Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
raskeuze 2de hond
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
raskeuze 2de hond
Ik heb een reeds een franse bulldog reu en heb de smaak goed te pakken en zou in de toekomst graag een tweede hond willen hebben. Ik ben helemaal verliefd op het ras maar zou er in de toekomst geen meer aanschaffen door de slechte gezondheid.
Nu woon ik op appartement maar verhuis over een paar maanden naar een groter vrijstaand huis met een flinke tuin (800 m2). Het zou sowieso ten vroegste voor volgend jaar zijn.
Wensen:
kleine tot max middelgrote hond (labrador formaat)
geen blaffer
niet teveel vachtverzorging
sociaal naar mens en dier
kindvriendelijk (heb 2 dochter van 2 en 4 jr)
geen werkhond/ sporter
actief genoeg voor lange wandelingen
geen jager
Nu woon ik op appartement maar verhuis over een paar maanden naar een groter vrijstaand huis met een flinke tuin (800 m2). Het zou sowieso ten vroegste voor volgend jaar zijn.
Wensen:
kleine tot max middelgrote hond (labrador formaat)
geen blaffer
geen werkhond/ sporter
geen jager
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Re: raskeuze 2de hond
wat bedoel je met vachtverzorging? borstelen of verharen?
de vachtverzorging van willem is minimaal, maar hij verhaart als een nieuwe!
de vachtverzorging van willem is minimaal, maar hij verhaart als een nieuwe!

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Een markiesje misschien, maar daar zit het blaffen wel aardig in gebakken.
- M@scha
- Zeer actief
ja, die vind ik ook leuk! lekker actief, maar niet zo idioot serieusNanna schreef:Ik kom hier in de buurt redelijk wat Engelse Springer spaniels tegen en dat zijn zonder uitzondering leuke honden.

- Stephan
- Vaste gebruiker
Dat zijn hartstikke leuk honden maar je moet wel opletten uit welke lijnen die komen. Er zit er eentje bij mij op cursus en die komt uit een jachtlijn en die is continu bezig met het "wild" in de omgeving en loopt het ook op te zoeken als die los is.
-
- Vaste gebruiker
Bedankt voor de suggesties. Labrador had ik idd al aan zitten denken maar allemaal die ik ken zijn nogal wild en lomp. Dit zal wellicht aan de opvoeding liggen.
Markiesje en Springer Spaniel ga ik mij over inlezen.
Ik ben er gek op het uiterlijk en karakter van de Franse bulldog maar het extreme uiterlijk en slechte gezondheid is voor mij een reden om af te haken.
Ik lees veel over OEB en Amerikaanse bulldogen. Ik heb alleen mijn twijfels over ev hondagressie en gezondheids problemen want daar zit ik niet op te wachten.
Wat zijn jullie ervaringen.
Ik ben er gek op het uiterlijk en karakter van de Franse bulldog maar het extreme uiterlijk en slechte gezondheid is voor mij een reden om af te haken.
Ik lees veel over OEB en Amerikaanse bulldogen. Ik heb alleen mijn twijfels over ev hondagressie en gezondheids problemen want daar zit ik niet op te wachten.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Ik heb sinds Juni een "straathondje" (15 Kg), per ongeluk hier blijven hangen, heerlijk beesie altijd vrolijk en blij, ligt de hele dag bij mij op kantoor, vindt (bijna) iedereen leuk
Ik zou zeggen, ga eens naar een leuke "rescue" kijken

Ik zou zeggen, ga eens naar een leuke "rescue" kijken

- M@scha
- Zeer actief
voor een deel natuurlijk wel, maar veel zijn ook gewoon zo. ik merk zelf bij de meer werklijnen dat dat véél minder is.GigiLana schreef:Bedankt voor de suggesties. Labrador had ik idd al aan zitten denken maar allemaal die ik ken zijn nogal wild en lomp. Dit zal wellicht aan de opvoeding liggen.
willem is 3/4 werklijn labrador en 1/4 brak en heeft maar een klein bordje voor zijn kop. gewoon omdat hij pas 1 jaar is. zéker niet het doldwaze dat ik bij veel "gewone" labjes zie. die zou ik ook nooit willen.
bij de bullen zou ik wegblijven als je lang wil wandelen en een gezellige, gezonde hond wil.

-
- Zeer actief
Ik heb nu 3 Amerikaanse Bulldoggen, een teef van 33 kg en 2 reuen van 53 en 55kg. Mijn honden gedragen zich keurig bij andere honden maar ik hoef ze niet los te gooien om te laten spelen of gezellig met ze op zondag naar het bos maar daar heb ik ze ook niet voor genomen, en daar zijn ze niet voor gemaakt (uitzonderingen daargelaten want er zijn best wel wat sociale Bullen mijn allereerste was ook heel sociaal) mijn 1ste 2 waren van het standaard type en zijn 3.5 jaar en 12 jaar geworden en die ik nu heb zijn van het Bully type en zijn 5 jaar, 4 jaar en 2 jaar en voor zover bekend (even afkloppen) kerngezond....GigiLana schreef:Bedankt voor de suggesties. Labrador had ik idd al aan zitten denken maar allemaal die ik ken zijn nogal wild en lomp. Dit zal wellicht aan de opvoeding liggen.
edit: als ze volgend jaar met de nieuwe wet komen kan je dus wel verwachten dat er beperkingen komen aangezien het geen erkend ras is en evt kort aanlijnen en muilkorven een standaard iets gaat worden...
- kipo
- Zeer actief
Ik vind een Amerikaanse bulldog ook niet bepaald middelmaat. En de OEB blaakt niet bepaald van gezondheid.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik vind het wel een opsomming van de perfecte hondGigiLana schreef: kleine tot max middelgrote hond (labrador formaat)
geen blaffer
geen werkhond/ sporter
geen jager

De meeste middelmaat honden hebben een hoog energie niveau en komen vaak toch uit een sporthoek. Jagen, drijven of waken. Natuurlijk zijn er genoeg exemplaren binnen die rassen die gematigd zijn en daarmee maak je bij een showlijn de meeste kans, maar dat weet je van te voren niet. Als je bijvoorbeeld de Springer spaniel neemt als voorbeeld, kun je toch rekening houden op wat jaaggedrag, dan valt t altijd mee

Binnen de wat kleinere rassen is er meer keus als je het wensenlijstje zo houdt, uit de hoek van de gezeldschapshondjes.
Of wel eens aan een Schotse collie gedacht? Ze hebben vaak wel een verschrikkelijk schelle blaf die ze graag gebruiken, maar de meesten die ik ken zijn heel makkelijke honden. Wel er gevoelig, heel anders dan een bulldog.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Misschien komt er een leuke bulldog kruising op je pad?GigiLana schreef:Bedankt voor de suggesties. Labrador had ik idd al aan zitten denken maar allemaal die ik ken zijn nogal wild en lomp. Dit zal wellicht aan de opvoeding liggen.
Het hondje van mn zus is een kruising franse bulldog / boerenfox en is een verschrikkelijk makkelijk hondje. Ze heeft alle eigenschappen die veel mensen aantrekkelijk vinden in bulldogs. Ze heeft iets stoicijns, heeft een laag energielevel en lekker onverstoorbaar. En zo'n ronde kont waar je lekker op kan kloppen

Ze is gezond, heeft nu met 11 jr nog geen gezondheidsproblemen gehad en kan gewoon nog lekker de hele dag mee op sjouw. Heel actief als het moet, maar er gaan dagen voorbij dat ze vooral in en om het huis naar alle tevredenheid meedraait zonder dat er veel gewandeld wordt.
Mn zus was destijds op zoek naar een mops of franse bull maar dat heeft ze vanwege de gezondheidsproblemen toch op tijd uit dr hoofd gekregen. Toen ze dit oeps-nest tegenkwam was ze verkocht en nu 11 jaar later had ze geen betere keus kunnen maken.

- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Een clumber zou best heel goed kunnen passen
Super sociaal, relaxed en makkelijk.

Een OEB is niet bepaald gezonder dan een FB en bij de AB zou ik vanwege de mogelijke hondagressie ook wegblijven. Of vanwege het feit dat je honden nooit lekker knalhard samen kunnen spelen, want een FB van 10kg gaat natuurlijk nooit zo lekker met een 3x zo hoge AB van 35kg
Plus, ook weer een platsnuit, hoewel je ook AB's die geen ingeslagen snuit hebben. Het Scott-type is dat geloof ik.
Hier loopt een FB met een fikse West Highland White Terrier los, ontzettend leuk duo. Ongeveer zelfde grootte/snelheid/lompheid. Of een andere kleine/middelgrote terriër? Border ofzo?

Hier loopt een FB met een fikse West Highland White Terrier los, ontzettend leuk duo. Ongeveer zelfde grootte/snelheid/lompheid. Of een andere kleine/middelgrote terriër? Border ofzo?
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Er zijn op moment fokker van de FB actief om het ras gezonder te krijgen. Een daarvan zit ook op het forum hier.
En misschien geen middenmaat (maar ik lees ook AB/OEB die toch ook niet klein zijn) maar een goed gefokte Cane Corso?
Ik heb nu een pup op privé les en wat een leuke, relaxte maar toch actieve hond. Enorm leergierig, niet opdringerig voor werk als een herder maar ga je aan de slag dan staat hij klaar van "wat moet ik doen om iets te verdienen"
Alleen wel opletten met de nieuwe wetgeving dat je een hond met stamboom koopt
En misschien geen middenmaat (maar ik lees ook AB/OEB die toch ook niet klein zijn) maar een goed gefokte Cane Corso?
Ik heb nu een pup op privé les en wat een leuke, relaxte maar toch actieve hond. Enorm leergierig, niet opdringerig voor werk als een herder maar ga je aan de slag dan staat hij klaar van "wat moet ik doen om iets te verdienen"
Alleen wel opletten met de nieuwe wetgeving dat je een hond met stamboom koopt
-
- Zeer actief
Een plat ingeslagen snuitSandra&co schreef:Een OEB is niet bepaald gezonder dan een FB en bij de AB zou ik vanwege de mogelijke hondagressie ook wegblijven. Of vanwege het feit dat je honden nooit lekker knalhard samen kunnen spelen, want een FB van 10kg gaat natuurlijk nooit zo lekker met een 3x zo hoge AB van 35kgPlus, ook weer een platsnuit, hoewel je ook AB's die geen ingeslagen snuit hebben. Het Scott-type is dat geloof ik.

Mijn Standaards hadden niet meer of minder last van hun neus dan mijn huidige Bully's. Het verschil in lengte valt over het algemeen ook wel mee. Bully's hebben een vaak bredere rondere kop en een Standaard een smallere langere kop..

En vooral met Keesjes zijn ze een geweldige combinatieHier loopt een FB met een fikse West Highland White Terrier los, ontzettend leuk duo. Ongeveer zelfde grootte/snelheid/lompheid. Of een andere kleine/middelgrote terriër? Border ofzo?

- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
Ik zag er eentje afgelopen zondag bij KCZY in Wijdewormer. GeweldigTedzy. schreef:Een clumber zou best heel goed kunnen passen![]()

-
- Vaste gebruiker
Iedereen erg bedankt voor de tips en suggesties. Ik denk dat de bulldog soorten afvallen vanwege teveel gezondheidsproblemen. Ik wil inderdaad een hond die lekker los kan lopen in losloopgebied en geen andere honden opeet. Een perfecte hond hoef ik ook niet en weet ook dat honden niet opgevoed worden geboren.
Ik ga mij goed inlezen over Spaniels maar vraag mij af of ik genoeg beweging kan bieden. (op het moment 2*1 uur en 2*15 min meestal vast vanwege geen geschikte losloopgebieden maar in nieuwe woonplaats wonen we naast een groot wandelgebied). De wandelingen zijn meestal wel samen met de kindjes die meegaan op de fiets/ driewieler dus geen kms aan hoog tempo en 1 wandeling is door de uitlaatdienst.
Ik ben ook erg gecharmeerd door Whippets en staande jachthonden maar neem aan dat de jachtpassie moeilijk onder controle te houden is.
Ik ga mij goed inlezen over Spaniels maar vraag mij af of ik genoeg beweging kan bieden. (op het moment 2*1 uur en 2*15 min meestal vast vanwege geen geschikte losloopgebieden maar in nieuwe woonplaats wonen we naast een groot wandelgebied). De wandelingen zijn meestal wel samen met de kindjes die meegaan op de fiets/ driewieler dus geen kms aan hoog tempo en 1 wandeling is door de uitlaatdienst.
Ik ben ook erg gecharmeerd door Whippets en staande jachthonden maar neem aan dat de jachtpassie moeilijk onder controle te houden is.
-
- Vaste gebruiker
Bedankt Nanna, ik had al zitten spieken in jouw topics en vind het een prachtige hond. Het elegante bijna katachtige spreekt mij enorm aan. Aangenaamd verrast te horen dat ze los kunnen lopen.
Hoe zijn windhonden of whippets met kinderen? De kinderen leren natuurlijk aan dat honden geen speelgoed zijn en gaan er rustig mee om maar ik heb vaak de indruk dat windhonden niet zo van drukte en polonaise houden?
Hoe zijn windhonden of whippets met kinderen? De kinderen leren natuurlijk aan dat honden geen speelgoed zijn en gaan er rustig mee om maar ik heb vaak de indruk dat windhonden niet zo van drukte en polonaise houden?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse Bulldog
- Contacteer:
Er zijn ook minder extreme Franse Bullen hoor, als daar je hart ligt 

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
ChantalTY schreef:Er zijn ook minder extreme Franse Bullen hoor, als daar je hart ligt
Paar pagina's terug al naar je verwezen

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
ik heb een hongaarse windhond. die is dol op kinderen en een zachtaardigere hond is niet denkbaar. maar druk gedoe houdt ze niet zo van, dwz ze vindt alles best zolang ze er maar wel aan kan ontsnappen. houdt er wel rekening mee dat windhonden notoire bankhangers zijnGigiLana schreef:Bedankt Nanna, ik had al zitten spieken in jouw topics en vind het een prachtige hond. Het elegante bijna katachtige spreekt mij enorm aan. Aangenaamd verrast te horen dat ze los kunnen lopen.

ze hebben niet dramatisch veel beweging nodig en zijn in wezen lui van aard.
die van mij loopt altijd los, maar is beslist géén pure zichtjager, wel een zelfstandige jager met grote jachtpassie. echter is ze goed trainbaar en op de roedel gericht. ze kan (heel hard) wegrennen maar komt in principe ook snel weer terug. als je echt geen jachtinstinct wil, zou ik persoonlijk niet aan een windhond beginnen, maar verder kan ik ze van harte aanbevelen