Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nanna schreef:Bij de teckel komen verder geen kekke moderne kleurtjes voor; alle kleuren die je ziet zijn er al minstens 300 jaar.
.
Uit mijn jeugd (toen Dino's er nog waren ) herinner ik me vooral rode teckels of Black and tan, mestal standaard in korthaar of langhaar.
Nu zie je Teckels met veel wit, ik ken zelfs een blond Teckeltje en een in de kleuren van een JR.
Ik zit al 40 jaar in de teckels en toen waren er al zat merles. Maar inderdaad, veel mensen kenden dat niet.
Blond en bont zijn niet FCI erkend. Wel door andere stamboeken maar die schuif ik zo terzijde. Op de NL tentoonstellingen zul je nooit een blonde of bonte zien. Die worden acuut gediskwalificeerd.
Maar wel of niet FCI erkend je ziet ze wel en is er klaarblijkelijk dus vraag naar en wordt daar aan voldaan.
En dat is dus om het kekke kleurtje.
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
Het lastige is dat als Merle mode wordt en Merle er altijd al was al was dat niet zichtbaar er een paar Merle hondjes opkomen die ineens alles gaan dekken. Dus dan maakt de kleur heel veel uit al was die kleur er altijd al. Ik zie trouwens nu heel veel teckels in goud. En ook heel veel teckels met blesjes en aftekening. Blijkbaar worden die nu ook mode al zal die kleur niet toegestaan zijn. Dat scheelt wel binnen het ras want die hondjes tellen niet mee.
Machie schreef:Een havanezer is toch geen kortpoot?
Nee officiëel misschien niet, zo er al een officiële grens is aangegeven tussen kortbenig en laagbenig.
Maar dit is nu niet bepaald een langbenige hond;
Ptje schreef:Ik zag laatst bij ons een prachtige black en tan teckel lopen met een voor dit ras enorme stelten er onder, schitterend beestje
Ik complimenteerde de jongen met zijn hondje en we raakte even aan de praat, er bleek ook een scheut Jack Russel in te zitten maar wat een mooi hondje
Ik vind die jeckels, jack Russel maal teckel, ook zowel kwa exterieur als karakter ook heel leuke mooie hondjes
Hier loopt ook zo'n kruising. Bij elke loopsheid van mijn teefjes staat hij hier voor de deur te hijgen
Brindlecardi was zich een tijdje terug nog aan het afvragen waarom Apple niet mee wilde hardlopen. Ik weet nog dat we een levendige discussie hebben gehad over of die korte pootjes nu wel of niet daar de oorzaak van zouden kunnen zijn. tekst aangepast door moderator
Ik snap werkelijk de reden niet waarom mensen nog kiezen voor zo'n model op korte pootjes - binnen de rassen met normale anatomie is er toch keus zat?
tekst aangepast door moderator
Blijkbaar het hele verhaaltje? niet alleen de conclusie?
Nanna schreef:Bij de teckel komen verder geen kekke moderne kleurtjes voor; alle kleuren die je ziet zijn er al minstens 300 jaar.
.
Uit mijn jeugd (toen Dino's er nog waren ) herinner ik me vooral rode teckels of Black and tan, mestal standaard in korthaar of langhaar.
Nu zie je Teckels met veel wit, ik ken zelfs een blond Teckeltje en een in de kleuren van een JR.
Ik zit al 40 jaar in de teckels en toen waren er al zat merles. Maar inderdaad, veel mensen kenden dat niet.
Blond en bont zijn niet FCI erkend. Wel door andere stamboeken maar die schuif ik zo terzijde. Op de NL tentoonstellingen zul je nooit een blonde of bonte zien. Die worden acuut gediskwalificeerd.
Maar wel of niet FCI erkend je ziet ze wel en is er klaarblijkelijk dus vraag naar en wordt daar aan voldaan.
En dat is dus om het kekke kleurtje.
Wat is daar mis mee dan , jouw honden zijn ook op kleur gefokt.
Bonnie F schreef:Ok, de rug is niet langer dan bij andere honden. Maar de rug "hangt" in de schouder- en bekkengewrichten. Mijn vraag is dan: zijn die normaal ontwikkeld?
Heeft iemand hier nog een antwoord op? Ik ben toch nieuwsgierig.
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
bouvierpoedel schreef:
Ja maar de Fila is geen moderas waarbij er bewust op opvallende kleuren wordt gefokt. Een merle x merle teckel geeft buiten leuke kleuren ook andere problemen. En die zijn wel bewust gefokt omdat er vraag naar was.
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
bouvierpoedel schreef:
Ja maar de Fila is geen moderas waarbij er bewust op opvallende kleuren wordt gefokt. Een merle x merle teckel geeft buiten leuke kleuren ook andere problemen. En die zijn wel bewust gefokt omdat er vraag naar was.
Nou niet opvallend of wel jou ras word ook op kleur gefokt. Net als een Rottie Bl&tan is en een Stabij zwart/wit. Alles word op kleur gefokt.
En daar is ook vraag naar.
bouvierpoedel schreef:
Nou niet opvallend of wel jou ras word ook op kleur gefokt. Net als een Rottie Bl&tan is en een Stabij zwart/wit. Alles word op kleur gefokt.
Ja maar bij sommige rassen is er vraag naar juist kleuren die het ras geen goed doen ,zoals blonde teckels of silver labs gewoon omdat het apart is. Dat doet een ras in de regel geen goed. In mijn ras zie je overigens helaas ook al overdrijvingen al heeft dat dan niets met kleur te maken
Tineke schreef:
Ja maar bij sommige rassen is er vraag naar juist kleuren die het ras geen goed doen ,zoals blonde teckels of silver labs gewoon omdat het apart is. Dat doet een ras in de regel geen goed. In mijn ras zie je overigens helaas ook al overdrijvingen al heeft dat dan niets met kleur te maken
Ik weet niet of die silver labs zo slecht zijn. Naar mijn weten zit er weimaraner door. Ik heb liever een lab/weimaraner kruising dan een zuivere labrador.
Veel niet-erkende kleuren waar bewust naartoe is gefokt zijn kruisingen met andere rassen.
Tineke schreef:
Ik weet niet of die silver labs zo slecht zijn. Naar mijn weten zit er weimaraner door. Ik heb liever een lab/weimaraner kruising dan een zuivere labrador.
Veel niet-erkende kleuren waar bewust naartoe is gefokt zijn kruisingen met andere rassen.
Ja dat weet ik ook niet of die Silver labs zo slecht zijn , er was iemand die er een stukje over geschreven had met allerlei reden waarom het zo slecht zou zijn maar of dat klopte weet ik eerlijk gezegd niet.
Zij gaf aan dat de genenpoel om de kleur te behouden heel klein was en dat zou wel weer slecht zijn.
Nanna schreef:In het straatbeeld kom ik eigenlijk geen merle teckels tegen. Een doodenkele keer. Tot zover de populariteit. En ook zilveren Labs zie ik nooit.
Er schijnt ook een hype te zijn met merle wawas of franse bulldoggen. Het zal. Ik zie ze nooit.
Wat ik aan merle zie in het straatbeeld komt van Border Collies, gewone collies of Aussen af.
Nou ik zie ze toch wel hoor ,tenminste in deze omgeving wel , ze hebben de lange tijd populaire ruwhaar teckel in ieder geval verdrongen alhier. Ook getijgerde zie je imo meer dan vroeger.
In deze contreien heeft een fokster gezeten die bewust merle x merle deed, of daar steeds ongelukjes mee had en dat was wel degelijk om de kekke kleurtjes want ze gingen als warme broodjes over de toonbank.
Op zich is het geen probleem voor mij dat er iets anders doorheen gefokt is, maar blijkbaar was de lijn van weimaraners ook niet helemaal jofel en het is een recessief gen, dus je ziet nogal eens dat er veel inteelt voor wordt gebruikt omdat er slechts 1 of enkele weimaraners ingefokt zijn.
Tineke schreef:
In deze contreien heeft een fokster gezeten die bewust merle x merle deed, of daar steeds ongelukjes mee had en dat was wel degelijk om de kekke kleurtjes want ze gingen als warme broodjes over de toonbank.
Ik weet wie dat was..Noordwijkerhout? Die spoorde inderdaad niet helemaal.
Ja die.
Tineke schreef:
Ja dat weet ik ook niet of die Silver labs zo slecht zijn , er was iemand die er een stukje over geschreven had met allerlei reden waarom het zo slecht zou zijn maar of dat klopte weet ik eerlijk gezegd niet.
Zij gaf aan dat de genenpoel om de kleur te behouden heel klein was en dat zou wel weer slecht zijn.
Ik heb dat artikel ook gelezen en het was bijzonder kort door de bocht. De schrijver koppelde bepaalde genetische problemen aan het gen dat verantwoordelijk is voor die kleur ipv aan het intelen op een niet zo slim gekozen weim. Ook had de schrijver een probleem met de verschillen in karakter, maar uit outcross-projecten blijkt dat het karakter van zo'n ingekruist ras helemaal niet zo sterk in de nakomelingen naar voren komt.
Kortom, de problemen zijn er wel, maar het zit toch een beetje anders dan die schrijver doet voorkomen
Tineke schreef:
Ik heb dat artikel ook gelezen en het was bijzonder kort door de bocht. De schrijver koppelde bepaalde genetische problemen aan het gen dat verantwoordelijk is voor die kleur ipv aan het intelen op een niet zo slim gekozen weim. Ook had de schrijver een probleem met de verschillen in karakter, maar uit outcross-projecten blijkt dat het karakter van zo'n ingekruist ras helemaal niet zo sterk in de nakomelingen naar voren komt.
Kortom, de problemen zijn er wel, maar het zit toch een beetje anders dan die schrijver doet voorkomen
Dat geloof ik wel hoor ik dacht over sommige dingen die zij zei ook het mijne, maar ik denk ik dat populariteit om een kleur sowieso funest is voor een ras.
Niet enkel om de genenpoel want daar weet ik te weinig vanaf maar omdat als het om het kleurtje gaat er in de regel vaak te weinig wordt stil gestaan bij andere zaken.
Ik denk dat een mix van een lab en een weim best nog weleens een pittige hond kan worden ondanks zijn mooie kleurtje en daar wordt dan gemakshalve overheen gekeken.
En soms is het fokken op een bepaalde kleur wel schadelijk zoals bij merle x merle en als dat dan toch populair wordt dan zie je dat die hondjes , ondanks de nadelen, toch gefokt worden onder de noemer per ongeluk desnoods.
bouvierpoedel schreef:
Juist, Rassen zijn ook populair en gewild om de gewone kleuren anders werd er geen rashond meer verkocht toch.
En niet die kleurtjes verpesten het ras maar de geen die er zoals je zegt Merle op Merle zetten maar dat gebeurt ook bij de standaard kleuren dat fokkers het verneuken.
Nanna schreef:
Ps: het hondje linksboven lijkt mij geen teckel. Dat is meer een dasbrak.
Nav die dasbrak ging ik ff aan het googlen en kwam de Dunker tegen. Nooit van gehoord.
Maar potverdorie, als er hier ooit iets brakkerigs moet komen, moet ik absoluut naar Noorwegen voor zo'n exemplaar https://www.zov.rs/wp-content/uploads/2017/03/sl4.jpg
Eigenlijk val ik ook altijd voor die 13 in een dozijn hondjes. Die exotische kleuren vind ik echt wel verschrikkelijk mooi maar ik ben te beroerd om ernaar op zoek te gaan.
Nanna schreef:In het straatbeeld kom ik eigenlijk geen merle teckels tegen. Een doodenkele keer. Tot zover de populariteit.
Ik zie sowieso alleen maar ruwharen die Fleur of Bram heten.
Vroeger waren er veel rode langharen maar die zie ik eigenlijk nooit meer.
Hier beide, de kleine zijn hier rood, o.a. Tessa om de hoek en er lopen twee standaards rond, weet niet goed hoe die kleur heet, Harry en Jansse beide ruwhaar. Oh wacht en Daantje nog, maar dat is een kleine ruwhaar.