen al in Nederland worden geboren met genetische defecten, laat staan wereldwijd.
- Tineke
- Zeer actief
Dat is niet correct , er zijn hele oude schilderijen waar Caveliers op staan , het ras is gewoon stuk gefokt zoals menig ander ras. In het verleden zagen ze er wel anders uit , net als zoveel andere rassen.Nanna schreef:De Cavalier is een bij elkaar verzonnen ras dat helemaal nog niet zo lang bestaat. Dus niks cultureel erfgoed. Het is tijdens een Cruftsshow bij elkaar bedacht ergens in de jaren dertig van de vorige eeuw.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Crescent
- Zeer actief
Tineke schreef:Dat is niet correct , er zijn hele oude schilderijen waar Caveliers op staan , het ras is gewoon stuk gefokt zoals menig ander ras. In het verleden zagen ze er wel anders uit , net als zoveel andere rassen.Nanna schreef:De Cavalier is een bij elkaar verzonnen ras dat helemaal nog niet zo lang bestaat. Dus niks cultureel erfgoed. Het is tijdens een Cruftsshow bij elkaar bedacht ergens in de jaren dertig van de vorige eeuw.
Ik vermoed dat dat gewoon King Charles Spaniels zijn.
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
Maar ieder ras is toch een bij elkaar raapsel van verschillende uitziende honden? Ze zijn allemaal door de mens gemaakt.Nanna schreef:Die draai van die schilderijhondjes geven ze er graag aan maar helaas hebben die niets met de huidige Cavalier van doen![]()
Het is echt bij elkaar verzonnen in de jaren dertig en toen opgebouwd vanuit een minimaal aantal hondjes. Ik geloof een stuk of drie.
- Tineke
- Zeer actief
Dat zijn gewoon de voorlopers daarvan , net als de King Charles spaniel .Nanna schreef:Die draai van die schilderijhondjes geven ze er graag aan maar helaas hebben die niets met de huidige Cavalier van doen![]()
Het is echt bij elkaar verzonnen in de jaren dertig en toen opgebouwd vanuit een minimaal aantal hondjes. Ik geloof een stuk of drie.
Voor dit ras is het denk ik te laat wat op zich best jammer is want het zijn vreselijk lieve diertjes, een vriendin heeft er jaren enkele gehad. Ze is nu overgestapt op de Cocker en Sussex maar haar hart is nog steeds aan de Cavelier verpand.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cavalier_ ... ani%C3%ABl

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Nee, niet voor mij, maar Cleva schreef bij de Dobermann dat het cultureel erfgoed is, mijn vraag was waarom de Cavalier dan niet.Nanna schreef:Maar daarom is het nog geen cultureel erfgoed. Dat geldt misschien wel voor rassen die er al honderden jaren zijn zoals de Saluki bijvoorbeeld.Neeltje schreef:Maar ieder ras is toch een bij elkaar raapsel van verschillende uitziende honden? Ze zijn allemaal door de mens gemaakt.Nanna schreef:Die draai van die schilderijhondjes geven ze er graag aan maar helaas hebben die niets met de huidige Cavalier van doen![]()
Maar een spanieltje dat 80 jaar geleden verzonnen is? Kom op.
Ik vind ze ook heel lief, en met normale hoofdjes ook heel leuk om te zien. Vreselijk jammer dat ze zo verpest zijn, misdadig om zulke stakkers te fokken, arme beestjes, anders had ik er zo eentje genomen.Tineke schreef:Dat zijn gewoon de voorlopers daarvan , net als de King Charles spaniel .Nanna schreef:Die draai van die schilderijhondjes geven ze er graag aan maar helaas hebben die niets met de huidige Cavalier van doen![]()
Voor dit ras is het denk ik te laat wat op zich best jammer is want het zijn vreselijk lieve diertjes, een vriendin heeft er jaren enkele gehad. Ze is nu overgestapt op de Cocker en Sussex maar haar hart is nog steeds aan de Cavelier verpand.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cavalier_ ... ani%C3%ABl
En wie zegt dat zij wel de waarheid zeggen? Is daar enig bewijs van? Ik kan ook een heel verhaal in elkaar draaien, dat is niet zo moeilijk.
- suzan25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog
Dat er geen Cotonnen zijn op Madagascar is niet waar. Ze zijn er wel degelijk, wel een totaal ander type dan hier. Dat het verder een leuk verzonnen verhaaltje is van de piratenboten ben ik het volkomen mee eens.Nanna schreef:Mwah, er worden wel meer prachtige verhalen in elkaar gedraaid.Neeltje schreef:En wie zegt dat zij wel de waarheid zeggen? Is daar enig bewijs van? Ik kan ook een heel verhaal in elkaar draaien, dat is niet zo moeilijk.:
The Coton de Tulear's ancestors were possibly brought to Madagascar in the 16th and 17th centuries aboard pirate ships.
Daar is geen enkel bewijs van. Gewoon bij elkaar bedacht om er een interessante twist aan te geven.En ik geloof meteen dat het de vraag en de prijs opdrijft hoor. Wie wil nou geen hondje dat met Jack Sparrow meereisde
Ondertussen is op heel Madagascar geen Coton te vinden. Er zullen gerust dat soort hondjes geleefd hebben hoor. Maar of dat nou de voorouders van de huidige Coton waren?